DS, 17 oktober, 'Hoogmoed kwam voor de Catalaanse val'
Zoals dat al eeuwen het geval is (overigens niet alleen in Europa),zal de geschiedenis ook in de toekomst een opeenvolging zijn van centraliserende en decentraliserende staatsvorming. Die werd en wordt gedicteerd door politieke machtsverhoudingen,gebaseerd op een sterker of zwakker economisch fundament.
In de meeste gevallen behoren de regionalistische nationalisten, die zich willen 'bevrijden' uit een grotere staatsstructuur, tot de rijkste regio's. Dat geldt zowel voor Catalonië als voor Vlaanderen (een 19de eeuwse romantische creatie).
Als glijmiddel voor een vaag regionaal nationaal gevoel en electoraal succes,wordt door politieke partijen geknoeid met geschiedkundige feiten -de Guldensporenslag is een treffend voorbeeld-,en met de romantische tegenstelling 'het goede volk' versus 'de corrupte staat'.
Het ergste is dat ook de democratie moet wijken wanneer het de regionationalisten goed uitkomt. Want een meerderheid van Catalanen wenst wel meer autonomie maar wijst onafhankelijkheid af.
20-10-2019 om 07:26
geschreven door Gust Adriaensen
16-10-2019
Tertio: 'Vlaamse regering zet gezinnen in de kou'
Tertio: 'Vlaamse regering zet gezinnen in de kou'
In een scherp Standpunt haalt Tertio-redactrice Kelly Keasberry hard uit naar de Vlaamse regering die zwaar bespaart op de kinderbijslag.
De komende regeerperiode zal er worden gesneden, en hard, schrijft Kelly Keasberry in haar Standpunt in Tertio van woensdag 16 oktober 2019. In totaal wil de regering 2,2 miljard euro besparen. Een van de belangrijkste posten is de kinderbijslag. Onder meer door het kindergeld voor het derde kind vijf jaar lang in het oude systeem niet te indexeren, mikt de regering op een besparing van 110 miljoen euro.
Keasberry wijst erop dat ook de Gezinsbond onaangenaam verrast is. Het Vlaamse regeerakkoord rept met geen woord over mogelijke besparingen in de kinderbijslag, citeert ze Yves Coemans, attaché gezinsinkomen bij de studiedienst van de bond. Toch lezen we tot onze verbazing in de kranten dat de Vlaamse regering miljoenen wil besparen op de kinderbijslag.
Algemeen belang
Het contrast met het personalisme kan niet groter zijn, merkt Keasberry op. Die visie gaat ervan uit dat niemand wordt geboren als een volkomen vrij individu. Mensen zijn sociale wezens, voor hun samenleven en floreren zijn ze op elkaar aangewezen. Het ‘ik’ kan alleen maar sterker worden omdat er tegelijk een ‘jij’ bestaat. Ook vandaag is het gezin nog altijd de belangrijkste basis voor hechting. Daar leren kinderen de basis van samenleven, goed burgerschap, verantwoord keuzes maken en verantwoordelijkheid. Er is ruimte om te oefenen, te vallen en op te staan. En bovenal: om mens te worden in relatie tot anderen. In een tijd waarin ongeveer de helft van de huwelijken in een echtscheiding eindigt, is dat geen eenvoudige opgave. Ouders kunnen dus best een steuntje in de rug gebruiken.
Een overheid die investeert in het gezin, investeert in de samenleving van morgen.
Precies dat is de gedachte achter kinderbijslag. Omdat kinderen van algemeen belang zijn, worden de lasten voor het opvoeden over de gehele bevolking verspreid.
Genadeloos
De kinderbijslag is een van de meest doeltreffende middelen om gezinnen uit de armoede te trekken, citeert Kelly Keasberry Jos Geysels, de voorzitter van armoedebestrijdingsorganisatie Decenniumdoelen. En ze besluit: Daarin wordt nu genadeloos het mes gezet. Je kunt natellen dat dat pijn gaat doen.
Wie snijdt in de toekomst van een nieuwe generatie, snijdt vroeg of laat zichzelf in de vingers.
16-10-2019 om 20:59
geschreven door Gust Adriaensen
Machtsgeilheid en particratie
Marc Reynebeau, De Standaard 16 oktober, 'Wat het volk moet weten'
--------
Toets het regeerprogram af aan de items die Reynebeau behandelt en de conclusie zal zijn: wat hij schrijft, snijdt hout.
Inderdaad. De regering zet het mes in de financiering van de universiteiten, zij betuttelt de openbare omroep en beperkt de (financiële) bewegingsvrijheid ervan. De regering wil de publieke opinie beïnvloeden door via haar discours waarden, opvattingen, percepties in de door haar gewenste richting te doen verschuiven. Dat is 'metapolitiek'.
