Schreef het Vlaams Belang mee aan het regeerakkoord?
Wie waagt zich aan deze ongetwijfeld boeiende oefening?
Vergelijk de elementen uit het regeerakkoord, die betrekking hebben op vreemdelingen, migratie, veiligheid, met het 70-puntenprogram van het Vl. B.
Ga na welke punten 1.helemaal, 2.gedeeltelijk, 3.miniem, 4.helemaal niet, overeenkomen.
Concludeer op basis van de vergelijking, of 'die vierde partij' op een 1. erg prominente plaats mee in de kamer zat, 2.meer dan één vinger in de pap had, 3. na de lange verhouding met De Wever, als een politieke geest tussen de vier muren bleef rondwaren, 4. van buiten de kamer nu en dan inspirerend brulde , 5. ondanks de intense maandenlange relatie met De Wever , helemaal geen rol speelde.
Schakel terug naar de titel 'Die vierde partij zat mee aan tafel', van het commentaarstuk in DS van 1 oktober.
Heeft de hoofdredacteur van deze, volgens nogal wat forumdeelnemers, linkse gazet 1. 100% gelijk, 2. meer dan 50% gelijk, 3. minder dan 50% gelijk 4. kletst hij maar wat uit zijn (linkse?) nek?
Succes!
04-10-2019 om 13:56
geschreven door Gust Adriaensen
01-10-2019
360 euro
Vlijmscherpe opmerking van professor Ive Marx over de 360 euro voor inburgering: 'Inburgeren zal dus meer kosten dan drie jaar unief als beursstudent. Dat gaan nogal cursussen worden'.
01-10-2019 om 21:35
geschreven door Gust Adriaensen
29-09-2019
De eerste Kerk als model voor ons Kerk-zijn nu
De Abdijkring van Postel organiseert op zaterdag 5 oktober, een conferentiedag over 'De eerste Kerk als model voor ons Kerk-zijn nu'.
De jonge Bijbelwetenschapper-theoloog David Godecharle verzorgt twee lezingen. In de voormiddag handelt hij over 'De Handelingen van de Apostelen als het verhaal van de Eerste Kerk'. 's Namiddags is het thema: 'De Eerste Kerk als model voor Kerk-zijn vandaag en morgen'.
Het is een bijzonder belangrijk en boeiend thema. Het staat de eerstvolgende 3 jaar ook centraal in het bisdom Antwerpen.
Het is evenwel ook mogelijk een gedeelte van het programma bij te wonen. Men kan aansluiten bij het namiddagprogramma met onthaal vanaf 13.30 uur en betaalt hiervoor de bijdrage van 10 euro (conferentie + koffietafel). Nadien kan men aansluiten bij de eucharistie in de abdijkerk om 17uur.
Men kan ook alleen de conferenties bijwonen en betaalt hiervoor de bijdrage van 2 euro per conferentie.
Aanmelding via: nicolaasgorts@hotmail.com. Je bent ingeschreven vanaf storting voor 1 oktober van 25 euro per persoon op BE21 4194 0602 0103, voor het hele dagprogramma. Wie kiest voor een deel van het programma, kan dat ter plaatse regelen.
Van harte welkom!
29-09-2019 om 10:07
geschreven door Gust Adriaensen
27-09-2019
Een reden van bestaan voor de christendemocraten
Professor Guido Van Heeswijck betreurt in DS van 26 september, dat veel CD&V’ers de religieuze betekenis van de C niet meer de moeite waard vinden. Wel zien zij nog enig heil in een soort 'cultuurchristendom' Maar praten over de dieperliggende inspiratie is net heilzaam. Het religieuze karakter van het christendom is helemaal niet oubollig, betoogt Van Heeswijck.
