Op diverse internetfora woedt momenteel een polemiek omtrent de euthanasie van Claus en de reacties van broeder Stockman en kardinaal Danneels.
Opvallend is dat het uitsluitend de voorstanders van euthanasie zijn, die een overvloed aan grove scheldwoorden aan het adres van christenen en kerk, niet schuwen.
Vooral het forum van 'De Morgen', maar ook dat van 'De Standaard' , zijn prima bronnen voor het verzamelen en bestuderen van agressief woordgebruik.
Een onvolledige en voorlopige oogst: dictatoriale instelling, katholieke onnozelaar, zwartrokken en papen, zielige clericalen, katholieke kwezels, tsjevenmentaliteit, mislukte pater, domme meute, reactionaire roddels, godsdienstig obscurantisme, pilaarbijter Stockman, kaste, idiotieën, papen en tseven (sic), de pipo van Kerk en Leven.
Dat kan al tellen. Uit zelfrespect kiest bij zulke primitieve scheldkanonnade , elke iet of wat geciviliseerde Vlaming, gelovig of niet, pro of contra euthanasie, toch voor de katholieke club!
25-03-2008 om 18:59
geschreven door Gust Adriaensen
23-03-2008
De euthanasieshow
Het overlijden van de auteur Hugo Claus, is door de media aangegrepen (en misbruikt) om euthanasie voor te stellen als de zo goed als exclusieve manier om waardig te sterven.
Terecht heeft broeder dr. Stockman daartegen gereageerd, en ook de Alzheimerliga heeft ondertussen geprotesteerd. Stockman hekelt vooral de mediaheisa en licht de kwalijke effecten ervan toe. Bovendien stelt hij: 'Het was uiteraard Claus' visie en daar willen we in een maatschappij waar ruimte is voor verscheidenheid, respect voor opbrengen, ook al strookt het niet met ons mensbeeld en onze levensvisie.'
Nochtans worden op diverse internetfora, door vaak naamloze briefschrijvers, broeder dr. Stockman en de katholieke kerk uiterst brutaal aangevallen. Het is inderdaad erg opvallend dat de voorstanders van euthanasie hun verbale agressie de vrije loop laten wanneer de kerk of individuen, een anti-euthanasiestandpunt laten horen, of zoals, in dit geval, kritische bedenkingen hebben bij een pro-euthanasie-mediaoffensief. Klaarblijkelijk geldt de vrijheid van meningsuiting niet voor iedereen.
Ik vermoed dat Claus zelf die mediaheisa niet gewild heeft. Maar sommige kranten, tv-zenders en individuele personen hebben in de dood van Claus, letterlijk brood gezien of een kans om euthanasie als het ware te propageren. Op die manier nemen ze natuurlijk ook een ethisch standpunt in, terwijl ze tegelijkertijd uitschreeuwen dat de christenen en de kerk hun mond moeten houden.
Ten slotte: Claus is bekend geworden om zijn artistieke talenten. Ook daarop wijst dr. Stockman in zijn commentaar. Maar de veelzijdige auteur en kunstenaar, die Claus was, krijgt door die euthanasieshow nog amper aandacht.
23-03-2008 om 17:21
geschreven door Gust Adriaensen
Pasen
ZALIG PASEN
De verrijzenis van Jezus Christus, die in de katholieke kerk vandaag gevierd wordt, behoort tot de essentie van het christelijk geloof. Ze geeft de mens een perspectief over de grenzen van dit aardse leven heen.
23-03-2008 om 08:17
geschreven door Gust Adriaensen
21-03-2008
21 maart
Eerste lentedag: hagelbuien, noordwester. Een pittige start.
21-03-2008 om 09:49
geschreven door Gust Adriaensen
20-03-2008
Hugo Claus
In 'De Standaard' werd , volkomen in de lijn van de hysterie die zich van de Vlaamse media heeft meester gemaakt, de vraag gesteld of de toekomstige generaties Claus nog zullen lezen.
Hoewel het niet zo moeilijk is om via boekhandels en bibliotheken, vrij nauwkeurige statistieken op te stellen over het kopen en ontlenen van bekende auteurs, dus ook van Claus, rust daar klaarblijkelijk een taboe op en wordt dezer dagen de indruk gewekt dat zo goed als iedere Vlaming met Claus opstaat en slapen gaat.
