In zijn homilie ter gelegenheid van het patroonsfeest van de katholieke universiteit van Leuven, drong aartsbisschop Léonard aan op een open maar zelfbewuste katholieke universiteit. Hij vestigde de aandacht op de universaliteit van de katholieke kerk en de christelijke boodschap.
De aartsbisschop vervolgde: De KU Leuven eist van haar leden niet dat zij allemaal geloven in Jezus. Ze vraagt niet dat ze zich allemaal bekennen tot de katholieke Kerk en tot het geheel van waarden dat deze probeert te bevorderen in de samenleving en in de wereld. Ze staat open voor de diversiteit aan religies en filosofische overtuigingen. Maar als katholieke universiteit is ze geroepen om te blijven luisteren naar Christus die als het Woord van God in de wereld is gekomen, en is ze geroepen om in een vruchtbare, vrije en verantwoordelijke dialoog te blijven met de Kerk in wiens schoot ze geboren is. Aan alle mannen en vrouwen die zich aan dat project willen wagen, spreek ik graag mijn bewondering en mijn hartelijke dank uit.
02-02-2012 om 16:23
geschreven door Gust Adriaensen
30-01-2012
Pro staking? Anti staking?
De Standaard laat een prostakinglerares, ene mevrouw Baetslé, en een antistakingjournaliste, ene mevrouw Deceunynck, aan het woord.
Het verschil tussen de hartroerende titel van Deceunynck 'U treft mijn kinderen' en het saaie, nietszeggende 'Online-meningen' van de prostakinglerares, geeft al duidelijk aan in welke richting de redactie de perceptie wil sturen. Een vorm van indoctrinatie, manipulatie?
Het bevestigt ook wat Baetslé schrijft. Terecht wijst zij op de al weken durende hetze tegen en verdachtmaking van de vakbonden door de media. Precies alsof de journalisten van ergens buiten of boven hen strikte richtlijnen gekregen hebben om de berichtgeving en opinies omtrent vakbonden en staking negatief te stroomlijnen. Van indoctrinatie gesproken.
Terecht haalt zij de clichématige èn grove scheldpartijen en veroordelingen aan het adres van de (bijna criminele) vakbonden, het 'gepeupel', de 'meute', aan, die de sociale media overwoekeren.
Terecht schrijft zij dat op een staking tienduizenden de stem kunnen laten horen die niet te horen is op forum, Twitter, Facebook, et cetera.
De bijdrage van Deceunynck, freelancejournalisten en moeder van vier (zoals ze zelf aangeeft) komt niet zo oprecht over als die van Baetslé, die veel sterker vanuit haar hart, vanuit haar sociale verontwaardiging schrijft.
Deceunynck heeft in werkgeversdocumenten en in antivakbondspamfletten van bepaalde partijen, een en ander bijeengegoogeld om haar exposee wat sérieux te geven. Maar eerlijk gezegd, de mayonaise pakt niet.
En een sterk vermoeden is dat ze haar twijfelachtige mosterd vooral bij de partij van de zgn. 'hardwerkende, nuchtere Vlaming, die een kei is in het 'de tering naar de nering zetten' haalt.
Bovendien wekt zij de indruk dat de stakers niet bekommerd zijn om de toekomst van hun kinderen en de niet-stakers wel. En dat is van bijzonder laag allooi.
30-01-2012 om 17:22
geschreven door Gust Adriaensen
28-01-2012
Blanpain en de staking
Professor emeritus arbeidsrecht Blanpain kan voor mijn part de staking van maandag 'ondoelmatig' en 'onrechtvaardig' noemen, dat is voor zijn rekening en visie.
Maar als je het etiket 'onwettelijk' erop kleeft, is nauwkeurige verwijzing naar wetsartikels noodzakelijk. En die is er niet. Die artikels zullen meer dan waarschijnlijk ook niet te vinden zijn.
Mocht ik deze staking 'onwettelijk' noemen, zonder enig bewijs daarvan, merkte men wellicht, en terecht, op dat ik uit mijn nek kletste.
Uiteraard kan men dat zo maar niet over een gewezen professor arbeidsrecht schrijven.
28-01-2012 om 22:51
geschreven door Gust Adriaensen
25-01-2012
'De zuilen voorbij'?
