Harari: 'Onder ons gaapt de afgrond van het absolute niets'
Yuval Noah Harari in 'Homo Deus':
'De totale almacht ligt zo goed als binnen ons bereik, maar onder ons gaapt de afgrond van het absolute niets. Op praktisch niveau bestaat het moderne leven uit een constante jacht naar macht in een universum dat zinloos is geworden. De moderne cultuur is de machtigste uit de geschiedenis en ze is onophoudelijk aan het onderzoeken, uitvinden, ontdekken en groeien. Tegelijk heerst er meer levensangst dan in alle voorgaande culturen.'
24-07-2019 om 16:23
geschreven door Gust Adriaensen
Het links-liberale verleden van Vincent Van Quickenborne
Van Quickenborne wil een rechtser liberalisme en daarmee geeft hij aan dat hij Gwendolyn Rutten te links vindt en op haar voorzittersstoel wil gaan zitten.
'Het kan verkeren', zei Bredero. Inderdaad.
De tegenstelling links-rechts was, ook voor Quickie, een hele tijd irrelevant, oudmodisch. Maar in 2001 presenteerde hij zich als de profeet van het LINKS-LIBERALISME.
Onder de titel 'Links-liberalisme in een kwalitatieve samenleving', schreef hij:
'Het links-liberalisme pleit voor een kwalitatieve samenleving, waarin iedere burger het recht heeft zichzelf op sociaal, cultureel en eoncomisch vlak te ontplooien, waarbij het de burgers zijn die bepalen hoe en door wie de gemeenschap worrdt bestuurd en en waar de samenleving in symbiose moet zijn de ecosystemen.
Links-liberalisme is de filosofie van de redelijkheid waar ideeën op hun redelijkheid worden beoordeeld in plaats van op hun ideologische herkomst'.
Het is duidelijk dat opportunist Van Quickenborne zich in zijn gewenste ruk naar rechts, niet laat leiden door 'redelijkheid' maar door zijn primitieve machtsdrang en door zijn buikgevoel dat meegaan met antimigrantenbuikgevoelens van NVA en Vlaams Belang, electoraal loont.
24-07-2019 om 14:33
geschreven door Gust Adriaensen
Kardinaal Jozef De Kesel over de rol van de Kerk in Europa (2)
Kardinaal Jozef De Kesel over de rol van de Kerk in Europa
Kardinaal De Kesel • De grootste uitdaging in de wereld van vandaag is iets wat paus Franciscus altijd herhaalt: de armoede. Het is een wereldwijd probleem dat ook het probleem van immigratie beïnvloedt. Het kan alleen opgelost worden door solidariteit. De Kerk moet in onze moderne wereld opkomen voor het respect van een mens, voor zijn vrijheid, en de solidariteit verdedigen.
We moeten zoeken naar een balans tussen vrijheid en solidariteit. Kardinaal De Kesel
De Kerk kan zich niet terugtrekken uit de maatschappij. Wij werken met alle burgers aan een rechtvaardiger samenleving. Zoals paus Franciscus zegt, onze planeet is onze 'gemeenschappelijke thuis', waarvoor we samen verantwoordelijk zijn. We kunnen niet alles privatiseren. Als we een religieuze overtuiging hebben, zijn we tegelijkertijd burgers. We kunnen de twee niet scheiden. Dat is waar voor katholieken en voor andere religies en overtuigingen.
Natuurlijk is er een scheiding tussen Kerk en staat, maar we maken nog steeds deel uit van het maatschappelijke middenveld.
Er is geen scheiding tussen religieuze overtuiging en burgerschap. Ik ben een religieus persoon en ik heb gestemd.
Dit blijft een uitdaging omdat er extremistische tendensen in de samenleving zijn. Ook binnen onze Kerk brengt dit ons dichter bij onszelf. Het is de zending van de Kerk om samen te werken voor een menselijker en rechtvaardiger samenleving. Dat is wat we moeten realiseren en daarvoor moeten we met elkaar samenwerken.
