Van 18 tot en met 22 juni 2018 vindt er op het gastenkwartier van de abdij van Postel een retraite plaats die openstaat voor iedereen met als thema "Wie dorst heeft, kome..."
E.P. Gabriël Goossens, Norbertijn van de abdij van Tongerlo, zal deze retraite begeleiden. De eerste conferentie van de retraite is op maandag 18 juni om 10u30. Toekomen kan vanaf 9u30. Het einde van de retraite is voorzien vrijdag 22 juni na het middagmaal omstreeks 14u00. Dagelijks sluiten we aan bij het getijdengebed en de H. Mis van de abdijgemeenschap van Postel. Er is mogelijkheid tot aanbidding van het Allerheiligste Sacrament. Tijdens de retraite is er ook gelegenheid om het sacrament van de biecht te ontvangen.
Inschrijvingen en inlichtingen bij pater Benny Berrens Abdij van Postel Abdijlaan 16 2400 Mol-Postel 0496 50 15 23 of via gastenkwartier@abdijpostel.be
10-06-2018 om 20:14
geschreven door Gust Adriaensen
Fiere Belg
Journalist Filip van Ongevalle pikte in De Gentenaar volgende reactie op:
‘Ik volg Theo’s blog. Als hij recht in zijn schoenen staat, moet hij blijven spreken. We moeten fier zijn dat we Belg zijn’ (Anouk De Man, fan van Theo Francken, in ‘De Gentenaar’)
En hij stelt de vraag: 'Waar is de tijd dat fans van de N-VA nog fier waren Vlaming te zijn?'
Sinds NVA zich in recordtempo ingenesteld heeft in en zich geconformeerd heeft aan het Belgische systeem en (financiële) establishment, en zich bijzonder lekker voelt in of bij de Belgische en Europese vetpotten, is het veel interessanter zich te presenteren als 'een fiere Belg', dan als 'een fiere Vlaming'.
Het eens zo populaire scheldwoord in/uit NVA-monden: 'trado's', hoor je ook nog amper. De verklaring is eenvoudig: simpele en minder simpele NVA-koppen en -fans voelen bewust of onbewust aan dat het woord op hen wellicht al beter toepasselijk is en wie scheldt graag zichzelf uit?
10-06-2018 om 14:10
geschreven door Gust Adriaensen
09-06-2018
Ontmenselijking
Degenen die waarschuwen voor 'ontmenselijking' van vluchtelingen en oproepen tot 'menselijkheid', zoals de academici, de mond willen snoeren met de extreem populistische doodmepper: 'Neem ze zelf op' (tegelijk wijzen deze populisten geregeld wat graag erop dat illegalen huisvesten strafbaar is) , lees je wel vaker dezer dagen.
Die populisten willen bewust het publieke debat over de houding ten aanzien van vluchtelingen, een halt toeroepen door een grensoverschrijdend en gigantisch probleem te herleiden tot de morele verantwoordelijkheid van individu's en zo een alibi te vinden voor hun ontmenselijkende benadering.
Zij zitten al, samen met Europese toppolitici in binnen- en buitenland, op het hellend vlak van de ontmenselijking. Ontmenselijking is: vluchtelingen in overvolle en gammele bootjes terug in zee drijven, ze niet helpen; concentratiekampen plannen in 'onaangename' delen van Europa; schieten op vluchtelingen; de publieke opinie indoctrineren met 'vluchteling is crimineel'; ouders de schuld geven van een doodgeschoten kind; de mensenrechtenakkoorden willen omzeilen...
Hoe ver staat die ontmenselijking af van 'onze' Europese en christelijke normen en waarden, waarmee die nationalistische populisten in binnen- en buitenland zo graag uitpakken.
09-06-2018 om 10:08
geschreven door Gust Adriaensen
08-06-2018
Peiling juni 2018
Partij
Peiling juni 2018 %
Verkiezingen mei 2014
NVA -5,9
26,5
32,4
CD&V -3,3
15,3
18,6
Open VLD -1,6
13,9
15,5
SPA -2,3
11,7
14
Groen +3,8
12,4
8,6
Vlaams Belang +3,9
9,7
5,8
PVDA +3,4
6,2
2,8
Grote Peiling van Het Laatste Nieuws, VTM Nieuws, Le Soir en RTL
08-06-2018 om 19:53
geschreven door Gust Adriaensen
Tags:peiling
De oproep van de rectoren voor meer menselijkheid is niet alleen hun volste recht, maar ook hun verdomde plicht
'De oproep van rectoren voor meer menselijkheid is niet alleen hun volste recht, maar ook hun verdomde plicht'
Meer dan 1.000 academici klagen in een opiniestuk de tendens tot ontmenselijking van vluchtelingen en mensen zonder papieren aan. 'Wij, als leden van de universitaire gemeenschap, kunnen niet langer zwijgzaam toekijken.'
