Een valse start van de regeringsvorming in Nederland. De door Wilders aangeduide 'verkenner' stopt er al mee. Kon ook moeilijk anders. Tegen die 'verkenner' loopt een strafrechtelijk onderzoek omtrent fraude. Bijzonder 'vals' dus, die start.
Kent Wilders wel zijn schapen? Eigenlijk heeft hij geen 'schapen'. Want Wilders doet het in zijn 'partij' zonder leden. Hij is het enige lid en dus alleenheerser.
Makkelijk. Dan heb je geen last van mensen die denken het ook te weten. Wilders: moet toch wel een geweldige democraat zijn!
27-11-2023 om 12:25
geschreven door Gust Adriaensen
24-11-2023
'Alleen de postjes tellen'
Socioloog Marc Elchardus bewijst de democratie geen goede dienst door het zo voor te stellen (cfr. De Afspraak) dat partijprogramma's eigenlijk geen inhoudelijke waarde hebben, maar alleen maar recruterings-, reclamewaarde.
Dat leidt tot meer wantrouwen en cynisme ten aanzien van de politiek: alleen de postjes tellen.
24-11-2023 om 20:40
geschreven door Gust Adriaensen
Tegen de achtergrond van de onzekere toekomst van Korian, de machtige Franse speler in de privé-wzc's in België en Nederland, is het onderzoek in 2021 door De Morgen, naar de financiële manipulaties van de privé-wzc's, erg interessant en ontluisterend.
23-11-2023 om 22:02
geschreven door Gust Adriaensen
Norbertijnse beweging
Op zondag 19 november gaf pater Nicolaas, prior van de abdij van Postel, in het 'Kontaktcentrum' een lezing over de norbertijnse spiritualiteit en het norbertijnse leven.
Tot slot van zijn boeiende uiteenzetting, vermeldde pater Nicolaas enkele hedendaagse accenten en evoluties van het norbertijnse leven.
-De verrijzenisspiritualiteit blijft voor de norbertijnen de bron van dynamische hoop.
-Er groeien ideeën en er zijn aanzetten tot norbertijnse ‘verbreding’, een norbertijnse ‘beweging’.
-In die verruiming, die beweging, hebben de zgn. ‘verbondenen’ ook hun plaats. Het zijn mensen die delen in de norbertijnse spiritualiteit door te participeren in de communio (het leven van de gemeenschap), de liturgie, de caritas van de norbertijnen.
-In de abdij van Postel is de abdijkring is daarvan een laagdrempelig voorbeeld.
-In de toekomst kan die participatie in de verschillende norbertijnenabdijen, mogelijk verder groeien naar een nog meer structurele verbondenheid.
Wie meer info wenst over de abdijkring kan contact opnemen met pater Nicolaas, 0495 52 46 54, nicolaasgorts@hotmail.com.
23-11-2023 om 15:20
geschreven door Gust Adriaensen
'De Kansendans'
Beste,
Niet iedereen krijgt dezelfde kansen. Het is niet vanzelfsprekend om je in te leven in hoe mensen kansarmoede ervaren...
Schakel Retie organiseert een "inleef" theatervoorstelling: "De Kansendans". We willen jou en de collega’s van harte uitnodigen op deze voorstelling op vrijdag 8 dec om 19u30 in zaal den Dries te Retie.
Korte toelichting: Het stuk is gebaseerd op het gelijknamig boek van Caro Bridts en Lieven De Pril. Caro is ervaringsdeskundige in armoede en sociale uitsluiting. Lieven is 35 jaar professioneel en vrijwillig actief in armoedebestrijding. Beiden zijn educatief medewerker bij Welzijnsschakels Vlaanderen. Caro en Lieven kennen de mensen en de verhalen die achter de armoedecijfers zitten. Kruip op 8 december in de huid van iemand die kansarmoede ervaart.
De monoloog wordt gebracht door Stefanie Moens. Zij maakt met veel succes een toer door Vlaanderen. Laat je verrassen door een onbekende wereld achter de gevels in jouw eigen buurt. Zet de bril op van mensen die uitgesloten worden. Krijg een andere kijk op de samenleving, op armoede en op duurzame oplossingen.