(Kerknet)
24-07-2019 om 10:27
geschreven door Gust Adriaensen
'Onze normen en waarden'
Vele politici, vooral de nationalistische, en opiniemakers, hebben voortdurend de mond vol van 'onze normen en waarden'. Maar wat die precies zijn, hebben nog maar zeer weinigen duidelijk kunnen maken.
Als ze dat nu eens probeerden te doen, dan konden de 'gewone' burgers checken of die normen en waarden, geheel of gedeeltelijk ook de hunne zijn, of dat die politici en opiniemakers vooral denken aan 'hun' normen en waarden.
Wat de 'voertaal' betreft, kan ik ermee akkoord gaan dat een goede kennis ervan belangrijk is en dus waardevol is. Maar dan treft het weer dat een gebrekkige beheersing van de algemene taal enkel bij migranten wordt geconstateerd en wordt aangeklaagd.
Die gebrekkige beheersing is natuurlijk niet enkel te vinden bij inwijkelingen migranten. Bij hen ligt dat overigens voor de hand. Nee, een groot deel van de Nederlandstaligen in de Vlaamse regio, is niet in staat een vlot gesprek in de algemene taal te voeren. Het Nederlands dat de Vlaamse minister-president gebruikt, is een soort veredeld Antwerps. In sommige Vlaams-nationalistische kringen is er zelfs weerstand tegen het gebruik van een soepele en accurate algemene taal en wordt met veel romantische nostalgie het dialect opgehemeld. Meestal als een alibi voor het onvermogen of de drempelvrees om de algemene taal te gebruiken.
Een en ander geeft nog eens overduidelijk aan hoe bevooroordeeld en selectief nationalistische politici en vele anderen, de migranten, zeker als ze een andere kleur hebben en (zo) arm (als een luis) zijn, benaderen.
24-07-2019 om 10:22
geschreven door Gust Adriaensen
23-07-2019
Kwikzilveren Quickie
Vincent Van Quickenborne beweegt zich soepel tussen links en rechts.
Zo'n 20 jaar geleden presenteerde hij zich als de ideoloog en toonde hij zich een grote voorstander van het zgn. links-liberalisme. Dan volgde een periode waarin rechts met alle mogelijke middelen probeerde de goegemeente wijs te maken dat links-rechts irrelevant, van nul en generlei waarde nog was.
Nu vindt Quickie dat Open VLD te links geworden is en wil hij rechtsere liberalen.
Ja , wadde...
23-07-2019 om 22:02
geschreven door Gust Adriaensen
22-07-2019
Kardinaal Jozef De Kesel over de rol van de Kerk in Europa (1)
Kardinaal Jozef De Kesel ging met New Europe in gesprek over de rol van de katholieke Kerk in het Europa van vandaag, waar pluralisme en secularisme de dynamiek tussen de Europese burgers en hun relatie met een van de oudste instellingen van het continent hebben veranderd. Wat betekent het om katholiek te zijn in Europa vandaag? Wat zijn de kernwaarden die een katholiek zou moeten vertegenwoordigen? Wat zijn de uitdagingen voor de katholieke Kerk vandaag als het gaat om haar rol in Europa? Vragen waarop de kardinaal omstandig ingaat.
Op de vraag: Wat zijn voor u, die bekend staat als een 'progressieve' of 'liberale' kardinaal, de belangrijkste punten waarop de katholieke kerk in de moderne wereld zou moeten evolueren?, antwoordt kardinaal De Kesel het volgende.
Kardinaal De Kesel • Om te beginnen, hou ik niet van etiketten. Sommigen zeggen dat ik progressief ben, anderen beweren het tegenovergestelde. Ik voel me niet op mijn gemak als me wordt verteld dat ik ‘progressief’ ben. Ik verkies het woord ‘open’. Vooruitgang, wat betekent dat? Als we bijvoorbeeld over euthanasie praten, is dat dan vooruitgang of niet? Vooruitgang is alleen een ‘vooruit gaan’ als ze geldt voor elk mens en voor de hele mensheid. Omdat we economisch kunnen evolueren, kunnen we rijk worden en tegelijkertijd geestelijk en menselijk toch heel arm zijn. De Kerk moet streven naar openheid gebaseerd op respect voor de ander.
