Onder de pedante titel 'Vijf manieren om een congres te laten mislukken', vult Bart Brinckman bijna twee bladzijden van De Standaard van 10 december, om duidelijk te maken dat het congresweekend 'voor de socialisten fout liep'. Het storende aan Brinckmans artikel is dat hij uitsluitend 'vormfouten' vermeldt en niet de minste aandacht heeft voor de inhoud. Op die manier laadt hij de verdenking van vooringenomenheid op zich. En spreidt hij vooral een grote inconsequentie tentoon.
Want wat zijn de vijf redenen voor de 'mislukking', die Brinckman opgeeft.
1. Stel scherp op eigen besognes. En daarmee gaf hij aan dat Freya Van den Bossches veroordeling van belangenvermenging dom was.
Hoe dikwijls heeft Brinckman in vroegere opiniestukken wel niet de belangenvermenging aangeklaagd en de verdoezeling ervan door de partijen over de hekel gehaald?
2. Zet het foute nieuws in de markt. Volgens Brinckman verloor voorzitter Tobback het noorden tijdens een pleidooi voor een efficiënt bestuur en daarbij handelde over fusies en intercommunales.
Hoe dikwijls heeft Brinckman in vroegere opiniestukken wel niet de inefficiënte overheid aangeklaagd en de ondemocratische intercommunales over de hekel gehaald?
3. Laat clichés hun vernietigende werk doen. Volgens Brinckman mochten protesterende partij- en ABVV-militanten het plaatje niet verstoren.
Hoe dikwijls heeft Brinckman de spot gedreven met 'stalinistische' partijcongressen en besluiten, waar geen of amper kritiek van de basis werd geduld?
4. Praat over het verkeerde onderwerp in de verschillende duidingsprogramma's. Brinckman bedoelt daarmee dat de week voorafgaand aan het congres, over niets anders gesproken en geschreven werd dan over de schandaalsfeer rond Electrawinds.
Hoe dikwijls heeft Brinckman het feit gehekeld dat politici rond de pot draaien, de heikele thema's uit de weg gaan? Hoe hypocriet is Brinckman om te suggereren dat het niet de media waren die dag na dag het dossier Electrawinds door de SPA-strot ramden?
5. Kies een foute congresvolgorde. Volgens Brinckman hadden het visie- en ideologisch congres plaats in een foute volgorde.
Hoe dikwijls heeft Brinckman de partijen gebrek aan visie en ideologie verweten. Als een partij daar dan toch werk van maakt, misbruikt de journalist de volgorde, als argument voor zijn uitgangsstelling: het SPA-congres was een mislukking.
Van De Standaard en van Brinckman mag verwacht worden dat ze bij een negatieve evaluatie van een congres serieuze argumenten naar voren brengen en geen vederlichte flutredenen opgeven, die bovendien scherp de inconsequente houding van de journalist in het licht stellen. Brinckman wil met zijn 'analyse' duidelijk de partij treffen, een stok vinden om de hond te slaan. Hij is bijzonder ijverig geweest. Hij heeft er wel vijf gevonden. Vijf stokken om de socialistische hond ervanlangs te geven.
12-12-2013 om 09:50
geschreven door Gust Adriaensen
11-12-2013
Paus Franciscus: 'Person of the year'
Het toonaangevende Amerikaanse tijdschrift 'Time', heeft paus Franciscus uitgeroepen tot 'Person of the year'.
Sinds 1927 duidt het weekblad elk jaar een persoon of een zaak aan, die van enorm belang geweest zijn gedurende het (bijna) afgelopen jaar.
Franciscus is de derde paus die de eretitel toebedeeld krijgt. Johannes XXIII en Johannes-Paulus II, die volgend jaar door Franciscus heilig worden verklaard, werden in 1962 respectievelijk 1994, door 'Time' tot 'Person of the year' uitgeroepen.
