'Dat alle werkenden gerespecteerd mogen worden en dat hun rechten beschermd mogen worden; en dat de werklozen de gelegenheid krijgen om een bijdrage te leveren aan het algemeen welzijn.'
04-10-2017 om 13:28
geschreven door Gust Adriaensen
Een groene Kerk
De Belgische bisdommen trekken zich terug uit investeringen in fossiele brandstoffen. Andere katholieke instellingen uit de hele wereld doen hetzelfde.
Ruim veertig katholieke instellingen draaien vanaf vandaag hun investeringen in kolen en olie terug. Ze hebben hun bankiers gevraagd hun geld te herbeleggen in duurzame energiewinning. Met die divestering geven ze gehoor aan de oproep tot 'ecologische bekering' die paus Franciscus twee jaar geleden deed in zijn groene encycliek Laudato si.
04-10-2017 om 10:22
geschreven door Gust Adriaensen
Vlaamse morele pretentie? (2)
Het is pijnlijk, gevaarlijk, enorm pretentieus en extreem dom, 'Vlaanderen', hogere morele standaarden aan te meten dan Wallonië. Dat geldt zowel voor de Vlaamse regering en de Vlaamse politieke partijen als voor de individuele Vlaming. Want dan zeg je niet alleen: 'Eigen volk eerst', maar ook 'Eigen volk beter' in moreel opzicht.
'Vlaanderen' heeft alleen maar het morele recht zich uit te spreken over de Waalse wapenindustrie, wanneer de Vlaamse regering resoluut alle rechtstreekse of onrechtstreekse 'Vlaamse' productie van wapentuig en de export ervan verbiedt.
Morele superioriteit demonstreren ten aanzien van andere bevolkingsgroepen, is niet erg humaan en heeft doorheen de eeuwen geleid tot woede, opstand en onderdrukking. Dergelijk meerwaardigheidsgevoel koesteren en propageren reikt ook veel verder dan 'wapenproductie'. Welke andere producten worden er wel niet in Vlaanderen, Brussel, Wallonië, in Antwerpen, Luik, Erps-Kwerps, Tailles, gefabriceerd, die morele vragen oproepen?
In de krantenforums valt het ook op dat het nogal wat forumdeelnemers erom te doen is de wapenproductie te ge/misbruiken om een moreel oordeel te vellen over de PS, Wallonië, het socialisme. Anderen verschuiven de 'gedachtewisseling' naar 'staatseigendom' versus 'privéondernemingen', naar 'kapitalisme' tegenover 'socialisme', kortom: naar maatschappij- en economische visie.
Initieel en essentieel gaat het toch over de morele aspecten van wapenproductie en wapenexport, dacht ik. Is het in de context van het afschuwelijke bloedbad in de VS of van de gewapende conflicten overal ter wereld, van belang dat de moordende wapens gefabriceerd en verkocht worden door 'socialisten' of door 'kapitalisten'? Zijn de Vlaamse kapitalisten die wapens en hun hoogtechnologische onderdelen(om nog effectiever te kunnen liquideren en vernietigen) produceren en exporteren (o.a. aan brutale, dictatoriale regimes) én de Vlaamse regering, die dat toestaat, minder schuldig of moreel hoogstaander, dan de Waalse socialisten en hun regering?
In beide gevallen worden de wapens geproduceerd en tegen grof geld verkocht om mensen en infrastructuur zo effectief mogelijk te vernietigen.
04-10-2017 om 10:18
geschreven door Gust Adriaensen
03-10-2017
Vlaamse morele pretentie?
In de moordpartij in Las Vegas, zien sommige ultrarechtse Vlaamse nationalisten een kans om nog maar eens de Waalse wapenindustrie moreel te veroordelen.
Dat mag een toppunt van 'Vlaams-nationalistische' hypocrisie genoemd worden. Eenzijdig worden Herstal en Wallonië met het pistool gewezen en de 'Vlaamse' hoogtechnologische wapenonderdelen worden in een badje van onschuld gewassen.
De Vlaamse wapenindustrie is inderdaad voornamelijk bezig met de productie van hoogtechnologische componenten voor grotere wapensystemen. Dan hebben we het over bvb. visualisatieschermen voor pantservoertuigen, vuurgeleidingssystemen en allerlei militaire textielproducten. De belangrijkste Vlaamse speler is Barco, wiens militaire beeldschermen in meer dan 250 defensieprogramma's wereldwijd gebruikt worden.