Een column van Bruno Tobback onder de titel 'De zuilen voorbij', bracht een internetdiscussie op gang over het nog altijd bestaan van zuilen of niet.
Vaak wordt de laatste jaren ervan uitgegaan dat de 'ontzuiling' grotendeels gerealiseerd is, waarbij verzuiling als een te bestrijden fenomeen wordt voorgesteld.
Natuurlijk zijn we de zuilen niet voorbij. Zij bestaan en zijn springlevend. In elke samenleving zijn er 'zuilen' die evolueren, verdwijnen of ontstaan. Tijdens de laatste decennia was de evolutie van de 'katholieke zuil' het duidelijkst zichtbaar.Die werd door 'andere zuilen' ook het agressiefst aangevallen, wat leidde tot gedeeltelijke desintegratie en machtsverlies.
Alle politieke partijen doen eveneens intensief aan 'zuilvorming'. Zeker wanneer ze op een bepaald moment in de gunst van het kiezerspubliek komen, werken zij met volle overgave aan het uitbouwen van allerlei netwerken om hun macht uit te bouwen en te consolideren. Dat was het geval met het Vlaams Blok,daarbij weliswaar erg gehinderd door het cordon,en dat is nu nog veel sterker bij NVA te constateren.
Het is hypocriet dat maatschappelijke groepen en politieke partijen zichzelf op de borst kloppen om fier te verkondigen dat zij de verzuiling bevechten of er zelf niet aan meedoen.
Zuilen zullen er altijd zijn omdat ze een machtsinstrument zijn. En zeker in de politiek gaat het om macht. Belangrijk is dat (politieke) macht democratisch en goed gebruikt wordt . Daar gaat het om.
25-01-2012 om 17:37
geschreven door Gust Adriaensen
24-01-2012
Minister Magnette en de EU.
Een tijdje geleden vielen een aantal (Vlaamse) politieke tenoren nog over elkaar heen om Magnette de mantel uit te vegen, toen die kritiek uitte op de EU. Nu krijgt hij meer en meer gelijk. Niet alleen van de premier maar ook van Open VLD'er Van Quickenborne. En zelfs de Duitse kanselier Merkel geeft toe dat de EU niet alles tot in detail moet bepalen.
In een column in De Standaard formuleert minister Magnette nog eens glashelder drie belangrijke bedenkingen bij de koers van de EU.
De minister zet zich terecht af tegen de opvatting dat er maar één haalbaar economisch beleid zou zijn. Dat EU-beleid is rechts-liberaal. Niet te verwonderen dat een rechts-liberaal als De Wever, iemand die daarop kritiek heeft zonder nadenken het etiket 'dom' opkleeft.
Magnette wijst ook op de 'subsidiariteitscrisis'. Subsidiariteit is al decennia een kernbegrip in de evolutie naar autonomie van deelstaten. Fijntjes merkt de minister op dat de voorstanders van 'wat we zelf doen, doen we beter', nu geen oren daarnaar hebben. En weer is De Wever, die tot voor kort flirtte met notoire tegenstanders van de EU -denk aan Klaus, Cameron, Dalrymple-, een markant voorbeeld.
Ten slotte: weg met het totemsyndroom. Kritiek op de EU moet mogelijk blijven!
24-01-2012 om 09:33
geschreven door Gust Adriaensen
17-01-2012
Phil Bosmans 1922-2012
Phil Bosmans 1922-2012
17-01-2012 om 19:25
geschreven door Gust Adriaensen
16-01-2012
Postelse norbertijn zet zich in voor Syrische christenen
Postelse norbertijn zet zich in voor Syrische christenen
Het Mar Yacubklooster in Syrië ---------------------------------
Op 28 januari is er van 9.30 uur tot 18 uur een solidariteitsdag met de christelijke minderheid in Syrië in het contactcentrum van de abdij van Postel.
Pater Daniël Maes is al geruime tijd werkzaam in Syrië. In het bijzonder vanuit de kloostergemeenschap van Mar Yacub wil hij een boodschap van vernieuwing en hoop mee ondersteunen.
