Ondanks zijn hoge leeftijd, is de vorige paus Benedictus XVi, intellectueel nog actief. in een recent gepubliceerd uitgebreid essay schrijft hij:
“Een wereld zonder God kan alleen maar een zinloze wereld zijn, waarin de normen van goed of kwaad niet langer bestaan, en enkel de wet van de sterkst overblijft. Macht is dan het enige principe. Waarheid is van geen belang, eigenlijk bestaat ze niet.'
11-04-2019 om 21:54
geschreven door Gust Adriaensen
10-04-2019
Retraite in de abdij van Postel
Van 10 tot en met 14 juni 2019 vindt er op het gastenkwartier van de abdij van Postel een retraite plaats die openstaat voor iedereen met als thema "Wees blij en juich! Heiligen voor morgen."
E.P. Benny Berrens, Norbertijn van de abdij van Postel, zal deze retraite begeleiden.
De eerste conferentie van de retraite is op maandag 10 juni om 10u30. Toekomen kan vanaf 9u30. Het einde van de retraite is voorzien vrijdag 14 juni na het middagmaal omstreeks 14u00.
Dagelijks sluiten we aan bij het getijdengebed en de H. Mis van de abdijgemeenschap van Postel. Er is mogelijkheid tot aanbidding van het Allerheiligste Sacrament.
Tijdens de retraite is er ook gelegenheid om het sacrament van de biecht te ontvangen.
10-04-2019 om 11:27
geschreven door Gust Adriaensen
08-04-2019
David Wallace-Wells over de klimaatopwarming
Journalist David Wallace-Wells schreef een boek 'Onbewoonbare aarde' over de klimaatopwarming. Hij zegt: 'Ik denk dat je bang moet zijn omdat de voorspellingen nu eenmaal beangstigend zijn.'
Uit een interview met De Standaard (5 april):
Welke feiten moeten volgens u de ogen openen van iemand die het nieuws volgt maar klimaatverandering niet als een immens probleem ziet?
‘Dat verschilt per persoon, denk ik. Ik benadruk vaak de economische impact van klimaatverandering, omdat daarin veel aspecten samenkomen. Als we onze koers niet verleggen, zal de wereld aan het eind van deze eeuw 4 tot 4,3 graden warmer zijn dan voor de industriële revolutie. De mondiale economie zal dan 20 tot 30 procent kleiner zijn dan bij gelijkblijvende temperatuur. Dat is twee keer meer dan de Grote Depressie, met het verschil dat dit effect niet tijdelijk, maar permanent is. Er is dan 600 biljoen dollar aan schade geleden, dat is twee keer zoveel als alle rijkdom die de wereld nu kent. Dit soort cijfers vertelt niet het hele verhaal. Zo zullen ook bij 2 graden opwarming grote gebieden rond de evenaar zo goed als geen economische groei kennen, terwijl de bevolking daar fors toeneemt.’
‘Elke halve graad temperatuurstijging leidt tot 10 tot 20 procent meer geweld, dus met 4 graden eind van de eeuw hebben we twee keer zoveel oorlog’
‘Geld is abstract, andere gevolgen zijn schokkender en beangstigender. Veel grote steden in Azië en het Midden-Oosten worden zo heet dat ze in 2050 praktisch onleefbaar zijn. Sommige van die steden hebben 10 tot 15 miljoen inwoners. In Calcutta, dat nu 4,5 miljoen inwoners heeft, kun je dan niet buiten werken zonder een zonnesteek op te lopen. Mekka wordt zo heet dat de hadj, de jaarlijkse pelgrimstocht, onmogelijk wordt. Ongekende migratiestromen zijn onvermijdelijk. De VN verwachten 200 miljoen klimaatvluchtelingen in 2050, misschien wel een miljard. Wat dat allemaal voor de planeet als geheel betekent, is een open vraag. Maar dit zijn de beste wetenschappelijk gefundeerde voorspellingen en die kun je niet negeren.’
08-04-2019 om 15:41
geschreven door Gust Adriaensen
06-04-2019
'Jezus leeft'
Paus schrijft brief aan jongeren: ‘Jezus leeft!’ ~ 9 quotes
De brief ‘Christus vivit’ is de vrucht van de bisschoppensynode over Jongeren, geloof en roeping. Met deze 9 quotes ben je weer helemaal mee.