De Belgische rectoren riepen via een open brief op tot menselijkheid. Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken floot hen terug via Twitter. Wij - als leden van de universitaire gemeenschap - kunnen niet langer zwijgzaam toekijken. Met deze brief willen we weerwoord bieden aan twee soorten discours die aanleiding gaven tot de gebeurtenissen van vorige week: de dehumanisering van 'de Ander' en de beperking van vrije meningsuiting. Samen vormen ze een gevaarlijke cocktail - een die zich als een sluipend gif in onze samenleving kan verspreiden, een democratie onderuit kan halen en het meest onmenselijke in mensen naar boven kan halen.
De oproep van de rectoren voor meer menselijkheid is niet alleen hun volste recht, maar ook hun verdomde plicht
Dehumanisering van 'de Ander'
Toen de rectoren vorige week opriepen tot meer menselijkheid lieten ze niet alleen hun hart spreken, maar ook hun verstand (De Afspraak, 30-05-2018): Het afnemen van menselijkheid kan gevaarlijke gevolgen hebben in onze samenleving.
Wanneer we anderen zien lijden, hebben we als mens twee opties: ons bekommeren om hun lot of onze blik afwenden. De eerste optie is makkelijker wanneer we controle ervaren over de situatie en we het gevoel hebben te kunnen helpen. Maar, wanneer er sprake is van onmacht of controleverlies, dan is er kans op onverschilligheid, of erger, dan keren we ons tegen het slachtoffer. "Heeft hij/zij de situatie zelf niet in de hand gewerkt? Míj zou dit toch nooit overkomen!" Deze gevoelens van onbegrip en minachting vormen de voedingsbodem voor dehumanisering, dat is, voor het zien van 'de Ander' als 'minder mens dan wij' (zie ook Le Soir 22-12-2015). Er zijn in de sociale en psychologische wetenschappen honderden studies verricht naar de effecten van dehumanisering op hoe we 'de Ander' behandelen. De resultaten zijn ronduit beangstigend (zie Haslam & Loughnan, 2014 voor een overzicht). Dehumanisering geeft een vrijgeleide om de Ander als minderwaardig te beschouwen en onze morele kaders bij te stellen tot het punt dat Universele mensenrechten niet langer gelden. Historische en actuele voorbeelden hiervan zijn legio.
We stellen vast dat vluchtelingen en migranten subtiel of minder subtiel ontmenselijkt worden: ze worden voorgesteld als onderdeel van (oncontroleerbare) vluchtelingenstromen en migratiegolven. En migreren zelf wordt als een te vervolgen crimineel feit beschouwd, getuige het gebruik van het woord 'illegaal' in plaats van 'mensen zonder papieren.' Daarnaast worden ze vaak voorgesteld alsof ze minder capaciteiten, daadkracht en subtiele emoties hebben dan niet-migranten (voor het laatste voorbeeld: zie Tom van Grieken in De Afspraak 06-06-2018) en vinden sommigen het zelfs nuttig om een prijs op hen te plakken. Deze bewoordingen en beelden, die talrijk aanwezig zijn in de media, het politieke debat en publieke discours, brengen dehumanisering dichterbij - zeker voor diegenen die nooit de kans nemen of krijgen om de mens achter de vluchteling te ontmoeten. Want, ontmoetingen met de Ander ontkrachten vaker dan niet eerdere vooroordelen (Kende, Phalet, Van den Noortgate, Kara & Fischer, 2017).
Het afnemen van menselijkheid kan gevaarlijke gevolgen hebben in onze samenleving.
Zonder te ontkennen dat migratie een uitdaging vormt voor onze samenleving, mag dehumanisering geen onderdeel vormen van hoe we ermee omgaan. Dehumanisering vormt de context om weinig vragen te stellen bij beleidsintenties die indruisen tegen het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, zoals die van Theo Francken in het kader van de hervorming van het Europese migratiebeleid (DS 05-06-2018). En indirect creëert dit discours een klimaat waarin polarisatie welig tiert en actie en reactie elkaar haast onmiddellijk opvolgen. Zoals: explosieve tweets die nadien moeten rechtgetrokken worden, een praktijk van blaming-the-victim en het ontzeggen van emoties aan rouwenden bij het graf van een kind.
