Landbouw en natuur: partners in hetzelfde landschap
Factcheck: slokt natuur de landbouwgrond op?
De feiten: van de 783.000 hectare die in Vlaanderen voorzien zijn voor landbouw, is slechts 1,8% ingenomen door natuur. De landbouwgrond gaat vooral naar industrie, verkavelingen en paardenweides. Dus nee, natuur is niet de boosdoener. Jammer dat landbouw en natuur tegen elkaar worden opgezet, want eigenlijk zijn we partners in hetzelfde landschap en werken we in de praktijk goed samen. Lees ons dossier.
07-03-2024 om 13:54
geschreven door Gust Adriaensen
Een sombere barones
'Geen blijde Vrouwendag, morgen', orakelt barones Doornaert in DS.
En dat zal er niet beter op worden, als Mia daar ook verschijnt.
Misschien blijft ze voor het welbevinden der vrouwen toch beter in haar knusse bourgeoissalonnetje en schrijft ze een volgende antiwokecolumn.
07-03-2024 om 10:04
geschreven door Gust Adriaensen
05-03-2024
Kritiek op verankering recht op abortus in Franse grondwet
De Pontificale Academie voor het Leven in Rome bracht een verklaring uit na stemming. De academie sluit zich aan bij het standpunt van de Franse Bisschoppenconferentie van vorige week waarin stond dat abortus niet ‘uitsluitend vanuit het perspectief van de rechten van de vrouw’ kan worden gezien. De pauselijke academie benadrukte dat in het tijdperk van universele mensenrechten er geen ‘recht’ kan bestaan op het nemen van een menselijk leven.
Matthieu Rougé, bisschop van Nanterre, vroeg zich publiekelijk af of de verankering in de grondwet van abortus voortaan het recht van artsen op gewetensbezwaren uitsluit. ‘Een samenleving die de cultuur van de dood constitutionaliseert, of ze zich daar nu van bewust is of niet, verzwakt ook zichzelf’, legde hij ook uit.
05-03-2024 om 22:27
geschreven door Gust Adriaensen
04-03-2024
Wanneer het politiek te heet wordt, komt de liberalisering van euthanasie weer boven
Nu hun populariteit na het boerenprotest een nieuw dieptepunt bereikt heeft, staan onze politici opnieuw klaar met een “ethisch dossier”, wellicht om hun hopeloos achterhaalde maatschappelijke relevantie in de aanloop naar de verkiezingen nog snel even op te krikken. Hun nieuwe doelwit: de verdere liberalisering van de euthanasiewetgeving.
Momenteel is euthanasie in België nog steeds verboden voor wilsonbekwame mensen.Daarom kiezen bv dementie-patiënten er vaak voor, om hun euthanasie te laten plaatsvinden terwijl ze nog voldoende klaar van geest zijn om te beantwoorden aan wettelijke normen. Dit is natuurlijk nog steeds niet naar de zin van de euthanasie-lobbyisten, die het volledige beschikkingsrecht over hun leven willen opeisen, ook wanneer dit fysiek en/of intellectueel eigenlijk niet meer mogelijk is.Om een draagvlak voor een verdere liberalisering van de euthanasiewetgeving te creëren, publiceerde “De Standaard” daarom een emo-artikel over oud-VRT-baas Jan Ceuleers die zijn leven in een vroeg stadium van dementie liet beëindigen: een vlot geschreven combinatie van familie drama en romantisering van wat eigenlijk neerkomt op suïcide. Het was duidelijk niet de bedoeling van de redactie van de Standaard, om een“verworven recht” als euthanasie, zelfs op een genuanceerde manier, in vraag te stellen. Op dezelfde dag publiceerden ze trouwens al een artikel over de plannen van Open VLD om komaf te maken met “de situaties waarbij ‘verminderde wilsbekwaamheid’ een euthanasie verhindert.“ In de hoofdrol: de euthanasie-zeloot bij uitstek, Open VLD senator Jean-Jacques De Gucht.
De Gucht diende vijftien jaar geleden al voorstellen in, om euthanasie bij verminderde wilsbekwaamheid mogelijk te maken. Hij werd daarbij teruggefloten door politieke tegenstanders, die zich vragen stelden bij het doden van kwetsbare mensen, met als enig excuus dat hun leven onvoldoende kwaliteit zou bieden. Deze tegenstanders hebben trouwens voldoende historische redenen om zich zorgen te maken.Er bestaat namelijk een steeds duidelijker wordende parallel tussen hedendaagse pro-euthanasie argumenten en deze van de Nationaal-Socialisten tijdens WWII. Ook deze laatsten vonden het aanvaardbaar, om mensen bij “onvolwaardig leven” of “maatschappelijke belasting” naar de andere wereld te helpen.
