De grootschalige fraude bij de mestverwerking wordt gekenmerkt, aldus Bart Sturtewagen in DS, door 'zwarte geldstromen, omkoping, omerta..., ' Dat alles wijst niet op een 'haast' maffieuze sfeer, zoals Sturtewagen schrijft, dat 'zijn' maffiapraktijken.
En die blijven inderdaad al jaren voortduren dankzij de 'machtige parapolitieke tentakels' van de landbouwsector. Daarbij gaat het natuurlijk niet langer om het Vlaamse familiebedrijf(je). De landbouwbedrijven zijn industriële ondernemingen geworden die helemaal vervlochten zijn met het grote kapitaal en invloedrijke belangengroepen.
Die parapolitieke tentakels die zaten vroeger vooral (via de Boerenbond) bij de CVP. Parallel met de schaalvergroting en de ondergang van de familiebedrijven, zochten enkele decennia geleden meer en meer 'boeren-ondernemers', hun politieke heil bij de neoliberalen van (Open-)VLD. Het laatste decennium oefende de neoliberale N-VA, zeker in de provincie Antwerpen, dan weer grote aantrekkingskracht uit op de sector.
De oplossing: partijen aan de macht helpen die losstaan van de agro-industrie.
24-05-2019 om 09:13
geschreven door Gust Adriaensen
23-05-2019
Winnen Nederlandse socialisten de Europese verkiezingen?
Grote verrassing: PvdA lijkt Europese verkiezingen te winnen in Nederland.
De Nederlandse socialisten zouden van 3 naar 5 zetels klimmen.
23-05-2019 om 22:27
geschreven door Gust Adriaensen
Welke wereld willen we doorgeven?
Enkele dagen voor de verkiezingen is het goed, zowel voor christenen als niet-christenen, de tekst van de Belgische bisschoppen nog eens aandachtig te lezen. Hij kan ons helpen, wellicht nog beter dan de vele 'stemtests', een ethisch verantwoorde keuze te maken.
---------------
Politieke partijen presenteren momenteel hun programma en de kandidaten gaan in debat. De christenen kunnen niet op afstand toekijken. Door hun stem uit te brengen, helpen ze de vertrouwensrelatie met de verkozenen te herstellen. De politieke partijen tellen trouwens veel christenen in hun rangen.
Meer dan ooit hebben we nood aan politici die dicht bij de burger staan en zich inzetten voor het algemene belang. Laten we dankbaar zijn voor de vrouwen en mannen die bereid zijn hun deel van de verantwoordelijkheid op te nemen, door een publiek mandaat uit te oefenen, of door zich anders in te zetten in de samenleving.
23-05-2019 om 06:58
geschreven door Gust Adriaensen
22-05-2019
Welke wereld willen we doorgeven?
Enkele dagen voor de verkiezingen is het goed, zowel voor christenen als niet-christenen, de tekst van de Belgische bisschoppen nog eens aandachtig te lezen. Hij kan ons helpen, wellicht nog beter dan de vele 'stemtests', een ethisch verantwoorde keuze te maken.
---------------
Welke wereld willen we doorgeven?
De bisschoppen geven hun visie op het klimaat, Europa en migratie. Ze vragen christenen om goed na te denken over die uitdagingen vóór ze stemmen.
De Europese gedachte moet worden uitgebouwd.Vanwege haar bijzondere geschiedenis, haar streven naar vrede en eenheid in verscheidenheid, blijft de Europese Unie een referentie voor de hele mensheid. Burgers moeten kunnen rekenen op een Europees Parlement en andere EU-instanties die voorbij de economische of technocratische maatregelen een echt politiek project ontplooien. Tot dat project behoort het vermogen zich open te stellen voor de anderen, in dialoog te gaan met eenieder en nieuwe modellen van samenleven voort te brengen.
