Die zit (eens te meer): Vermeersch een smalle denker?
De gedachte- en stijloorlog tussen de grootste rector aller tijden, Rik Torfs, en de grootste moraalfilosoof aller tijden, Etienne Vermeersch, woedt onverminderd voort.
Rik Torfs in zijn maandagse column in De Standaard, onder de titel 'Het Smalle Denken':
'En ach, misschien zijn wij wel echt geweldig en staan wij moreel wereldwijd op eenzame hoogte, zoals Etienne Vermeersch naar aanleiding van onze euthanasiewetgeving ooit opperde.
Ik spreek me daar niet over uit. De meeste landen hebben -zoals de meeste mannen- een positief zelfbeeld, dat buitenlanders niet altijd onverkort onderschrijven.'
Een grote intellectuele inspanning of grote gedachtesprongen hoef je niet te maken om uit een en ander af te leiden dat Torfs op de keper beschouwd, de ouwe, verstarde, fundamentalistische filosoof Vermeersch tot de categorie der 'Smalle Denkers' rekent.
Ja, daar zit wel wat in.
09-05-2016 om 08:56
geschreven door Gust Adriaensen
De Gevaarlijke Verandering
De voorgespiegelde Grote Verandering waarmee sommige partijen hun programma lardeerden en de verkiezingen wonnen, blijkt meer en meer een antisociale én gevaarlijke verandering te zijn.
Brede lagen van de bevolking voelen de verandering alleen maar in hun dunner wordende portemonnee. Het inzicht dat deze neoliberale, rechtse regering een fundamenteel en structureel onrechtvaardig beleid voert, wint over de partijgrenzen heen, veld. Het kan samengevat worden als volgt: 'Haal de centen uit de zakken van de doorsnee-Belg. Spaar de superrijken'.
Het staatsapparaat draait vierkant. Het is nefast voor ons democratisch systeem, dat steeds vlugger tot uiting komt dat de politiediensten kwantitatief noch kwalitatief in staat zijn, diverse problemen het hoofd te bieden. Gewoonweg gevaarlijk is dat de regering dan maar vlug vlug een beroep doet op het leger.
Dankzij de Regering van de Grote Verandering, wandelt de burger, weliswaar met een plattere beurs, onbevreesd, zo wordt verondersteld, tussen de martiale para's!
09-05-2016 om 08:48
geschreven door Gust Adriaensen
08-05-2016
'Ik was vreemdeling en jullie namen mij op'
Jaar van de barmhartigheid:
'Ik was vreemdeling en jullie namen mij op.'
08-05-2016 om 13:51
geschreven door Gust Adriaensen
06-05-2016
Pater Daniël Maes in ... Vlaanderen
XI/18 Vrijdag 6 mei 2016
Eén strijd om Syrië, Europa én de wereld
Onder de titel “Syrië, verdraagzaamheid of terrorisme?” werd op maandag 2 mei in het Europees parlement te Brussel een internationaal congres gehouden, georganiseerd door de APF (Alliance for Peace and Freedom) en enkele Europarlementariërs, die Syrië bezocht hadden en de relaties van Europa met Syrië grondig willen verbeteren. APF is een nieuwe nationalistische beweging die radicaal de soevereiniteit van de landen wil verdedigen samen met de menselijke en christelijke waarden. Er waren een 50-tal deelnemers, goed gedocumenteerd over hetgeen er werkelijk in Syrië gebeurt. Onder hen meerdere Syriërs, zoals de jongen en het meisje die zopas uit Aleppo gevlucht waren. Er was een mooie brochure ter beschikking met foto’s van de “Syrische erfenis, wieg van de beschaving”. Dit is de weerslag van een fototentoonstelling. De organisatoren wilden deze tentoonstelling ook in het Europees Parlement zelf houden maar dat werd geweigerd omdat een positieve voorstelling van . “Syrië” te politiek was, naar verluid. Ik werd als bijzondere gast begroet en mocht naast de nieuwe Syrische ambassadeur, Ayman Raad, plaats nemen. Eerst werd een verslag gegeven van het bezoek van de Europarlementariërs aan Syrië, waarbij benadrukt werd dat de veiligheid toeneemt. “Ik voelde me in Damascus veiliger dan op sommige plaatsen in Berlijn”, zei een Duits parlementslid. Dan werd ik uitgenodigd om mijn ervaringen te vertellen. Hierop kwamen al onmiddellijk vragen van Duitse en andere ondernemers: hoe kunnen wij helpen? Wanneer het bedrijfsleven in Syrië heel langzaam weer op gang komt, moeten die producten nog verkocht worden en daar kunnen en willen zij mee helpen. De twee voornaamste belangstellingspunten van het congres waren: hoe het terrorisme overwinnen en wat met de vluchtelingen? Het terrorisme, ook in Europa, zo werd aangetoond, zal niet gestopt kunnen worden zolang NAVO en Turkije een zijn. Immers, Turkije steunt niet alleen het terrorisme maar neemt er ook actief aan deel. Erdogan beschouwt zich reeds als de sultan van het nieuwe Ottomaanse Rijk, en in zijn grootheidswaanzin maakt Aleppo, na Antiochië hiervan al deel uit. Hetzelfde Turkije maakt grote hoeveelheden valse paspoorten voor zogenaamde Syrische vluchtelingen om zijn terroristen in Europa binnen te loodsen. En Europa betaalt er miljarden voor. De Italiaanse voorzitter van APF, Roberto Fiore, verklaarde dat de doelstellingen van Amerika radicaal tegengesteld zijn aan de belangen van Europa. De VS willen Turkije in de Europese Unie en Rusland er buiten Wij willen, zo zei hij, Turkije buiten de EU houden en Rusland als werkelijk deel van Europa er in. Voor de strijd tegen het terrorisme en voor het probleem van de vluchtelingen werd als enige oplossingen voorgesteld: de wettige regering van Syrië erkennen en daarmee samenwerken, geen enkele medewerking verlenen aan landen die uitdrukkelijk het terrorisme steunen (zoals Turkije, Saoedi-Arabië en Qatar) en samenwerken met Rusland. De zes miljard van de EU die nu aan Turkije gegeven worden en waarmee Turkije in feite Syrië verder uitmoordt, dienen gegeven te worden aan de werkelijke vluchtelingen in Syrië zelf. De strijd in Syrië is in feite tevens een vechten om het behoud van de menselijke en christelijke waarden in Europa en uiteindelijk een strijd om het behoud van de menselijke waardigheid. Een eerste bondig foto-verslag kun je vinden op www.apfeurope.com., International Congress: ‘Syria: tolerance or terrorisme van 2 mei 2016. Uiteraard wordt deze gezonde visie door de “politiek correcte” media en door “correcte” gelovigen, in onverschilligheid en onwetendheid weggezakt, hooghartig afgewezen als “extreem rechts”.