De discussie inzake “waardig leven” en “financiële druk” vormt vandaag nog steeds een heikel thema. Er worden almaar meer vragen gesteld rond de haalbaarheid en betaalbaarheid van de ouderen- en gehandicaptenzorg in een context van een snel evoluerende vergrijzing en geboortekrimp. Een groeiend tekort aan personeel en budget riskeren bovendien een desastreuze impact te hebben op de zorgkwaliteit en behoud van het systeem op zich.
Zijn euthanasie en “preventieve” abortus dan het antwoord op de zorg-tsunami die ons tegemoet komt? Als Katholieken zou ons antwoord hierop een resolute “neen” moeten zijn. Nihilisme en dood zullen voor Christenen nooit een aanvaardbaar antwoord vormen op humanitaire uitdagingen. Dit komt neer op het accepteren van de “cultuur van de dood”, waartegen de H. Johannes Paulus II ons met zoveel aandrang verwittigde. De dood is de gemakkelijkheidsoplossing van een hedonistische maatschappij, die vooral niet geconfronteerd wil worden met de realiteit van de lijdende mens en zich verstikt in de eigen individualistische wanhoop. Wanneer men echter gelooft in een liefhebbende Christelijke God, wordt onze capaciteit tot barmhartigheid, hoop, innerlijke kracht en uiteindelijk geluk vermenigvuldigd. Het blijft dus onze taak als gelovigen om de nachtmerrie van de euthanasie, maar ook deze van de verwaarlozing in de zorg zoveel mogelijk tegen te houden en te blijven zoeken naar nieuwe, menswaardige oplossingen.
04-03-2024 om 14:23
geschreven door Gust Adriaensen
Update van pater Daniël
Goede Vrienden,
De zesde eigenschap van ons mens-zijn bestaat uit de gave van onszelf, in vrijheid en liefde. Dit behoort tot Gods wezenheid naar wiens beeld wij geschapen zijn. Gods Menswording in Jezus, zijn lijden en sterven zijn hiervan de hoogste uitdrukking. Als de Nieuwe Adam heeft hij onze schuld op zich genomen en uitgeboet. Terwijl de eerste Adam door ongehoorzaamheid en weerspannigheid het gelukzalige samenleven met God voor het menselijk geslacht hoogmoedig heeft afgewezen en verspeeld, heeft de Tweede Adam door gehoorzaamheid het voor ons weer mogelijk gemaakt in te treden in het oorspronkelijke plan van de Schepper met de mens. Het eerste mensenpaar is gezwicht voor het “nabootsend verlangen” van de duivel. Jezus zal in de woestijn hieraan weerstaan: “Toen zei Jezus hem: Weg, satan; er staat geschreven: de Heer uw God zult gij aanbidden en Hem alleen dienen” (Mattheus 4, 10, zie Deut. 6, 13). Dit is de overwinning op de menselijke hebzucht, eerzucht en heerszucht. Zo begrijpen we het verschil tussen een heidense en een christelijke samenleving. Jezus wil het kwaad in de samenleving niet oplossen door schuldigen aan te duiden en te slachtofferen. Dit werd reeds in het O.T. aangekondigd. Psalm 51 (50), 18v : “U wenst toch immers geen slachtoffers? U vindt toch geen voldoening in brandoffers? Een berouwvolle geest is een offer voor God”. Hij is gekomen om te redden. Adam bracht over de mensheid een vloek, die Jezus zelf op zich genomen heeft: “Christus heeft ons bevrijd...door zelf voor ons een vloek te worden...” (Galaten 3, 13). Hij is als het ware zelf de zonde, de verworpene, de vervloekte geworden. Door zijn menswording, lijden en sterven heeft Hij de zonde en haar gevolg, de dood, voorgoed vernietigd. Al blijft dit een groot mysterie, het is niet irrationeel. We kunnen er iets van trachten te begrijpen. Het is Rene Gerard die onze aandacht heeft getrokken op het unieke van de passieverhalen. Hij heeft zich eigenlijk heel zijn leven met niets anders bezig gehouden dan met de wereldliteratuur (Dostojevski, Cervantes, Shakespeare, Proust...) en tot zijn eigen verbazing het unieke van de passieverhalen ontdekt. Alle culturen, en