Zondag 23 september is er heel wat te beleven in en rond de norbertijnenabdij van Postel.
Hoogtepunt is natuurlijk het concert van de Schola Gregoriana Pragensis, 's avonds in de abdijkerk (uitverkocht).
Maar vanaf 15.30 uur zijn er ook rondleidingen door de abdij en de bibliotheek (5 euro), is er een beiaardconcert om 16.45 uur (gratis), en kan men om 18 uur ( tot 18.30 uur) de rustgevende Vespers in de abdijkerk bijwonen.
19-09-2018 om 10:13
geschreven door Gust Adriaensen
18-09-2018
Middenveld en economie
Almaci, voorzitster Groen, in Terzake:
'Als het middenveld (alle vrijwilligers) morgen staakt, ligt heel de economie plat.'
Inderdaad.
18-09-2018 om 21:06
geschreven door Gust Adriaensen
'Geen groei? Hoera!'
Tweehonderd wetenschappers lanceren morgen in het Europees Parlement een opmerkelijke boodschap: ‘We hebben niet voortdurend economische groei nodig om tot meer welvaart te komen. Integendeel, Europa moet stoppen met groeien.’
Vijftien van de ondertekenaars zijn verbonden aan een Belgische universiteit. Een van hen is Brent Bleys, assistent professor van de vakgroep Economie aan UGent.
Club van Rome
Volgens Bleys bouwt de post growth-beweging voort op de vijftig jaar oude ideeën van de Club van Rome, een groep wetenschappers die met hun rapport ‘Grenzen aan de groei’ de uitputting van de natuurlijke grondstoffen hebben aangeklaagd. Maar vandaag is ‘anders groeien’, ‘minder groeien’ of ‘duurzamer groeien’ niet meer voldoende, zegt Bleys.
De academici vertrekken van de vaststelling ‘dat er een fundamentele tegenstrijdigheid is tussen duurzaamheid en economische groei’. Hun basisgedachte is radicaal: ‘Alleen door ons streven naar economische groei los te laten, kunnen we de levenskwaliteit verhogen, het milieu herstellen, de sociale ongelijkheid terugdringen en betekenisvolle jobs creëren.’
Brent Bleys. rr
Bleys erkent dat dit pleidooi bewust tegen de huidige opvattingen ingaat. ‘Het streven naar groei gaat ervan uit dat we nooit genoeg hebben aan comfort en materiële welvaart. Dat we de taart almaar groter moeten maken. Maar is het echt nodig dat we driemaal per jaar met het vliegtuig op citytrip gaan om ons goed te voelen? Wij pleiten niet voor een collectieve verarming. Maar is een rechtvaardigere verdeling van de huidige taart geen beter streefdoel?’
De academici noemen het typerend dat er bij de berekening van het bruto binnenlands product (bbp) geen rekening wordt gehouden met de kosten van de milieuvervuiling of de ongelijke verdeling van rijkdom
18-09-2018 om 09:48
geschreven door Gust Adriaensen
'Geen speed pedelecs'
Volgens de Deense 'urban designer', Mikael Colville-Andersen, horen speed pedelecs , die tot 40 km per uur kunnen, niet op het fietspad thuis.
'De gemiddelde fietssnelheid in een stad is zestien kilometer per uur. Als er een voertuig tussenzit dat zo snel kan gaan als een auto, is dat gewoon dom. Speed pedelecs horen niet op het fietspad. Zij mogen rijden op dat kleine stukje dat overblijft voor auto's, ergens ver weg.'
18-09-2018 om 09:33
geschreven door Gust Adriaensen
17-09-2018
Gevaarlijke 'identitaire' stromingen
Waartoe extreem identitaire stromingen, die ook in het Vlaams nationalisme te onderkennen zijn, leiden, wordt duidelijker en duidelijker in de kwalijke, ontmenselijkende houding van vele Europese politieke leiders en burgers ten aanzien van vluchtelingen en migranten.