Leugen tegen waarheid
De topjournalist Seymour Hersh, winnaar van de prestigieuze Pulitzer-prijs, onthult nu dat het Hillary Clinton was die saringas liet bezorgen aan de Syrische rebellen voor de massale gifgasaanslag in Ghouta (Damascus). Dit gebeurde met afspraken tussen Obama, Turkije, Saoedie-Arabië en Qatar. “Let wel: dit zijn dezelfde leiders die miljoenen als vluchtelingen vermomde moslims naar Europa sturen en verantwoordelijk zijn voor islamistische terreuraanslagen, niet alleen in Europa, maar ook in de VS, Rusland, Afghanistan, Pakistan, India, Nigeria et cetera.” (http://time2wakeup.me/?p=3828). Voor wie echt aan de waarheid geinteresseerd is kan nu meerdere degelijke artikels hierover vinden. Het Nederlandse Europarlementslid Sophie van ’t Veld verklaart dat de eerste 3 miljard € van de EU, zogenaamd voor de vluchtelingen, in feite een jaargeld is voor de Turkse oorlog tegen Syrië (Qui paye les 3 milliards d’euro annuels pour la guerre turque contre la Syrie? Reseau voltaire, 2 mei 2016; http://www.voltairenet.org/article191581.html). Ondertussen schreeuwen de mensen in Aleppo om hulp. De Franciskaanse pastoor in Aleppo, pater Ibrahim Alsabagh zegt hoe rebellen de mensen, christelijke wijken en ziekenhuizen zonder ophouden bombarderen. En nu doet P. Fadi Najjar een dramatische oproep. Hij zegt dat het de verschillende “gematigde” rebellen zijn die niets anders willen dan moorden en verwoesten. Alles wordt er voor gedaan om te vermijden dat het Syrische leger Aleppo zou bevrijden. Mgr. Antoine Ando, Chaldeeuwse bisschop van Aleppo: “Deze oorlog is op het hoogste niveau goed georchestreerd door de VS en Israël omwille van de economische en strategische belangen. Ze verdedigen hun belangen door bemiddeling van Turkije, Saoedi-Arabië en Qatar”. Dat is de hele inzet van J. Kerry. Daarvoor dient ook de stroom van leugens van de hele Atlantische pers om de schuld aan het leger te geven en de aandacht af te wenden van de werkelijke tragedie. De islamisten zijn de engelen en Assad krijgt alle schuld. En zovele vrome gelovigen maken er zich met de grootste onverschilligheid aldus van af: och, we weten eigenlijk niet wat er eigenlijk gebeurt! Het kleine Syrië zal stand houden tegen de agressie van de halve wereld in. Het prestigieuze St. Petersburg Mariinsky orkest, onder leiding van Valery Gergiev hield vorige donderdagnamiddag een concert in het Romeins theater van Palmyra, waar maanden voorheen de Isis gevangen genomen Syrische soldaten gruwelijk om het leven bracht. Het thema van het concert was: Een gebed voor Palmyra met muziek die de oude muren doet herleven! Welkom
De tijd van mijn verblijf in België zal weer vlug voorbij zijn. Heel veel mensen zou ik willen danken om hun mee-leven, mee-bidden, mee-strijden en mee-helpen. Hiervoor wil ik een namiddag voorzien, nl. op zondag 8 mei 2016 in de parochiezaal van Postel van 14.30 u tot aan de vespers van 18.00 u. Daar kan ieder die wil dan vrij binnenlopen om met een tas koffie en een gebakje rustig van gedachten te wisselen. Iedereen welkom. (Parkeren op de grote parking voor het gasthof). Brugge Op woensdag 18 mei 2016 om 19.30 u zullen we nog een voordracht houden in St.-Michielslaan 35, 8200 Sint-Michiels, (op 20’ loopafstand van het station van Brugge), georganiseerd door VCD, Vlaamse Christen Democraten.
P. Daniel
06-05-2016 om 17:29
geschreven door Gust Adriaensen
05-05-2016
Gebedsintentie van de paus voor mei
Beluister en bekijk de gebedsintentie voor de maand mei van paus Franciscus.
05-05-2016 om 14:24
geschreven door Gust Adriaensen
04-05-2016
Denkt Boeve voldoende na?
Het voorstel van de topman van het katholiek onderwijs, Boeve, om meer ruimte te creëren voor moslimleerlingen in de katholieke scholen, lokt hevige reacties uit.
De scherpste en venijnigste reactie kwam van burgemeester-parlementslid-voorzitter-enz., Bart De Wever.
Die reactie is natuurlijk ingegeven door politiek-electoraal opportunisme. Deze man wil alles naar zijn hand zetten, ook het onderwijs. Zijn uitgesproken voorkeur voor wat als 'elitair secundair onderwijs' wordt beschouwd, spreekt boekdelen.
Maar het doorzichtige van De Wevers reactie, verhindert niet dat ik grote vraagtekens plaats bij de plannen van Boeve.
Een 'katholieke dialoogschool' kan maar echt tot stand komen, wanneer er voortdurend gewerkt wordt aan de katholieke identiteit van leraars en leerlingen. Ik twijfel er niet aan dat Boeve een zelfbewuste katholieke christen is. Maar is dat ook zo bij de overgrote meerderheid van leraars en leerlingen?
Iedereen die een beetje vertrouwd is met het katholiek onderwijs, weet dat zulks niet het geval is. Verre van.
en dan bestaat het gevaar dat 'ruimte voor moslims' in het katholiek onderwijs, de uiterst zwakke katholieke identiteit gewoon zal wegblazen.
Echte, verrijkende dialoog in deze context, is maar mogelijk wanneer men stevig in zijn katholieke schoenen staat. Dat is nu (nog) niet het geval.