Die 'metapolitiek' uit zich overduidelijk in de beperkte beleidsambities én vooral in het uitgebreide en stoere perceptiemanagement. Daarin past perfect de wollige, romantische literatuur omtrent 'identiteit', 'canon', 'uitstraling'.
Anderzijds is/was er het onfraaie voornemen om de langdurig werkloze te culpabiliseren en hem 'gemeenschapsdienst' op te leggen, om de politieke benoemingen opnieuw in het leven te roepen en zo de particratie te versterken, en om het Vl.B. mee in het regeerbad te trekken om het te verzuipen.
Dat is allesbehalve respect voor de democratie. Het is pure machtsdrang en particratie.
16-10-2019 om 20:41
geschreven door Gust Adriaensen
13-10-2019
Tien jaar geleden werd pater Damiaan heilig verklaard
De 10de verjaardag van pater Damiaans heiligverklaring wordt vandaag zaterdag op het Sint-Damiaanplein in Leuven met een groots Damiaanfeest gevierd.
Op 11 oktober 2009, gisteren vrijdag precies 10 jaar geleden, werd pater Damiaan in aanwezigheid van naar schatting 3.000 Belgen in de Sint-Pietersbasiliek in Rome heilig verklaard. Paus Benedictus XVI omschreef hem toen als een voorbeeld van naastenliefde. De paus kreeg in die viering, die mee werd voorgegaan door kardinaal Godfried Danneels, een relikwie van Damiaan ten geschenke. Jozef De Veuster, de echte naam van pater Damiaan, bracht een flink deel van zijn leven door op Molokai. Zijn komst als missionaris op het eiland betekende een keerpunt voor de bewoners en gaf een enorme impuls aan de verbetering van hun levensomstandigheden. Hij bleef er actief tot hij zelf besmet raakte met de ziekte en uiteindelijk eraan overleed.
Lees verder onder de afbeeldingen van de heiligverklaring van pater Damiaan in Rome op 11 oktober 2009.
De tiende verjaardag van zijn heiligverklaring wordt vandaag zaterdag 12 oktober – op de vooravond van nieuwe heiligverklaringen, onder meer van kardinaal John Henry Newman - op het Sint-Damiaanplein in Leuven met een groots Damiaanfeest gevierd. De Leuvense burgemeester Mohamed Ridouani zei eerder al: Hij heeft veel goeds verricht en staat symbool voor verbondenheid, solidariteit en engagement. Samen met de buurt wil Damiaan Vandaag bekijken hoe we dat meer tot uiting kunnen brengen in de buurt, bijvoorbeeld met een standbeeld of met buurtactiviteiten in de kapel.
Belangstellenden zijn vandaag alvast tussen 12 en 20 uur welkom op het Leuvense Damiaanplein. Op het programma staan rondleidingen en concerten, met doorlopend ook een openluchtexpo die de geschiedenis schetst van het Damiaanplein, de kerk, de legendarische volkstoeloop voor de overbrenging van zijn stoffelijk overschot naar ons land in 1936 e.a. Er is ook nog een begeleide wandeling en gelegenheid om te ontspannen bij een drankje in de buurtbar van het Wereldcafé of om mee te doen aan een wandelzoektocht langs plekken in Leuven die een rol hebben gespeeld in het leven van pater Damiaan.
(Kerknet)
13-10-2019 om 12:58
geschreven door Gust Adriaensen
12-10-2019
'Vrees niet! Laat uw stem horen'
Professor Guido Vanheeswijck, germanist en filosoof, stelt in Tertio: 'Gelovigen moeten weer strijdvaardig worden.'Geloven is in Vlaanderen gaandeweg een stigma geworden. Wie nog kerkelijk is, moet wel achterlijk zijn. Maar waarvoor schamen we ons eigenlijk? Ik zou voluit willen kunnen praten over de eigenheid van het christelijke geloof en waarom die juist nu relevant is voor onze samenleving.'
'Christenen en meer specifiek katholieken lieten na de jaren 1960 zeker nog wel van zich horen, maar dan vooral inzake sociaal engagement. Er trad echter steeds meer gêne op om te spreken over het transcendente, het heilige, het goddelijke. Daarin zijn katholieken wollig en vaag geworden. Niet dat Jezus geen interessante mens zou zijn geweest, maar de overtuiging dat Hij een bijzondere relatie had met God zijn Vader, verdween naar de achtergrond. Het horizontale bleef, maar de verticale lijn is enorm onder druk gekomen.Aldus raakte de specifiek religieuze eigenehid ondergesneeuwd. En als er geen verschil meer is met een niet -religieus humanisme, wat zou dan nog de relevantie zijn van het christendom?'