Er groeit een stuitende onverschilligheid voor het lijden en sterven van vluchtelingen, ook als het gaat om baby's en kinderen. Er is de bewuste criminalisering van de migranten én van hun helpers. Er is het cynische gebruik van 'Gutmensch' als scheldwoord voor mensen die zich nog wel het lot van ontheemden aantrekken. Er is de manifest politieke en persoonlijke onwil van velen om in de thuislanden van de vluchtelingen de materiële situatie te helpen verbeteren, omdat 'zij' niets van hun eigen welstand willen prijsgeven. Deze politici en hun aanhangers zitten al, op het hellend vlak van de ontmenselijking.
Ontmenselijking is: vluchtelingen in overvolle en gammele bootjes terug in zee drijven, ze niet helpen; concentratiekampen plannen in 'onaangename' delen van Europa; schieten op vluchtelingen; de publieke opinie indoctrineren met 'vluchteling is crimineel'; ouders de schuld geven van een doodgeschoten kind; de mensenrechtenakkoorden willen omzeilen, koketteren met het nazisme en zijn Führer, walgelijke antisemitische en anti- islamitische memes online plaatsen...
Hoe ver staat die ontmenselijking af van 'onze' Europese en christelijke normen en waarden, waarmee die nationalistische en extreem identitaire populisten in binnen- en buitenland zo graag uitpakken!
17-09-2018 om 17:12
geschreven door Gust Adriaensen
16-09-2018
'Het armoedebeleid heeft gefaald'
'Het armoedebeleid heeft gefaald', stelt Michel Debruyne in De Standaar.
Dat is veel te zacht uitgedrukt. Deze neoliberale, rechtse regering heeft geen armoedebeleid gevoerd. Zij heeft grote kapitalen geen strobreed in de weg gelegd en heeft vooral (fiscale) maatregelen genomen die de (hogere) middenklasse ten goede komen.
Michel Debruyne zet de ontluisterende en beschamende cijfers terecht op een rij en hij pleit voor aandacht voor de armoedebestrijding, ook in de gemeentelijke bestuursakkoorden.
Die oproep is voor sommige mensen al voldoende om alle duivels te ontbinden. Zij zien het spook van het communisme al opdagen, zij bestempelen (à la Trump) de cijfers als fake news, zij schuiven de schuld op de migranten. Heel merkwaardig is dat de ontkenning van de armoedecijfers én de oorzaak ervan, nl.de migratie, uit dezelfde mond kunnen komen.
Ter herinnering: tot voor enkele jaren waren volgens de nationalisten, de Vlaamse transfers naar de potverterende Walen de oorzaak van Vlaamse armoede of van minder rijkdom.
16-09-2018 om 21:17
geschreven door Gust Adriaensen
Ter overweging: 'Druiven der gramschap', John Steinbeck
‘In het Westen heerste paniek toen het aantal migranten op de wegen steeds toenam. Mensen die nooit honger gekend hadden, zagen de ogen van de hongerigen. Mensen die nooit bijzonder sterk naar iets verlangd hadden, zagen de felle begeerte in de ogen van de hongerigen. En de mensen in de steden en op het welvarende land van de voorsteden kwamen bijeen om zich te verdedigen; en ze overtuigden zichzelf dat zij goed waren en de indringers slecht, zoals een mens moet doen voor hij gaat vechten.’
16-09-2018 om 08:03
geschreven door Gust Adriaensen
14-09-2018
'De N-VA heeft het altijd gedaan'
‘De N-VA heeft het altijd gedaan’
De gevaarlijke smeerlapperij van Schild &Vrienden blijft reacties uitlokken. De Standaard laat Rik Pinxten, Dominique Willaert en Fikry El Azzouzi aan het woord.
Als politici de opmars van groepen zoals Schild & Vrienden willen tegengaan, volstaat het volgens Rik Pinxten niet dat ze de rangen zuiveren. Ze moeten ook zelf stoppen met polariseren. Dominique Willaert vindt het vooral problematisch dat rechtse én linkse stemmen de werkwijze van Schild & Vrienden relativeren. We mogen extreemrechts niet onderschatten. Fikry El Azzouzi probeert een lijn te zien in de communicatiestrategie van de N-VA.