11-12-2013 om 16:15
geschreven door Gust Adriaensen
Houtverbranding grootste boosdoener fijn stof
Houtkachel en open haard
grootste bronnen fijn stof
Sensibilisering is noodzakelijk
Houtstokers bedreigen de gezondheid
Overheidsmaatregelen dringen zich op
11-12-2013 om 00:00
geschreven door Gust Adriaensen
09-12-2013
09-12-2013 om 22:53
geschreven door Gust Adriaensen
07-12-2013 om 15:47
geschreven door Gust Adriaensen
Paus Franciscus over belang van internet voor de christenen
“You must test everything, knowing that you will surely find counterfeits, illusions and dangerous traps to avoid,” Pope Francis said. “But, guided by the Holy Spirit, we will discover valuable opportunities to lead people to the luminous face of the Lord. Among the possibilities offered by digital communication, the most important is the proclamation of the Gospel.” He said it is not enough to acquire technological skills, however important. He said the internet must be used to meet “often hurting or lost” real people and offer them “real reasons for hope.” “The announcement [of the Gospel] requires authentic human relationships and leads along the path to a personal encounter with the Lord,” he said. “Therefore, the internet is not enough; technology is not enough,” Pope Francis continued. “This, however, does not mean that the Church's presence online is useless; on the contrary, it is essential to be present, always in an evangelical way, in what, for many, especially young people, has become a sort of living environment; to awaken the irrepressible questions of the heart about the meaning of existence; and to show the way that leads to Him who is the answer, the Divine Mercy made flesh, the Lord Jesus.”
07-12-2013 om 13:50
geschreven door Gust Adriaensen
06-12-2013
Bisschop Bonny over onze houding ten aanzien van vluchtelingen
'Iets in mij protesteert en zegt dat, ondanks alle redelijkheid, bepaalde fundamentele waarden in de verdrukking zijn geraakt. Van wie zijn de aarde en de natuurlijke middelen die ze voortbrengt? Wat is ouder en echter: de aarde die wij samen bewonen of de grenzen die winnende naties erin hebben getrokken, meestal na bloedige oorlogen? Is het werkelijk zo dat in onze welvoorziene landen geen ruimte is voor een groter aantal vluchtelingen? Hoevelen onder ons hebben deze mensen al persoonlijk in de ogen gekeken? Het is raar om zeggen, maar op zo’n moment protesteert mijn maag tegen de redelijkheid van ons publiek discours. Waar zit ons klankbord voor de stem van het geweten? Waar zit ons klankbord voor de stem van God? Misschien dan toch in de maag.'
06-12-2013 om 14:12
geschreven door Gust Adriaensen
Nelson Mandela overleden
NELSON MANDELA 1918-2013
06-12-2013 om 07:44
geschreven door Gust Adriaensen
05-12-2013
Potentieel in de christelijke gemeenschappen
Uit een onderzoek van het Interdisciplinair Kenniscentrum Kerk en Samenleving, blijkt dat er nog heel wat potentieel in de christelijke gemeenschappen te vinden is en vooral bij de hoogopgeleide katholieken tussen 45 en 65 jaar.
Zij koesteren het christelijke geloofsverhaal, zijn bereid zich kerkelijk te (blijven) engageren, hunkeren wel naar binnenkerkelijke hervormingen en willen met anderen kernen van hoop en zingeving vormen.
Volgens 'Tertio' is het belangrijk die groep te mobiliseren omdat zij straks de kerk moeten dragen en het roer overnemen. Bovendien en vooral kunnen zij de brug vormen naar de 'levensbeschouwelijk gemiste generaties': hun niet-hoogopgeleide en kwetsbare leeftijdsgenoten, kinderen en kleinkinderen.
05-12-2013 om 11:58
geschreven door Gust Adriaensen
Sinterklaas
Sinterklaas
De schoen stond klaar, wat hooi, een raap, het briefje met de wensen in pijnlijk schoonschrift, onder de plattebuiskachel.
Op de koude zolderkamer met gespitste oren, met kloppend hart, vol spanning liggen luisteren naar elk geluid, elk gerucht.
Onder de dekens je schuilhut bouwen, dromen van heerlijke dingen, rillen van angst voor straf tot de schimmel langs draafde.
‘s Morgens heel vroeg het bed uit, vol verwachting de trap af en steeds weer het wonder: de lege schoen en je hartenwensen vervuld.
05-12-2013 om 07:53
geschreven door Gust Adriaensen
03-12-2013
De wijsheid van de rector
Onder de titel 'Heb genade met de gratie', stelt rector Torfs van de Katholieke Universiteit van Leuven, dat we 'het gracieuze van de gratie' niet uit het oog mogen verliezen.
Hij ziet minstens drie gegronde redenen om het schenken van gratie niet zomaar van de hand te wijzen.
