Ondertussen ben ik veilig en wel in de abdij van Postel beland om er enkele weken te verblijven “met vakantie”, om confraters, familie en vrienden te ontmoeten. Ik heb nog een meditatie klaar die ik hier aanbiedt. Na mijn vakantie zal ik daarop verder gaan.
Meditatie
Maak alle volken tot leerling van Jezus Christus
“De elf leerlingen trokken naar Galilea, naar de berg die Jezus hun had aangewezen. Toen ze Hem zagen, vielen ze op de knieën, sommigen twijfelden. Jezus kwam op hen toe en zei: Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. Ga dan, maak alle volken tot leerling; doop hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leer hun alles onderhouden wat Ik jullie geboden heb. Weet wel, Ik ben met jullie, alle dagen tot aan de voleinding van de wereld” (Matteüs 28, 16-20).
Na Jezus’ lijden, Kruisdood, verrijzenis en verschijningen zendt Hij zijn leerlingen de wereld in met een alomvattende opdracht vanuit zijn universele macht over gans de schepping, waardoor Hij niet meer gebonden is aan tijd en ruimte. Het is hun taak om alle mensen en alle volken tot ommekeer op te roepen, het geloof in zijn dood en verrijzenis te verkondigen, hen te heiligen door het doopsel en de sacramenten en hen te leiden in het onderhouden van zijn leer en de navolging van zijn leven. Hierbij zal Hij zelf hen altijd bijstaan met de kracht van zijn heilige Geest.
Hierin hebben de apostelen hun eigen taak van verkondigen, heiligen en besturen. Toch is deze missionaire zending van Jezus gericht, over de apostelen heen, tot iedere gelovige in Christus. Jezus roept alle gedoopte christenen op om het licht en het zout van de wereld te zijn, ieder op zijn wijze en zijn plaats. Het doel is andere mensen winnen voor Christus. Dit vraagt van ons een nieuwe levensstijl, die we dienen aan te leren en waartoe we anderen moeten aansporen. Paulus schrijft over de Verrezen Heer: “Hij heeft ook gaven uitgedeeld. Sommigen maakte hij apostel, anderen profeet, anderen evangelist, weer anderen herder en leraar... tot opbouw van het Lichaam van Christus” (Efeziërs 4, 11-12). Allen zijn we geroepen om de Kerk, het Lichaam van Chrisuts mee op te bouwen met onze eigen gaven. Sommigen zijn geroepen om als apostel de algemene leiding te nemen, anderen kunnen als profeten mensen oproepen tot bekering, anderen hebben de gave om Jezus’ leer en leven aantrekkelijk over te brengen, anderen kunnen bijzonder zorg dragen voor medemensen, hen bemoedigen en samen brengen en tenslotte zijn er mensen die de gave hebben om Jezus’ leven en leer met een helder onderricht te onderwijzen. Vooraf kunnen we twee grote vormen onderscheiden: kerygma en catechese. Het “kerygma” (Grieks: verkondiging) is de korte, wezenlijke verkondiging van Jezus’ verlossingswerk, zoals uitgedrukt wordt in de oudste en kortste geloofsbelijdenis: “Jezus is Heer”! Het is gans de Blijde Boodschap in het kort. Zo werd het einde van de tweede Wereldoorlog aangekondigd: “Het is wapenstilstand”. En de mensen dansten in de straat. Als kind heb ik dit nog meegemaakt. Niemand zal geweten hebben wat er precies gebeurd was, maar het belangrijkste wist nu iedereen: de ellende van de oorlog is voorbij. Het is zoals een heraut die destijds op het dorpsplein het nieuws kwam aankondigden dat er een koningszoon geboren is. Pas later werd de verdere uitleg gegeven. Zo komt na de korte verkondiging van het kerygma de catechese, nl. de hele uitleg.
