Inhoud blog
  • Stijgende ongelijkheid in het (hoger) onderwijs
  • 'De enige weg naar blijvende vreugde'
  • 'De hoogste inkomens betalen niet de meeste belastingen'
  • Samen tegen armoede
  • Ive Marx en Groen
    Archief per jaar
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • -0001
    Archief per maand
  • 12-2024
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 11--0001
    Archief per week
  • 02/12-08/12 2024
  • 25/11-01/12 2024
  • 18/11-24/11 2024
  • 11/11-17/11 2024
  • 04/11-10/11 2024
  • 28/10-03/11 2024
  • 21/10-27/10 2024
  • 14/10-20/10 2024
  • 07/10-13/10 2024
  • 30/09-06/10 2024
  • 23/09-29/09 2024
  • 16/09-22/09 2024
  • 09/09-15/09 2024
  • 02/09-08/09 2024
  • 26/08-01/09 2024
  • 19/08-25/08 2024
  • 12/08-18/08 2024
  • 05/08-11/08 2024
  • 29/07-04/08 2024
  • 22/07-28/07 2024
  • 15/07-21/07 2024
  • 08/07-14/07 2024
  • 01/07-07/07 2024
  • 24/06-30/06 2024
  • 17/06-23/06 2024
  • 10/06-16/06 2024
  • 03/06-09/06 2024
  • 27/05-02/06 2024
  • 20/05-26/05 2024
  • 13/05-19/05 2024
  • 06/05-12/05 2024
  • 29/04-05/05 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 15/01-21/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 16/10-22/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 12/09-18/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 20/12-26/12 2021
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 27/09-03/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 23/03-29/03 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 23/12-29/12 2019
  • 16/12-22/12 2019
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 28/11-04/12 -0001
    Archief per maand
  • 12-2024
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 11--0001
    Blog als favoriet !
    RASP

    11-03-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'Rechten van de mens'

    Rik Torfs, gewezen rector van de KUL, op X:

    'Vanmorgen Jean-Marc Nollet (Ecolo) gehoord op de RTBf. Dat de PVDA een partij is waarmee zaken zijn te doen en het Vlaams Belang verontwaardigd wordt uitgesloten, vind ik onbegrijpelijk. Ofwel sluit je ze allebei uit, ofwel geen van beide. Dat laatste is het meest democratische'.

    Torfs verliest uit het oog dat er nooit een cordon sanitaire tegen PVDA geweest is. Het cordon tegen het Vlaams Blok kwam er omdat het 70-puntenplan inzake immigratie van die partij in strijd werd geacht met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.

     Het Vlaams Belang heeft het 70-puntenplan van 1996 niet afgezworen. Ik raad iedereen aan, en zeker Rik Torfs, het eens aandachtig door te nemen. Sommige punten houden pure vreemdelingendiscriminatie en -afkeer in.

    Waarom heeft Torfs daarvoor helemaal geen aandacht?

     

    11-03-2024 om 16:15 geschreven door Gust Adriaensen


    10-03-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pater David over India en de Kempen

    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op uitnodiging van Davidsfonds Retie, vertelt pater David over zijn geboortestreek en zijn  leven in India, én over zijn ervaringen in Kasterlee en Retie. 

    Datum: 

    -dinsdag 12 maart, 20 uur

    -GC Den Dries, Kerkhofstraat Retie

    Van harte welkom!

    --------------

    DF-Retie schenkt de opbrengst van deze avond volledig aan pater David voor zijn hulp aan studerende jongeren in zijn geboortestreek.

    10-03-2024 om 15:07 geschreven door Gust Adriaensen


    09-03-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'Denk niet dat jij het begin en het einde bent. Er is meer'

    INTERVIEW KRISTIEN HEMMERECHTS EN CHRISTOPHE VEKEMAN “Denk niet dat jij het begin en het einde bent van alles. Er is méér”

    Hilde Van den Eynde en Sarah Vankersschaever in De Standaard

    Ooit was Kristien Hemmerechts militant antiklerikaal, nu gaat ze weer naar de mis. Ook Christophe Vekeman is gefascineerd door het geloof, dankzij de gospel van Bob Dylan. “Het sleutelwoord is voor mij: vertrouwen.”

    Ze draagt, heel discreet, een zilveren kruisje om haar nek. Christophe Vekeman (51) moet zijn leesbril bovenhalen om het sieraad te zien. “Ik dacht aanvankelijk dat het een hele zoektocht zou worden om nog zo’n hangertje te vinden, ” zegt Kristien Hemmerechts (68), “maar de eerste juwelierster op de Meir had meteen een heel assortiment.”

    “We leven in super-individualistische tijden. In mijn jeugd dachten mensen niet na over hun identiteit, behalve in de context van het gewetensonderzoek: Wat heb ik verkeerd gedaan? Hoe kan ik mijn gedrag verbeteren? Vandaag is dat omgekeerd. Jongeren krijgen te horen dat ze de maat van alle dingen zijn” Kristien Hemmerechts

    Hemmerechts, kerkelijk grootgebracht maar als volwassene militant antiklerikaal geworden, bezoekt sinds een jaar of drie opnieuw de kerk. Waarom precies kan ze niet zeggen. “Ik weet gewoon: dit is mijn plek, hier hoor ik thuis” , schrijft ze in haar jongste boek, Van ver gekomen.

    “Als ik zeg: ik geloof, of zelfs nog maar: ik overweeg dat de God van de christenen de ware God is, dan zijn er doorgaans drie manieren waarop mijn atheïstische vrienden en kennissen reageren. Of ze beginnen te schelden, of ze beginnen te schateren, of ze halen hun schouders op” Christophe Vekeman

    We zitten in de ontmoetingsruimte van de Antwerpse kathedraal, De Plek geheten, naar een gedicht van Hemmerechts’ overleden man Herman de Coninck. “Die zal niet content zijn” , grijnst Vekeman, verwijzend naar De Conincks ooit legendarische papenvreterij.