Ene dr. ir. Jos W., een fundamentalistische aanhanger van rechts, N-VA, De Wever en Francken, vindt dat zijn partij ten onrechte mee in het modderbad wordt getrokken en kruipt in de gekende, geliefde calimerorol van de nationalisten: wij hebben het altijd gedaan en dat is niet eerlijk.
Hij schrijft op het internetforum van De Standaard: ‘Feitje hier, leugentje daar. Altijd om bestwil natuurlijk. Ter bevestiging van wat iedereen weet: De N-VA heeft het altijd gedaan. Zelfs aan het smelten van de ijskap zijn ze schuldig. Evenals aan de moord op Jules Caesar’.
Dat is serieuze klap. De heer W. vergist zich zelden of nooit. Inderdaad is de N-VA verantwoordelijk voor het smelten van de ijskap en dus uiteraard ook voor de opwarming van de aarde.
Maar wat de moord op Julius betreft, heeft Jos zijn imposante kennis spijtig genoeg niet geüpdatet. De huidige stavaza in dit belangwekkende onderzoek, laat er geen twijfel over bestaan dat de moordenaar van Julius, een vuige socialist was, weliswaar van PS-signatuur. Interessant is ook dat is komen vast te staan dat Julius Caesar een verre voorzaat van Bart De Wever was, toen al een mondje Latijn meester was en de medeplichtige van zijn moordenaar gekend moet hebben. 'Tu quoque' laat in dezen geen ruimte voor andere gevolgtrekkingen.
Verder onderzoek leert dat die medeplichtige luisterde naar de naam van Theophilus Franci, een machistisch en brutaal jongmens, nota bene lid van Caesars club. Theophilus verlangde vurig de plaats van Julius op de troon in te nemen.
De conclusie is duidelijk: de N-VA is verantwoordelijk voor veel onheil maar heeft het niet altijd gedaan, zoals dr. ir. Jos W. ten onrechte beweert.
14-09-2018 om 16:46
geschreven door Gust Adriaensen
11-09-2018
Vermogensongelijkheid in Belgiƫ
Uit een studie van econoom Ive Marx blijkt dat de 50% armste Belgen slechts 11,5% van het totale Belgische vermogen bezitten.
Daarentegen bezitten 10% rijkste Belgen, 42,6% van het totale Belgische vermogen.
11-09-2018 om 16:20
geschreven door Gust Adriaensen
10-09-2018
Schild en Vrienden
10-09-2018 om 22:28
geschreven door Gust Adriaensen
27-08-2018
Een domme en fanatieke kwajongen als minister
Hoe dom kan een minister uit de hoek komen!
Neem nu Gatz, minister van cultuur godbetert.
Gatz zag in de lezing uit een brief van Paulus aan de Efeziërs tijdens de op tv uitgezonden eucharistieviering in de abdij van Grimbergen, de gedroomde gelegenheid om nog eens te pleiten voor de afschaffing van eucharistievieringen op de VRT. Paulus schrijft uitgebreid over het huwelijk. Eén zinnetje valt op: 'Vrouwen weest onderdanig aan uw man'. De volgende zinnen zijn een lofzang op de liefde ('Mannen hebt uw vrouw lief', en op de wederzijdse verantwoordelijkheid.
Maar die onderdanigheid, dat kan niet meer als Bijbelcitaat in deze tijd. 'Schaf ze af', zei Gatz ferm.
'Schaf Gatz af', past beter.
Zonder enige kennis van zaken, zonder nadenken, zonder de context op te zoeken en eventuele commentaar bij de brief van Paulus, misbruikt een minister wellicht georchestreerde commotie rond een Bijbellezing, om zijn politiek en antikatholiek streven nog eens in de verf te zetten. Zou Gatz, minister van cultuur, al wel ooit gehoord hebben van Paulus, laat staan hem gelezen hebben? Paulus, de boskabouter, ja, die zal hij wel kennen. Maar de Bijbelse Paulus?
Overigens is er iets heel merkwaardigs aan de hand. Dat besef deed me daarnet het woord 'georchestreerd' gebruiken.
Vaak wordt gezegd dat de belangstelling voor de tv-missen miniem is. Nog een beperkt aantal oude, zieke mensen. Fanatieke antikatholieken, zoals Gatz verkneukelen zich daarin.