Bovendien is bij de ongeveer de helft van de Vlaamse vergunde wapenleveringen de eindgebruiker zelfs niet bekend. Dat komt omdat Vlaamse bedrijven voornamelijk technologie leveren aan bedrijven die dat implementeren in grotere wapensystemen. Die wapensystemen worden dan doorverkocht aan krijgsmachten over de hele wereld.
Conclusie: wanneer het gaat om commerciële belangen en grof geld, is er weinig moreel verschil tussen Vlaanderen en Wallonië. En het is pijnlijk en gevaarlijk 'Vlaanderen', hogere morele standaarden aan te meten dan Wallonië.
'Vlaanderen' heeft alleen maar het morele recht zich uit te spreken over de Waalse wapenindustrie, wanneer de Vlaamse regering resoluut alle rechtstreekse of onrechtstreekse productie van wapentuig en de export ervan verbiedt.
03-10-2017 om 18:43
geschreven door Gust Adriaensen
02-10-2017
Catalonië onafhankelijk?
In de reflectie bij het Catalaanse referendum en het speculeren over de politieke gevolgen, mis ik in de media een serieuze verwijzing naar het draagvlak van dit referendum, de legitimiteit ervan, het democratisch gehalte en de representativiteit van wat de inwoners van Catalonië echt willen.
Op basis van de ja-stem van 32% van de stemgerechtigde Catalanen,concluderen dat Catalonië onafhankelijk wil worden, is een fundamentele miskenning van de democratische besluitvorming. Als 57, 7 % van de kiesgerechtigden niet wenst deel te nemen aan een ongrondwettelijk verklaard referendum, en ongeveer 10 % 'neen' of 'blanco' stemt, dan is er geen democratisch platform voor onafhankelijkheid en dan bezondigen de media zich aan ondermijning van de democratie .
Die media verspreiden bovendien 'fake news', wanneer ze aan die cijfers weinig of geen aandacht schenken en de zaken zo voorstellen alsof Catalonië een zelfstandige staat wil worden.
Maar die overwegingen verhinderen me niet om te zeggen dat de Spaanse staat dom en brutaal reageert.
02-10-2017 om 13:59
geschreven door Gust Adriaensen
01-10-2017
De illusie van individuele vrijheid
In het 'Vlaamse onderzoek naar de grote levensvragen', komt sterk tot uiting dat de Vlamingen niet meer wakker liggen van traditionele zingevers, zoals religie en vaderland, maar van dingen die hen langer, beter en mooier laten leven
Hans Geybels, theoloog verbonden aan de faculteit theologie en religiewetenschapen van de Katholieke Universiteit van Leuven, leest in de resultaten van het onderzoek een steeds sterker wordende evolutie naar een extreem individualisme.
Vele mensen accepteren geen zingevers van buitenaf meer maar zoeken die zin uitsluitend in zichzelf of zijn obsessioneel bezig met die dingen en activiteiten, waarvan ze denken dat ze hun ego en hun lichaam ten goede komen.
Vaak wordt deze egocentrische houding voorgesteld als emancipatie, een bevrijding van religie, traditie. Die zucht naar individualisme staat evenwel haaks op de voortdurende beïnvloeding en indoctrinatie door media, reclame, mode, consumptie. Zij kneden dag na dag de mens die zich laat voorstaan op zijn zgn. vrijheid en individualisme, die bestendig bezig is met zijn eigen body, zijn eigen plezier, zijn eigen geldgewin, tot een wezen dat perfect past in het heersende neoliberale, kapitalistische systeem van het moment.
Zo benaderd zijn velen, als het om individuele vrijheid gaat, niet beter af dan hun (voor)ouders, die vasthingen aan de Kerk. Het verschil is dan nog, meen ik, dat onze ouders en voorouders er zich wel degelijk van bewust waren dat religie en Kerk in sterke mate hun leven bepaalden, en velen aanvaardden dat ook, terwijl men nu hoog oploopt met zijn zgn. individuele vrijheid en niet inziet of gewoonweg ontkent dat de genoemde moderne machten de mens brainwashen, dirigeren, transformeren tot een consumptieobject.