niet alleen de westerse, zoals de intellectuele mode het nu graag voorstelt, heeft zijn onschuldige slachtoffers en zijn zondebok, aldus R. Girard. De Bijbelse boodschap, met als hoogtepunt de Evangelieverhalen over de kruisiging van Jezus, is de openbaring van “de godsdienst van alle godsdiensten”, “de uiteindelijke openbaring van al het religieuze”. “De vier Evangelieverhalen over de kruisiging hebben een eigen wetenschappelijke waarde... niet alleen omdat zij de waarheid vertellen, maar omdat zij het onopgeloste raadsel van de mythen leren ontcijferen. Dat is in mijn ogen de echte ontdekking van mijn werk, nl. de Bijbelse rechtzetting van de leugens van de mythen” (Les origines de la culture, D. D. B., Parijs, 2004, blz. 265-6). In de mythen hebben de moordenaars altijd gelijk en de slachtoffers ongelijk. En het onrecht wordt een daad van rechtvaardigheid. In de Bijbel en het Evangelie is het omgekeerd. Volgens de Griekse mythe bevrijdt Oidipoes Thebe van de vreselijke sfinx en mag met de koningin trouwen. Noch hij, noch de koningin zijn zich bewust dat zij moeder en zoon zijn. Hierdoor komt er grote ellende over Thebe. Mythen houden de waarheid van schuld en onschuld verborgen, de passieverhalen openbaren de waarheid glashelder. Wanneer Oidipoes als de oorzaak van de ellende uitgeschakeld is, komt er weer even rust. Wanneer Jezus gekruisigd is, komt er helemaal geen rust. De Evangelieverhalen tonen overduidelijk aan dat zijn veroordeling het grootste onrecht is en dat Hij geheel onschuldig is. Met zijn dood en de uitstorting van de heilige Geest zal het christelijk geloof zich over de hele wereld verspreiden. In het christendom wordt de zondebok “gedesacraliseerd” en erkend voor wat hij werkelijk is, een onschuldig slachtoffer, onrechtvaardig vermoord. “Door de onschuld van Jesus aan te duiden, openbaren de Evangelies de onschuld van alle gelijkaardige slachtoffers, veroordeeld door het unanieme geweld en valse lynchpartijen, vanaf de grondvesting van de wereld” (ibidem, blz. 269). Op het Kruis trekt Jezus alle mensen tot zich. De geschiedenis van alle menselijke beschavingen is in wezen dezelfde. Uit het (slechte) nabootsend verlangen komen na-ijver en jaloezie voort. Rivaliteit wordt geweld dat eindigt in doodslag. De invloed van het christendom heeft het nu wat moeilijker gemaakt om unaniem een onschuldig slachtoffer aan te wijzen en uit te schakelen maar het zondebok systeem blijft.
Van dit bloeddorstig mechanisme kunnen we bevrijd worden door de goede navolging, die op sublieme wijze geopenbaard wordt in de leer, het leven en de Persoon van Jezus Christus. Hij maakt ons duidelijk dat wij het geweld willen oplossen door anderen als schuldigen aan te wijzen en met een sacrificiëel offer uit te schakelen. Zo onderhouden wij het geweld, dat ook in ons eigen hart zit. We blijven immers de smaak van de navolging van het verlangen van de duivel meedragen. En het uitschakelen van een zondebok zien we dan als een daad van rechtvaardigheid. Jezus brengt een nieuwe wereldorde, die de slachtoffers vervangt door liefde en bekering. Jezus’ kruisdood, in liefde en vrijheid aanvaard, openbaart de extreme wreedheid van het menselijk mechanisme van het nabootsend verlangen en de zondebok. Mythen scharen zich aan de kant van de moordenaars. Jezus wordt zelf vrijwillig slachtoffer en staat aan de kant van de onschuldigen. Hij vertegenwoordigt alle onschuldige slachtoffers. Het nabootsend verlangen en het zondebok systeem afzweren en Jezus’ voorbeeld navolgen, dat heet bekering en leidt naar de echte verlossing. (Vooraleer ons tot de passieverhalen te wenden, geven we eerst nog een schitterende voorafbeelding hiervan uit het Oude Testament).