22-07-2019 om 00:00
geschreven door Gust Adriaensen
15-07-2019
Kunstdealer wordt priester: interview met Patrick van der Vorst
In een interview met Kerknet, getuigt Patrick van der Vorst uitgebreid over de carrièreswitch van zijn leven: hij trekt naar het seminarie in Rome. ‘Om dichter bij God te komen.’
Vlaanderen leerde Patrick van der Vorst kennen als de innemende kunsthandelaar in de tv-serie Stukken van Mensen op VIER. Bij de start van de draaidagen voor het 5de seizoen vertelt hij de crew dat het voor hem de laatste keer is. In september trekt hij voor 4 jaar naar Rome. Niet om antiquairs te bezoeken, maar om te studeren als seminarist voor het bisdom van Westminster.
In een interview met Kerknet een jaar geleden, zei Van der Vorst: Ik ben nog niet waar ik moet zijn. We weten nu waar hij wil zijn: steeds dichter bij God, en wel als priester.
Het Nederlands Centraal Bureau voor Statistiek publiceert een onderzoek over positieve relatie tussen religie en maatschappelijke betrokkenheid.
Nederlanders die zich rekenen tot een religieuze stroming of groepering en regelmatig religieuze diensten bijwonen, zijn vaker maatschappelijk actief dan niet-kerkgangers. Ook hebben ze vaker een groter vertrouwen in de medemens en maatschappelijke organisaties. Dit blijkt uit het onderzoek Sociale samenhang en Welzijn van het CBS.
(Kerknet)
14-07-2019 om 11:32
geschreven door Gust Adriaensen
13-07-2019
Klungelig en onverantwoordelijk
Over de klungelige én onverantwoordelijke rol die de partijtop van de N-VA gespeeld heeft in de roemloze politieke ondergang van Kris Van Dijck, lees je merkwaardig genoeg bijna niets in de media.
'De N-VA zegt niets te hebben geweten over het geaccidenteerde privéleven van Vlaams Parlementsvoorzitter Van Dijck' en 'Diverse journalisten en politici waren er al weken van op de hoogte dat N-VA-politicus Kris Van Dijck een van de afgeperste klanten was', zijn twee citaatjes uit De Standaard.
Het is totaal onwaarschijnlijk en onvoorstelbaar lullig dat een partij met een netwerk als de N-VA, (en zeker in het Kempense Dessel is dat enorm goed vertakt) helemaal niks afwist van de affaire, terwijl 'diverse politici en journalisten' en een heleboel andere mensen, al weken wel wisten in welke kwetsbare en chanteerbare positie Van Dijck zich bevond.
Waarom heeft de N-VA-top, wetende dat er een 'lijk' in Van Dijcks kast zat, dat er elk ogenblik kon uit vallen, de trouwe VU-N-VA-soldaat generaal gemaakt?
13-07-2019 om 09:25
geschreven door Gust Adriaensen
10-07-2019
Pint(en) te veel, zware gevolgen
Veel negatieve gevolgen op het plaatselijke politieke vlak, zal Kris Van Dijck niet ondervinden van zijn 1,4 promille. De Desselaars gruwen zowel van degenen die vanuit partijpolitieke overwegingen Van Dijck aan het kruis nagelen als van degenen die vanuit NVA-sympathieën, alles uit de hoek halen om het drankgedrag van de burgemeester te vergoelijken.
De nuchtere Kempense reactie is: 'Den burger had te zwaar gezopen. Stom van hem dat ie zat achter het stuur is gekropen. Ze hadden het hem moeten beletten. Maar 't was plezant in de PleXat. Nog een geluk dat er niemand gekwetst is. En zwijg er nu maar over.'
