Volgens de Dikke van Dale is een kwakzalver iemand die nutteloze middelen toepast ter genezing van een of andere ziekte, of middelen beweert te kennen tegen alle mogelijke ziekten, ofwel iemand die zulke middelen, meestal met veel ophef, te koop aanbiedt.
Marc Coucke, de grote baas van 'Omega Pharma', lanceerde enkele dagen geleden met veel poeha, een groene button die de gevaarlijke straling van een GSM zou neutraliseren. Het ding kostte ongeveer 40 euro en was, om het sérieux te verhogen, te koop in de apotheek. Ondertussen is uit ernstig labo-onderzoek gebleken dat het effect van de groene knop nihil is.
Coucke is dus ontegenzeggelijk een moderne kwakzalver. Een charlatan, die in de beste traditie van eeuwen kwakzalverij, de goedgelovige en angstige medemens, iets waardeloos probeert aan te smeren tot eigen gewin.
16-12-2008 om 00:00
geschreven door Gust Adriaensen
15-12-2008
De terreur van de economische groei
De terreur van de economische groei
Toen in 1972 de Club van Rome het rapport 'Grenzen aan de groei' publiceerde, waarin een verband werd gelegd tussen de economische groei en de gevolgen daarvan voor het milieu, maakte dat wereldwijd enorme indruk. Later barstte de kritiek op het rapport, vooral onder invloed van machtige industriële lobby's, in alle hevigheid los. De verloedering van het milieu onder invloed van onze niet te stillen productie- en consumptiedrang, zou evenwel nooit nog van de agenda verdwijnen.
In de huidige periode van zgn. financiële en economische crisis, kan het niet anders of velen beginnen zich vragen te stellen bij het altijd maar herhaalde paradigma van de 'economische groei'.
Als heel ons financiële en economische systeem staat of valt met de winst- of verliesmarges ervan, dan bevinden we ons allemaal op gevaarlijk drijfzand. Dan zit men ook gevangen in de terreur van de zgn. 'economische groei'. Dan willen politici, bedrijfsleiders, industriële en financiële holdings, de maatschappij, niet inzien of aanvaarden dat er hoe dan ook 'grenzen aan de groei' zullen zijn.
Een kapitalistische ideologie die uitsluitend blijft zweren bij 'economische groei' als enige maatstaf voor het gezond functioneren van het financiële en economische systeem, zit al even sterk verstrikt in een verstikkend en gevaarlijk fundamentalisme als de onverbiddelijke marxistisch-leninistische communisten van weleer of de religieuze fanatici.
De voorstanders ervan missen door hun'groeiobsessie' ook de creativiteit en de wil, om die expansieterreur te doorbreken en systemen te ontwikkelen en te laten functioneren, die recht laten wedervaren aan meer elementen dan alleen maar materieel gewin.
Want laten we het niet vergeten en het is de logica zelve: het kan niet anders of er komt een einde aan de groei. En er moet een groeiplafond zijn, willen we op de lange termijn deze planeet en het leven erop, inclusief de menselijke soort, redden.
15-12-2008 om 22:16
geschreven door Gust Adriaensen
13-12-2008
Het Retiese dialect 24
De volgende uitdrukkingen werden (worden) niet uitsluitend in Retie gebruikt maar ze werden wel alle uit de mond van Retienaars opgetekend.
Wanneer iemand, ook al woonde hij dicht bij de kerk, niet (regelmatig) pratikeerde, luidde het zoeveul te dichter baj roeëme zoeveul te slèèchter kristenen ( zoveel te dichter bij Rome, zoveel te slechter christenen). Filosofisch van aard is hoe mijer da ge wét hoe mijer da ge lét (vaak met de toevoeging)zeej lùtske (hoe meer dat ge weet, hoe meer dat ge lijdt, zei Lootske): veel kennis vergroot de kans op (psychisch) lijden. As ze mjèèts wôter gepruûfd hémmen dan tré?en er nog veul óp (als ze maarts water geproefd hebben dan trekken er nog veel op) betekent : in het voorjaar, bij het begin van de lente sterven er vrij veel mensen. Wat ruwer wordt er met de dood omgesprongen in : ze hémmen em zen hoefaajzers afgedôn (hij is gestorven).