Het is de gewoonte dat een paus na een synode een omzendbrief schrijft, een postsynodale exhortatie. Maar deze keer richt hij zich rechtstreeks tot jongeren wereldwijd. Wat staat erin?
#1 Christus leeft en hij wil dat jíj leeft!
De eerste woorden van paus Franciscus aan jonge christenen gaan naar de kern van ons geloof: Christus leeft. Die ervaring maakt dat we zelf ten volle gaan leven.
De brief telt 9 hoofdstukken en 299 paragrafen. In het eerste hoofdstuk wijst de paus op enkele jongeren uit de Bijbel en hoe God met hen omgaat. Hij blijkt niet neer te kijken op de jeugd, maar precies op hen te rekenen.
#2 Kerk moet aandacht hebben voor legitieme eisen van vrouwen (42)
Paus Franciscus somt allerlei redenen op die maken dat jongeren de Kerk soms irritant vinden. De Kerk moet niet bang zijn om te spreken, maar ook niet obsessief op twee of drie kwesties hameren.
In paragraaf 42 schrijft de paus dat de Kerk aandacht moet hebben voor legitieme eisen van vrouwen voor meer rechtvaardigheid en gelijkheid. Een levende Kerk durft te erkennen dat er in het verleden mannelijke dominantie was, uitbuiting en geweld op vrouwen.
#3 Jullie zijn het ‘nu’ van God
Het derde hoofdstuk draagt de titel Jullie zijn het ‘nu’ van God, een uitspraak van paus Franciscus tijdens de synode. Hij schrijft: Wij volwassenen zijn vaak geneigd alle problemen en mislukkingen van de jeugd van tegenwoordig op te sommen. Maar wie geroepen is om een vader, pastor of begeleider te zijn, moet in staat zijn om paden te zien waar anderen alleen een muur zien, om potentieel te zien waar anderen enkel gevaar zien. Zo kijkt God de Vader ernaar. (66-67)
Jonge mensen staan vandaag voor heel wat uitdagingen. De paus brengt de moeilijke situatie van jongeren in armoede in herinnering en nodigt jonge mensen uit om zich om hun lot te bekommeren. Wat de digitale wereld betreft, waarschuwt de paus onder meer voor makkelijke en harde oordelen die online geveld worden, zelfs door kerkleiders.
Verder heeft hij aandacht voor migratie en niet in het minst voor kindermisbruik. Met jullie hulp kan de misbruikcrisis echt een kans zijn voor een historische hervorming. Elke donkere en pijnlijke situatie heeft een way out.
#4 Probeer even stil te worden en voel zijn liefde (115)
Hoofdstuk 4 is meer spiritueel van aard. Paus Franciscus houdt zijn jonge lezers 3 grote waarheden voor:
God is liefde
Christus redt jou
Hij leeft
Hij vraagt hen dit gewaar te worden in de stilte en nodigt hen uit elke dag de Heilige Geest aan te roepen. Je hebt daar niets bij te verliezen. Hij kan je leven veranderen en het vullen met licht en naar goede wegen leiden.
#5 Maak heisa! Verdrijf de angsten die je verlammen … leef! (143)
In hoofdstuk 5 spoort Franciscus de lezer aan om niet aan de zijlijn van het leven te blijven staan, maar keuzes te durven maken. Fouten maken mag. Maar doe het niet zonder de vriendschap van Jezus.
De liefde van God houdt ons niet tegen om groot te dromen en vernauwt onze horizon niet. Integendeel! Franciscus roept jongeren op om zich te engageren voor de samenleving en het algemeen belang.
Daarbij lijkt de paus zelfs te verwijzen naar de klimaatmarsen van jongeren wereldwijd: Ik heb het nieuws gevolgd over zoveel jonge mensen wereldwijd die de straat opgaan om hun verlangen naar een meer rechtvaardige en broederlijke samenleving te uiten. De jongeren willen protagonisten zijn van verandering. Alsjeblief, laat het niet aan anderen over om voor verandering op te komen!
#6 Blijf ouderen nabij, eer je wortels (188)
De wereld is nooit beter geworden van een breuk tussen generaties, schrijft de paus. Bij zijn oproep om ouderen nabij te zijn, waarschuwt hij voor allerlei ideologieën die de jongeren losrukken van hun wortels om ze vervolgens makkelijker te kunnen manipuleren.