Praktisch: Kaarten in voorverkoop kan je bestellen via onderstaande qr code of deze link. Kaarten: voorverkoop 6 euro, Kansentarief (via uitpas) 2 euro, kassa 10 euro Meer info: zie website en kies "De Kansendans"
We hopen je te mogen verwelkomen op 8 december!
-- Met vriendelijke groeten,
Paul De Wit, namens Schakel Retie vzw
23-11-2023 om 11:36
geschreven door Gust Adriaensen
22-11-2023
'Geheel bezijden de waarheid'
Priester Rik Devillé zei in De Afspraak dat de samenleving voor de 'wetten van Rome buigt en knielt'.
Rik Torfs, de vroegere rector van de Katholieke Universiteit van Leuven, was daarover heel duidelijk: 'Dat is geheel bezijden de waarheid en slaat zowel juridisch als feitelijk nergens op'.
Devillé is hier inderdaad de trappers volledig kwijt. Hij zit gevangen (en hij blijft er door de media in opgesloten) in een bizar denkschema waarin de (civiele) 'samenleving buigt en knielt voor de wetten van Rome'. Kom nou. Zelfs de eenvoudige priester Devillé buigt en knielt niet voor Rome
Als de samenleving maar eens wilde luisteren naar de stem van Rome, van de paus, dan zou de vernietiging van Gaza direct stoppen, net als al die andere oorlogen en oorlogjes. Maar helaas, dat doet die civiele samenleving niet. En toch heeft Devillé het over 'buigen en knielen voor Rome'.
22-11-2023 om 21:50
geschreven door Gust Adriaensen
21-11-2023 om 08:20
geschreven door Gust Adriaensen
Klimaatongelijkheid
Rijkste 1% stoot meer koolstof uit dan armste 66%.
De 'vervuilende elite' plukt de planeet kaal, zegt Oxfam in een uitgebreid onderzoek naar klimaatongelijkheid.
21-11-2023 om 08:11
geschreven door Gust Adriaensen
20-11-2023
'Democratie vraagt om religie'
In zijn boek 'Democratie vraagt om religie', schrijft de bekende Duitse socioloog Hartmut Rosa, dat we ons, als samenleving, in een ernstige crisis bevinden en dat we 'religieuze instellingen, tradities, praktijken, denkstructuren, overtuigingen en riten nodig hebben, om er misschien nog uit te komen'.
20-11-2023 om 16:42
geschreven door Gust Adriaensen
Twee maten en twee gewichten
In 2004 verscheen er een artikel in De Standaard over teksten van het Vlaams Belang.
In alle teksten, aldus de auteur, vinden we denigrerende en agressieve uitspraken over Wallonië, de Walen en de Franstaligen, zonder onderscheid, zonder nuance. Het zijn allemaal zakkenvullers, dieven, profiteurs, onbetrouwbare mensen, dwarsliggers, hooghartige imperialisten.
Die Vlaams-Belangteksten werden niet in een zatte bui neergeschreven. Zij verwoorden wat er in die partij leefde/leeft aan aversie voor 'andere' bevolkingsgroepen, in het bijzonder de Walen.
Een heksenjacht op V.B-kopstukken, zoals nu op Rousseau, heeft nochtans nooit plaatsgehad.
20-11-2023 om 11:56
geschreven door Gust Adriaensen
16-11-2023
De oogkleppen van barones Doornaert
Barones-journaliste Mia Doornaert valt in De Standaard op een onbehouwen manier bisschop Bonny aan, omdat hij in een open brief de nu al weken durende vernietiging van de Gazanen en Gaza aanklaagde.
Toppunt van hypocrisie en fanatisme is wel dat een journaliste, bisschop Bonny het zwijgen wil opleggen. De kop van haar artikel liegt er niet om: 'U zou beter gezwegen hebben'. Wat een pretentie! Wat een onjournalistieke en ondemocratische kreet!
Klap op de vuurpijl. In haar aanval op bisschop Bonny,slaagt barones-journaliste Doornaert erin, met geen woord te reppen over het staatsterrorisme van Israël,dat al aan ongeveer 14000 mensen het leven heeft gekost, honderdduizenden woningen vernielde en meer dan een miljoen mensen op de vlucht joeg.
16-11-2023 om 17:07
geschreven door Gust Adriaensen
15-11-2023
Pater Nicolaas nodigt uit...voor de NORBERTIJNSE NOVEMBERZONDAG
Beste mensen,
Graag wil ik jullie uitnodigen voor onze 'NORBERTIJNSE NOVEMBERZONDAG' en dit op 19 NOVEMBER (komende zondag... dus je kan het niet vergeten!)