De eerste reden is zuiver erbarmen. Het is niet omdat iemand een straf verdient, dat hij ze altijd moet krijgen. Een tweede argument is dat de gratie(verlening) de onfeilbaarheid van de rechtspraak corrigeert. En een derde voordeel van gratie is dat ze het mechanische denken een halt toeroept.
De discussie over gratie houdt onze samenleving een spiegel voor, aldus Rik Torfs. Zij laat zien wie we zijn enw at wij denken. 'Hopelijk zal het oordeel van de komende generaties ons genadig zijn', besluit de rector.
Wijze woorden, voorwaar.
03-12-2013 om 07:48
geschreven door Gust Adriaensen
02-12-2013
Reislustige Rik
‘’t Is niet meer te doen met onze Rik’, zuchtte de aanminnige mevrouw Torfs, al in het deurgat. 'Rik reist wat af, is bijna nooit nog thuis. En dat ligt aan die columns in De Standaard.’
Na lang aandringen had mevrouw toegestemd in een gesprekje. ‘Alleen omdat het voor Rasp is, had zeverklaard. ‘ Voor de welwillende stukjes die Rasp geregeld aan mijne Rik wijdt.’
De weeklacht van mevrouw noopte tot nadere verklaring. En die kwam er ook, niet vooraleer we neergezeten waren op de robuuste Ikeabank in de eenvoudige leefkamer van de Torfsen en genoten van een kopje Max Havelaarkoffie.
‘Rik was altijd al gebeten door de reismicrobe’, stak mevrouw Torfs van wal. ‘Maar tijdens zijn senatorschap, beleefde hij echt een rustige periode. Hoe dom het ook was dat hij in de politiek ging, hij had zo goed als niets te doen. Onze Rik was toen veel thuis, lekker bij het haardvuur, samen bezig zijn in ons moestuintje, een heerlijke tijd. Maar sinds hij rector is, niet te vatten, jezusmina! Rik rotst de wereld rond, alsof zijn zielenheil ervan afhangt!’
‘Maar mevrouw’, vroeg ik, ‘wat hebben zijn maandagse columns in De Standaard daarmee te maken?’
‘Dat zit zo’, hernam de bevallige mevrouw Torfs. ‘Hij is bezig met een never-ending reeks over de plekken die hij ooit heeft bezocht en de boeiende mensen die hij daar heeft ontmoet. Hij is van mening dat hij, om inhoudrijke en lezenswaardige stukjes te kunnen schrijven, daar opnieuw naartoe moet reizen, of het nu Straatsburg, Johannesburg, Bittburg, Sint-Petersburg, Tokio, New-York, Rio de Janeiro, Moermansk, of waar dan ook, is. Hij wil 'toen' vergelijken met 'nu' en nagaan of de boeiende mensen van toen, nu nog even boeiend zijn, of misschien al wel het loodje gelegd hebben.’
‘Maar mevrouw’, vroeg ik, ‘Moet uw echtgenoot niet vooral in Leuven op zijn werk zijn? Het rectoraat van de grootste Katholieke Universiteit der Lage Landen, is toch niet niks?’
‘Ik wil u wat toevertrouwen’, fluisterde mevrouw Torfs. ‘Eigenlijk vraagt die job niet zoveel werk en inspanning. Een beetje rondlummelen in de uitgestrekte rectorssuite in de Hallen, krabbels zetten op documenten, professorale akkefietjes behandelen, docentenruzietjes oplossen. En weet je, onze Rik heeft altijd heel goed kunnen delegeren.’
De lieflijke mevrouw Torfs stond op. ‘Willen we onze moestuin, eigenlijk moet ik zeggen ‘mijn moestuin’ want Rik zet er sinds hij reizende rector geworden is, geen voet meer in, eens van naderbij bekijken?’
Het was een fraai tuintje met een grote variëteit aan groente. Tot mijn blijde, Kempense verrassing, bemerkte ik een bedje heilige boontjes, die ik had leren kennen in de magnifieke kruidentuin van de Postelse abdij. Ik vertelde het haar. Mevrouw glimlachte. ‘We hebben het zaaigoed ook in Postel gehaald’, zei ze, ‘bij broeder Guy, de herborist. We zijn en blijven Kempenaars, nietwaar. Het lievelingsgerecht van mijne Rik is overigens heilige boontjes in tomatensaus, daar kan ie extreem van genieten. Maar zelfs die delicatesse houdt hem niet meer thuis. Schrijf het gerust op: onze Rik is een echte rakker, ja, dat is hij!’