De oorsprong van de gewestelijke uitdrukking zoe zot as tielebois voor door en door gek gaat terug tot 1541. Toen werd te Diest een klucht gespeeld waarvan de hoofdpersoon de naamTielebuis droeg. Ook zoe zot as leuven-kermis werd wel eens gebruikt om een hoge graad van gekheid aan te duiden. Over iemand die volgens de goegemeente dom en labiel was , zich niet volgens de gangbare gebruiken gedroeg, werd meedogenloos gezegd : lomp geboren zot gewiegd. Zelfspot over de eigen lichamelijke aftakeling klinkt door in vruuger kón ik bléndelings hôren (haren: bv. een zeis scherpen door er met een hamer op te kloppen) nei zien ik het nie mijer.Besef van eigen (of andermans) fysische verzwakking komt ook tot uiting in t is mèr vot slappe knor (kraakbeen).
Óp de wilden bóf (zonder bepaald doel of overleg) komt van het Middelnederlandse bof: slag, klap. De betekenis ontwikkelde zich van klap als handeling of gewaarwording, een slag die ergens naar geslagen wordt (op de wilde bof- de toevoeging van wild geeft het onbepaalde, het doelloze aan) tot gelukje, treffer.Als je zonder samenhang spreekt, van het ene onderwerp op het andere springt dan slôgde van brussel óp klawen peta?en. Berisping en tegelijk waarschuwing voor de gevolgen van verspilzucht vind je krachtig uitgedrukt in gai gô nog smalle struntjes schaajten(gij gaat nog smalle strontjes schijten). Ietwat beschaafder klinkt t is nog génne fleus(straks) om aan te duiden dat je er nog niet bent, er kunnen nog slechte tijden komen.
13-12-2008 om 00:00
geschreven door Gust Adriaensen
11-12-2008
. Phara en Arno
Fucking flop star (zoals hij zichzelf noemde) Arno zat er stoned en/of beschonken bij, bracht enkel wat onverstaanbaar Oostends gewauwel voort, graaide in zijn extreem onverzorgde haardos, en probeerde zowel de presentatoren als de andere gasten met platvloerse dubbelzinnigheden in verlegenheid te brengen. Klaarblijkelijk denkt deze man dat zijn artistieke status hem toelaat of verplicht zich op dergelijke gefakete en irriterende manier te misdragen en beschouwt hij zijn inhoudloos gestotter als een superieure vorm van humor. Alleszins een op zijn minst merkwaardige strijder voor de mensenrechten.
Nog merkwaardiger was dat Phara noch Eyskens erin slaagde of het aandurfde deze grofgebekte, slechtgemanierde chanseur de charme raté, af te remmen of de mond te stoppen. Integendeel, ze deden alsof Arnos wantaal en -gedrag blijk gaven van een erg bijzondere ironische gave.
Benieuwd of Phara en Marc met evenveel geamuseerde clementie een vergelijkbaar optreden van bv.ene Jan Janssens zouden tolereren.
11-12-2008 om 10:38
geschreven door Gust Adriaensen
09-12-2008
Het koude seizoen
Het koude seizoen
Zorgvuldig in de gaten gehouden wanneer het laatste blad van de lindeboom in de tuin zou neerdwarrelen.
Het viel samen met het neerstrijken van de eerste staartmees op de voederplank,
met geweerschoten in de Lommelaer, met het langer draaien van de verwarmingsketel.
We zijn er klaar voor. Voor het koude seizoen.
09-12-2008 om 18:27
geschreven door Gust Adriaensen
06-12-2008
Tussen sinterklaasfeest en eindejaarsgeschrans
De wereldbank schat het aantal armen op onze planeet op 1,4 miljard. Dit betekent dat een kwart van de wereldbevolking gemiddeld minder dan 1,25 dollar per dag te besteden heeft. 'De inwoners van ontwikkelingslanden zijn armer dan we tot nu toe hadden aangenomen', aldus de Wereldbank.