Hoe dan ook staat de gigantische mediabelangstelling voor Claus' literaire oeuvre en vooral ook voor zijn privéleven en zijn antikerkelijke agressie, in scherp contrast met , globaal gezien, de minieme belangstelling van de gemiddelde Vlaming voor de literatuur (laat staan het poëziegenre en het theater).
Brusselmans vraagt zich terecht af hoeveel mensen bv. 'Het Verdriet van België' uitgelezen hebben. Iedereen die in het bibliotheekwerk actief is (geweest) en nog wat contacten met lezers heeft, weet dat een vrij hoog procent van hen ruiterlijk toegeeft dat ze vol moed aan 'Het Verdriet' begonnen maar er na honderd, honderd vijftig bladzijden de brui aan gaven.
Overigens kan een eindeloze lijst met gekochte of ontleende werken uit de wereldliteratuur samengesteld worden, die amper of zelfs helemaal niet gelezen werden of worden maar die evengoed tot ons literaire, culturele patrimonium blijven behoren.
Daarmee wil ik aangeven dat de beperkte belangstelling voor en kennis van een bepaalde auteur niet bepalend is voor en niets afdoet aan de intrinsieke artistieke waarde van iemands oeuvre. Wat Claus betreft: hij is zonder twijfel de grootste Vlaamse auteur van de 20ste eeuw, veelzijdiger en getalenteerder dan Boon.
Maar doen alsof 'wij, de Vlamingen' en 'de volgende generaties', en masse Claus zullen blijven lezen, is de waarheid serieus geweld aandoen. De Vlamingen hebben hem ( en andere auteurs) nooit massaal gelezen en in de toekomst zullen in een niet-literaire (school)cultuur nog slechts enkelen, uit belangstelling of gedwongen, bv. een moeilijker en moeilijker wordend 'Verdriet van België' doorworstelen.
20-03-2008 om 18:56
geschreven door Gust Adriaensen
17-03-2008
Tibet en Rogge
Nu de brutale Chinese repressie in Tibet in volle scherpte de dictatuur en de schending van de mensenrechten door het regime in Peking demonstreert, komt ook Rogge in het oog van de storm.
De man die altijd naar voren is gekomen als een integere en rechtlijnige persoonlijkheid, moet nu politiek beginnen schipperen en de ogen sluiten voor misdaden die iedereen ziet.
Het dilemma voor Rogge moet vreselijk zijn. Kiest hij voor de Olympische Spelen, dan kiest hij ook voor het Chinese regime. In dat geval verwoest hij echter zijn imago.
17-03-2008 om 22:28
geschreven door Gust Adriaensen
15-03-2008
De festivalpaus
Schueremans is allicht de grootste festivalorganisator van België, hij blijkt na zijn optreden in 'Phara' nu ook een van de grootste etterbakken te zijn. Hij zal dan wel veel kennis van festivalzaken hebben, maar de pedanterie waarmee hij telkens opnieuw Phara onder de neus wreef dat zij van toeten of blazen wist, was hemeltergend. Deze festivalpaus duldt geen kritiek.
Overigens was er op Humo's Pop Poll niet alleen terecht boegeroep omwille van de hoge inkom- en consumptieprijzen. Het gejoel zwol pas sterk aan na de onvoorstelbaar lompe en agressieve reactie, doorspekt met wat Engels gewauwel, van god-in-het-diepst-van-zijn-gedachten-Schueremans.
Het wordt de hoogste tijd dat meer en meer jonge mensen zich niet langer laten beledigen en het geld uit hun zakken en die van hun ouders laten kloppen. Ze kunnen beter hun aandacht richten op kleinere en goedkopere festivals -er zijn er zat-, dan op het megagedoe van een zakenman, die gretig in hun portemonnee graait, hen beledigingen in het gezicht slingert en miljoenengages betaalt aan bands.
Zelf verdient hij ook miljoenen aan zijn festivalbusiness. Maar daarover mag het publiek lekker niets weten. En zeker Phara niet.
