Op zaterdag 20 mei heeft de lenteontmoetingsdag van de Abdijkring van Postel plaats.
Het wordt ongetwijfeld, ook nu weer, een erg boeiende en gevarieerde dag.
Iedereen die belangstelling heeft voor de norbertijnengemeenschap en abdij van Postel, is welkom!
(klik op de afbeelding om ze te vergroten)
07-05-2023 om 21:05
geschreven door Gust Adriaensen
04-05-2023
Zorg dragen voor je christelijke wortels
Na zijn bezoek aan Hongarije, sprak de paus over het gevaar van het consumentisme en de zorg voor de christelijke wortels.
'Maar ook vandaag, zo bleek uit de ontmoetingen met de jongeren en met de wereld van de cultuur, wordt de vrijheid bedreigd. Hoe? Vooral door de witte handschoenen van een consumentisme dat verdooft, waardoor men zich tevreden stelt met wat materieel welzijn en men, met geheugenverlies van het verleden, zich laat ‘drijven’ in een heden gemaakt op individuele maat. Dit is de gevaarlijke vervolging door het mondaine, bevorderd door het consumentisme.
Maar, als het enige dat telt aan zichzelf denken is en doen wat lijkt en wat men graag heeft, dan stikken de wortels.
Dit is een probleem dat heel Europa aangaat, waar zich aan de anderen wijden, zich gemeenschap weten, de schoonheid ervaren van het samen dromen, een groot gezin vormen in crisis verkeert. Heel Europa verkeert in crisis. Laten we daarom nadenken over het belang om de wortels te bewaren, want alleen door in de diepte te gaan kunnen de takken in de hoogte groeien en kunnen ze vruchten dragen. Ieder van ons kan zich de vraag stellen, ook als volk, ieder van ons: welke zijn de meest belangrijke wortels in mijn leven? Waar ben ik geworteld? Denk ik daaraan, draag ik er zorg voor?'
04-05-2023 om 11:20
geschreven door Gust Adriaensen
03-05-2023
'U zag mij al toen ik nog geen vorm had'
Psalm 139, 13-16
'U hebt mij immers in de buik van mijn moeder gemaakt.Mijn hele lichaam werd door U geweven.
Ik prijs U,omdat U mij zo prachtig hebt gemaakt.Alles wat U doet,is wonderbaarlijk. Alles in mij getuigt daarvan.
U zag elk van mijn botten,terwijl zij in het verborgene werden gemaakt.
U zag mij al toen ik nog geen vorm had.
Elke dag van mijn leven stond toen al in uw boek opgeschreven.'
03-05-2023 om 08:59
geschreven door Gust Adriaensen
01-05-2023
Paus tot jongeren: ‘Het leven speelt zich niet af op een scherm’
Paus tot jongeren: ‘Het leven speelt zich niet af op een scherm’
Paus Franciscus had zaterdag een ontmoeting met ca. 10.000 Hongaarse jongeren en moedigde hen aan hun leven in handen te nemen en vrede te stichten.
Paus Franciscus heeft zaterdag in de vooravond in de sportarena László Papp in Boedapest ruim tienduizend enthousiaste jongeren ontmoet. Het werd een soort generale repetitie in het vooruitzicht van de Wereldjongerendagen (WJD) begin augustus in Lissabon. De jongeren waren uit alle Hongaarse bisdommen met het openbaar vervoer naar de Hongaarse hoofdstad gereisd. Vier van hen, onder meer een student en een Grieks-katholieke jongere, getuigden van hun geloof. Vooraf keken ze naar o.a. filmfragmenten uit het leven van paus Franciscus en baden en zongen ze samen, onder meer het lied Camino - Christ Our Future, dat speciaal voor dit pausbezoek is geschreven.