We starten om 14u in de abdijkerk van Postel met een uitleg door Marcel Hannes (Molse Gids) van de glasramen die op een prachtig beeldrijke wijze het leven van onze Stichter de H.Norbertus vertellen.
Nadien pauzeren we met een versnapering in de refter van het Kontaktcentrum ong. van 15u30 tot 16u30. En dan geef ik nog een conferentie in de grote conferentiezaal over de 'Norbertijnse spiritualiteit' :
Vanwaaruit leefde Norbertus, vanwaaruit leven de Norbertijnen, vanwaaruit kunnen wij leven die 'norbertijns verbonden' willen zijn? Om 18.00 u. kan je de vespers meebidden!
VAN HARTE WELKOM ! INSCHRIJVEN IS NIET NODIG! KOMEN IS BELANGRIJKER!
15-11-2023 om 10:02
geschreven door Gust Adriaensen
Bisschop Bonny: 'Joodse vrienden, ik kan niet langer zwijgen'
Wat Dennis Baert van het Instituut voor Joodse Studies van de UA, ook niet wil lezen in het artikel van bisschop Bonny is dit fragment: 'Het is ergerlijk hoe sommige politieke en militaire leiders in Israël, Bijbelse thema’s misbruiken om hun moorddadige optreden te legitimeren.' De bisschop verduidelijkte dat in De Zevende Dag.
Het gaat in het bijzonder om een verwijzing door premier Netanyahu naar Amalek: ‘Jullie mogen niet vergeten wat Amalek jullie heeft aangedaan, zegt onze heilige Bijbel. We herinneren ons dat en we vechten!’ Duizenden jaren geleden vielen de Amalekieten een zwak, zwervend Israël aan.
De verwijzing naar Amalek roept natuurlijk ook de hele Amalekcontext van het Oude Testament op. Want Jahweh zegt ook dat Israël ‘Amalek moet vernietigen, zodat later niemand nog zal weten dat Amalek heeft bestaan’.
Later maakt Jahweh zijn vergelding nog explicieter: ‘Ga nu en vernietig Amalek. Dood alles en iedereen: mannen en vrouwen, kinderen en baby’s, koeien en schapen, kamelen en ezels.’
Als Netanyahu naar die Amalekpassages verwijst, kan je inderdaad 'niet langer zwijgen'.
15-11-2023 om 09:50
geschreven door Gust Adriaensen
14-11-2023
Wraak
De disproportionele wraakactie van Israël, zal bij generaties Palestijnen de haat tegen Israël bestendigen en verhevigen.
14-11-2023 om 17:33
geschreven door Gust Adriaensen
Pretentie en oogkleppen
Dennis Baert van het Instituut voor Joodse Studies van de UA, verwijt bisschop Bonny dat hij het in zijn open brief 'Ik kan niet langer zwijgen', over godsdienst heeft.
Toch wel erg pretentieus van deze meneer: uitschreeuwen dat een bisschop het niet over godsdienst mag hebben.
Baert presteert het ook de door Israël al wekenlang aangerichte gruwel in Gaza, bijzonder zuinig af te doen met 'geweld in Gaza'. Dat Israël al duizenden mensen en woningen heeft plat gebombardeerd, wil deze man van Joodse Studies bewust niet zien en zeker niet vermelden.
14-11-2023 om 10:12
geschreven door Gust Adriaensen
13-11-2023
Lezing over de glasramen in de abdijkerk en over Norbertijnse spiritualiteit
Op zondag 19 november om 14u. vertelt Marcel Hannes, Molse gids, in de abdijkerk van Postel het levensverhaal van de H. Norbertus aan de hand van de glasramen
Na een koffiepauze in het Kontaktcentrum geeft pater Nicolaas in de conferentiezaal een lezing over ‘De spiritualiteit van Sint-Norbertus, zijn volgelingen en zijn ‘verbondenen’. Bijdrage voor elke voordracht : 5 euro per persoon. Koffiepauze inbegrepen. Het is natuurlijk ook mogelijk een van de twee presentaties bij te wonen.
Niet te missen!Meer info : 0495 52 46 54
Iedereen van harte welkom!