15-03-2008 om 22:39
geschreven door Gust Adriaensen
12-03-2008
Positieve regeling voor parochieassistenten
Justitieminister Van Deurzen (CD&V) heeft beslist het aantal parochieassistenten te verhogen, ze een vast personeelsstatuut te geven en een betere verloning.
Dat is een toe te juichen maatregel. Door de sterke daling van het priesteraantal, zijn het in meer en meer parochies de parochieassistenten, die het religieuze en liturgische leven van de plaatselijke kerkgemeenschap begeleiden en mee vorm geven.
Hun belang beperkt zich overigens niet tot het louter religieuze. Via hun kerkwerk spelen zij ook een belangrijke socioculturele rol in onze gemeenschap.
12-03-2008 om 19:56
geschreven door Gust Adriaensen
ACV veegt CD&V , Leterme en Vervotte de mantel uit
Luc Cortebeeck, de voorzitter van de christelijke vakbond, windt er geen doekjes om. 'CD&V is goed in het opstellen van sociale programma's maar hun economische standpunten hellen over naar de neoliberalen' en 'Elke nieuwe ploeg moet blijkbaar eerst manieren leren en de sociale partners leren respecteren. Dat was zo met Verhofstadt, dat is zo met Leterme' of 'Het is ons niet duidelijk welke rol Vervotte (een zgn. vakbondsvrouw) bij de regeringsonderhandelingen kan spelen'.
Als kritiek op de christendemocratische 'vrienden', kan dat tellen. Gewoonweg vernietigend voor het in de maak zijnde regeringsprogram. Ook tijdens de oranjeblauwe onderhandelingen van enkele maanden geleden, hadden zowel ACV als ACW geen goed woord over voor de in hun ogen veel te liberale sociaaleconomische standpunten en akkoorden.
Toch, en dat is hoogst merkwaardig, blijven de machtige christelijke werknemersorganisaties bij elke verkiezing hun kandidaat-mandatarissen uitsluitend naar CD&V sturen en gaat hun logistieke en morele steun zo goed als exclusief naar de christendemocraten.
Zouden de belangen van de werknemers niet veel beter gediend worden wanneer ACV en ACW resoluut zouden kiezen voor steun aan alle partijen of delen ervan die in hun programmapunten en actie het nauwst aansluiten bij de bekommernissen van de werknemers?
12-03-2008 om 11:25
geschreven door Gust Adriaensen
10-03-2008
Hoofdzonden van deze tijd
De media besteden er nauwelijks en dan nog vooral lacherige aandacht aan. Dat was te verwachten en onderstreept eens te meer het vooroordeel en de bekrompenheid van nogal wat journalisten, wanneer het gaat om kerk en geloof.
Nochtans is de stellingname van het Vaticaan dat de belangrijke zonden in deze tijd vaak een sociale dimensie hebben, van uitzonderlijk belang.
De opsomming van deze 'hoofdzonden' laat aan duidelijkheid niets te wensen over: vervuiling, genetische manipulatie, sociale ongelijkheid, schending van de mensenrechten.
Rome verruimt hierdoor zeer bewust de inhoud van het christelijke zondebegrip. In het verleden lag het accent zeer sterk op de individuele zonde, die dan vaak nog eens verengd werd tot 'overtreding van het 6de en 9de gebod'. Nu verschuift de aandacht naar toestanden en ontwikkelingen die nefast kunnen zijn voor mens én samenleving.
10-03-2008 om 21:03
geschreven door Gust Adriaensen
09-03-2008
Luc Van Looy: een warme kerk
De bisschop van Gent, Luc Van Looy, stelde in een lezing te Retie, dat we in een 'neoliberalistische' maatschappij leven met als bijzonderste kenmerken een gelijkhebberig individualisme, een direct te bevredigen consumentisme, door kijk- en leescijfers gedirigeerde media en een extreem rationalisme.