P. Daniel
04-03-2024 om 14:18
geschreven door Gust Adriaensen
03-03-2024
De nieuwe Kerk
Rik Torfs op Twitter (X):
'Vroeger zei de kerk wat de mensen moesten denken, terwijl ze in toenemende mate iets anders dachten. Vandaag overkomt de kwaliteitskranten precies hetzelfde'.
Scherp opgemerkt en geformuleerd. De 'kwaliteitskranten' zijn de ouderwetse kerk geworden. De nieuwe, huidige Kerk gaat een veel meer open, ruimere, meer hoopgevende, positievere, constructievere richting uit.
Wat weerhoudt de positieve mensen om zich aan te sluiten bij die stroming?
03-03-2024 om 13:49
geschreven door Gust Adriaensen
02-03-2024
Alleen maar woorden
Wie heeft de Vl.B.-voorzitter al ooit humane en werkbare oplossingen horen formuleren over de vraagstukken van migratie en asiel?
02-03-2024 om 14:00
geschreven door Gust Adriaensen
Brengt De Wever zijn partij in verwarring?
In geen enkele partij is de identificatie met de voorzitter zo groot als in N-VA. En er zijn weinig steden waar de burgemeester zoveel aandacht naar zich toetrekt als in Antwerpen.
Dat zegt veel over de politieke persoonlijkheid van De Wever maar blijkt ook meer en meer een nadeel te zijn voor de N-VA. De nogal agressieve manier waarop De Wever verkondigt dat hij premier wil worden, zorgt voor verwarring en angst bij zijn kiezers voor groot verlies van electorale aantrekkingskracht bij alle verkiezingen.
Waarom?
Heel veel Vlamingen staan sceptisch tegenover een politicus die te nadrukkelijk laat horen dat hij minister of zelfs premier wil worden. Zij vinden zo iemand onsympathiek, 'een dikke nek' (zeker als het een Antwerpenaar is), een 'strever'.
De N-VA leeft in grote angst. De Wever is, weliswaar tegen de partijstatuten in, al zovele jaren voorzitter. In de perceptie van velen is N-VA, haar voorzitter. Als hij het niet meer is, betekent dat ongetwijfeld een niet te stelpen aderlating voor de partij.
Op het plaatselijke vlak dreigt zich hetzelfde scenario te voltrekken. Het vertrek van Bart De Wever als burgemeester, zal diepe en onherstelbare wonden slaan in N-VA-Antwerpen.
De Wever is een verstandige politicus. Hij geeft weliswaar soms af op de '(intellectuele) elite', maar hij is zelf een academicus en behoort hoe dan ook tot de elite. Het kan niet anders of ook hij beseft wat de gevolgen zullen zijn van de stappen die hij zet in zijn politieke carrièreplanning.
Het doet hem twijfelen, maakt hem onzeker, brengt hem tot tegenstrijdige stellingnames. Dat alles straalt negatief af op zijn partij.
02-03-2024 om 09:48
geschreven door Gust Adriaensen
Nog niet ingeschreven voor de Augustijnse spiritualiteitsdag?
Pater Nicolaas, prior van de abdij van Postel, laat ons op zaterdag 9 maart nader kennismaken met Augustinus en zijn kloosterregel. Kunnen zij, voor ons, mensen van de 21ste eeuw nog betekenis hebben?
Nog niet ingeschreven? Doe het vlug!
(klik op de afbeelding om ze te vergroten)
02-03-2024 om 09:23
geschreven door Gust Adriaensen
29-02-2024
Democratie? Macht!
Voor de N-VA-voorzitter is deelname van hemzelf en zijn partij aan de federale regeringsmacht, een absolute voorwaarde om nog van 'democratie' te kunnen spreken.
Ziedaar een verbijsterend voorbeeld van hoe een nationalist, 'democratie' definieert: ik moet de macht hebben, anders geen democratie!
29-02-2024 om 20:02
geschreven door Gust Adriaensen
Kristien Hemmerechts: 'Eucharistie is een feest'
Lees het boeiende artikel met schrijfster Kristien Hemmerechts, over haar (her)ontdekking van het katholieke geloof: 'Eucharistie is een feest'.
29-02-2024 om 09:56
geschreven door Gust Adriaensen
28-02-2024
Davidsfonds Retie nodigt uit...