13-11-2023 om 08:33
geschreven door Gust Adriaensen
12-11-2023 om 20:20
geschreven door Gust Adriaensen
Schakel presenteert 'De Kandendans'
Beste,
Niet iedereen krijgt dezelfde kansen. Het is niet vanzelfsprekend om je in te leven in hoe mensen kansarmoede ervaren...
Schakel Retie organiseert een "inleef" theatervoorstelling: "De Kansendans". We willen jou en de collega’s van harte uitnodigen op deze voorstelling op vrijdag 8 dec om 19u30 in zaal den Dries te Retie.
Korte toelichting: Het stuk is gebaseerd op het gelijknamig boek van Caro Bridts en Lieven De Pril. Caro is ervaringsdeskundige in armoede en sociale uitsluiting. Lieven is 35 jaar professioneel en vrijwillig actief in armoedebestrijding. Beiden zijn educatief medewerker bij Welzijnsschakels Vlaanderen. Caro en Lieven kennen de mensen en de verhalen die achter de armoedecijfers zitten. Kruip op 8 december in de huid van iemand die kansarmoede ervaart.
De monoloog wordt gebracht door Stefanie Moens. Zij maakt met veel succes een toer door Vlaanderen. Laat je verrassen door een onbekende wereld achter de gevels in jouw eigen buurt. Zet de bril op van mensen die uitgesloten worden. Krijg een andere kijk op de samenleving, op armoede en op duurzame oplossingen.
Praktisch: Kaarten in voorverkoop kan je bestellen via onderstaande qr code of deze link. Kaarten: voorverkoop 6 euro, Kansentarief (via uitpas) 2 euro, kassa 10 euro Meer info: zie website en kies "De Kansendans"
We hopen je te mogen verwelkomen op 8 december!
-- Met vriendelijke groeten,
Paul De Wit, namens Schakel Retie vzw
12-11-2023 om 17:12
geschreven door Gust Adriaensen
09-11-2023
Bisschop Bonny schrijft Open brief over oorlog in Gaza
'Joodse vrienden, ik kan niet langer zwijgen.' Zo begint de open brief. De Bijbel legitimeert de gewelddadige herovering van het ‘Bijbelse land’ niet.
In het Oude Testament staat niets, na de dood en opstanding van Jezus, dat nog een gewelddadige recuperatie van het ‘Bijbelse land’ kan legitimeren, schrijft Johan Bonny. Lees de hele open brief hieronder.
-------------------
Joodse vrienden, ik kan niet langer zwijgen
Aan paus Pius XII (1876-1958) denk ik zelden of nooit terug. Behalve de voorbije dagen en weken, sinds de gewelddaden van Hamas van 7 oktober en de bombardementen in Gaza. Vanaf de jaren 60 kreeg paus Pius XII stelselmatig het verwijt dat hij zich niet duidelijk genoeg had uitgesproken tegen de deportatie en de vernietiging van de Joodse bevolking in landen onder nazistisch en fascistisch bewind. Hij zou zich te lang neutraal hebben opgesteld. Hij zou niet hard genoeg hebben gereageerd tegen het machtige Duitsland. Het leverde hem in sommige kringen de bijnaam van ‘nazipaus’ op.
Waar begint of eindigt schuldig zwijgen?
Van het verleden naar het heden is maar een kleine stap. In de krant van vanochtend lees ik dat al vierduizend kinderen in Gaza gestorven zijn, of elke dag zo’n vierhonderd. ‘Gaza is een kerkhof voor kinderen geworden’, liet Unicef-woordvoerder James Elder optekenen. ‘En voor alle anderen is het een levende hel.’ Het Westen reageert verward en tegenstrijdig. Velen stellen zich ‘neutraal’ op. Ondertussen steunen de grootste militaire mogendheden het Israëlische leger. Want ‘het is toch allemaal heel complex!’ Of: ‘We moeten een westerse democratie als Israël toch steunen!’ Wat zit ik hier als bisschop nu te zwijgen? Voor wie of wat zou ik mij moeten inhouden?
Het ideale alibi
Ik woon in de Vlaamse stad met de grootste Joodse gemeenschap van het land. Ik heb goede kennissen in de Joodse gemeenschap. Ik ben lid van het Overlegorgaan van Christenen en Joden in België (OCJB). Moet ik nu spreken of zwijgen, en voor wie? Wie is straks nog mijn vriend of mijn vijand, als ik spreek? Het is inderdaad een complex verhaal. Israël heeft het recht om te bestaan en zich te verdedigen, niemand zal dat betwijfelen. Maar ook de Palestijnen hebben het recht om te bestaan en zich te verdedigen.
