De heer Pinxten is professor in de antropologie aan de Gentse universiteit en in een krantenartikel laat ook hij zijn licht schijnen over de steeds vaker opduikende bewijzen van wetenschappelijke fraude.
Zijn stelling is dat meer controle op de onderzoekers het fraudeprobleem niet zal oplossen. In de eerste plaats moet er een intense dialoog tussen beleidsmensen en onderzoekers opgestart worden over de aard van het onderzoek.
Dat is een waardevolle benadering maar in Pinxtens exposee zijn enkele heel merkwaardige dingen te vinden.
Hij laat namelijk uitschijnen dat onderzoeksfraude niet zo erg is als onderwerp en resultaat 'niet echt een onontwijkbare impact op de hele maatschappij' hebben. Zoals, aldus Pinxten, de sociale psychologie. En misschien hoort dan ook wel de antropologie in die categorie thuis. Andere koek is natuurlijk, nog volgens Pinxten, wanneer het (frauduleuze) onderzoek, de economie betreft.
Dat is natuurlijk een zeer discutabele en voor elke intellectueel en onderzoeker met enig zelfrespect, onacceptabele waardebeoordeling. Bovendien holt Pinxten op die manier zijn eigen bekommernis om het vrije, onafhankelijke onderzoek dat 'niet ondergeschikt gemaakt wordt aan de economie', uit.
24-04-2013 om 08:45
geschreven door Gust Adriaensen
22-04-2013
Natuur en poëzie
Dit landschap lijst ik in:
gras en bloemen een weelderig palet daarbovenuit de jonge struiken en de sombere bomen hoog in de lijst zweeft een wolk het blauw voorbij
wees niet gehaast neem nog wat tijd
op de rand van bos en wei staat wellicht een ree aandachtig of een vlucht duiven zwenkt de omlijsting binnen verdwijnt naar het zuiden...
Is daarmee het schilderij compleet?
niet dat ik het zeker weet maar het is nu zo intens van mij dat ik het volmaakt tevree opberg in de galerij van mijn geheugen.
22-04-2013 om 08:29
geschreven door Gust Adriaensen
19-04-2013
Pater Daniël Maes over Syrië
Vrijdag 12 vrijdag 19 april 2013
Deze vrijdag werken nagenoeg allen aan de tijm (zaatar: de blaadjes van de steeltjes verwijderen). Ze geven veel stof af. Sommigen zijn al vanaf 7.00 u bezig en eindigen om 17.00 u, met een onderbreking van het middagmaal. En inderdaad, s avonds is de aanvankelijk onoverzichtelijke berg ongeveer weggewerkt, tot opluchting van iedereen. In de loop van de week komen daar nog andere kruiden bij zodat in het geheel 200 kg kruiden op het einde van deweek meegegeven kunnen worden met een vrachtwagen naar Libanon, waar ze verkocht worden (tijm, rozemarijn, salie, melisse, ijzerkruid, citroenkruid, laurier, rozen van Damascus, duizendblad, linde, munt, bernagie ). De andere dringende werken moeten even wijken. Er is immers nog de grote verrijzenisicoon van 1,30/3,66 m, besteld door de Grieks-Melchitisch-Katholieke aartsbisschop van Beiroetvoor zijn kathedraal, die al meerdere iconen heeft door deze gemeenschap geschilderd. En er is verder nog werk aan het herstel van de uitgebrande kamer en gang (inhoud, houten plafond, muren), die stilaan geverfd kunnen worden. Verder worden er nog verschillende kleine iconen vervaardigd.
De derde paaszondag is in de byzantijnse liturgie toegewijd aan de myrophores, de vrouwen die welriekende kruiden dragen naarhet graf van Jezus. Zij stonden onder he kruis en trotseerden de spot. Zij zorgden voor de voorlopige begrafenis van Jezus. Bij Jezus sterven was er immers niets voorzien en omdat op vrijdag avond de grote sabbatrust begon, konden ze alleen maar zorgen voor een voorlopige begrafenis, geholpen door twee geheime leerlingen van Jezus, mannen van de hoge raad: Jozef van Arimathea en Nicodemus. Maria Magdalena en de andere vrouwen wachtten ongeduldig het einde van de sabbatrust af om Jezus Lichaam liefdevolte gaan balsemen. Zo snellen ze naar het graf, op zondag, s morgens vroeg. En daar ontdekken ze tot hun verbazing dat Jezus verrezen is. Maria Magdalena zal dan de apostel van de apostelen worden. Deze vrouwen worden hier in het oostengeëerd als een voorbeeld van het standvastig geloof en van het apostolaat van de vrouw in de Kerk. Gelukkig is abouna Georges vanuit Qâra gekomen zodat we nog eens een byzantijnse zondagseucharistie konden vieren. Meteen daarna werd de baby Fadia gedoopt. In de byzantijnse ritus horen doopsel, vormsel en eucharistie bij elkaar. Het doopsel gebeurt door onderdompeling, tot jolijt van iedereen, behalve van de baby. Het was een feestelijke gebeurtenis.
Tevens wist abouna Georges ons weer het nodige nieuws te vertellen. In het oude orthodoxe kerkje van Qâra zijn weer dieven binnengedrongen en hebben zes oude iconen gestolen. Vroeger werden reeds alle iconen gestolenen enkele dagen later teruggebracht. Deze keer zal het moeilijker zijn ze terug te vinden. Vervolgens heeft het leger op drie punten buiten Qâra post gevat en is zo begonnen aan een langzame omsingeling. De weg naar Damascus is nagenoeg beveiligd en onder controle van het leger. In Quousseir heeft al Nousra echter een verschrikkelijke misdaad begaan met een christelijke vrouw die werd gemarteld, gedood en verminkt, op een wijze die te gruwelijk is om te vertellen. En dit alleen omdat zij een goede christelijke vrouw was. Sommigen hier kennen deze vrouw. Zo openbaart zich de satanische aard van deze beweging.
Deze zondagnamiddag bestaat de ontspanning in het rondjes fietsen op de grote (geplaveide) binnenkoer. Met een vroegere container zijn vijf fietsen meegegeven, bedoeld om boodschappen te kunnendoen in het dorp Qâra. Wegens de aanwezigheid van al Nousra en aanverwante confrérieën is daar nu geen sprake van. Met groot en klein hebben we nu getracht ons af te reageren op deze fietsen in een soort collectieve home-training en, zoals altijd, hebben de kinderen er het meeste plezier in.
Terwijl we dinsdagmiddag, zoals naar gewoonte, de eucharistie vieren, hoor ik plots achter mij allerlei oneerbiedig gerommel en gestommel. Al vlug blijkt dat het bombardementen zijn. Er zijn geen helikopters of vliegtuigen mee gemoeid, het blijkt allemaal van op de grond te gebeuren. Achter het dorp, tegen de autostrade stijgen rookpluimen op (volgens onze schildwachten). Het blijft ook onder het middagmaal nog voortduren. Hoewel het een eindje hier vandaan is, vermijden we veiligheidshalve op die momenten toch alle open ruimtes. En in de refter zijn al lang de nodige voorzorgsmaatregelen genomen: alle ramen zijn met zandzakken toegedekt. We nemen ons voedsel in eenvoud en blijdschap van hart als in een ruime, luxueuze loopgracht. En s avonds laat, horen we opnieuw bombardementen en ontploffingen in volle hevigheid. Enkele rebellen hebben blijkbaar in hun overmoed soldaten willen aanvallen maar hebben daarmee een harde reactie uitgelokt.
Omwille van onze veiligheid leven we nog steeds opgesloten in onze eigen gebouwen als in een soort familiale gevangenis. Vanuit deze fysische beperktheid hebben we evenwel een steeds ruimer inzicht gekregen in hethuidige wereldgebeuren. Vanaf het begin hadden webegrepen dat hetgeen de westerse media uitkraamden over de vreedzame burgeropstand pure manipulatie was. Geleidelijk ontdekten we beter de drijfveren van het hele poppenspel: de Bilderberg groep, de stinkend rijke en (al)machtige families Rotschild en Rockefeller, (de hogepriesters van de globalisatie of nieuwe wereldorde met paus David Rockefeller, 98 jaar!), Wall street, de wapenindustrie, de vrijmetselaarsgeest, het hechte verbond van het westen met de fundamentalistische islam die overal mee het vuile werk moet doen En alles wordt toegedekt met schitterende slogans: Vrijheid voor Irak rechtvaardigde de vernietiging van deze oudste beschaving, de Arabische lente en een Nieuw Midden Oosten waren de maskers voor de gruwelen in heel de Arabische wereld. En de Vrienden van Syrië voerden dit mooie land tot aan de rand van de afgrond. En nu is de wereldbevolking ongeveer murw genoeg om naar een wereldbestuur eneen heerlijke nieuwe wereldorde te verlangen! De acties daarvoor gaan onverminderd verder. In de derde wereld moeten oorlogen de wereldheersers helpen om de grondstoffen te stelen en meteen die armoezaaiers te elimineren.In het rijke westen worden bankencrisissen en economische rampen uitgelokt. Zij moeten de mensen wijsmaken dat morgen de hemel op ons valt als we niet gelijk welke dictatoriale en draconische regeling aanvaarden. De zogenaamde opwarming van de aarde is het middel waardoor iedereen en alles onredelijk kan worden belast. Ondertussen worden de fundamenten van het leven en het samenleven wereldwijd afgebroken door het massaal doorvoeren van abortus, euthanasie, eugenetische en veterinaire manipulaties van het menselijk leven en vooral door het afschaffen van het huwelijk, basiscel van iedere samenleving.