==============
DINSDAG 12 MAART
PATER DAVID: om 20u00
Den Dries
Zijn ervaringen in België en Indië
=================================
WOENSDAG 20 en 27 maart
19u00 Den Dries
EEN REIS DOOR FRANKRIJK
FRANSE CHANSONS
MET EDWARD OLBRECHTS
=================================
VRIJDAG 19 april
Bezoek aan Orakel en Dovre
ORAKEL: Grootste keuze event materialen in Europa: polsbandjes,
tokes, badges, tickets, enz..
Orakel: Veldenstraat 14, 2470 Retie
DOVRE: Producent van houtkachels, pannen en potten in gietijzer.
Dovre: Nijverheidsstraat 18, 2381 Weelde
INSCHRIJVEN VERPLICHT: €25 pp (voor de bus) OP REKENING VAN DF RETIE BE34 7330 1297 4990 met vermelding: ORAKEL
Iedereen komt op eigen kracht naar Orakel tegen 10u00, waar voldoende parkeerplaatsen voorzien zijn.
's Middags worden er hapjes aangeboden bij Orakel.
Vervolgens vertrekken we omstreeks 13u00 van daaruit met bus naar Weelde waar we Dovre zullen bezoeken.
=================================
DONDERDAG 16 MEI
KMSKA en Brouwerij Moortgat
De bus vertrekt om 08u40 aan de sporthal in Retie
om 10u00 KMSKA - geleid bezoek met gidsen in groepen van 18 personen.
's Middags worden we naar het centrum van Antwerpen gebracht waar ierdereen vrij is om te gaan eten en eventueel te winkelen.
Om +/- 15u00 vertrekken we in Antwerpen naar Puurs waar we vanaf 16u00 een geleid bezoek met gids zullen brengen aan de brouwerij Moortgat.
PRIJS: €65 per persoon voor leden en niet-leden
Inschrijven kan tot 26 april op rekening Davidsfonds Retie BE34 7330 1297 4990 met vermelding "16 mei"
Bij grote belangstelling kunnen we het aantal deelnemers uitbreiden tot max. 54 pers..
======================
28-02-2024 om 17:37
geschreven door Gust Adriaensen
Antikerkelijke fundamentalisten
Er is al vaker op gewezen: het fanatieke streven van antikerkelijke fundamentalisten in de politiek en de media om de Kerk te beschadigen, maakt ze blind voor het voortdurende misbruik in andere sectoren van de samenleving.
28-02-2024 om 10:47
geschreven door Gust Adriaensen
27-02-2024
De natuurherstelwet is nodig
Rik Torfs op Twitter:
'Het was moeilijk om binnen te blijven vandaag. De natuur heeft geen ‘herstelwet’ nodig om prachtig te zijn.'
Toch wel Rik, toch wel.
De natuurherstelwet en vooral de toepassing ervan zijn broodnodig opdat u, Rik Torfs, over 30 jaar, wanneer u de 100 nadert, nog altijd zou kunnen zeggen dat de natuur prachtig is.
27-02-2024 om 20:14
geschreven door Gust Adriaensen
26-02-2024
De twee gezichten van Devillé
De reactie van Devillé op bisschop Bonny in De Standaard van 26 februari, is kwaadaardig. Hij verwijt de bisschop arrogantie terwijl Devillé zelf al jaren rondbazuint dat hij de enige echte bestrijder van misbruik is.
Devillé mag zich gelukkig prijzen dat hij als priester nog altijd een personeelslid van het kerkinstituut is. Wie kent een instelling, klein of groot, die zoals de Kerk in het geval Devillé, duldt dat een personeelslid jarenlang afbrekende kritiek, -vaak ook onjuist, kwaadaardig, tendentieus-, uitbrengt op het instituut waarvan hij/zij deel uitmaakt?
Waarom bezorgde hij overigens vele jaren geleden zijn misbruikdocumenten niet aan het gerecht of de politie? Hij vulde er wel enkele goed verkopende schandaalboeken mee.
26-02-2024 om 16:53
geschreven door Gust Adriaensen
Claus. Wie?
De Standaard besteedt vier bladzijden aan de biografie van Claus door Mark Schaevers . Een uitgebreid interview met Schaevers en een recensie door Marc Reynebeau.
In die vier pagina’s is er amper een woord te vinden over het literaire werk. Des te meer over Claus' collaborerende familie en zijn eigen fascinatie voor het nazisme, zijn roem- en mythevormingobsessie, zijn leugens, zijn vrouwen.