De tussenkomst van bisschop Bonny is dan ook terecht: 'Er is nog niets beslist'. Met andere woorden, Boeve neemt het best heel wat gas terug.
04-05-2016 om 22:14
geschreven door Gust Adriaensen
'Neen aan de sociale ongelijkheid'
Op 15 mei 1891 werd de encycliek 'Rerum Novarum' van paus Leo XIII, bekendgemaakt. Zij betekent het echte begin van de sociale leer van de katholieke Kerk en ze blijft een mijlpaal in de sociale geschiedenis. Ze is ontzaglijk belangrijk geweest in de emancipatie en de rechtenopbouw van de werknemers.
Op 24 november 2013 verscheen de exhortatie 'Evangelium Gaudii' (De Vreugde van het Evangelie) van paus Franciscus.
In het hoofdstuk 'Enkele actuele uitdagingen' neemt de paus geen blad voor de mond. Enkele citaten.
-Neen aan een economie van de uitsluiting
Het menselijk wezen wordt als een consumptiegoed beschouwd, dat na gebruik wordt weggegooid. We hebben een 'wegwerpcultuur' gecreëerd, die zelfs nog in de hand wordt gewerkt.
-Neen aan de nieuwe afgoderij van het geld
De aanbidding van het gouden kalf kreeg een nieuw en meedogenloos gezicht in het fetisjisme van het geld en de dictatuur van een economie zonder gelaat, die niet op de mens is gericht.
-Neen aan het geld dat regeert in plaats van te dienen
De arme bevolking niet laten genieten van haar eigen goederen, is haar bestelen en haar het leven ontnemen. Het zijn niet onze goederen die wij bezitten, maar hun goederen.
-Neen aan sociale ongelijkheid die leidt tot geweld
Zolang er sociale uitsluiting en ongelijkheid blijft bestaan in de samenleving en tussen de volkeren, wordt het geweld niet uitgeroeid. Zonder gelijke kansen zullen allerlei vormen van geweld en oorlog daarin een voedingsbodem vinden, die vroeg of laat tot uitbarsting moet komen.
04-05-2016 om 08:04
geschreven door Gust Adriaensen
02-05-2016
Diepe vernedering van Tommelein en Open VLD
Twee dagen voordat Tommelein beëdigd wordt als minister in de Vlaamse regering en hij de beslissing kan nemen over het weigeren van subsidies voor de biogascentrale, trekken NVA en CD&V de stekker uit dat dossier.
Wat een vernedering voor Open VLD en in het bijzonder voor Tommelein!
NVA en CD&V gunden het Open VLD gewoonweg niet dat een minister uit de liberale stal die beslissing zou nemen. Waarom niet? Omdat nu kredieten kunnen vrijkomen die een herziening of een afschaffing van de turteltaks mogelijk maken en NVA en CD&V willen die pluim ook op hun hoed steken.
Bovendien maken deze partijen hun 'coalitiepartner' Open VLD keihard duidelijk dat ze helemaal niks in de pap te brokkelen heeft, quantité négligeable.
Hoe Bourgeois zich ook kronkelt, niemand kan ervan overtuigd worden dat een beslissing geen twee dagen uitstel kon verdragen tot Tommelein beëdigd zou zijn.
Een mens met ook maar een klein beetje zelfrespect, zou dergelijke behandeling niet verdragen en de ministertitel weigeren.
02-05-2016 om 19:59
geschreven door Gust Adriaensen
30-04-2016
Van Turteltaks naar Tommeltol
De onrechtvaardige energieheffing, de Turteltaks, heeft minister Turtelboom de das omgedaan. Maar de executie werd koelbloedig uitgevoerd door haar coalitiepartners in de Vlaamse regering met op kop Bourgeois. En vooral door haar 'vriendin' Rutten en haar eigen partij, de Open VLD. De liberalen hebben Turtelboom opgeofferd, opzijgeschoven, geliquideerd, gedumpt, kaltgestellt... noem maar op.
Waarom moest Turtelboom verdwijnen? Gewoonweg omwille van electorale en dus machtsoverwegingen van de partij. De turteltaks deed niet alleen Turtelboom maar de hele partij naar beneden tuimelen in de peilingen. En er was meer dan dat. De verkassing van Turtelboom enkele jaren geleden naar Antwerpen, om Open VLD in de stad van stadhouder De Wever, opnieuw wat steviger grond onder de voeten te geven, draaide uit op een totale mislukking. Exit Annemie Turtelboom dus, geslachtofferd door haar eigen blauwe sibbe, met als grootinquisiteur en -executant, haar seksegenote Gwendolyn Rutten.
En nu komt dus West-Vlaming Bart Tommelein ten tonele. Hij heeft genade gevonden in de ogen van Rutten. Hoelang? Is Tommelein beter bestand tegen de externe en vooral tegen de interne druk dan Turtelboom? Kan de West-Vlaming het opnemen tegen de machtswellustige Limburgse Gwendolyn?
Of 'Bartje al vlug zal moeten hangen', zal afhangen van de peilingen. En die zullen bepaald worden door wat er gebeurt met de hoogst onrechtvaardige energieheffing.
Als de Turteltaks niet wordt afgevoerd en de naam dus gewoonweg kan vervangen worden door TOMMELTOL, zal Tommelein al vlug het volgende lijdend voorwerp van een politieke executie zijn.
Tommelein weet dus wat hem te doen staat, wil hij als minister enige overlevingskans hebben.
