De Grote Veranderaar werd bij het binnenschrijden van het uitgestrekte en weelderige partijhoofdkwartier onthaald op een daverend applaus. Dat had hij, en dan nog in het Antwerps Engels, toch weer goed gezegd! Een tsjeef goed de mantel uitgeveegd: blaaskaak De Crem. Totaal overbodig die nietsnut!
De Grote Leider koesterde grootse plannen. Hij wilde per se op zijn elan verdergaan. Een vingerknip was voldoende om absolute stilte te verkrijgen.
De Vlaamse Leeuw sprak:
‘Vrienden, ik heb nagedacht. Al die ministers en staatssecretarissen van MR, Open VLD en CD&V, ook al zijn ze allemaal mijn persoonlijke vrienden, zijn eigenlijk overbodig. Waarmee vullen die allemaal hun dag? Op hun luie krent zitten, ja dat doen ze!’
Een daverend applaus brak los en zwol aan tot orkaansterkte. ‘Silence!’ riep Bracke.
‘Goeie vrienden, ik heb nog dieper nagedacht. Ook al zijn jullie allemaal mijn erg persoonlijke vrienden, er moet fundamenteel veranderd worden. ‘
Spanning en angst begonnen zich af te tekenen op de gezichten.
‘Ik heb geoordeeld’, sprak de Leider, ‘dat het voorzitterschap van de parlementen totaal overbodig is. En dus ook die pedante nep-Gentenaar Bracke en het ongeleide projectiel met dat afschuwelijke Limburgse accent Peumans. Maar ik hoop dat ze niet vergeten dat ze hoe dan ook mijn persoonlijke vrienden blijven.’
Een ijzige stilte hing in de riante salons van het partijhoofdkwartier.
De IJverige Helfie pauzeerde even. Dan werd de bom gedropt. Een splinterbom.
‘Wat meer is. Ondanks onze blijvende persoonlijke vriendschap, ben ik van oordeel dat ook al die vele ministers en staatssecretarissen hier aanwezig, er helemaal niet toe doen. Overbodig. Quantité négligable. Dus weg ermee. Uiteindelijk kan ik het allemaal wel alleen af. Persoonlijke vrienden, ik dank jullie voor de aandacht en het juiste inzicht.’
En weg schreed hij, omringd door stevige bodyguards.
De verbijstering was compleet. De eerste die de stilte doorbrak was Siegfried: ‘Dat kan toch niet’, piepte hij. ‘Net nu ik ontslag genomen heb bij de VRT.’ Dan volgde Jan: ‘Met mij is die Antwerpenaar nog niet klaar’, siste hij.
Het geroezemoes verspreidde zich. Groeide aan. Het was duidelijk. De partijrevolutie was begonnen.
10-06-2015 om 09:50
geschreven door Gust Adriaensen
08-06-2015
Het failliet van de onderwijsdemocratisering
Statistieken van de FOD Economie maken keihard duidelijk wat velen al wel wisten en constateerden. De grote droom van de jaren 60 over de onderwijsdemocratisering, ligt helemaal aan diggelen.
Talent van kinderen en jongeren zou de absolute doorslag geven, los van afkomst, status, ras. Vergeet het. Uit de cijfers blijkt dat kinderen van rijke ouders 90 procent kans hebben om een richting uit het algemeen secundair te volgen, kinderen van arme ouders hebben 15 procent kans om ASO te volgen. Kinderen uit lagere sociale milieus krijgen vaker B-attesten, kinderen uit hogere milieus blijven langer in de sterkste richtingen hangen. Het is een complex samenspel van culturele waarden en omgangsvormen, van gebrek aan aanmoediging en vooroordelen van leerkrachten.
Het moge duidelijk zijn. Ondanks de 'hervormingsdrift' van de opeenvolgende ministers van Onderwijs, is er nooit een echte, fundamentele hervorming geweest, die recht zou doen aan het aanwezige talent bij kinderen en jongeren. De enige poging van de laatste decennia was het VSO, dat al vlug als gevolg van tegenwerking en desinteresse, ten dode opgeschreven was.
Ons onderwijssysteem is een systeem geschreven op de maat van de hogere en middenklasse, die ook via het onderwijs haar materiële sociaalculturele belangen veiligstelt en versterkt.
De gevolgen zijn gemakkelijk waar te nemen. Wij leven meer en meer in getto's. Geografische en sociale. Culturele en onderwijsgetto's. Echte contacten tussen al die verschillende 'standen' zijn schaars of onbestaande. De ontkerkelijking heeft bovendien de plek weggeveegd waar jong en oud, rijk en arm, hoog- en laaggeschoold, elkaar nog wel ontmoetten. Als er echt waarde gehecht wordt aan 'samenleving', dan is opnieuw meer aandacht voor de kerkgemeenschap zeker een remedie.
Tegen de achtergrond van die onderwijs- en professionele segregatie, is de overheidseis van 'inburgeringstrajecten' voor laaggeschoolde, arme sloebers van migranten, een giller van formaat. De regering zou er beter aan doen meer energie te besteden aan het valideren van het aanwezige talent in alle lagen van de bevolking.
Wedden dat ook vele 'autochtone' Vlamingen hun tanden zouden stukbijten op het zgn. 'inburgeringstraject'?
08-06-2015 om 09:33
geschreven door Gust Adriaensen
07-06-2015
De Red Star Line: miserie en hoop
De Red Star Line start tocht in de Scheldebocht: een spoor van tranen.
Een bezoek aan het Red Starmuseum in de vroegere gebouwen van de Red Star Line op het Eilandje in Antwerpen loont zeker de moeite. De bezoeker volgt de verschillende stadia van de landverhuizers gedurende de eerste decennia van de 20ste eeuw op hun tocht van hun geboorteplek naar Amerika of Canada.
Prettig voel je je daarbij niet. De overheersende indruk is verontwaardiging en medeleven. Want het overgrote deel van de mensen die met een der schepen van de Red Star Line de Atlantische Oceaan overstaken, verhuisde omwille van extreme armoede en harde vervolging.
Zij stroomden samen in Antwerpen, vanuit Oost-Europa en ja, ook vanuit het verpauperde Vlaanderen, werden gedesinfecteerd en gekeurd als vee, bedrogen en uitgebuit door (Antwerpse) huisjesmelkers en ticketmarchands. Families werden gescheiden of teruggestuurd: een onverbiddelijke, onmenselijke wereld.
De klassentegenstellingen van de maatschappij werden op de veel kleinere oppervlakte van het schip in stand gehouden en waren daardoor veel scherper en schrijnender.