Wees niet bang om tegen de stroom in te gaan en elke dag een moment van stilte te vinden om tot rust te komen en te bidden. Paus Franciscus
De paus benadrukte het belang van het persoonlijke geloofsgetuigenis en de overdracht van het geloof. Hij drukte hen op het hart geen genoegen te nemen met een mobiele telefoon en een handvol vrienden. Het leven speelt zich niet af op een virtueel scherm, maar in de wereld. Hij moedigde hen aan het af en toe stil te maken om de batterijen op te laden. Wees tijdens het bidden niet bang om je innerlijke wereld aan Jezus toe te vertrouwen: genegenheid, angsten, problemen, verwachtingen, herinneringen, hoop, zelfs zonden. Wie op eigen kunnen vertrouwt en de schijn ophoudt om OK te lijken, houdt God uit zijn hart, want hij zorgt alleen voor zichzelf.
Laten wij ons afvragen: wat doe ik voor anderen, voor de Kerk, voor de samenleving ... voor mijn vijanden? Durf ik mezelf op het spel zetten voor iemand, zonder mijn belangen te berekenen?, vroeg de paus zich luidop af. De Heer wil ons zoals we zijn. Onthou dat niemand jouw plaats in de geschiedenis van de Kerk en de wereld kan innemen: niemand kan doen wat alleen jij kunt. Laten we elkaar dus helpen te geloven dat we geliefd zijn en de moeite waard zijn. Dat we gemaakt zijn voor grote dingen!
Hongaarse jongeren, die overigens op persoonlijke vraag van de paus veel aandacht krijgen tijdens dit bezoek, hebben zondagmiddag nog een tweede kans om hem te ontmoeten, voor hij terugkeert naar Rome.
Bron: VIS/SIR
01-05-2023 om 11:10
geschreven door Gust Adriaensen
29-04-2023
Bestaat er een overtreffende trap voor kloof?
Paul Goossens in De Standaard:
In haar ondernemingsverslag, zo ontdekte de krant De Tijd, publiceert de Nationale Bank een grafiek waaruit blijkt dat de 10 procent rijkste Belgen niet 47 procent van het nettovermogen van de natie bezitten, maar 57 procent of zelfs meer. Daarmee komt België op gelijke hoogte met Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Dat er onduidelijkheid bestaat over de precieze cijfers, mag de bank zichzelf verwijten. De vrij nauwkeurige grafiek laat geen twijfel toe over de aardverschuiving. Door haar publiek te maken – een uitschuiver van gouverneur Pierre Wunsch? – maar geen cijfers vrij te geven wegens ‘te experimenteel’, voedt de bank de geruchten over politieke inmenging.
Zo abnormaal zou dat niet eens zijn. Het gaat tenslotte om een smak geld. Aangezien het totale vermogen (vastgoed en financieel) van de Belgen in 2022 iets minder dan 3.000 miljard euro bedroeg, hebben de 10 procent Belgen aan de top zowat 300 miljard (14 keer het Belgische begrotingstekort in 2022) méér in hun portefeuille. Geen 1.410 miljard euro, zoals tot dusver werd aangenomen, maar 1.710 miljard. Er zijn de laatste tijd politici voor kleinere bedragen uit hun bed gevallen. Ook in dit geval gaat het om licht ontvlambare materie. Uit de explosieve grafiek van de NBB blijkt dat de armste helft van het land niet eens 7 procent van het vermogen bezit. De rijkste 10 procent bezit bijgevolg ruim acht keer zoveel als de armste helft van de bevolking. Bestaat er een overtreffende trap voor kloof?
29-04-2023 om 13:58
geschreven door Gust Adriaensen
Het nepnieuws van de VUB-top
'In het abortusdebat is geen plaats voor nepnieuws en alternatieve feiten', schrijven enkele VUB-topmensen in DS van 26 april.
Toch wel een merkwaardige tekst van deze VUB-wetenschappers. Het belang beklemtonen van wetenschappelijk inzicht en onderzoek, waarschuwen voor het gebruik van volgens hen, 'onjuiste argumenten om ideologische of politieke standpunten te verdedigen', en dan zelf zich vol overgave in de ideologische en politieke ring gooien, om te eindigen met de strijdkkreet: 'De abortuswetgeving moet nu worden aangepast!.