Het cultuurchristendom, waarop zowel nationalisten als christendemocraten zich beroepen als het in hun electorale kraam past, staat inderdaad haaks op de religieuze en ethische kern van het christendom. Figuren als De Wever, Bogaert, Smet, zien dat 'cultuurchristendom' als een middel om hun identitair discours te versterken, het ‘wij’, het ‘eigen volk’ tegenover het ‘zij’, ‘de vreemden’ te positioneren en inderdaad een uitsluitingsmechanisme te verantwoorden en op gang te brengen.
Op die manier voegen zij zich in, in de anti-elitaire, anti-intellectuele, populistische, (extreem)rechtse mainstream. Christendom wordt dan omgelabeld tot cultuurchristendom, wat op zijn beurt misbruikt wordt als een politiek-tactisch of politiek-electoraal machts- of remediemiddel, Zeer verwonderlijk is dat Smet niet inziet of wil inzien dat de grote macht van de christendemocraten in het verleden, niet zozeer gebaseerd was op een religieus doorleefd christendom dan wel op een sociocultureel christendom.
Een religieus-christelijke partij was de CD&V, zeker in het beleid van de partijtop, al vele jaren niet meer. Het vaak verloochenen van religieuze en ethische christelijke normen en waarden of de beschamende angst om ze op een adequate manier te verdedigen, heeft de afkalving niet kunnen tegenhouden. Als Smet denkt dat het weglaten van het woord 'christen', de aantrekkingskracht van de partij zal verhogen, manifesteert ze zich als een politiek kerstekind. Nu wekt dat woord nog verwachtingen, zonder dat woord, dreigt voor de partij de totale irrelevantie en grijsheid, en lost ze op in de rechtse mêlee van nationalisten, racisten, populisten.
Veel zinvoller en inspirerender is, zoals Van Heeswijk schrijft, vanuit 'het tegendraadse en uitdagende mensbeeld ontleend aan het evangelie , vanuit die breekbare inspiratie, een nieuw programma uit te bouwen'.
Omdat de boodschap van Jezus zo tegendraads en uitdagend is, Mattheüs 25, zal electoraal succes beperkt zijn. Maar de partij zal een reden van bestaan hebben.
27-09-2019 om 15:42
geschreven door Gust Adriaensen
26-09-2019
Catechismus na de mis in Postel
Een derde reeks 'Catechismus na de Mis' in de abdij van Postel. Voor kleuters, kinderen en volwassenen.
26-09-2019 om 18:58
geschreven door Gust Adriaensen
25-09-2019
Foute naam - Foute keuze UGent
Onder de titel ‘Kritiek vat je niet in één figuur’, stelt Fons Dewulf in De Standaard van 23 september, dat de UGent er verkeerd aan doet
haar rijke traditie van maatschappijkritisch denken te verengen tot een ‘leerstoel Etienne Vermeersch’.
Ik kan Dewulf geen ongelijk geven. De veelvormige praktijk van het kritische denken en de rijkdom van de eigen traditie van de UGent, mag niet herleid kan worden tot één figuur. Dat die figuur Etienne Vermeersch is, roept nog meer vragen op.
Vermeersch presenteerde zich wel als filosoof of werd als zodanig voorgesteld, maar een 'echte' was hij niet. Hij speelde de hele tijd moralist, legalist, encyclopedist , columnist, debattant, mediafiguur. Vermeersch kreeg jarenlang zoveel ruimte in de media, dat hijzelf niet echt nog tijd vond voor gedegen studie en genuanceerd onderzoek,én er amper plaats overbleef voor andere filosofen. Onvermijdelijk hebben vele collega-filosofen en intellectuelen zich in het verleden eraan geërgerd dat Vermeersch door de media, en in het bijzonder door de tv, werd opgevoerd als DE Vlaamse filosoof. Vermeersch liet zich dat ook graag aanleunen en de media vonden hem mediageniek interessanter dan de andere 'wijsgeren'.Als 'publieke filosoof' was Vermeersch duidelijk in belangrijke mate een creatie van de media.