Helaas werden alle inspanningen om tot een tweestatenoplossing te komen systematisch en strategisch geboycot. Tot een voorspelbare ontploffing het ideale alibi zou opleveren.
De ontploffing is er gekomen. Het slotoffensief lijkt ingezet. Niemand die nu nog gelooft in een vreedzame co-existentie in het voormalige mandaatgebied Palestina. De kinderen moeten dood. De jongeren moeten weg. De rest zal radicaliseren (wat zouden ze anders doen?). En na Gaza zal de Westelijke Jordaanoever volgen. Waar blijven de mensenrechten en het internationaal recht?
Als bisschop wil ik mij tot mijn terrein beperken, dat van het geloof. Christenen en joden delen grotendeels dezelfde heilige geschriften met elkaar, de boeken die wij het Oude Testament noemen. Maar in onze interpretatie van die geschriften zitten wij sinds de dood en verrijzenis van Jezus Christus geenszins op hetzelfde spoor. Dat verschil gaat niet over bijkomstigheden, maar over de kern van de zaak: dat Gods liefde en Gods redding niet langer gebonden zijn aan een specifiek land, een specifiek ras of een specifieke cultuur. In de kern van het christendom staat de universaliteit van het heil. Alle rechten en alle plichten die met het christelijke geloof samenhangen, hebben een universele draagkracht. Ze gaan elk particulier belang te boven, zelfs elk particulier religieus belang.
Religie, bloed en geweld
Daarom zijn er naar christelijk oordeel in het Oude Testament geen godswoorden te vinden die, na de dood en opstanding van Jezus, nog een gewelddadige recuperatie of militaire uitbreiding van het zogenaamde ‘Bijbelse land’ kunnen legitimeren. De God van Israël is de Vader van alle mensen, zoals in Genesis te lezen staat.
Het is ergerlijk hoe sommige politieke en militaire leiders in Israël Bijbelse thema’s misbruiken om hun moorddadige optreden te legitimeren.
Ze beschadigen het imago van hun godsdienst en van alle godsdiensten wereldwijd. Ze perverteren de betekenis van de mooiste Bijbelse uitdrukkingen zoals die van de Uitverkiezing, het Verbond, de Belofte, de Uittocht, het Beloofde Land en zelfs van het eindtijdelijke Jeruzalem. Ze versterken de indruk dat godsdienst met bloed, met land en met geweld te maken heeft.
Toegegeven, ik zeg dat als christen. En als christen moet ik ook behoedzaam met ons verleden omgaan. Maar zo te spreken, dat ben ik verplicht aan het wezenlijke verschil – en dus aan de eigenste boodschap – waarvoor Jezus van Nazareth aan een kruis is gestorven. Toen al. Een Joodse man uit Palestina, 33 jaar jong.
09-11-2023 om 17:11
geschreven door Gust Adriaensen
Bisschop Bonny schrijft Open brief over oorlog in Gaza
'Joodse vrienden, ik kan niet langer zwijgen.' Zo begint de open brief. De Bijbel legitimeert de gewelddadige herovering van het ‘Bijbelse land’ niet.
In het Oude Testament staat niets, na de dood en opstanding van Jezus, dat nog een gewelddadige recuperatie van het ‘Bijbelse land’ kan legitimeren, schrijft Johan Bonny. Lees de hele open brief hieronder.
-------------------
Joodse vrienden, ik kan niet langer zwijgen
Aan paus Pius XII (1876-1958) denk ik zelden of nooit terug. Behalve de voorbije dagen en weken, sinds de gewelddaden van Hamas van 7 oktober en de bombardementen in Gaza. Vanaf de jaren 60 kreeg paus Pius XII stelselmatig het verwijt dat hij zich niet duidelijk genoeg had uitgesproken tegen de deportatie en de vernietiging van de Joodse bevolking in landen onder nazistisch en fascistisch bewind. Hij zou zich te lang neutraal hebben opgesteld. Hij zou niet hard genoeg hebben gereageerd tegen het machtige Duitsland. Het leverde hem in sommige kringen de bijnaam van ‘nazipaus’ op.