06-12-2008 om 18:21
geschreven door Gust Adriaensen
De Antwerpse Sint met kruisloze mijter
Daarnet zag ik op tv een reportage over de sympathieke actie van 'Moeders voor moeders' om de goedheilig man ook aan kansarme kinderen een bezoekje te laten brengen. En wat bleek: de Sint droeg een mijter met alleen maar een dwarsstreep. Het leek nergens op -letterlijk en figuurlijk: stijlloos-, maar de sterk verhoogde verdraagzaamheid spatte van het tv-scherm.
Volgens 'Gazet van Antwerpen' zou Sinterklaas ook al bij zijn blijde intrede in Antwerpen én in een bomvol Sportpaleis, een kruisloze mijter gedragen hebben. In se is een mijter zonder kruis natuurlijk een misbaksel van een bisschoppelijk hoofddeksel maar zo goed als niemand, aldus GvA, heeft die gecensureerde mijter opgemerkt of er zich aan gestoord. Waarom, zo redeneert de 'Frut', zou het sinterklaaspubliek zich dan wel ergeren aan een bisschopshoed met kruis? Inderdaad.
Een intrigerende vraag is evenwel: van wie in het 'metropooltje' komt de obscurantistische suggestie of vraag of eis, om van de Antwerpse sinterklaasmijters de kruisstijl los te tornen?
Toch niet van de verlichte burgemeester himself zeker? Voorhamme kan het niet (meer) zijn. Voorhamme je weet wel, de onderwijsschepen, die, ook op dit blog, flink naar zijn sinjorenvoeten kreeg, omdat van hem de instructie zou uitgegaan zijn, dat de brave Sint bij zijn bezoek aan de stedelijke scholen, het best een NEUTRALE HOED zou dragen. Welnu, onze brave schepen schrijft in de Gazet dat hij verkeerd begrepen is en dat het de schuld is van een van de schooldirecteurs. Wat meer is: de schepen schrijft een mooie brief, waarin hij Sinterklaas met of zonder kruis op zijn mijter, van harte welkom heet in de koekenstad.
Dus toch big boss Janssens? Of Van Peel, die een katholieke mijter misschien nadelig acht voor de haventrafiek? Of Van Campenhout, wiens liberale ruimdenkendheid wellicht stopt bij het kruis?
Tot slot: vergelijk 'mijn fotomontage' bij het stukje over Voorhamme van 29 november, eens met de foto in de rubriek 'Stad en regio - Antwerpen' van 5 december. Jaja, blogs kunnen inspirerend werken.
06-12-2008 om 00:00
geschreven door Gust Adriaensen
03-12-2008
Sinterklaas
De schoen stond klaar wat hooi, een raap, het briefje met de wensen in pijnlijk schoonschrift, onder de plattebuiskachel.
Op de koude zolderkamer met gespitste oren, met kloppend hart, vol spanning liggen luisteren naar elk geluid, elk gerucht.
Onder de dekens je schuilhut bouwen, dromen van heerlijke dingen, rillen van angst voor straf tot de schimmel langs draafde.
s Morgens heel vroeg het bed uit, vol verwachting de trap af en steeds weer het wonder: de lege schoen en je hartenwensen vervuld.
03-12-2008 om 00:00
geschreven door Gust Adriaensen
29-11-2008
Een sektarische én ridicule schepen
De Antwerpse schepen van onderwijs, Voorhamme, heeft de stedelijke scholen erop gewezen dat het niet gewenst is dat de Goede Sint bij zijn bezoek aan de scholen, een kruis op zijn mijter heeft. Want een kruis, o horror, is een christelijk-katholiek symbool.