Daartegenover moeten we als kerkgemeenschap, aldus de bisschop, onze inzet en werking richten op vorming, op zorg voor de armen en op warme genegenheid tussen de mensen met wie we in of buiten onze kerkgemeenschap in contact komen. Luc Van Looy beklemtoonde ook het belang van grotere christelijke evenementen, bv. rond parochieheiligen of bedevaartsoorden. Mensen hebben nood aan idolen, aan ankerplaatsen. Overigens groeit , volgens de Gentse bisschop, de volksdevotie. Ook constateert hij bij meer en meer jonge mensen een onbevooroordeelde nieuwsgierigheid voor alles wat met geloof en kerk te maken heeft. Bisschop Van Looy vindt het niet opnemen van een verwijzing naar de christelijke grondslag van Europa in de Europese grondwet, onbegrijpelijk. Heel onze culturele en sociale geschiedenis is in sterke mate mede gevormd door het christendom. Het onderwijs, de ziekenzorg, het sociale beleid, enz., zijn gebaseerd op christelijke waarden en praktijk.
Tot slot citeerde de bisschop de bijbeltekst waarin Christus een kind omhelst, het de handen oplegt en zegent. Drie handelingen, aldus bisschop Van Looy, die voor de relaties tussen ouders en kinderen maar ook tussen mensen in het algemeen, echt fundamenteel belangrijk zijn: warme nabijheid en genegenheid, bescherming en bemoediging, loslaten maar steunend en belangstellend meegaan.
09-03-2008 om 21:13
geschreven door Gust Adriaensen
08-03-2008
Kernenergie
In Nederland steekt het debat over kernenergie weer de kop op. Dezelfde discussie is ook in België reeds jaren aan de gang.
De tegenstanders zien het bannen van de kernenergie als de redding van de mensheid, de nucleaire lobby stelt kernenergie graag voor als een noodzaak voor het draaiende houden van onze economie en als oplossing van het CO2-probleem.
Waaraan merkwaardig genoeg weinig of geen aandacht besteed wordt, is het overleg tussen de verschillende landen of regio's en het op elkaar afstemmen van de beslissingen.
Welke zin heeft het bannen van kernenergie in Nederland, wanneer dat bv. in België niet zou gebeuren, of vice versa? De eventuele gevaren van kernenergie stoppen niet bij de Nederlands-Belgische grens.
In dezelfde gedachtegang roept het van overheidswege toekennen van riante 'bibbergeldbedragen' aan de gemeenten op wier grondgebied nucleair afval wordt opgeslagen, heel wat vragen op. Lopen door de berging van kernafval op Dessels grondgebied of in de Desselse ondergrond, de inwoners meer gevaar dan hun buren van Geel, Mol, Retie? Neen toch.
08-03-2008 om 10:08
geschreven door Gust Adriaensen
07-03-2008
Bisschop van Gent
Op zondag 9 maart om 15 u. houdt de bisschop van Gent, op uitnodiging van DF-Retie, een lezing in G.C. 'Den Dries'.
07-03-2008 om 18:26
geschreven door Gust Adriaensen
04-03-2008
Wilders: een democraat?
Dat de Nederlandse populist Wilders elk gesprek, ja zelfs elk contact met ook gematigde moslims weigert, pleit niet voor zijn democratische ingesteldheid. Integendeel.
In zijn aversie voor een welbepaalde Nederlandse bevolkingsgroep, gaat Wilders nog veel verder dan Dewinter en co. in Vlaanderen ooit hebben aangedurfd ten aanzien van de moslims.
Bovendien houdt hij op zijn eentje reeds maanden de Nederlandse regering en samenleving onder druk en in angst en veroorzaakt hij torenhoog oplopende voorbereidings- en beveiligingskosten, met zijn aangekondigd anti-islamfilmpje.
Dat er binnen de Nederlandse samenleving geen massale democratische reactie komt tegen deze pure antidemocraat, geeft te denken.
04-03-2008 om 10:07
geschreven door Gust Adriaensen
02-03-2008
Haiku
Bij winteravond geschaard rond de warme stoof: vogels in een nest.
02-03-2008 om 22:01
geschreven door Gust Adriaensen
29-02-2008
Afspraken
Vette krantenkop: 'CD&V verwacht dat Reynders afspraken naleeft' . Het gaat meer bepaald om afspraken over het aantal CD&V-ministers in de toekomstige federale regering.