Zonder de liefde van God en de vergeving van zonden vanwege Christus is iedereen verloren. Jezus is op zoek naar hen die verloren zijn en is gekomen om hen te verlossen, de liefde van de Vader te geven en de kracht van zijn heilige Geest. Hij wil dat allen leven en de volle vreugde zouden bezitten. Hij is de wijnstok, wij zijn de ranken opdat wij vruchten zouden dragen. Jezus vraagt dat wij in Hem zouden blijven, zodat Hij kan blijven in ons. En zijn liefde dienen we te verkondigen aan anderen, te beginnen in eigen kring. We zijn medeverantwoordelijk voor het heil van alle mensen die we ontmoeten. Velen hebben grote honger en dorst naar geestelijk voedsel. En wij moeten hen Jezus verkondigen, die de enige Weg, de waarheid en het Leven is: “Ga dan, maak alle volken tot leerling...” is voor ieder van ons.
Tot heden hebben we veel aandacht besteed aan de onwrikbare trouw aan het ware christelijk geloof, het Evangelie van Jezus Christus en de 2000 jaar oude kerkelijkie leer. Immers, het maatschappelijk leven is nu doordrongen van leugen en bedrog. Wie nu openlijk de eenvoudige waarheden verkondigt kan gestraft worden. Wie zegt dat het doden van een kind in de moederschoot een moord is of dat een huwelijk en gezin alleen maar kan bestaan uit een man, een vrouw en kinderen, kan aangeklaagd worden. Zo wordt de leugen gepromoot in de openbare opinie en het maatschappelijk leven ontwricht. Helaas is het hoogste kerkelijk gezag nu ook niet meer de onwrikbare rots die ze eens was. Het is dus nodig dat we zeer waakzaam blijven en trouw het christelijk geloof bewaren zonder ondermijnende moderne compromissen. Waarheid moet zegevieren.
We willen nu echter een stap verder zetten. Als goede katholieken, die we steeds wilden zijn, hebben wij ons nooit erg bekommerd om actieve evangelisatie. We lieten dit te vlug aan de evangelisten of protestanten over, terwijl het de taak is van ieder van ons. Een oude man zei het grappig zo: “Tijdens de zondagspreek kun je zien dat het katholieke geloof het ware geloof is, want de meesten zitten rustig te slapen!” We dienen wakker te worden om het christelijk geloof te verkondigen. Het moet een natuurlijke gewoonte worden om mensen uit te nodigen Jezus Christus als hun Verlosser te aanvaarden, tot hun eigen vreugde. In de volgende bijdragen vragen we ons af hoe we daarin kunnen groeien en ons bekwanen.
11-04-2024 om 20:37
geschreven door Gust Adriaensen
Een koud Europa zonder elan maakt ziek, zeggen bisschoppen
De bisschoppen van de Euregio (Luik, Namen, Luxemburg, Aken, Metz, Nancy, Trier, Troyes, Verdun) zoeken in een brief naar een nieuwe adem voor Europa.
In hun pastorale brief van 8 april zoeken de bisschoppen van de Euregio naar een nieuw elan voor het Europese project, met het oog op de Europese verkiezingen van 9 juni. De brief werd ondertekend voor België door de bisschop van Luik, Jean-Pierre Delville.
Europese crisissen
Volgens de bisschoppen staat het Europese solidariteitspact vanuit verschillende hoeken onder druk.
Nationalisme: het samenleven in Europa raakt verlamd door nationalistische angsten voor controleverlies.
Geopolitiek: de oorlog in Oekraïne.
Economie: het liberale vrijhandelsmodel veroorzaakt ook sociale schade.
Migratie: de Middellandse Zee is een massagraf geworden.
Gewetenscrisis: het ontbreekt ons aan een ideaal en vertrouwen in het leven.
Europese waarden
Tegenover de vele crisissen, stellen de bisschoppen dat we als Europeanen ook gemeenschappelijke waarden delen. Vaak zijn we ons daarvan niet bewust tot we een ander continent bezoeken.
Waarde van de persoon, met zijn zwaktes en noden, staat centraal.
Diversiteit van naties is een rijkdom.
Vrede en verzoening zijn de motor van het Europese samenleven.
Gerechtigheid en solidariteit staan in dienst van het algemeen belang.
Europese droom
Zullen we op 9 juni ervoor kiezen om samen te leven, vragen de bisschoppen zich af. Met welk doel of welke droom? Welke nieuwe adem kunnen we Europa geven? Deze pistes vinden de bisschoppen belangrijk.
We moeten ons opnieuw herinneren dat de ander een persoon is en zo het samenleven humaniseren.