In een dergelijke wereld is eruiteraard geen plaats voor God, de Schepper en Christus de Verlossder.. We mogen nietmeespelen en hebben ook geen recht om openlijk van ons geloof te getuigen. Toch zeggen we: Een wereld zonder God is een hel! En al hebben we geen recht om gelijk te hebben, toch hebben we gelijk. Deze menselijke nieuwe wereldorde is het beest uit het laatste Bijbelboek, de Apocalyps hoofdstuk 13, dat door heel de wereld vol bewondering wordt aanbeden met grootspraak en godslastering,zodat niemand nog kan kopen of verkopen als hij/zij het teken of de naam van het beest niet draagt En wij getuigen luide dat we - zelfs zonder enig maandelijks inkomen - oneindig meer waard zijn dan al het goud van de Rotschilds en de olie van de Rockefellers samen. Deze wereld zal vergaan met alles wat ze bevat. Wij zijn geschapen naar Gods beeld en gelijkenis, verlost door Jezus Christus en door zijn Geest nu reeds deelgenoten van zijn verrijzenis. Dat is de echte en blijvende werkelijkheid. We leven van de immense liefde en barmhartigheid van Christus Jezus. Dat hebben de eerste christenen ons geleerd. Het machtige Romeinse Rijk heeft het christelijk geloof en de Kerk met wortel en al (bijna) uitgeroeid, maar is zelf als een levenloos geraamte in elkaar gestort, terwijl de Kerk en het christelijk geloof schitterden als nooit voorheen.Zij zijn ons voorbeeld om de Kerk en onze christelijke levenswijzevoortdurend te zuiveren en te richten op Christus. Zo zal het blijven gaan tot het einde der tijden.Petrus zei het al: Redt u uit dit ontaarde geslacht (Handelingen 2, 40). We trachten de tekenen van de tijd te begrijpen en ons niet vast te klampen aan wat voorbijgaat. We leven in de wereld maar gaan niet op in deze wereld. We hechten onsaan de enige Heer en God van de geschiedenis: Jezus Christus, gestorven en verrezen.Heer, ontferm u over ons en laat Uw Rijk komen.
19-04-2013 om 19:29
geschreven door Gust Adriaensen
16-04-2013
Woord, zang en gebed met Chanan van Es
S A M E N K O M S T
VAN WOORD, ZANG EN GEBED
op gebedszolder de Ark te Postel
(in de oude brouwerij van de Abdij, voorbij De Beiaard)
Vrijdag 26 april 2013
Aanvang 20:00
OM HET HART VAN HET EVANGELIE
Chanan van Es, een Messiaanse Jood, leest en predikt
het Evangelie van de verzoening door het bloed van Jezus Messias.
Na afloop (plm. 21:30) is er koffie en ruime gelegenheid tot vragen stellen.
~ IEDEREEN IS VAN HARTE WELKOM ~
Vrijwillige bijdrage in een collecte.
16-04-2013 om 21:13
geschreven door Gust Adriaensen
Paul Magnette: 'Mentale crisis'
In een column handelt Paul Magnette over de huidige mentale crisis die zich uit in een slechtere geestelijke gezondheid en in het bijzonder een zeer hoog zelfdodingscijfer. Hij maakt een vergelijking met de crisis op het eind van de jaren 20 en stelt enkele remedies voor.
Ik ben het grotendeels eens met de analyse van Magnette. Het bestaan van een sterke sociale zekerheid betekent inderdaad een fundamenteel en letterlijk levensreddend verschil met de crisis van eind de jaren 20.
Er is al vaker op gewezen dat er een correlatie bestaat tussen de groeiende achteruitgang van de geestelijke gezondheid en anderzijds het verloren gaan van zingeving en vaste waarden, het verbrokkelen van de sociale integratie en de te sterke druk op de individuele verantwoordelijkheid.
Sterkere solidariteit en collectieve oplossingen behoren tot de remedies, aldus Magnette. De essentie van wat Magnette in deze column schrijft, was ook al te lezen in artikels, van andere politici, zowel van links als van rechts.
Het verbaast me evenwel telkens dat zij een m.i. ook belangrijke remedie niet willen of durven vermelde, nl. een religieuze overtuiging die steun vindt en gevoed wordt in een kerkgemeenschap.
16-04-2013 om 08:55
geschreven door Gust Adriaensen
14-04-2013
Paus Franciscus maakt er werk van
Na de complete stijlbreuk met zijn voorganger, heeft paus Franciscus nu een eerste belangrijke beslissing genomen in verband met de leiding van de katholieke Kerk en met de hervorming van de centrale bestuursdiensten van de Kerk, de zgn. Curie.
Hij heeft namelijk een groep van acht kardinalen samengesteld, die hem zullen adviseren bij het bestuur van de wereldkerk en ook voorstellen zullen doen omtrent de hervorming van de Curie.
De acht kardinalen komen uit alle werelddelen: twee Europeanen, een Italiaan en een Duitser; twee Zuid-Amerikanen, een Chileen en een Hondurees; een Noord-Amerikaan; een Australiër; een Congolees en een Indiër.
Er beweegt duidelijk een en ander binnen de katholieke Kerk.
14-04-2013 om 14:11
geschreven door Gust Adriaensen
12-04-2013
Pater Daniël Maes over Syrië
Vrijdag 6 vrijdag 12 april 2013
Er moeten voorzorgsmaatregelen genomen worden. Met pijn in het hart hebben we afscheid genomen van het soennitisch gezin op de boerderij, met hun vier kleine kinderen. De boerderij ligt aan de andere kant van het terrein, tegen de ringmuur. Verder op, buiten het terrein, bevinden zich evenwel enkele boerderijen die haarden van verzet zijn.Wanneer er gevochten wordt zal dit boerengezin de meeste brokstukken krijgen. Het is dus onverantwoord hier kleine kinderen te laten spelen. Het waren lieve ouders en kinderen en bovendien harde werkersWe hadden een zeer goede band met hen. De weinige keren dat we nog op het terrein konden komen en de boerderij bezoeken was het telkens een plezier om met die kleine kinderen te spelen. Verder zullen we afscheid moeten nemen van onze engelbewaarder, de man die vanaf het begin als conciërge bij ons is. In alle omstandigheden heeft hij ons geholpen en beschermd.Zijn vrouw is al maanden geleden naar een veiliger plaats vertrokken, maar hij wilde blijven. Hij is echter de enige alawiet in heel de streek en dus nu de meest gezochte persoon.Hij staat dag en nacht onder spanning. Hij zal elders samen met een gezin, dat ook verbonden is met deze gemeenschap, zich blijven inzetten voor de gemeenschap. En in zijn plaats komt een man van een gezin, dat ook met de gemeenschap verbonden is maar dat omwille van de oorlog naar hun moeder getrokken is die weduwe is. Zijn gezin blijft daar maar hij komt voorlopig naar hier om de contacten van de gemeenschap met de buitenwereld te verzekeren.
De Syrische lente is nu echt begonnen. Zaterdag heeft de zon lang en flink geschenen. Dan is er voldoende warm water voor iedereen enmoet er onderling niet afgesproken worden om een douche te nemen. Dat is de laatste tijd anders geweest. Om de paar dagen hadden we echt stormweer, zonder regen. Mogelijk gaat het weer nu geleidelijk keren en wordt het warm. De kleine (40/30 m) binnentuin staat vol met allerlei groenten en het is een plezier om daar nu in te werken. Anderzijds moet er met man en macht gewerkt worden aan een zending die over enkele dagen weer naar Libanon kan meegegeven worden voor de verkoop, o.a. vele zakken tijm. De blaadjes moeten nog van hun steeltjes gescheiden worden. Een hele gevangenisbevolking zou hiermee dagen lang zoet gehouden kunnen worden, maar omdat we niet weg kunnenzullen we het zelf maar doen.