Bovenstaande gebeurtenissen zijn geen 'toevalligheden' of 'ongevallen' maar symptomen van een dehumaniserend discours. Dit hebben de Belgische rectoren terecht opgemerkt in hun brief aan premier Charles Michel (30-05-2018; zie ook de interviews met Herman Van Goethem in DS 30-05-2018 en Caroline Pauwels in DS 03-06-2018). In dit licht is de oproep van de rectoren voor meer menselijkheid niet alleen hun volste recht, maar ook hun verdomde plicht. Elke beweging in de richting van ontmenselijking moet gestopt worden - stante pede.
Beperking van vrije meningsuiting
De reactie op deze open brief van de rectoren liet niet lang op zich wachten en is een symptoom van een ander discours dat misschien wel even gevaarlijk is: de beperking van de vrije meningsuiting. De tweet van staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken luidde fors: "Als de rectoren een politiek spelletje willen spelen over migratiedossiers, zullen ze de boomerang terug in hun gezicht krijgen. Zowel inhoudelijk als publiek". Alle latere pogingen tot afzwakken van deze tweet ten spijt (bv. Twitter 30-05-2018), valt deze uitspraak niet mis te verstaan als een dreigement aan het adres van de rectoren en bijgevolg aan de hele academische gemeenschap.
Een discours waarin andere meningen niet welkom zijn en dreigementen als 'normaal' antwoord beschouwd worden op een oproep tot menselijkheid, kan leiden tot gevaarlijke situaties waarbij de academische vrijheid wordt beknot. Dit draagt immers de kiemen van een nieuw normaal waarin academici onder druk geen standpunten meer durven in te nemen. Middenveldorganisaties die afhankelijk zijn van overheidssubsidies en individuele overheidsambtenaren ervaren deze druk nu al. Indien zelfs academische vertegenwoordigers geen recht meer hebben op tegenstem, rest enkel de retorische vraag over welke vrijplaatsen de Staat nog biedt als middenveld, cultuur, onderwijs en justitie steeds verder worden ondergraven. Is een van de basiskenmerken van de democratie, die we beweren te zijn, dan niet dat we het "'eens zijn dat er het recht is om het niet eens te zijn"?
Laat ons duidelijk zijn: het discours van intimidatie ter beperking van de vrije meningsuiting dulden we niet.
Laat ons duidelijk zijn: het discours van intimidatie ter beperking van de vrije meningsuiting dulden we niet. Net zomin als we dehumanisering ooit zullen toelaten. Onze studenten hebben dat goed opgemerkt: "De academische wereld is geen schoothondje waartegen je als regeringslid kan zeggen: 'zitten en zwijgen'" (Apache, 04-06-2018). Nu niet, en nooit! Het is onze taak als academici en burgers om de samenleving, haar leiders en elkaar kritisch te bevragen, om verschillende geïnformeerde meningen een stem te geven in het debat. En om ervoor te zorgen dat we mens blijven voor en met elkaar.
Dit opiniestuk werd ondertekend door 1042 academici
08-06-2018 om 18:26
geschreven door Gust Adriaensen
Ethische dimensie blijft
In De Standaard hekelt advocaat Fernand Keuleneer nog eens scherp de schijnvertoning van de pro-abortuslobby rond de wijziging van de abortuswetgeving. Dat is goed.
Al jaren worden door de meeste media en zgn. opiniemakers, verwoede pogingen ondernomen om in verband met abortus (en euthanasie) de wettelijke en medische mogelijkheden gelijk te stellen met de ethische verantwoording van de ingreep.
Dat is een permanente indoctrinatie, die erop gericht is vrouwen (en mannen) ervan te overtuigen dat het bij een vruchtafdrijving alleen om de vrouw gaat. Men wil een fundamenteel ethisch bewustzijn over leven en dood veranderen in de richting van de wettelijke en medische mogelijkheden daaromtrent.
Een juridisch kader voor legale abortus of abortus beschouwen als een medische handeling, verandert niets aan de fysieke realiteit van een abortus: zich ontwikkelend leven wordt bewust vernietigd, gedood, én verandert niets aan de ethische dimensie van die daad en de morele verantwoordelijkheid van degenen die ze uitvoeren.