Europa is een gemeenschappelijk goed en een echte vooruitgang in de ontwikkeling van de mensheid. Terugplooien op zichzelf is geen oplossing.
We moeten opnieuw de smaak vinden van het engagement voor broederlijkheid.
Het moet opnieuw de missie van Europa worden om haat te genezen en vrede te bevorderen.
Europa moet de weg gaan van mondiale solidariteit en delen van rijkdom.
Intermediaire organisaties moeten Europa weer een ziel geven.
Europa heeft niet alleen nood aan uniforme regels, maar ook aan sociaal leven.
Het christelijke erfgoed moet weer dienstbaar gemaakt worden aan nieuwe relaties tussen volken en de opbouw van een gemeenschappelijk project.
Creativiteit en politieke dialoog kunnen bijdragen aan het gemeenschappelijke goed.
Integrale ecologie kan de verbanden herstellen tussen de mens en zijn milieu en tussen mensen onderling, in het bijzonder met de armen.
11-04-2024 om 10:56
geschreven door Gust Adriaensen
09-04-2024
'Oneindige waardigheid van de mens'
De nieuwe Vaticaanse verklaring 'Dignitas infinita' benoemt menselijke waardigheid en somt schendingen op: van armoede en oorlog tot draagmoederschap.
De nieuwe Vaticaanse verklaring werd voorgesteld op 8 april. Er is vijf jaar aan gewerkt.
Vernieuwend is dat het klassieke bio-ethische thema's, zoals euthansie, verbindt met andere aanslagen op de menselijke waardigheid, zoals oorlog en zelfs digitaal geweld. Daarmee wil het de tweespalt opheffen tussen de exclusieve focus van sommigen op kwesties rond het begin en einde van het leven en de exclusieve focus van anderen op solidariteit met armen en migranten.
Alleen door de 'oneindige waardigheid' van elk menselijk wezen als fundament te nemen, kan 'onze maatschappij werkelijk rechtvaardig, vreedzaam, gezond en authentiek menselijk zijn', zo stelt het document.
Lijst met schendingen van de menselijke waardigheid
Het document besteedt telkens een paragraaf aan de volgende 'concrete schendingen van de menselijke waardigheid in onze tijd'.
Armoede
Oorlog
Lijden van migranten
Mensenhandel
Seksueel misbruik
Geweld tegen vrouwen
Abortus
Draagmoederschap
Euthanasie en hulp bij zelfdoding
Marginalisering van mensen met een handicap
Gendertheorie
Geslachtsverandering
Digitaal geweld
09-04-2024 om 11:19
geschreven door Gust Adriaensen
08-04-2024
Voorzitter CM Van Gorp: 'Er zou ook een zachtere vorm moeten zijn, voor mensen die het gevoel hebben dat hun leven voltooid is." Zelfdoding vindt hij een te negatieve term. "Ik zou het eerder noemen: het leven teruggeven.'
Teruggeven? Aan wie?
Beangstigend is ook dat Van Gorp zijn idee sterk verbindt met de (onbetaalbaar ? geachte) kost van de vergrijzing.
Heeft hij ook nagedacht over de mogelijke vloedgolf van gefaciliteerde zelfdodingen vanaf een bepaalde leeftijd? Copycatgedrag bestaat ook bij bejaarden.
08-04-2024 om 20:49
geschreven door Gust Adriaensen
Augustinusdag op 15 juni (en 29 juni)
Zaterdag 15 juni (en zaterdag 29 juni) vanaf 9.30 u. tot 16.00 u. op het Kontaktcentrum van de abdij van Postel.
De Norbertijnen kregen van hun stichter Norbertus de Regel van Augustinus als leefregel. Wie was de H. Augustinus? Wat staat er centraal in Zijn kloosterregel? Welke boodschap hebben wij hieraan?
Dat zijn de vragen die behandeld worden op deze spiritualiteitsdag door Pater Nicolaas Gorts.
Bijdrage : 25 euro (inclusief middagmaal en twee koffiepauzes)
Opgelet! Rekening houdend met de beschikbaarheid van zalen in het 'Kontaktcentrum', wordt aanbevolen, indien mogelijk, te kiezen voor 15 juni, omdat dan de grote zaal ter beschikking is. Op 29 juni staat enkel de tussenzaal ter beschikking.