In de namiddag horen we enkele ontploffingen. Het nieuws doet de ronde dat het leger stilaan de terroristen in Qâra gaat aanpakken. We bereiden ons voor op een woelige nacht, maar het is zo rustig als het kan. Er zijn zelfs maar twee heel korte stroomonderbrekingen. Later vernemen we de ware toedracht. Enkele van de strafste terroristen wilden afweergeschut plaatsen om legerhelikopters neer te halen, ,o.a. achter onze muur. Gelukkig hebben de zwaargewichten van de oppositie in Qâra hen duidelijk gemaakt dat dit een zeer slecht idee is. Daarop zal het leger onverwijld reageren, waarbij de terroristen zwaar zullen aangepakt worden met mogelijk zware bombardementen op het dorp. Het afweergeschut werd niet geplaatst. Verder bereikt ons het nieuws dat al Nousra in Homs aangeboden heeft om hun wapens neer te leggen op voorwaarde dat ze vrije aftocht krijgen. Het leger vertrouwt dit niet en is er nog niet op ingegaan. Trouwens, zij zijn nu goed geïnformeerd en kunnen gemakkelijk met het dubbel aantal terugkeren. In elk geval zijn er wel tekenen dat ook al Nousra zijn enthousiasme aan het verliezen is.
Vandaag is het de zondag van Thomas, die ondertussen in de Latijnse ritus doorJohannes Paulus II tot de zondag van de goddelijke barmhartigheid uitgeroepen is. Misschien is de barmhartigheid van de Vader inderdaad inonze tijd de meest vergeten waarheid, welke langs zr. Faustina nu in herinnering werd gebracht. s Avondsworden enkele dansjes opgevoerd door de zuster van de sacristie samen met de kinderen. Deze zuster is nogal creatief in muziek, zang en dans. Ze hebben gepaste, kleurige kleedjes aan en ontpoppen zich als echte oosterse danseressen op de muziek van charismatische en joodse liederen.
Met de oorlog tegen Syrië wordt heel hoog spel gespeeld. Het westen en zijn bondgenoten willen kost wat kost dit land ontwrichten om het eindelijk in hun macht te krijgen, om zich van de energievoorraden te verzekeren, om heer en meester te zijnop deze strategisch belangrijkste plaats in het Midden Oosten en om een sterke macht te vormen tegen Iran, Rusland en China. Zij menen het zich niet te kunnen veroorloven dit land in welvaart, vrijheid en vrede te laten verder leven, zonder dat zij hier hun macht kunnen laten gelden. Daarom hebben ze hier, zoals elders, de creatieve chaos willen brengen. Anderzijds blijkt dat Syrië door zijn innerlijke eenheid en zijndecennia lang leven in vrede met alle etnische groepen veel sterker is dan de belagers hadden gedacht. Volksopstand en burgeroorlog zijn westerse zeepbellen gebleken. De mogelijkheid die overblijft zijn de massas terroristen die nog kunnen proberen het land te ontwrichten. De radicale en onberekenbare al Nousraspelen hierbij een steeds grotere en dubbelzinnige rol. Maar de hoger genoemde landen zullen dit ook niet zonder meer laten gebeuren.Bovendien komen er scheuren in de westerse eenheid. De bevolking begint steeds beter te beseffen dat de oorlog in Syrië een samenzwering is van het westen. De Fransen, de Amerikanen, de Turken protesteren steeds luider tegen hun eigen regeringen. En deze landen kunnenhun eigen problemen niet meer aan. Syrië kan deze oorlog nog vijf jaar volhouden maar kunnen deze landen hun aanvallen nog zo lang uithouden? Gaan zij niet verplicht zijn hun steun te zoeken bij die landen die juist Syrië steunen: Brazilië, Rusland, Indië, China, Zuid Afrika (Brics)? Regering en leger zullen ondertussen rustig verder doen om het land geleidelijk te zuiveren van terroristen, al blijft dit zeer moeilijk omwille van de laffe houding van het westen, die hen blijven steunen en nu mee profiteren van de gruwelen van al Nousra.
De vooruitzichten zijn in de twee richtingen immens. Indien het westen met zijn Arabische bondgenoten Syrië alsnog kan ontwrichten om er hun heerschappij te vestigen, zal dit voor hen, denken zij, een enorme toename zijn van rijkdom aan energiebronnen én aan macht in heel het Midden Oosten en in heel de wereld. Syrië zal dan wel een islamitische dictatuur worden, als cadeau voor de geleverde diensten van Saoedi-Arabië en Qatar. Maar daar geeft het westen niets om. Verder zal Syrië verdeeld zijn, gelibaniseerd. De verschillende groepen zullen gescheiden worden en elk hun woongebied toegewezen krijgen,zodat ze elkaar blijven uitmoorden (zoals in Irak, Libië, Tunesië, Afghanistan ). Daar maakt het westen zich evenmin zorgen om. Trouwens, dan is erweer een goudmijn meer voor de wapenindustrie. Christenen zullen nagenoeg verdwijnen, want in de verdeling van Syrië is er geen eigen plaats voorzien voor de christenen.Zij moeten weg omdat zij de getuigen zijn van het onrecht van het westen. En daar geeft het westen helemaal niets om. Het westen is zijnchristendom al lang beu. (Maar vergeet niet, heren wereldheersers: het christelijk geloof en de Kerk zijn de enige werkelijkheden uit de mensengeschiedenis die telkens opnieuw verrijzen en al uw instellingen en landen zullen overleven!)
Als Syrië stand houdt, zijn aanvallers kan afslaan en uiteindelijk de vrede kan herstellen zal het een modelland worden - gelouterd door deze wrede oorlog -niet alleen voor het Midden Oosten maar voor heel de wereld. Het zal een land zijn dat vrij is van het westers imperialisme én van de islamdictatuur. Een land waar alle etnische groepen en geloofsgemeenschappen in vrede met elkaar samen leven, nog veel bewuster dan voorheen al gebeurde. Een land waar ook de christenen ten volle zichzelf kunnen zijn: het deeg in het dagelijkse brood van de samenleving en de getuigen van het Rijk Gods op aarde. Christenen die in kleine groepen leven, bescheiden, alleen steunend op en levend van de kracht van het geloof in de gestorven en verrezen Heer Jezus. Jammer, dat de christenen in het westendit nauwelijks begrijpen en nog veel minder steunen. Gelukkig blijkt onze franciscaanse jezuïet, (die ze hier baba Roma noemen), dit wel te begrijpen.
Uiteraard bidden en ijveren wij er voor, dat deze oorlog eens eindigt en Syrië, mogelijk zwaar gewond en gelouterd, geestelijk versterkt uit deze ellende zal opstaan. In eenVlaams kerklied zingen wij: Als God ons thuisbrengt uit onze ballingschap, dat zal een droom zijn . Zing je mee? Danku wel.
12-04-2013 om 09:19
geschreven door Gust Adriaensen
10-04-2013
Frank Vandenbroucke: 'Thatcher heeft veel kwaad aangericht'
Frank Vandebroucke blijft van mening dat Margaret Thatcher veel kwaad heeft aangericht. Hij stelt ook dat haar intellectuele invloed de laatste jaren sterk verminderd is.
'Een Theodore Dalrymple, de goeroe van De Wever, is blijven steken in haar gedachtegoed. Maar in Groot-Brittannië neemt niemand die man nog serieus', aldus Vandenbroucke.
10-04-2013 om 22:51
geschreven door Gust Adriaensen
09-04-2013
Margaret Thatcher 1925-2013
The Iron Lady overleden
(cartoon uit De Standaard van 9 april 2013)
09-04-2013 om 09:14
geschreven door Gust Adriaensen
07-04-2013
Tendentieuze, antikerkelijke kranten
In het tijdschrift 'Pastoralia' (bedoeld voor de medewerkers binnen het aartsbisdom Mechelen-Brussel) publiceerde aartsbisschop Léonard na een bezoek aan het crematorium van Vilvoorde, een artikel waarin hij de voorkeur van de Kerk voor een teraardebestelling, uitdrukte.
Klaarblijkelijk voelde de baas van het crematorium van Lochristi zich in zijn zakelijke belangen bedreigd en deze zakenman zorgde ervoor dat de gazetten weer eens wat voer toegeworpen kregen om aan Léonardbashing te doen.
Het is duidelijk dat journalisten niet eens de moeite doen om het artikel van Léonard te lezen. Een vergelijking tussen de tekst van de aartsbisschop in het tijdschrift Pastoralia en wat de diverse kranten daarvan maken, biedt inderdaad het mooiste bewijs van de tendentieuze, antikerkelijke en anti-Léonardopstelling van de media. De aartsbisschop schrijft in dat artikel de voorkeur van de Kerk voor de teraardebestelling uit en verklaart ook waarop die voorkeur gebaseerd is. Niets meer en niets minder.
Uiteraard waren de krantenberichten en in het bijzonder de provocerende koppen van dien aard dat op de internetfora van de geschreven pers, de primitiefste en vulgairste scheldpartijen aan het adres van Kerk en Léonard, verschenen.
Het zegt allemaal veel over het niveau van de meeste Vlaamse kranten, de deontologie van veel journalisten en het culturele peil van een aantal forumdeelnemers.