Waar begint of eindigt schuldig zwijgen?
Van het verleden naar het heden is maar een kleine stap. In de krant van vanochtend lees ik dat al vierduizend kinderen in Gaza gestorven zijn, of elke dag zo’n vierhonderd. ‘Gaza is een kerkhof voor kinderen geworden’, liet Unicef-woordvoerder James Elder optekenen. ‘En voor alle anderen is het een levende hel.’ Het Westen reageert verward en tegenstrijdig. Velen stellen zich ‘neutraal’ op. Ondertussen steunen de grootste militaire mogendheden het Israëlische leger. Want ‘het is toch allemaal heel complex!’ Of: ‘We moeten een westerse democratie als Israël toch steunen!’ Wat zit ik hier als bisschop nu te zwijgen? Voor wie of wat zou ik mij moeten inhouden?
Het ideale alibi
Ik woon in de Vlaamse stad met de grootste Joodse gemeenschap van het land. Ik heb goede kennissen in de Joodse gemeenschap. Ik ben lid van het Overlegorgaan van Christenen en Joden in België (OCJB). Moet ik nu spreken of zwijgen, en voor wie? Wie is straks nog mijn vriend of mijn vijand, als ik spreek? Het is inderdaad een complex verhaal. Israël heeft het recht om te bestaan en zich te verdedigen, niemand zal dat betwijfelen. Maar ook de Palestijnen hebben het recht om te bestaan en zich te verdedigen.
Helaas werden alle inspanningen om tot een tweestatenoplossing te komen systematisch en strategisch geboycot. Tot een voorspelbare ontploffing het ideale alibi zou opleveren.
De ontploffing is er gekomen. Het slotoffensief lijkt ingezet. Niemand die nu nog gelooft in een vreedzame co-existentie in het voormalige mandaatgebied Palestina. De kinderen moeten dood. De jongeren moeten weg. De rest zal radicaliseren (wat zouden ze anders doen?). En na Gaza zal de Westelijke Jordaanoever volgen. Waar blijven de mensenrechten en het internationaal recht?
Als bisschop wil ik mij tot mijn terrein beperken, dat van het geloof. Christenen en joden delen grotendeels dezelfde heilige geschriften met elkaar, de boeken die wij het Oude Testament noemen. Maar in onze interpretatie van die geschriften zitten wij sinds de dood en verrijzenis van Jezus Christus geenszins op hetzelfde spoor. Dat verschil gaat niet over bijkomstigheden, maar over de kern van de zaak: dat Gods liefde en Gods redding niet langer gebonden zijn aan een specifiek land, een specifiek ras of een specifieke cultuur. In de kern van het christendom staat de universaliteit van het heil. Alle rechten en alle plichten die met het christelijke geloof samenhangen, hebben een universele draagkracht. Ze gaan elk particulier belang te boven, zelfs elk particulier religieus belang.
Religie, bloed en geweld
Daarom zijn er naar christelijk oordeel in het Oude Testament geen godswoorden te vinden die, na de dood en opstanding van Jezus, nog een gewelddadige recuperatie of militaire uitbreiding van het zogenaamde ‘Bijbelse land’ kunnen legitimeren. De God van Israël is de Vader van alle mensen, zoals in Genesis te lezen staat.
Het is ergerlijk hoe sommige politieke en militaire leiders in Israël Bijbelse thema’s misbruiken om hun moorddadige optreden te legitimeren.
Ze beschadigen het imago van hun godsdienst en van alle godsdiensten wereldwijd. Ze perverteren de betekenis van de mooiste Bijbelse uitdrukkingen zoals die van de Uitverkiezing, het Verbond, de Belofte, de Uittocht, het Beloofde Land en zelfs van het eindtijdelijke Jeruzalem. Ze versterken de indruk dat godsdienst met bloed, met land en met geweld te maken heeft.
Toegegeven, ik zeg dat als christen. En als christen moet ik ook behoedzaam met ons verleden omgaan. Maar zo te spreken, dat ben ik verplicht aan het wezenlijke verschil – en dus aan de eigenste boodschap – waarvoor Jezus van Nazareth aan een kruis is gestorven. Toen al. Een Joodse man uit Palestina, 33 jaar jong.
09-11-2023 om 12:30
geschreven door Gust Adriaensen