Alleen de hoop op een beter leven in de Nieuwe Wereld hield deze mensen overeind. Maar voor velen bleek Amerika niet het paradijs te zijn. Zij kwamen in een realiteit terecht die vaak al bijna even hard was als degene die ze ontvlucht waren.
De Antwerpse dichter Karel van den Oever (1879-1926) heeft in zijn gedicht 'Dinska Bronska', de onzekerheid, kwetsbaarheid, weemoed, hoop van een jonge migrante uit Oost-Europa, mooi uitgedrukt.
DINSKA BRONSKA
Uit een oud dorp, - kameelbruin als de steppe - uit Plocka, kwam Dinska Bronska. Haar hoofddoek was pruisisch-blauw en haar haar vlas-geel; ook waren haar ogen blauw als fjord-water. Zij rook naar knoflook en spar, zij droeg laarzen en ging zeer zwaar en gauw. In het "Hotel Lapland" zat zij bij een tafel aan het straat-raam zij schreef 'n brief. Een haarlok viel laag op haar rode kaak en zij stak haar tong uit, want ze schreef moeilijk die brief en daaronder "Dinska Bronska", haar naam. Ze stak ook de penstok in haar mond en zocht met haar ogen langs het plafond. Op het papier waren 'n inktvlek en groot gestompel van letters: zij kocht het voor tien centiem in de kruidenierszaak over het hotel. Er was 'n beetje inkt aan heur kaak.
O, Dinska Bronska; gij vertrekt naar Canada: de verroeste stoomboot wacht langs de kaai. Gij laast op een almanak der "Red Star Line" dat Canada grotere appels, o, hoger en geler koren heeft dan Plocka. Het moet in Canada veel beter zijn!
O, Dinska Bronska, met je zeer dikke vingers: je schrijft zo moeilijk die brief. Je ogen zoeken vliegen op het plafond. "Moj Boze!" Er zit 'n tranen-veeg, o zo verdrietig, van je blauwe ogen naar je mond.
O, Dinska Bronska!
07-06-2015 om 09:20
geschreven door Gust Adriaensen
06-06-2015
Standenmaatschappij
Cultuursocioloog Mark Elchardus:
'We zijn geen klassenmaatschappij maar een standenmaatschappij aan het worden, waarbij de verschillende standen elkaar nog amper ontmoeten.'
06-06-2015 om 06:58
geschreven door Gust Adriaensen
05-06-2015
Roger Lenaers en de ontmythologisering
In Tertio, het bijzonder lezenswaardige christelijke opinieweekblad, verscheen enkele weken geleden een recensie van een boek van de Vlaamse jezuïet Roger Lenaers. Het is het zoveelste werk van Lenaers in een rij van boeken en essays, waarin hij een poging onderneemt het christendom en de Kerk te ontdoen van alle 'mythes'. Ontmythologisering heet dat.
Lenaers wil inderdaad afrekenen met de traditionele christelijke voorstellingswereld, die hij ‘heteronoom’ noemt. Dat is voorwaar niet niks. In ‘De droom van Nebukadzenar’ is hij zich daarvan terdege bewust. Hij schrijft: ‘Wie als christen van dit axioma (de heteronome voorstellingswereld) wil blijven uitgaan, is overigens in zeer goed gezelschap: heel het Oude en Nieuwe Testament, heel de patristiek, heel de scholastiek, alle concilies, de hele liturgie, alle dogma’s en de uitwerking ervan in de theologie gaan ervan uit. En Jezus zelf en de ‘apostelen en profeten’ waarop onze belijdenis steunt, dachten puur heteronoom.’ De Vlaamse jezuïet Roger Lenaers wil van al die dingen dus niets meer weten. Veel blijft er dan niet over van wat al meer dan twee millennia beleden wordt en vorm gekregen heeft in de katholieke Kerk.
De ideeën van Lenaers zijn ongetwijfeld voor hemzelf en voor een aantal christenen een boeiende persoonlijke intellectuele uitdaging en oefening. Maar of zij geloof en Kerk kunnen verzoenen met de ‘moderniteit’ en een geloofs- en Kerkgemeenschap op gang kunnen brengen, is zeer de vraag. Wat meer is, Lenaers’ theorieën slaan bij miljoenen christenen, de fundamenten en de belevingselementen van het geloof en het Kerk-zijn weg.
Roger Lenaers beseft dat zelf ook wel. In een interview zegt hij met enige koketterie en ijdelheid dat het hem verbaast dat het Vaticaan nog geen sancties tegen hem genomen heeft. En in de Oostenrijkse dorpjes waar hij nog altijd parochiewerk verricht, blijft hij als pastoor netjes uitgaan van de traditionele christelijke voorstellingswereld.
De geleerde jezuïet Roger Lenaers houdt er in zijn geschriften en lezingen totaal andere opvattingen op na dan in zijn pastorale werk als herder in enkele Tiroolse bergdorpjes. Het weze hem gegund maar erg consequent en geloofwaardig is dat toch niet.
05-06-2015 om 08:35
geschreven door Gust Adriaensen
04-06-2015
De sociaal bewogen aartsbisschop
In 2012 drukte aartsbisschop Léonard zijn solidariteit met ontslagen werknemers als volgt uit:
'Als men maximale winst nastreeft en dat liefst zo snel mogelijk, en als men in dat streven zich zonder enige consideratie ontdoet van mannen en vrouwen die een belangrijk deel van hun leven hebben gewijd aan de goede werking van de onderneming, is dat een aanfluiting van waarachtige sociale en economische liefde.’
04-06-2015 om 22:17
geschreven door Gust Adriaensen
Het atomium van het bisdom Antwerpen
Aan de diocesane ontmoetingen van het bisdom Antwerpen in het Provinciaal Vormingsintituut in Malle, namen zo'n 900 mensen christenen deel.
In zijn toelichting distilleerde bisschop Johan Bonny uit een aantal bisschoppelijke activiteiten en ontmoetingen van de voorbije weken, enkele vragen en opdrachten:
-Waar en hoe groeit ons Kerk-zijn?
-Waar en hoe groeit ons Christen-zijn?
-We moeten onze 'natuurlijke' grenzen overschrijden en overstijgen, zowel geografische als instellingengrenzen.
-We moeten altijd zoeken naar de boodschap en de inhoud.
-De opdracht van christenen is ook andere christenen te ontmoeten. Echte ontmoeting is boeiend en verrijkend.
Bisschop Johan Bonny zei ook dat de nieuwe structuren (pastorale eenheden) die op stapel staan, geen eigen leven mogen gaan leiden maar nieuw leven voor de locale geloofs- en kerkgemeenschappen moeten mogelijk maken.