'Mijn moeder zei me vaak: vroeger sprak de kerk over 'de uitersten': de hemel en de hel. Na het Tweede Vaticaans Concilie ging het daar niet meer over, wel over sociale rechtvaardigheid en bevrijding. Zij merkte daarbij fijntjes op dat ze dacht dat de twee altijd samen horen en elkaar versterken: liefde voor God en liefde voor de naaste. Dat geloof in het heilige aanzet tot sociaal engagemeent in de wereld, daar werd niet of nauwelijks meer over gesproken. De hemel was plots van de horizon verdwenen. Mijn advies luidt dus dat we terug het religieuze ter sprake moeten brengen. Voorwaarde is evenwel dat we daar dan een existentiële ervaring van moeten hebben. Zonder ervaring en gevoeligheid voor het transcendente zal het niet lukken. En ook op je eentje red je het niet, je hebt daarbij de steun van zielsverwanten en instituties nodig, voedingsbronnen ook - lectuur ter geloofsverdieping.'
12-10-2019 om 19:48
geschreven door Gust Adriaensen
Kerkwijdingsfeest Postel 15 oktober
Op dinsdag 15 oktober viert de norbertijnengemeenschap van Postel de kerkwijding van de abdijkerk in 1190 met een pontificale hoogmis om 11.30 uur.
Bisschop Isfridus van Ratzeburg wijdde de kerk. Dat blijkt uit de vondst van een loden bus bij de afbraak van het hoofdaltaar in 1645. Die bus werd ingemetseld ter gelegenheid van de kerkwijding en het zegel dat de bus sloot vermeldde: 'Isfridus, Dei gratia Raceburgensis espiscopus'.
(Zie 'De Onze-Lieve-Vrouw-Abdij der Norbertijnen te Postel', door Floris Prims, uitgebreide heruitgave verzorgd door abdijarchivaris pater Ivo Billiaert, 2011)
(Foto:prachtige 12de eeuwse vroegere toegangspoort tot de kerk)
12-10-2019 om 10:41
geschreven door Gust Adriaensen
09-10-2019
De positieve impact van het christendom
(Ignaas Devisch in DS van 8 oktober: 'Het identiteitsdebat in een impasse')
Het is opvallend dat Ignaas Devisch, nochtans een sereen en genuanceerd denkende filosoof, met geen woord kikt over religie, en in het bijzonder voor deze streken, het katholieke christendom, als remedie voor en steun bij de vervreemding, ontworteling, onzekerheid, angst, die het Westen in hun greep hebben.
En als het gaat over identiteit, dan was er alleszins een door de overgrote meerderheid tot voor enkele decennia gedeelde identiteit: die van het religieuze en culturele christendom, wat nog altijd sterk doorwerkt. Het komt wel erg potsierlijk over dat de opiniemakers zeer vaak als negatief gepercipieerde fenomenen toeschrijven aan de nawerking van het katholicisme, maar de positieve waarden en realisaties van het christendom straal ontkennen of negeren.
Is ook filosoof Devisch niet in staat onbevangen te schrijven over de mogelijke positieve impact van religie, en in het bijzonder van het christendom? Mist hij de moed daartoe? Wordt ook hij bevangen door de pleinvrees der kanunniken?
09-10-2019 om 21:28
geschreven door Gust Adriaensen
08-10-2019
Functionele kennis en canon
Het voordeel van de gedachtewisseling en/of het geruzie omtrent de 'canon', is dat het verschil tussen het opdoen van basiskennis om vlot te kunnen functioneren binnen onze samenleving én een zgn. canon, wel scherp naar boven komt.
Niemand kan er wat op tegen hebben dat elke inwoner, nieuwkomer of niet, vreemdeling of autochtoon, voldoende kennis opdoet om zo zelfstandig mogelijk, letterlijk en figuurlijk de weg te vinden in dorp, stad of streek . Uitgangspunt en doelstelling van dergelijk 'kennisprogramma' is functioneel.
Een canon heeft weinig of niets met functionaliteit te maken. Het overgrote deel van de Vlamingen, evenmin als de 'vreemdelingen', weet zo goed als niets over bv. 1302 of Conscience of Gezelle of de Vlaamse Primitieven. Het zal ze overigens ook worst wezen. Dat gebrek aan kennis van ons 'roemrijke verleden', vormt geen hinderpaal voor hun functioneren, voor hun welbevinden.
Het uitgangspunt en de doelstelling van een canon zijn ideologisch en (partij)politiek. Hij past perfect in een nationalistisch discours.
08-10-2019 om 10:31
geschreven door Gust Adriaensen
07-10-2019
De buitengewone missiemaand
In oktober wordt bijzondere aandacht geschonken aan onze missionaire zending als christenen:
-bidden voor de Kerk in de wereld
-lokaal getuigen van jouw christen-zijn
-de Blijde Boodschap overal verspreiden
-steun aan het engagement van de Kerk ten voordele van de meest kwetsbaren
07-10-2019 om 10:06
geschreven door Gust Adriaensen
04-10-2019
Schreef het Vlaams Belang mee aan het regeerakkoord?