07-04-2013 om 14:36
geschreven door Gust Adriaensen
05-04-2013
Pater Daniël Maes over Syrië
Goede Vrijdag 29 maart vrijdag in de Paasweek 5 april 2013
Deze voormiddag van de Goede Vrijdag is het nagenoeg volmaakt stil in heel het (groot) huis. Het gebed gisteravond heeft ook tot deze morgen vier uur geduurd. Pas om elf uur komen we nu in de kerk samen voor de koninklijke uren: primen, terts, sext, noon, die samen twee uur duren. s Middags eten de meesten wat droog brood en drinken er een tas thee bij. Voor de kinderen, en hen die het willen of nodig hebben wordt een eenvoudige maaltijd voorzien.Om half vier volgen de vespersdie ook twee uur duren. Hierin is de processie voorzien met het epitaphios, versierd doek waarop de grafleggen van Jezus is afgebeeld. Daarna wordt de graflegging herdacht. Het doek wordt met vele welriekende kruiden bestrooid, alsook het evangelieboek dat op het doek wordt gelegd. Er wordt nog veel parfum op gesprenkeld, die heel de kerk vult. Om 18.00 u volgt de dienst van de myrophoren of dragers van de parfum. Deze dienst duurt drie uur en een half. Hierin is een kleine pauze voorzien waarbij de zuster een tas thee serveert. De vele strofen, die allen op dezelfde indringende wijze worden gezongen, zijn als de klaagzangen van Maria en de vrouwen bij het graf van Jezus. Tegelijk drukken deze strofen hun geloof, hoop en liefde uit. Op het einde is er nogmaals een processie met het epitaphios. Hierna wordt een kleine maaltijd gegeven en is het al tijd om zich in stilte terug te trekken.
In de voormiddag van de Stille Zaterdagis zowat iedereen rustig aan het poetsen zoals anders op zaterdag. Om 13.00 u komen we samen voor de vespers van deze Goede Zaterdag. Het is een dienst van ruim anderhalf uur met o.m. de vele schriftlezingen die op een of andere wijze een verwijzing zijn naar de verrijzenis (schepping, Jesaia over het Nieuwe Jeruzalem, het Paasfeest uit Exodus en Jozua, profetie van Sophonie, de profeet Elie en de opwekking van de zoon van de weduwe van Sarepta, het offer/ de binding van Isaak, Elisé en de opwekking van de zoon vande Sunamitische, Daniel en de drie jongelingen in de vuuroven ).Hierna wordt een eenvoudig middagmaal genomen. In de namiddag heerst er een gezellige drukte om de paaswake voor te bereiden. De kinderen schilderen paaseieren, de kerk wordt prachtig versierd en een van de medebroeders heeft het op zich genomenom morgen voor de feestmaaltijd te zorgen, zodat de zusters eens vrij zijn. Abouna Georges zal zeker s avonds en s nachts niet kunnen komen en daarom voorzien we een Latijnse Paaswake in de hoop op zondag middag een byzantijnse liturgie te kunnen vieren.
Om het voor mij niet te zwaar te maken, nu ik nog niet op volle kracht ben, houden we de paaswake niet om middernacht maar beginnen we om 10.00 u buiten op de grote koer. Zoals uit dode stenen vuur geslagen wordt, zo wordt gevierd dat Jezus werkelijk vanuit de dood verrezen is. Zoals we dag na dag leven vanuit de schepping, de natuur, zonder dat iemand precies weet hoe de schepping ontstaan is, zo leven we als gelovigen en als Kerk van de verrijzenis. Schepping en verrijzenis overstijgen uiteindelijk ons begripsvermogen. Het begin van de viering verloopt traditioneel in het duister, wat hier geen probleem is vermits de elektriciteit al vanaf de late namiddag is afgesloten tot morgen vroeg. We vieren heel de dienst zo plechtig mogelijk met een mixt van Arabische, Spaanse, Gregoriaanse, Franse, Engelse en Vlaamse gezangen. De lofzang op de Paaskaars doe ik helemaal in het Vlaams en het refrein wordt flink meegezongen: Laat juichen Het is al een eind over middernacht als we alles volbracht hebben. Hierop volgt een glaasje warme chocomelk en we kijken nog even naar de dienst in de St Pietersbasiliek te Rome met paus Franciscus (ondanks het ontbreken van elektriciteit , maar met behulp van ups).
Op Paaszondag om 13.00 u telefoneerde abouna George om te zeggen dat het toch niet veilig genoeg was om te komen en zo hebben we dan opnieuw de Latijnse ritus van de paasmis gevierd, weliswaar met byzantijnse gebruiken en gezangen. Na de mis waser de zegening van de eieren. Hierna werden nog gedurende lange tijd paasliederen in verschillende talen gezongen en gedanst. Om half vier begaven we ons in het atrium aan tafel voor het middagmaal zodat we voor de rest van de namiddag niet veel anders meer te doen hadden. s Avonds heeft niemand nog echt honger, er wordt een kleinigheid gegeten en er is wel een flink gebak voorzien terwijl we naar het weekoverzicht kijken van CTV, de Vaticaanse tv. De massavieringen in Rome zijn geweldig, indrukwekkend en hartverwarmend. Toch denk ik dat we ook met onze vieringen voor n zestiental mensen het christelijke geloof ten volle vieren. Het was vandaag werkelijk een vreugdevolle paaszondag voor iedereen.
Deze dagen heten hier paasdagen ende week van de vernieuwing. De poorten van de iconostase blijven heel de tijd open en de priester bewierookt terwijl hij in de linkerhand een kleine versierde paaskaars vast houdt.
Tot onze blijde verrassing verschijnt abouna Georges plots op deze maandagmiddag. Op weg gaan blijft voor hem evenwel erg gevaarlijk. Hij is gelukkig zelf een Arabisch figuur met (kleine) zwarte baard.We vieren meteen de byzantijnse paasliturgie en beginnen buiten aan de kerkdeur met de zogenaamde aanval op de poorten van de hel. Driemaal slaat de priester met het kruis op de deur en roept: Doet open voor de Koning van de Glorie! Van binnen wordt (door de duivel) gevraagd: Wie is deze Koning van de Glorie? Uiteindelijk gaat de kerkdeur open en treedt de priester met de gelovigen binnen. Deze week wordt iedere dag de paasmis gevierd en iedere avond de vespers van Pasen gezongen. Bij zowat iedere gelegenheid en overal wordt Al Masiehou qam gezongen en gedanst: De Messias is verrezen uit de dood; Hij heeft de dood overwonnendoor de dood en het leven geschonken die in het graf zijn.
Woensdag in de voormiddag komt een delegatie van de soennitische families, die in de nieuwbouw opgevangen zijn, ons een Zalig Pasen wensen. Uit veiligheid zijnwij toch hen niet meer gaan bezoeken. Nu is het weerzien des te hartelijker. En er worden al volop plannen gemaakt. Als de oorlog eens voorbij is en zij terug naar hun vernielde huizen in Quosseir kunnen,zullen ze ons uitnodigen bij de watermolen aan de Orontes. Ze zullen een schaap slachten en feest vieren. Wat wordt er gelachen. Welnu, dat is Syrië.
De voorbij drie dagen zijn eigenlijk vakantiedagen, feestdagen, zondagen geweest. Vandaag donderdag hernemen we weer min of meer het gewone leven. Deze avond bidden we bijzonder voor de stichter van Les Scouts de Cluses(Haute Savoie, Frankrijk) die vandaag overledenis. PierreDevant had de profetische inspiratie om vanuit het Carmel klooster van Reposoirin 1981 de arme kloosters in Polen te helpen. Hulpgoederen werden verzameld en in containers naar Polen gebracht. Het was het begin van een internationale hulp aan 21 landen, geheel gebouwd op vrijwilligers, vrije giften en vrije inzet. Hun inspiratie vinden ze in Jo 20, 21: Zoals de Vader Mij gezonden heeft zo zend Ik u Na een bezoek van moeder Agnes-Mariam hebben LesScouts de Cluses ook Syrië in hun programma opgenomen.
Nog twee verheugende berichtjes. Er was deze weekweer een gelegenheid om een en ander mee te geven naar Damascus en vandaar naar Beiroet. Met man en macht worden zakken amandelen ingepakt en zakjes met verschillende soorten thee, allemaal netjes voorzien van het etiketje van de gemeenschap. Bovendien zijn er kleine, mooie icoontjes met bladgoud versierd. Als dit alles veilig in Libanon geraakt, zullen vrienden aldaar zorgen voor de verkoop en zo hebben we dan weer wat inkomen. Verder is er een enthousiaste brief van de pastoor van een parochie uit de voorsteden van Parijs, waarmee we tijdens de vasten een intense geestelijke verbondenheid hebben onderhouden. Hij wil deze band verder zetten en wij ook. Inmiddels is er in zijnparochie een soort hernieuwde uitstorting van de hl. Geest bezig. Tijdens de Paasdiensten waren er 19 doopsels (kinderen, jongeren en volwassenen). In plaats van de 3 eerder kleinekerken op zijn parochie (voor 200 personen) heeft hij een grote ruimte van de gemeente moeten huren voor 900 plaatsen om de diensten van de Goede Week en Pasen te kunnen vieren.