Wortels zijn geen ankers die ons vastketenen, maar geven vaste grond waardoor we kunnen groeien en uitdagingen aangaan. (200)
#7 Benader jongeren met een grammatica van liefde, niet met gepreek (211)
Jongerenpastoraal moet niet alle antwoorden aanreiken, maar gebruik maken van het inzicht van de jongeren zelf. Het moet een samen-op-weg zijn, zodat jongeren zelf kunnen ontdekken hoe ze de ervaring van de levende Christus concreet kunnen maken in hun leven.
Er zijn dan ook 2 belangrijke actiepunten: aanbod en groei. Vormingsprogramma’smogen zich niet blindstaren op theorie, maar moeten het kerygma centraal stellen: de fundamentele ervaring van de ontmoeting met God door Jezus’ dood en verrijzenis. Groei in broederlijke liefde en dienstbaarheid, daar gaat het om. Het verhaal van de Emmaüsgangers is hier opnieuw dienstbaar.
Een belangrijke kwaliteit van begeleiders is dat ze hun eigen menselijkheid erkennen. Ook zij maken fouten. (246)
#8 Seksualiteit heeft 2 doelen: liefde en nieuw leven. Echte liefde is passioneel ((262)
Hoofdstuk 8 gaat over roeping, omschreven als een roep tot missionaire dienstbaarheid. Het merendeel gaat over het sacrament van het huwelijk en houdt een oproep in om te geloven in een definitieve keuze voor 1 man of vrouw. God schiep ons als seksuele wezens. Seksualiteit is een wonderlijke gave. Het is geen taboe. Deze gave heeft twee doelen: liefde en nieuw leven.
De paus heeft het ook over werk als roeping. En ten slotte uiteraard over de roeping tot een bijzondere wijding. Wijs de mogelijkheid van toewijding aan God niet af. Waarom niet? Je mag er zeker van zijn dat het beantwoorden van Gods roep volop vervulling geeft.
#9 De Kerk heeft jullie momentum nodig (299)
In het laatste hoofdstuk licht Franciscus toe hoe je nu de juiste keuze maakt. Daar heb je de wijsheid van de onderscheiding voor nodig. Die vraagt een zekere eenzaamheid en stilte. (283) 3 gevoeligheden hebben begeleiders nodig: goed kunnen luisteren naar de jongere, kunnen onderscheiden wat genade is en wat verleiding, en ontdekken in welke richting de jongere wil bewegen.
In dit soort begeleiding moet je zelf haast verdwijnen, zoals Christus uit het zicht verdween van de Emmaüsgangers, schrijft de paus. We bemoedigen en begeleiden, zonder eigen paden op te dringen. (296)
Hij eindigt met een wens: De Kerk heeft jullie momentum nodig, jullie intuïties, jullie geloof. Als jullie aankomen waar wij nog niet geraken, heb dan het geduld om op ons te wachten. (299)
(Kerknet)
06-04-2019 om 16:11
geschreven door Gust Adriaensen
Begrijpend lezen
Professor Van Den Branden, hoogleraar en lerarenopleider aan de Faculteit Letteren (KU Leuven), formuleert in DS van 4 april, enkele voorstellen om het niveau van ‘begrijpend lezen’ op te krikken. Als Vlaanderen écht een regio met een leescultuur wil zijn, dan moet het een structureel beleid uitwerken, aldus de hoogleraar.
Tegen de voorstellen van de heer Van Den Branden is weinig in te brengen. Gelijk heeft hij ook wanneer hij schrijft: 'Wat politici ook beweren, zij weten niet waarom leerlingen slechter scoren in begrijpend lezen'. En sommige politici hebben de voorbije dagen nogal wat beweerd.
In het bijzonder de voorzitter van de grootste politieke partij wierp zich op als de 'weter': het is de schuld van de 'anderen', in dit geval van de koepel van het Katholiek Onderwijs, en in het bijzonder van de grote baas Lieven Boeve.
DE vraag is natuurlijk of de waardevolle voorstellen van de heer Van den Branden echt kans maken om gerealiseerd te worden. Daarin speelt niet direct (politieke) onwil of (didactische) onkunde mee, denk ik. De grootste hindernis zit in de grondig gewijzigde maatschappelijke en culturele context. De lees-en schrijfcultuur die in ons onderwijs en in het culturele leven overheerste, is vanaf de jaren '60, '70, geleidelijk vervangen (overvleugeld) door een beeld- en sms-cultuur. Het zal verduiveld moeilijk zijn om die evolutie te keren.