    “Ken je die anekdote over die docente kunstgeschiedenis? Met haar studenten staat zij bij een schilderij van de kruisiging en ze vraagt: in welke periode zouden we dit tafereel kunnen situeren? Waarop een van die studenten gokt: ‘400 voor Christus?’” Christophe Vekeman

    Ook Vekeman schreef een boek, over het christendom dat hem al bijna zijn hele leven fascineert. Niet dat hij ervoor in de wieg werd gelegd. Grootvader Vekeman mocht dan koster zijn en zijn vader organist, in gezinsverband liepen de Vekemannen de deuren van de kerk Tot God, niet plat, en een bijbel was niet in huis. Als student leerde Vekeman junior de Bijbelteksten kennen via de omweg van de muziek. “Ik was, en ben nog steeds, dol op de gospelplaten van Bob Dylan. Zo heb ik de taal van het christendom meegekregen.”

    De documentaire Godvergetendeed de verontwaardiging over het seksueel misbruik in de kerk weer oplaaien. In dat klimaat getuigen over een hervonden christelijk geloof, daar is moed voor nodig. Waarom heeft u dit boek geschreven?

    Vekeman : “Ik liep verloren in contradicties. Onze samenleving is bijzonder moralistisch. We horen het openbaar vervoer te nemen in plaats van de auto, we mogen geen rood vlees eten, we moeten ons schuldig voelen als de schoonbroer van onze betovergrootvader ooit in de koloniën heeft gezeten. Tegelijkertijd heerst het idee dat alles eindigt met de dood. Die twee vaststellingen verwarden mij. Als mensen slechts de voertuigen zijn van hun zelfzuchtige genen, die het verder ook allemaal niet weten en blind hun eigen weg gaan met als enige doel zichzelf vermenigvuldigen, zouden we dan in een maatschappij vol moralistische regels zoals de onze leven? Nee, dan zouden we ons volslagen amoreel gedragen, als in de backstage-ruimte van Led Zeppelin anno 1975, of erger.”

    “Tegelijk doen we alsof het leven betekenis heeft, dat het méér is dan een aanloop naar de dood, méér dan een voorbereiding op het grote niets. Als die betekenis effectief bestaat, kom je uit bij religie. Ik citeer in mijn boek C.S. Lewis die zei: ‘Ik geloof in het christendom, zoals ik geloof dat de zon is opgekomen: niet alleen omdat ik haar zie, maar omdat ik dankzij haar al het andere zie.’ Mochten wij, mensen, het product zijn van blinde natuurkrachten en onze rede het product van een evolutie die geen enkel doel heeft, dan zou het nog ongelooflijker zijn dan het nu al is, dat we naar de maan kunnen reizen.”

    Hemmerechts: “Ik ben afgeknapt op het narcisme van onze samenleving. We leven in super-individualistische tijden. In mijn jeugd dachten mensen niet na over hun identiteit, Hemmerechts behalve in de context van het gewetensonderzoek: Wat heb ik verkeerd gedaan? Hoe kan ik mijn gedrag verbeteren? Vandaag is dat omgekeerd. Jongeren krijgen te horen dat ze de maat van alle dingen zijn. Ze moeten zichzelf ontwikkelen, aan hun uiterlijk en aan hun fysiek werken, en vervolgens op sociale media reclame maken voor het resultaat. Elk mens is een fabriekje geworden, met zijn eigen afdeling promotie en marketing. Dat wordt dan voorgesteld als de weg naar geluk.”

     “Ik geloof daar niets van. Ik zie die promotie van het ik vooral als een list om mensen aan te zetten tot consumptie. Je krijgt voortdurend tips over hoe je je neus kunt verbeteren, je borsten, je kont, je schaamlippen. Tip-tip-tip-tip-tip! Het houdt niet op. Als je wordt gedumpt door je man, zoals een vriendin van me overkwam, dan mag je daar best vijf minuten verdriet over hebben. Daarna hoor je in therapie te gaan, moet je naar de fitness, investeren in lingerie, en dan, hup, de datingsites op. Men doet of er voor alles een oplossing is. Ik denk niet dat dat zo is.”

    “Want mensen zíjn niet gelukkig. Er is een gigantisch probleem van mentaal welzijn – toen ik jong was, bestond die term niet eens. Vandaag is iedereen in therapie. Als ik een student durf te berispen, dan zegt die: ik ga dat bespreken met mijn therapeut. Er is geen weerbaarheid meer. Natuurlijk is zelfzorg belangrijk, maar soms denk ik: hou eens op met alleen met jezelf bezig zijn. Jaag niet de hele tijd je eigen geluk na. Denk niet dat jij het begin en het einde bent van alles. Breek uit jezelf. Richt je tót. Er is méér.”

     De Kerk is niet zonder zonden. Ze heeft een inquisitie op haar geweten, kruistochten, heeft banden met kwalijke regimes, er zijn het seksueel misbruik en de pogingen om dat toe te dekken. Hoezeer bezwaart u dat? :

    Hemmerechts: “Elke godsdienst loopt het risico besmet te worden door machtshonger – wat inderdaad ook gebeurd is met het christendom. Jezus heeft nooit de bedoeling gehad een machtsstructuur als het Vaticaan op te richten, maar die is er wel gekomen.”

    “Elke religieuze overtuiging kan worden misbruikt. De islam is een rijke godsdienst, maar sommige uitingen ervan zijn destructief tegenover vrouwen, tegenover homoseksuelen, tegenover christenen. Zelfs de boeddhisten, van wie we altijd dachten dat ze de incarnatie waren van vredevolle mensen, bezondigen zich in Myanmar aan religieus geweld.”