Wie waagt zich aan deze ongetwijfeld boeiende oefening?
Vergelijk de elementen uit het regeerakkoord, die betrekking hebben op vreemdelingen, migratie, veiligheid, met het 70-puntenprogram van het Vl. B.
Ga na welke punten 1.helemaal, 2.gedeeltelijk, 3.miniem, 4.helemaal niet, overeenkomen.
Concludeer op basis van de vergelijking, of 'die vierde partij' op een 1. erg prominente plaats mee in de kamer zat, 2.meer dan één vinger in de pap had, 3. na de lange verhouding met De Wever, als een politieke geest tussen de vier muren bleef rondwaren, 4. van buiten de kamer nu en dan inspirerend brulde , 5. ondanks de intense maandenlange relatie met De Wever , helemaal geen rol speelde.
Schakel terug naar de titel 'Die vierde partij zat mee aan tafel', van het commentaarstuk in DS van 1 oktober.
Heeft de hoofdredacteur van deze, volgens nogal wat forumdeelnemers, linkse gazet 1. 100% gelijk, 2. meer dan 50% gelijk, 3. minder dan 50% gelijk 4. kletst hij maar wat uit zijn (linkse?) nek?
Succes!
04-10-2019 om 13:56
geschreven door Gust Adriaensen
01-10-2019
360 euro
Vlijmscherpe opmerking van professor Ive Marx over de 360 euro voor inburgering: 'Inburgeren zal dus meer kosten dan drie jaar unief als beursstudent. Dat gaan nogal cursussen worden'.
01-10-2019 om 21:35
geschreven door Gust Adriaensen
29-09-2019
De eerste Kerk als model voor ons Kerk-zijn nu
De Abdijkring van Postel organiseert op zaterdag 5 oktober, een conferentiedag over 'De eerste Kerk als model voor ons Kerk-zijn nu'.
De jonge Bijbelwetenschapper-theoloog David Godecharle verzorgt twee lezingen. In de voormiddag handelt hij over 'De Handelingen van de Apostelen als het verhaal van de Eerste Kerk'. 's Namiddags is het thema: 'De Eerste Kerk als model voor Kerk-zijn vandaag en morgen'.
Het is een bijzonder belangrijk en boeiend thema. Het staat de eerstvolgende 3 jaar ook centraal in het bisdom Antwerpen.
Het is evenwel ook mogelijk een gedeelte van het programma bij te wonen. Men kan aansluiten bij het namiddagprogramma met onthaal vanaf 13.30 uur en betaalt hiervoor de bijdrage van 10 euro (conferentie + koffietafel). Nadien kan men aansluiten bij de eucharistie in de abdijkerk om 17uur.
Men kan ook alleen de conferenties bijwonen en betaalt hiervoor de bijdrage van 2 euro per conferentie.
Aanmelding via: nicolaasgorts@hotmail.com. Je bent ingeschreven vanaf storting voor 1 oktober van 25 euro per persoon op BE21 4194 0602 0103, voor het hele dagprogramma. Wie kiest voor een deel van het programma, kan dat ter plaatse regelen.
Van harte welkom!
29-09-2019 om 10:07
geschreven door Gust Adriaensen
27-09-2019
Een reden van bestaan voor de christendemocraten
Professor Guido Van Heeswijck betreurt in DS van 26 september, dat veel CD&V’ers de religieuze betekenis van de C niet meer de moeite waard vinden. Wel zien zij nog enig heil in een soort 'cultuurchristendom' Maar praten over de dieperliggende inspiratie is net heilzaam. Het religieuze karakter van het christendom is helemaal niet oubollig, betoogt Van Heeswijck.
Het cultuurchristendom, waarop zowel nationalisten als christendemocraten zich beroepen als het in hun electorale kraam past, staat inderdaad haaks op de religieuze en ethische kern van het christendom. Figuren als De Wever, Bogaert, Smet, zien dat 'cultuurchristendom' als een middel om hun identitair discours te versterken, het ‘wij’, het ‘eigen volk’ tegenover het ‘zij’, ‘de vreemden’ te positioneren en inderdaad een uitsluitingsmechanisme te verantwoorden en op gang te brengen.
Op die manier voegen zij zich in, in de anti-elitaire, anti-intellectuele, populistische, (extreem)rechtse mainstream. Christendom wordt dan omgelabeld tot cultuurchristendom, wat op zijn beurt misbruikt wordt als een politiek-tactisch of politiek-electoraal machts- of remediemiddel, Zeer verwonderlijk is dat Smet niet inziet of wil inzien dat de grote macht van de christendemocraten in het verleden, niet zozeer gebaseerd was op een religieus doorleefd christendom dan wel op een sociocultureel christendom.