Zou het kunnen dat ook bij deze VUB-topmensen, de wetenschappelijke cool is aangetast door ideologische en politieke verblindheid? Iets wat ze wat graag bij de 'anderen' menen waar te nemen?
Want deze VUB-topmensen laten wel na kort aan te duiden waarop zij steunen om te stellen dat en in ruime omvang, valse gegevens verspreid worden . De voorbeelden die zij opnoemen zijn duidelijk een bewuste selectie -medische wetenschappers zijn ook maar mensen-van tot de verbeelding sprekende cases.
Als zij de 'pin-in-nek-en-hoofdmethode' de grond willen inboren, waarom dan niet duidelijk maken hoe een abortus na 12 à 14 weken verloopt? Want hoe dan ook, er is in de literatuur wel wat te vinden over de zgn. 'trocardmethode'.
Opvallend is dat je zelfs op de Nederlandse site 'seksualiteit.nl', slechts vage informatie vindt over een abortus vanaf 13 weken. Je kan het volgende lezen: 'Als je 13 weken of langer zwanger bent, kun je een zwangerschap ook nog laten afbreken, maar niet in elke abortuskliniek. Met een ZUIGBUIS EN INSTRUMENTEN, wordt dan de baarmoeder leeggehaald'.
Het moet toch mogelijk zijn voor deze wetenschappers 'objectief vast te stellen waarheden' beknopt te formuleren. Maar helaas, dat doen ze niet.
29-04-2023 om 10:37
geschreven door Gust Adriaensen
26-04-2023
Bisschoppen over verregaande verruiming toegang tot abortus
Bisschoppen over verregaande verruiming toegang tot abortus
In het federale parlement wordt voorgesteld de termijn voor abortus op te trekken van twaalf tot minstens achttien weken na de conceptie. Ook wordt geadviseerd niet alleen ernstige medische aandoeningen als reden te kunnen inroepen, maar ook mentale problemen. Eveneens wordt gepleit voor de afschaffing van de zesdaagse wachttermijn en voor de schrapping van de informatieplicht over alternatieven.
Wat met ‘mentale problemen’ wordt bedoeld, wordt niet omschreven. Die kunnen van gelijk welke aard zijn. Het leven van een levensvatbaar kind kan dan beëindigd worden, ook als het geen acute bedreiging is voor het leven of de gezondheid van de moeder. Kan het dat daarbij geen verdere vragen worden gesteld?
Bovendien is de zwangerschapsonderbreking na twaalf weken een veel zwaardere en veel ingrijpendere handeling. Het is belangrijk dat we dit terdege beseffen. Voor velen die ze zullen moeten uitvoeren, zal dat niet evident zijn. Ook voor de moeder zelf roept de psychische verwerking ervan vele vragen op.
Niet verwonderlijk dat velen over de ideologische grenzen heen verwachten dat hier grote voorzichtigheid aan de dag wordt gelegd. Al in 2019 hebben artsen, vroedkundigen, verpleegkundigen en andere zorgverleners openlijk hun bezorgdheid geuit bij het voorstel van een verlenging van de termijn. Het raakt hen in hun professionele roeping en taak. Te meer omdat ook wordt geadviseerd om abortus, nu al uit het strafrecht verwijderd, expliciet onder de wetgeving inzake gezondheidszorg te situeren. En dus zonder meer te beschouwen als een medische handeling.
Zeker, omstandigheden kunnen mensen radeloos en uitzichtloos maken. Maar dan stellen dat het om een medische ingreep gaat, doet geen recht aan wat de betrokkenen zelf ervaren en beleven. Waarom dan nog raad en hulp vragen? Te meer omdat zelfs mogelijke alternatieven beter niet ter sprake komen, zoals eveneens wordt voorgesteld. Een luisterend oor en begeleiding zijn toch kostbaar?