    “Maar is die oorlogszucht eigen aan religie? Ik denk eerder dat mensen van nature behoefte hebben aan groepsvorming. Vervolgens gaan ze ‘wij’ tegen ‘zij’ afzetten. Dat risico loop je met elke club. Je hebt ook destructieve vormen van feminisme, er zijn zeer agressieve vegetariërs.” :

    Vekeman: “Je hebt mensen die denken dat we zonder godsdienst geen oorlog meer zouden voeren. We moesten de religie afschaffen, vinden ze, te beginnen met het christendom. Tja, vóór het christendom brak er toch ook wel eens een oorlog uit, heb ik me laten vertellen. De Vietnamoorlog had niks met godsdienst te maken. De Eerste Wereldoorlog, de Tweede Wereldoorlog, de Amerikaanse Burgeroorlog: ook Vekeman niet. Religie schrappen om oorlog te voorkomen: het is of je de liefde zou afschaffen om passiemoorden en vechtscheidingen te voorkomen.”

    Religie voorziet bij uitstek in de vervulling van menselijke behoeftes als vergeving, barmhartigheid, solidariteit. Toen we in de jaren 60 godsdienst de deur uitdeden, kwam daar geen ander zingevingssysteem voor in de plaats. Wel een leegte, en een gemis? :

    Hemmerechts: “Mijn generatie wilde die betuttelende kerk niet meer. We hebben haar buitengegooid. Maar we worden nog steeds van a tot z betutteld. Niet langer door de pastoors, maar door het neoliberalisme.”

    Vekeman: “Eens. Maar ik zou het christendom geen zingevingssysteem noemen. Het klinkt alsof godsdienst een uitvinding is van de mens, en de mens de schepper van God is. Dat de mens om zin te verlenen aan zijn zinloze bestaan wat verhalen bij elkaar heeft geschreven die dan vervolgens de Bijbel werden.”

    Hemmerechts: “He-le-maal mee eens. Hoe vaak mensen mij niet zeggen, als ze horen dat ik opnieuw een kerkganger ben geworden, dat de mis bijwonen vast een wekelijks moment van meditatie is. ‘Ik heb hetzelfde met yoga’ , zeggen ze dan.”

    Wat antwoordt u dan?

    Hemmerechts: “Doorgaans niets. Of mensen nu aan boeddhisme willen doen, aan yoga, op één been willen staan: prima hoor. Heel soms zeg ik: ‘Ik denk dat er toch iets méér aan de hand is.’ De ervaring van een misviering overstijgt mij, ik sta daar nederig tegenover. Ik ervaar vreugde: een mis viert de blijde boodschap van het evangelie. Ik wil de ruimte hebben om die ervaring te beleven zoals ik ze voel. Zonder dat mensen proberen haar te recupereren, te rationaliseren, kleiner te maken dan ze is.”

    “Ik gebruik niet graag het woord ‘geloven’. Krijg je meteen vragen als: geloof je in een hiernamaals, geloof je dat de wijn tijdens de consecratie werkelijk verandert in bloed? Het wordt dan allemaal zo gereduceerd tot die letterlijkheid. Terwijl het sleutelwoord voor mij is: vertrouwen. Vertrouwen dat je in Gods handen bent. Het komt goed. En zelfs al komt het niet goed: er is iemand die je omhelst, die voor je zorgt. Laat je door diegene leiden. Durf, durf, durf te vertrouwen.”

    Vekeman: “Het individu wordt op een piëdestal gezet, kroon erbovenop. Tegelijkertijd heerst het idee dat we een doorsnee diersoort zijn. Dat rijmt natuurlijk niet. We kunnen niet én goddelijk zijn, én zo onbetekenend als mieren. Dat ziet het christendom toch beter: de mens is superieur, omdat hij naar het beeld van God is geschapen. Tezelfdertijd zíjn wij God niet. De hele Bijbel gaat erover dat de mens zich geen God moet wanen. Dat is de unieke positie die de mens inneemt in het christendom.”

    Als schrijvers zijn jullie talige mensen. De Bijbel is een talig werk. Speelt dat mee in de aantrekkingskracht van het christendom?

    Vekeman: “Overschat de religieuze geletterdheid van de maatschappij niet. Ik ben een countryliefhebber. Jerry Lee Lewis, Johnny Cash: hun teksten zitten vol verwijzingen naar de Bijbel. Bob Dylan, Bono, Nick Cave, zangers die wij vereren als de goden zelf, gebruiken voortdurend Bijbelse metaforen. ‘ ’ ‘’ Were you there when they nailed Him to the cross? ‘ , zingt Cash op het album Ring of fire. Wie die ‘Hem’ is, lijken veel fans niet meer te weten.”

    Hemmerechts : “De Bijbel staat vol vergeten woorden en beelden. ‘Hallelujah’ is een van Leonard Cohens populairste nummers. Hij heeft dat lied overal gezongen, fans zongen het uit hun hoofd mee. Maar ze verbinden de tekst niet meer met het christendom (het lied gaat over koning David, die Batseba, de vrouw van een van zijn soldaten inpikt, red.) Terwijl in de mis ook heel vaak halleluja wordt gezegd of gezongen. Dat verbaast mij mateloos.”

    “Een jonge vrouw vroeg mij laatst in een kerk: ‘Wat doet die duif daar?’ Dat die de Heilige Geest verbeeldde, iets wat voor mijn generatie vanzelfsprekend was, wist ze niet. In citeer ik een studente die helemaal ondersteboven is van de zin ‘God is liefde’ , die ik een personage in een van mijn eerdere boeken in de mond heb gelegd. ‘Dat is zo schoon wat je daar schrijft, Kristien!’. Dan denk ik: ja, lieve schat, nu zou ik kunnen doen alsof ik dat zelf bedacht heb, maar nee. Dat God liefde is: dat is dus regel één van het christendom, maar voor haar ging een wereld open.”