Onder het middageten lezen we de aandoenlijke brief van de zusters van S. Jozef van Aleppo.Zij blijven leven onder kanonschoten en mitrailleurvuur van s morgens tot s avonds en van s avonds tot s morgens. Aleppo, eens het economisch hart van Syrië, is een ruïne, 1300 fabrieken zijn verwoest, 130.000 families zitten zonder werk. Er is geen elektriciteit.In hun hospitaal zijn een aantal dokters vertrokken en durven niet terugkeren. Enkele anderen blijven voor hun veiligheid in het hospitaal en leven zo gescheiden van hun familie. Apotheken zijn leeggeroofd en verwoest. De rebellen gebruiken de medicamenten voor zichzelf. Iedere dag wordt gehoopt dat het vliegveld weer open gaat en bevoorrading brengt. Ze wachten op mazout voor de generator die alle machines moet doen draaien. Op straat lopen mensen rond (ook advocaten en ingenieurs) die gelijk wat trachten te verkopen om wat geld te hebben. Kinderen verkopen sigaretten en kauwgum. Hun scholen zitten vol met vluchtelingen. Vooral christenen worden bedreigd. Drie priesters, naast anderen, werden gekidnapt en niemand weet waar ze zijn. Meerdere kerken zijn verwoest en hele dorpen verlaten. Het vergroot de uittocht van de christenen. Op 19 maart (feest van St. Jozef) hebben terroristen met chemische wapens 25 Syrische burgers gedood en tientallen verwond, waarover de westerse media met geen woord hebben gerept. Integendeel, el Assad wordt aangeklaagd voor het gebruik van chemische wapens! Het lijden verenigt evenwel christenen en moslims,die elkaar in edelmoedigheid trachten te overtreffen door elkaar wederzijds te helpen, met gevaar voor eigen leven. De meisjes breien truitjes met de wol die ze gekregen hebben - voor de kinderen. De internationale gemeenschap blijft ondertussen wapens leveren aan deze rebellen en wast haar handen in onschuld. Onze kracht ligt in het gebed, zo schrijft zr.Marguerite van de zusters. van St. Jozef, vanuit het hospitaal van St. Louis op 23 maart 2013. Zij dankt voor de geestelijke, morele en financiële hulp en besluit: Moge de verrezen Heer ons allen sterken in het geloof en de hoop om te blijven getuigen van zijn liefde. Zalig Pasen. Waar blijven onze moedige oorlogsjournalisten om van deze echte slachtoffers in deze weggemoffeldeoorlog eens een reportage te maken, in plaats van zich te laten misbruiken door rebellen in een van hun kampen in Jordanië, Libanon of Turkije? VRT-ploeg, waar wacht je op!
De houding van de Syrische regering en zijnpresident tegenover de toestand in het land kun je duidelijk opmaken, enerzijds uit de grote toespraak van de president op 6 januari, die eigenlijk vooral een bemoediging was voor de bevolking en het leger, dat met zovele jonge gesneuvelde soldaten het volk tot heden heeft beschermd. Anderzijdsverscheen er in de Sunday Times van 3 maart een lang interview met Bashar el Assad. De journalistebegint meteen met alle aanklachtentegen de president vanwege de westerse politici, die willen dat hij opstapt omdat hij zogenaamd buiten de werkelijkheid leeft,in de hypocrisie en dat ze hem willen aanklagen voor misdaden tegen de menselijkheid.Hierop geeft hij klare antwoorden die aantonen dat deze politici zelf buiten alle redelijke werkelijkheid en internationale rechtvaardigheid leven. Hij legt ook duidelijk uit hoezeer de UNO-instellingen nu gepolitiseerd zijn en helemaal niet streven naar rechtvaardigheid en vrede. Het doden van een half miljoen Irakezen, het vernietigen van de oudste beschaving en het actief instellen van een chaos die menigte mensen blijft doden zijn het rechtstreeks gevolg van de Amerikaans-Engelse inval (onder het motto: Vrijheid voor Irak en gerechtvaardigd door de leugen over de massa vernietigingswapens!) Toch is het niet mogelijk in de UNO hiertegen (en de vele andere dergelijke misdaden tegen de menselijkheid) een aanklacht in te dienen, juist omwille van deze gepolitiseerde instellingen. Laat mij erbij voegendat op die wijze een van de grootste criminelen uit de moderne geschiedenis, zoals Henry Kissinger, de nobelprijs voor de vrede kreeg! En nu gaan ze hen,die het Syrische volk uitmoorden de hemel in prijzen en el Assad aanklagen omdat hij zijn volk blijft beschermen en het land verdedigen. Heren topcriminelen, weet dat jullie luidsprekers eens zullen stilvallen en datde waarheid dan duidelijk zal worden. De echte centra van waaruit de huidige meest misdadigeorganisaties werken zijnWashington, New York, Brussel en London. Wel verheugen we ons over het feit dat madame Ashton inmiddels namens Europa geen wapens blijkt te willen leveren aan de rebellen, tegen het standpunt van Frankrijk en Engeland in. Moge het een klein begin zijn van een ommekeer.
05-04-2013 om 00:00
geschreven door Gust Adriaensen
03-04-2013
Vermeersch heeft altijd gelijk
B.V Etienne Vermeersch: a man for all seasons
De huisfilosoof van de VRT (al jaren lijkt het alsof er in Vlaanderen maar één (moraal)filosoof rondloopt) is niet voor één gat te vangen.
Als Vermeersch de Kerk over de hekel haalt (zijn meest favoriete bezigheid), juichen de linkse papenvreters. Als hij het hoofddoekenverbod bepleit, wordt hij bejubeld door de rechtse moslimhaters.
03-04-2013 om 10:42
geschreven door Gust Adriaensen
De bilkneep van Sagan
Op het podium van de Ronde van Vlaanderen, kon nummer 2, Sagan zijn handen niet thuishouden. En dat lokte een soms amusante storm van commentaar en protest uit. Volgens sommigen een onwillekeurige speelse (!) reactie na een zware inspanning. Volgens anderen een verfoeilijke grensoverschrijdende vorm van primitief seksisme. Hoe dan ook: not done, op een podium ten aanschouwe van honderdduizenden toeschouwers en kijkers.
Het gedrag van Stoute Sagan roept ook andere vragen op omtrent het obligate 'gebruik' van kusmeisjes. Is dat ook geen vorm van seksisme? Overigens, wie kiest deze dames en op basis van welke criteria worden zij uitverkoren om op een podium de lippen te tuiten? Spelen in die keuze, godbetert, niet vooral seksistische overwegingen mee?
Hebben koersorganisatoren (bijna uitsluitend een mannelijke aangelegenheid) er al ooit aan gedacht een wielrenster te laten kussen door twee knappe binken? Of enig lijfelijk contact in het overwinningsritueel te voorzien tussen bv. Cancellara en twee prettige jongemannen of tussen Vos en een koppel babes? En wat natuurlijk ook mogelijk is: gewoonweg weg met dat seksistische gedoe op de wielerpodia.
Er is nog werk aan de winkel voor het Vrouwen Overleg Komitee!
03-04-2013 om 10:17
geschreven door Gust Adriaensen
30-03-2013
Pater Daniël Maes schrijft open brief aan Herman Van Rompuy
Wat moet Europa doen in Syrië?
Open brief aan de heer Herman Van Rompuy, voorzitter van de Europese Raad
Excellentie,
Uw inzet voor Europa in de huidige moeilijke tijd krijgt de steun van de Europese staatshoofden en regeringsleiders. Zij hebben u inuw functie bevestigd, waarvoor ook ik u wil gelukwensen.
U zit als het ware op de stoel van Robert Schumann, de vader van Europa. Hij was, zoals u zelf, een overtuigde christen. Zijn politieke inzet was doordrongen van zijn christelijke principes, die uiteindelijk de meest universele en authentiek menselijke waarden zijn. Toen hij in 1950, samen met Konrad Adenauer en de Gaspari de gemeenschap van kolen en staal begon, waaruit uiteindelijk de Europese Unie is gegroeid, was dit een bijdrage aan de economische welvaart. Er was echter veel meer. Hij bracht verzoening tussen de toen gezworen vijanden: Frankrijk en Duitsland. Zijn voornaamste bekommernis ging naar de fundamenten van verzoening, dialoog, samenwerking, solidariteit en vrede met een groot respect voor de eigenheid van ieder volk. Bovendien wilde hij op deze grondslagen een Europa als een dienst aan en solidariteit met alle landen en volkeren.
U weet dit alles beter dan wie ook. Wat u wellicht minder goed weet, is wat er werkelijk in Syrië gebeurt. Sta me toe hierover enige eigen ervaring mee te delen. Ik ben een eenvoudige burger, niettemin een Europese burger, sinds enkele jaren levend en werkzaam in Syrië. Ik heb voor de oorlog met volle teugen genoten van de gastvrijheid van dit volk, van zijn behoorlijke welvaart, vrijheid, vrede en vooral van de diep ingewortelde wil om met alle verschillende etnische groepen en geloofsgroepen in vrede samen te leven. In Damascus, Qâra en elders was ik te gast in menig gezin, zowel moslim als christen. Nooit heb ik enig verschil in gulheid en gastvrijheid ondervonden. En nog veel minder enige vijandigheid. Inmiddels is Qâra een verzamelplaats geworden van terroristen en een van de gevaarlijkste plaatsen in Syrië.