Inschrijven voor 8 juni.
Gelieve bij inschrijving de gekozen datum (15 juni of 29 juni) te vermelden
(Klik op de afbeelding)
08-04-2024 om 16:32
geschreven door Gust Adriaensen
Ontmoetingsdag Abdijkring Postel
Zaterdag 27 april : Ontmoetingsdag van de Abdijkring van Postel : “Rondom bidden en spiritualiteit” met Mevr. Nicole Vennekens (bisschoppelijk gedelegeerde voor de religieuzen in het bisdom Antwerpen en docente spiritualiteit aan het Hoger Instituut voor Godsdienstwetenschappen Antwerpen) en Dhr. Jurgen Deckx (diaken van de Pastorale Eenheid H. Augustinus).
Welkom vanaf 9.30 u. Einde voorzien rond 16.30 u.
Nieuwe mensen zijn van harte welkom! De Abdijkring is een groep van mensen die zich verbonden voelen met de abdijgemeenschap en haar spiritualiteit.
08-04-2024 om 11:00
geschreven door Gust Adriaensen
Betweter Doornaert
'Hoe mateloos irritant zijn toch die betweters van woke links', schrijft Mia Doornaert in een pamflet in De Standaard.
Wordt die 'mateloze irritatie' niet overtroffen door die betweters van (extreem) rechts, waarvan barones Doornaert zich graag opwerpt als DE (hoogbejaarde ) Jeanne d' Arc?
Doornaert vergelijkt in datzelfde pamflet Camus met Sartre. De denkwereld van Camus biedt 'een verfrissend actuele les in bescheidenheid, in openheid van geest aan alle betweters over de 'juiste kant van de geschiedenis', aldus Doornaert.
Die 'les' geldt zeker ook voor betweter Doornaert.
08-04-2024 om 10:25
geschreven door Gust Adriaensen
07-04-2024
Rik Torfs op Twitter (X)
'Zondagochtend. Vogels fluiten. Het wordt weer licht. Er gebeurt niets. Politici en cultuurdragers met briljante ideeën slapen nog, met wie moeten ze zelf weten. De wereld is prachtig'.
Het is inderdaad een mooie lentemorgen. Maar Rik Torfs brengt me in verwarring. 'Politici en cultuurdragers met briljante ideeën slapen nog', schrijft hij. Dat doet hij heel duidelijk in ontwaakte toestand.
Heb altijd gedacht dat ex-politicus Torfs een cultuurdrager met briljante ideeën was/is. Maar die slapen nog. En, helaas, Torfs is wakker.
07-04-2024 om 10:06
geschreven door Gust Adriaensen
05-04-2024
Vrijheid en afhankelijkheid
De Duitse benedictijn Notker Wolf is overleden.
In zijn boekWaarop wachten wij. Een monnik klaagt het Avondland aan (2008) had hij scherpe kritiek op onze westerse samenleving: ‘Veel van wat wij nu vrijheid noemen, is in feite afhankelijkheid. Dat geldt volgens mij zelfs voor wat nu ‘spiritualiteit’ heet. Zo veel mensen denken in volstrekte vrijheid hun geestelijke pad te bewandelen. Ze willen zo graag vrij zijn van religieuze instituten, zijn uiterst kritisch voor vertegenwoordigers van de Kerk. Maar tegelijkertijd luisteren ze wel slaafs naar iedere goeroe of roshi. Dat verbaast me altijd zeer.’
05-04-2024 om 20:50
geschreven door Gust Adriaensen
Augustinusdag op 29 juni
Zaterdag 29 juni vanaf 9.30 u. tot 16.00 u. op het Kontaktcentrum
De Norbertijnen kregen van hun stichter Norbertus de Regel van Augustinus als leefregel. Wie was de H. Augustinus? Wat staat er centraal in Zijn kloosterregel? Welke boodschap hebben wij hieraan?
Dat zijn de vragen die behandeld worden op deze spiritualiteitsdag door Pater Nicolaas Gorts.