Dat is pas een goeie. Klinkt totaal ongeloofwaardig uit de mond van een partij die de laatste negen maanden de kampioen geworden is in het niet naleven van afspraken met de kiezer: splitsing BHV, grote staatshervorming, goed bestuur, respect voor de mensen.
Kartelpartner NVA bakt het nog bruiner. Verwerping van het akkoord over de staatshervorming wegens te magere inhoud (borrelnootjes, spierinkjes, sardientjes en geen vette vis) en te grote onzekerheid over een serieuze tweede fase, dus weigering om verantwoordelijkheid op te nemen in een federale regering en toch blijven beweren dat binnen het kartel alles koek en ei is.
Die handel opdoeken, zou pas getuigen van respect voor de kiezer.
Binnen de logica van het machtsdenken heeft Reynders natuurlijk gelijk wanneer hij stelt dat er door het afhaken van NVA, nieuwe machtsverhoudingen zijn ontstaan: geen tweederde meerderheid meer en zelfs geen meerderheid in het Vlaamse parlementaire kamp. Dus, zegt Reynders, is het gepast dat CD&V een minister inlevert.
De vorming van het kartel was gericht op het verwerven van meer macht, het communautaire beloftepakket (waarvan het grootste politieke leeghoofd kon weten dat het onrealistisch was) had hoofdzakelijk een electorale bedoeling, de voorkeurstemmen van Leterme werden en worden in de weegschaal gegooid als machtsmiddel. Niet om enthousiast goed te keuren maar allemaal niet zo abnormaal in de politiek.
Wat wel bijzonder stoort is dat die partij meent een moraliserend vingertje te mogen opsteken naar een Waalse machtspoliticus. Of: de pot verwijt de ketel dat hij zwart is.
29-02-2008 om 00:00
geschreven door Gust Adriaensen
28-02-2008
Rik Torfs: 'Bemin uw vijanden'
Mijn hart sprong op van vreugde toen ik toevallig ontdekte dat de welbekende professor Rik Torfs, onder de bovenvermelde titel, op zijn vrt-blog (multiblog.vrt.be/riktorfs) aandacht aan mij besteedde. Dat hij me 'Gust, zijn vijand' noemde - eraan toevoegend dat hij me van haar noch pluim kent-, omdat ik hem na een 'Pharaoptreden' de raad gegeven had (zie 'Torfs valt van zijn troon' , 6 februari, in dit blog), een keuze te maken tussen zijn academische loopbaan en zijn media-activiteiten, vervulde me evenwel met een zekere droefheid. Die werd enigszins verlicht door aandachtige lezing van des professors tekst, waaruit bleek dat het vijandbeeld er verder niets toe deed maar dat de columnist Torfs, het beeld klaarblijkelijk erg bruikbaar achtte als aanleiding én in- en uitleiding voor een aantal bedenkingen omtrent 'keuzes', waarmee ik het overigens hartgrondig eens ben.
Toch veroorzaakte het lichtvaardig gebruikte etiket 'vijand' bij mij, evenals Torfs een Kempense christen, een, weliswaar beperkte, gewetensnood. En die nood noopt me ertoe publiekelijk te verklaren hoezeer ik Rik (mag ook ik jou gemeenzaam 'Rik' noemen, Rik?) bemin, althans de relativerende, badinerende, mild-ironische, scherp observerende, ruimdenkende, verrassend schrijvende Rik van de columns.
Was 'Phara' , het program dat context en aanleiding vormde voor mijn kritische bedenkingen maar dat wonder boven wonder -ach, professorale verstrooidheid-, door blogger Torfs onvermeld blijft, er niet geweest, dan had ik Rik Torfs niet geadviseerd de reeds vermelde keuze te maken, raad die bij de professor de schrijfact omtrent 'keuzes' en het lezenswaardige resultaat genereerde.
Maar ik deed het om Riks bestwil. Want de student in het program, drong de professor bijna onmiddellijk in het defensief en Rik Torfs maakte een fatale keuze : de nijdige verdediging van zijn academische bolwerk. En wat hij als tussentitel in zijn column gebruikt, werd bewaarheid: keuze is nodeloos gevaarlijk.