22-05-2019 om 23:33
geschreven door Gust Adriaensen
Electoraal misbruik van religie
De 'elite' (wat dat ook precies moge betekenen) heeft ‘de mensen in de steek gelaten’, waardoor Vlamingen angstig toezien hoe ‘de tradities van onze voorouders verdwijnen’, klinkt het in een Vlaams -Belangfilmpje.
Toch wel merkwaardig dat zowel in de retoriek van Vlaams Belang als in die van N-VA, christendom en 'tradities van onze voorouders' , zo'n grote rol spelen, terwijl ook de nationalisten en masse het christendom en het katholicisme de rug hebben toegekeerd.
Ruikt dat niet erg naar misbruik van religie en kerk om een politiek machtsstreven te ondersteunen en te verantwoorden? Dat spoort ook niet met het door De Wever en co. bejubelde 'verlichtingsdenken', net zoals de natie-opvatting botst met de ideeën van de Verlichting.
Overigens is de culturele en organische eenheid van de Vlaamse natie, historische onzin. En dat weet historicus Bart De Wever ook.
22-05-2019 om 20:53
geschreven door Gust Adriaensen
Welke wereld willen we doorgeven?
Een week voor de verkiezingen is het goed, zowel voor christenen als niet-christenen, de tekst van de Belgische bisschoppen nog eens aandachtig te lezen. Hij kan ons helpen, wellicht nog beter dan de vele 'stemtests', een ethisch verantwoorde keuze te maken.
---------------
Welke wereld willen we doorgeven?
De bisschoppen geven hun visie op het klimaat, Europa en migratie. Ze vragen christenen om goed na te denken over die uitdagingen vóór ze stemmen.
-------------------
De uitdagingen op het gebied van migratie – vreemdelingen verwelkomen en integreren – moeten centraal blijven staan als we nadenken over welke wereld we willen doorgeven. Simplistisch gedrag en je terugplooien op jezelf, zonder ernstig rekening te houden met de verwachtingen en toekomst van de mensen in de arme landen, zijn doodlopende wegen.
22-05-2019 om 08:29
geschreven door Gust Adriaensen
De regering van de kapitaalbezitters
Volgens de Gentse hoogleraar economie Gert Peersman hebben de baten van het regeringsbeleid veel minder de jobcreatie dan de winsten van de bedrijven gediend.
Zijn collega Paul De Grauwe vatte dat resultaat samen (in De Morgen) als ‘een verdere herverdeling ten voordele van kapitaalbezitters’.
22-05-2019 om 08:25
geschreven door Gust Adriaensen
21-05-2019
Welke wereld willen we doorgeven?
Een week voor de verkiezingen is het goed, zowel voor christenen als niet-christenen, de tekst van de Belgische bisschoppen nog eens aandachtig te lezen. Hij kan ons helpen, wellicht nog beter dan de vele 'stemtests', een ethisch verantwoorde keuze te maken.
---------------
Welke wereld willen we doorgeven?
De bisschoppen geven hun visie op het klimaat, Europa en migratie. Ze vragen christenen om goed na te denken over die uitdagingen vóór ze stemmen.
-------------------
Een rechtvaardige samenleving, in vrede met zichzelf en haar omgeving, hangt sterk af van onderwijs en opvoeding. De wetenschap is een onschatbare rijkdom die we moeten delen. Er gaat een grote kracht van uit, maar ze vraagt om ethische grenzen. Elke dag bijleren zal ons helpen een wereld op te bouwen waarin culturele, ideologische of morele keuzes niet worden bepaald door consumptiedoeleinden.
21-05-2019 om 12:56
geschreven door Gust Adriaensen
20-05-2019
Perceptie
In DS van 20 mei schrijft Bart Sturtewagen: 'De amorele, corrupte kuiperijen van Strache ( de Oostenrijkse vice-kanselier) en consoorten zijn verwerpelijk. Maar de manier waarop ze openbaar werden, doet legitieme vragen rijzen. Wie lokte Strache in de val? Wie hield de bewijzen twee jaar achter? Wie besliste ze net nu vrij te geven? Welke politici worden er nog gefilmd en/of gechanteerd? Voor complotdenkers is er stof in overvloed, maar ook voor wie een democratische samenleving verdedigt'.