Bijdrage : 25 euro (inclusief middagmaal en twee koffiepauzes)
05-04-2024 om 10:01
geschreven door Gust Adriaensen
Pater Daniël in Syrië
1. Mediatie: Jezus is verrezen!
Het paasmysterie vormt het hart van het christelijk geloof en bestaat uit twee delen. Door zijn kruisdood heeft Jezus ons bevrijd van de zonde, door zijn verrijzenis geeft Hij ons de mogelijkheid deel te nemen aan zijn verrijzenis en zo in te treden in het eeuwige leven met de Vader. Dit was de oorspronkelijke bedoeling, waarvoor God ons geschapen heeft (Genesis 1, 26). God schiep de mens naar zijn eigen beeld en gelijkenis (Hebreeuws: “betsalmenoe cidmoetenoe” van ‘tselem’ en ‘demoet’). Het “beeld Gods” blijft ieder mens in het diepst van zijn/haar wezen onuitroeibaar voor altijd meedragen en maakt onze menselijke waardigheid uit. De “gelijkenis Gods” werd door de oerzonde vernietigd en kunnen we niet terugwinnen tenzij door de gelijkenis te verwerven van Jezus, die de “icoon van de Vader” is. Onze levensopdracht is dus gelijk te worden aan Jezus Christus, door met Hem te leven, te lijden, te sterven en te verrijzen.
De Evangelies verhalen een onvoorstelbare overgang: van een verpletterend, immens verdriet om Jezus’ onverwachte, gruwelijke kruisdood naar de overweldigende, onbeschrijfelijke explosie van vreugde om zijn verrijzenis. Jezus’ lijden en sterven wordt nauwekurig beschreven en is een van de feiten uit de oudheid die het sterkst historisch gefundeerd is. Het verliep allelmaal zo snel. Door de volksmenigte werd Jezus toegejuicht en als een koning met palmtakken feestelijk in Jeruzalem ingehaald. Enkele dagen later, op donderdagavond wordt hij gearresteerd en op vrijdagnamiddag sterft Hij al op het kruis. Er was niets voorzien voor zijn begrafenis en de vrouwen hadden niet meer de tijd om zijn gemarteld lichaam met kruiden te verzorgen, omdat de sabbatrust al begon. Een rijke, Jozef van Arietea, lid van het Sanhedrin en in het geheim leerling van Jezus, biedt zijn eigen nieuw graf aan in de buurt. Als lijkkleed nam men wellicht het tafelkleed, gebruikt bij het paasfeest op Witte Donderdag. Op zondagmorgen is Jezus verrezen.
De verrijzenis zelf heeft niemand rechtstreeks waargenomen of gezien. De apostelen, de eerste christenen geven in de Evangelies wel een eensgezind getuigenis van het feit dat Jezus verrezen en aan hen verschenen is. Is Jezus’ verrijzenis geen vroom verzinsel van naïeve, goed gelovige apostelen die zo hun ontgoogcheling wilden verwerken? Kijken we even naar de situatie zoals die nauwkeurig wordt verhaald.
Gedurende ongeveer drie jaar heeft Jezus getracht zijn apostelen herhaaldelijk voor te bereiden op zijn sterven en verrijzen, wat niet tot hen doordrong. Er waren nochtans sterke profetieën die zijn lijden en sterven uitvoerig voorspeld hadden, bv. over de “Dienaar van de Heer”, een man Gods die voor de zonden van de mensen gefolterd en gedood zal worden, die “een graf krijgt bij de boosdoeners en een laatste rustplaats bij de rijken” (Jesaja 53, 9). Deze rechtvaardige zal de “zonden van velen” op zich nemen. Hij zal “de verlosser zijn”, “de Heilige van Israël” (Jesaja 54, 5). Maar neen, het drong niet door, noch tot het verstand, noch tot het hart van de apostelen. Wanneer Jezus tegen hun verwachtingen in de verschrikkelijke kruisdood sterft, is het pikzwart voor voor hen alsof alles definitief voorbij is.