Al de reeds opgenoemde eigenschappen van de door mij zo bewonderde columnist, verdwenen als sneeuw voor de zon en de kijkers kregen een agressieve, woedende, intimiderende, autoritaire, neerbuigende, geen tegenspraak duldende, op-en-top conservatief-burgerlijke academicus-professor te zien en te horen.
Hoe teleurgesteld was ik te constateren, dat de man, die ik niet haat, er niet in slaagde zijn academische attitude in harmonie te brengen met zijn media-gevatheid. Medeleven welde in me op en deze gedachte nam vorm aan: zou het niet beter zijn dat Rik Torfs dan toch een keuze maakt.
Het moge duidelijk zijn. Als het ooit zo ver komt, dan gaat mijn voorkeur naar de 'columnist-Torfs' en de 'Nooit Gedacht-tv-ster-Rik'. Maar zal in dat geval de roomse hiërarchie het verlies van deze eminente kerkjurist wel ooit kunnen verwerken?
28-02-2008 om 13:01
geschreven door Gust Adriaensen
27-02-2008
Vermeersch en het Gravensteenmanifest
Nog maar eens bleek uit 'Phara' van dinsdagavond, dat het moeilijk discussiëren is met de, volgens een Knackpanel, grootste intellectueel van Vlaanderen.
Etienne Vermeersch eist een groot deel van het gesprek voor zichzelf op, overschreeuwt zijn opponenten en luistert vaak niet echt naar de anderen.
Iedereen die ook maar een beetje weet heeft van tekstkritiek, zal Marc Reynebeau volmondig gelijk geven: de logica van het manifest van de Gravensteengroep, maakt het in de politieke praktijk van vandaag, tot een separatistisch manifest.
Waarom Vermeersch, die altijd beweert dat de ratio en de logica, voor hem de enige echt belangrijke maatstaven zijn, die tekstkritische analyse van Reynebeau mordicus bleef verwerpen, is een raadsel, dat m.i. alleen maar te verklaren valt uit erg diepe irrationele en alogische lagen in Vermeersch' persoonlijkheid.
27-02-2008 om 18:29
geschreven door Gust Adriaensen
25-02-2008
Pijnlijk
Schouppe en Dewever maakten in 'Ter Zake' duidelijk dat CD&V en NVA een verschillende mening hebben over het akkoord over de staatshervorming. NVA weigert toe te treden tot de federale regering en blijft verder aan de zijlijn staan. En toch bleven beide heren bij hoog en bij laag beweren dat er voor het kartel geen vuiltje aan de lucht is.
Het kan niet anders of voor meer en meer mensen krijgt de relatie CD&V-NVA en wat de kopstukken daarover aan volkomen ongeloofwaardige beweringen uit hun nek kletsen, echt kafkaiaanse dimensies.
Uitermate pijnlijk was ook dat Schouppe zich meer op het NVA-terrein bewoog dan dat hij het CD&V-huishouden onder de loep nam. De voorzitter voelde zich namelijk geroepen om eens haarfijn uit te leggen waar NVA voor staat. Dewever gaf geen kik.
25-02-2008 om 22:19
geschreven door Gust Adriaensen
Dubbelzinnige NVA
De reactie van NVA op het akkoord over de staatshervorming is bijzonder dubbelzinnig.
De partij toont zich relatief tevreden over het akkoord, hoewel de NVA-dada's, nl. de splitsing van BHV en de verwerping van een federale kieskring, heel onduidelijk dan nog, naar het tweede pakket verwezen zijn, dat pas in de loop van juni besproken wordt. Tegelijk zegt NVA dat de partij niet in een regering stapt als een federale kieskring wordt ingevoerd en BHV niet is gesplitst. Wil NVA, in tegenstelling tot de afgesproken timing, daarover dus uitsluitsel hebben voor 21 maart? Zegt de partij, als ze geen genoegdoening krijgt, het kartel met CD&V op? Of bedoelt ze alleen maar dat er geen NVA-politici een ministerpost zullen bezetten?
Benieuwd hoe lang de NVA-militanten en leden deze schizofrene en schipperende houding van de partijtop nog zullen dulden.
25-02-2008 om 12:55
geschreven door Gust Adriaensen