    Vekeman: “Het christendom is ervan beschuldigd dat het mensen dom hield. Vandaag maakt het onderwijs mensen blind. Ken je die anekdote – ik heb ze gelezen in De Standaard , dus gelogen kan het niet zijn – over die docente kunstgeschiedenis? Met haar studenten staat zij bij een schilderij van de kruisiging en ze vraagt: in welke periode zouden we dit tafereel kunnen situeren? Waarop een van die studenten gokt: ‘400 voor Christus?’

     Jullie hebben de weg naar het christendom teruggevonden. Zou dat ook zijn gelukt als jullie er niet als kind in ondergedompeld zouden zijn geweest? Maken jongere generaties überhaupt nog kans op zo’n tweede kans, gezien de religieuze ongeletterdheid van de samenleving?

    Vekeman: “Ik kom wel eens in de Augustijnenkerk in Gent. Zondags om tien uur trekt de misviering daar zo’n 20, 25 kerkgangers. Maar om 11 uur wordt daar een mis in het Pools opgedragen. Die zit elke zondag weer stampvol.”

    “De Kerk is niet dood. Ze groeit. In Afrika, Latijns-Amerika, India. Er zijn 33 procent zelfverklaarde christenen op aarde, tegenover 12 procent zelfverklaarde atheïsten. Dus doen alsof het atheïsme de normale manier is van tegen de dingen aankijken, is bezijden de feiten.”

    Hemmerechts: “In mijn boek schrijf ik: ‘ik hoop dat wij niet de laatste christenen zijn’. Ik vraag me inderdaad wel eens af: als zuster Teresa en al die andere nonnetjes op school mij de basis niet hadden meegegeven, had ik dan kunnen terugkeren? Maar de Kerk is niet zo dood als ik had gedacht. Tussen de brokstukken van de Hemmerechts ruïnes van dat instituut, dat zich aan alle mogelijke dingen bezondigd heeft, ontkiemt iets nieuws. In Antwerpen, waar ik woon, trekt de gemeenschap van Sant’Egidio, in de Carolus Borromeuskerk, veel volk. Op de Engelstalige mis in de kathedraal, die ik bijwoon, komen veel expats én Vlamingen af, ook jongeren. Ik hoop dat de kerk, die zoveel van haar pluimen en macht verloren heeft, die ontzettend veel geld heeft moeten uitgeven ter compensatie van het seksueel misbruik, mensen blijft aanspreken die zeggen oké, laten we teruggaan naar de essentie, naar het evangelie. Laat het een nederige kerk zijn in plaats van een gloriërende.”

    Hoe reageren mensen op uw outing als gelovige?

    Hemmerechts: “Ik weet niet wat ze achter mijn rug vertellen. Maar in mijn gezicht zijn mensen respectvol. Nieuwsgierig.”

    Vekeman: “Bij sommige mensen heeft de gedachte postgevat dat het christendom een leer is die leeghoofdigheid van zijn aanhangers vereist. Als ik zeg: ik geloof, of zelfs nog maar: ik Vekeman overweeg dat de God van de christenen de ware God is, dan zijn er doorgaans drie manieren waarop mijn atheïstische vrienden en kennissen reageren. Of ze beginnen te schelden, of ze beginnen te schateren, of ze halen hun schouders op. De conversatie zou wel wat dieper kunnen gaan, denk ik dan. Op Youtube kijk ik graag filmpjes waarin John Lennox in debat gaat met atheïsten als Richard Dawkins of Christopher Hitchens. Buitengewoon interessante gesprekken zijn dat, tussen zwaargewichten die elkaar serieus nemen, die een gebalanceerde discussie voeren die niet met een duidelijke winnaar of verliezer eindigt.”

    “De zoektocht naar de waarheid interesseert mij. Daarom vind ik de Bijbel ook zo’n fantastisch boek. Mensen zeggen: ‘ja maar, het eerste scheppingsverhaal spreekt het tweede tegen En het evangelie volgens Lucas verschilt van het evangelie volgens Marcus! En hier zegt Christus dit aan het kruis (het eerste Bijbelboek Genesis begint met twee scheppingsverhalen, red.). en daar zegt hij wat anders!’Dan zeg ik: dat hebben jullie héél goed gezien, prima, gefeliciteerd. Mocht de Bijbel een boek zijn met regels en voorschriften, keurig geordend, waar niets tegenin te brengen is, dan stond die Bijbel niet in mijn kast. De hele theologie, toch een behoorlijke bibliotheek, is alleen kunnen ontstaan dankzij de tegenstrijdigheden in de Bijbel. Het is de zoektocht die het interessant maakt.”

    Allebei beschrijven jullie in jullie boek een godservaring, een Paulus-moment. Dat is wel iets heel intiems om met vreemden te delen?

    Hemmerechts: “In lezingen heb ik er eerder al over getuigd. Het levert vaak MeToo-reacties op – een ander soort . Best veel mensen hebben net als ik zo’n ervaring gehad, die ze angstvallig voor zichzelf houden. Ze vinden geen ruimte om daarover te praten.”

    Vekeman: “Een godservaring kan nooit volledig overtuigend zijn. Ze hoort per definitie vaag te zijn, half inbeelding. Want stel je voor dat je een Vekeman alles overstijgende godservaring hebt? Ik bedoel, je staat op, komt de badkamer binnenlopen en daar staat de goede Heer, geleund tegen het verwarmingselement. Ik zou rijp zijn voor het dolhuis. Terwijl dat toch is wat atheïsten vaak vragen, hé? Als God bestaat, waarom toont hij zich dan niet?”

    09-03-2024 om 17:37 geschreven door Gust Adriaensen


    08-03-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cultuur van de dood

    Ene Karen François, prof aan de VUB, is in feeststemming. In DS jubelt ze het uit: 'Als de zon in Parijs schijnt, mag ze ook in België schijnen: recht op abortus verdient ook plaats in Belgische grondwet!'.