08-06-2018 om 08:23
geschreven door Gust Adriaensen
Tags:abortus
Torfs ontgoochelt
Meer dan 1000 academici kantten zich enkele dagen geleden in een open brief tegen de dehumanisering van 'de Ander' en de beperking van vrije meningsuiting. Samen vormen ze een gevaarlijke cocktail - een die zich als een sluipend gif in onze samenleving kan verspreiden, een democratie onderuit kan halen en het meest onmenselijke in mensen naar boven kan halen, aldus de academici.
Rik Torfs, ex-rector van de Katholieke Universiteit van Leuven en mediafiguur, is niet bij de ondertekenaars. Door de VRT gevraagd naar het waarom, probeerde Rik er zich eens te meer uit te lullen door te zeggen dat de open brief 'te kort door de bocht' was maar dat hij het anderzijds wel goed vond dat de academische wereld zich mengde in publieke debatten.
Het is onbegrijpelijk dat Torfs, die uitkomt voor zijn christen-zijn, weigert zich aan te sluiten bij een genuanceerde stellingname van collega's, waarin christelijke, humanistische en democratische basiswaarden worden verdedigd.
08-06-2018 om 00:00
geschreven door Gust Adriaensen
07-06-2018
'Onze ethische grenzen bewaken'
Een verwerpelijk idee krijgt vorm in de rechtse regeringen van Oostenrijk en Denemarken , waarvoor steun gezocht wordt bij andere Europese landen: een 'opvangkamp' in een 'onaantrekkelijk' deel van Europa.
Dat is niet niks. 'Opvangkamp' is een doorzichtig eufemisme voor 'concentratiekamp'. Het moet door zijn onaantrekkelijkheid, een afschrikwekkend effect hebben op kandidaat-vluchtelingen.
Dat dergelijk plan, dat onvermijdelijk doet denken aan repressieve, dictatoriale regimes uit de donkerste periodes van de Europese geschiedenis, wortel schiet in vooralsnog 'democratisch' genoemde regeringen, zou een storm van protest moeten uitlokken. Het staat immers mijlenver af van onze, door de rechtse populistische nationalisten in binnen- en buitenland zo geroemde, Europese normen en waarden.
En van de mensenrechten. Maar ja, het is in ons land al zo ver gekomen dat staatssecretaris Francken die mensenrechten wil 'omzeilen'.
Daartegen kwam dan toch stevige reactie niet alleen van de oppositie maar ook van Open VLD en CD&V. Servais Verherstraeten (CD&V) verwoordde het scherp:
'WIJ MOETEN NIET ALLEEN ONZE BUITENGRENZEN, MAAR OOK ONZE ETHISCHE GRENZEN BEWAKEN.'
07-06-2018 om 17:38
geschreven door Gust Adriaensen
Tags:ethiek
'Over de verrassende comeback van religie'
De Nederlandse auteur Yvonne Zonderop publiceerde pas een boek met als titel 'Ongelofelijk. Over de verrassende comeback van religie'. Het kent een groot succes.
Uit een interview met de schrijfster, volgende citaten:
-'Ik vind dat we wel erg veel hebben weggegooid toen we onze godsdienst de rug toekeerden. Religie voorziet in zoveel menselijke behoeftes: barmhartigheid, vergeving, solidariteit. Ik kan nauwelijks een zingevingssysteem bedenken dat daar tegenop kan bieden.’
-'De christelijke cultuur zit al eeuwenlang in ons, ze heeft ons gevormd. Maar in de slipstream van de secularisatie hebben we alles wat met ermee te maken heeft, in de ban gedaan. Dat voelt voor mij, en kennelijk voor veel anderen, steeds meer als een gemis.’
- ‘De joods-christelijke erfenis wordt door populistische politici vreselijk misbruikt. Politici die zelf helemaal geen affiniteit met welk geloof dan ook hebben, maar gewoon de islam willen neerzetten als bedreigend voor onze cultuur en alle uiterlijke tekenen ervan willen wegpoetsen uit het straatbeeld. Terwijl religie gewoon een wezenlijk element is van de beleving van veel mensen. Erken dat toch, denk ik dan.’
-Laat ons niet alles van religie bij het grofvuil zetten, laat ons ook eens kijken wat er op de andere kant van de weegschaal is blijven liggen.’