Tot hiertoe was de wetgever bekommerd om een juiste balans te vinden tussen de bescherming van het ongeboren leven en de zelfbeschikking van de zwangere vrouw. Dat is in de nieuwe voorstellen niet meer het geval. Nochtans is de bescherming van het ongeboren leven, ook en in het bijzonder in een rechtsstaat, op zich al uiterst belangrijk. Ze is dat des te meer wanneer vandaag verder onderzoek wordt gedaan naar de pijnperceptie van foetussen.
Onze samenleving heeft het steeds moeilijker met alles wat onze plannen doorkruist en onze levenswijze verstoort. Het geldt voor wie oud of ziek is, voor armen en vreemdelingen, voor mensen op de vlucht. Dat geldt ook voor het ongeboren leven. Dat is het wat paus Franciscus in zijn encycliek Laudato Sí schrijft: Wanneer de persoonlijke en maatschappelijke gevoeligheid voor het erkennen van nieuw leven verloren gaat, verdwijnen ook andere vormen van openheid die waardevol zijn voor de samenleving.
Kardinaal Jozef De Kesel en de bisschoppen van België
IPID - Brussel, woensdag 26 april 2023
26-04-2023 om 12:40
geschreven door Gust Adriaensen
23-04-2023
Het glijdend vlak van een abortusarts
Het is me niet bekend of ene Pedro De Seranno, abortusarts, de planten moreel serieus neemt of niet, maar ongeboren kinderen moreel serieus nemen, doet deze Pedro zeker niet.
In DS van 22 april mag hij het volgende verkondigen, wat hijzelf best wel 'choquerend' vindt: 'Voor mij kan een zwangerschapsbeëindiging tot het einde van de zwangerschap'.
Een perfect leefbaar en levend kind kan dus volgens deze arts (?) geliquideerd worden. Is dat niet gewoonweg pleiten voor moord op nog net niet geboren kinderen? Hoe is het mogelijk dat dergelijke uitspraak een forum krijgt?
23-04-2023 om 21:45
geschreven door Gust Adriaensen
17-04-2023
Ach, die gearriveerde ooit katholieke Vlamingen ...
'Zo werd de oude hoop van het beloofde land gerecycleerd als hoop op de komst van het koninkrijk Gods, de overwinning op de dood, een kans op een heerlijk eeuwig leven in het hiernamaals. Zo klonk het althans tijdens de paasmis van mijn katholieke jeugd', schrijft filosofisch onderzoeker Tom Hannes in DS van 8 april..
Ach, hoe talrijk zijn de Vlamingen die zich gearriveerd voelen, die de kans krijgen om hun pennenvruchten, hun overwegingen via krant of tv de wereld in te sturen , hoe talrijk zijn ze, deze geschoolde Vlamingen die toch altijd te pas maar meestal te onpas, de onweerstaanbare drang voelen het volk duidelijk te maken dat ze weliswaar in een katholiek nest geboren zijn, een katholieke jeugd hebben beleefd, godbetert zelfs misdienaar zijn geweest, maar van het geloof en de kerk van hun ouders en jeugd zijn afgevallen en die afvalligheid wat graag beschouwen als een onweerlegbaar bewijs van intelligentie en emancipatie. Oef, wat een volzin!
Wat korter nu. Wat zou Hannes schrijven zonder zijn katholieke jeugd?
17-04-2023 om 14:54
geschreven door Gust Adriaensen
Abdij van Postel: een religieus ankerpunt
Zeker de streekbewoners maar ook vele, vele andere bezoekers uit heel Vlaanderen en vanuit Nederland, hebben de abdij en abdijgemeenschap altijd ervaren als een verrijkend religieus-spiritueel, intellectueel-cultureel, sociaal-economisch , historisch-architecturaal centrum voor de (grens)regio en als een religieus ankerpunt voor vele individuen, gezinnen en groepen.
We kunnen daar ons nog intenser op richten en meehelpen aan de instandhouding daarvan, dankzij de Abdijkring. De norbertijnen van Postel nodigen belangstellenden van harte uit lid te worden van de abdijkring.