Is het niet verdacht opvallend dat via de sociale media dat 'aanstootgevende' zinnetje, uitvergroot wordt? Is het de gewoonte dat gebruikers van de sociale media tv-missen volgen? Of hebben enkele papenvreters bewust deze lezing van Paulus uitgekozen om zogezegd 'verontwaardig' te reageren tegen die verfoeilijke vrouwonvriendelijke Kerk?
Dat een minister ongeremd in dat spel meespeelt (of zit hij mee achter het spel?), is triest én ridicuul en zegt over het niveau van Gatz. Ik zou zeggen: 'Schaf hem af!'
27-08-2018 om 17:22
geschreven door Gust Adriaensen
26-08-2018
Een gevaarlijke evolutie
Europa, of nauwkeuriger Europese landen, die wat graag uitpakken met hun 'normen en waarden' en die zich met hoge borst 'de bakermat van de Verlichting' noemen, zeggen en doen meer en meer het tegenovergestelde daarvan. Zij schurken sterker en sterker aan tegen dictatoriale, inhumane en fascistoïde praktijken.
Proberen te verhinderen dat vluchtelingen op zee gered worden of ze op een schip gijzelen, is moreel verwerpelijk en gaat in tegen internationale afspraken en regelgeving. Het recht claimen om een land 'homogeen' te houden, is een eufemisme voor de rechtvaardiging van etnische, religieuze, culturele zuiverheid, zuivering. De weigering om asielzoekers nog eten te geven, doet denken aan de uithongering in concentratiekampen van rechtse en linkse dictaturen.
Al deze primitieve, barbaarse beleids(!?)maatregelen leggen de onmacht en de onwil van een aantal Europese politici en machtssystemen pijnlijk en verontrustend bloot.
Bart Sturtewagen noemt het in De Standaard 'stoerdoenerij. Dat is een veel te softe aanduiding van immoreel staatsgeweld.
26-08-2018 om 07:39
geschreven door Gust Adriaensen
22-08-2018
Schola Gregoriana Pragensis in Postel
23 SEPT – ABDIJ POSTEL Extra tickets!
Schola Gregoriana Pragensis schittert op 23 september in de abdij van Postel met het programma Rosa Mystica. Het concert was uitverkocht maar er zijn nog enkele plaatsen vrijgekomen. Rep je naar de ticketverkoop! INFO & TICKETS
22-08-2018 om 18:33
geschreven door Gust Adriaensen
19-08-2018
Het sfeertje voor fietsers
In De Standaard van 16 augustus, kon je deze abominabele uitspraak van de Antwerpse schepen van mobiliteit, Koen Kennis, lezen toen hem werd gevraagd waarom jongeren in Antwerpen niet fietsen: ‘Ik probeer mij diplomatisch uit te drukken, maar als de media en de linkse medemens de verkeerssituatie continu onveilig noemen, dan kruipt dat ook in het hoofd van de kinderen. Door daar continu de aandacht op te vestigen, creëer je ook een sfeertje’ (dS Avond 16 augustus).
Deze politieke uitspraak van de Antwerpse schepen verdient nadere beschouwing. Uitgangspunt is de vraag waarom jongeren in Antwerpen niet fietsen.
De schepen van mobiliteit wenst daarvoor geen beleidsverantwoordelijkheid te nemen. Zoals al zo vaak bij (Antwerpse) politieke topfiguren is geconstateerd: het is de schuld van de anderen. En wie zijn die anderen? Ook zeer herkenbaar: de media en de linkse medemens. Een onthullende én ontluisterende uitspraak. Kennis kleeft al degenen die de verkeerssituatie onveilig noemen het etiket 'links' op.
En hij stopt de 'media' in dezelfde linkse zak. Deze etikettering van de 'media' als 'linkse' propagandamachines, is een bekende opvatting en tactiek in rechtse, nationalistische, populistische kringen.