02-12-2013 om 13:22
geschreven door Gust Adriaensen
30-11-2013
Bernard Dewulf: 'Wie denken we dat we zijn?'
'Vraag de narcist waarom hij narcist is, en hij raadpleegt de spiegel. Vraag de Vlaming waarom hij racistisch is, en hij kijkt naar de andere Vlaming. We dwalen in het spiegelpaleis van de zelfgenoegzaamheid.'
'Mijn hele leven al besta ik, net als u, achter onze gordijnen. Ik heb niet anders geweten. Die gordijnen zijn mijn maliënkolder en onze spiegels zijn mijn schild. Maar mijn achillespees is mijn kleine, miezerige blanke vrees. En precies die vrees fezelt het me nu, nu ik ouder word en op een dag toch de toekomst zal moeten achterlaten, dagelijks luider in:
Wie denk ik dat ik ben?'
'Straks zien we helemaal scheel van inteelt. Van weelde en verveling. Straks, wanneer we elk vreemd stofje buiten hebben gekeerd, zien de astronauten ons vlek op de planeet schitteren door afwezigheid, onder de verlichting op onze smetteloze snelwegen.'
30-11-2013 om 20:01
geschreven door Gust Adriaensen
29-11-2013
Distelmans glijdt voort op het hellend vlak
Nu een senaatscommissie, dankzij een wisselmeerderheid, de weg heeft vrijgemaakt voor de uitbreiding van de euthanasiewetgeving naar 'wilsbekwame minderjarigen' toe, bereikt de euforie van de voorstanders van onbeperkte euthanasie een nieuw hoogtepunt.
Dr. Distelmans noemt in een krantenartikel euthanasie 'toepasbaar maken bij mensen die niet meer aanspreekbaar zijn door dementie', een verdere 'optimalisering' van de bestaande euthanasiewet.
Hij pleit dus voor een euthanasiewetgeving met betrekking tot niet-wilsbekwame meerderjarigen. Distelmans en anderen die het absolute zelfbeschikkingsrecht inroepen om euthanasie te verantwoorden, schuiven dat heilige principe opzij wanneer het gaat om demente mensen.
Wie moet,volgens Distelmans , mocht dergelijke wetgeving ooit goedgekeurd worden, beslissen over het doden van dementen?
29-11-2013 om 08:32
geschreven door Gust Adriaensen
28-11-2013
Goed nieuws over pater Daniël Maes in Syrië
We hebben eindelijk goed nieuws uit Quara. Pater Daniël in I Mar Yacub kan zich opnieuw vrij bewegen in zijn eigen regio. De rebellen waardoor zij omgeven waren, zijn bijna overwonnen. Het klooster heeft in de gevechten schade opgelopen, maar al de bewoners van het klooster hebben de plaatselijke strijd overleefd. Het internet is wel uitgevallen, waardoor Pater Daniël zijn laatste nieuwsbrief niet kon opsturen. De heropbouw van het stadje Quara kan nu beginnen. U kan hen steunen met een gift.
----------------------------------------
STEUN SYRIË! November 2013
Het stadje Quara en het klooster I Mar Yacub zijn pas bevrijd door het Syrische leger. Nu kunnen de 10 000 mensen terugkeren naar hun huizen en start de wederopbouw van de stad. De kloostergemeenschap heeft nu eindelijk haar vrijheid terug en zal helpen de eerste nood te lenigen. Zij werken samen met het Nationale Volkscomité Voor Verzoening, het ministerie van sociale zaken, het ministerie van gezondheid.
Zij trachten de mensen voedselpakketten te bezorgen die het volgende bevatten: 1 kg rijst, 1 kg suiker, 1 kg linzen , 1 kg macaroni, 1 doos plantaardig vet, 1 liter olijfolie, 1 pot confituur, 10 dozen tonijn, 1 doos ‘Hallaweh’, 1 doos ham, 1 doos melkpoeder, 10 dollar om vlees en groenten te kopen.
Ze hebben nood aan melk voor de kinderen, medicamenten tegen kanker en tegen diabetes, medicamenten voor het hart..., gewoon medisch verzorgingsmateriaal, verband, rolstoelen ....