Maar hoe dan ook, zal het zatlapincident als een zware schaduw over Van Dijcks politieke carrière en functie blijven hangen. Denk maar aan politici uit zijn partij en andere partijen, die er ooit op betrapt werden te diep in het glas te hebben gekeken en bij de minste aanleiding daaraan herinnerd worden. Voor de parlementsvoorzitter zal dat nog in veel sterkere mate blijven gelden.
De zaak wordt voor de parlementsvoorzitter nog bezwarender omdat vandaag bekend raakte, dat Van Dijck 2,5 uur moest/mocht wachten vooraleer de ademtest werd uitgevoerd. De politie was nochtans bijna onmiddellijk ter plaatse.
Verklaring? Zijn eigen korps, de politiezone Mol-Dessel-Balen, deed een beroep op de collega's van Meerhout-Geel, om 'belangenvermenging' te vermijden. Dat kwam Van Dijck goed uit. Ongetwijfeld was zijn promille nog hoger geweest bij een onmiddellijke ademtest.
En zo komt de verdenking van 'belangenvermenging' toch weer op de voorgrond.
10-07-2019 om 08:54
geschreven door Gust Adriaensen
08-07-2019
'De zwaksten en meest kwetsbaren moeten geholpen worden'
Deel van Paus Franciscus' homilie tijdens de eucharistieviering ter gelegenheid van de 6de verjaardag van zijn bezoek aan Lampedusa:
'On this sixth anniversary of the visit to Lampedusa, my thoughts go out to those “least ones” who daily cry out to the Lord, asking to be freed from the evils that afflict them. These least ones are abandoned and cheated into dying in the desert; these least ones are tortured, abused and violated in detention camps; these least ones face the waves of an unforgiving sea; these least ones are left in reception camps too long for them to be called temporary. These are only some of the least ones who Jesus asks us to love and raise up. Unfortunately the existential peripheries of our cities are densely populated with persons who have been thrown away, marginalized, oppressed, discriminated against, abused, exploited, abandoned, poor and suffering. In the spirit of the Beatitudes we are called to comfort them in their affliction and offer them mercy; to sate their hunger and thirst for justice; to let them experience God’s caring fatherliness; to show them the way to the Kingdom of Heaven. They are persons; these are not mere social or migrant issues! “This is not just about migrants”, in the twofold sense that migrants are first of all human persons, and that they are the symbol of all those rejected by today’s globalized society.
We spontaneously return to the image of Jacob’s ladder. In Christ Jesus, the connection between earth and heaven is guaranteed and is accessible to all. Yet climbing the steps of this ladder requires commitment, effort and grace. The weakest and most vulnerable must to be helped. I like to think that we could be those angels ascending and descending, taking under our wings the little ones, the lame, the sick, those excluded: the least ones, who would otherwise stay behind and would experience only grinding poverty on earth, without glimpsing in this life anything of heaven’s brightness.
This is, brothers and sisters, a tremendous responsibility, from which no one is exempt if we wish to fulfil the mission of salvation and liberation in which the Lord himself has called us to cooperate. I know that many of you, who arrived just a few months ago, are already assisting brothers and sisters who have come even more recently. I want to thank you for this most beautiful example of humanity, gratitude and solidarity.'
08-07-2019 om 14:25
geschreven door Gust Adriaensen
05-07-2019 om 20:34
geschreven door Gust Adriaensen
04-07-2019
Verwarring
Annelies Verbeke in DS 24 mei:
'Het is frappant hoe makkelijk economisch overwicht en intellectuele superioriteit met elkaar worden verward.'