De door het Westen en zijn Arabische bondgenoten genoemde volksopstand heb ik zien geboren worden. Zoals naar gewoonte wandelden wij door Qâra, bezochten hier en daar een zieke in een familie, deden enkele inkopen om dan samen met enkele jongens van de parochie bij de byzantijnse priester gezellig te eten. Ditmaal was het na het vrijdagavondgebed ongemeen druk aan de centrale moskee. Een vijftiental vreemde mannen en jongeren schreeuwden wild leuzen tegen de president en tegen Syrië om er fotos en filmpjes van te maken. De pastoor vertelde dat er sinds kort enkelen extra geld verdienen door deze fotos en filmpjes aan Al Jazeera te bezorgen. En u weet hoezeer Al Jazeera tot op vandaag het westers nieuws manipuleert. De werkelijkheid is dat er in Syrië nooit een volksopstand is geweest en nooit een burgeroorlog vanuit de bevolking. Regering, volk en land bleken vanaf het begin slachtoffer van een lang voorbereide, goed geplande samenzwering van buiten af.
Hoe talrijk, groot of verborgen de belangen en motieven ook mogen zijn voor Amerika, Israël, Europa, Turkije, Saoedi-Arabië en Qatar, de wijze waarop zij tot heden dit soevereine volk en land mee hebben uitgemoord en ontwricht, is een misdaad tegen de menselijkheid. Het aandeel van Europa daarin is de meest radicale verloochening van al zijn princiepen. Wellicht is Syrië strategisch een van de meest belangrijke plaatsen voor wereldheersers. Syrië is evenwel een van de weinige bolwerken die stand gehouden hebben tegen het alles vernietigend westers imperialisme. De Syrische president heeft ooit de grenzen met zijn gebuur willen openen en Turkije als vriend ontvangen. Inmiddels heeft Europa een militair hoofdkwartier daar aan de noordgrens met Syrië om de uitgebreide terroristenkampen tegen Syrië te steunen. Uiteindelijk heeft Turkije onder meer alle fabrieken in Aleppo - het economische hart van Syrië - ontmanteld, geplunderd en verwoest. Het is de Europese vriend met de dolk achter de rug, die graag zijn droom van het Ottomaanse Rijk wil herstellen. Syrië is tenslotte het laatste bolwerk tegen de radicale fundamentalistische islam en daarom een doorn in het oog van Saoedi-Arabië en Qatar, ook goede vrienden van het Westen, die zeer rijk en machtig zijn en de grootste financiers van het terrorisme heel de wereldbol rond. Terwijl hun eigen samenleving een schandvlek vormt op de mensenfamilie, willen zij kost wat kost de lekenstaat Syrië, die zoveel vrijheid geeft aan iedereen, ook aan de in hun ogen verachtelijke ongelovigen omvormen tot een radicale islamdictatuur. Zij zijn graag bereid voor het Westen het vuile werk te doen. Het Westen kan dan beslag leggen op de energierijkdommen van het land en hier zijn macht vestigen. Het volk zal uitgemoord zijn, het land - zoals al zovele anderen - vernietigd en alle zelfverklaarde vrienden van Syrië zullen hun aandeel in de rijkdom en de macht kunnen uitbouwen tegen de andere regionale grootmachten. Weet evenwel dat eens de maskers zullen vallen. Ook deze oorlog zal zijn Nürnberg kennen. Dan zal blijken dat de as van het kwaad niet door Damascus liep, maar wel langs Washington, New York, Brussel en Londen.
Als christen behoor ik tot de meest onpartijdige groep in Syrië. Als autochtone bevolkingsroep hebben christenen een groot aandeel gehad in de Arabische Renaissance en leveren ook nu hun bijzondere bijdrage aan de Arabische cultuur. Samen met de andere kleinere groepen en de moslims zijn zij in alle geledingen van de samenleving vertegenwoordigd en bouwen zij mee aan deze lekenstaat volgens de strikte regels van de lekenstaat en de afwijzing van iedere tegenstelling op grond van etnische afkomst of geloofsgroep. Bovendien hebben christenen geen enkele ambitie om een machtsgroep te vormen of als zodanig een deelname in de macht na te streven. Zij steunen alle goede hervormingen en zijn aan geen enkele partij gebonden. Zij zijn als kleine en eerder arme groep het deeg in het dagelijks brood van de Syrische samenleving en willen zo in alle vrijheid en eenvoud blijven getuigen van hun geloof in Jezus Christus en van het Rijk Gods op aarde. Zo zijn wij tot heden in staat geweest noodlijdende families te helpen over alle etnische en geloofsverschillen heen en worden op gelijke wijze ook door hen beschermd en gesteund. Wilt u werkelijk weten wat er in Syrië gebeurt, luister dan naar de herhaalde noodkreten van onze patriarchen, de meest betrouwbare en onpartijdige getuigen.
Excellentie, het is niet de taak van Europa om mee te helpen de Syrische regering en zijn president omver te werpen, de bevolking verder uit te moorden en het land te ontwrichten. Inmiddels hebbenpresident, regering en volk hun wil om in onderlinge eenheid verder te leven - ondanks de gruwelijke buitenlandse samenzwering - voldoende getoond. Dit is de echte grootheid van het volk. Er zullen zeker vele tekortkomingen en gebreken zijn in het bestuur en in de samenleving. De laffe wijze waarop het Westen met zijn bondgenoten voortdurend de vele goede hervormingen - met als voorlopige hoogtepunten een nieuwe constitutie en een nieuw parlement heeft trachten te boycotten is evenwel onaanvaardbaar en ook Europa onwaardig.
Wat kan Europa doen? Ophouden met iedere leugen over de werkelijkheid in Syrië over te nemen en te verspreiden. Ophouden verdere steun te geven aan de omverwerping van regering en staatshoofd. Ophouden rechtsreeks of onrechtstreeks verdere moordaanslagen en verwoestingen aan te richten. Houd ook op met het huichelachtige onderscheid tussen de extreem radicale al Nousra en het vrije Syrische leger, dat noch vrij, noch Syrisch, noch een leger is. Is het voor u zon goed nieuws wanneer uw familie uitgemoord wordt door criminele bendes van het vrije Syrische leger en gelukkig niet door al Nousra? Houd op met steeds nieuwe drogredenen uit te werken om alsnog een militaire interventie te bewerken en het land te vernietigen. Zijn het tenslotte niet de Amerikaanse onbemande drones, die men wil inzetten en waardoor in andere landen de laatste jaren al duizenden onschuldige burgers werden vermoord? Houd op met de voorbereiding van een aanval met chemische wapens, die het Westen zelf wil plegen om daarna met valse getuigenissen, beelden en filmen de schuld aan de regering en de president te geven en dan op laffe wijze toe te slaan. Weet dat de meerderheid van alle slachtoffers in deze oorlog jonge soldaten zijn, die hun leven gaven om hun volk te beschermen. Vergeet ook niet dat de oudste beschaving en een tweeduizend jaar oud christendom in Irak vernietigd werd, toen nog door de Amerikaans-Engelse coalitie onder het motto: Vrijheid voor Irak, ook met de leugen van de niet bestaande vernietigingswapens. En de onmenselijke vernietiging van Libië door het westers imperialisme - met de actieve steun van Europa - hebben we allen recent uitgebreid kunnen volgen.
Wat kan Europa doen? De soevereiniteit van het Syrische volk en land erkennen, van Turkije eisen dat het al wat het gestolen heeft uit Aleppo teruggeeft en alle fabrieken herstelt en Syrië meehelpt opbouwen. Wie een land mee vernietigt moet het ook mee opbouwen, niet als verwoester en rover, maar met respect voor de bevolking. Wees een staatsman en geen terroristenleider. Treed in dialoog met de regering en de president van Syrië, van aanschijn tot aanschijn. Door nu Syrië te steunen en te helpen zult u pas een Europeer worden. Bovendien zal Europa door dialoog en samenwerking veel beter in staat zijn de eigen crisis te bestrijden dan door hier de grondstoffen te komen stelen, een volk uit te moorden en er zijn macht te vestigen.
Excellentie, de huidige aanval van Europa op Syrië is mensonwaardig. Het lijden van het Syrische volk is een steeds luidere schreeuw om hulp. Stop de waanzin! Het is genoeg geweest. Europa moet opnieuw gegrondvest worden op de authentieke fundamenten van de universele menselijke waarden. Zonder deze waarden heeft Europa geen zin en geen toekomst. Dan is het alleen nog maar in staat om Syrië nog meer mee te verwoesten. Europa: geen Euro zonder Pa. Wanneer u wilt meewerken om hierin een positieve ommekeer te bewerken en zo meehelpt de lijdensweg van het Syrische volk te beëindigen, verdient u de naam van tweede vader van Europa of her stichter van Europa, wat ik u van harte toewens. Zo niet, kunt u helaas geen menswaardig politicus genoemd worden, laat staan een christen.