01-10-2017 om 08:52
geschreven door Gust Adriaensen
30-09-2017
Oorlogsdagboek Syrië
Men heeft de brieven van Pater Daniël van 2010 tot 2013 gebundeld in een dagboek. Deze spraakmakende titel werd uitgegeven door de uitgeverij de Blauwe Tijger!
30-09-2017 om 20:20
geschreven door Gust Adriaensen
29-09-2017
Peiling Turnhout: Groen grootste partij
Groen zou in Turnhout de grootste partij worden.
29-09-2017 om 18:58
geschreven door Gust Adriaensen
Peiling gemeenteraadsverkiezingen Antwerpen
De eerste twee grafieken hebben betrekking op een aparte deelname van de partijen aan de verkiezingen.
In de volgende twee wordt uitgegaan van een kartel Groen-SPA.
29-09-2017 om 18:45
geschreven door Gust Adriaensen
28-09-2017
Politiek gaat ons allen aan
Politiek gaat ons allen aan. De oproep om als christenen te wegen op het politieke debat is terecht en verfrissend.
Het verheugt me ook sterk dat meer en meer christenen proberen een christelijke mens- en maatschappijvisie uit te dragen. Al jaren pleit ik ervoor dat zowel individuele christenen als de georganiseerde kerkgemeenschappen deelnemen aan het publieke debat vanuit hun waardekader.
De kerkelijke instellingen moeten partijpolitiek engagement vermijden. Maar zij moeten wel zelfbewust opkomen voor de evangelische waarden en accenten in de samenleving en ze helpen verspreiden. De Kerk moet duidelijker aanwezig zijn op het publieke forum.
Bovendien verdienen individuele christenen die als christen eerlijk hun stem laten horen in de politieke partijen en er zich in engageren, respect en aanmoediging.
28-09-2017 om 16:15
geschreven door Gust Adriaensen
27-09-2017
14 grootste levensvragen van de Vlaming
Een studie vroeg 1000 Vlamingen naar hun belangrijkste levensvragen. Hier zijn de 14 vragen waar meer dan de helft van de Vlamingen mee bezig is.
27-09-2017 om 09:14
geschreven door Gust Adriaensen
26-09-2017
Armoede en zwartwerk
Toch opvallend hoeveel mensen zich klaarblijkelijk ongemakkelijk voelen bij de armoedecijfers en bij het onvermogen van opeenvolgende regeringen om die terug te dringen.
Ongemakkelijk en geïrrriteerd, niet omdat zij echt empathie voelen voor de armen en een beleid willen dat resultaat boekt in de armoedebestrijding, maar wel omdat ze vrezen dat meer structurele maatregelen tegen de armoede, kan leiden tot een vermindering van hun eigen materiële privilegies.
Vanuit die vrees zijn de reacties op de publieke fora te verklaren waarin de armoedecijfers in twijfel worden getrokken en de armen zelf verdacht worden gemaakt.
Een stuitend voorbeeld vond ik in de vraag van een verdediger van de (privilegies) van de middenklasse, of bij het bepalen van 'armoede' wel rekening is gehouden met de inkomsten uit 'zwartwerk' van migranten, 'vaak het geval met die categorie mensen'.
Deze meneer heeft zeker gedacht twee vliegen in één klap te slaan: de armoedecijfers verdacht maken en de migranten criminaliseren.
Advies aan deze 'weldenkende Vlaming' en anderen die veel zwartwerk bij migranten zien, raadpleeg toch ook maar eens de vele studies over zwartwerk van 'onze middenstanders'.
26-09-2017 om 21:45
geschreven door Gust Adriaensen
24-09-2017
'Trainen in onmogelijkheidszin'
Filosoof Awee Prins in dSWeekblad:
'Ik benadruk de drie assen: werkelijkheidszin, mogelijkheidszin en onmogelijkheidszin. We hebben ze alledrie nodig. Ik predik niet het ene ten koste van het andere. Ik vraag alleen aandacht voor die ene vergeten dimensie (onmogelijkheidzin). We benaderen nu bijna alles in termen van mogelijkheid en maakbaarheid.