In die evolutie is het goed en inspirerend woorden van paus Franciscus voor ogen te houden, aldus de bisschop:
-Volmondig 'ja' aan nieuwe verbanden vanuit Jezus gegroeid.
-Bewust het 'risico van de ontmoeting' willen lopen.
-Willen leven vanuit het besef dat wij 'tochtgenoten' zijn.
-Meer en dieper mensen kennen leidt tot meer en diepere Godskennis.
De bisschop besloot met het beeld van het 'atomium', dat volgens hem het beste de 'pastorale eenheden' weergeeft. De bollen stellen de diverse terreinen voor waarop de locale geloofs- en kerkgemeenschap actief is: parochie, onderwijs, zorg, enz. De gangen tussen de bollen geven de verbanden en de uitwisseling tussen de verschillende werkterreinen aan. Bollen en gangen zijn noodzakelijk voor het evenwicht, de stabiliteit. Neem een bol of een verbindingsgang weg, en het geheel stort in elkaar.
04-06-2015 om 13:28
geschreven door Gust Adriaensen
02-06-2015
De parmantigheid van Rik Torfs
Steeds kijk ik uit naar de maandagse column van Rik Torfs, rector van de Katholieke Universiteit van Leuven. De laatste droeg de titel 'Rechtvaardigheid'.
Los van de Torfsiaanse anekdotische versiering -de lift die met Ban Kimoon en Rik Torfs in de Hallen tot in de kelder daalt, zodat de secretaris-generaal een blik kon werpen op de universitaire emmers en borstels ( het is me daar inderdaad een onvoorstelbaar rommeltje); de verre aangetrouwde oom die in theorie het communisme omarmde- handelde Rik vooral over 'rechtvaardigheid en eerlijke herverdeling'.
'Met rechtvaardigheid heb ik het nog moeilijker. En met eerlijke herverdeling. Niet als dusdanig natuurlijk, wel met de holle parmantigheid waarmee deze moreel geladen begrippen worden gehanteerd', aldus de rector.
En dus zoekt Torfs een bewust wat flou gehouden alibi maar toch met de parmantigheid die hem kenmerkt, -of die 'hol' is, laat ik in het midden-, voor 'onrechtvaardigheid' (dat is nu eenmaal de realiteit) en voor 'oneerlijke verdeling' (want gelijkheid is gruwelijk, wreed en altijd schijn).
Op die manier houdt de rector van de Katholieke Universiteit van Leuven, nog maar eens, niet brutaal, niet agressief, wel sluw en op zijn kousenvoeten, een pleidooi voor een neoliberaal en rechts sociaaleconomisch maatschappijmodel, dat duidelijker en duidelijker toch wel Torfs' echte biotoop blijkt te zijn.
Zou het geen verademing geweest zijn wanneer een intellectuele en ja, toch ook wel morele autoriteit -zijn visie en opvattingen zijn hoe dan ook zeer vaak 'moreel' geladen-, als de Leuvense rector, met de parmantigheid én de panache, die bij hem ingebakken zijn, gesteld had:
'Met onrechtvaardigheid heb ik het nog moeilijker. En met agressieve en dodende ongelijkheid.' Ja, ongetwijfeld een verademing. Ook al zou onze gewaardeerde rector deze moreel geladen begrippen, met holle parmantigheid gehanteerd hebben.
(Op de foto ziet u het KUL-poetsteam in de catacomben van de Universitaire Hallen. Doordat de rector op de verkeerde knop drukte, zoefde de lift met Ban-Kimoon aan boord, downstairs naar de kelders, waar de universitaire medewerksters met hun borstels en emmers, wat graag even poseerden voor de hoge bezoekers.)
02-06-2015 om 09:59
geschreven door Gust Adriaensen
01-06-2015
De merkwaardige censuur van Knack
Enkele dagen geleden publiceerde ik op dit blog een artikel waarin ik o.a. reageerde tegen de ondermaatse en beschamende manier waarop op het Knack-forum een groot aantal forumdeelnemers tekeergaat, in het bijzonder tegen de persoon Bert Anciaux, en bijzonder hardvochtig uit de hoek komt.
'Een snelle bloemlezing leverde volgende scheldwoorden op: den bleiter, konijnenkweker, onbenul, profiteur, nationale zot, loser, huichelaar, bekrompen geest, groot kind, gestoord sujet, gek, tafelspringer, ...
Dit heeft niets meer te maken met verschillende politieke, religieuze of maatschappelijke visies. Dit is pure primitieve haat en agressieve domheid.'
Ik stuurde ongeveer dezelfde reactie naar het Knack-forum. Ik kon me niet voorstellen dat het eigenlijk nog mild aanklagen van dergelijke primitieve agressiviteit, in de ogen van de forumredactie van Knack, geen genade zou vinden. En waarschijnlijk denken vele lezers van Knack, en zeker zij die Frans Verleyen nog gekend hebben, ook zo.
Welnu, wij de lezers van het eerste uur, zijn eraan voor de moeite.
De scheldkanonnades worden ongemoeid gelaten. Het aanklagen ervan wordt weggecensureerd.
01-06-2015 om 10:28
geschreven door Gust Adriaensen
31-05-2015
Eerbied voor het leven
Paus Franciscus zaterdag in een toespraak tot een conferentie over 'Wetenschap en leven‘.
"Abortus is een aanval tegen het leven, zoals dat eveneens het geval is als wij onze broeders op boten voor de kusten van Sicilië laten vergaan. Mensen laten sterven van ondervoeding betekent een aanval op het leven. Niet alleen terreur, oorlog en geweld, maar ook euthanasie bedreigen het leven. Het leven liefhebben betekent dat wij steeds zorg dragen voor anderen, voor hun welzijn en voor de mensoverstijgende waarden.“
“De manier waarop wij met het leven, ook van ongeborenen en van oudere mensen omgaan, zijn een aanduiding van de vooruitgang van onze beschaving. In de hedendaagse samenleving gaat de logica van de uitsluiting echter steeds sterker overheersen. De liefde van Jezus spoort er ons toe aan om kinderen en bejaarden te dienen, en om elke man en vrouw te erkennen en om het recht op leven te beschermen.”
31-05-2015 om 19:19
geschreven door Gust Adriaensen
Haatproza
Senator Bert Anciaux is niet te spreken over de plannen van de regering, in het bijzonder van minister De Block, om de ziekte-uitkering van gedetineerden stop te zetten. 'Een samenleving die kinderen moedwillig laat opdraaien voor de fouten van hun ouders en die geesteszieken laat creperen in de gevangenis is ontdaan van elke menselijkheid.'