Vooraleer terug naar Syrië af te reizen, wil pater Maes in twee voordrachten belangstellenden kennis laten maken en solidariteit promoten met de Syrische christenen. Er zijn ook een fotopresentatie van het klooster Mar Yacub en verscheidene infostandjes over christelijke organisaties voorzien.
Inschrijvingen kunnen gebeuren bij Paula Smeyers paula.smeyers@telenet.be 014/37.94.59 en bij pastoor Nicolaas nicolaasgorts@hotmail.com 014/37.81.21. Toegangsprijs is 15 euro, broodmaaltijd inbegrepen.
16-01-2012 om 09:50
geschreven door Gust Adriaensen
14-01-2012
'Angst voor de dood?'
Etienne Vermeersch, moraalfilosoof: 'Wie in God gelooft, hoeft niet bang te zijn en wie niet in God gelooft, hoeft helemaal niet bang te zijn.'
-----------
Jan Modaal, stads- en dorpsfilosoof: 'Het overovergrote deel van de mensheid, gelovig of ongelovig, is bang voor de dood.'
14-01-2012 om 22:12
geschreven door Gust Adriaensen
Zwart
Volgens de Oostenrijkse professor Friedrich Schneider is 61 miljard euro of 17,9 % van de Belgische economie zwart.
Van alle ontwikkelde landen zijn alleen Griekenland, Italië en Portugal nog minder wit.
14-01-2012 om 15:43
geschreven door Gust Adriaensen
13-01-2012
Leve Europa!
De kritiek op de Europese commissie door minister Magnette, geeft een onvoorstelbare boost aan de Europse gevoelens van vooral de Vlaams-nationalisten!
Ook De Wever duldt nu geen kritiek meer op de commissie. Bravo! Wat een fantastische weg in zijn Europese gevoelens heeft onze grote Vlaamse Leider al niet afgelegd.
Einde mei 2011 was er hoog bezoek bij de conservatieve studentenvereniging KVHV in Antwerpen. De Tsjechische president, notoir euro-scepticus en fanatiek klimaatontkenner, Vaclav Klaus, kwam er spreken. De man vergeleek de EU zelfs ooit met de Sovjetunie...Klaus werd ingeleid door De Wever .
De Wever ging ook wat graag op de koffie bij Cameron, die zeker niet moet onderdoen voor Klaus als het over anti-Europese standpunten gaat. Boeiend is ook eens op te snorren wat de 'intellectuele goeroe' van De Wever, Dalrymple, denkt over Europa.
Maar dat is allemaal verleden tijd! Leve de Commissie! Weg met die gehate PS-er die kritiek durft te hebben op onze geliefdeEU-commissaris Rehn!
13-01-2012 om 07:29
geschreven door Gust Adriaensen
12-01-2012
Topvrouw katholiek onderwijs antwoordt
Op 6 januari plaatste ik een commentaar bij een artikel van mevrouw Van Hecke, directeur-generaal VSKO, omtrent het katholiek onderwijs, op dit blog.
Ik stuurde de tekst, vergezeld van onderstaand inleidend briefje, ook naar mevrouw Van Hecke persoonlijk.
Zij was zo vriendelijk daarop te antwoorden, waarvoor dank.
Geachte mevrouw,
Volgende commentaar bij een artikel in De Standaard van 6 januari, heb ik onder de titel Léonard heeft gelijk op mijn blog geplaatst.
Ik ben van mening dat uw reactie op de uitspraken van aartsbisschop Léonard omtrent de identiteit van het katholiek onderwijs, ongenuanceerd en onterecht is.
Het overgrote deel van de personeelsleden van het katholiek onderwijs in verleden en heden, heeft er geen moeite mee, daarvan ben ik overtuigd, om wat de aartsbisschop schrijft, te beamen.
Dat betekent niet dat er door nog veel mensen prachtig, geëngageerd werk geleverd wordt , ook in verband met die christelijke identiteit.
Overigens geeft het resultaat van het in opdracht van Tertio uitgevoerde onderzoek, precies aan, dat driekwart van de ouders van mening is dat de katholieke boodschap te weinig expliciet geformuleerd wordt.