04-07-2019 om 16:55
geschreven door Gust Adriaensen
01-07-2019
Rechts denkwerk: ''t Is de schuld van links'
In een reactie op de column van Paul Goossens in De Standaard van 29 juni, schrijft ene meneer F., forumdeelnemer: 'Ik weet niet of Goossens er de ironie van inziet, maar de ontvoogding tot op het niveau van het individu -één van de gevolgen van de 'I want to be free to do what I want to do!' beweging (in steno mei '68 genoemd)- ligt mee aan de basis van hetgeen waar hij zo graag tegen fulmineert. Wanneer je een onvoorbereide en amper ingelichte bevolking confronteert met fenomenen, die hen gratuit en sloganesk voorgesteld worden als existentiële problemen, wordt deze onrustig en angstig, als een kudde schapen die een wolf ruikt. Wanneer je toelaat dat deze bedreigingen niet herleid worden tot hun ware proporties, maar negeert, als onvermijdelijk voorstelt of, zelfs, de indruk geeft dat het gevaar reeds binnen heining zit, slaat de paniek toe. Niets wordt nog rustig uitgelegd. Alles moet ook een schuldige hebben. Wanneer iemand die schuldige dan externaliseert, doet het democratische proces z'n vernietigende werk. Dàt dan beklagen, is arrogant, ridicuul en impotent. Maar zo kennen we dit 'links'.
Ik weet niet of de heer F. er de ironie van inziet maar wat hij schrijft, nl.: ‘Wanneer je een onvoorbereide en amper ingelichte bevolking confronteert met fenomenen, die hen gratuit en sloganesk voorgesteld worden als existentiële problemen, wordt deze onrustig en angstig, als een kudde schapen die een wolf ruikt. Wanneer je toelaat dat deze bedreigingen niet herleid worden tot hun ware proporties, maar negeert, als onvermijdelijk voorstelt of, zelfs, de indruk geeft dat het gevaar reeds binnen heining zit, slaat de paniek toe. Niets wordt nog rustig uitgelegd. Alles moet ook een schuldige hebben’, kan perfect toegepast worden op de rechtse partijen Vlaams Belang en NVA. En de zondebok die door de rechtse partijen werd 'geëxternaliseerd' , was inderdaad links. Maar degenen die 'een onvoorbereide en amper ingelichte bevolking' confronteerden met de opgeblazen, gratuit en sloganesk voorgestelde existentiële en gevaarlijke problemen van de migratie , waren rechts, NVA en Vl.B.
Bram Vervliet, hoofddocent psychologie KU Leuven, schreef in een recent nummer van Kerk&Leven, met betrekking tot het succes van het Vlaams Belang: 'Bij de verkiezingen heeft de winnende partij (Vlaams Belang) maatschappelijke problemen gereduceerd tot één dreiging (migratie), die voorgesteld als ernstig en persoonlijk (jobverlies, criminaliteit, cultuurverlies...) en gekoppeld aan een concrete oplossing (migratiestop). Een beproefd recept. Het is veel moeilijker mensen te motiveren voor een complex probleem (klimaat), waarvan de ernst vaag blijft in cijfers en de dreiging weinig persoonlijk is, en wat enkel kan worden aangepakt met een brede combinatie van velerlei oplossingen.'
Het is toch wel een apart stukje denkwerk van de heer F. om als conclusie van het 'beproefde recept', dat door extreem rechts met succes werd gebruikt, te schrijven dat het allemaal de schuld van 'links' is, dat 'arrogant','ridicuul' en 'impotent '(!) wordt genoemd.
Nog een geluk dat hij het succes van Vl.B. 'vernietigend' noemt.
01-07-2019 om 09:27
geschreven door Gust Adriaensen
27-06-2019
Uw ecologische voetafdruk: statussymbool of taboe?
Uw ecologische voetafdruk: statussymbool of taboe?
Onder die titel schrijft Arne Danneels in De Standaard van 25 juni dat veel Vlamingen er prat op gaan dat ze milieubewust zijn, zolang ze hun gedrag maar niet moeten veranderen. Als je hen daarop wijst, begeef je je op glad ijs.