Daarmee wordt nog maar eens scherp aangetoond van welk bedroevend kaliber sommige leden van het bestuurscollege van 't Stad, zijn. Want Voorhamme is niet alleen. Maar met deze concrete 'bestuursdaad' (!?) bewijst hij wel overduidelijk wat voor een primitief en fundamentalistisch sinjoortje er in de schepen van onderwijs (!!!) van de grootste Vlaamse stad schuilgaat.
Het kruis op de mijter van Sinterklaas beschouwen als een gevaar voor de neutraliteit en de tolerantie (voor zover die er is) binnen het stedelijk onderwijsnet, nou. Een Vlaams intellectueel en ruimdenkend zwaargewicht kan je zo iemand bezwaarlijk noemen.
Voorhamme zou zich beter wat intenser inzetten voor een serieuze kwaliteitsverhoging van het stedelijk onderwijs.
29-11-2008 om 00:00
geschreven door Gust Adriaensen
28-11-2008
De Crem en de 'barmeid'
Minister van Defensie, De Crem, bestempelde het incident met de 'barmeid', tijdens zijn bezoek aan New-York, als een non-event.
Mevrouw Nathalie Lubbe-Bakker, 'de barmeid', had op haar Nederlandstalige blog een boekje opengedaan (zie hieronder) over gedrag en taal van De Crem en zijn gevolg. Na tussenkomst van een kabinetslid van De Crem werd de vrouw op staande voet ontslagen.
Voor iedereen met een beetje rechtvaardigheidsgevoel is dat geen 'non-event'. En als het er al een is voor een machominister met een rekkelijk geweten, waarom ontkent De Crem dan eerst in alle talen wat die vrouw schrijft en moet hij achteraf toegeven dat er wel door iemand van zijn kabinet contact is opgenomen met de baas van de bar?
En nu genieten van mevrouws blog:
Zelfs tot in NYC kan de Belgische politiek nog verbazen
Gisteren , op een normale rustige maandagavond sta ik dus achter de bar te werken. Plots horen we buiten een hels kabaal komt daar iemand keihard van de trappen gevallen binnegestrompeld, gevolgd door een hele delegatie. Ik geloofde mijn ogen niet maar eerste minister van Defensie, P.De Crem komt daar echt s t i e p e l z a t binnen gestrompeld.
Nu weten we allemaal dat de Belgische trots niet bij mijnheer De Crem moeten leggen maar wat ik gisteren heb gezien heeft mij diep diep diep beschaamd gemaakt om mijzelf residente van Belgie te noemen. Blakend over Adamo, De Strangers en andere Vlaamse folklore liep hij te lallen tegen zijn Amerikaanse delegatie dat dit hetgene was waar Belgie al about was, Vlaamse folklore en bier door het restaurant liep hij te lallen over de lichtjes van de Schelde ( maar dan zond hij de lichtjes van defensie )Ook andere Vlaamse folkores werden getransformeerd door de minister himself in behoorlijk vulgaire liedjes waar hijzelf het hardste om liep te lachen.
Het ergste moest eigenlijk nog komen Tijdens een gesprekje met zijn raadgever vroeg ik wat ze precies hebben gedaan in NY wel zei die we hadden wat vergaderingen Ik vroeg waar gingen die dan over hij zei tja eigenlijk zijn deze geannuleerd want de rest van de UN zat in Geneve ( allee goe de Belgische minister met delegatie zit hier maar hun afspraken in Geneve )dus vroeg ik weer wisten jullie dat dan niet op voorhand zegt hij jawel hoor maar weet je het is momenteel zo stil in Brussel, niks gebeurd er, dus konden we evengoed naar NY gaan, weet je ik was hier nog nooit geweest ????!!
tja daar wordt je toch echt even stil van Goed in ieder geval om te weten dat de financiele crisis tot bij de top van onze politiek doorsijpelt.