Een religieus-christelijke partij was de CD&V, zeker in het beleid van de partijtop, al vele jaren niet meer. Het vaak verloochenen van religieuze en ethische christelijke normen en waarden of de beschamende angst om ze op een adequate manier te verdedigen, heeft de afkalving niet kunnen tegenhouden. Als Smet denkt dat het weglaten van het woord 'christen', de aantrekkingskracht van de partij zal verhogen, manifesteert ze zich als een politiek kerstekind. Nu wekt dat woord nog verwachtingen, zonder dat woord, dreigt voor de partij de totale irrelevantie en grijsheid, en lost ze op in de rechtse mêlee van nationalisten, racisten, populisten.
Veel zinvoller en inspirerender is, zoals Van Heeswijk schrijft, vanuit 'het tegendraadse en uitdagende mensbeeld ontleend aan het evangelie , vanuit die breekbare inspiratie, een nieuw programma uit te bouwen'.
Omdat de boodschap van Jezus zo tegendraads en uitdagend is, Mattheüs 25, zal electoraal succes beperkt zijn. Maar de partij zal een reden van bestaan hebben.
27-09-2019 om 15:42
geschreven door Gust Adriaensen
26-09-2019
Catechismus na de mis in Postel
Een derde reeks 'Catechismus na de Mis' in de abdij van Postel. Voor kleuters, kinderen en volwassenen.
26-09-2019 om 18:58
geschreven door Gust Adriaensen
25-09-2019
Foute naam - Foute keuze UGent
Onder de titel ‘Kritiek vat je niet in één figuur’, stelt Fons Dewulf in De Standaard van 23 september, dat de UGent er verkeerd aan doet
haar rijke traditie van maatschappijkritisch denken te verengen tot een ‘leerstoel Etienne Vermeersch’.
Ik kan Dewulf geen ongelijk geven. De veelvormige praktijk van het kritische denken en de rijkdom van de eigen traditie van de UGent, mag niet herleid kan worden tot één figuur. Dat die figuur Etienne Vermeersch is, roept nog meer vragen op.
Vermeersch presenteerde zich wel als filosoof of werd als zodanig voorgesteld, maar een 'echte' was hij niet. Hij speelde de hele tijd moralist, legalist, encyclopedist , columnist, debattant, mediafiguur. Vermeersch kreeg jarenlang zoveel ruimte in de media, dat hijzelf niet echt nog tijd vond voor gedegen studie en genuanceerd onderzoek,én er amper plaats overbleef voor andere filosofen. Onvermijdelijk hebben vele collega-filosofen en intellectuelen zich in het verleden eraan geërgerd dat Vermeersch door de media, en in het bijzonder door de tv, werd opgevoerd als DE Vlaamse filosoof. Vermeersch liet zich dat ook graag aanleunen en de media vonden hem mediageniek interessanter dan de andere 'wijsgeren'.Als 'publieke filosoof' was Vermeersch duidelijk in belangrijke mate een creatie van de media.
Al even bedenkelijk is dat de leerstoel wordt toegewezen aan iemand die in het verleden al vaak 'kritisch denken' verwarde met 'bewust de controverse opzoeken om de controverse', namelijk Maarten Boudry.
'Gezonde wetenschap is links noch rechts, maar streeft naar objectieve kennis', stelde de filosoof enkele jaren geleden in een krantenartikel.Mooi. Maar in de artikels die Boudry de voorbije jaren in De Standaard pleegde, was er vaak weinig sprake van objectiviteit. Integendeel. Maarten manifesteerde zich vaak als een wild in het rond schoppende kwajongen. Fanatiek en fundamentalistisch anti.
Een bloemlezing.In 2011 noemt hij de psychoanalyse een pseudowetenschap en vindt hij de vakgroep psychoanalyse niet langer verantwoord. Tegenover een goed onderbouwde, positieve evaluatie van religie ('God maakt gezond en gelukkig') door Peels, Paas en Habermas, in 2013, stelt Boudry dat zij 'onzin' verkopen, 'Sinterklaas maakt ook gelukkig'. In 2014 vindt hij het 'wansmakelijk' dat Rik Torfs waarschuwt voor het hellend vlak van de euthanasiewetgeving
Boudry kan in 2015 wel wat waardering opbrengen voor paus Franciscus' bekommernis om klimaat en milieu, maar dat de paus ook kritisch denkt over de economische groei, de grootsteden, de hebzucht, het consumentisme, de wegwerpcultuur, de teloorgang van de familiewaarden, vindt hij maar niks. In verband met terreur oreert Boudry in 2015: 'Stop je hand niet in andermans boezem'! In hetzelfde artikel gaat hij als een baldadige relschopper tekeer tegen Frans Van Looveren, Jan Blommaert, David Van Reybrouck en Ignaas Devisch. In 2017 schreeuwt hij uit dat faculteiten Theologie niet meer van deze tijd zijn en moeten verdwijnen (niet vergeten dat hij rond die tijd onderdak krijgt in Leuven, toch wel een mooi voorbeeld van christelijke mildheid). Nog in 2017 doet hij een poging om de Grenfell-Towerinvesteerders -en projectontwikkelaars uit de wind te zetten.