-‘88 procent van de wereldbevolking belijdt een geloof. Er komen op de wereld alleen maar gelovigen bij. Moet je dan niet concluderen dat religie voorziet in een wezenlijke behoefte?'
- ‘Ik zie een groeiende onbevangenheid tegenover religie. Ik woon in Amsterdam naast een studentenhuis, die jongelui zijn heel onbevangen naar mijn boekvoorstelling gekomen. Dat zijn jonge mensen die nooit last hebben gehad van religieuze indoctrinatie. Die hoeven niet langer te zeggen: ik ben blij dat ik ervan af ben. Voor de nieuwe generatie is juist vrijheid het probleem. Ze kunnen doen en laten wat ze willen, maar ze missen een kader, een moreel richtsnoer. Omdat wij, de generatie van hun ouders, hebben verzuimd om ons christelijk erfgoed aan hen door te geven.’
-----------------
'Ongelofelijk. Over de verrassende comeback van religie'. Prometheus, 168 blz., 19,99 euro.
07-06-2018 om 08:32
geschreven door Gust Adriaensen
Tags:religie
06-06-2018
Meehuilen met de regeringswolven
Als je de politieke en krantencommentaren leest, valt het op hoe gemakkelijk journalisten meehuilen met de politieke regeringswolven in het F16-F35-oerwoud.
De beoogde prooi is Crombez en bij uitbreiding SPA. Crombez is een naïeveling, een klungelaar, een onbetrouwbare dommerik. Er zijn zelfs mensen die al die kenmerken verbinden met Crombez als auteur van vervalste e-mails.
Bijzonder interessant allemaal voor die partijen en belangengroepen die alles eraan deden en doen om te vermijden dat er te ijverig in de F-miljardenpot werd geroerd. Want daar gaat het in essentie om . De SPA wijst al maanden op de ondoorzichtige procedure en besluitvorming omtrent een miljardendossier. Het parlement zit er voor spek en bonen bij.
Crombez en de SPA moeten doorzetten. Zij verdienen steun van alle democraten. Ook in dit miljardenspel krijgt de klokkenluider alles over zich heen.
Wie of welke groep de fabrikant van valse e-mails is, krijgt amper aandacht.
06-06-2018 om 09:25
geschreven door Gust Adriaensen
02-06-2018
Bart Maddens, de bekende nationalistische politicoloog aan de Katholieke Universiteit van Leuven, is fervente pleitbezorger van een Vlaamse nationale voetbalploeg, die hij de 'Vlaamse Duivels' zou willen noemen.
Naast de onmiskenbare scherpe inzichten in het Belgische nationalistische moeras en de Vlaamse nationalistische hemel, en de buitengewoon goede relatie tussen die twee, naast de accurate kennis van de Spaanse knoet en de Catalaanse vrijheidsdroom, maakt professor Maddens ons nu ook deelgenoot van zijn wervende voetbaldromen. Als het er ooit van komt, dan mag hij met recht en reden de founding father van de Flemish Devils (Vlaamse Duivels klinkt zo saai en gewoontjes) genoemd worden.
Daarover lacherig doen is helemaal uit den boze. Bart heeft overigens van jongs af heel wat voetbalervaring, wat weinigen in het Vlaamse land bekend is. Gedurende enkele seizoenen was hij een onweerstaanbare spits bij de Menense duiveltjes. Daar werden de kiemen gelegd van zijn nu tot rijpheid geëvolueerde grote Vlaamse voetbalplannen.
Minister Philippe Muyters moet onverwijld Bart tot coach van de Flemish Devils aanstellen, met Philippe als kapitein. Want die koestert ook nog altijd tot nu toe onvervulde voetbaldromen. Top!
Misschien moet Maddens even het terrein aftasten met een proefopstelling van de Vlaamse Duivels, pardon de Flemish Devils, met alleen maar Vlaamse politici. Wat te denken van een ploeg met Bourgeois, De Wever, Dewinter, Peeters, Beke, Almaci, Demir, Tobback, De Block, De Croo sr, De Croo jr, en co, onder aanvoering van Muyters?
Inderdaad, ook vrouwspersonen. Madden en Muyters kunnen geschiedenis schrijven door resoluut te kiezen voor een gemengde, Vlaams-nationale voetbalploeg!
02-06-2018 om 08:52
geschreven door Gust Adriaensen
01-06-2018
Leerkrachten starten petitie voor behoud godsdienstles
Op het platform Thomas Godsdienstonderwijs kun je vanaf vandaag een petitie ondertekenen voor het behoud van het vak godsdienst.