Op een bepaald ogenblik wilde Minister Van Defensie graag mijn taak achter de bar overnemen Hij blaakte daarbij maak je geen zorgen we betalen alles Ik zei dat dat goed was maar dat of dat ik dan ook even zijn taak mocht overnemen. Samen werkt, I guess
28-11-2008 om 08:44
geschreven door Gust Adriaensen
27-11-2008
Hómeldesjómel (alles dooreen, verward,ongeordend) is een klanknabootsende combinatie van hommel(en,es) wat donderen, razen, op stelten betekent en sjoemelen uit het Duitse schummeln (heen en weer rennen, knoeien).
Ook hoetertekoeter is klanknabootsend. Het
betekent (te) vlug, slordig en verwijst naar hoetelen (onhandig bezig zijn) en koeteren (krom praten, gebrekkig spreken). Koeter komt van Kauer, naam voor de Zwitserse stad Chur waar Reto-Romaans werd gesproken, een taal die voor de Duitsers barbaars was.Fleus (fluks) betekent aanstonds, straks. Te fleus verwijst naar het recente verleden. Bediejmen en taajniejen betekenen beide meteen, terstond. In het eerste zit het woord demee, een gewestelijke vorm van temee of temet . Het eerste deel van taajniejen is ongetwijfeld tijd. De toevoeging van de negatie niejen leidt dus tot de betekenis geen tijd, onmiddellijk. Vermoedelijk is de combinatie ontstaan als een ongeduldige repliek op bv. k heb of t is nog tijd genoeg. Rèskes (even) komt van ereis,ontstaan uit het Middelnederlandse ene reise (een keer, eens). Pertang (nochtans) is een vervorming van het Franse pourtant. Rewaajns of re wêjns (ruw, woest, ongemanierd) is samengesteld uit rauw of rouw (ruw ,woest), het achtervoegsel aan waarmee een persoonsnaam wordt gevormd (iemand die ruw is) en het achtervoegsel s dat het zelfstandig naamwoord opnieuw tot bijvoeglijk naamwoord maakt.
27-11-2008 om 09:51
geschreven door Gust Adriaensen
25-11-2008
Respect voor de wet
Minister Keulen weigert opnieuw de drie burgemeesters van de faciliteitengemeenten, die de taalwet aan hun laars lapten, te benoemen. Marino Keulen stelt terecht dat het ver gekomen is, als je jezelf moet verdedigen wanneer je de wet gewoon toepast.
Denk je dat de media en in het bijzonder de zelfverklaarde kwaliteitskranten 'De Morgen' en 'De Standaard', de minister steunen? Verre van. Zij hebben het over de politieke gevolgen, het doorkruisen van de communautaire tactieken en onderhandelingen, het afblokken van de Vlaamse minister-president, enz.
Desmet en Vandermeersch laten anders wat graag verstaan dat ze hoge deontologische normen hanteren, vegen geregeld politici die het niet zo nauw nemen met het respect voor de wet, de mantel uit, wijzen op de groeiende kloof tussen politiek en bevolking.
Nu pleiten ze voor het miskennen van de bestaande wetgeving.
Verwerpelijk.
25-11-2008 om 00:00
geschreven door Gust Adriaensen
24-11-2008
Trek je kleren uit, geniet van de zon, relax! Welkom in Nederland!
In een ironisch stukje in 'De Volkskrant' van 17 november, vertelt Abdelkader Benali hoe hij als kind tijdens een strandwandeling zijn ouders kwijtraakte en in een chaotische zoektocht terechtkwam op een naaktstrand. 'Ik wist niet wat het was, maar ik zag wel wat het moest voorstellen', schrijft hij. En ook: ' ik zag voor het eerst dat Nederland een voorbode van het paradijs is. Waar op aarde zitten mensen zo lekker in hun vel als hier en waar wordt het landschap zo heerlijk schaamteloos ingevuld!' Tja.
Als het een beetje druk is op een naaktstrand, wordt het landschap misschien 'heerlijk schaamteloos' ingevuld, maar word je vooral geconfronteerd met de geconcentreerde lelijkheid -enkele uitzonderingen niet te na gesproken-, en de degeneratieve kenmerken van het mensdom. Een pijn voor de ogen voor elke ware estheet, zelfs al is hij Hollander.