De 'amorele , corrupte kuiperijen' , vaststaande feiten, van Strache dreigen ondergesneeuwd te raken door vragen over de manier waarop ze openbaar werden, waardoor de 'elite' in de perceptie de grote schuldige kan worden en Strache het slachtoffer. En Sturtewagen doet daar ijverig aan mee.
20-05-2019 om 21:31
geschreven door Gust Adriaensen
Welke wereld willen we doorgeven?
Een week voor de verkiezingen is het goed, zowel voor christenen als niet-christenen, de tekst van de Belgische bisschoppen nog eens aandachtig te lezen. Hij kan ons helpen, wellicht nog beter dan de vele 'stemtests', een ethisch verantwoorde keuze te maken.
---------------
Welke wereld willen we doorgeven?
De bisschoppen geven hun visie op het klimaat, Europa en migratie. Ze vragen christenen om goed na te denken over die uitdagingen vóór ze stemmen.
-------------------
De aarde is het erfgoed van de hele mensheid, ons ‘gemeenschappelijke huis’. Ze is ons geschonken, maar is niet ons eigendom. ‘Het besef van een gemeenschappelijke oorsprong, van een wederzijdse afhankelijkheid en van een gedeelde toekomst is noodzakelijk’, schreef paus Franciscus. De klimaatverandering vereist dat we de hiërarchie van onze behoeften herbekijken, met alle vormen van onthechting die daaruit voortvloeien. Ze vraagt ook dat we het spirituele voorrang geven op het materiële. Samen met anderen willen we ons bezinnen over ons consumptiegedrag, in het bijzonder met betrekking tot voedsel, transport en energie.
20-05-2019 om 17:29
geschreven door Gust Adriaensen
Groen grootste studentenpartij in Leuven
Groen onttroont de N-VA als grootste studentenpartij. Dat stelt het Leuvense studentenblad Veto op basis van een bevraging naar de stemintenties bij 988 studenten.
De groenen komen federaal uit op 28,6 procent, terwijl de N-VA met 22,3 procent op de tweede plaats uitkomt.
20-05-2019 om 17:17
geschreven door Gust Adriaensen
Kritiek op het neoliberalisme en het nationalisme
Ilija Trojanov, Bulgaars-Duitse publicist:
'De herauten van het neoliberale marktdenken houden de mensen gevangen in een ratrace. We moeten ons almaar verbeteren, almaar meer succesvol zijn, almaar meer werken.
'Maar de nationalisten zijn geen haar beter. Op geen enkele manier strijden ze tegen de uitwassen van het kapitalisme. Integendeel. Ze kanten zich tegen elke vorm van regulering en hebben geen antwoord op de echte uitdagingen van deze tijd, de ecologische crisis en de groeiende sociale ongelijkheid.'
20-05-2019 om 14:46
geschreven door Gust Adriaensen
Welke wereld willen we doorgeven?
Een week voor de verkiezingen is het goed, zowel voor christenen als niet-christenen, de tekst van de Belgische bisschoppen nog eens aandachtig te lezen. Hij kan ons helpen, wellicht nog beter dan de vele 'stemtests', een ethisch verantwoorde keuze te maken.
---------------
Welke wereld willen we doorgeven?
-------------------
Omdat het menselijke leven een uniek geschenk is, verwachten we het allergrootste respect ervoor: in al zijn dimensies, vanaf het begin tot het einde. Er is een uitgebreid netwerk van gezondheidszorg, maar het wordt beperkt door het streven naar efficiëntie en rentabiliteit. Daardoor voelen zoveel patiënten zich eenzaam. Daarom roepen we op tot solidariteit en nabijheid.
20-05-2019 om 08:33
geschreven door Gust Adriaensen
19-05-2019
De schaamteloosheid en het onfatsoen ver voorbij
N-VA'er Theo Francken zei in een interview dat Groen-kopstuk Kristof Calvo nog geen bestuurservaring heeft. ‘Die man heeft zelfs nog nooit een wagen bestuurd. En hij wil premier worden? Komaan zeg!’, zei Francken in Het Laatste Nieuws.