    Dat is propaganda voor een cultuur van de dood.

    Recht op voortzetting van het ongeboren leven in de grondwet opnemen, dat zou pas echt humaan zijn!

    08-03-2024 om 07:56 geschreven door Gust Adriaensen


    07-03-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Landbouw en natuur: partners in hetzelfde landschap

    Factcheck: slokt natuur de landbouwgrond op? 

    De feiten: van de 783.000 hectare die in Vlaanderen voorzien zijn voor landbouw, is slechts 1,8% ingenomen door natuur. De landbouwgrond gaat vooral naar industrie, verkavelingen en paardenweides. Dus nee, natuur is niet de boosdoener. Jammer dat landbouw en natuur tegen elkaar worden opgezet, want eigenlijk zijn we partners in hetzelfde landschap en werken we in de praktijk goed samen. Lees ons dossier.

    07-03-2024 om 13:54 geschreven door Gust Adriaensen


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een sombere barones

    'Geen blijde Vrouwendag, morgen', orakelt barones Doornaert in DS.

    En dat zal er niet beter op worden, als Mia daar ook verschijnt.

    Misschien blijft ze voor het welbevinden der vrouwen toch beter in haar knusse bourgeoissalonnetje en schrijft ze een volgende antiwokecolumn.

    07-03-2024 om 10:04 geschreven door Gust Adriaensen


    05-03-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kritiek op verankering recht op abortus in Franse grondwet

    De Pontificale Academie voor het Leven in Rome bracht een verklaring uit na stemming. De academie sluit zich aan bij het standpunt van de Franse Bisschoppenconferentie van vorige week waarin stond dat abortus niet ‘uitsluitend vanuit het perspectief van de rechten van de vrouw’ kan worden gezien. De pauselijke academie benadrukte dat in het tijdperk van universele mensenrechten er geen ‘recht’ kan bestaan op het nemen van een menselijk leven.

    Matthieu Rougé, bisschop van Nanterre, vroeg zich publiekelijk af of de verankering in de grondwet van abortus voortaan het recht van artsen op gewetensbezwaren uitsluit. ‘Een samenleving die de cultuur van de dood constitutionaliseert, of ze zich daar nu van bewust is of niet, verzwakt ook zichzelf’, legde hij ook uit.

    05-03-2024 om 22:27 geschreven door Gust Adriaensen


    04-03-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wanneer het politiek te heet wordt, komt de liberalisering van euthanasie weer boven

    Wanneer het politiek te heet wordt, komt de liberalisering van euthanasie weer boven

    Nu hun populariteit na het boerenprotest een nieuw dieptepunt bereikt heeft, staan onze politici opnieuw klaar met een “ethisch dossier”, wellicht om hun hopeloos achterhaalde maatschappelijke relevantie in de aanloop naar de verkiezingen nog snel even op te krikken. Hun nieuwe doelwit: de verdere liberalisering van de euthanasiewetgeving. 

    Momenteel is euthanasie in België nog steeds verboden voor wilsonbekwame mensen.  Daarom kiezen bv dementie-patiënten er vaak voor, om hun euthanasie te laten plaatsvinden terwijl ze nog voldoende klaar van geest zijn om te beantwoorden aan wettelijke normen. Dit is natuurlijk nog steeds niet naar de zin van de euthanasie-lobbyisten, die het volledige beschikkingsrecht over hun leven willen opeisen, ook wanneer dit fysiek en/of intellectueel eigenlijk niet meer mogelijk is.  Om een draagvlak voor een verdere liberalisering van de euthanasiewetgeving te creëren, publiceerde “De Standaard” daarom een emo-artikel over oud-VRT-baas Jan Ceuleers die zijn leven in een vroeg stadium van dementie liet beëindigen: een vlot geschreven combinatie van familie drama en romantisering van wat eigenlijk neerkomt op suïcide. Het was duidelijk niet de bedoeling van de redactie van de Standaard, om een  “verworven recht” als euthanasie, zelfs op een genuanceerde manier, in vraag te stellen. Op dezelfde dag publiceerden ze trouwens al een artikel  over de plannen van Open VLD om komaf te maken met “de situaties waarbij ‘verminderde wilsbekwaamheid’ een euthanasie verhindert.“ In de hoofdrol: de euthanasie-zeloot bij uitstek, Open VLD senator Jean-Jacques De Gucht. 

    De Gucht diende vijftien jaar geleden al voorstellen in, om euthanasie bij verminderde wilsbekwaamheid mogelijk te maken. Hij werd daarbij teruggefloten door politieke tegenstanders, die zich vragen stelden bij het doden van kwetsbare mensen, met als enig excuus dat hun leven onvoldoende kwaliteit zou bieden. Deze tegenstanders hebben trouwens voldoende historische redenen om zich zorgen te maken.  Er bestaat namelijk een steeds duidelijker wordende parallel tussen hedendaagse pro-euthanasie argumenten en deze van de Nationaal-Socialisten tijdens WWII. Ook deze laatsten vonden het aanvaardbaar, om mensen bij “onvolwaardig leven” of “maatschappelijke belasting” naar de andere wereld te helpen.

    De discussie inzake “waardig leven” en “financiële druk” vormt vandaag nog steeds een heikel thema. Er worden almaar meer vragen gesteld rond de haalbaarheid en betaalbaarheid van de ouderen- en gehandicaptenzorg in een context van een snel evoluerende vergrijzing en geboortekrimp. Een groeiend tekort aan personeel en budget riskeren bovendien een desastreuze impact te hebben op de zorgkwaliteit en behoud van het systeem op zich. 