Met aandacht las ik uw mailbericht. Laat ik vooreerst duidelijk stellen dat Mgr. Léonard, u en ik zelf de zorg delen voor een kwaliteitsvol, geïnspireerd katholiek onderwijs in Vlaanderen.
Zonder de knelpunten te willen ontkennen leert mij de realiteit in het onderwijsveld, dat mij nauw aan het hart ligt dat de openheid naar een evangelisch geïnspireerd pedagogisch project wel degelijk aanwezig is, maar vraagt naar een hedendaagse hertaling. Het is en blijft een werkwoord en mensen die het gestalte geven.
Wat kwetst is enerzijds het ontbreken aan bemoediging voor diegenen die in een zeer moeilijke tijdsgeest, waar de kerkcrisis de blijde boodschap overschaduwt. Anderzijds kan ik niet anders dat betreuren dat in een hoofdstuk christen zijn in opvoeding en onderwijs met geen woord aandacht wordt besteed aan ouders, gezinnen en samenleving in de opvoedingsopdracht naar kinderen en jongeren. Blijkbaar draagt enkel het (katholieke) onderwijs hierin enige verantwoordelijkheid. Gelukkig neemt zij die verantwoordelijkheid wel nog op.
Met vriendelijke groeten,
Mieke Van Hecke
Directeur-generaal VSKO
Guimardstraat 1
1040 Brussel
12-01-2012 om 17:40
geschreven door Gust Adriaensen
11-01-2012
De discretie van Kris Peeters en het cultuuradvies van de rectbankvoorzitter
Gelukkig dat er in deze barre tijden nog mensen zijn, en niet van de minste, met een onbevangen oog en nederig gemoed voor de noden der medemensen.
Neem nu onze minister-president, de eenvoudige Antwerpenaar Kris Peeters, die, volgens zijn woordvoerder, in uiterste discretie, een humanitair bezoekje bracht aan zijn zwaar zieke vriend-veldrijder. Gelukkig was er toevallig, zoals je op de foto kan zien, een fotograaf in de buurt, anders had het Vlaamse volk geen bewijs kunnen zien van het , ondanks de aangekondigde besparingen, toch wel in de grond goede hart van onze uiterst discrete minister-president. (klik op http://krispeetersvisitingthings.tumblr.com/ voor nog meer uiterst discrete bezoekjes van de minister-president)
Bravo ook voor het gemeende cultuuradvies van de heer Mahieu, voorzitter van de Antwerpse rechtbank van 1ste aanleg. Die organiseerde voor de Antwerpse magistratuur een bezoekje aan de Jain-tempel in Wilrijk, waar vooral Indische diamantairs thuis zijn. De heer Mahieu vond het een fantastische ervaring en zei, totaal in de wolken: 'Ik kan het iedereen aanraden.' Mooi.
Naar verluidt hebben de volgende Vlaamse verenigingen zich al gemeld voor een bezoekje: de Davidsfondsafdeling van Erps-Kwerps, KVLV-Bavikhove, Duivenbond Moed en Hoop uit Stuivekenskerke en de kaartersclub 'Altijd Troef' uit café 'Bij Monique' in Weelde-Statie.
Vlaamse verenigingen, aarzel niet! Ga vlug in op het prachtige advies van de heer Mahieu en verrijk uw culturele bagage!!
11-01-2012 om 14:48
geschreven door Gust Adriaensen
Keizer-koster Loobuyck
Moraalfilosoof Patrick Loobuyck vindt het antiabortus -en anti -euthanasiestandpunt van aartsbisschop Léonard een aanslag op de democratie. Dat is, zeker voor een moraalfilosoof, wel erg kort door de bocht.
Loobuyck erkent dat Léonard recht van spreken heeft, maar aldus de moraalfilosoof, 'dat maakt nog niet dat zijn uitspraken terecht zijn'. Inderdaad. Hetzelfde geldt natuurlijk voor Loobuyck: hij heeft recht van spreken, maar dat maakt nog niet dat zijn uitspraken terecht zijn.
Verre van zelfs. De rabiate antiklerikaal wint het in Loobuyck zeer duidelijk van de nuancerende filosoof. Er zit veel aanmatiging en weinig filosofische sereniteit in de scheiding die hij maakt tussen weldenkende mensen en gelovigen. Nog meer doet Loobuyck de wenkbrauwen fronsen, wanneer hij denkt te weten hoe de meeste gelovigen en de Belgische katholieken denken of zouden moeten denken.