Geen enkele humanist of christen of gewoonweg een mens met het hart op de rechte plaats zal of kan Anciaux ongelijk geven: kinderen mogen niet opdraaien voor de fouten van hun ouders.
Dat er voorstanders zijn van het plan van minister De Block is niet abnormaal en gelukkig maar kan die mening in onze democratie tot uiting komen.
Maar de manier waarop op het Knack-forum een groot aantal forumdeelnemers tekeergaan, in het bijzonder dan nog tegen de persoon Bert Anciaux, en bijzonder hardvochtig uit de hoek komen, is ondermaats en beschamend.
Een snelle bloemlezing leverde volgende scheldwoorden op: den bleiter, konijnenkweker, onbenul, profiteur, nationale zot, loser, huichelaar, bekrompen geest, groot kind, gestoord sujet, gek, tafelspringer, ...
Dit heeft niets meer te maken met verschillende politieke, religieuze of maatschappelijke visies. Dit is pure primitieve haat en agressieve domheid.
Dat Knack dergelijk scheldproza op zijn forum toelaat, straalt bovendien bijzonder negatief af op het weekblad dat er zich graag op laat voorstaan een weekblad met een hoog niveau te zijn.
31-05-2015 om 11:11
geschreven door Gust Adriaensen
29-05-2015
Pater Daniƫl Maes in ... Libanon
Vrijdag 29 mei 2015
Even een “selfietje”
Op deze reis heb ik iets bijgeleerd, nl. dat de jeugd graag fotootjes neemt van zichzelf, wat dan een “selfietje” heet. We zijn van Denver vertrokken naar New York (Newark) en over Istanboel (Tukije) naar Brussel. In Istanboel moeten we 2,5 uur niksen. Het tijdsverschil zorgde ervoor dat we van het niets doen doodmoe waren. Zo hingen of lagen we half te slapen in de stoelen op de luchthaven van Istanboel. Wel, dat is ideaal voor een selfietje, met later eventueel een ondertitel als “waakt en bidt”. Missionarissen moeten namelijk hun zelfkritiek en zelfhumor op peil houden. Edoch, er zat verderop een jongeman, die graag het fotootje wilde nemen en daarna zelf met ons op de foto wilde. En zo geraakten we in gesprek over onze herkomst. En wat bleek? Hij was een Syrier. Nog straffer, hij was van Qara. Toen de herrieschoppers in Qara arriveerden, is hij naar Dubai vertrokken, waar hij nu nog werkt. Hij kende verschillende van onze vrijwilligers en vroeg ons dringend zijn moeder te gaan bezoeken en haar de foto te tonen. We nodigden hem uit om stilaan terug te keren en het land mee te helpen opbouwen. Insjallah, was zijn antwoord.
Vanaf dinsdag 19 mei waren we te gast in Beiroet, in een ruim appartement van de broer van zr Carmel. Van de vier broers en drie zusters, woont een zuster in Frankrijk. De rest woont hier nu in een grote blok van apartementen boven elkaar. Elke dag was het familiefeest met broers, zusters en kinderen. En iedereen speelde om beurt met de baby’s en met zijn Samsung. We discuteerden over de politieke toestand in Libanon en Syrië, over een authentiek christelijk leven, de grieks-melchitische liturgie of over de kracht van het orthodoxe monnikenleven. Zo deden we ons best om tussendoor de grote problemen van Kerk en maatschappij te helpen oplossen. Tevens was het een komen en gaan van mensen die willen meehelpen aan de hulpverlening voor het noodlijdende Syrische volk. Ondertussen konden we nog wat inkopen doen in het altijd heel drukke Jounieh en voorzieningen treffen voor het klooster. De fraters hebben uiteraard ook flink meegewerkt aan het onderhoud en de kleine reparatiewerken van het apartement. We celebreerden de eucharistie voor familie en geburen. We gingen voetballen en basketten op de terreinen van de broeders Maristen in Beiroet en trokken voor een halve dag met heel de familie naar de bergen.
Een overwinning en een zware nederlaag
Tijdens onze vakantie is er hard gevochten in de streek van Qalamoun. Hesbollah heeft samen met het Syrische leger belangrijke overwinningen behaald op de rebellen, zodat de streek als veilig mag beschouwd worden. Ook de weg van Beiroet naar Damascus en van Damascus naar Homs mogen we min of meer veilig noemen.
Palmyra is evenwel, ondanks moedig verzet van het Syrische leger in handen van IS (de islamitische staat) gevallen. Daarmee is de herschikking van het Midden-Oosten weer een flink eind gevorderd. Ongeveer de helft van Syrie, nl. Oost-Syrie zou nu in handen van IS zijn. Het is een minder bevolkt gebied maar wel een streek met grote energierijkdommen. Palmyra, “de koningin van de woestijn”, is een van de belangrijkste archeologische sites van heel het Midden-Oosten en als werelderfgoed door de UNESCO erkend. De internationale gemeenschap laat nu al overvloedig krokodillentranen vloeien omdat deze kunstschatten weldra tot stof zullen herleid worden. Dank zij onze vrt weten we bovendien dat vier heel uitzonderlijke kaalkopibissen (een tropische vogel), die daar destijds aangetroffen werden, nu in groot gevaar verkeren. Een drama. De honderde mensen – soldaten, vrouwen, kinderen, bejaarden - die onthoofd zijn, de mensen die gevlucht zijn, het hospitaal dat geevacueerd werd, het vliegveld dat in handen van IS gevallen is en het Syrische leger – het enige dat effectief IS bestrijdt - dat door de internationale coalitie systematisch en effectief wordt bestreden… het blijken in vergelijking hiermee slechts onbelangrijke details te zijn. In werkelijkheid wordt de soevereiniteit van Syrië niet erkend, die van IS wel. Bovendien wordt er internationaal goed over gewaakt dat IS rijkelijk zijn inkomsten blijft krijgen. Er is nog altijd geen reden om de eigenlijke aanstokers hiervan te berechten. Neen, de gifgasaanvallen in Syrië, eveneens door de rebellen zonder ophouden uitgevoerd, zijn wel een aanleiding om te trachten de Syrische regering en de president te veroordelen voor misdaden tegen de menselijkheid. Inmiddels was Amer, een van de goede vrienden van het klooster vermist. Na zijn studies veeartsenij moest hij voor anderhalf jaar legerdienst doenmaar wegens de oorlog is hij tot nu toe soldaat gebleven. Hij was met het leger in N.-Syrië en is uiteindelijk terug opgedoken, zij het ernstig gewond aan zijn voet. We zijn blij dat hem vanuit het kooster de boodschap kon overgebracht worden dat alle kosten voor zijn terugkeer en verzorging zonder aarzelen zullen vergoed worden.