De verzendingskosten voor de volgende bootcontainer moeten nog gesponsord worden. Helpen jullie mee?
We zijn dankbaar voor de goede afloop. En we hopen hen nu te kunnen steunen in de heropbouw van het stadje met het zenden van een bootcontainer hulpgoederen.
Geld kan gestort worden op: IBAN BE 32 0682 0832 44 02 BIC GKCCBEBB (van P. Daniël Maes, norbertijnenabdij POSTEL)
28-11-2013 om 14:31
geschreven door Gust Adriaensen
De ergerlijke domheid van wetenschapsfilosoof Boudry
Het behoort klaarblijkelijk tot de essentie van het marketingbeleid van de zgn. 'kwaliteitskranten', in het bijzonder De Standaard: als een min of meer 'Bekende Vlaming' een opinie ventileert, volgt gegarandeerd een of twee dagen later een bijdrage van een andere min of meer 'Bekende Vlaming', die een totaal andere mening is toegedaan en de opvattingen van zijn collega-opiniemaker, soms in een weinig samenhangend betoog, probeert te weerleggen, zoniet belachelijk te maken.
Neem nu wetenschapsfilosoof Maarten Boudry, van de Gentse Universiteit. Hij wordt van stal gehaald om de positieve beoordeling van religie, die uit bijdragen van de auteurs Rik Peels en Stefan Paas en van publicist Mark Van de Voorde blijkt, belachelijk te maken.
Die positieve evaluatie van religie werkt op Boudry, die zich in vroegere artikels ook al liet opmerken als een benepen, antireligieuze fundamentalist, als een rode lap op een stier. Van wetenschappelijk sérieux is er in Boudry's bijdrage niet veel te merken. Hij moet het vooral hebben van denigrerende en kwaadaardige, sarcastische opmerkingen, die hij klaarblijkelijk beschouwt als uitingen van zijn superieur intellect.
Tegenover 'God maakt gezond en gelukkig', wat uit het boek van Peels en Paas naar voren komt en bevestigd wordt door het persoonlijke getuigenis van Van de Voorde, plaatst 'wetenschapsfilosoof !, het toogzinnetje 'Sinterklaas maakt ook gelukkig'. En dan volgt een vermoedelijk toppunt van Gentse universitaire eigendunk en krampachtig sarcasme: 'Laten we allen een mentale krachtinspanning doen: peinzende blik, Rodin-pose, misschien enig geprevel. Welaan dan: voortaan zal ik de geneugten van het godsgeloof smaken!' Komaan zeg, puber!!
Boudry gaat helemaal de wetenschappelijke mist in, wanneer hij als repliek op Van de Voorde, die, in navolging van Jürgen Habermas, het christendom het 'ultieme fundament van onze vrijheid, het geweten, de democratie en de mensenrechten', noemt, aan Van de Voorde de agressieve vraag stelt: 'Gelooft Van de Voorde die onzin echt?'
Nog los van het feit dat Maarten Boudry in intellectueel en wetenschappelijk opzicht, nog niet tot aan de enkels van Jürgen Habermas reikt, is de 'argumentatie contra' van Boudry een intellectuele en wetenschappelijke giller van formaat, en beschamend voor het intellectuele niveau van de Gentse universiteit. Want wat durft onze Gentse bolleboos te schrijven: 'In de Bijbel wordt met geen woord gerept over democratie, slavernij wordt er expliciet goedgekeurd, en voor hen die in eer en geweten tot het besluit komen dat Jezes waarschijnlijk niet de zoon van God is, wacht het eeuwige hellevuur'.
Voila, als voorbeeld van gebrek aan kennis van kerk en religie- hoewel hij de pretentie heeft als wetenschapper daarover te schrijven-, als voorbeeld van een totaal onvermogen om tot een ruim inzicht in de geschiedenis te komen, als voorbeeld van de compleet onwetenschappelijk obsessie om met normen van nu, het verleden te benaderen en te veroordelen, als voorbeeld van bevooroordeelde, fundamentalistische antireligiositeit, kan Boudry's pamflet tellen. En finaal, komt het vooral lachwekkend over.