Wanneer nemen de instanties die de vervuiling van de zee, het strand en de duinen proberen tegen te gaan, maatregelen tegen de grootste aanslag op de schoonheid van het kustgebied: de strandjes met paraderende mensjes in hun blootje?
Een voorstel: dat de ministers Cramer en Verburg, en natuurlijk ook Rouvoet, eens in hun nakie (ze behoren op het eerste zicht wellicht ook zonder kleren nog tot de vrij goed geconserveerde menselijke exemplaren) poolshoogte nemen. Dan zullen ze meer dan waarschijnlijk tot de conclusie komen dat enkele bij wet opgelegde lapjes textiel (eventueel gesubsidieerd door de overheid) de schoonheidskwaliteit van het Nederlandse kustgebied enorm zullen doen stijgen.
24-11-2008 om 19:37
geschreven door Gust Adriaensen
23-11-2008
Contradictio in terminis
Contradictio in terminis
Kan de VRT nog wel een OPENBARE omroep genoemd worden, wanneer hij een groot deel van de tv-bezitters verhindert een aantal programma's te zien, door het invoeren van RODE KNOP-PROGRAMMA'S ?
23-11-2008 om 23:18
geschreven door Gust Adriaensen
22-11-2008
Is Phara (het) moe?
Is Phara (het) moe?
'Phara' van donderdag 20 november, dat voor driekwart gewijd was aan Bettina Geysen en de Vlaamse Progressieven (het vroegere Spirit), riep heel wat kritische bedenkingen op.
De beschaafdste lui rond de tafel waren nu eens duidelijk de twee politici, de witte burgemeester en de zwarte schepen. Keetschopper en groot laweit Radhakisjun brulde enorme simplismen en provocaties over iedereen heen. Wedden dat hij het niet aandurft op de Nederlandse tv te schreeuwen dat de leden van de Nederlandse koninklijke familie, overijverige hoerenlopers zijn? Zelfs Van Istendael kon er zich niet van weerhouden enkele kwaadaardige en totaal ongefundeerde aanvallen richting de brave vertegenwoordigers van een partij in ontbinding te sturen.
Bijzonder weerzinwekkend en getuigend van normvervaging was de passage waarin zowel Phara herself als de 'ruimdenkende geesten' Geert en Prem, de exorbitante onkostennota's van Geysen onder de mat schoven en van de 'klokkenluiders' bijna de te bespotten schuldigen maakten. Nog pijnlijker was het denigrerende en schampere gelach van Phara, bij de terechte beschuldiging aan het adres van de VRT: de instelling is mede verantwoordelijk voor de verwerpelijke graaicultuur vna haar topmensen, omdat er omtrent de onkosten geen regeling en amper controle is.
De Nederlandse amokmaker werd geenszins door de Aguire afgestopt. Het item over Geysen en de VL-PRO, werd een stuurloos, irritant en chaotisch gekrakeel. Phara bracht nog amper een woord uit en ook Lieven, onze degelijke en getalenteerde boerenzoon uit Zondereigen, kon, ondanks zijn pogingen, geen lijn krijgen in het waarschijnlijk polemisch bedoelde geouwehoer van Radhakishun en Van Istendael.
Wat is er overigens met journaliste Phara aan de hand? Vaker en vaker zie je haar in 'Phara' er ongeïnteresseerd, lusteloos, verveeld, afwezig bij zitten. Ze ondergaat het gesprek (eerder: het geruzie), zegt amper een woord, doet nauwelijks een poging om de gasten bij het onderwerp te houden of de discussie in goede banen te leiden.
Is ze moe? Het moe?
22-11-2008 om 18:45
geschreven door Gust Adriaensen
20-11-2008
Graaicultuur
Volgens 'Knack' waanden de vroegere grote bazen van de VRT, Tony Mary, Aimé Van Hecke en Bettina Geysen, zich in de periode 2005-2006, onaantastbaar. Hun onkostennota's getuigen van een leven vol luxe en genot.