Erik Buys is een gedreven godsdienstleraar aan het Sint-Jozefscollege in Aalst en initiatiefnemer van een petitie voor het behoud van het vak godsdienst. In een sterk pleidooi verdedigt hij het vak tegen vooroordelen die verspreid worden om het alternatieve vak LEF te promoten. Het pleidooi lezen en ondertekenen kan via de website van Thomas Godsdienstonderwijs.
Ik reageer vooral tegen de zogenaamd neutrale positie die voorstanders van het LEF-vak propageren, zegt Erik Buys. Als je het hebt over levensbeschouwing, kijk je zelf ook altijd door een bepaalde bril. En daarover moet je eerlijk zijn, tenminste als je een totalitaire tendens in je denken (en dat van de leerlingen) wil vermijden. Dat doen leerkrachten katholieke godsdienst en dat is precies een van de inhoudelijke sterktes van het vak, vindt de leraar.
Als je een neutrale positie claimt, ben je niet anders dan wie een rechtstreekse toegang tot een goddelijk standpunt denkt te bezitten.
Je kan als filosofieprofessor aan je studenten vragen om de mens te beschrijven door de bril van Immanuel Kant, of door die van Freud, en je kan daarover objectiveerbare examens geven. Maar je kan principieel niet claimen dat jij de mens op een neutrale manier beschrijft en eisen dat studenten die beschrijving blindelings aanvaarden. Zo redeneert Buys.
Het vak RKG opent de ruimte voor levensbeschouwelijke reflectie en (zelf)kritiek bij leerlingen, precies omdat het de neutraliteitsclaim weigert.
De godsdienstleraar weerlegt in zijn artikel de vaak herhaalde kritiek dat het vak geen oog zou hebben voor de pluralistische realiteit. Zoals enkele verplichte taalvakken op school leerlingen op termijn de vrijheid bieden om met gelijk welke taal aan de slag te gaan, zo is het ook met levensbeschouwelijke vakken, stelt hij.
Buys: De spiritualiteit van de zelfkritiek is een belangrijke emancipatorische voorwaarde om op een waarachtige manier andersdenkenden te ontmoeten, voorbij onverschilligheid en vooroordelen. Het is een van de voornaamste betrachtingen van het godsdienstonderwijs, en van cruciaal belang voor een duurzame attitude van geëngageerd en authentiek burgerschap.
Ten slotte besteedt het vak rooms-katholieke godsdienst aandacht aan die aspecten van mens-zijn die in deze utilitaire samenleving elders nauwelijks aan bod komen, vindt de leraar.
Het vak godsdienst helpt leerlingen zichzelf te ontdekken als sociale, historische, filosofische, morele, esthetische en spirituele wezens, en niet louter als consumenten.
De christelijke traditie vormt daarbij een bevoorrechte toegangspoort door haar grote historische rol (van de godsdienstoorlogen tot de ontwikkeling van het humanisme), zo luidt het. Een grondige kennis van de christelijke traditie is sowieso onontbeerlijk voor een goed en kritisch begrip van de huidige cultuur.
Lees ook het artikel Jongeren willen godsdienstles, waarin Kerk & Leven het standpunt van de Vlaamse Scholierenkoepel weergeeft.
01-06-2018 om 17:06
geschreven door Gust Adriaensen
Druk op rector Sels van KUL
Vlugger dan ik eigenlijk verwacht had, wordt duidelijk gemaakt van uit welke hoeken (holen?) van het academische en politieke milieu, de druk op die arme rector Sels, waarover ik in een vorige bijdrage schreef, komt.
DE druk(te)maker bij uitstek, vranke Francken himself, doet het de wereld kond. Wat zegt de staatssecretaris: 'Mijn aanvoelen is dat veel professoren mijn beleid steunen.’ En wat doet Francken (niet alleen hij in de nationalistische Vlaamse burcht) als iets gezegd wordt dat hem niet welgevallig is? Dreigen, afblaffen, noppes met respect voor de 'freedom of speech': 'De rectoren zullen de boemerang terug in hun gezicht krijgen als ze een politiek spelletje willen spelen over migrantendossiers’. ‘Zowel inhoudelijk als publiek.’ .
Herlees nu even wat ik schreef over 'de invloed en de brute macht van sommige academische en politieke clubs'. De politieke club is duidelijk. Maar welke profs leggen Sels het vuur aan de schenen? Stookt intrigant Torfs achter de schermen?