Wat kunnen deze eenvoudige vissers op het meer van Galilea nu gaan doen? “Simon Petrus zei: Ik ga vissen. Zij antwoorden: dan gaan wij mee” (Johannes 21, 3). Tomas, Natanael, Jakobus en Johannes en nog twee anderen klimmen in de boot. Ze hebben echter gans die nacht niets gevangen. Twee leerlingen gaan diep ontgoocheld naar huis, naar Emmaus. Ze zijn zo vol van dit tragisch einde dat ze er niet over kunnen zwijgen: “En wij leefden in de hoop, dat Hij degene zou zijn die Israel ging verlossen! Maar met dit al is het reeds de derde dag dat die dingen gebeurd zijn” (Lucas 24, 21). Zondagmorgen willen vrome vrouwen doen wat ze vrijdagavond niet meer konden. Ze zullen uit eerbied Jezus’ lichaam balsemen. Bij het graf gekomen zien ze dat de steen weggerold is en het graf leeg! Ze zijn hiervan ondersteboven en lopen naar Petrus en de andere apostelen om hen te verwittigen. Petrus en Johannes lopen naar het lege graf en zien inderdaad dat het leeg is en dat de lijkdoeken opgerold zijn. Bij Johnnes begint het blijkbaar door te dringen: “... hij zag en geloofde, want zij hadden nog niet begrepen, hetgeen er geschreven stond, dat Hij namelijk uit de doden moest opstaan” (Johannes 20, 8-9).
Maria Magdalena staat te schreien bij het lege graf, omdat ze het lijk van Jezus niet vindt en daar ontmoet ze tegen alle verwachting in Jezus als de Verrezen Heer. Dan verschijnt Jezus aan de twee Emmausgangers, vervolgens aan de apostelen in het cenakel. Hij geeft hen zijn Geest om zonden te vergeven. Vervolgens verschijnt Hij opnieuw aan de apostelen en nu is ook Thomas er bij. Jezus verschijnt aan het meer van Galilea nadat Petrus met enkele anderen de ganse nacht gevist hadden zonder iets te vangen. Hij geeft Petrus het primaatschap over de apostelen. Tenslotte geeft Hij de opdracht om aan alle volken zijn dood en verrijzenis te verkondigen, hen op te roepen tot bekering voor de vergeving van hun zonden en op de Olijfberg stijgt Hij op ten hemel.
De apostelen waren nauwelijks of niet in staat om tijdens Jezus’ leven te geloven in zijn kruisdood en nog minder in zijn verrijzenis, uitvoerig aangekondigd in de Schriften en door Hem zelf. Na zijn tragische dood was er niets in hen dat zijn verrijzenis verwachte. Zij die het eerst de Verrezen Heer ontmoetten en het enthousiast vertellen, werden ook door de anderen niet geloofd. Hoe zouden deze arme, ongeletterde, ongelovige vissers de geloofsbelijdenis “Jezus is verrezen” over heel de wereld kunnen verspreiden? De enige verklaring die stand houdt is dat het allemaal verlopen is precies zoals Jezus heeft voorzegd. Hij heeft de apostelen vervuld met zijn Geest en van hen nieuwe mensen gemaakt. In plaats van bangerikken gaan zij onverschrokken over heel de wereld Jezus verkondigen als de gestorven en verrezen Heer, de Verlosser van alle mensen. Wie in Hem gelooft en gedoopt is, krijgt vegeving van zonden en deelt in onbeperkte kracht van zijn Geest en zijn eeuwig leven.
De verrijzenis van Jezus overstijgen ons begripsvermogen, maar is daarom niet minder werkelijk. Ook de schepping overstijgt ons kennen en de grootste wetenschappers op dit gebied zijn de laatsten die geloven dat mensen er ooit in zullen slagen de formule van de schepping te kunnen vinden. En het zou dwaas zijn te zeggen dat we niet van de natuur willen genieten zolang we niet weten hoe ze precies ontstaan is. Zoals we iedere dag van de natuur leven, zo leven de Kerk en iedere gelovige van de verrijzenis van Jezus.
Laat me eindigen met een verhaal dat ik eens las uit de tijd van de SovjetUnie in Rusland. In een stad werd een conferentie georganiseerd om het materialisme van het communisme te verheerlijken en het christelijk geloof met de verrijzenis te bespotten. Na twee vurige toespraken over de schitterende realisaties van het materialisme nodigde de voorzitter ieder uit die hieraan iets wilde toevoegen. Er viel een grote stilte. Dan stond een man op, beklom het spreekgestoelte en zei met heldere stem: “Jezus is verrezen”. En vanuit heel de zaal weerklonk het antwoord: “Hij is waarlijk verrezen”! De verrijzenis van Jezus moet verkondigd en beleefd worden. De verrijzenis van ons lichaam is voor de laatste dag. De verrijzenis van ons hart is voor ieder ogenblik van ons leven.