Het toppunt van losgeslagen idolatrie vond je enkele dagen na het overlijden van Etienne Vermeersch in De Morgen. Filosoof (?) Boudry beviel toen van volgende zin: 'In zijn verpletterende invloed op onze samenleving gedurende de laatste halve eeuw moest Etienne niet veel onderdoen voor Jezus'.Nou, nou, nou. Degenen die de 'rationaliteit' van Vermeersch de hemel (?) in prijzen, bezondigen zichzelf aan een extreme vorm van ziekelijke irrationaliteit.
En zijn laatste wansmakelijke stunt, is zijn oproep om de jonge mensen die geld inzamelen voor goede werken, van de straat te halen. Hij noemt ze 'hijgerige straatwervers'.
De UGent schiet zichzelf in de voet, geeft blijk van weinig zelfrespect, door een leerstoel toe te vertrouwen aan iemand die zichzelf met puberale braniehet etiket 'tweedegraadszeikerd' opkleeft, en in zijn 'filosofische carrière' van dat 'zeiken' tot nu toe zijn missie en hoofdbezigheid heeft gemaakt.
25-09-2019 om 09:43
geschreven door Gust Adriaensen
23-09-2019
Retraite voor priesters, diakens en religieuzen in de abdij van Postel
Beste vrienden,
Van 25 tot en met 29 november 2019 vindt er op het gastenkwartier van de abdij van Postel een retraite plaats voor priesters, diakens en religieuzen (m/v) met als thema "Het licht van het geloof."
Mgr. Joris Schröder, priester van het bisdom Den Bosch, zal deze retraite begeleiden.
De eerste conferentie van de retraite is op maandag 25 november om 10u30. Toekomen kan vanaf 9u30. Het einde van de retraite is voorzien vrijdag 29 november na het middagmaal omstreeks 14u00.
Dagelijks sluiten we aan bij het getijdengebed en de H. Mis van de abdijgemeenschap van Postel. Er is mogelijkheid tot aanbidding van het Allerheiligste Sacrament.
Tijdens de retraite is er ook gelegenheid om het sacrament van de biecht te ontvangen.
23-09-2019 om 08:25
geschreven door Gust Adriaensen
ABDIJKRING POSTEL Zaterdag 5 oktober 9.30 u. Open voor iedereen
Op zaterdag 5 oktober vindt de volgende ontmoetingsdag plaats van de Postelse Abdijkring. Deze bestaat uit mensen die zich al jaren verbonden voelen met de Norbertijnse gemeenschap in Postel.
Het thema van deze dag speelt in op het pastorale thema van ons bisdom rond de Handelingen van de Apostelen als schriftelijke bron van het leven van de Eerste Kerk. Vandaar dat deze dag open is voor iedereen.
De jonge bijbelwetenschapper-theoloog David Godecharle zal twee conferenties geven over 'De Eerste Kerk als model voor Kerk-zijn vandaag en morgen!'
Je bent welkom vanaf 9.30 u. op het Kontaktcentrum van de abdij en het einde is voorzien rond 16.45u. Bijdrage: 25 euro (middagmaal en koffietafel inbegrepen).
Aanmelding voor 1 oktober via: nicolaasgorts@hotmail.com. Je bent ingeschreven vanaf storting voor 1 oktober van 25 euro per persoon op BE21 4194 0602 0103.
Van harte welkom!
23-09-2019 om 08:22
geschreven door Gust Adriaensen
21-09-2019
Obsessioneel identitair maatschappijbeeld
In De Standaard van 19 januari voelt ook barones Mia Doornaert zich geroepen om haar verblindende licht te laten schijnen over de herrie rond de naam 'Gouden Eeuw'.
'Europa is niet meer van de Europeanen, maar moet, als enige continent, van ‘iedereen’ zijn', orakelt vol afschuw, barones Mia Doornaert, lid van de rechtse, culturele elite van de regio Vlaanderen.
Zij bewijst dat niet met feiten,tenzij een naamsverandering voldoende bewijs is voor dergelijke zwaarwegende uitspraak. Nee, zij gebruikt die naamsverandering die het Amsterdam Museum heeft doorgevoerd, om haar ideologische en maatschappijvisie én haar afkeer voor de linkse, culturele elite, uit te drukken.