En als lid kan ik u verzekeren: u zal er geen spijt van hebben.
Gust Adriaensen
17-04-2023 om 09:24
geschreven door Gust Adriaensen
13-04-2023
AI: de nieuwe god
‘Als we laten begaan, zal artificiële intelligentie het binnen afzienbare tijd van ons overnemen en voor god spelen, schrijft Slavoj Zizek in DS van 11 april. De keuze die ons rest, is een nieuwe vorm van communisme of oncontroleerbare chaos.
De teneur van het artikel is somber maar Zizek uit meningen die aan het denken zetten.
'Als ‘posthumaniteit’ als een collectief feit naar voren komt, zal ons wereldbeeld zijn drie bepalende, elkaar overlappende subjecten verliezen: menselijkheid, natuur en goddelijkheid. Onze identiteit als mens kan alleen bestaan tegen de achtergrond van de ondoordringbare natuur, maar als het leven iets wordt dat volledig gemanipuleerd kan worden door technologie, dan verliest het zijn ‘natuurlijke’ karakter. Een volledig gecontroleerd bestaan is er een zonder betekenis.
Hetzelfde geldt natuurlijk voor elk besef van het goddelijke. De menselijke ervaring van ‘God’ heeft alleen betekenis vanuit het gezichtspunt van de menselijke eindigheid en sterfelijkheid. Zodra wij homo deus worden en eigenschappen creëren die ‘bovennatuurlijk’ lijken vanuit ons oude menselijke gezichtspunt, zullen de ‘goden’ zoals we die kenden, verdwijnen. De vraag is wat er dan overblijft'.
Inderdaad, that's the question.
13-04-2023 om 09:49
geschreven door Gust Adriaensen
09-04-2023
De abdijkring van Postel
De abdijkring van Postel bestaat uit mensen die verbonden willen leven met de abdijgemeenschap van Postel.
De kring voorziet in de toekomst een dubbele werking : de gewone werking met de 2 ontmoetingsdagen en een werking voor hen die nog verder willen gaan met zich te verdiepen in de Augustijnse-Norbertijnse spiritualiteit, die meer willen deelnemen aan de abdijliturgie en ook eventueel een vrijwillige inzet in de abdij.
Meer informatie? Interesse? Neem contact op met prior Nicolaas Gorts (zie hieronder)
09-04-2023 om 14:42
geschreven door Gust Adriaensen
07-04-2023
We blijven maar mensen kruisigen
We blijven maar mensen kruisigen
Tweeduizend jaar na Christus spijkeren we nog altijd mensen aan het kruis, door zonder kennis van de feiten mensen publiekelijk af te maken, schrijft Jan Roelandt, in DS van 7 april. 'Het is alsof we ons nog altijd laten dicteren door schriftgeleerden'.
-----------
Roelandt schrijft een toegankelijke en toch diepgravende bezinning bij Goede Vrijdag. Vanuit 'het proces, de veroordeling en de executie' van Jezus Christus, komt hij tot aansprekende en confronterende bedenkingen bij hedendaagse gebeurtenissen en attitudes.
Zijn slotalinea is een gebalde expressie van wat Goede Vrijdag kan betekenen, ook voor niet-christenen: een verhaal van hoop en een impuls tot engagement.
In (de beleving van) Pasen kan die hoop, die moed, dat engagement, telkens weer opnieuw vernieuwd worden.
07-04-2023 om 09:39
geschreven door Gust Adriaensen
De Passie in Sint-Niklaas: bekijk hier de film!
De Passie in Sint-Niklaas: bekijk hier de film!
De Passie is een moderne vertolking van Jezus’ lijdensverhaal. Deze film werd in de Goede Week van 2023 gelanceerd door de parochie in Sint-Niklaas.