Het is goed dat Daneels erop wijst dat we echt onze levenswijze, ons 'gedrag' moeten veranderen. Maar eigenlijk durft hij ook niet vrij en vrank schrijven dat ons milieu, onze aarde maar gered kunnen worden, wanneer we afstand nemen van het huidige neoliberale kapitalisme, waarvan productie, consumptie, winstbejag de essentie vormen.
In zijn 'groene encycliek' gaf paus Franciscus het in 2015 al duidelijk aan: 1 De bedreigingen die voortvloeien uit ongelijkheid en de vernietiging van het milieu zijn met elkaar verbonden en moeten dus samen aangepakt worden 2. De natuur beschermen doe je niet enkel uit vrees voor klimaatopwarming. Het is een deugd op zich en een plicht voor christenen. De zorg voor de schepping is de basis voor ontwikkeling. Iedereen heeft er een rol in te spelen en zelfs de kleinste bijdrage telt. 3. De aanpak van de milieuproblematiek mag zich niet beperken tot economische, wetenschappelijke of technische oplossingen. We moeten onze omgang met de natuur radicaal veranderen, en dat veronderstelt een dieper liggende motivatie. Die komt voort uit verbondenheid met de naaste (in het bijzonder de arme), met de kosmos en met de Schepper. 4. In het hart van deze integrale ecologie staat de oproep tot dialoog en een nieuwe solidariteit, waarin welzijn - en niet winst - de belangrijkste waarde is in de zoektocht naar het algemeen belang.
Ook uit het pauselijk document blijkt overduidelijk dat we afstand moeten nemen van de huidige productie-, consumptie- en winstobsessie. Die 'bekering' houdt natuurlijk een verlies aan (westerse) materiële welvaart in.
Al herhaaldelijk heb ik, ook op dit blog, duidelijk gemaakt dat m.i. een oplossing van het klimaatprobleem of meer algemeen de (milieu)redding van onze planeet, alleen maar mogelijk zijn wanneer aan de rücksichtslose kapitalistische uitbuiting van de aarde een halt wordt toegeroepen.
Dat kan alleen maar op grote schaal gebeuren door dwingende beslissingen en maatregelen van regeringen. De 'bekering' van burgers, ook al groeit hun aantal, is belangrijk maar blijft gemorrel in de rand. Vandaar dat het essentieel is dat de politieke partijen, die tegen de materialistische haren van de door het kapitalisme geïndoctrineerde kiezers durven ingaan, bestaan en sterker worden. De 'groene encycliek' van de paus kan daarbij inspirerend werken. Ook voor niet-christenen.
27-06-2019 om 22:03
geschreven door Gust Adriaensen
24-06-2019
Pleidooi voor onthaasting
Spoedarts Alain Mahjoub pleit voor onthaasting (DS-Weekblad 22 juni):
'Onze samenleving wordt almaar abstracter. We praten niet meer met onze bakker, we doen boodschappen in de anonieme supermarkt. Onze postbode heeft geen tijd meer voor een gesprekje, hij moet zich reppen om het volgende online bestelde pakje te leveren. Onze digitale connectie staat echte verbinding in de weg.'
'Sinds de release van de iPhone in 2007 tonen statistieken een opmerkelijke verandering in de psychische gezondheid van jongeren. Er is meer sociale isolatie, meer depressie, meer suïcidaliteit. Er is zelfs een verband tussen het aantal uren schermgebruik en hoe jongeren zich voelen. Vanaf meer dan twee uur per dag ontstaan problemen.'
'De vrijemarkteconomie heeft onze psychische gesteldheid en onze maatschappij ontwricht. Psychologisch gezien staat het neoliberalisme voor de oorlog van allen tegen allen. Het is een ideologie die ons uit elkaar drijft en alles vergiftigt.'
24-06-2019 om 10:53
geschreven door Gust Adriaensen
20-06-2019
GĂȘnant
Het is uitermate gênant dat de NVA verkiest om deel uit te maken van de Spaanse extreem-nationalistische partij Vox.