30-04-2016 om 10:27
geschreven door Gust Adriaensen
29-04-2016
Pater Daniël Maes in ... Vlaanderen
XI/17 Vrijdag 29 april 2016
Twee stromingen
Syrië wordt een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de mensheid. De strijd die daar nu gevoerd wordt, bereidt een nieuwe wereldorde voor. Het is niet de wereldorde van een Angelsaksische wereldoverheersing door Amerika-Israël-Engeland-Frankrijk en hun getrouwen, die hun belangen naar believen kunnen opdringen. Deze tegen alle rechtsregels in, bloeddorstig opgelegde wereldorde ligt op sterven, al is ze nog lang niet dood, laat staan begraven. In de geopolitiek breken evenwel onweerstaanbaar nieuwe verhoudingen door. Landen zoals Rusland, China, Iran zijn geen speelbal meer van “het westen”. Zij kunnen zich steeds meer als soevereine landen laten gelden. Het immense Rusland, ongeveer zo groot als China en Amerika samen, speelt hierbij een voortrekkersrol. Het kan voor Syrië steeds meer de terugkeer eisen naar de eerbied voor de soevereiniteit en het internationaal recht. En de aanleiding hiertoe is de taaie weerstand en eenheid van Syrië. Een volk dat weerstand blijft bieden tegen een militaire overmacht van Amerika, Europa, Arabië (golfstaten), is op zich een wonder. Syrië beleeft helaas de grootste humanitaire ramp sinds de Tweede Wereldoorlog. Honderdduizenden mensen werden gedood. Duizenden scholen, ziekenhuizen, kloosters, kerken, archeologische sites, moskeeën, openbare gebouwen en huizen van burgers werden verwoest. Het ondergaat hetzelfde lot als tientallen andere landen de voorbije 25 jaar, maar het zal stand houden ondanks de grootste ellende. Bovendien is er naast de materiële ook nog de morele nood. Een samenleving waarin verschillende etnische groepen en gelovigen gedurende eeuwen harmonisch in vrede samenleefden, is grondig ontwricht.
In Syrië wordt nu ook een nieuw hoofdstuk geschreven in de kerkgeschiedenis. Wereldwijd woedt er een christenvervolging zoals nooit voorheen en in Syrië is 40% van de christenen gevlucht omwille van de onveiligheid. De onverschilligheid in het westen tegenover deze uitroeiing is tragisch. We hebben geen nood aan campagnes over vluchtelingen. Christenen en alle anderen moeten geholpen worden opdat ze in hun eigen land kunnen blijven wonen. Als de wortels van het christendom (de christenen in het Midden-Oosten) worden doorgehakt, zal de hele boom sterven. Wij bidden, hopen en ijveren dat dit niet zal gebeuren, maar het gevaar blijft. Tijdens enkele spreekbeurten die ik gedurende mijn verblijf in het Vlaamse land mocht geven, werd ik met twee stromingen geconfronteerd. De meesten weten stilaan wat er in Syrië gebeurt en doorzien de mediamanipulatie die gericht is op de verdere vernietiging van land en volk. Zij staan ondubbelzinnig aan de kant van de onschuldige slachtoffers. Vele jongeren (en sommige ouderen) zijn nog veel ijveriger dan ik om te getuigen van de waarheid en de soevereiniteit te verdedigen ten einde het Syrische volk en de christenen te beschermen. Zij blijven op verschillende wijzen contact houden met Syrië. Zij zijn het die mijn getuigenis steunen. Toch is er nog een niet onbelangrijk deel geheel ondergedompeld in de leugens van de huidige openbare opinie, dagelijks gevoed door de media en de gezaghebbende politici. Zij zijn voortdurend bezig met de zogenaamde “misdaden” van het “Syrische regime” waardoor in feite de werkelijke gruwelen door terroristische groepen, vanuit het buitenland gesteund, aangemoedigd worden. Wel wordt deze groep steeds kleiner. De beste remedie om van deze misleidingen bevrijd te worden, is zelf naar Syrië komen en kijken wat er gebeurt. De voorbije maanden zijn er meerdere groepen uit Europa naar Syrië gekomen en hebben zonder enige moeilijkheden het land kunnen bezoeken (met uitzondering van Aleppo, waar het helaas nog veel erger wordt). Ook steeds meer politici komen eindelijk Damascus bezoeken.
In de voetstappen van Paulus: The Desert of Damascus
Het oude Syrië met zijn vage en wisselende grenzen omvatte Israël, Palestina, Libanon, Noord-Turkije met Antiochië (nu Antakya), de Tigris en de Eufraat, een deel van Irak en Jordanië. Dit Syrië is de wieg van de menselijke beschaving en de bakermat van het kostbaarste dat de mensheid ontving, het joods-christelijk geloof. Vooraleer de heilige Petrus naar Rome trok, was hij zeven jaar bisschop in Antiochië, het eerste centrum van het christelijk geloof buiten Jeruzalem en de joodse wereld, een brandpunt van hellenistische cultuur. De Ottomanen hebben Antiochië ingepalmd, ze maakten er Antakya van en hebben er iedere christelijke verwijzing uitgewist. Voor de poorten van Damascus kreeg Paulus een visioen van de gestorven en verrezen Heer Jezus. Dit veranderdenzijn leven grondig en werd het begin van de wereldwijde verkondiging van het christelijk geloof.
Voordat de oorlog tegen Syrië uitbrak, werden in ons klooster vele jeugdkampen en jongerenretraites gehouden. Al is de oorlog nog niet helemaal voorbij, de fraters zullen heel graag opnieuw met dergelijke jeugdkampen beginnen. Ze kunnen zorgen voor een toeristische uitstap, bv. naar Ma’aloula, waar nog Aramees, de taal van Jezus gesproken wordt en waar de mensen na de verwoestingen van de rebellen teruggekeerd zijn. De jongeren kunnen kennis maken met de hulpverlening en eventueel nog meehelpen, ze kunnen mee-bidden, meeleven en meewerken op het grote terrein met zijn duizenden vruchtbomen (olijven, amandelen, granaatappels, vijgen, kersen, appelen, peren..., naast groenten en kruiden). Het zal deze zomer de eerste keer zijn sinds de oorlog dat we weer in veiligheid ons eigen terrein kunnen bewerken. Er kan gezorgd worden voor een tocht in de woestijn en een tijd van algehele afzondering en stilte om in te keren in zichzelf. De uiteindelijke bedoeling is dan jongeren helpen om God te ontmoet opdat ieder zijn/haar eigen roeping zou ontdekken. Dit is een vorm van roepingenpastoraal in brede zin, “in de voetstappen van Paulus” en in “the Desert of Damascus”, een universiteit van stof, stenen en storm. Wie de uitdaging aandurft zal blij verrast zijn om het resultaat. Zorg voor een visum, een ticket, strikt persoonlijke benodigdheden en wij helpen je bij de rest. Stop uw valies niet vol met klederen, wij hebben ook een wasmachine (en regelmatig elektriciteit!). Welkom.