Een mooi voorbeeld is dat debat hier in Nederland over voltooid leven. Wat een mooie semantische truc weer. In onze werkelijkheids- en mogelijkheidszin weten we ons geen raad met oud worden, dat moeiijk en zwaar is, en leeg voelt. Zeker als maatschappij zitten we met de handen in het haar, je hoort de pensioenfondsen panikeren. Dus praten we oude mensen dat voltooide leven aan. Ons onvermogen om rustig om te gaan met dat oude, gebrekkige leven, dat vind ik stuitend. Zodra je als mens je mogelijkheden verliest, zodra je vooral een onmogelijkheid wordt, ben je blijkbaar waardeloos. Dan word je gedumpt in rusthuizen.
Hoe ik het zou aanpakken? Als ik uitvoer wat ik preek en mij in onmogelijkheidszin blijf trainen, dan neem ik als oude man geen botoxbehandeling en geef ik niet de indruk nog jong van geest te zijn. Ik hoop een zachtmoedig oud baasje te worden. Een toegewijde, oude man. Bijwijlen verward en op termijn steeds verwarder. Waarom zou dat niet prettig kunnen zijn? Als een oude dame onzin begint uit te kramen, dan kijken we raar. Terwijl we er plezier in moeten krijgen.
Daarom vind ik het zo goed dat ze hier en daar peuterzalen en bejaardentehuizen in elkaar schuiven. Die amuseren zich dol samen. En die kinderen vinden het helemaal niet erg dat opa in zijn broek heeft geplast, dat doen ze zelf ook.
Dat soort van initiatieven, dat is broos denken, dat is hartelijkheid.'
24-09-2017 om 08:18
geschreven door Gust Adriaensen
23-09-2017
Ethisch besef?
Zowel journalist Paul Goossens in een krantencolumn als Calvo in Terzake, formuleert haarscherp waar het in de rel omtrent de Soedanese politieambtenaren, in essentie om gaat: Francken doet een beroep op (politie)ambtenaren van een extreem dictatoriaal, misdadig, corrupt regime, om mensen die voor dat regime gevlucht zijn, te screenen.
Een politicus die dat doet, kan onmogelijk nog een democraat genoemd worden, die echt geeft om de mensenrechten. Die afwezigheid van democratisch en ethisch besef kan ook verweten worden aan de andere regeringsleden, die 'als één man' achter Francken staan.
Goossens geeft een frappante vergelijking met Noord-Korea om ook de hypocrisie van toppolitici bloot te leggen. Er zijn er vele andere te maken. Zou bv. Francken het aandurven om politieambtenaren van Assad naar hier te halen om Syrische vluchtelingen te onderzoeken?
23-09-2017 om 18:42
geschreven door Gust Adriaensen
22-09-2017
Sterke stijging kinderarmoede
Het gaat de verkeerde kant uit met kinderarmoede in ons land. Volgens de cijfers van Kind en Gezin steeg de kinderarmoede in Vlaanderen tussen 2006 en 2015 van 6,9 naar liefst 12 procent. En dat terwijl de welvaart gestaag toenam.
In 2006 leefden 693.000 Vlamingen onder de armoedegrens. In 2015 waren dat er nog altijd 663.750 - amper 30.000 minder dus. In percentages uitgedrukt is dat een lichte daling van 11,4 naar 10,3 procent van de Vlaamse bevolking. Ver uit de buurt van het streefcijfer (5,7 procent) dus.
22-09-2017 om 13:09
geschreven door Gust Adriaensen
21-09-2017
De schande van de partijfinanciering
De berg geld waarop politieke partijen zitten, was nooit zo hoog. Uit een nieuwe studie blijkt dat ze het steeds moeilijker hebben om er een zinnige bestemming voor te vinden.
118,1 miljoen euro. Zoveel bedroeg het nettomogen (schulden niet inbegrepen) van alle Belgische politieke partijen samen in 2016. Dat blijkt uit een nieuwe Vives-studie van Bart Maddens en Jef Smulders (KU Leuven).
Daarmee breken de partijen een record. Nooit zaten ze op een grotere berg geld en eigendommen, en zonder wetswijziging zal die alleen maar groter worden. Na elke verkiezingsperiode met de bijbehorende uitgaven , zit er wel een dipje in de evolutie van het vermogen, maar de trend op langere termijn is stijgend. In zestien jaar tijd is het partijkapitaal meer dan verdubbeld, van 53 naar 118,1 miljoen euro.