Pater Daniël Maes o. praem., Postel-Mol - monasterium Mar Yakub, de Orde van de eenheid van Antiochië, Qâra, Syrië,
Pasen 2013.
30-03-2013 om 07:39
geschreven door Gust Adriaensen
29-03-2013
Goede Vrijdag
'Hij zei: "Het is volbracht."
Daarop boog hij het hoofd en gaf de Geest.
29-03-2013 om 12:33
geschreven door Gust Adriaensen
Pater Daniël Maes over Syrië
VI/30
Zaterdag 23 Goede Vrijdag 29 maart 2013
Al sinds dagen heb ik nauwelijks deelgenomen aan het liturgisch gebed, omwille van de koude kerk en me beperkt tot de dagelijkse eucharistieviering. Toch volg ik geboeid de byzantijnse ritus. Ook voor hen begint nu de week van Palmzondag en deze zaterdag noemen ze de zaterdag van de heilige en rechtvaardige Lazarus. In de oudheid verlietende monniken nu hunkluizenarij om samen de diensten van de Grote Week te vieren. Vandaag werd niet de opwekking van Lazarus gevierd maar demaaltijd die ter zijner ere gehouden werd zes dagen voor Pasen. De vrome pelgrim Egerie vertelt ons hoe dit in de vierde eeuw in Jeruzalem gevierd werd. Van haar verhaal heb ik ondertussen als bedlektuur kunnen genieten.
Deze middag vieren we de eucharistie in verbondenheid met de begrafenis van die oude (84 j), gerespecteerde Mohammed Saïd Al-Bouti in deOmajjaden moskee in Damascus. Hij werd door een zelfmoodterrorist vrijdag gedood. Al tweemaal eerder had hij een aanslag overleefd. Nu werd hij gedood samen met 49 anderen, terwijl hij een onderricht aan het geven was in de moskee van Al-Imane (het geloof). Laffer kan moeilijk. De god van deze dader(s) is duidelijk de satan zelf. We vieren dat Jezusgestorvenis voor de eenheid en de redding van alle volken. En Jezus is ook nietper toeval gestorven, maar doorde beslissing van wereldheersers vermoord. De geschiedenis herhaalt zich. Deze man verscheen dikwijls in het openbaar om de mensen aan te sporen in eenheid en vrede met elkaar als één familie te blijven leven. Ik heb deze man destijds gezien bij de begrafenis, hier in de buurt , van de broer van Salim, de tweede man van Syrie. Deze Salim is ook een erg goed man, gerespecteerd om zijn sociale inzet voor iedereen. Samen met abouna Geoges en de fraters vertegenwoordigden wij het klooster Mar Yakub. Het was een fameuze plechtigheid in een enorme tent. Zowat de top van heel het land bleek aanwezig te zijn. We groetten met de hand op het hart en dronken het aangeboden tasje koffie. We kregen waarempel een plaats achter de ministers en voor de bisschoppen en achteraf een omhelzing van Salim zelf, die zijn dank uitsprak voor onze tegenwoordigheid. Ja deze oude man die nu vermoord werd, sprak langdurig op deze begrafenis. U zult het me hopelijk niet kwalijk nemen dat ik vergeten ben wat hij zei.
Ook op deze zondag kon abouna Georges, omwille van de veiligheid, die enkele kilometers van Qâra naar ons klooser helaas niet afleggen. We hebben Palmzondag dus vooral volgens de Latijnse ritus gevierd. Toch begonnen we met een kleurrijke processie in het atrium en op de grote binnenkoer. Iedereen was origineel verkleed zodat heel het joodse volk vertegenwoordigd werd: farizeeërs, gewone volk en kinderen. Allen met grote takken van de olijven. En maar zingen. En de kinderen eveneens feestelijk uitgedost en zelfs met de baby erbij.De byzantijnse liturgie kent deze dag niets anders dan jubel, lofzang en vreugde. Ze wil de triomfantlijke intocht van Jezus in Jeruzalem gedenken. Wij hebben evenwel in de eucharistie het lijdensverhaal gelezen, volgens Latijnse gewoonte.
Hoewel er op zondag buiten de plechtige eucharistie (en vrij persoonlijk gebed) geen officie voorzien is,komen we deze avond toch samen voor het plechtige vooravondgebed van het feest van O.L.Vrouw Boodschap, dat in de byzantijnse ritus niet verplaatst wordt omwille van de Goede Week. 25 maart is hét feest van de Moeder Gods, gekozen omwille van 25 december. Onder invloed van Constantinopel werdhet feest reeds in de 7de eeuw over de gehele Kerk verbreid. In het westen wordt dit feest nog bijzonder gevierd in de Ambrosiaanse ritus tijdens de kerstkring op de zogenaamde zondag van de Menswording. De Mozarabische ritus plaatste dit feest op 18 december, wat wellicht het oudste mariale feest is van oost en west. In de mooie dienst van deze avond bidden we tevens voor de massamanifesatie die op dit ogenblik in Parijs bezig is voor het behoud van de fundamenten van het leven. Frankrijk is wakker aan het worden en de echte ziel van het volk openbaart zich. Tevens bidden we voor de mars voor het leven die nu ookin Brussel plaats vindt.
Deze maandag in de Goede Week (25 maart: Maria Boodschap) beginnen we samen met het orthros of het morgengebed, dat ruim een uur duurt. Indrukwekkend hierbij is het telkens herhaalde, lang gerekte klagende alleluija en de herhaalde metanien (knielen tot met hoofd op de grond). Tot ieders overgrote vreugde verschijnt plots tegen de middag abouna Georges uit Qâra. Hij wilde naar Deir Attieh, maar de weg was afgesloten en besloot het maar te riskeren om de taxi naar hier te sturen. Zo hadden we op dit hoogfeest van Maria Boodschap nog eens een zeer uitgebreide byzantijnse dienst. Bovendien bracht hij ons weer het laatste nieuws over Qâra. Hij is een van de weinige priesters uit het bisdom Homs die zijn kudde niet verlaten heeft en die een hechte geloofsgemeenschap vormt (van ongeveer 250 gelovigen).Nochtans is Qâra nu dé verzamelplaats van terroristenvanuit het noorden (Aleppo) en vanuit het zuiden (Damascus) met een grote vertegenwoordiging van de extreem fundamentalistische al Nousra met hun zwarte vlaggen. Qâra blijkt eerder een doorgang van terroristen te zijn en vooral een transit van een massa wapens. Hier is alles aan wapens te vinden wat maar denkbaar is. Terwijl wij gisteren avond beschietingen en ontploffingen gehoord hebben, zoals regelmatig gebeurt, had abouna Georges met zijn parochieanen de aanval zelf gezien. Een helikopter vanhet leger had weer een opslagplaats van wapens gevonden en deze beschoten. De priester heeft goede vrienschappelijke contacten met de oppositie, met uitzondering natuurlijk van de onberekenbareal Nousra. Vanaf zeven uur s avonds, zo vertelt hij, beginnen al Nousra mannen, gedrogeerd, in het wilde weg te schieten. Helaas kon abouna Georges niet blijven eten maar wilde zo vlug mogelijk weer terug. We hebben de dag afgesloten met het lange avondgebed en na het avondmaal nog geluisterd naar een erg interessante uitleg op casette overde Nieuwe Wereldorde. En zo hebben we toch weer een mooie, rijke, mariale feestdag mogen beleven in ons familiaal gevangenisleven. Alchamdoelilei, God zij dank. De gebeden zullen de volgende dagen steeds intenser en uigebreider worden.
Melden we tussendoor dat ook hier het enthousiasme groot is om de nieuwe paus Franciscus. De hoop op eenheid tussen oost en west groeitmet de dag. En laat ons even zeggen dat er uit Syrie in de eerste eeuwen van de kerkgeschiedenis zes pausen zijn voortgekomen: de hl. Anicetus (155), Johannes V uit Antiochië (685,stierf in 686),de hl Sergius I ook uit Antiochië (687), Sisinnius (708, stierf 21 dagen later), Constantinus (708), de hl. Gregorius III (731).
De twee figuren van liturgievanwoensdag in de Goede Week zijn Maria Magdalena en Judas. Maria Magdalena heeft met haar tranen Jezusvoeten gewassen, met haar hoofdharen afgedroogd en Hem met de kostbaarste parfum gezalfd. Deze ene act van echte liefde en berouw was voldoende om vergeving te krijgen voor haar leven vol wanorde en zonden. Deze avond zingen we de vooravonddienst van Witte Donderdag, ruim anderhalf uur, afwisselend, zoals gewoonlijk, met lezingen in het Arabisch en Frans en met de gezangen in het Arabisch. Midden in de kerk heeft de zuster een groot doek met de afbeelding van het Laatste Avondmaal uitgespreid en versierd. In de avondrecreatie wordtnog lang gerepeteerd voor de indrukwekkende gezangen van Witte Donderdag. Vanaf nu tot Pasen zullen we vele uren van de dag in de kerk doorbrengen.