De Irakese parlementarier en lid van de commissie voor de veiligheid, Niazini Memar Uglu, spreekt ronduit van een samenzwering. De internationale coalitie begint zogenaamd IS te bombarderen om zich dan op de beslissende momenten terug te trekken. Op die wijze hebben ze de strategische stad Ramadi in Irak en de volgende dag Palmyra in Syrië aan IS overgeleverd. De VS lieten lakonisch weten dat ze zich vergist hadden. Dit is dan de 14de keer dat de grootste oorlogscoalitie uit de geschiedenis zich vergist zou hebben door in plaats van IS te bestrijden, het te helpen. Zo wil de coalitie nu ook in Syrië werken, uiteraard zonder enige samenwerking met of erkenning van het Syrische leger. Alles is gepland door hun verpletterende oorlogsindustrie en gecontroleerd door hun gesofistikeerde satellietverbindingen. De bekende Amerikaanse journaliste Narween Sharmani zegt hij zo: de IS kan verslagen worden zo gauw de coalitie zich terugtrekt en ontbonden wordt.
Moordenaars , slachtoffers en hun supporters
Leugens, die zorgvuldig in de openbare opinie gebijteld worden, blijven het sterkste wapen van wereldheersers om zich willekeurig de macht en de rijkdom van soevereine landen toe te eigenen. Iedereen kan plots in detail het gruwelijk leven vertellen van een gedoodverfde president of staatsleider, die ze nooit ontmoet hebben in een land dat ze nooit bezocht hebben. Ondertussen onderhouden de geheime diensten van de westerse mogendheden vriendschappelijke betrekkingen met de leiders van IS. Zo trachten het zionistische Israel, de VS, de NAVO met Turkije, Saoedi-Arabie en Qatar hun wereldheerschappij recht te houden. Dat is het drama van Irak, Libie, Syrie, het Midden-Oosten, Noord-Afrika enzovoort.
Gelukkig is er af en toe nog een heldere stem die protesteert, wat evenwel niet in de gewone berichtgeving komt. Er zijn bovendien nu sterke nieuwsagentschappen in Rusland, China, Iran, Venezuela en elders, die de monsterleugens van de westerse, imperialistische berichtgeving deskundig kunnen ontmaskeren. De Tunesier Ahmed Manai, destijds hoge vertegenwoordiger in de VN voor economische zaken, schreef: La trahison de Recep Tayyip Erdogan, Reseau Voltaire, 18 mei 2015. Met een helder inzicht in de wereldpolitiek onthult hij de grootheidswaanzin van de Turkse president in zijn alles overtreffend, verbluffend, illegaal, wit paleis. Om eigen macht en glorie te vergroten verwerpt hij de soevereiniteit van landen, het vredevol samenleven en de waardigheid van de mesenlijke persoon. Hij sluit aan bij de zionistische-Amerikaanse plannen om het Midden-Oosten te herschikken en steunt daarvoor een massa fanatieke terroristen. Het resultaat zijn gruwelheden, zoals de geschiedenis zelden heeft gekend. Dat hele volken hierbij uitgeroeid worden of in een onbeschrijfelijke ellende belanden, is eerder zijn glorie dan zijn zorg. Zou hetzelfde op gelijkaardige wijze voor andere westerse luidsprekers niet gelden?
In de gewone berichtgeving vinden we een dergelijke houding evenwel nog niet terug. Integendeel. Jens Janssen, journalist buitenland van de vrt, stelt de vraag: “Is het drama in Libie onze fout?” Met een onbegrijpelijke blindheid en de pedante pretentie van een schoolmeester, antwoordt hij dat we nog met meer militaire macht hadden moeten ingrijpen en zelfs onmiddellijk grondtroepen hadden moeten inzetten. Voor hem zijn de verwoesting van het land en de 150.000 doden van het begin, lang niet genoeg geweest. Dat Muammar Kaddafi, zijn arm land verheven heeft tot het 21ste rijkste van de wereld, dat hij de bevolking voor van alles en nog wat rijkelijke subsidies gaf, dat hij de olie ten goede wilde laten komen aan eigen volk en niet aan de VS, dat hij klaar was om een soort Afrikaanse Unie te maken en dat hij door de grote meerderheid van zijn volk geliefd was, daar heeft onze journalist blijkbaar nog nooit van gehoord. De leugen dat Kaddafi zogenaamd zijn eigen volk wilde uitmoorden, - het klassieke voorwendsel om in te grijpen, - blijft hij als de beste CIA-agent luid verkondigen. Zo laat hij zich betalen om enthousiast de oorlogspropaganda van het westen, gebouwd op leugens, te steunen en de moordenaars en verwoesters van harte aan te moedigen. Zolang het volk dergelijke gewetenloze oorlogsstokers blijft dulden, zal het drama van Libië, van heel het Midden-Oosten en zovele andere landen alleen maar erger worden.
De moeder van alle oorlogen
In het Vlaamse parochieblad van 13 mei 2015, Klapstoel, verscheen een artikel over mij onder de titel: ‘Norbertijn en strijder voor Syrie en zijn christenen.’ ‘Ik vecht voor waarheid, hulp en verzoening’. Het artikel was vrij mild, afgezien van deze zin: ‘Zijn vaak stekelige emails vanuit Syrie gaan in diverse talen de wereld rond’. Tja, zo worden dus mijn nieuwsberichtjes in kerkelijke middens beoordeeld. Ziehier een andere invalshoek.
Eind 2010 kwam ik in Syrië. Alles was voor mij totaal nieuw. Ik pende enkele belevenissen neer voor vrienden. Dan brak de oorlog uit. Wij beseften meteen hoe de berichtgeving in het westen vanaf het begin gemanipuleerd was. Syrië moest kapot en de openbare opinie werd steeds meer opgejut om deze ontwrichting van het land toe te juichen. Alle ellende werd voorgesteld als zijnde de schuld van Syrië en zijn leiders zelf en dat moest dus met moord en verwoesting gestraft worden. Onze berichten werden noodkreten om te onthullen wat er werkelijk gebeurde. Iedere week vroegen nieuwe mensen om mijn berichten te mogen krijgen. Verschillenden plaatsten ze op hun blog, vertaalden ze en stuurden ze naar politiekers, zonder dat ik er om gevraagd had. Helaas waren mijn emails niet ‘stekelig’ genoeg om nog meer mensen wakker te schudden.