Tegen die achtergrond, krijgt het optreden van sommige rechtse politici een ranzig en hypocriet randje. Is het inderdaad niet merkwaardig dat de aanvallen op de 'culturele elite' en de 'intellectuelen' enerzijds én de pleidooien voor onderwijs dat zich concentreert op kennisoverdracht anderzijds, vaak uit dezelfde politieke hoek komen? En wat te denken over degenen die in de media en voor hun politieke achterban de streektaal of het 'verkavelingsvlaams' promoten of het zelf gebruiken én nu jeremiëren over het belabberde niveau van het Nederlands en 'de anderen' daarvan de schuld geven?
06-04-2019 om 10:46
geschreven door Gust Adriaensen
03-04-2019
Het begin van de dictatuur
Paus Franciscus tijdens persconferentie op terugreis van Marokko:
'De bevolking angstig maken is het wapen van de populisten. Maar angst is het begin van de dictatuur.'
03-04-2019 om 16:12
geschreven door Gust Adriaensen
Kinderachtige rector
Dat de KU Leuven haar Antwerpse studenten naar de Sint-Jacobsmarkt verhuist, valt niet in goede aarde bij UA-rector, Herman Van Goethem. De campus komt pal in het hart van zijn universiteit.
Niets is de universiteiten vreemd. Ook niet dat de ene unief vliegen afvangt van de andere. Als een Leuvense vestiging of verhuis binnen Antwerpen tot de wettelijke mogelijkheden behoort, waarom zou de KU-Leuven als ze dat vanuit haar positie verantwoord acht, nalaten te doen? Van Goethem wordt toch ook niet verhinderd de UA naar Leuven te exporteren.
De universiteiten zijn nu eenmaal, machtige bedrijven geworden, die, zoals andere bedrijven, op een niet altijd fraaie manier , reclame maken en de keiharde concurrentiestrijd aangaan met 'collega's'. Vanuit die realiteit komt de verontwaardigde brief van de Antwerpse rector nogal kinderachtig over. Sla terug meneer Van Goethem! Zorg voor serieuze Antwerpse universitaire aanwezigheid in Leuven.
Ik volg de rector wel in zijn suggesties omtrent 'geconcentreerde universiteit' en 'universitaire vestigingsplaats'. Daar had hij al veel langer werk van kunnen maken. Nu jeremiëren, doet denken aan die andere Antwerpse Calimero.
03-04-2019 om 15:59
geschreven door Gust Adriaensen
Doe de stemtest
Doe de stemtest en ontdek welk partij het nauwst bij u aansluit.
03-04-2019 om 13:39
geschreven door Gust Adriaensen
02-04-2019
Radicaal-rechtse intelligentsia
Elif Shafak, Turkse schrijfster, in De Standaard van 2 april:
'Er bestaat wel degelijk een nieuwe radicaal-rechtse intelligentsia, ze verleent legitimiteit aan reactionaire politici en aan het terugdraaien van progressieve hervormingen, ze vervormt systematisch feiten, herschrijft schaamteloos de geschiedenis en gebruikt haar woorden en sociale status om vijandigheid en verdeeldheid te zaaien. En ze doet dat allemaal onder een glanzend laagje vernis van intellectuele beschaving'.
02-04-2019 om 09:49
geschreven door Gust Adriaensen
Misbruik
De voorzitters van Open VLD en NVA vinden in een studie over het niveau van 'begrijpend lezen' in het basisonderwijs, veel munitie om de baas van het Katholiek Onderwijs, Lieven Boeve, aan te vallen.
Zijn deze machtsgeile politici echt bekommerd om de kwaliteit van ons onderwijs? Ik geloof er niks van. Hun reacties van de laatste dagen zijn erg doorzichtig. Zij willen de macht van het Katholiek Onderwijs ondermijnen en zij misbruiken de onderwijssituatie om zich politiek te profileren en er electorale munt uit te slaan.
Van dergelijke boeren geen eieren!
02-04-2019 om 09:02
geschreven door Gust Adriaensen
01-04-2019
Vereenzaming
Vereenzaming wordt onderschat. Onderzoek van de Vlaamse overheid berekende dat zo’n 400.000 Vlamingen zich eerder geïsoleerd voelen. In het recente Nationaal Geluksonderzoek zegt bijna de helft van de ondervraagde Belgen zich ‘soms tot altijd alleen te voelen’. Specialisten zien het als een van de urgentste problemen van de westerse samenleving.