Op 4 april 2020 had op de grootste markt van het land een live spektakel moeten plaatsvinden – voor de vierde keer in Vlaanderen – waarbij bekende en minder bekende acteurs het lijdensverhaal van Jezus op een moderne manier vertolkten voor een breed publiek. De parochie in Sint-Niklaas was er helemaal klaar voor… en toen kwam de pandemie roet in het eten gooien. Een paar coronagolven verder besloot de parochie de oorspronkelijke formule om te zetten naar een film. Die film kun je op kerknet.be vanaf Goede Vrijdag 7 april gedurende twee weken gratis bekijken.
07-04-2023 om 09:27
geschreven door Gust Adriaensen
06-04-2023
Het Mechels Orakel
Een geldautomaat in elk dorp? Overbodige cash voor de ‘vergeten Vlaming’
Arthur Orlians
Schepen van Financiën in Mechelen (Open VLD). Schrijft deze bijdrage in eigen naam.
De Standaard, dinsdag 4 april 2023
Opnieuw meer bankautomaten plaatsen zodat digitale analfabeten makkelijker aan geld raken, is de verkeerde aanpak, vindt Arthur Orlians. Het is alsof je iemand die moeite heeft met e-mail, een nieuwe vulpen koopt.
--------------------
Er loopt daar in Mechelen een (wereld)vreemde man rond, vervuld van zijn eigen grote, onaantastbare digitale gelijk. Een Open-VLD'er is hij en hij beheert via QR-codes de Mechelse schatkist, een woord dat hij overigens verafschuwt samen met de sukkelaars die nog altijd met munten en bankbiljetten winkeliers lastigvallen.
Zijn afschuw vindt hij terecht, want hij waant zich een ziener en een profeet, die weet wat er te gebeuren staat en die keihard waarschuwt. 'De ‘vergeten Vlaming’ zal weer cash kunnen afhalen, maar hij zal nooit leren werken met een mobiele bankapp', aldus de sombere boodschapper.
De genadeslag, het onverbiddelijke Mechelse liberale, digitale orakel, volgt dan: 'Nooit zal die knullige Vlaming deel uitmaken van de toekomst!' Vreselijk. Om in elkaar te krimpen. Laten we met z'n allen een poging doen om ons , geïnspireerd en geleid door deze Mechelse digigoeroe, asap vertrouwd te maken met Payconiq! Dan, alleen dan, is er een kansje om deel uit te maken van de toekomst!
Want het moet allemaal snel, sneller, snelst. Al de filosofen en sociologen, psychologen en psychiaters, die geregeld het helse tempo, de ratrace als belangrijke oorzaken van burn-out, depressie, agressie, suïcide, onder de aandacht brengen, en pleiten voor meer individuele en maatschappelijke traagheid, zou het zwijgen opgelegd moeten worden. Zij zijn een gevaar voor de samenleving.
Want een maatschappij die echt rekening houdt, ook in haar organisatie, aldus dit Orakel van Mechelen, met 'het tempo van de traagsten leidt tot stilstand, achterstand en achteruitgang'.
Deze Mechelse profeet , die alleen maar een toekomst ziet voor degenen die 'kunnen werken met een mobiele bankapp, blijkt voorzitter te zijn van een sociale huisvestingsmaatschappij (op zijn mobiele bankapp kan hij de stand van zijn vergoedingen 24/7 volgen). De vraag is: hoe zit het met het tempo van de bewoners? En organiseert deze rappe digischepen zijn maatschappij in het tempo van die bewoners of niet?
Deze wonderlijke Mechelse digischepen gebruikt/misbruikt iets heel concreets maar wel eerder banaals –cash of digitaal-, om een veel ruimere ideologische boodschap de wereld in te sturen.
Die zit in het volgende zinnetje: 'Maar een samenleving mordicus organiseren in het tempo van de traagsten leidt tot stilstand, achterstand en achteruitgang'. Dit is de essentie van een donkerblauwe neoliberale mens- en maatschappijvisie. Zij beschouwt traagheid en 'trage mensen' als hinderlijke remmen op beweging, voorsprong, vooruitgang, wel te verstaan economische en financiële.