We zitten volop in een media-oorlog, de “moeder van alle oorlogen”. Wereldheersers treden alle internationale regels met de voeten en handelen als criminelen. Deze imperialisten en neo-colonialisten verspreiden leugens om miljoenen mensen de dood in te jagen of als vluchtelingen in de woestijn van het leven te laten omkomen. Hiervoor beschikken ze over een desinformatie en media-manipulatie, die nagenoeg perfect werkt en gedragen wordt door universiteiten, intellectuelen, politici en journalisten, vooral in het westen en zijn vazalstaten. Hun beleid is uiteindelijk gesteund op een imperialisme, een nihilisme, een barbarisme en een satanisme. Neen, het probleem is niet simpelweg de IS of islamitische staat, maar het zit dieper, nl. bij degenen die IS gecreëerd hebben (VS met behulp van Turkije, de golfstaten en Israël) om hun wereldheerschappij te kunnen vestigen.
Laat het duidelijk zijn dat ook de huidige ‘herschikking van Syrie’ al lang en nauwkeurig, systematisch voorbereid en uiitgewerkt is. Het westen en zijn bondgenoten dragen een verpletterende verantwoordelijkheid voor de vernietiging van de oudste menselijke beschaving en voor de bewuste uitroeiing van het christelijk geloof en de christenen in het land waar het ontstaan is. Dit hoeven we niet aan henzelf te zeggen. Als je aan een gangster zegt dat hij misdaden begaat, lacht hij u in uw gezicht uit. De volkeren moeten zich bewust worden van wat er zich op onze planeet afspeelt en massaal opkomen voor waarheid, rechtvaardigheid en menselijke waardigheid. (Goede inspiratie geeft Andre Vltchech, Les mensonges de l’Empire: comment lutter contre la propagande occidentale, mondialisation.ca, 26 mei 2015).
Tenslotte begint iedere goede revolutie met onszelf en met onze eigen bekering. Als christen weten wij dat eens Christus de overwinnaar zal zijn van de gehele wereldgeschiedenis en dat Maria, als de Moeder van de vrede, voor gans de mensheid ten beste zal spreken. Op zijn wederkomst bereiden we ons voor en trachten ondertussen in onze omgeving naar zijn voorbeeld te leven. Het barbarisme van onze tijd is niet het einde. Jezus zegt: Heft uw hoofden omhoog want uw redding is nabij.
29-05-2015 om 21:55
geschreven door Gust Adriaensen
28-05-2015
Inkomensherverdeling
'
Bea Cantillon, directeur Centrum Sociaal Beleid Universiteit Antwerpen:
'Met het oog op de kosten die de vergrijzing met zich meebrengt, is de enige oplossing dan ook een vergaande inkomensherverdeling, maar dat is een heel moeilijke boodschap. De overheid moet meer geld halen bij de rijken - en niet alleen bij de heel rijken - door een vermogensbelasting in te voeren en de belastingen wat progressiever te maken.'
28-05-2015 om 09:24
geschreven door Gust Adriaensen
27-05-2015
In memoriam Herman de Coninck
† Lissabon 22 mei 1997
Hoe taal verrassing werd
een woord
inzicht gaf
zo simpel als een deur
die opengaat
op een weids heerlijk landschap
of op een stad
Lissabon bijvoorbeeld.
Het allerlaatste woord geschrapt.
27-05-2015 om 17:22
geschreven door Gust Adriaensen
25-05-2015
Renovatie gastenkwartier abdij Postel
Renovatie Gastenkwartier Abdij Postel nadert haar voltooiing. Bekijk foto's van de werken op
25-05-2015 om 17:59
geschreven door Gust Adriaensen
'Een geestelijke atoombom'
In Knack verscheen het volgende artikel over Pinksteren. De auteur is Ignace Demaerel, die overigens vaker voor Knack bijzonder waardevolle teksten over religie en Kerk schrijft. Het artikel is erg toegankelijk en toch diepgravend en het verdient m.i. ruime verspreiding.
----------------------------------------------
'Pinksteren: het beste antigif tegen religieus fanatisme, bekrompenheid en ritualisme'
De eerste Pinksterdag was voor de Kerk als een geestelijke atoombom die ontploft is, en ontketende niets minder dan een revolutie in de wereld van religies.
Pinksteren is waarschijnlijk het meest onbekende en onderschatte van de vier grote christelijke feesten. Na Kerst, Pasen en Hemelvaart komt dit er een beetje achteraan gebengeld, en krijgt nauwelijks aandacht - op één vrije maandag na. Toch kan het belang ervan voor het geloof niet genoeg in de verf gezet worden: die eerste Pinksterdag was voor de Kerk als een geestelijke atoombom die ontploft is, en ontketende niets minder dan een revolutie in de wereld van religies. Voor een historische achtergrond van dit joods-christelijke feest vol rijke betekenissen verwijs ik graag naar mijn vorige column.
Pinksteren: het beste antigif tegen religieus fanatisme, bekrompenheid en ritualisme.
Met Pinksteren viert de christelijke Kerk in ieder geval de uitstorting van de Heilige Geest op de apostelen en daarmee ook de geboorte van de Kerk. Maar wat voor iets mysterieus is die 'Geest van God' eigenlijk? Dat mensen zich hierbij weinig concreets kunnen voorstellen zien we al bijv. wanneer Urbanus in zijn liedje 'Jezeke is geboren in een bakske vol met stro' de Heilige Geest beschrijft: 'die hing daar te schijnen aan 't plafond, in zijn blauwe training, met een purperen plastron'. Je kan er eens smakelijk om lachen, maar het illustreert de onbeholpenheid van ons menselijk voorstellingsvermogen. Als je de kracht van de Heilige Geest met íets zou willen vergelijken, moet je je al eerder proberen voor te stellen welke gigantische hoeveelheid energie in de Big Bang moet gezeten hebben (als je daarin gelooft, natuurlijk).