Een genuanceerde, evenwichtige benadering van het verleden, waarin ook aandacht is voor de minder fraaie kenmerken van 'gouden tijden', wekt haar woede op. Die historisch gegroeide benamingen, zoals de Gouden Eeuw, hoeven voor mijn part niet te verdwijnen. Maar openheid voor de realiteit van het verleden, oog voor zon en schaduw, reflectie en voortschrijdend inzicht, zouden iedereen sieren. Dan zou de auteur wellicht inzien dat er meer bewijs te vinden is voor: 'In de vorige eeuwen wilde Europa dat iedereen van hem was'.
Barones Doornaert en anderen die 'het verleden willen laten rusten', als het om minder fraaie feiten uit de nationale geschiedenis gaat, proclameren, betonneren op een dogmatische, fundamentalistische manier, de volgens hen ideologisch correcte versie van dat verleden.
In essentie heeft dergelijke benadering van het verleden, gekenmerkt door romantisering, selectiviteit, (politieke, electorale, intellectuele en nationalistische) recuperatie, te maken met een gesloten en obsessioneel identitair mens- en samenlevingsbeeld, met een bewuste of onbewuste nostalgische, romantische vertekening van het verleden.
Die benadering laat geen evenwichtig beeld van de onweerlegbare feiten toe. Zij giet ze in een mal die zo perfect mogelijk past bij de gewilde politieke en ideologische en identitaire inhoud. Zij etaleert het onvermogen en de angst om zich te 'integreren in de nieuwe tijd'.
Dat barones Doornaert, die zich al tientallen jaren presenteert als een elitaire, culturele intellectueel, dat populistischediscours zo fanatiek uitdraagt, wekt verwondering.
21-09-2019 om 07:29
geschreven door Gust Adriaensen
20-09-2019
Juridische nonsens
In De Standaard van 13 september schreef Othman El Hammouchi , naar aanleiding van de commotie omtrent Nederlandse Koranscholen, dat het geen goed idee is om de overheid te laten beslissen welke opvattingen te extreem zijn.
Professor-emeritus Leo Neels reageerde op dat artikel in DS van 16 september. Daarbij deze kanttekeningen.
De extreme en inhumane opvattingen van het salafisme, verdienen extreme afkeuring. Maar het verwarrende én zwakke aan Neels' betoog is, dat hij terecht het extreme salafisme aanvalt, maar dat doet op basis van een opiniestuk waarin die barbaarse opvattingen en regels of de oproep om ze toe te passen, helemaal niet te vinden zijn. Het is gemakkelijker gezegd dan bewezen dat wat OHE in zijn opiniestuk schrijft , 'een vrijbrief' is voor het salafisme, en de 'radicaalste lezing van de islam witwast en vergoelijkt'.
Zo vergoelijkend is het artikel van OHE niet. Hij schrijft dat veel moskeescholen in Nederland er een 'verwerpelijk gedachtegoed op nahouden, gebaseerd op het wahabisme van Saudi-Arabië '. 1/3 van zijn stuk bevat voorts kritiek op het salafisme: de wrede straffen, het overbeklemtonen van het identitaire wat leidt tot polarisering, en de geldstromen (vanuit Saudi-Arabië). Durft de overheid daartegen optreden? '
OEH staat buiten de rechtsstaat', concludeert Neels. De ervaren jurist die hij is, weet dat dit juridische nonsens zijn.
Welke effecten kan overigens die bewering hebben? Als een auteur een opiniestuk schrijft, waardoor hij 'buiten de rechtsstaat' staat, moet hem dat dan niet onmogelijk worden gemaakt? Moet hij niet vervolgd worden? Draagt de krant die een artikel publiceert van iemand die 'buiten de rechtsstaat staat', ook geen verantwoordelijkheid? Moet ook niet tegen de krant opgetreden worden? Zijn er niet geregeld op allerlei krantenforums reacties te lezen, waarvan de inhoud van dien aard is, dat, vergeleken met de inhoud van het opiniestuk van OEH, ,ook geconcludeerd zou kunnen worden, dat de auteurs 'buiten de rechtsstaat staan'?
20-09-2019 om 08:00
geschreven door Gust Adriaensen
15-09-2019
Brieven van Dikke Freddy
BRIEVEN VAN DIKKE FREDDY
Aan Bart De Wever, minister van Uitstel
Brieven van Dikke Freddy is een column van schrijver Erik Vlaminck. Thuisbasis van de column is het webplatform Sociaal.net
Geachte heer,
Ik wil u van harte feliciteren en ik wil u raad vragen. Officieel bent u dan wel geen minister, maar feitelijk bent u het wel, want volgens het dagblad bent u de man die aan alle touwtjes trekt. U slaagt er op voortreffelijke wijze in om zo veel mogelijk dingen op de lange baan te schuiven en daar applaus voor te krijgen. De Vlaamse regering zou gevormd worden tegen 23 september, maar het is nu al duidelijk dat het er niet van komt. De nieuwe Belgische regering wordt verwacht tegen sint-juttemis. Retourgeld voor blikjes, kilometerheffingen, de bouw van nieuwe sociale woningen, de reparatie van de toiletten in de treinen van de NMBS, het opvullen van de putten in trottoirs: het wordt allemaal op de lange baan geschoven. Uw strafste toer vind ik dat ook het behalen van een begrotingsevenwicht in ons landje nu voorzien wordt tegen de tijd dat u allang van een verdiend pensioen zal genieten.