Aan allen van harte nog een genadevolle Pasen en een zalige Paastijd
05-04-2024 om 10:00
geschreven door Gust Adriaensen
04-04-2024
Is professor Stijn Baert een populist?
Professor Stijn Baert schrijft op Twitter: 'Van alle niet-EU-migranten tussen de 25 en 64 jaar in België werkt slechts 51%. Geen EU-land doet slechter. Zij komen hier dan ook terecht in een systeem dat langs alle kant zegt: "werkt u niet, even goede vrienden, dan zorgt de overheid wel voor u."
Het is beschamend dat een hoogleraar dergelijk ongenuanceerd en bevooroordeeld bericht verspreidt. Baert legt de schuld voor de tewerkstellingsgraad van migranten uitsluitend bij ons sociaal systeem én bij de migranten zelf.
Natuurlijk weet hij beter maar hij verkiest stemmingmakerij. En hij speelt in de kaart van extreem-rechts.
04-04-2024 om 17:44
geschreven door Gust Adriaensen
03-04-2024
'Rusthuizen en gevangenissen lijken op elkaar'
'Rusthuizen en gevangenissen lijken verdacht veel op elkaar: ze werken niet', schrijft gerontoloog en criminoloog Peter Janssen in De Standaard. En hij geeft daarbij een hele reeks vlijmscherpe en confronterende voorbeelden.
Wel spijtig dat hij geen woord over heeft voor oplossingen.
03-04-2024 om 16:53
geschreven door Gust Adriaensen
Paus Franciscus: 'Respect voor de vrouwen'
In zijn gebedsintentie voor april, pleit paus Franciscus krachtig en onverbloemd voor het respecteren van de waardigheid en de mensenrechten van de vrouwen.
Translate post
youtube.com
Voor de rol van de vrouwen – De Video van de Paus 4 – April 2024
Veel vrouwen worden behandeld als “wegwerpartikel”. “Er zijn landen waar vrouwen geen toegang hebben tot
03-04-2024 om 10:47
geschreven door Gust Adriaensen
02-04-2024
De gebreken van Rik Torfs
Rik Torfs op X (Twitter): 'Als ik zie hoeveel louter door rechtvaardigheid gedreven mensen op X hun moreel onberispelijke mening formuleren, ben ik altijd een beetje verlegen. Want zelf heb ik vele gebreken. Enkel plaatsgebrek verhindert mij er hier een overzicht van te geven'.
Een raad aan Rik. Hij kan het openbaar maken van zijn gebreken ook spreiden. Eén gebrek per dag. Als je het gebrek dat Torfs in het bovenstaande bericht formuleert, nl. koketteren met zijn vele gebreken, meetelt, kan hij de lezer dit jaar nog laten kennismaken met/smullen van 282 Torfsiaanse gebreken.
02-04-2024 om 00:00
geschreven door Gust Adriaensen
31-03-2024
ZALIG PASEN!
ZALIG PASEN AAN ALLE LEZERS!
31-03-2024 om 09:18
geschreven door Gust Adriaensen
29-03-2024
Vier Pasen mee in de abdij van Postel
-Zaterdag 30 maart Stille Zaterdag – Grafrust van de Heer
-17.30 u.Avondgebed
-20.30 u.Pontificale paaswake Gelieve tegen 20.20 u. in de kerk aanwezig te zijn om tijdig naar het pand te gaan voor de processie!
-Zondag 31 maart Pasen – Verrijzenis van de Heer
-10.00 u.Pontificale eucharistie
-18.00 u.Paasvespers
29-03-2024 om 22:01
geschreven door Gust Adriaensen
28-03-2024
Paasboodschap van bisschop Johan Bonny
Zangeres Ann Christy (1945-1984) blijft verbonden met enkele tijdeloze liedjes. Ze bracht rake teksten en mooie melodieën. Ze was -volgens sommigen- gezegend met ‘de mooiste stem van België’. Ze overleed op 38-jarige leeftijd -veel te vroeg- aan kanker. Op het Eurovisiesongfestival van 1975 vertegenwoordigde ze ons land in Stockholm met ‘Gelukkig zijn’. Moeiteloos neuriën we mee met: ‘Dat heet dan gelukkig zijn, een deur die plots opengaat; dat heet dan gelukkig zijn, waardoor je weer hopen gaat; dat maakt je blij, maakt je blij, maakt je blij’. Ik hoorde het onlangs opnieuw op de radio, en dacht: dat zou nu eens een mooi paaslied kunnen zijn!