Een persoonlijke aanval en een inbreuk op de privacy, die in hun platvloersheid huns gelijke moeilijk vinden. En dat komt uit de mond van een voormalige staatssecretaris!
19-05-2019 om 22:10
geschreven door Gust Adriaensen
'Welke wereld willen we doorgeven?'
Een week voor de verkiezingen is het goed, zowel voor christenen als niet-christenen, de tekst van de Belgische bisschoppen nog eens aandachtig te lezen. Hij kan ons helpen, wellicht nog beter dan de vele 'stemtests', een ethisch verantwoorde keuze te maken.
--------------
De bisschoppen pleiten voor het wegwerken van de sociale ongelijkheid en de armoede . Zij stellen dat een sociaal gecorrigeerde markteconomie in dienst moet staan van de (meest kwetsbare) mens. Respect voor het menselijke leven is essentieel en daarom zijn ook solidariteit en nabijheid fundamenteel.
19-05-2019 om 08:37
geschreven door Gust Adriaensen
'Wie zal dat betalen?'
Wanneer betere pensioenen, sterkere zorg, kwaliteitsvol onderwijs voor iedereen ter sprake komen , klinkt al vlug de sceptische, afwijzende vraag: 'Wie zal dat betalen?'
De 'wie zal dat betalen-mantra' is gecreëerd en wordt gekoesterd door de welstellendste lagen van de bevolking en de politieke partijen die daar hun electoraat hebben.
Want het gaat in die sectoren ook om beleidskeuzes. Degenen die in een comfortabele, geprivilegieerde sociale en financiële situatie verkeren, willen natuurlijk niks daarvan prijsgeven. Uitgaan van een onveranderlijke, absoluut geldende (goddelijke?) economische en financiële wetmatigheid , is dan een bijzonder interessant drogmiddel om niets te veranderen aan de huidige sterk ongelijke verdeling van rijkdom en gezondheid.
Als zodanig zijn de individuen, belangengroepen en politieke partijen, die de mogelijkheid van 'keuzes' en 'verschuivingen' in het beschikbare kapitaal, verwerpen, de echte economische en financiële conservatieven , die het erom te doen is hun sterke materiële positie onaangetast te laten.
19-05-2019 om 08:29
geschreven door Gust Adriaensen
18-05-2019
De Heer is mijn beschermer - homilie uitvaart Julie Van Espen
De Heer is mijn beschermer - homilie uitvaart Julie Van Espen
Bisschop Johan Bonny ging vanmorgen voor in de uitvaart van Julie Van Espen in Schilde. Lees de homilie.
-----------------
Beste ouders, familie en vrienden van Julie, Beste jongeren en medestudenten van Julie, Broeders en zusters, Julie had een uitzonderlijke gave om mensen onbevangen en spontaan tegemoet te treden. Ze kende geen schrik of vooroordelen. Ze was een kind van de zon en van het licht. Ze vond meteen de sleutel waarmee ze het hart van anderen kon openmaken.
Daarom ook had ze geen vijanden, alleen vrienden. Haar enige vijand was die van het laatste ogenblik. Met alle kracht die in haar was, heeft ze zich verzet. Dat had ze vroeger ook gezegd. Dat ze zich als vrouw nooit zou laten vernederen of misbruiken. Ze had het volste vertrouwen dat ze alles aankon, zelfs dat. En het is haar ook gelukt. Ze heeft haar waardigheid aan zich gehouden.
‘De Heer is mijn beschermer, voor niemand ben ik bang’ (Ps. 27,1) had ze onderstreept in haar Bijbel.