Red Aleppo
Terwijl Aleppo dicht bij de bevrijding leek te staan, is nu de toestand nog erger geworden. Sinds het zogenaamde staakt-het-vuren (27 februari) tot 22 april zijn er 440 mensen gedood of zwaar gewond door de “gematigde” rebellen. En de laatste dagen blijken er nog meer raketten te vallen. Om de aandacht van de werkelijkheid af te wenden heeft Amnesty International zijn oude verhalen van bomvaten van het Syrische leger met getrukeerd fotomateriaal boven gehaald. Hiermee wil AI tegelijk de democratische presidentsverkiezingen, gewonnen door de partij van de president, uit de aandacht houden. Terwijl Turkije op de meest barbaarse wijze heel het Noorden van Syrië al jaren uitmoordt en verwoest, willen onze media tonen dat het allemaal de schuld is van het Syrische leger en de president. Het zijn wel degelijk terroristen die het al-Razi hospitaal hebben aangevallen. Ondertussen weten we ook hoe de VS het sztaakt het vuren schendt en al-Qaïda blijft bewapenen (Les Etats-Unis violent le cessez-le-feu en Syrie et arment Al-Qaïda, 25 april 32016, réseau voltaire). En dat de “internationale gemeenschap” Syrië verder kapot wil, blijkt uit het feit dat de verstikkende en onmenselijke sancties nog steeds niet opgeheven zijn. De noodkreet van de (Latijnse) apostolische vicaris van Aleppo, Georges Abou Khazen (en anderen) wordt helemaal niet gehoord. Erdogan krijgt alle vrijheid om verder te doen en wordt door Europa hiervoor nog met miljarden dollars beloond. Onze media blijven de andere kant op kijken. Met Aleppo staat heel Syrië, ja heel de mensheid op het spel. Red Aleppo.
Russofobie brokkelt af
Op 17 juli 2014 vloog een Maleisische Boeing 777 van Amsterdam naar Kuala Lumpur. Boven oost Oekraïne spatte deze MH 17 uiteen en alle 298 inzittenden kwamen om. Onmiddellijk werd Rusland als de schuldige aangewezen. Er bleven echter vele vragen onbeantwoord en ieder grondig onderzoek (inhoud van de zwarte dozen, ooggetuigen...) werd tot op vandaag geweigerd. Alle aandacht werd toegespitst op de vraag: hoe kunnen we Rusland nog meer straffen? De ene theorie na de andere volgde. Er werd zelfs een tekenfilmpje verzonnen en verspreid. Nu komt de BBC echter met een reportage die wil aantonen dat de misdaad beraamd is door de CIA en uitgevoerd door het Oekraïense leger met een gevechtsvliegtuig (SU-25), met het doel om de sancties tegen Rusland te verzwaren, om aan te tonen dat Rusland een barbaarse staat is en om de oorlogsvoering van de NAVO in Oekraïne te kunnen opvoeren. (Mike Rudin BBCNews, Conspiracy Files: Who shot down MH 17?) Inmiddels zijn deze doelstellingen ruimschoots gerealiseerd. Het wordt nog boeiender wanneer men vertelt dat Poetin rond die tijd daar ook gepasseerd is met zijn presidentieel vliegtuig, dat in vorm en kleur sterk gelijkt op de MH17 of dat een groot aantal aids-specialisten aan boord was, waardoor nu al hun ‘patenten’ op de geneesmiddelen tegen aids overgaan naar... de familie Rothschild, een van de allerrijkste dynastieën op onze planeet. Helaas wordt de tragedie hierdoor alleen maar groter. Zijn we werkelijk onderweg naar een post-menselijk tijdperk? Kom, Heer Jezus om definitief alle rijken van het “mensdom” te vervangen door Uw Rijk.
Een dankbare ontmoeting
De tijd van mijn verblijf in België zal weer vlug voorbij zijn. Heel veel mensen zou ik willen danken om hun mee-leven, mee-bidden, mee-strijden en mee-helpen. Hiervoor wil ik een namiddag voorzien, nl. op zondag 8 mei 2016 in de parochiezaal van Postel van 14.30 u tot aan de vespers van 18.00 u. Daar kan ieder die wil dan vrij binnenlopen om met een tas koffie en een gebakje rustig van gedachten te wisselen. Iedereen welkom. (Parkeren op de grote parking voor het gasthof).
29-04-2016 om 13:49
geschreven door Gust Adriaensen
26-04-2016
De eenzijdige kijk van een gedragsbioloog
Je mag dan al gedragsbioloog zijn en emeritus professor van de Universiteit Antwerpen, dat is geen garantie voor het vermijden van eenzijdig denken.
Neem nu Mark Nelissen. Als wetenschapper wil hij minister Homans een steuntje in de rug geven. Homans pleit er al langer op een nogal brutale manier voor dat het gedaan moet zijn met wat zij noemt 'het gepamper van de allochtonen'. Dergelijke uitspraken vallen goed bij een deel van de publieke opinie, versterken het slachtoffergevoel waarin nogal wat Vlamingen sterk zijn: 'die vreemden worden in de watten gelegd, wij zitten in de miserie ' en voeden rancune en racistische gevoelens. Het bewijs van dat gepamper wordt ook niet geleverd . De realiteit van de levensomstandigheden bij allochtonen en vluchtelingen, kan men overigens moeilijk een uiting van 'gepamper' noemen.
Nelissen treedt Homans bij: het gepamper van allochtonen is een slecht signaal. Het zit in de menselijke natuur, zegt gedragsbioloog Nelissen, om de eigen groep af te schermen en om naar een hogere status te streven. Die stevig verankerde menselijke aard mag je door gepamper niet aantasten, aldus Nelissen.
Daar kan ik nog inkomen. Maar waar ik niet meer volg is dat Homans zowel als Nelissen het vermaledijde gepamper enkel bij de allochtonen zien. Vanuit haar neoliberale en rechtse politieke visie is de eenzijdige focus op de allochtoon bij Homans te verwachten. Hoor je haar al alle mogelijke vormen van gepamper van de rijkste lagen van de Vlaamse bevolking door de overheden, aanklagen?
Maar Nelissen presenteert zich als wetenschapper, niet als een Vlaams-nationalistische politicus. En van een wetenschapper verwacht je meer nuances en minder eenzijdigheid. Met andere woorden: het schaadt Nelissens wetenschappelijke betrouwbaarheid, wanneer hij het bestaat, om een politicus te steunen, het te doen voorkomen dat 'gepamper' exclusief gebeurt bij de allochtonen.