Met die 'traagsten' moet dus zo weinig mogelijk rekening gehouden worden. Volgens het Digitale Wonderkind van Mechelen moet de samenleving georganiseerd worden in het tempo van de rapsten. Want snelheid, dat is noodzakelijk om de materieel-financiële blauwe hemel te bereiken.
Een vraag die rijst: zouden de zgn. sociaal-liberalen -wordt Somers daar soms niet toe gerekend?- het eens zijn met deze ultrarappe jongen.
06-04-2023 om 10:28
geschreven door Gust Adriaensen
03-04-2023
De NORBERTIJNEN van Postel
De norbertijnen van Postel...
03-04-2023 om 18:34
geschreven door Gust Adriaensen
22-03-2023
Abdijkring Postel
De abdijkring van Postel bestaat uit mensen die verbonden willen leven met de abdijgemeenschap van Postel.
Na een lange coronaonderbreking herneemt de abdijkring dit jaar zijn werking.
Wie interesse heeft om lid te worden van de Abdijkring, kan zich wenden tot: Prior Nicolaas, Abdijlaan 16, 2400 Mol.
22-03-2023 om 21:11
geschreven door Gust Adriaensen
20-03-2023
'Met het hart van een vader'
In zijn homilie op het hoogfeest van Sint-Jozef, verwees abt Testaert van de abdij van Postel, naar de apostolische brief Patris corde - Met het hart van een vader, die paus Franciscus in 2021 publiceerde.
Die brief opent met de woorden: ‘Met het hart van een vader: zo heeft Jozef Jezus liefgehad, die in alle vier de evangeliën “de zoon van Jozef” wordt genoemd.’ De paus deelt in deze tekst vervolgens een aantal persoonlijke overwegingen over de ‘buitengewone figuur’ van St. Jozef. Zijn verlangen om dit te doen groeide tijdens de pandemie.
Gewone mensen
‘Te midden van de crisis die ons treft, hebben we kunnen ervaren dat “ons leven wordt gebouwd en in stand gehouden door gewone mensen – die meestal worden vergeten – die niet verschijnen in de krantenkoppen en tijdschriften of in de schijnwerpers staan van de nieuwste show, maar die ongetwijfeld de beslissende gebeurtenissen van onze geschiedenis van vandaag schrijven: artsen, verpleegkundigen, supermarktmedewerkers, schoonmakers, verzorgers, vervoerders, ordehandhavers, vrijwilligers, priesters, religieuzen en vele, vele anderen die hebben begrepen dat niemand zich alleen redt. […] schrijft de paus.
Hij prijst al deze gewone mensen die dagelijks geduld oefenen en hoop geven. ‘Hoeveel vaders, moeders, opa’s en oma’s, onderwijzers laten onze kinderen niet met kleine en dagelijkse gebaren zien hoe ze een crisis het hoofd moeten bieden en doorstaan, door hun gewoonten aan te passen, de ogen omhoog te richten en het gebed te stimuleren. Zoveel mensen bidden, offeren en bemiddelen voor het welzijn van allen.’
Hoofdrol
De paus wijst erop dat iedereen in de heilige Jozef de man kan vinden die onopgemerkt blijft, de man van de dagelijkse, discrete en verborgen aanwezigheid, een bemiddelaar, een steun en een gids in moeilijke momenten. ‘De heilige Jozef herinnert ons eraan dat allen die schijnbaar verborgen zijn of op de achtergrond staan, een ongeëvenaarde hoofdrol spelen in de heilsgeschiedenis. Aan hen allen een woord van erkenning en dankbaarheid,’ aldus de paus.
20-03-2023 om 14:56
geschreven door Gust Adriaensen
'Te groen voor de stad, te stedelijk voor het platteland'
Zou het echt wel gaan om een tegenstelling tussen stad en platteland? De interessante tekst van Deliège zit vol met elementen die wijzen op wat vroeger gewoonweg een sociale klassenstrijd werd genoemd. Het is de botsing tussen degenen die zich materieel veel kunnen permitteren, ook als (de bescherming van ) het milieu in het geding is, en mensen die zich bedreigd voelen in hun broodwinning en toekomst. Die breuklijn loopt niet tussen stad en platteland.