Die ingrediënten waren overigens tijdens Claus' leven al interessanter voor de media en het grote publiek, met als hoogtepunt, zijn gemediatiseerde euthanasie.
Claus wordt al jaren niet meer gelezen. Daaraan zal de 1000 pagina’s tellende biografie van Schaevers niets veranderen. Die zal overigens eveneens door een uiterst beperkt aantal mensen gelezen worden.
26-02-2024 om 16:32
geschreven door Gust Adriaensen
25-02-2024
De Augustijnse spiritualiteitsdag nadert
Pater Nicolaas, prior van de abdij van Postel, laat ons op zaterdag 9 maart nader kennismaken met Augustinus en zijn kloosterregel. Kunnen zij, voor ons, mensen van de 21ste eeuw nog betekenis hebben?
Vergeet niet in te schrijven voor 1 maart!
(klik op de afbeelding om ze te vergroten)
25-02-2024 om 16:34
geschreven door Gust Adriaensen
Respect voor bisschop Bonny
Heel veel respect voor bisschop Bonny. Ondanks de voortdurende kritiek van sommige fanatieke politici en media-met-bewust-tunnelzicht, blijft deze man, hoe vermoeid hij ook is, helder, consequent en geëngageerd in zijn communicatie.
25-02-2024 om 15:52
geschreven door Gust Adriaensen
24-02-2024
4-tune popt
Met ‘4-tune popt’ breken we uit onze klassieke schulp! Onder creatieve leiding van onze dirigent Bert Verdonck
nemen we je mee op een muzikale reis door de wereld van de popmuziek.
We laten ons begeleiden door een stellair ensemble van muzikanten: Koen Wellens (piano), Eric Bosteels (drum),
Carlo Van Belleghem (basgitaar), Achilles De Raedt (gitaar), en de soulvolle tonen van Frank Deruytter (sax)
zullen je betoveren met hun muziek. Als kers op de taart, zal '4-tune popt' het ongelooflijke talent
van rijzende ster Sikudhani laten horen, een jonge artieste die onze harten veroverde in 'The Voice Kids'.
Omcirkel dus 17 maart in je agenda en maak je keuze:
🎶 namiddagvoorstelling om 15u
🎶 avondvoorstelling om 19u
🎫Tickets: VVK/kassa € 14; -12 jaar € 10; via 4tunekoor@gmail.com of via onze enthousiaste koorleden
Mis je kans niet voor dit bijzondere concert, dat een viering belooft te zijn van talent, creativiteit en de liefde voor muziek!
We kijken er naar uit om je te verwelkomen!
Stip ook volgende concertdata aan in je agenda :
22 september : een romantisch concert in de kerk van Zevendonk, en
15 december : een feeëriek kerstconcert in de kerk van Retie.
24-02-2024 om 10:50
geschreven door Gust Adriaensen
23-02-2024
De taaltrucjes van Rik Torfs
Op X (Twitter) uit ene mevrouw Brigitte Van Gerven haar ongenoegen over de tweets van Rik Torfs.
'Uw tweets zouden ongelofelijk goed lesmateriaal zijn voor een cursus over drogredeneren. Niet inhoudelijk antwoorden op wat iemand zegt, maar aanvallen op de persoon, het omgekeerde zeggen van wat je denkt zodat niemand u daar op kan aanspreken… ' luidt de kritiek.
Helemaal ongelijk heeft ze niet. Het is inderdaad kenmerkend voor Torfs' tweetpolitiek en -tactiek dat hij zich vaak inhoudelijk buiten het debat opstelt, wanneer het gaat over politieke en maatschappelijke onderwerpen. I.v.m. religieuze en kerkelijke thema's, neemt hij duidelijk stelling. Wat ik erg apprecieer,
De reactie van Torfs illustreert wat mevrouw Van Gerven opmerkt: zij heeft het over het 'hoe', niet over het 'wat'. Ook spanning creëren tussen 'denken' en 'zeggen', uitvergroten en minimaliseren, houden Torfs buiten schot en kunnen lezers op het verkeerde been zetten.
Dat zijn in het 'milieu' allemaal bekende taaltrucjes, voor het creëren van humor, ironie, sarcasme, cynisme. I.v.m. personen, zijn ze soms scherper en pijnlijker dan rechtstreekse aanvallen. De 'schepper' ervan blijft veilig, hoog boven de mêlée van de mensjes beneden.
23-02-2024 om 21:24
geschreven door Gust Adriaensen