26-04-2016 om 09:07
geschreven door Gust Adriaensen
25-04-2016
De wijsheid van Rik Torfs bij het Laatste Avondmaal (2)
Rik Torfs, rector van de Katholieke Universiteit van Leuven, zit op de foto nog wel vóór Het Laatste Avondmaal, maar er is duidelijk nog ruimte voor hem, om het schilderij in te stappen en plaats te nemen tegenover Jezus Christus, klaar om een respectvol dispuut aan te gaan met zijn collega's-apostelen en de Meester. Nu lijkt het al alsof onze gewaardeerde rector in de spiegel voor hem aan het inoefenen is wat hij zal bijdragen aan de gedachtewisseling, hoogst waardevolle tussenkomsten, die meer dan waarschijnlijk op veel appreciatie van alle disgenoten zullen kunnen rekenen, behalve allicht op die van Judas.
Hier gaan er enkele.
Over beschaving en algemeen belang
'Beschaving en algemeen belang. Ik weet dat die voor sommigen niet bestaan. En al kan je ze niet wetenschapelijk precies beschrijven, toch vind ik dat ze bestaan. Een samenleving die er niet meer om geeft, heeft een groot probleem.'
Over de Verlichting
'Onze verlichtingswaarden zijn bedreigd, hoor je vaak. Zelf weet ik eerlijk gezegd niet goed wat de verlichting nu precies is. Men spreekt erover alsof het om buislampen gaat.'
Over de barmhartigheid
'Dat die barmhartigheid weg is, is een grondige vergissing. Vroeger vonden we een spiraal van geweld verkeerd. Je moet dus mechanismen zoeken om dat oog om oog, tand om tand te doorbreken.'
Over de vergiffenis
'Nu de kerk als instituut verdwijnt, verdwijnen ook principes als generositeit en vergiffenis. Vergiffenis is het eenzijdig doorbreken van de wraak, het is de kracht van een samenlevingdie moedig genoeg is om opnieuw te beginnen.'
Over conservatisme en traditie
'Conservatisme is heimwee hebben naar iets dat nooit heeft bestaan. Traditie is je deel van de geschiedenis kennen, weten dat er naast allerlei ontsporingen ook goede dingen gebeurden, en dat geeft je kracht om te proberen. Traditie geeft de kracht tot vernieuwing, conservatisme veel minder.'
Over slecht en goed rechts
'Verrechtsing is een negatieve term; mensen die ertegen zijn, gebruiken die term. Ik zie het als een terugkeer naar een kleinere wereld, op zoek naar zekerheid. Als je dat aan iedereen oplegt en anderen uitsluit, is dat rechts in de slechte zin. Rechts in de goeie zin, dat niet benpen is, moet een vertrouwenwekkend verhaal ontwikkelen dat conservatieve trekjes heeft maar vernieuwing niet schuwt.'
25-04-2016 om 08:15
geschreven door Gust Adriaensen
24-04-2016
..De wijsheid van Rik Torfs bij het venster...(1)
We zullen nooit weten wat de anonieme man bij het venster die Henri De Braekeleer konterfeitte, overpeinsde.
Van Rik Torfs, rector van de Katholieke Universiteit van Leuven, komen we dat wel te weten. Dankzij de weekendeditie van De Standaard, de zelfverklaarde kwaliteitskrant van Vlaanderen. Rik laat ons gulhartig delen in zijn maatschappelijke, culturele, politieke en religieuze wijsheden. Die zijn niet gering. En ze zijn een geschikt middel, om staande bij een venster, een kil lenteweekend zonder veel averij door te komen.
Proef mee.
Over kapitalisme
'Het kapitalisme had nooit iets te vrezen van links en werd er dus ook niet door verontrust -zoals de echte kapitalist ook niet door de migratie wordt bedreigd.'
Over rechts en links in Vlaanderen
'Rechts bleef politiek lang van de macht verstoken. In een centrumlinks beleid bleef Vlaanderen lang linkser bestuurd dan het zelf was, wat ook de macht versterkte van linkse, politiek correcte intellectuelen.'
Over gevoelens en feiten
'Gevoelens zijn ook feiten. Als Jan Jambon zegt dat hij het gevoel heeft dat moslims dansen in de straten, dan is het een feit dat dit het gevoel is van Jan Jambon. Of hij dat gevoel ook moet uitspreken , is iets anders. In de humane wetenschappen hangt met feiten vaak een interpretatie samen. Maar als Jambon zegt wat zijn aanvoelen is, moet hij dat kunnen staven.'
Over de verandering van het discours
'Ik hoor van Waalse vrienden dat zij niet veel verschil zien tussen de huidige regering en de vorige. De verandering van het discours zie ik wel bij N-VA-voorzitter Bart De Wever. En daar zit wel verongelijkheid in, een kwaadheid die andere richtingen in het denken uitsluit. Niet velen zijn bereid om hem openlijk tegen te spreken. Hij is niet iemand die uitnodigt tot een breed debat.'
24-04-2016 om 11:59
geschreven door Gust Adriaensen
23-04-2016
Shakespeare - de Cervantes
Vierhonderd jaar geleden, op 23 april 1616, stierven, volgens de overlevering, de wereldberoemde auteurs: de Engelsman, William Shakespeare, en de Spanjaard, Miguel de Cervantes.
(afbeelding: Shakespeare, Cervantes)
23-04-2016 om 09:51
geschreven door Gust Adriaensen
22-04-2016
Pater Daniël Maes in ... Vlaanderen
XI/16 Vrijdag 22 april 2016
Van Syrië naar Vlaanderen
Vanuit Syrië kunnen we niets schrijven vermits we voor enkele weken in België verblijven. Wel hebben we begrepen dat de recente parlementsverkiezingen in Syrië gewonnen zijn door de partij van de president. Daarmee was het te verwachten dat er vanuit het westen een nieuwe golf van valse beschuldigingen zou gelanceerd worden tegen Syrië, het leger en de president. En dat hebben we meteen gemerkt: het leger zou massaal eigen bevolking blijven bombarderen...zo schreven onze media. De mediamanipulatie draait gewoon verder. Vanuit ons klooster verneem ik dat gehandicapten van Qâra begonnen zijn met een dag in de week op bezoek te komen in het klooster, waar ze goed ontvangen werden. Het was blijkbaar een bijzonder aangename ontmoeting aan beide kanten. De conferentie “Stand by Syria” in het Elzenveld conferentie centrum te Antw
erpen, vorige zondag bracht een 80-tal vurige verdedigers van Syrië samen rond een aantal . overtuigde sprekers. Moeder Agnes-Mariam gaf een getuigenis per skype, op een groot scherm. De voertaal was Arabisch en Engels maar ik heb gewoon Vlaams mogen praten. Vier ambassades waren vertegenwoordigd: Syrië, Rusland, Iran, Irak. Morgen, zaterdag heb ik nog gelegenheid een voordracht te geven in de Hemelstraat, 21 te Antwerpen, om 20.00 u. Ook zal ik volgende dinsdag 26 april om 20.00 u spreken in de St. Martinuszaal (parochiezaal), Magdalenastraat te Kontich.