28-11-2013 om 10:51
geschreven door Gust Adriaensen
26-11-2013
Daniël Maes in Syrië: geen telefoon of internet maar iedereen veilig
Daniël Maes (75 jaar), norbertijn van Postel en afkomstig uit Arendonk, is verantwoordelijk voor een seminarie in het zesde eeuwse klooster Mar Yakub in Qâra, gelegen op 90 kilometer van de Syrische hoofdstad Damascus. In Syrië zijn er 2,4 miljoen christenen op 24 miljoen inwoners. Een verre droom van de Vlaamse norbertijn Maes is om van het klooster Mar Yakub een tweede Taizé te maken, dicht bij de bronnen van het christendom, in dialoog met joden en moslims.
Beste,
Pater Daniël heeft vandaag, 26 november 2013, het volgende laten weten, dat ik graag aan u allen doorgeef (aangezien hij geen internet meer heeft voorlopig).
De streek rond het klooster van Mar Yakub is bijna bevrijd van rebellen. Er is wel wat schade aan de kloostergebouwen, maar wij allen zijn ongedeerd!!! Dank God!
Wij zijn nog steeds veilig en kunnen overleven! Dit kan nog even duren. Geen telefoon of internet. Geen reden tot paniek. God zij dank! P. Daniël.
26-11-2013 om 21:05
geschreven door Gust Adriaensen
twitter@pontifex
'To live charitably means not looking out for our own interests, but carrying the burdens of the weakest and poorest among us.'
26-11-2013 om 09:12
geschreven door Gust Adriaensen
25-11-2013
Testaankoop met een petitie voor een transparante geneeskunde
Ziekenhuizen vergelijken? Moet kunnen!
Kom op voor uw recht en teken de petitie.
De kwaliteit van de zorg is niet even goed in elk ziekenhuis. Cijfers hierover worden niet publiek gemaakt. Nochtans hebt u recht op deze informatie.
Overheid en ziekenhuizen moeten open communiceren over de kwaliteit van de zorgverlening in ziekenhuizen. Met deze petitie willen wij druk op de ketel zetten. U hebt het recht om te weten waar de kans op een succesvolle ingreep het grootst is en het risico op een ziekenhuisinfectie het kleinst. De overheid moet daarvoor een website opzetten waar u de kwaliteit van ziekenhuizen kunt vergelijken.
SAMEN VOOR TRANSPARANTE GEZONDHEIDSZORG
25-11-2013 om 22:45
geschreven door Gust Adriaensen
24-11-2013
Een haar in de boter bij de Van Rompuys?
Erik knalde bij zijn thuiskomst de deur dicht. Woede en somberheid vulden de uitgestrekte woonkamer. Zijn lieftallige eega schrok ervan. Zij wist dat haar plichtsbewuste echtgenoot een cholerisch type was en ze was wel wat gewoon. Maar nu was hij buiten zichzelf.
'Erik, liefste, vertel me wat er op je hart ligt', zei ze zacht. Dat was genoeg om Erik te doen uitbarsten. 'De partij heeft mij opzij gezet!', schreeuwde hij. 'Dertig jaar me met hart en ziel ingezet, mijn gezondheid op het spel gezet, altijd de echte Vlaming uitgehangen, en nu dit!!! Die Beke uit dat boerengat ergens in Limburg, geeft begot de voorkeur aan de Peter van onzen Herman om de lijst te trekken! En dan durft dat jonk nog zeggen dat er niks aan de hand is binnen de familie, en dat de Van Rompuys vrolijk en eensgezind binnenkort zijn kerkelijk huwelijk zullen vieren!! In de kerk zal ik mijn fatsoen nog wel houden. Maar na de sjampieter, de vijfde gang en een paar flessen wijn, zal er wel een hartig woordje gesproken worden. Ik ben er zeker van dat onzen Herman van miserie een rustig plekje zal opzoeken om er enkele haiku's in elkaar te flansen. Dat ze me dat verdorie durven aandoen. Ik ben er echt kapot van.'
'Ik zou op dat feest van de Peter toch niet te veel drinken, Erik', adviseerde zijn vrouw. 'Je weet hoe je dan tekeer kan gaan. Bangelijk en niet goed voor je hart. En als de gazetten het te weten komen, is het allemaal nog erger.'
Erik plofte in de zetel. Zijn vrouw had gelijk. Zij had altijd gelijk. Hij schonk zich een stevig glas whiskey in. Een diepe somberte nam bezit van hem.
24-11-2013 om 12:56
geschreven door Gust Adriaensen