Van Julie ging en gaat een kracht uit, die vorige zondag duizenden mensen op de been bracht en die ons vandaag recht houdt. Wat zou Julie anders willen dan deze kracht te kunnen doorgeven aan al wie om haar treuren. Julie liep het liefst op blote voeten. Binnen in huis, buiten in de tuin of in het bos. Ze wilde voeling hebben: voeling met het gras, voeling met de regen, voeling met de natuur en voeling met het leven. Haar zintuigen stonden wijd open voor alle indrukken en ervaringen die het leven biedt, zomaar en onverdiend.
In het Evangelie hoorden we hoe Jezus zijn bange leerlingen tegemoet gaat, te voet over het meer. Hij wandelt over het water om hen gerust te stellen en de storm te stillen. Kan dat wel, wandelen op blote voeten over het water? Ja, zegt het Evangelie. Ja, zegt ook Julie. Het kan. Leven zonder je te laten vastzetten door regels en gewoonten, zonder je te laten inpalmen door vooroordelen en compromissen, zonder het bijkomstige te verwarren met het wezenlijke. Ja, het kan: wandelen over water, voor wie gelooft en vertrouwt.
Wat zou Julie zeggen indien zij hier was? Misschien wel dit: doe het, trek je schoenen uit en durf over water te stappen. Je bent voor niets minder bestemd dan om te leven en lief te hebben, voluit en volledig, nu en later. Vanop het water roept Jezus naar Petrus: ‘Kom!’ Maar Petrus twijfelt aan het water en is bang voor de storm. Hij begint meteen te zinken. Jezus steekt zijn hand uit en grijpt hem vast, terwijl Hij zegt: ‘Kleingelovige, waarom heb jij getwijfeld?’. Het eerste woord dat klinkt van de overkant is: ‘Kom!’.
Iemand staat te wachten met een uitgestoken hand en roept: ‘Kom!’.
In haar Engelstalige Bijbel markeerde Julie enkele zinnen uit het Hooglied. Het is een lang gedicht over de liefde: over onze liefde en Gods liefde. ‘Trek mij mee, laten we vluchten’ (Hoogl. 1,4), ‘je wangen achter je sluier zijn als het hart van een granaatappel’ (Hoogl. 4,3), ‘ik slaap maar mijn hart is wakker’ (Hoogl. 5,2) en ‘Zijn mond is een en al zoetigheid. Hij is de aantrekkelijkheid zelf. Zo is mijn lief, zo is mijn vriend, dochters van Jeruzalem’ (Hoogl. 5,16).
Waarvoor bidden we vandaag? Dat Julie daar mag zijn, waar de levende Jezus haar toeroept: ‘Kom!’. Dat zij mag thuiskomen - even open en verwonderd als altijd - in de liefde waarmee God ons omringt. Dat zij mag rondlopen - op blote voeten als altijd - in het geluk dat God heeft bereid voor wie Hem en anderen liefhebben.
‘Ik slaap maar mijn hart is wakker’ (Hoogl. 5,2), onderstreepte Julie.
Beste Julie, wil jij ook ons hart wakker houden, zo wakker als jij was en nog steeds bent. Want daarvoor bidden wij vandaag. Dat wij elkaars hart wakker zouden houden, over de grenzen van dood en leven heen. Amen.
Kerknet
18-05-2019 om 21:18
geschreven door Gust Adriaensen
Welke wereld willen we doorgeven?
Een week voor de verkiezingen is het goed, zowel voor christenen als niet-christenen, de tekst van de Belgische bisschoppen nog eens aandachtig te lezen. Hij kan ons helpen, wellicht nog beter dan de vele 'stemtests', een ethisch verantwoorde keuze te maken.
---------------
Welke wereld willen we doorgeven?
De bisschoppen geven hun visie op het klimaat, Europa en migratie. Ze vragen christenen om goed na te denken over die uitdagingen vóór ze stemmen.
-------------------
DE BISSCHOPPEN VAN BELGIË
Over enkele weken vinden de regionale, federale en Europese verkiezingen plaats. Op elk beslissingsniveau zijn de uitdagingen immens. We zijn ons ervan bewust dat de antwoorden niet eenvoudig zijn en dat nooit zullen worden. Als christenen willen we actief deelnemen in het democratische debat, met respect voor elke overtuiging. Wij willen de aandacht van de katholieke gelovigen vestigen op enkele belangrijke uitdagingen.