Eén etentje springt sterk in het oog: op 29 maart 2006 gaf Mary 3019 euro uit bij het gerenommeerde Brusselse restaurant 'Comme chez soi' voor een diner met veertien mensen. Dat is 215 euro per persoon. Alles op kosten van de VRT natuurlijk. Dat wil zeggen: op kosten van de belastingbetaler.
Geysen, die amper een jaar voorzitter van de zieltogende Vlaamse Progressieven (vroeger Spirit) is, heeft na de bekendmaking van de onkostennota's ontslag genomen. Onbegrijpelijk en tekenend voor een verregaande normvervaging is dat zij zich eerder slachtoffer dan schuldige voelt.
De politica staat nu terecht in het oog van de storm. Medelijden hoef je met dergelijke profiteurs niet te hebben. Maar het spijtige gevolg van dit focussen op Geysen is wel dat de Grote Graaiers, Mary en Van Hecke te veel buiten schot blijven.
20-11-2008 om 00:00
geschreven door Gust Adriaensen
Krê?elen is de dialectische uitspraak
van het algemeen Nederlandse krakelen wat luidruchtig twisten, kijven betekent. Krakeel is een volksetymologische vervorming o.i.v. kraken van het Franse querel(le) en het Latijnse querella (klacht, strijd). Pèrmeteeren is waarschijnlijk een verbastering van het Franse (se) lamenter (weeklagen, jammeren, zich beklagen). Iemand die zeurt pesjankelt. Het woord pesjonkelen heeft een heel andere betekenis: biddend rond een kerk of altaar gaan. De oorsprong ervan is te vinden in Portiuncula, de naam van een door Franciscus van Assisi herstelde kapel in de buurt van Assisi. In de 17de eeuw werd er een barokke basiliek omheen gebouwd. Sedert de 14de eeuw kon daar de zgn. Portiuncula-aflaat (een volle aflaat) eenmaal per jaar, nl. op 2 augustus (inwijdingsdag) worden verdiend. Later kon deze aflaat in elke parochiekerk op 2 augustus verkregen worden. Bèllen betekent morsen in het bijzonder met voedsel, slordig omspringen met en is afgeleid van het zelfstandig naamwoord bèl (lap, flard). Meej de bèlkaawer raawen werd gezegd wanneer iemand bv. met een kruiwagen hooi het s zaterdags netjes geharkte erf weer volslodderde. (Zich) begowen (begaaien) betekent slecht behandelen, toetakelen, bevuilen, bezoedelen. De uitdrukking diejen kan zich nogal begowen wordt ook gebruikt voor iemand dieongeremd eet, drinkt, feestviert. Dalken en baaren drukken ongeveer hetzelfde uit: zich over moeilijk ,bv. slijkerig, terrein een weg banen. Taffelen ( en taffel, nen taffelêr) is een nevenvorm van tjaffelen , een frequentatief van het klanknabootsende tjaffen. Het betekent strompelen, struikelen, niet opschieten.
Keziejem voor loon komt van het Franse quinzième (vijftiende) en verwijst meer dan waarschijnlijk naar de uitbetalingsdatum in het midden van de maand. Geroosterd brood heette gehèèsten broewet wat verband zou kunnen houden met het Duitse heizen (verwarmen). Ne gétgraacht is een sloot met drabbig, troebel water. Krèl(len) , gescheurde kleren, gescheurd weefsel, zou kunnen teruggaan op het Franse querelle (twist, krakeel). Ne nùts is een oets,mallejan, een wagen bestaande uit een as met twee hoge wielen en een disselboom om bomen en andere lange, zware lasten te vervoeren. Het woord komt van het Oud-Franse ostil, ustil (gereedschap, apparaat) en is ook verwant met hoefstal. E slop is verwant met sluipen en betekent nauwe doorgang, toegang tot een perceel. En hùbéd is het hoofdbed, voorend: de voren die aan het hoofd of het einde van het perceel dwars geploegd worden ten opzichte van de rest. Ne volêr (vooraard) is het voorste of achterste deel van een stuk grond waar bij het ploegen of eggen gedraaid werd. ----------------------------------------------------
12 maart 2009: 'Een dorpsevocatie -Het Retiese landschap in woord en beeld' door Paul Stappaerts en Gust Adriaensen.