Het is niet de eerste keer dat Loobuyck zich als een soort keizer-koster opwerpt die eens duidelijk zal maken hoe de kerk en de kerkelijke instellingen hervormd moeten worden. In maart van vorig jaar nam de heer Loobuyck, die de vrijheid hoog in het vaandel voert, de vrijheid de 'katholieke scholen' voor te schrijven wat ze met het vak 'godsdienst' al dan niet mogen doen. Tja.
Het weze nog eens beklemtoond. Léonard moet zeker niet zwijgen, hij mag niet zwijgen, wanneer een democratie wetten goedkeurt die haaks staan op standpunten van de Kerk. Het is zijn plicht daarop desgevallend te wijzen.
11-01-2012 om 14:12
geschreven door Gust Adriaensen
10-01-2012
Een half uur van rust, bezinning, gebed.
De avonddienst in de norbertijnenabdij van Postel
DE ONZE-LIEVE-VROUW-ABDIJ
DER NORBERTIJNEN
te POSTEL
Het geklep van het klokje. Het sfeervol verlichte romaanse abdijkerkje.
Stipt 18 uur : de ruisende stoet dernorbertijnen in hun wijde winterpijen. De diepe buiging, twee aan twee, voor het altaar. Het gestommel bij het plaatsnemen in het gestoelte.
De voorzanger heft de hymne aan, begeleid door zachte orgelmuziek. Het rustgevende psalmodiëren. De lezing uit eeuwenoude teksten van kerkvaders en heilige priesters. De stilte nadien. Het magnificat . De voorbeden. De namen van de confraters die sinds de stichting in de 12de eeuw op dezelfde dag gestorven zijn.
Het zegenlied en de zegen. Het convent richt zich naar het Mariabeeld, zingt het Marialied. Ga in vrede.
De diepe buiging voor het altaar. De stoet verdwijnt in de lange kloostergangen.
Het is net geen 18.30 uur wanneer we de kerk verlaten.
De avonddienst in al zijn eenvoud: telkens opnieuw een deugddoende geestelijke ervaring.
10-01-2012 om 12:16
geschreven door Gust Adriaensen
09-01-2012
Manu Keirse, Ivo Mechels en Mark Van de Voorde te gast in Retie
Manu Keirse, Ivo Mechels en Mark Van de Voorde te gast in Retie
Okra-academie haalt in het voorjaar van 2012 drie gereputeerde sprekers naar Retie.
Prof. Dr. Manu Keirse is klinisch psycholoog en een begenadigd spreker. Hij zal op 9 februari handelen over 'Omgaan met verlies en verdriet'.
De heer Ivo Mechels is de bekende woordvoerder van Testaankoop en de verdediger van de consumenten. Zijn lezing gaat op 22 maart over 'Consumentenbescherming en de oudere consument'.
'Geloven na de (misbruik)crisis' is het onderwerp waarover de heer Mark Van de Voorde het op 26 april heeft. Hij is de gewezen hoofdredacteur van Kerk en Leven.
Echt drie niet te missen lezingen!
GC Den Dries, Kerkhofstraat, Retie, telkens om 14 uur.
09-01-2012 om 20:16
geschreven door Gust Adriaensen
08-01-2012
Breaking news: verzoening tussen Léonard en De Wever op til!!
Breaking news: ontroerende verzoening tussen Léonard en De Wever op til!
Door de schokkende uitspraak van de PS-politica Onkelinx: 'Katholieken verdienen beter dan Léonard', zijn de NVA-spindoctors in verwarring gebracht en moeten ze hun pr-strategie aanpassen.
Enkele dagen geleden werd Léonard, ondanks een gratuit positief oordeel over De Wevers intelligentie gecombineerd met een waardevolle suggestie omtrent het belang van samenwerking, gebrandmerkt als grote vijand van De Wever en dus ook van alle Vlamingen.