01-06-2018 om 13:43
geschreven door Gust Adriaensen
31-05-2018
'Ach, rectoren zijn ook maar mensen'
De rector en de ex-rector van de Katholieke Universiteit van Leuven, maakten gisteren geen al te beste beurt.
Eerst was er de huidige rector Luc Sels. Hij vond het nodig het erg humane standpunt omtrent de dood van Mawda en de reacties daarop, dat hij samen met alle andere rectoren van de Belgische universiteiten had ondertekend, te 'nuanceren', lees: af te zwakken. Je kan je afvragen, onder welke druk Sels terugkomt op een verklaring die hij maar enkele uren voordien heeft helpen opstellen.
En dan was er ex-rector Rik Torfs in 'De Afspraak'. Rik kronkelde als een volleerde tjeef in een wijwatervat. Hij vond het goed dat de rectoren zich maatschappelijk engageren en standpunten de wereld insturen. Maar zich uitlaten over het Mawdadossier, was hem te concreet. Laat het algemeen blijven, zo sprak moedige Rik.
Dat belette Torfs niet, zijn opvolger een serieuze veeg uit de pan te geven. Want, aldus Rik, als je een tekst samen met anderen hebt opgesteld en ondertekend, dan blijf je loyaal aan de medeopstellers en -ondertekenaars. Duidelijker gezegd: in Riks opvatting is rector Luc een schijtbroek en een lafaard.
Het moge duidelijk zijn: Rik Torfs, die altijd de indruk probeert te geven, dat hij relativerend en onthecht over alle hartstochten zegeviert, heeft nog bijlange niet zijn nederlaag in de rectorsverkiezing verteerd. En grijze muis, Luc Sels, is inderdaad een inconsequente platbroek.
Ach, rectoren zijn ook maar mensen.
31-05-2018 om 10:51
geschreven door Gust Adriaensen
Peumans distantieert zich van De Wever
De voorzitter van het Vlaams Parlement, NVA'er Jan Peumans, toont meer menselijkheid en fijngevoeligheid dan De Wever.
Verwijzend naar de dood van een kind door een politiekogel en de beschuldiging van de ouders door De Wever, zei Peumans:
‘Met zo’n situatie moet je heel sereen omgaan . Op het lijk van een klein kind dit soort verhalen brengen, dat is mijn stijl niet, ik hou daar niet van.’
Zo is dat, meneer Peumans.
(afbeelding: Lectrr in De Standaard)
31-05-2018 om 10:22
geschreven door Gust Adriaensen
30-05-2018
Basiswaarden van onze samenleving
De rectoren van de Belgische universiteiten drukken in een brief aan premier Michel hun bezorgdheid uit over het huidige klimaat rond migranten. Zij maken zich zorgen over het afnemend respect voor mensen en de verminderende aandacht voor de bescherming van de meest kwetsbaren in de samenleving.
Zij schrijven dat het tragische voorval met de kleine Mawda meer nog een symptoom dan een ongeval is. De rectoren vinden een definitieve regularisatie van het gezin van Mawda op zijn plaats, zodat de ouders de gerechtelijke procedure van nabij kunnen volgen en kunnen rouwen bij het graf van hun kind.
'Niets kan hen Mawda teruggeven, maar het zou een gebaar zijn dat kan bijdragen aan een klimaat dat meer aansluit bij de basiswaarden van onze samenleving, met name de Verlichting en de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens', besluiten ze.
Deze duidelijke en humane stellingname van de rectoren is wat anders dan de hatelijke oprisping -een aanfluiting van de Verlichting- van een partijvoorzitter.
30-05-2018 om 07:24
geschreven door Gust Adriaensen
28-05-2018
'Trado's' ruimen plaats voor 'emocraten'
Het zijn taalkundig-politiek boeiende tijden. Tot voor niet zo lange tijd was 'trado's', in Vlaams-nationalistische kringen een geliefkoosd en veelvuldig gebruikt scheldwoord voor de 'traditionele' Belgische politieke partijen en hun aanhang.
Het woord is ondertussen zo goed als out. Waarschijnlijk omdat de NVA, sinds haar topdeelname aan de macht en haar innesteling in recordtempo, in het Belgische machtssysteem, al de kenmerken van de 'traditionele' partij- en machtspolitiek kent en met verve toepast.