‘Dat maakt je blij!’ Het barst uit haar stem. Er gaat energie en overtuiging van uit. Het mag overslaan op al wie meedoet. En drie keer na elkaar: dat is een heilig getal! Het lijkt zo op de halleluias! die wij in de paastijd zingen. Meestal ook drie keer na elkaar. Als een vreugdewoord dat vraagt om herhaling, kracht en overtuiging. Als een uitroep die verbinding maakt. Je kan het niet al mompelend of meesmuilend zingen. Tegelijk betekent halleluia! nog iets meer dan ‘het maakt me blij’. Je kijkt omhoog. Je zingt je vreugde uit voor God. Je dankt Hem voor de vreugde die je overkomt. Een vreugde waarin God zelf de hand heeft.
Wat is gelukkig zijn? Het is als ‘een deur die plots open gaat’. Meer heeft een mens niet nodig om weer gelukkig te zijn. Dat er onvoorzien beweging komt in een gesloten deur. Had ikzelf die deur gesloten? Had een ander die deur gesloten? Het doet er niet toe. Als iemand die deur maar opnieuw open maakt. Van buitenaf. Van waar ik niet bij kan. Nog geen openstaande poort, geen breed portaal. Maar wel een begin van ontmoeting en samenzijn. Pasen begint met het verhaal van de vrouwen die naar het graf van Jezus gaan en zien dat de steen is weggerold. Het graf staat open! Iemand heeft het slot geforceerd, voor altijd. Jezus is vrij. Geen gesloten deur kan hem nog tegenhouden om bij ons te komen en met ons samen te zijn. Dat maakt ons blij! God-zij-dank. Halleluia!
En ja, dan kunnen we weer hopen. Een opengaande deur is nog geen nieuw huis. Een wenskaartje is nog geen ontmoeting. Een beginnend gesprek is nog geen volledige verzoening. Een wapenstilstand is nog geen vrede. Een hulppakket is nog geen rechtvaardige behandeling. Een lied is nog geen complete symfonie. Een instrument nog geen orkest. Een compagnon is nog geen vriend. Een vriend nog geen geliefde. Een geliefde nog geen levenspartner. En toch: wat niet begint als een kier, kan niet eindigen als een open deur. Elk klein begin draagt een belofte van voltooiing in zich. Je weet maar nooit. Zoals op paasmorgen. Het lege graf en de eerste ontmoetingen met de verrezen Heer waren nog maar het begin. Amper te merken en toch veelbelovend. Dat maakt ons blij! God-zij-dank. Halleluia!
Kan je in deze tijd wel gelukkig zijn? Mag je in deze tijd wel gelukkig zijn? Het is geen retorische vraag. Wie rond zich kijkt, ziet meer reden tot wanhoop dan tot hoop. Goede Vrijdag en Pasen zijn dan ook twee verschillende dagen. Goede Vrijdag gaat over het onverdiende lijden, dat als een veelkoppig monster door de wereld trekt. Ongrijpbaar en overheersend. Je hoeft maar rond te kijken om het te zien. Pasen gaat over iets veel kleiner, niet groter dan een deur die weer opengaat. Een nieuw begin van leven. Een nieuw begin van ontmoeting en samenzijn. Niet toevallig is het sacrament van de paasnacht het doopsel. Als de wedergeboorte van een nieuwe mens. Pasen vraagt meer geloof dan Goede Vrijdag. Daarom straalt Pasen ook meer hoop uit dan Goede Vrijdag. Dat we mogen geloven in de opstanding van Jezus: dat maakt ons blij! God-zijdank. Halleluia!
+ Johan Bonny Bisschop van Antwerpen
28-03-2024 om 10:04
geschreven door Gust Adriaensen