Vreugden en lijden van de liefde
De postysynodale exhortatie Amoris laetitia over de gezinnen (paus Franciscus, 19 maart 2016,) is geschreven in een ietwat andere stijl dan we van pausen gewoon waren. Het bevat 325 nummers met 391 voetnoten en negen hoofdstukken. Het is ruimschoots langer dan het omvangrijkste document van Johannes Paulus II, nl. Evangelium vitae. Het document wil de echtparen stimuleren om de mogelijkheden te benutten die zich in de vele verschillende situaties voordoen. Uitvoerig worden alle mogelijke omstandigheden beschreven voor verloofden, jonggehuwden, oudere echtparen. Dankzij deze heldere beschrijvingen en de vele suggesties is het document erg toegankelijk. Meerdere Bijbelteksten krijgen een uitvoerige commentaar, zoals de psalmen 127 en 128, alsook het Hooglied van de liefde in 1 Korinthiërs 13. Heel veel nadruk valt op de barmhartigheid, tederheid en zachtmoedigheid jegens allen die in onregelmatige situaties leven. Het is de bedoeling hen na een grondige onderscheiding met geduld geleidelijk weer te integreren. Vooral aan hen worden troost en hoop gegeven, naast een oproep tot bekering. Er klinkt een hartelijke sfeer doorheen de tekst. Sommige uitspraken kunnen aanleiding geven tot enige onduidelijkheid. Wanneer “doctrinele, morele of pastorale debatten niet moeten beslist worden door uitpraken van het kerkelijk leergezag” (nr. 3), wie moet de knopen dan wel doorhakken? Of hoeft het niet? De paus wijst er op dat het de heilige Geest is die ons tenslotte naar het inzicht van de volle waarheid zal leiden. Bovendien kunnen de verschillende culturen op eenzelfde situatie een ander licht werpen. Hiermee lijkt hij zijn relativering aanvaardbaar te willen maken. Verder herhaalt hij dat de eucharistie niet bedoeld is “als de prijs voor de volmaakten maar als het geneesmiddel en voedsel voor de zakken” (voetnoot 351). Deze vluchtige uitspraak in een voetnoot kan echter onmogelijk een voldoende basis bieden om te kunnen spreken van een verandering van leer. Een kerkelijk document moet altijd in het geheel van de leer van de Kerk geïnterpreteerd worden en een verandering dient voldoende verantwoord te worden. De exhortatie geeft wel een zekere aanleiding om een (te) groot onderscheid te maken tussen leer en leven, orthodoxie en orthopraxie, wat zou kunnen leiden tot een soort dictatuur van het relativisme. Een ander gevaar is dat van de postconciliaire tijd. Het Tweede Vaticaans Concilie heeft een prachtige leer uitgewerkt op vele gebieden maar ondertussen werd een sfeer gewekt van “vroeger mocht het niet en nu mag het wel”. Dit bracht vele veranderingen mee die in feite niet verantwoord waren door het concilie zelf. Hetzelfde kan nu gebeuren. Wij willen echter het geheel positief blijven zien. De Kerk wordt voorgesteld als een veldhospitaal. We worden uitgenodigd om alle zieken, gekwetsten, gehandicapten van onze tijd met veel liefde, geduld en barmhartigheid op te vangen zonder de persoonlijke verantwoordelijkheid van ieder te verminderen. In Liefde en waarheid. Het is tevens een uitnodiging om iedere vorm van farizeïsme te vermijden en te trachten in waarachtigheid te handelen.
Leerstellig is de exhortatie een duidelijke bevestiging van de traditionele k atholieke leer. Naar de huwelijksliefde als een (totale) werderzijdse gave wordt doorheen gans het document op verschillende manieren verwezen (nr. 39, 73, 74, 80,88, 101, 125, 190, 198, 283, 298, 302, 319). Gehuwden en hun gezin zijn een beeld van de Drie-)ene God, die “gemeenschap” is. Huwelijk en gezin nemen tevens deel aan het verheven mysterie van de eenheid van Christus met zijn Kerk. Christus heeft zijn Kerk lief en heeft er zijn leven voor gegeven. Zo worden echtgenoten uitgenodigd elkaar lief te hebben en hun leven voor elkaar te geven. De noodzaak van het herontdekken van Humanae vitae (en Familiaris consortio) en het bevorderen van de natuurlijke methoden van vruchtbaarheidsbeheersing, zoals de twee gezinssynodes gevraagd hadden, worden hierbij uitdrukkelijk hernomen (nr. 68, 82, 222). Ook naar de theologie van het lichaam van Johannes Paulus II wordt verwezen (nr. 151). Johannes Paulus II heeft er voor geijverd dat de latere preutse toevoegingen in de Sixtijnse kapel zouden verwijderd worden om de schilderijen van Michelangelo in hun oorspronkelijke schoonheid te herstellen. Zo heeft hij getracht de oorspronkelijke schoonheid van de menselijke seksualiteit en lichamelijkheid naar Gods bedoeling te herstellen door zijn zogenaamde “theologie van het lichaam”. De huidige exhortatie wil op deze weg verder gaan.