Zou de steeds sterker wordende evolutie naar een extreem individualisme niet een van de oorzaken kunnen zijn van het groeiende aantal vereenzaamde mensen? Velen accepteren geen zingevers van buitenaf meer maar zoeken die zin uitsluitend in zichzelf of zijn obsessioneel bezig met die dingen en activiteiten, waarvan ze denken dat ze hun ego en hun lichaam ten goede komen.Vaak wordt deze egocentrische houding voorgesteld als emancipatie, een bevrijding van religie, traditie.
Die zucht naar individualisme staat evenwel haaks op de voortdurende beïnvloeding en indoctrinatie door media, reclame, mode, consumptie. Zij kneden dag na dag de mens die zich laat voorstaan op zijn zgn. vrijheid en individualisme, die bestendig bezig is met zijn eigen body, zijn eigen plezier, zijn eigen geldgewin, tot een wezen dat perfect past in het heersende neoliberale, kapitalistische systeem van het moment.
Wat gebeurt er met degenen die dat niet willen of er zich niet goed bij voelen? Isolement? Vereenzaming?
01-04-2019 om 11:09
geschreven door Gust Adriaensen
30-03-2019
Eindtermen
De topman van het katholiek onderwijs, Lieven Boeve, maakt zich zorgen over de moeilijkheidsgraad van de nieuwe eindtermen. ‘Voor Nederlands bijvoorbeeld moeten 14-jarigen straks het onderscheid kennen tussen een wederkerig en een wederkerend voornaamwoord’, aldus Boeve. Bent u even slim als de leerlingen van het tweede middelbaar? Doe de test!
Een warme oproep ook aan de zelfverklaarde onderwijsspecialisten van SPA, Caroline Gennez, en van NVA, Koen Daniëls, die zich bovendien al minister van Onderwijs waant, om deze taaltest te doen. Wedden dat ze met het schaamrood op de wangen zullen staan en Boeve gelijk zullen geven?
30-03-2019 om 09:46
geschreven door Gust Adriaensen
28-03-2019
Kiezers voor bindende klimaatwet
Volgens een opiniepeiling van onderzoeksbureau Burat is slechts 17% van de N-VA-stemmers, 12% van de Vld-stemmers en 7% van de CD&V-stemmers TEGEN een bindende klimaatwet.
28-03-2019 om 18:48
geschreven door Gust Adriaensen
23-03-2019
Nieuw-rechts
Het is boeiend en verhelderend de overeenkomsten eens na te gaan tussen de ideeën en concrete voorstellen omtrent identiteit, natie, geborgenheid , cultuur, kunst, gastvrijheid, politieke actie, van mensen als Baudet, zijn wat simpeler variant Wilders, Annemans, De Wever en zijn wat ruwere evenknieën Dedecker en Dewinter. Maar ook een columnist als Doornaert past goed in dat rijtje.
Degenen die andere opvattingen hebben dan zij , worden om de oren geslagen met 'oikofobie', een begrip dat gelanceerd werd door de Britse conservatieve filosoof Scruton, enkele jaren geleden in Nederland geïntroduceerd werd door de politieke wonderdandy Baudet en ondertussen ook al een plaats gekregen heeft in de columns van de rechts cultureel-elitaire Doornaert.
Zeer opmerkelijk bij al deze mensen, ook Amerikanen zoals Trump en Bannon horen erbij , is dat zij behoren tot de financiële en/of culturele hoger midden- of topklasse en tegelijk andere vertegenwoordigers van die toplagen aanvallen.
Baudets bombastisch getoeter over 'de mooiste beschaving die we ooit hebben gekend', die de 'anderen' (in zijn fanatieke, fundamentalistische opvatting zijn dat de 'linkse intellectuelen') , steekt wel schril af bij zijn meningen over de vrouwen. In een interview met Quotehoofdredacteur Sander Schimmelpenninck in april van 2017, orakelt hij: ‘Ik weet wel dat vrouwen over het algemeen minder excelleren in een heleboel beroepen en minder ambitie hebben. Vaak ook meer interesse hebben in gewoon meer familieachtige dingen enzo. Dat is gewoon zo. Het is normaal voor een vrouw om een beetje linksig te zijn. Dan ontmoet ze een man die gewoon rechts is, en dan zegt ze: “Ja, die heeft ook wel gelijk.” In mijn ervaring.’