Laagje vernis
Waarom de Heilige Geest belangrijk is? We weten allemaal dat religie dood kan zijn en dood met zich mee kan brengen: de kerkgeschiedenis heeft dalen en dieptepunten gekend waar het geloof enkel een dun laagje vernis was aan de buitenkant, en waar godsdienstoorlogen en fanatisme meer dood dan leven brachten. Dit kan je trouwens in alle andere godsdiensten - en seculiere levensbeschouwingen! - evengoed vinden: alle menselijke fouten vind je ook terug bij religieuze mensen. De Franse filosoof Henri Bergson (1859-1941) maakte al onderscheid tussen open en gesloten moraal, en tussen dynamische en statische religie: de eerste brengt vernieuwing, leven, barmhartigheid, liefde, daden van bovenmenselijke inzet voor de minste..., de andere brengt hol ritualisme, uitsluiting, bekrompenheid, verstarring, sektarisme. Zelfs de apostelen van Jezus hadden op zeker ogenblik nog de 'oude mindset': toen ze door het gebied van de Samaritanen trokken en dezen niet wilden luisteren naar het evangelie, vroegen ze aan Jezus: 'Zullen we vuur uit de hemel (als een straf) over hen afroepen?' (Lukas 9:54); Jezus bestrafte hen streng voor dit soort zwart-wit-denken, dat compleet tegengesteld was aan het goede nieuws van het evangelie.
Hier komt de Heilige Geest om het hoekje kijken. De apostel Paulus, die waarschijnlijk het beste begrepen heeft wat de Geest kwam doen, schrijft o.a.: 'De letter doodt, de Geest maakt levend' (2 Korinthe 3:6). Hij besefte heel goed dat de letter van de wet, zelfs van Gods wet, uit zichzelf tot doodsheid kan leiden, tot veroordeling, tot schuld, tot fanatieke vervolging: hij ondervond het aan den lijve omdat hij jaren zelf als 'afvallige jood en valse leraar' vervolgd werd door de religieuze leiders. Hij besefte ten diepste dat het leven van binnenuit moet komen: als je de daden van God doet zonder de Geest van God, moét dat leiden tot fanatisme. Wie de wetten en normen van God verkondigt zonder de liefde van God, kan grote schade aanrichten. Wie voor de hemel ijvert op een aardse manier, wie voor God strijdt met menselijke wapens... we moeten niet ver kijken om voorbeelden hiervan te zien: het Joods museum in Brussel, Charlie Hebdo, Syrië...
Wijn wordt water
Jezus deed een wonder door van water wijn te maken, de moderne theologie deed een nieuw wonder, en maakte er weer water van!
Zonder Pinksteren is Pasen niet af. De boodschap van Pinksteren is niet minder dan dat elke mens een nieuwe geboorte nodig heeft, een nieuw hart en een nieuwe geest: minder dan dat volstaat niet. Het is niet de roestige carrosserie die een nieuw laagje verf nodig heeft: de motor moet vervangen, of: een nieuw soort brandstof is vereist. Wie de wereld wil veranderen, zal op een radicaal andere manier moeten denken en handelen dan die manier die de problemen veroorzaakt heeft. De Kerk heeft sinds de jaren '60 vernieuwing willen brengen door een modernisering van de liturgie: dit is zeker niet onbelangrijk, maar blijft enkel buitenkant als het hart niet opnieuw geboren wordt. Echte verandering gaat nooit van buiten naar binnen, altijd van binnen naar buiten. Een christendom zonder de Geest is zoals een huwelijk zonder liefde, een kunstwerk zonder inspiratie, een bank zonder goudreserve, een spel zonder passie, wijn zonder alcohol. Om het met een boutade te zeggen: 'Jezus deed een wonder door van water wijn te maken, de moderne theologie deed een nieuw wonder, en maakte er weer water van!'
Pootjebaden aan het strand van de onmetelijke oceaan
Eén van de beelden voor de Heilige Geest is vuur, en dat toont tegelijk twee kanten: vuur is verwarmend, enthousiasmerend, lévenbrengend, maar tegelijk vernietigend en reinigend: alles wat niet vuurvast is, wat de toets niet kan doorstaan, wordt weggebrand. Een christen die bidt 'Ik wil meer van de Heilige Geest', weze gewaarschuwd. Dit is geen goedkoop gebed, maar wel levensnoodzakelijk voor wie terug naar de kern wil.
De Geest van God 'zal Gods wetten in het hart schrijven', profeteerde Jeremia al zes eeuwen V.C. (Jeremia 31:33): dan zijn deze wetten niet langer een uiterlijk opgelegd gebod, maar een innerlijke stem, en worden ze tot een brandend vuur, een passie. 'Dien de Heer met vreugde' zong de psalmist al 1000 jaar vóór Jezus (Psalm 100:2): wie God dient met een lang gezicht, heeft het allerbelangrijkste nog niet begrepen. Wie deze passie nog niet gevonden heeft, is nog alleen maar aan de periferie van het geloof blijven tasten: hij is nog niet verder gegaan dan pootjebaden aan het strand van de onmetelijke oceaan.
Het veruiterlijken van religie is precies wat aan godsdienst haar slechte naam bezorgt: het (gedachteloos, mechanisch) aframmelen van religieuze formules, de kloof tussen geloof en leven, de hypocrisie, het irrelevant en wereldvreemd worden. Ook een religieus instituut kan - zoals elk instituut - een leven op zichzelf gaan leiden, kan een bepaalde hardheid over zich krijgen, en wanneer het aangevallen of in vraag gesteld wordt, zal het zichzelf verdedigen uit zelfbehoudsdrang: dan slaat het terug en brengt dood voort.
Routine en trucs zijn 'dodelijk'
Rituelen hebben altijd de neiging om te verstarren: na een tijd blijkt de inhoud verdampt te zijn, en blijft alleen de vorm over. Vergelijk het met een man die zijn liefde wil uiten tegenover zijn vrouw en een subliem liefdesgedicht voor haar schrijft; zal hij dat dan later élke dag voor haar voordragen, 20 jaar lang? Niets mag een mechanisme worden; routine en trucs zijn 'dodelijk' voor de liefde.
de vurige lava koelt af, maar met een brok gestolde lava kan je iemand doodslaan.
'Waar de Geest van de Heer is, is vrijheid!' roept weeral Paulus enthousiast uit (2 Korinthe 3:17). Hoe kan het dan dat veel mensen christendom en Kerk associëren met onvrijheid, starheid, formalisme? 'Heilige tradities' kunnen zo gemakkelijk het leven verstikken. Blijkbaar hebben sommige christenen de kern van de boodschap zo onherkenbaar misvormd dat het helemaal niet meer als 'goed nieuws' overkomt. Zulke volgelingen, zónder de Geest, brachten de grootste reputatieschade aan zijn Kerk. Deze uitwassen krijgen natuurlijk veruit de meeste aandacht in de media en de geschiedenisboeken, en sommigen zullen dat voor eeuwig tegen de Kerk blijven houden. Maar dit is het gevolg van de menselijke conditie: er is een soort 'wet van de geestelijke zwaartekracht' die alles naar beneden trekt, naar het aardse doet afglijden. Er komt sleet op de beste dingen, op verliefdheid en liefde, op huwelijken en vriendschappen, op de beste goede voornemens: er is een vurige start vol goede moed en idyllische voornemens, het nieuwe initiatief wordt in mooie vormen gegoten om ze te versterken, maar blijkbaar 'verdampt' de vurige motivatie na zekere tijd. De mens is niet in staat de goddelijke norm lange tijd vol te houden. De nieuwe wijn wordt in nieuwe zakken gegoten, maar na x aantal jaren zijn ook deze zakken niet nieuw meer, hé? Na enkele decennia of generaties dreigt hetzelfde slijtageproces. Er zijn genoeg hervormingsbewegingen geweest, die na enkele decennia zelf versteenden: de vurige lava koelt af, maar met een brok gestolde lava kan je iemand doodslaan.