Het is bij dat laatste dat ik u om raad wil vragen. Ik zit zelf namelijk ook met een serieus begrotingstekort. Ik heb mijn schuldbemiddelaar uitgelegd dat ik mijn uiterste best wil doen om mijn tekort te verminderen om op hetzelfde moment als de Belgische regering een evenwicht te bereiken. Luid gelach was de reactie, plus de mededeling dat mijn weekgeld waarmee ik eten, drinken en alle andere dagelijkse behoeften moet betalen van 42 euro naar 38 euro wordt teruggeschroefd. De aanschaf van een nieuw paar schoenen (die ik dringend nodig heb) was onbespreekbaar. Ik moet dat onderwerp volgende maand maar eens opnieuw ter sprake brengen.
Wetend dat u erin slaagt om, ondanks diepe geldputten, 36 straaljagers aan te schaffen en prachtige nieuwe burelen voor de Antwerpse politie te bouwen, zou ik graag enig advies krijgen om het volgende gesprek met mijn schuldbemiddelaar voor te bereiden. Denkt u dat ik het best bluffend en lachend binnenkom of is het beter om zwijgend en met de kop tussen de schouders op de mij toegewezen stoel te gaan zitten? Is het zinvol om een halfuur op voorhand zichtbaar in de wachtzaal te zitten of kom ik beter twee minuten te laat? Doe ik alsnog mijn tot op de draad versleten schoenen aan mijn voeten of meld ik mij blootsvoets? Met volle vertrouwen in uw strategische inzicht kijk ik uit naar uw adviezen en groet ik u met de meeste hoogachting,
Dikke Freddy
-------------
Dikke Freddy,
Ik laat 'Mijn beste' eraf, want ik ben echt kwaad op u. Wat gij niet allemaal over mij durft roddelen.
Schone meneer zijt gij, mij minister van uitstel durven noemen en dan voor de dag komen met een emmer vol details, waarvan nog niks in huis gekomen is en de schuld daarvan in mijn schoenen schuiven. Precies alsof ge tot de linkse oppositie zijt toegetreden. Heeft de Peter u misschien getrakteerd op nen Big Burger? Nee, eerlijk gezegd, dat had ik van u niet verwacht.
En dan gaat uw geklaag nog alleen maar over die onnozele details! In plaats van u op te trekken aan uw Eigen Vlaamse Identiteit, uw Canon van buiten te leren , zodat ge iets meer weet over Ons Groots Vlaams Verleden. Gij denkt verdorie uitsluitend aan uw eigen materieel belang, uw weekgeld, nieuw schoenen, uw opgespaarde blikjes te gelde kunnen maken (drink verdorie minder!), de treinhuiskes laten repareren (wenst ge misschien ne gouden bril?).
Denk wat meer aan 't algemeen belang!
Saluut.
ZKH B. De Wever
15-09-2019 om 17:13
geschreven door Gust Adriaensen
Wie waagt zich aan deze ongetwijfeld boeiende oefening?
Vergelijk de elementen uit het regeerakkoord, die betrekking hebben op vreemdelingen, migratie, veiligheid, met het 70-puntenprogram van het Vl. B.
Ga na welke punten 1.helemaal, 2.gedeeltelijk, 3.miniem, 4.helemaal niet, overeenkomen.
Concludeer op basis van de vergelijking, of 'die vierde partij' op een 1. erg prominente plaats mee in de kamer zat, 2.meer dan één vinger in de pap had, 3. na de lange verhouding met De Wever, als een politieke geest tussen de vier muren bleef rondwaren, 4. van buiten de kamer nu en dan inspirerend brulde , 5. ondanks de intense maandenlange relatie met De Wever , helemaal geen rol speelde.
Schakel terug naar de titel 'Die vierde partij zat mee aan tafel', van het commentaarstuk in DS van 1 oktober.
Heeft de hoofdredacteur van deze, volgens nogal wat forumdeelnemers, linkse gazet 1. 100% gelijk, 2. meer dan 50% gelijk, 3. minder dan 50% gelijk 4. kletst hij maar wat uit zijn (linkse?) nek?
Succes!