En die berg geld komt van ons allemaal. De belastingbetaler. Een regelrechte schande! De partijen die aan de macht zijn, zitten door allerlei regeringsmaatregelen, voortdurend in de portemonnee van de zwakste burgers. En diezelfde burgers worden ertoe gedwongen die politieke partijen rijker en rijker te maken. Zodanig rijk, dat ze met hun geld geen blijf meer weten.
Het partijfinancieringssysteem dat deze schandelijke evolutie veroorzaakt heeft, moet dringend fundamenteel hervormd of gewoon afgeschaft worden. Maar je kan het al raden. De rijkste partijen zijn niet happig om daarover zelfs maar na te denken. Zeker niet de allerrijkste politieke formatie. Je weet wel, die partij die de grote verandering beloofde.
21-09-2017 om 07:58
geschreven door Gust Adriaensen
20-09-2017
Is er een verschil tussen burgerbeweging en partij?
In De Standaard van 20 september steekt journalist Guy Tegenbos zijn sympathie voor de zgn. 'burgerbewegingen', die tegen de bestaande partijen in, aan hun eigen politieke verhaal beginnen, niet onder stoelen of banken.
Hij stelt wel erg rooskleurig voor. Precies alsof de mensen die daarin actief zijn alleen maar het beste met de gemeenschap voorhebben en nooit gedreven worden door eigen- of clanbelang, door machtsdrang of rancune.
Als voorbeeld geeft Tegenbos de 'nieuwe beweging' 'De Burgers' in Grobbendonk. Dat is m.i. zeker geen goed voorbeeld. Het geeft te denken dat degenen die tot de machtigste politieke figuren van de meerderheid behoren (een partijvoorzitter, een schepen, een OCMW-voorzitter) pas in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen, na 5 jaar bestuur, 'het gehad hebben met de manier waarop aan politiek wordt gedaan'. Zij waren nochtans door hun functie en mandaat in staat om vanaf het begin op een andere manier aan Grobbendonkse politiek te doen. Of waren ze daartoe niet bekwaam of niet moedig genoeg?
Ik ben het ook niet eens met de bewering van Tegenbos dat het beheer van een gemeente weinig te maken heeft met maatschappijvisie. Zeker op het vlak van ruimtelijke ordening, stedenbouw, sociaal en cultureel beleid, speelt de maatschappijvisie een belangrijke rol.
20-09-2017 om 08:40
geschreven door Gust Adriaensen
19-09-2017
Een gelovige topwetenschapper
Leen Decin (42) verwierf als astronome wereldfaam met haar ontdekking van windvlagen op exoplaneten, wat wijst op mogelijk levensvatbare ˜aardes" bij een andere ster dan onze Zon. Zij is een topwetenschapper die tegelijkertijd ook in God gelooft en duidelijk uitkomt voor haar katholieke identiteit en overtuiging.
-'Ze zijn niet dik gezaaid, beroepswetenschappers die tegelijkertijd ook in God geloven of dat durven toe te geven. De ratio houdt hen tegen. Terwijl er volgens mij geen conflict hoeft te bestaan tussen een rationele en een metafysische kijk op het leven. Het zijn twee verschillende manieren om naar de wereld te kijken. Het zijn twee polen waartussen ik mij beweeg, op zoek naar inzicht.'
-˜Het probleem met militante atheïsten zoals de Britse schrijver Richard Dawkins is dat ze een wiskundige logica proberen toe te passen op iets wat helemaal niets met wiskunde heeft te maken. Je kunt het bestaan van God niet wetenschappelijk beÂwijzen, en je moet de Bijbel ook niet als een wetenschappelijk werk willen lezen.'
-'Ik kan me alleen geen leven indenken waarin geen plaats zou zijn om na te denken over God.'
-˜Jezus is in de geschiedenis de eerste profeet geweest die resoluut de kant van de uitgestotenen koos. Zijn pleidooi voor de rechten van zwakkeren werkt vandaag nog steeds in ons rechtssysteem door. Dat je onschuldig bent tot het tegendeel wordt bewezen: heel mooi vind ik dat. Te weinig mensen beseffen hoe het christendom nog in de vezels van onze maatschappij zit, ook al zijn de gelovige christenen in die maatschappij een minderheid geworden.'