Het is natuurlijk tactisch-electoraal interessant voor een nieuwe politieke partij, een zondebok aan te duiden voor de concrete onzekerheid en angst bij een bevolkingsdeel. Succes verzekerd bij verkiezingen.
De BBB hoedt er zich voor de schuld te leggen bij de industriële, grootschalige landbouwevolutie gedurende de laatste halve eeuw, bij de boerenorganisaties en de individuele boeren die in die ontwikkeling meestapten. Veel eenvoudiger is 'de elite in Den Haag' tot kop van Jut te maken.
De vraag is: wat gaat Caroline Van der Plas met al die stemmen doen?
20-03-2023 om 10:35
geschreven door Gust Adriaensen
Brief van de hoofdredacteur van Sociaal.net
Brief van de hoofdredacteur
20 maart 2023Nico Bogaerts
Beste lezer,
Mensen met migratieroots botsen in Vlaanderen nog te veel op racisme en discriminatie. Vaak gaat het om racisme op school of in de vrije tijd. Maar nog vaker zijn er incidenten op de werkvloer. Morgen - 21 maart - is het niet alleen World Social Work Day, maar ook de Internationale Dag tegen Racisme. Hoog tijd om de alarmbel te luiden.
‘Afgewezen worden om wie je bent, is traumatisch en ziekmakend.’
Uit een enquête bij 410 mensen met Afrikaanse roots bleek recent dat de meeste racisme-incidenten zich afspelen tijdens de werkuren. Dat racisme ook welig tiert in de wereld van zorg en welzijn staat buiten kijf.
“Ik heb veel getuigenissen over diensten die zich racistisch uitlaten tegenover mensen: OCMW’s, ziekenhuizen, CLB’s…” Het was een tijd geleden een rake quote van psychologe Birsen Taspinar. Ze zette ons met beide voeten op de grond: zorg en welzijn doen het niet beter dan de rest van de samenleving.
Dat werd bevestigd door journalist Marijn Sillis. Hij sprak met verschillende sociale professionals die het slachtoffer waren van racisme. Soms gaat het over flagrante xenofobie, vaker gaat het om microkwetsingen, stereotypes, vooroordelen of uitsluiting. Maar de onderliggende boodschap is altijd: je hoort er niet bij.
‘Grijp in als er een racistisch incident is met een cliënt of collega.’
Uit onderzoek blijkt trouwens dat veel slachtoffers van racisme geen steun ervaren van collega’s, noch van leidinggevenden. “Toch hopen mensen dat omstaanders het incident erkennen. Als anderen mee reageren dan snijdt de kwetsing minder diep.” Birsen Taspinar beaamt dat: “Het maakt verschil als een getuige beschermend tussenkomt. De agressie kerft even diep, maar de verwerking loopt makkelijker.”
Steek je kop dus niet in het zand en grijp in als er een racistisch incident is met een cliënt of collega. Het is aan organisaties om dit mogelijk te maken. En dat is geen vrijblijvende opdracht. Maak van je organisatie een safe space en zorg voor duidelijke regels die racisme en discriminatie op basis van gender, etniciteit, religie en seksuele geaardheid verbieden.
Tolereer geen discriminerende of racistische opmerkingen, niet van of over cliënten, niet van of over collega’s. Ga hierover altijd het gesprek aan, ook al is dat ongemakkelijk. Of zoals Marijn Sillis eerder schreef: “Een ongemakkelijk gesprek is hooguit… ongemakkelijk. Afgewezen worden om wie je bent, hoe je eruitziet of wat je gelooft, is daarentegen traumatisch en ziekmakend.”
Dat is ook de reden dat we op Sociaal.Net over racisme en discriminatie blijven schrijven. Strijden tegen racisme is immers een taak voor ons allemaal. Ja, ook voor u.