Nieuwe scheldwoorden in de mond der nationalisten treden ondertussen op het voorplan. 'G(g)utmensch' is er eentje van. 'Emocratie' en 'emocraten' zijn andere.
Volgens een commentaar in DS heeft De Wever een grondige hekel aan 'emocratie', vooral als effecten ervan niet in zijn ideologische en politieke kraam passen. Inderdaad. Want al enkele jaren wordt door De Wever, zijn partij en aanhang, met volle electorale overgave de 'emocratie' beoefend in hun migrantenbeleid en -aversie. Het buikgevoel der Vlamingen, weet je wel.
28-05-2018 om 13:57
geschreven door Gust Adriaensen
25-05-2018
Onbarmhartigheid en tactloosheid als electorale propaganda
Is De Wever al erger geworden dan Dewinter? De onbarmhartige en gevoelloze beschuldiging van de ouders van het door een politiekogel gedode kindje, wijzen duidelijk in die richting.
Terwijl Dewinter zwijgt, is er in het steeds enger wordende denkkader van De Wever nog amper plaats voor de pijn en het verdriet van ouders die hun kind hebben zien doodschieten en gaat hij voluit voor de aanval op de ouders, waarin hij alle (trans)migranten wil treffen en zijn fanatieke achterban naar de mond wil praten.
Want de hypocrisie is een tweede element in de inhumane uitspraak van de voorzitter van de grootste Belgische partij. Hij verwijt de andere partijen en middenveldgroepen dat ze de tragische dood van een kind politiek willen recupereren. Terwijl hijzelf en zijn partij al jaren electoraal garen spinnen bij hun steeds brutaler wordende antimigrantenuitspraken.
Nu ook weer. De perverse tactiek van 'de slachtoffers worden daders' wordt toegepast. Disgusting. Een echte uitholling van onze zo geroemde westerse normen en waarden.
Dan blonken de veroordeling door Peeters en Almaci van de hatelijke beschuldiging door De Wever, uit door sereniteit en empathie met de ouders van het gedode kind.
25-05-2018 om 14:38
geschreven door Gust Adriaensen
Tags:migrant
22-05-2018
Mawda: gedood door een politiekogel
Bij de tragische dood van het vluchtelingenkind Mawda, dringen zich nu al een aantal vragen op.
Worden deze transmigranten al dan niet beschouwd als staatsgevaarlijke criminelen die uitgeschakeld moeten worden?
Vormden die migranten een bedreiging voor de politie? Als dat niet zo was, waarom schiet de politie dan met scherp op mensen? Als dat wel zo beoordeeld wordt, heeft de politiemacht dan geen andere middelen om met die dreiging om te gaan?
Zijn er al dan niet instructies om op mensen te schieten?
Waarom werd er in eerste instantie gelogen door het parket?
Hoe is het te verklaren dat mensen gaande van toppolitici tot forumdeelnemers, 1. bewust de aandacht afleiden van het kind naar de mensensmokkelaars; 2. de zgn. politieke recuperatie aanklagen, terwijl zijzelf al enkele jaren politieke en electorale munt slaan uit de migrantenproblematiek; 3. juridische steun willen ontzeggen aan de ouders; 4. een moreel dieptepunt bereiken in een zin als :' die ouders hebben net heel veel te winnen bij dit voorval : een schadevergoeding en verblijfspapieren' ? (22 mei 2018)
22-05-2018 om 18:34
geschreven door Gust Adriaensen
Tags:Mawda
21-05-2018
'Geen winst die anderen kan beschadigen'
'Er mag geen winst gemaakt worden die anderen kan beschadigen. Want winst is alleen maar ‘legitiem’ als het ‘de mens en specifiek de arme mens’ kan baten. Dat zegt de invloedrijke Congregatie voor de Geloofsleer in het document ‘Oeconomicae et pecuniariae quaestiones’ (Economische en financiële kwesties), dat werd goedgekeurd door paus Franciscus.
Staan prominent in de tekst: de woorden welvaart en verdeling van de rijkdom. Verder zegt het Vaticaan dat de financiële sector vol amorele praktijken zit, zoals belastingontduiking, kortetermijndenken, derivaten en hoge lonen voor topmanagers. ‘Tien jaar na de financiële crisis heeft de wereld zijn kans gemist om een eerlijkere economische orde op te bouwen. Meer regulering is nodig.’
21-05-2018 om 09:27
geschreven door Gust Adriaensen