Dat beeld is niet langer productief. Want de kracht van het gezegde: de vijand van mijn vijand is mijn beste vriend, geldt ook onverbiddelijk in dezen. De paniek bij de hoogst intelligente NVA-top is begrijpelijk. Het eenvoudige Vlaamse voetvolk zou wel eens kunnen denken dat de inmiddels flink afgeslankte De Wever zich nu in de armen van de reeds langer afgeslankte maar tot nu toe gehate PS-pasionaria moet storten!
Dan is het wellicht nog veel beter de ring van de aartsbisschop kussen!!
08-01-2012 om 22:46
geschreven door Gust Adriaensen
06-01-2012
Léonard heeft gelijk
In zijn recentste boek 'Handelen als christen in leven en wereld', heeft aartsbisschop Léonard het ook over het katholiek onderwijs. Enkele citaten: 'De christelijke identiteit van de katholieke school is uitgevlakt.' 'Er zijn godsdienstlessen waarin over alles gepraat wordt, behalve over Christus.' 'Katholieke scholen trekken ouders aan die kiezen voor de school om redenen die niets meer te maken hebben met de christelijke identiteit. Zo wordt een katholieke school een selfservice waar iedereen komt zappen.'.
Mieke Van Hecke, topvrouw van het katholiek onderwijs, vindt deze uitlatingen pijnlijk. Ze vindt de uitspraken bovendien niet gefundeerd.
Pijnlijk, daar kan ik inkomen. Want de aartsbisschop legt de vinger op de wonde, verwoordt wat gedurende de voorbije decennia meer en meer de realiteit geworden is.
Wat Van Hecke ook beweert, Léonard schetst een beeld van het katholiek onderwijs, dat, grosso modo de situatie goed weergeeft. Al van in de jaren zeventig van vorige eeuw, werd het duidelijk dat de katholieke identiteit van de scholen en de expressie daarvan, meer en meer op de achtergrond geraakte. Het overgrote deel van de leerkrachten trok zich geen bal meer aan van die 'katholieke identiteit', koketteerde zelfs met antikerkelijke, antikatholieke opvattingen. Overigens werd toen ook al de vraag naar de identiteit gesteld. 'Wat betekent 'katholieke school'? Heeft 'katholiek' nog inhoud? Of is het 'katholieke onderwijs' alleen nog maar een holle, maar o zo machtige structuur?
Van Hecke haalt de resultaten van een recent onderzoek in opdracht van het tijdschrift 'Tertio' aan. Daaruit blijkt dat liefst driekwart van de ouders van kinderen op katholieke scholen, vraagt dat de katholieke boodschap explicieter geformuleerd wordt.
Is dat niet het beste bewijs dat Léonard spijkers met koppen slaat? En dat het katholieke onderwijs veel duidelijker en zelfbewuster moet werken aan de profilering van de christelijke identiteit?
Waarom Mieke Van Hecke het dan nodig vindt zich af te zetten tegen de aartsbisschop en zijn uitspraken 'platitudes' te noemen, is me een raadsel en doet me denken aan intellectuele oneerlijkheid.
Laat ook Van Hecke zich te gemakkelijk meedrijven op de viscerale afkeer van de mainstream voor de aartsbisschop?
06-01-2012 om 09:39
geschreven door Gust Adriaensen
05-01-2012
Vermeersch in Terzake
In een nieuwjaarsbabbel met Kathleen Cools in Terzake, wees Vermeersch op de groeiende onrust, onzekerheid, uitzichtloosheid, zinloosheid, angst, die zich meester maakt van velen, in het bijzonder de jongere generaties, in het Westen. Stijging van het aantal depressies en zelfdodingen is het gevolg.
De oorzaak is volgens hem te vinden in het ontbreken van een groot samenhangend verhaal, van zingevende perspectieven, in een ongeremd materialisme en consumentisme.
Een analyse en een verklaring die al lang te lezen en te horen zijn en waar tallozen het mee eens zijn. In het bijzonder de christenen wijzen daar voortdurend op.