Op Witte donderdag is er een lange dienst s morgens en s middags. Na het middagmaal volgt een ruime rust. Om 18.00 u uur komen we samen om een tas thee te drinken en het lange komende officie te overlopen. Om 20.00 u wodt de plechtige eucharistie van Witte Donderdag gevierd. We bidden opdat deKerk, de wereld en gans de mensheid mogen intreden in de Krankzinnige Liefde van een God die in Jezus Christus knielt voor ons om onze voeten te wassen. Er is evenwel in de byzantijnse ritus geen overbrenging van het Allerheiligste Sacrament maar de zegen van het brood, waarna ieder met olie wordt gezalfd, een stuk (lekker, vers gebakkenjoods) brood krijgt en indoopt in de wijn. Hierna volgt in stilte de feestelijke maaltijd, opgelisterd mete byzantijnse gezangen. De tafels zijn versierd met kaarsen en linten. Rond 23.00 u begint dan het morgengebed van Goede Vrijdag dat tot na 3. 00 u in de morgen duurt. Hierin komen o.m. de twaalf evangelielezingen voor. Om elf uur werd de elektriciteit afgesloten en hoorden we af en toe ontploffingen. We waren verwittigd dat er bombardementen zouden komen. Om half een houden we in de kerk pauze en komt een zuster rond met een tas warme thee. De wereldgeschiedenis kent vele b elangrijke gebeurtenissene, personen, filosofieën en mythen. Wij vieren evenwelde allesovertreffende gebedurtenis van de historische kruisdood van Jezus van Nazareth, de Messias van Israël, de Zoon van God en de Redder van de wereld. Omdat ik nog herstellende ben, ben ik zelf helaas welvroeger moeten gaan slapen.
Wat er eigenlijk in Syrië bezig is, kan nu ieder gewoon burger begrijpen, door rustig het geheel van de gebeurtenissen te overzien en even na te denken. Dit is helaas moeilijker voortoppolitici die te veel tijd nodig hebben om hun geheime rapporten te lezen, welke moeten aantonen dat het absoluut noodzakelijk is Syrië te overheersen. Daardoor kunnen (willen?) zij het geheel niet meer rustig overzien en er over nadenken. Daarom heb ik een open brief geschreven aan Herman Van Rompuy, mediawerkgroepsyrie heeft hem al bezorgden van het secretariaat-generaal een (standaard) antwoord ontvangen waarin ze de ontvangst bevestigen en danken voor de ideeën en suggesties. Graag gedaan. Wie wil meewerken aan de noodzakelijke bewustwording en deze brief ergens wil laten verschijnen, doe maar. Een brede bewustwording kan Syrië nog mee helpen redden.
(publicatie open brief volgt)
29-03-2013 om 08:20
geschreven door Gust Adriaensen
28-03-2013
Vrede in Jezus Messias
ב״ה
zaterdag13april2013
VORMINGSDAG
in De Pelgrim Isabellaplein 15b Scherpenheuvel
9u30:Onthaal
10u00:De aanwezigheid van de
oudste broeder in het
lichaam van Christus,
lezing door Richard Harvey
12u30:Koffietafel en vrije tijd
14u00: Reiniging door verzoening
(Parashah van de Shabbat), lezing door Chanan van Es
15u30:Koffiepauze
16u00:Vragenuurtje
16u45:Sluiting
17u00:Eucharistie in de Basiliek
Tijdens deze vormingsdag
onmoet u Joden, die geloven
in Jezus als de Messias!
Een initiatief van
TJC-II Belgium
Richard Harvey
woont in Engeland, maar is als wetenschappelijk onderzoeker en docent aan theologische opleidingen vaak in Israël en tal van andere landen. In zijn bijdrage zal hij spreken over de betekenis van de Joodse broeder in en voor het
ene lichaam van Jezus Christus.
Chanan van Es
is Bijbelleraar en docent Hebreeuws
in België.Hij zal ons, uitgaande van de Parashah (het Torahgedeelte: Leviticus 12-15) en de Haftarah (het Profetengedeelte: 2. Koningen 7), helpen ontdekken hoe de verzoening Joden en heidenen rein maakt voor God.
28-03-2013 om 08:27
geschreven door Gust Adriaensen
27-03-2013
Hoofddoekverbod
Ene meneer De Smedt, 'raadsheer met rust' , mag in De Standaard zijn gal spuwen op het standpunt van SPA omtrent de 'hoofddoek' en in het bijzonder op de socialistische fractieleidster in de Antwerpse gemeenteraad, mevrouw Kherbache.
Ook al zou je het verwachten van een 'raadsheer, enz.' , veel sereniteit en relativeringsvermogen blijken niet uit zijn artikel. Integendeel, hij klutst alles door elkaar en scheurt herhaaldelijk te kort door diverse bochten.
Hij schuwt daarbij de grote woorden en de kwaadaardige verbanden niet. 'Kherbache geeft onze vrijheid weg', orakelt raadsheer met rust De Smedt. Kom nou, meneer De Smedt. Ik heb een sterk vermoeden dat het hem meer te doen is om een beschadigingsoperatie gericht op mevrouw Kherbache en de SPA, dan om bekommernis om de vrijheid. 'Is een hoofddoek toelaten de eerste stap op weg naar Syrië?', vraagt deze meneer zich af. De kwaadaardigheid druipt van dit verband af. Met evenveel gemak kan je beweren dat het niet toelaten van de hoofddoek, jongeren frustreert en radicaliseert en ze klaarstoomt voor extremisme en fanatisme. 'Op school hoort geen religie thuis', stelt De Smedt. Ook niet op katholieke of joodse scholen? Waarom kikken hij en anderen, inclusief journalisten, overigens niet over de vestimentaire gewoontes van de joden?
Kortom, deze 'raadsheer met rust' is er echt van overtuigd dat met het al of niet toelaten van de 'hoofddoek' de totale islamisering niet veraf meer is. Ofwel, en dat lijkt me meer waarschijnlijk, dient hij een specifieke politieke agenda.
27-03-2013 om 17:43
geschreven door Gust Adriaensen
25-03-2013
De politieke zwanenzang van Rik Torfs
Ach Rik, ik ga je missen op het politieke forum.
Nadat je, net als De Wever, via 'De slimste mens', bekendheid verworven had, werd je drie jaar geleden met glans verkozen en werd je lid van de senaat, een instelling waarvan het nut je waarschijnlijk totaal onduidelijk was en ook bleef.
Maar hoe verfrissend en prikkelend, gewaardeerde Kempenzoon, was je deelname aan het politieke debat, hoe verrassend vaak je invalshoek in de benadering van maatschappelijke problemen, hoe gevat en scherpzinnig enerzijds en badinerend, relativerend anderzijds, je spreek- en schrijfstijl. Om van te smullen was de manier waarop je kritiek op andere partijen maar vooral en in het bijzonder op je eigen partij, formuleerde. Kritiek en reflectie die de partijbonzen de gordijnen injoegen.
Nu verlaat je de politieke arena, de jungle van de macht, het adderkluwen van partijen en strekkingen, de wereld van, zoals je zelf schrijft, de schijn.
Terug naar je eerste en echte liefde: de universiteit. Evenwel niet om de faculteit Kerkelijk Recht een nieuwe boost te geven, helaas. Nee, je keert terug naar je geliefde Alma Mater om er de baas te spelen, om Rector Magnificus te worden.
Rik, Rik toch. Je bevrijdt je uit het ene moeras om wellicht in een ander weg te zinken. Van moeras naar drijfzand. Van de jungle naar het adderkluwen. Van de achterkamertjes van de politieke macht naar de machtscenakels van de KUL.
Verdrink niet, beste Rik. Verstik niet getalenteerde Turnhoutenaar. Laat de twinkeling in je ogen, die duidelijk maakt dat je alles en iedereen, zelfs God, doorhebt, niet verdoffen. Laat het bijten op je tong geen gewoonte worden. Want is er niet meer kans, zachte, ironische revolutionair, dat de academische vrijheid als rector beperkter zal blijken te zijn dan je freedom of speech als senator?
Ach, ach. Onthou ons toch niet je schitterende, geestrijke- en verstandlavende schrijfsels, waarin je in de toekomst ook de universitaire en academische wereld op een subtiele wijze over de hekel haalt, net zoals je dat met veel verve deed met de politieke clubs.
Laat je niet muilkorven door de universitaire curie, rector in spe! Bonne chance!
25-03-2013 om 11:19
geschreven door Gust Adriaensen
24-03-2013
Paastriduüm in de abdij van Postel
Vier samen met de norbertijnengemeenschap het Paastriduüm in de abdij van Postel.