In zijn roman 'Voorwaardelijke liefde' uit 2014 illustreert Baudet zijn gedachtegang aan de hand van een vergelijking met een verkrachting:‘Vraag het ook maar eens aan een verkrachter. Even los van al het tegengestribbel en uiterlijk verzet: vrouwen reageren ontzettend op zulke nietsontziende mannelijkheid.’
Een roman is fictie maar in een uitzending van 'De Wereld Draait Door' blijkt dat Baudet ook buiten zijn pseudo-literaire bubbel dergelijke standpunten aanhoudt: ‘Als een vrouw “nee” zegt moet je niet denken “O, ze wil het niet”, dan moet je zeggen: “Schatje, we gaan nog even wat drinken.” Gewoon nog even aandringen.’
In een opiniestuk gaat hij nog een stapje verder: ‘[Vrouwen] willen helemaal niet […] dat je hun ‘nee’, hun weerstand respecteert: de realiteit is dat vrouwen overrompeld, overheerst, ja: overmand willen worden.’
De vraag is nu: behoren dergelijke benadering en behandeling van vrouwen ook tot de kenmerken van de 'mooiste beschaving die we ooit hebben gekend'?
23-03-2019 om 15:32
geschreven door Gust Adriaensen
21-03-2019
De twee petjes van Mia Doornaert
Barones Doornaert verkettert in bijna elke column 'de, een culturele elite'. Ook vandaag weer in De Standaard. Het is echt een obsessie geworden. Heel merkwaardig is dat. Want zij is ontegensprekelijk een vertegenwoordiger van 'de, een' culturele elite, en zij heeft zich in verleden en heden, herhaaldelijk gemanifesteerd en geprofileerd als cultureel elitair.
Het is natuurlijk ook mogelijk dat zij verschillende 'inhouden' en 'bijsluiters' van 'culturele elite', ontworpen heeft en die voor de dag haalt naargelang ze passen in haar maatschappelijk, politiek, cultureel kraam. Want dit is overduidelijk: barones Doornaert fulmineert tegen 'de culturele elite', wanneer exemplaren daarvan meningen verkondigen waarmee zij het niet eens is.
Gek is het wel, dat een vrouw die carrière gemaakt heeft in het culturele veld en wat graag vertoefde en vertoeft in elitaire milieus en salons, zo graag afgeeft op 'de, een' culturele elite.
Doet denken aan de rechts-populistische Thierry Baudet in Nederlander: zich presenteren als politieke buitenstaander en tegelijk naar de macht grijpen.
De manier waarop barones Doornaert ‘integratie’ gebruikt (misbruikt), roept ook de vraag op naar de inhoud van het woord 'integratie'. Vaak is het een soort containerbegrip geworden, waaruit datgene wordt opgevist dat het best aansluit bij de eigen politieke, maatschappelijke, culturele, financiële (machts)positie. Terwijl voor de ene bevolkingsgroep 'integratie' een must is, geldt dat voor een andere helemaal niet.
'Integratie' wordt klaarblijkelijk ook alleen maar gebruikt voor allochtonen, migranten. De 'integratie' en 'desintegratie' binnen de 'autochtone' bevolking, komt zelden of nooit in het vizier. En iedereen weet natuurlijk, ook barones Doornaert, dat er zelfs binnen de kleinste dorpsgemeenschap in Vlaanderen en elders, amper sprake is van echte integratie. De bevolking is opgedeeld in clubjes van gelijkgezinden. En die opdeling is gebaseerd op sociale, politieke , financiële, professionele en culturele status. Of denk je dat de villabewoners van bv. Brasschaat echt contact hebben met de 'gewone' Brasschatenaars?
21-03-2019 om 21:18
geschreven door Gust Adriaensen
'Weg met de voorkeurstem'
Oud-journalist Walter Zinzen breekt een lans voor de lijststem (De Standaard 20 maart). We moeten kiezen voor de partij die ons het meeste bevalt, niet voor de persoon. Een voorkeurstem heeft te weinig invloed.
Met de oproep van Zinzen om in de eerste plaats een idee, een programma te steunen, ga ik volledig akkoord. Ook de particratie moet aan banden worden gelegd. Groot gelijk heeft hij in zijn hekeling van de gênante jacht op 'witte konijnen', die dan nog vaak 'BV's' blijken te zijn. Deze mensen worden misbruikt en laten zich misbruiken. Maar het is ook een uiting van misprijzen voor de kiezer. Kortom, het is een vorm van politieke prostitutie, die met overgave door sommige politieke partijen wordt beoefend.