Vermeersch zat dus op dezelfde lijn als wat vele religies aangeven. En je dacht zelfs even: heeft hij zich na zijn bekering tot het ongeloof, jaren geleden, op zijn oude dag nu bekeerd tot het geloof? Maar bij de vraag naar een oplossing, schoot hij schromelijk tekort. Erkennen dat godsdiensten voor miljoenen mensen in verleden en heden, zingeving bieden, was duidelijk te veel gevraagd. Als oplossing volstond één zinnetje: Heb elkander lief. Dat is natuurlijk enorm belangrijk, maar het zijn ook weer vooral vele godsdiensten, en zeker het christendom, die liefde in een ruim, samenhangend verhaal met zingeving en perspectief proberen te brengen.
Als uitsmijter was er de obligate vraag: Hebt u schrik voor de dood? Wellicht was de oude Vlaamse intellectueel te vermoeid na zijn wandelingetje in de Ardense bossen, in het gezelschap van een hinde als Kathleen Cools, maar hoe dan ook, zijn antwoord was een afknapper van formaat.
Zo overdreven luchtig doen over wat zo fundamenteel des mensen is als angst voor de dood, hoor je wel eens aan de toog, maar van Vermeersch verwacht je toch wat meer fond. Bovendien sloeg zijn vergelijking/tegenstelling tussen schrik voor de dood en schrik voor een tijger nergens op. Noch vanuit psychisch, filosofisch of ethisch standpunt.
05-01-2012 om 11:05
geschreven door Gust Adriaensen
31-12-2011
'Een economie waar de mens van vervreemdt'
In een column bekritiseert de bekende econoom Geert Noels ons economisch systeem op een manier die kan tellen. Het is een fundamentele invraagstelling ervan en doet onwillekeurig denken aan het rapport van de Club van Rome, begin de jaren zeventig 'De grenzen aan de groei'.
Er is een 'andere' groei, een 'ander economisch model' nodig, aldus Noels, want de huidige 'opgefokte, schuldgedreven groei botst tegen de limieten van de mens'. Het is een economie waar de mens van vervreemdt.
En Noels ziet als gevolg van die ongezonde 'groeimanie' de tekenen van ontsporing bij de mens zelf: obesitas, diabetes, depressie, stress, zelfdoding.
Het huidige systeem is niet duurzaam, stelt Noels. Duurzame groei is er, volgens de econoom, een op mensenmaat en op een ritme dat onze planeet aankan.
Met deze overwegingen sluit Noels naadloos aan bij de, vaak weggehoonde, kritiek op ons economisch systeem, die al vele tientallen jaren, m.i. terecht, door de milieubeweging, vakbonden,'linkse' politieke partijen en religieuze gemeenschappen geuit wordt.
31-12-2011 om 11:28
geschreven door Gust Adriaensen
29-12-2011
Hugo Camps bakt het weer bruin
Camps bakt het, zoals wel vaker gebeurt, bruin. In een stukje in De Morgen, getiteld 'Dom' trekt hij weer alle registers open tegen Léonard.
Hoe bestaat het dat Camps, de heraut van de vrije meningsuiting, Léonard de mond wil snoeren! Hoe komt hij erbij te stellen dat 'politieke' uitspraken van kerkleiders niet legitiem zijn! Waar haalt hij het vandaan dat 'kerkvorsten' seculiere zwijgplicht hebben! Wat brengt hem ertoe 'scheiding van kerk en staat' te misbruiken om de kerk het zwijgen op te leggen! Is het intellectueel wel eerlijk dat hij, die er zich op laat voorstaan een intellectueel te zijn, de misbruikschandalen blijft gebruiken in functie van totaal andere doelstellingen, dan de strijd tegen seksueel misbruik?
Camps beschuldigt Léonard ervan 'de maat te nemen van iemand anders'. Als het dat al is, dan is het een uiterst lichte vorm. De aartsbisschop kan op verre na niet tippen aan Camps, die zeer vaak op een kwaadaardige, vernederende, scheldende manier, de maat van anderen neemt.
En ten slotte, de klap op de vuurpijl, als het om de vrijheid van meningsuiting gaat: wanneer je dergelijke kritische commentaar bij Camps' stukje naar het De Morgen-forum stuurt, dan geraakt de tekst niet door de censuur. Publicatie van het gortigste scheldproza is daarentegen geen probleem.
Stel je voor: de zelfverklaarde kwaliteitskrant De Morgen, bezondigt zich aan willekeurige censuur!
29-12-2011 om 22:46
geschreven door Gust Adriaensen