    Zijn euthanasie en “preventieve” abortus dan het antwoord op de zorg-tsunami die ons tegemoet komt? Als Katholieken zou ons antwoord hierop een resolute “neen” moeten zijn. Nihilisme en dood zullen voor Christenen nooit een aanvaardbaar antwoord vormen op humanitaire uitdagingen. Dit komt neer op het accepteren van de “cultuur van de dood”, waartegen de H. Johannes Paulus II ons met zoveel aandrang verwittigde. De dood is de gemakkelijkheidsoplossing van een hedonistische maatschappij, die vooral niet geconfronteerd wil worden met de realiteit van de lijdende mens en zich verstikt in de eigen individualistische wanhoop. Wanneer men echter gelooft in een liefhebbende Christelijke God, wordt onze capaciteit tot barmhartigheid, hoop, innerlijke kracht en uiteindelijk geluk vermenigvuldigd. Het blijft dus onze taak als gelovigen om de nachtmerrie van de euthanasie, maar ook deze van de verwaarlozing in de zorg zoveel mogelijk tegen te houden en te blijven zoeken naar nieuwe, menswaardige oplossingen. 

    04-03-2024 om 14:23 geschreven door Gust Adriaensen


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Update van pater Daniël

    Goede Vrienden,

    De zesde eigenschap van ons mens-zijn bestaat uit de gave van onszelf, in vrijheid en liefde. Dit behoort tot Gods wezenheid naar wiens beeld wij geschapen zijn. Gods Menswording in Jezus, zijn lijden en sterven  zijn hiervan de hoogste  uitdrukking.
     
    Als de Nieuwe  Adam heeft hij onze schuld op zich genomen en uitgeboet. Terwijl de eerste Adam door ongehoorzaamheid en weerspannigheid het gelukzalige samenleven met God voor het menselijk geslacht hoogmoedig heeft afgewezen en verspeeld, heeft de Tweede Adam door gehoorzaamheid het voor ons weer mogelijk gemaakt in te treden in het oorspronkelijke plan van de Schepper met de mens. Het eerste mensenpaar is gezwicht voor het “nabootsend verlangen” van de duivel.  Jezus zal in de woestijn hieraan weerstaan:  “Toen zei Jezus hem: Weg, satan; er staat geschreven: de Heer uw God zult gij aanbidden en Hem alleen dienen” (Mattheus 4, 10, zie Deut. 6, 13). Dit is de overwinning op de menselijke hebzucht, eerzucht en heerszucht.
     
    Zo begrijpen we het verschil tussen een heidense en een christelijke samenleving. Jezus wil het kwaad in de samenleving niet oplossen door schuldigen aan te duiden en te slachtofferen. Dit werd reeds in het O.T. aangekondigd. Psalm  51 (50), 18v : “U wenst toch immers geen slachtoffers? U  vindt toch geen  voldoening in brandoffers? Een berouwvolle geest is een offer voor God”. Hij is gekomen om te redden. Adam bracht over de mensheid een vloek, die Jezus zelf op zich genomen heeft: “Christus heeft ons bevrijd...door zelf voor ons een vloek te worden...” (Galaten 3, 13). Hij is als het ware zelf de zonde, de  verworpene, de vervloekte  geworden. Door zijn menswording, lijden  en sterven heeft Hij de zonde en haar gevolg, de dood, voorgoed vernietigd. Al blijft dit een groot mysterie, het is niet irrationeel. We kunnen er iets van trachten te begrijpen.
     
    Het is Rene Gerard die onze aandacht heeft getrokken op het unieke van de passieverhalen. Hij heeft zich eigenlijk heel zijn leven met niets anders bezig gehouden  dan met de wereldliteratuur (Dostojevski, Cervantes, Shakespeare, Proust...) en tot zijn eigen verbazing het unieke van de passieverhalen ontdekt.
     
    Alle culturen, en niet alleen de westerse, zoals de intellectuele mode het nu graag voorstelt, heeft zijn onschuldige slachtoffers en zijn  zondebok, aldus R. Girard. De Bijbelse boodschap, met als hoogtepunt de Evangelieverhalen over de kruisiging van Jezus, is de openbaring van “de godsdienst van alle godsdiensten”,  “de uiteindelijke openbaring van al het religieuze”.  “De vier Evangelieverhalen over de kruisiging hebben een eigen wetenschappelijke waarde... niet alleen omdat zij de waarheid vertellen, maar omdat zij het onopgeloste raadsel van de mythen leren ontcijferen. Dat is in mijn  ogen de echte ontdekking van mijn werk, nl. de Bijbelse rechtzetting van de leugens van de mythen” (Les origines de la culture, D. D. B., Parijs, 2004, blz. 265-6).
     
    In de mythen hebben de moordenaars altijd gelijk en de slachtoffers ongelijk. En het onrecht wordt een daad van rechtvaardigheid. In de Bijbel en het Evangelie is het omgekeerd. Volgens de Griekse mythe bevrijdt Oidipoes Thebe van de vreselijke sfinx en mag   met de koningin trouwen. Noch hij, noch de koningin zijn zich bewust dat zij moeder en zoon zijn. Hierdoor komt er grote ellende over Thebe. Mythen houden de waarheid van schuld en onschuld verborgen, de passieverhalen openbaren  de waarheid glashelder.
     
    Wanneer Oidipoes als de oorzaak van de ellende uitgeschakeld is, komt er weer even rust. Wanneer Jezus gekruisigd is, komt er helemaal geen rust. De Evangelieverhalen tonen  overduidelijk aan dat zijn veroordeling het grootste onrecht is en dat Hij geheel onschuldig is. Met zijn dood en de uitstorting van de heilige Geest zal het christelijk geloof zich over de hele wereld verspreiden. In het christendom wordt de zondebok  “gedesacraliseerd” en erkend voor wat hij werkelijk is,  een onschuldig slachtoffer, onrechtvaardig vermoord.   “Door de onschuld van Jesus aan te duiden, openbaren de Evangelies de onschuld van alle gelijkaardige slachtoffers, veroordeeld door het unanieme geweld en valse lynchpartijen, vanaf de grondvesting van de wereld” (ibidem, blz.  269). Op het Kruis trekt Jezus alle mensen tot zich.
     