Terecht spijkert Zinzen ook de mogelijkheid aan de schandpaal om een mandaat niet uit te oefenen maar uit eigen keuze of op bevel van de partij, een andere politieke post te bekleden. Nogmaals een verwerpelijke vorm van kiezersbedrog: de burgers als kiesvee.
Hoe die misstanden binnen ons kiessysteem, die Zinzen blootlegt, het best aangepakt worden, is natuurlijk de vraag en die is niet zomaar direct te beantwoorden. In dit artikel vind je alleszins een eerste mogelijke aanzet.
21-03-2019 om 09:58
geschreven door Gust Adriaensen
20-03-2019
De twitterinfectie van onze taal
Filosoof Ignaas Devisch schrijft boeiende beschouwingen (DS 19 maart) over de 'vertwittering' van de taal waardoor de gelaagdheid van taal én de intellectuele en emotionele ruimte waarbinnen echte taal bestaat en zich ontwikkelt, worden ondermijnd.
Het gevaar bestaat inderdaad dat de 'sociale media' die existentiële kenmerken van taal als communicatiemiddel, als gedachtewisselingsmedium aantasten . Er ontstaat een proces van taalverbrokkeling, van zwart-witdenken, van taalverenging. De nuance wordt niet geduld. Het enerzijds-anderzijds wordt weggehoond. Gevoel voor het figuurlijke sterft af. Het letterlijke triomfeert. Niet te verwonderen dat mensen voor de rest van hun leven gereduceerd worden tot een halve zin, of zelfs tot één woord.
Taal als drager en expressie van gedachten en gevoelens, verschrompelt dan. Ze wordt een eenduidige kreet, een slogan, die op een agressieve manier het spreken overheersen en verdringen.
20-03-2019 om 13:36
geschreven door Gust Adriaensen
18-03-2019
twitter@pontifex
Klik op onderstaande link voor het twitterbericht van paus Franciscus van 18 maart.
18-03-2019 om 22:25
geschreven door Gust Adriaensen
'Geen rijbewijs aan mijn lijf'
'Geen rijbewijs aan mijn lijf', schrijft ene Willem Bruyndoncx trots in De Standaard van 18 maart. En hij somt dan op hoe hij klaarspeelt zonder rijbewijs en eigen auto, te werken en te reizenL
Allemaal wel mooi wat Willem schrijft over zijn rijbewijsloze bestaan. Maar dat blijkt dan in zijn leven en werk toch nog altijd geen autoloze existentie te zijn.
Als het te moeilijk is om te geraken waar hij wil of moet zijn, is hij wat blij dat hij kan profiteren van het rijbewijs en het autobezit van anderen. Ook tegen het gebruik van het vervuilende vervoermiddel bij uitstek, het vliegtuig', ziet hij niet op. Een mens moet toch verre reizen blijven kunnen maken, nietwaar.
Willem redt zich dus zonder rijbewijs en zonder privéauto. Is dat zijn verdienste? Niet echt. Hij getroost zich duidelijk heel wat inspanningen maar als het echt nijpt,dan maakt hij gebruik van auto's en vliegtuigen.
En zo legt Willem de vinger op minstens twee wonden. Onze ruimtelijke ordening en ons openbaar vervoer dwingen een groot deel van de bevolking een eigen auto te hebben.En het gevaar bestaat dat het gekoketteer -een nieuwe trend- met 'geen rijbewijs', de noodzaak van een doortastend mobiliteitsbeleid verzwakt.
18-03-2019 om 12:34
geschreven door Gust Adriaensen
16-03-2019
Kardinaal Godfried Danneels
Kardinaal Godfried Danneels was een sterke intellectueel en gezaghebbende kerkleider, die gedurende enkele tientallen jaren een belangrijke rol gespeeld heeft in de Belgische en Wereldkerk.
Hij was een talentrijke schrijver en causeur. Zijn lijst van publicaties is indrukwekkend. Vele ervan hebben stilistische kwaliteiten en zijn toegankelijk voor een ruim publiek.
Dat de media onevenredig veel aandacht besteden aan de 'toedekkende' rol die hij zou gespeeld hebben in het Van Gheluweschandaal, doet hem veel onrecht aan.
Met Godfried Danneels verliest niet alleen de Kerk maar ook de samenleving , een grote intellectueel en internationaal gerespecteerde kerkleider.
16-03-2019 om 20:24
geschreven door Gust Adriaensen