Globalisering, digitalisering en technologische ontwikkelingen hebben de economie ingrijpend veranderd. De eerlijke verdeling van de rijkdom is een groot probleem. De sociale ongelijkheid, de armoede en de problemen die ermee samenhangen, zoals huisvesting en toegang tot de arbeidsmarkt, mogen ons nooit de schouders doen ophalen. Het mechanisme en de finaliteit van ons economische systeem herdenken, zal moed vergen. Een sociaal gecorrigeerde markteconomie moet in dienst staan van de mens en in het bijzonder van de meest kwetsbaren. Zij moet iedereen de kans bieden op een waardig bestaan.
De aarde, ons erfgoed
Omdat het menselijke leven een uniek geschenk is, verwachten we het allergrootste respect ervoor: in al zijn dimensies, vanaf het begin tot het einde. Er is een uitgebreid netwerk van gezondheidszorg, maar het wordt beperkt door het streven naar efficiëntie en rentabiliteit. Daardoor voelen zoveel patiënten zich eenzaam. Daarom roepen we op tot solidariteit en nabijheid.
De aarde is het erfgoed van de hele mensheid, ons ‘gemeenschappelijke huis’. Ze is ons geschonken, maar is niet ons eigendom. ‘Het besef van een gemeenschappelijke oorsprong, van een wederzijdse afhankelijkheid en van een gedeelde toekomst is noodzakelijk’, schreef paus Franciscus. De klimaatverandering vereist dat we de hiërarchie van onze behoeften herbekijken, met alle vormen van onthechting die daaruit voortvloeien. Ze vraagt ook dat we het spirituele voorrang geven op het materiële. Samen met anderen willen we ons bezinnen over ons consumptiegedrag, in het bijzonder met betrekking tot voedsel, transport en energie.
Een rechtvaardige samenleving, in vrede met zichzelf en haar omgeving, hangt sterk af van onderwijs en opvoeding. De wetenschap is een onschatbare rijkdom die we moeten delen. Er gaat een grote kracht van uit, maar ze vraagt om ethische grenzen. Elke dag bijleren zal ons helpen een wereld op te bouwen waarin culturele, ideologische of morele keuzes niet worden bepaald door consumptiedoeleinden.
Vreemdelingen verwelkomen
De uitdagingen op het gebied van migratie – vreemdelingen verwelkomen en integreren – moeten centraal blijven staan als we nadenken over welke wereld we willen doorgeven. Simplistisch gedrag en je terugplooien op jezelf, zonder ernstig rekening te houden met de verwachtingen en toekomst van de mensen in de arme landen, zijn doodlopende wegen.
De Europese gedachte moet worden uitgebouwd. Vanwege haar bijzondere geschiedenis, haar streven naar vrede en eenheid in verscheidenheid, blijft de Europese Unie een referentie voor de hele mensheid. Burgers moeten kunnen rekenen op een Europees Parlement en andere EU-instanties die voorbij de economische of technocratische maatregelen een echt politiek project ontplooien. Tot dat project behoort het vermogen zich open te stellen voor de anderen, in dialoog te gaan met eenieder en nieuwe modellen van samenleven voort te brengen.
Politieke partijen presenteren momenteel hun programma en de kandidaten gaan in debat. De christenen kunnen niet op afstand toekijken. Door hun stem uit te brengen, helpen ze de vertrouwensrelatie met de verkozenen te herstellen. De politieke partijen tellen trouwens veel christenen in hun rangen.
Meer dan ooit hebben we nood aan politici die dicht bij de burger staan en zich inzetten voor het algemene belang. Laten we dankbaar zijn voor de vrouwen en mannen die bereid zijn hun deel van de verantwoordelijkheid op te nemen, door een publiek mandaat uit te oefenen, of door zich anders in te zetten in de samenleving.