We hoeven naar niemand stenen te gooien, want het is een algemeen menselijk proces. Constante vernieuwing blijft de uitdaging, altijd opnieuw fris. We hebben geen container water nodig, maar een bron. Ach, het is toch weeral geen toeval zeker, dat de heilige Geest vergeleken wordt met 'stromen van levend water die uit je binnenste vloeien' (Johannes 7:38)? Een gezegend Pinksteren gewenst!
25-05-2015 om 12:05
geschreven door Gust Adriaensen
Norbertijn in Postel
De norbertijnen van Postel verspreiden ter gelegenheid van het Jaar van het Godgewijde leven, volgende tekst:
Geboeid door Jezus, de Verlosser, en zijn Evangelie, volgzaam aan de Heilige Geest, zoals Jezus' moeder Maria, zetten wij ons in voor de komst van het Rijk Gods, naar het voorbeeld van de heilige Norbertus: edelmoedig, vreugdevol en eensgezind, vanuit de Eucharistie, als trouwe zonen van de Kerk, door ons bidden en werken, door ons leven met elkaar, dag in dag uit.
Dat is onze roeping en misschien ook de uwe...
Heilige Norbertus, bid voor ons.
25-05-2015 om 10:26
geschreven door Gust Adriaensen
24-05-2015
De avonddienst in de abdijkerk van Postel
De avonddienst of de vespers in de norbertijnenabdij van Postel: een aanrader voor iedereen!
Het geklep van het klokje. Het sfeervol verlichte romaanse abdijkerkje.
Stipt 18 uur : de ruisende stoet der norbertijnen. De diepe buiging, twee aan twee, voor het altaar. Het gestommel bij het plaatsnemen in het gestoelte.
De voorzanger heft de hymne aan, begeleid door zachte orgelmuziek. Het rustgevende psalmodiëren. De lezing uit eeuwenoude teksten van kerkvaders en heilige priesters. De stilte nadien. Het magnificat . De voorbeden. De namen van de confraters die sinds de stichting in de 12de eeuw op dezelfde dag gestorven zijn.
Het zegenlied en de zegen. Het convent richt zich naar het Mariabeeld, zingt het Marialied. Ga in vrede.
De diepe buiging voor het altaar. De stoet verdwijnt in de lange kloostergangen.
Het is net geen 18.30 uur wanneer we de kerk verlaten.
De avonddienst in al zijn eenvoud: telkens opnieuw een deugddoende geestelijke ervaring.
24-05-2015 om 20:34
geschreven door Gust Adriaensen
23-05-2015
Tegen de god van het geld
In een toespraak tot de Italiaanse christelijke werknemersverenigingen, heeft paus Franciscus opnieuw 'de god van het geld als kern van ons globaal economisch systeem' krachtig verworpen.
Dergelijk systeem promoot een cultuur van verspilling, die kinderen en ouderen weggooit, aldus de paus.
23-05-2015 om 22:25
geschreven door Gust Adriaensen
22-05-2015
Het wordt teveel voor de burgervader...
De burgervader ijsbeerde door de pompeuze zalen van het Schoon Verdiep. Diep in zichzelf gaf zijn mantra 'Ik ben het Stad' hem altijd een superieur machtsgevoel. Maar het zat zijn stad en dus ook hemzelf de laatste dagen echt niet mee.
De calamiteiten stapelden zich op.
Nummer 1: Bergens dierengeluk versus Antwerpse -tragiek. In de Plankendaelse-Antwerpse Zoölogie gaf een olifantenjong, hardvochtig verstoten door zijn eigen volk, de geest. In Bergen, in het hol van die gehate rooie Di Rupo zag een olifantenkalf gezond en wel het levenslicht.
Nummer 2: Gentse voetbalapotheose versus Antwerpse -klucht. De ploeg van de stad, geleid door die rooie rakker van een Termont, nota bene uitgeroepen tot een van de beste burgemeesters van Europa, wordt toch wel landskampioen. En de ploeg van de stad, geleid door die rooie schavuit van een Landuyt, dreigt toch wel tweede te worden. Het Antwerpse voetbal moddert ondertussen maar wat aan in een of andere lage klasse. De bestuurders rollen vechtend over de kinderkopjes van de koekenstad. Een klucht, een potsierlijk schouwspel voor de eenvoudige landslieden van de Antwerpse gouw, een pijnlijk en gênant theaterstuk voor de fiere stedelingen.
Nummer 3: Sint-Niklaas zorgt voor een economische Antwerpse aderlating. Het oer-Antwerpse borstbollenbedrijf Wycam's snijdt brutaal zijn Antwerpse roots door en verkoopt schaamteloos zichzelf aan een Sint-Niklase commerçant. Weg zoete troost van Antwerpen. Waar is der vadren fierheid toch gevaren?
De burgervader maakte zich kwaad en diepe zorgen. Hij vervloekte het moment waarop hij de grijnzende tronie van die Bracke onder ogen moest zien, die nu nog nadrukkerlijker zou doen alsof hij een oerechte Gentenaar was. Had hij die maar nooit tot Eerste Burger van het land gemaakt.
Op den duur zou hij alleen nog maar kunnen uitpakken met de haven. Maar ook dat lag moeilijk. Want die onvoorstelbaar sluwe tsjeef van een Van Peel beschouwde die haven zoniet als zijn eigendom dan toch wel als zijn exclusief speelterrein.
Ach, het was toch niet alles, die politiek. Vaker en vaker droomde de burgervader ervan, volkomen zorgeloos, zoals vroeger, zonder veiligheidsagenten aan zijn lijf, met vrouw en kinderen een jodel te gaan slaan in Tirol. Ja, dat was het ware leven...
22-05-2015 om 11:52
geschreven door Gust Adriaensen