    De geschiedenis van alle menselijke beschavingen is in wezen dezelfde. Uit het (slechte) nabootsend verlangen komen na-ijver en jaloezie voort. Rivaliteit wordt geweld  dat eindigt in doodslag. De invloed van het christendom heeft  het nu wat moeilijker gemaakt  om unaniem een onschuldig slachtoffer aan te wijzen en uit te schakelen maar het zondebok systeem blijft.

    Van dit bloeddorstig mechanisme kunnen we bevrijd worden door de goede navolging, die op sublieme wijze geopenbaard wordt in de leer, het leven en de Persoon van Jezus Christus. Hij maakt ons duidelijk dat wij het geweld willen  oplossen   door anderen als schuldigen aan te wijzen en met een sacrificiëel offer uit te schakelen. Zo onderhouden wij het geweld, dat ook in ons eigen hart zit. We blijven immers de smaak van de navolging van het verlangen van de duivel meedragen. En het uitschakelen van een zondebok zien we dan als een daad van rechtvaardigheid. 

     
    Jezus brengt een nieuwe wereldorde, die de slachtoffers vervangt door liefde en bekering. Jezus’ kruisdood, in liefde  en vrijheid aanvaard, openbaart de extreme wreedheid van het menselijk mechanisme van het nabootsend verlangen en de zondebok.  Mythen scharen zich aan de kant van de moordenaars. Jezus wordt zelf vrijwillig slachtoffer  en staat aan de kant van de onschuldigen. Hij vertegenwoordigt alle onschuldige slachtoffers. Het nabootsend verlangen en het zondebok systeem afzweren en Jezus’ voorbeeld navolgen, dat heet bekering en leidt naar de echte verlossing. (Vooraleer ons tot de passieverhalen te wenden, geven we eerst nog een schitterende voorafbeelding hiervan uit het Oude Testament).

    P. Daniel

    04-03-2024 om 14:18 geschreven door Gust Adriaensen


    03-03-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De nieuwe Kerk

    Rik Torfs op Twitter (X):

    'Vroeger zei de kerk wat de mensen moesten denken, terwijl ze in toenemende mate iets anders dachten. Vandaag overkomt de kwaliteitskranten precies hetzelfde'.

    Scherp opgemerkt en geformuleerd. De 'kwaliteitskranten' zijn de ouderwetse kerk geworden. De nieuwe, huidige Kerk gaat een veel meer open, ruimere, meer hoopgevende, positievere, constructievere richting uit.

    Wat weerhoudt de positieve mensen om zich aan te sluiten bij die stroming?

     

    03-03-2024 om 13:49 geschreven door Gust Adriaensen


    02-03-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alleen maar woorden

    Wie heeft de Vl.B.-voorzitter al ooit humane en werkbare oplossingen horen formuleren over de vraagstukken van migratie en asiel?

    02-03-2024 om 14:00 geschreven door Gust Adriaensen


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brengt De Wever zijn partij in verwarring?

    In geen enkele partij is de identificatie met de voorzitter zo groot als in N-VA. En er zijn weinig steden waar de burgemeester zoveel aandacht naar zich toetrekt als in Antwerpen.

    Dat zegt veel over de politieke persoonlijkheid van De Wever maar blijkt ook meer en meer een nadeel te zijn voor de N-VA. De nogal agressieve manier waarop De Wever verkondigt dat hij premier wil worden, zorgt voor verwarring en angst bij zijn kiezers voor groot verlies van electorale aantrekkingskracht bij alle verkiezingen. 

    Waarom?

    Heel veel Vlamingen staan sceptisch tegenover een politicus die te nadrukkelijk laat horen dat hij minister of zelfs premier wil worden. Zij vinden zo iemand onsympathiek, 'een dikke nek' (zeker als het een Antwerpenaar is), een 'strever'.

    De N-VA leeft in grote angst. De Wever is, weliswaar tegen de partijstatuten in, al zovele jaren voorzitter. In de perceptie van velen is N-VA, haar voorzitter. Als hij het niet meer is, betekent dat ongetwijfeld een niet te stelpen aderlating voor de partij.

    Op het plaatselijke vlak dreigt zich hetzelfde scenario te voltrekken. Het vertrek van Bart De Wever als burgemeester, zal diepe en onherstelbare wonden slaan in N-VA-Antwerpen.

    De Wever is een verstandige politicus. Hij geeft weliswaar soms af op de '(intellectuele) elite', maar hij is zelf een academicus en behoort hoe dan ook tot de elite. Het kan niet anders of ook hij beseft wat de gevolgen zullen zijn van de stappen die hij zet in zijn politieke carrièreplanning. 

    Het doet hem twijfelen, maakt hem onzeker, brengt hem tot tegenstrijdige stellingnames. Dat alles straalt negatief af op zijn partij.

    02-03-2024 om 09:48 geschreven door Gust Adriaensen


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog niet ingeschreven voor de Augustijnse spiritualiteitsdag?

    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     Pater Nicolaas, prior van de abdij van Postel, laat ons op zaterdag 9 maart nader kennismaken met Augustinus en zijn kloosterregel. Kunnen zij, voor ons, mensen van de 21ste eeuw nog betekenis hebben?

    Nog niet ingeschreven? Doe het vlug!

    (klik op de afbeelding om ze te vergroten)

    02-03-2024 om 09:23 geschreven door Gust Adriaensen


    29-02-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Democratie? Macht!

    Voor de N-VA-voorzitter is deelname van hemzelf en zijn partij aan de federale regeringsmacht, een absolute voorwaarde om nog van 'democratie' te kunnen spreken.

    Ziedaar een verbijsterend voorbeeld van hoe een nationalist, 'democratie' definieert: ik moet de macht hebben, anders geen democratie!