De 'linkse medemens', hierbij aangevuurd en geïnspireerd door de uiteraard 'linkse' media, creëren een 'sfeertje', aldus de Antwerpse schepen. Wat met dat 'sfeertje' bedoeld wordt, blijkt uit de context: de media (uiteraard links) en linkse medemensen (ouders, grootouders, broers, zussen, leraars, vrienden, lieven,...) die wijzen op onveilige verkeerssituaties voor de zwakke weggebruiker en aanmanen tot voorzichtigheid, (rechtse medemensen vinden geen redenen om dat te doen), zijn er de oorzaak van dat jonge Antwerpenaars niet fietsen.
Het beleid van Kennis en co. , is de onderliggende boodschap, verdient alle lof, treft geen schuld. Het zijn de anderen, de 'linksen', die het erom te doen is het bestuur in een slecht daglicht te stellen.
Kortom, weer eens een kwaadaardige mix van calimerogedrag en afkeer van terecht of onterecht genoemd 'links'.
19-08-2018 om 16:42
geschreven door Gust Adriaensen
18-08-2018
Augustinus inspireert
CCV, partner in christelijk vormingswerk in het bisdom Antwerpen, orgnaiseert op zaterdag 1 september van 10 tot 15 uur in de norbertijnenabdij in Postel, een bezinningsdag over het belang van Augustinus.
Behalve naar een lezing door Shari Boodts kunnen de deelnemers mee op een rondleiding in de abdij, een gemeenschap die leeft volgens Augustinus' regel.
Info en inschrijving op www.kerknet.be/ccv-antwerpen/evenement/augustinus-inspireert.
18-08-2018 om 08:40
geschreven door Gust Adriaensen
16-08-2018
Vande Veire versus Rau: een rechts-links gevecht?
16-08-2018 om 10:27
geschreven door Gust Adriaensen
14-08-2018
Een Lippenseiland?
Burgemeester Lippens van Knokke-Heist is fanatiek gekant tegen de aanleg van een proefeiland voor de kust.
Kan Lippens niet gepaaid worden met een eilandje naar hem genoemd, inclusief een privé-aanlegplaats voor zijn jacht en een golfterreintje?
Het Lippenseiland, zeg maar, l' île de Lippens, quoi.
14-08-2018 om 09:55
geschreven door Gust Adriaensen
12-08-2018
Lokale folklore
In een commentaarstuk in De Standaard heeft Bart Sturtewagen het over de vele ruzies in de plaatselijke NVA-afdelingen en over het mogelijke negatieve effect daarvan op de resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen.
Een fervente aanhanger van de nationalisten wil op het DS-forum dat geruzie minimaliseren en bagatelliseren door te stellen dat dergelijke ruzies tot de lokale folklore en het particularisme bij gemeenteraadsverkiezingen behoren. Hij vergelijkt het met de figuren Peppone en Don Camillo uit de boeken van Guareschi, die geregeld aan elkaar flinke meppen uitdelen.
Daaruit mag je concluderen dat deze man zijn lezers duidelijk wil maken dat ook in Antwerpen de lokale folklore en het particularisme bij de gemeenteraadsverkiezingen hoogtij vieren.
Tja, er zit misschien wel wat in. Het particularisme wat tot obese nekken leidt, het Schoon Verdiep als machtscentrum van België en als het effe kan, van Europa, de Latijnse spreuken uit de Dikke van Dale, die kwistig worden rondgestrooid als een bewijs van geletterdheid, etentjes van allerlei politieke topfiguren in het Fornuis, kortom: topfolklore van Antwerpse makelij.
Een probleempje is er met Peppone en don Camillo. De naam van de sympathieke communistische burgemeester , Peppone, kan bezwaarlijk op De Wever worden gekleefd. En ook al gedraagt de 'metropool' zich politiek vaak als een dorp, met de flamboyante dorpspastoor Don Camillo, kan de norse baas van 't Stad en de rest van het land, ook moeilijk vereenzelvigd worden.
Meppen doet ie wel, zoals Don Camillo vooral op de 'rooien', én op ieder die het niet met hem eens is.
12-08-2018 om 11:40
geschreven door Gust Adriaensen
08-08-2018
Overwegingen bij de Boonenporsche
Ook wanneer het gaat over ons milieu, en zeker wanneer het daarover gaat, moeten vragen over rechtvaardigheid en billijkheid steeds opnieuw gesteld worden.