18-05-2019 om 10:12
geschreven door Gust Adriaensen
16-05-2019
Bart De Wever en de N-VA willen in de toekomst de pensioenleeftijd nog hoger brengen dan de 67 jaar, waartoe zij nu al hebben beslist.
ACV-voorzitter Marc Leemans twitterde met scherp: ‘Factcheck: Belg leeft gemiddeld gezond tot 64. Universitair leeft tien jaar langer gezond dan arbeider. BDW wil nóg hogere pensioenleeftijd. Dan gaat arbeider eerst dood en pas daarna met pensioen. Pensioen N-VA: Niet Voor Arbeiders. Voortaan enkel nog voor wie Latijn spreekt.’
De verkiezingskoorts moet ook De Wever ernstig getroffen hebben. Ofwel is hij, zoals een Franstalige politicus uitriep, 'op zijn kop gevallen'. Dergelijk voorstel is inderdaad totaal onbegrijpelijk en vreselijk asociaal.
Van je pensioen genieten, zal er voor de gewone man niet meer bij zijn. Want wat blijkt uit onderzoeken over de levensverwachting van de laagste inkomensklasse.
Op p. 5 van DS ( 16 mei) is daarover boeiende informatie te lezen . Nederlands onderzoek geeft aan dat mannen in de laagste inkomensklasse 17,9 jaar korter leven in goed ervaren gezondheid. Mannen uit de laagste inkomensklasse leven 7,2 jaar minder lang dan hun rijkere soortgenoten. Voor vrouwen bedraagt het verschil 6,7 jaar. De Belgische cijfers komen ongeveer overeen met de Nederlandse: mortaliteitsverschil voor mannen 7,5 jaar, voor vrouwen 5,9 jaar; goed ervaren gezondheid: mannen 18,5 jaar, vrouwen 18,1 jaar minder dan de hoogopgeleide soortgenoten.
Vandaar de plastische boutade van Leemans: met het voorstel van De Wever en N-VA, GAAT EEN ARBEIDER EERST DOOD EN PAS DAARNA MET PENSIOEN.
16-05-2019 om 21:38
geschreven door Gust Adriaensen
15-05-2019
'Wie zal dat betalen?'
In het bijzonder de N-VA, de partij die in 2017 al een nettovermogen had van 35 miljoen euro, waarvan meer dan 44% vastgoed, en die volgens politicologen een 'rentenierspartij' genoemd zou kunnen worden, vraagt wat graag 'Wie zal dat betalen?', wanneer het milieu, de pensioenen, de sociale sector ter sprake komen.
Kwam die vraag ook zo vlotjes uit de N-VA-mond bij de miljarden voor de straaljagers of voor de 'redding' van de banken? Is het niet hypocriet voortdurend te koop te lopen met 'onze' (humanitaire en/of christelijke) normen en waarden en tegelijk de knip op de portemonnee te houden voor de zwaksten in de samenleving maar de welstellenden fiscaal in bescherming te nemen?
Partijen die het duidelijk opnemen voor de sociale sector, voor een behoorlijk pensioen, voor het milieu, worden door de neoliberale nationalisten smalend en scheldend 'big spenders' genoemd.
Laat het een eretitel zijn. Want 'big spenderen' voor die sectoren is dringend nodig en verantwoord.
15-05-2019 om 21:50
geschreven door Gust Adriaensen
In DS van 20 mei schrijft Bart Sturtewagen: 'De amorele, corrupte kuiperijen van Strache ( de Oostenrijkse vice-kanselier) en consoorten zijn verwerpelijk. Maar de manier waarop ze openbaar werden, doet legitieme vragen rijzen. Wie lokte Strache in de val? Wie hield de bewijzen twee jaar achter? Wie besliste ze net nu vrij te geven? Welke politici worden er nog gefilmd en/of gechanteerd? Voor complotdenkers is er stof in overvloed, maar ook voor wie een democratische samenleving verdedigt'.