    29-02-2024 om 20:02 geschreven door Gust Adriaensen


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kristien Hemmerechts: 'Eucharistie is een feest'

    Lees het boeiende artikel met schrijfster Kristien Hemmerechts, over haar (her)ontdekking van het katholieke geloof: 'Eucharistie is een feest'.

    Klik op onderstaande link.

    Bijlagen:
    https://www.kerknet.be/kerknet-redactie/artikel/%E2%80%98eucharistie-een-feest%E2%80%99-kristien-hemmerechts-over-nieuw-boek   

    29-02-2024 om 09:56 geschreven door Gust Adriaensen


    28-02-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Davidsfonds Retie nodigt uit...
    ==============
     
    DINSDAG 12 MAART
     
    PATER DAVID: om 20u00  

    Den Dries
    Zijn ervaringen in België en Indië
    =================================

    WOENSDAG 20 en 27 maart


    19u00 Den Dries

    EEN REIS DOOR FRANKRIJK


    FRANSE CHANSONS 


    MET EDWARD OLBRECHTS

    =================================
     
    VRIJDAG 19 april
     
    Bezoek aan Orakel en Dovre 
     

     

    ORAKEL:  Grootste keuze event materialen in Europa: polsbandjes,

                       tokes, badges, tickets, enz..

                       Orakel:  Veldenstraat 14, 2470 Retie

    DOVRE:     Producent van houtkachels, pannen en potten in gietijzer.

                       Dovre: Nijverheidsstraat 18, 2381 Weelde

    INSCHRIJVEN VERPLICHT: €25 pp (voor de bus) OP REKENING VAN  DF RETIE       BE34 7330 1297 4990  met vermelding: ORAKEL

    Iedereen komt op eigen kracht naar Orakel tegen 10u00, waar voldoende parkeerplaatsen voorzien zijn.

    's Middags  worden er hapjes aangeboden bij Orakel. 

    Vervolgens vertrekken we omstreeks 13u00 van daaruit met bus naar Weelde waar we Dovre zullen bezoeken. 

    =================================

    DONDERDAG 16 MEI

     KMSKA en Brouwerij Moortgat

    De bus vertrekt om 08u40 aan de sporthal in Retie

    om 10u00 KMSKA - geleid bezoek met gidsen in groepen van 18 personen.

    's Middags worden we naar het centrum van Antwerpen gebracht waar ierdereen vrij is om te gaan eten en eventueel te winkelen.

    Om +/- 15u00 vertrekken we in Antwerpen naar Puurs waar we vanaf 16u00 een geleid bezoek met gids zullen brengen aan de brouwerij Moortgat.

    PRIJS: €65 per persoon voor leden en niet-leden

    Inschrijven kan tot 26 april op rekening Davidsfonds Retie  BE34 7330 1297 4990 met vermelding "16 mei" 

    Bij grote belangstelling kunnen we het aantal deelnemers uitbreiden tot      max. 54 pers..

    ======================

    28-02-2024 om 17:37 geschreven door Gust Adriaensen


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antikerkelijke fundamentalisten

    Er is al vaker op gewezen: het fanatieke streven van antikerkelijke fundamentalisten in de politiek en de media om de Kerk te beschadigen, maakt ze blind voor het voortdurende misbruik in andere sectoren van de samenleving. 

    28-02-2024 om 10:47 geschreven door Gust Adriaensen


    27-02-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De natuurherstelwet is nodig

    Rik Torfs op Twitter:

    'Het was moeilijk om binnen te blijven vandaag. De natuur heeft geen ‘herstelwet’ nodig om prachtig te zijn.'

    Toch wel Rik, toch wel.

     De natuurherstelwet en vooral de toepassing ervan zijn broodnodig opdat u, Rik Torfs,  over 30 jaar, wanneer u de 100 nadert, nog altijd zou kunnen zeggen dat de natuur prachtig is.

     

    27-02-2024 om 20:14 geschreven door Gust Adriaensen


    26-02-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De twee gezichten van Devillé

    De reactie van Devillé op bisschop Bonny in De Standaard van 26 februari, is kwaadaardig. Hij verwijt de bisschop arrogantie terwijl Devillé zelf al jaren rondbazuint dat hij de enige echte bestrijder van misbruik is.

    Devillé mag zich gelukkig prijzen dat hij als priester nog altijd een personeelslid van het kerkinstituut is. Wie kent een instelling, klein of groot, die zoals de Kerk in het geval Devillé, duldt dat een personeelslid jarenlang afbrekende kritiek, -vaak ook onjuist, kwaadaardig, tendentieus-, uitbrengt op het instituut waarvan hij/zij deel uitmaakt?

    Waarom bezorgde hij overigens vele jaren geleden zijn misbruikdocumenten niet aan het gerecht of de politie? Hij vulde er wel enkele goed verkopende schandaalboeken mee.

    26-02-2024 om 16:53 geschreven door Gust Adriaensen


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Claus. Wie?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De Standaard besteedt vier bladzijden aan de biografie van Claus door Mark Schaevers . Een uitgebreid interview met Schaevers en een recensie door Marc Reynebeau.

    In die vier pagina’s is er amper een woord te vinden over het literaire werk. Des te meer over Claus' collaborerende familie en zijn eigen fascinatie voor het nazisme, zijn roem- en mythevormingobsessie, zijn leugens, zijn vrouwen.

    Die ingrediënten waren overigens tijdens Claus' leven al interessanter voor de media en het grote publiek, met als hoogtepunt, zijn gemediatiseerde euthanasie.

    Claus wordt al jaren niet meer gelezen. Daaraan zal de 1000 pagina’s tellende biografie van Schaevers niets  veranderen. Die zal overigens eveneens door een uiterst beperkt aantal mensen gelezen worden.

    26-02-2024 om 16:32 geschreven door Gust Adriaensen




    Zoeken in blog




    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!