Kris Peeters wijst terecht met deze Boonenporsche op de individuele verantwoordelijkheid met betrekking tot de milieuproblematiek én op de hypocrisie/agressie van velen wanneer ze geconfronteerd worden met hun eigen levenswijze of die van hun idolen.
Het staat vast dat de ecologische voetafdruk van welstellenden zoveel groter is dan van het overgrote deel van de (wereld)bevolking. Overvloed aan geld leidt naar overconsumptie en naar een grotere belasting voor het milieu.
'Wie er het geld voor heeft, hoeft zich nergens voor te verantwoorden. Wie de middelen ontbeert, moet zich voortdurend verantwoorden', schrijft Peeters terecht.
Daarin precies zit de kwaadaardige hypocrisie van de 'haves' en van de overheid. Veel consumeren is een statussymbool, krijgt bewondering. Maar de armen krijgen vaak de schuld voor hun eigen miserie.
08-08-2018 om 16:52
geschreven door Gust Adriaensen
De Porsche van Tom Boonen
Kris Peeters, lector verkeerskunde, in De Standaard van 8 augustus:
- ‘Welcome home, baby!’, postte de jonggepensiondeerde Tom Boonen op Instagram, niet bij de foto van zijn vriendin of pasgeborene, maar bij die van een splinternieuwe Porsche RS. Voor de leken onder ons: dat is een 700 pk sterke bolide die niet te koop is voor een bedrag onder de 300.000 euro. Voor de steuntrekkers onder ons: dat is het equivalent van 336 leeflonen voor een alleenstaande.
- Mocht een minister met zo’n hoerabericht hebben uitgepakt, het kot zou te klein zijn geweest. Nu het een om belastingtechnische redenen in Monaco ingeschreven ex-wielrenner betreft, ‘smulden’ de fans ervan – toch volgens Het Nieuwsblad. Dat gaf als enig commentaar mee dat deze aankoop niet mag verbazen, ‘aangezien de ex-wereldkampioen een autoliefhebber is’. Zouden pakweg minister-president Geert Bourgeois (N-VA) of minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) met die verklaring weggekomen zijn?
-Wie er het geld voor heeft, hoeft zich nergens voor te verantwoorden. Wie de middelen ontbeert, moet zich voortdurend verantwoorden.
-Alleen: als een miljonair een nieuw fossiel speeltje koopt, dan gaat het niet alleen over geld. Dan gaat het ook over klimaat, milieu, energieverbruik. Stuk voor stuk hebben die een ‘eindig’ karakter – een andere manier om te zeggen dat er schaarste in het spel is.
-Het klimaatdebat en, bij uitbreiding, het duurzaamheidsdebat worden selectief gevoerd en in termen van veralgemeningen en gemiddelden die meer ver- dan onthullen. Neem mijn vakdomein. Daar hebben we het over ‘het’ teveel aan auto’s en ‘ons’ overmatig autogebruik. Alsof er geen uitersten bestaan: mensen die véél auto’s en veel te grote auto’s hebben aan de ene kant, mensen die over géén auto, laat staan over alternatieven, beschikken aan de andere kant.
-Als het debat al niet eerlijk wordt gevoerd, hoe kunnen we dan tot rechtvaardige oplossingen komen? Op z’n minst is er sprake van een selectieve toepassing van logica en van normen en waarden. Als we van minder gegoeden verwachten dat ze hun gedrag verduurzamen, mogen we dat dan niet zéker verwachten van wie in het geld zwemt? Als we van nieuwkomers (terecht) eisen dat ze onze vrijheid respecteren, moeten we dat dan ook niet eisen van wie hier al is?
-Het is opmerkelijk dat we vragen van rechtvaardigheid en billijkheid in sommige gevallen wel stellen – vaak dan nog retorisch en met uitroeptekens – en dat in andere gevallen ‘ongepast’ vinden, waardoor het ook niet gebeurt.
08-08-2018 om 09:51
geschreven door Gust Adriaensen