-------------------------------------
20-11-2008 om 00:00
geschreven door Gust Adriaensen
19-11-2008
Uitdrijving: een ethisch probleem
De uitdrijving op bevel van een rechter, van enkele honderden sans-papiers, uit een gekraakt, niet langer gebruikt gebouw van Electrabel, en de weigerachtige houding om de asielzoekers ergens anders onderdak te geven, roepen hoe dan ook ernstige morele vragen op.
Electrabel en de rechtbank beroepen zich op een brandweerrapport om de ontruiming te verantwoorden. Maar het is duidelijk, zoals wel vaker het geval is, dat het doel de middelen heiligt. Veiligheidsoverwegingen worden ingeroepen om eigenlijk het materiële eigendomsrecht bruut te doen gelden. Ten nadele van asielzoekers die geen kant uit kunnen.
Het gebouw stond al een hele tijd leeg. Electrabel had en heeft het dus niet nodig. Ook de rechter weet dat. Toch houden zij geen rekening met de praktische en psychische problemen die hun bevel tot uitdrijving voor de asielzoekers, onder wie ook kinderen, veroorzaakt.
Dat honderden mensen na die uitzetting, ook nog eens uit een leegstaand schoolgebouw worden verdreven en slechts met veel moeite logies voor de nacht vinden in een gebouw van de ULB, geeft toch wel een bijzonder wrang en ontluisterend beeld van hoe er in een van de rijkste landen ter wereld, met hulpeloze medemensen wordt omgegaan.
De politici die voor enkele dagen moord en brand schreeuwden over de omvang van de koninklijke dotatie, systeem dat ze jaren geleden onder Dehaene zelf hadden ingevoerd, zwijgen tot nu toe in alle talen.
19-11-2008 om 07:49
geschreven door Gust Adriaensen
18-11-2008
Tafelspringer
Pro of contra de monarchie, je kan alleen maar misprijzen voelen voor het gehuil van politici van de meest diverse pluimage. Want zijzelf of hun partijen hebben het dotatiesysteem voor de koninklijke familie goedgekeurd, dat nu, zoals het hoort in een rechtsstaat, gewoon wordt toegepast.
De man met de grootste en hypocrietste muil, is tafelspringer Pol Van Den Driessche. Wat hield deze senator(!?) tegen om al veel langer zijn partij, de CD&V, onder druk te zetten of om zelf voorstellen tot verandering van het systeem in te dienen?
Nu huilt deze showman en 'royalty watcher' boven de andere wolven in het bos uit . Zum Kotzen!
18-11-2008 om 18:05
geschreven door Gust Adriaensen
17-11-2008
Leve de fiscus!
Leve de Fiscus!
Enkel de gewone mensen betalen belastingen
Paul Schrijvers in het belastingparadijs België (tussen Noordzee en Monaco) op zoek naar 'Het geheim van de bruine omslag'.
Voorstelling (niet fiscaal aftrekbaar!!)
Organisatie: FAN (Financieel Actie Netwerk) FAN wil de fiscale druk op lage en middelgrote inkomens verminderen en het progressieve karakter van de be- lastingen behouden.
Om even over na te denken:
Onderzoek van Price Waterhouse Coopers illustreert de verschillen in de belasting op kapitaal in België en zijn buurlanden. Op een financiële belegging van 5 miljoen euro (de helft in aandelen en de helft in obligaties) die elk jaar 225.000 euro interest oplevert, betaal je bijvoorbeeld in België maar 33.750 euro belastingen. In Frankrijk betaal je 83.700 euro, in Duitsland 67.150 euro en in Nederland 57.573 euro.
17-11-2008 om 16:58
geschreven door Gust Adriaensen