De grote verdedigers van de Catalaanse onafhankelijkheid, de idealistische asielbezorgers aan Catalaanse separatisten (voor mensen die het veel meer nodig hebben, is er minder clementie), de vurige pleitbezorgers van het Europa der regio's, kiezen voor dezelfde fractie als de fervente voorstanders van het ene en onverdeelde Spanje.
Nog gênanter was het gekronkel van nieuwbakken Europees parlementslid Kanko, om wat niet te verantwoorden is, te vergoelijken: NVA en in het bijzonder mevrouw Kanko, samen in een fractie met sujetten, die geen geheim maken van hun antifeministische, homofobe, racistische , extreemrechtse, anti-Europese opvattingen.
20-06-2019 om 12:46
geschreven door Gust Adriaensen
Angst aanstoken loont electoraal
Bram Vervliet, hoofddocent psychologie KU Leuven, in Kerk&Leven:
'Bij de verkiezingen heeft de winnende partij (Vlaams Belang) maatscheppelijke problemen gereduceerd tot één dreiging (migratie), die voorgesteld als ernstig en persoonlijk (jobverlies, criminaliteit, cultuurverlies...) en gekoppeld aan een concrete oplossing (migratiestop)/ Een beproefd recept.
Het is veel moeilijker mensen te motiveren voor een complex probleem (klimaat), waarvan de ernst vaag blijft in cijfers en de dreiging weinig persoonlijk is, en wat enkel kan worden aangepakt met een brede combinatie van verlerlei oplossingen.'
20-06-2019 om 07:46
geschreven door Gust Adriaensen
19-06-2019
'Wanneer de democratie traag leeggelepeld wordt'
Onder de titel 'Wanneer de democratie traag leeggelepeld wordt', waarschuwen Henri Heimans en Liesbet De Kock, in De Standaard van 17 juni, voor de lepelsgewijze uitholling van onze democratische samenleving.
Als het over de bedreigingen van onze samenleving gaat, mag voor Henri Heimans en Liesbet De Kock het taboe op verwijzingen naar de Tweede Wereldoorlog op de schop.
Zij hebben groot gelijk. Het is goed dat de auteurs scherp aanduiden dat de VB-'keizers' Van Langenhove, Dewulf, Ponthier geen kleren aan hebben. En het zicht is allesbehalve fraai. Het is terecht dat de auteurs scherp stellen dat het gedweep met Hitler, het gepronk met hakenkruisen, de spot met verbrandingsovens, de verspreiding van afschuwelijke memes, kenmerkend zijn voor het neofascistische gedachtegoed, dat Europa verziekt. Het is meer dan verantwoord dat de auteurs wijzen op het gebruik van 'fake news' en 'leugenpers' als extreemrechts propagandamiddel. Het is toe te juichen dat de auteurs waarschuwen voor de haat, de onverdraagzaamheid, het creëren van vijandbeelden.
Inderdaad,: 'de pijlers van onze democratische samenleving dreigen langzaam af te brokkelen'. Verontrustend is dat de ingrediënten van antidemocratisch gedachtegoed , de verwerping van humanitaire normen en waarden van onze samenleving, doorsijpelen in het discours van meer en meer mensen.
19-06-2019 om 08:13
geschreven door Gust Adriaensen
18-06-2019
De avonddienst in de abdij van Postel
Zin in of nood aan een half uurtje quality time?
De avonddienst in de abdij van Postel biedt u die kans.
Elke dag om 18 uur komen de norbertijnen die op dat ogenblik in de abdij verblijven samen om samen met de andere aanwezigen de vespers te bidden en te zingen.
Een hymne, psalmen, een lezing, enkele minuten stilte, het Magnificat, het Onzevader, een zegenlied, een Marialied...
30 kwaliteitsvolle en deugddoende minuten. Nog niet meegemaakt? Echt eens proberen!
18-06-2019 om 12:13
geschreven door Gust Adriaensen