-˜Er zijn een aantal onfrisse dingen gebeurd in de Kerk, die breed in de pers zijn uitgemeten, Maar de Kerk doet ook een aantal dingen heel goed. De brug slaan naar sociaal achtergestelden, bijvoorbeeld, naar vluchtelingen, naar ontheemden. Helaas hoor je de media daarover minder.'
-'Mensen veronderstellen dat de wetenschap een antwoord biedt op alle vragen. Dat is niet zo. De vraag 'Wat was er voor de oerknal?' heeft nog steeds geen antwoord. Hoe het heelal is ontstaan, weten we niet, daar stopt onze kennis. We kunnen enkel wiskundig aantonen dat met de oerknal ruimte en tijd zijn ontstaan, meer niet. We weten niet eens zeker of er wel een 'voor' was , misschien was er gewoon niets. Het idee dat de wetenschap alle antwoorden heeft, is een illusie.'
19-09-2017 om 11:18
geschreven door Gust Adriaensen
17-09-2017
Dalrymple over religie
Theodore Dalrymple (Londen 1949), arts-psychiater, polemist, auteur, in het Canvasprogramma 'Wanderlust':
-'Ik ben zelf niet gelovig maar ik ben niet antireligieus. Als je religie verwerpt, verwerp je een hele beschaving. Onze beschaving is altijd een religieuze beschaving geweest.'
-'Er zit ontzettend veel troost in religie.'
-'Niet-religieuze begrafenissen zijn vaak ontzettend gênant. Dat zijn religieuze begrafenissen niet. Zij zijn zo mooi dat ze je troosten. Niet-religieuze begrafenissen zijn nooit zo mooi.'
-Het valt me op dat vooral in niet-religieuze begrafenissen mensen zich vaak niet anders kleden dan normaal. En als je je niet anders kleedt voor een begrafenis dan wanneer je naar de supermarkt gaat om wat spullen te kopen, dan is er iets verloren gegaan in het leven. Het gevoel voor het sacrale.'
17-09-2017 om 21:42
geschreven door Gust Adriaensen
Artificiële identiteit
Volgens Anneleen Van Bossuyt, europarlementslid voor de NVA, probeert Jean-Claude Juncker de burgers in zijn State of the Union elk jaar opnieuw een artificiële identiteit op te dringen. 'Praat ons geen Europagevoel aan!, gebiedt zij Juncker ferm.
Praat ons geen artificiële Vlaamse identiteit aan, mevrouw Van Bossuyt! Geen probleem ermee dat er mensen zijn die zich in de eerste plaats Vlaming voelen, wat 'Vlaming' ook precies moge betekenen. Maar doe niet alsof de overgrote meerderheid van de Nederlandstaligen zo voelt of moet voelen.
Een identiteit, zo doceert Van Bossuyt, bestaat, als een ui, uit vele lagen. Gentenaar, Vlaming, Europeaan. Zo omschrijf ik mezelf, en met mij vele Vlamingen.
Tja. Bij nadere beschouwing ontbreken er opvallende rokken aan uw ui, mevrouw het europarlementslid. U vergeet uw Dorpsstraat, ergens in Melle. En ook België, of u dat nu graag hebt of niet, vormt eveneens een uiterst belangrijke rok, zeker voor u als Europarlementslid. Want zonder België was er geen vetbetaalde plaats voor u in dat Europese parlement. Wat u in uw portemonnee krijgt om tekeer te gaan tegen de 'euroknuffelaars', is zeker niet dorps en weten de Mellenaars in hun Dorpsstraat waarschijnlijk niet. Ik zet het even op een rijtje. Wedde: 8500 euro; onbelaste vergoeding: 4320 euro; reis- en accommodatiekosten tot een maximum van 4264 euro. Per maand. Bovendien een verblijfsvergoeding voor officiële vergaderingen van 306 euro per dag, en 2/3 terugbetaling van uw medische kosten.
En asjeblief, kom als bewijs van 'open op de wereld', niet uitsluitend met baggerschepen, bier en diepvriesgroenten voor de dag! Herleid niet alles tot business.
Wedden dat uw buren in Melle, veel ruimer denken en niet gevangen zitten in een vaag Vlaminggevoel?
17-09-2017 om 11:19
geschreven door Gust Adriaensen