De “cultuur van de dood” heeft op huwelijk en gezin in onze huidige maatschappij én Kerk nog een veel grotere invloed dan we graag aannemen. Hierbij is de “contraceptieve cultuur” nog steeds vernietigend, zowel voor de fysische als voor de geestelijke gezondheid van het volk. Deze exhortatie herinnert er ons aan dat we ruimschoots over de nodige efficiënte geneesmiddelen beschikken, die nieuwe perspectieven bieden. We moeten ze echter nog ontdekken of herontdekken. Het is de profetische geest van de encycliek Humanae vitae (1968), de wetenschappelijke methoden voor vruchtbaarheidsbeheersing die inmiddels volkomen volwassen geworden zijn en de rijke “theologie van het lichaam”. Dit pauselijk document kan in dit licht als uitvoerige handleiding gebruikt worden voor een hernieuwde en dynamische huwelijks- en gezinspastoraal. Van harte P. Daniel
22-04-2016 om 15:39
geschreven door Gust Adriaensen
21-04-2016
Is een Vlaming een aparte mensensoort?
Door de mensen 100% individueel verantwoordelijk te stellen voor hun lot, negeert minister Homans de sociologische realiteit, aldus Wouter Beke, voorzitter van CD&V. Beke heeft natuurlijk 100% gelijk. En het is intellectueel pijnlijk om vast te stellen dat historici als Homans en De Wever, hun academische geloofwaardigheid uithollen door de feiten aan te passen aan hun ideologische en politieke visie en agenda.
Maar er is meer . Homans negeert niet alleen de sociologische realiteit - daarin is ze op en top een rechtse liberale politica-, maar door de mensen 100% individueel verantwoordelijk te stellen voor hun lot, ontkracht ze ook het door de Vlaamse nationalisten, om het even waar ze politiek onderdak vonden, Volksunie - Vlaams Blok/Belang- N-VA, altijd gebruikte slachtofferargument dat electoraal loonde en loont: de Vlamingen worden door de Franstaligen, en vooral door de PS, onrechtvaardig behandeld, uitgebuit.
Hoezo? Als volgens Homans de mensen 100% individueel verantwoordelijk zijn voor hun, ja ook materiële, lot, dan moet toch ook elke Vlaming in staat zijn, z'n lot in eigen handen te nemen en zich niet te laten ringeloren door de Franstaligen! Of is, volgens Homans, een Vlaming een wat aparte mensensoort, voor wie zij graag in haar liberaal discours een uitzondering maakt?
21-04-2016 om 09:28
geschreven door Gust Adriaensen
18-04-2016
Wall Street Journal vergelijkt Jambon met Trump
De omstreden uitspraken van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) over moslims die feest hebben gevierd na de aanslagen in Brussel, zijn zelfs in de Verenigde Staten niet onopgemerkt gebleven. Voor de krant Wall Street Journal (WSJ) is het zelfs reden genoeg om Jambon met de Republikeinse presidentskandidaat Donald Trump te vergelijken.
De krant citeert uit het interview met Jambon dat De Standaard afgelopen weekend publiceerde. ‘Een significant deel van de moslimgemeenschap danste naar aanleiding van de aanslagen’, is ook voor de WSJ de meest opmerkelijke uitspraak .
Maar dat statement moet Amerikaanse lezers bekend in de oren klinken, aldus de krant. Want Donald Trump, die momenteel over de beste papieren beschikt om de Republikeinse presidentskandidaat te worden, verwijst geregeld naar ‘duizenden mensen’ die in Jersey City ‘aan het juichen waren’ na de aanslagen op de WTC-torens in 2001. 'Kopieert de Belgische minister Donald Trump?' vraagt de krant zich dan ook af.
Die claim van Trump is herhaaldelijk tegengesproken door de Amerikaanse overheidsdiensten. Ook de uitspraken van Jambon kunnen volgens WSJ niet hard worden gemaakt. (De Standaard)
18-04-2016 om 20:19
geschreven door Gust Adriaensen
De minister stigmatiseert
In een interview zei minister Jambon dat een 'significant deel van de moslimgemeenschap al dansend de aanslagen vierde'. Die uitspraak verwekt heel wat commotie.
De uitspraak van Jambon is hoe dan ook niet verstandig. De twee betekenissen van 'significant', die in van Dale vermeld worden, zijn: 'veelbetekenend' en 'verantwoorde conclusies toelatend'. Omdat de minister het woord verbindt met 'deel', een kwantitatief begrip, rijst bij velen spontaan en terecht de vraag naar het aantal moslims dat al 'dansend' reageerde op de aanslagen.
Als hij daarop niet wil antwoorden of daartoe niet in staat is , omdat de geconstateerde feiten dat niet toelaten, stigmatiseert hij door dergelijke uitspraak de moslimgemeenschap in haar geheel en is zijn conclusie: 'dat is het echte probleem' ook totaal onverantwoord.
18-04-2016 om 16:01
geschreven door Gust Adriaensen
17-04-2016
'Geroepen om gezanten van Christus te zijn'
Op zondag 17 april werd in de katholieke kerk bijzondere aandacht besteed aan de roepingen.
17-04-2016 om 19:19
geschreven door Gust Adriaensen
'Een intellectueel lichtgewicht'
Knack brengt online verslag uit over het bezoek van paus Franciscus aan Lesbos en over de drie Syrische moslimfamilies, die het Vaticaan in Italië onderdak geeft.
Toch wel opvallend dat nogal wat deelnemers aan het Knackforum,hun frustraties en agressieve gevoelens omtrent vluchtelingen en moslims, uiten door de paus persoonlijk aan te vallen.
En eigenlijk zegt en doet hij alleen maar wat elke christen, d.w.z. een navolger van Jezus Christus, zou moeten zeggen en doen: de barmhartigheid verkondigen en ze ook toepassen.
Onvermijdelijk komen in de verzuurde reacties ook altijd de rijkdommen van het Vaticaan ter sprake. Want de ronduit stupide en steeds maar herhaalde verwijzing naar de onmetelijke rijkdommen van de Kerk, doet het ook nog altijd. Slechts één opmerking daarbij: als de Kerk haar handen aftrok van de zorg- en onderwijsinstellingen wereldwijd, dan stortten in een groot deel van de wereld de gezondheidszorg en de onderwijsstructuren in elkaar.
Het tegelijk nonsensicale én kwaadaardige hoogtepunt van domme vooringenomenheid, vind je terug in de reactie van een dame, die ongetwijfeld een intellectueel genie moet zijn. Zij is namelijk van mening dat paus Franciscus een ' intellectueel lichtgewicht' is.
Sjonge, sjonge. Ja, wadde!!
17-04-2016 om 15:25
geschreven door Gust Adriaensen