Al even bedenkelijk is dat de leerstoel wordt toegewezen aan iemand die in het verleden al vaak 'kritisch denken' verwarde met 'bewust de controverse opzoeken om de controverse', namelijk Maarten Boudry.
'Gezonde wetenschap is links noch rechts, maar streeft naar objectieve kennis', stelde de filosoof enkele jaren geleden in een krantenartikel.Mooi. Maar in de artikels die Boudry de voorbije jaren in De Standaard pleegde, was er vaak weinig sprake van objectiviteit. Integendeel. Maarten manifesteerde zich vaak als een wild in het rond schoppende kwajongen. Fanatiek en fundamentalistisch anti.
Een bloemlezing.In 2011 noemt hij de psychoanalyse een pseudowetenschap en vindt hij de vakgroep psychoanalyse niet langer verantwoord. Tegenover een goed onderbouwde, positieve evaluatie van religie ('God maakt gezond en gelukkig') door Peels, Paas en Habermas, in 2013, stelt Boudry dat zij 'onzin' verkopen, 'Sinterklaas maakt ook gelukkig'. In 2014 vindt hij het 'wansmakelijk' dat Rik Torfs waarschuwt voor het hellend vlak van de euthanasiewetgeving
Boudry kan in 2015 wel wat waardering opbrengen voor paus Franciscus' bekommernis om klimaat en milieu, maar dat de paus ook kritisch denkt over de economische groei, de grootsteden, de hebzucht, het consumentisme, de wegwerpcultuur, de teloorgang van de familiewaarden, vindt hij maar niks. In verband met terreur oreert Boudry in 2015: 'Stop je hand niet in andermans boezem'! In hetzelfde artikel gaat hij als een baldadige relschopper tekeer tegen Frans Van Looveren, Jan Blommaert, David Van Reybrouck en Ignaas Devisch. In 2017 schreeuwt hij uit dat faculteiten Theologie niet meer van deze tijd zijn en moeten verdwijnen (niet vergeten dat hij rond die tijd onderdak krijgt in Leuven, toch wel een mooi voorbeeld van christelijke mildheid). Nog in 2017 doet hij een poging om de Grenfell-Towerinvesteerders -en projectontwikkelaars uit de wind te zetten.
Het toppunt van losgeslagen idolatrie vond je enkele dagen na het overlijden van Etienne Vermeersch in De Morgen. Filosoof (?) Boudry beviel toen van volgende zin: 'In zijn verpletterende invloed op onze samenleving gedurende de laatste halve eeuw moest Etienne niet veel onderdoen voor Jezus'.Nou, nou, nou. Degenen die de 'rationaliteit' van Vermeersch de hemel (?) in prijzen, bezondigen zichzelf aan een extreme vorm van ziekelijke irrationaliteit.
En zijn laatste wansmakelijke stunt, is zijn oproep om de jonge mensen die geld inzamelen voor goede werken, van de straat te halen. Hij noemt ze 'hijgerige straatwervers'.
De UGent schiet zichzelf in de voet, geeft blijk van weinig zelfrespect, door een leerstoel toe te vertrouwen aan iemand die zichzelf met puberale braniehet etiket 'tweedegraadszeikerd' opkleeft, en in zijn 'filosofische carrière' van dat 'zeiken' tot nu toe zijn missie en hoofdbezigheid heeft gemaakt.
25-09-2019 om 09:43
geschreven door Gust Adriaensen
23-09-2019
Retraite voor priesters, diakens en religieuzen in de abdij van Postel
Beste vrienden,
Van 25 tot en met 29 november 2019 vindt er op het gastenkwartier van de abdij van Postel een retraite plaats voor priesters, diakens en religieuzen (m/v) met als thema "Het licht van het geloof."
Mgr. Joris Schröder, priester van het bisdom Den Bosch, zal deze retraite begeleiden.
De eerste conferentie van de retraite is op maandag 25 november om 10u30. Toekomen kan vanaf 9u30. Het einde van de retraite is voorzien vrijdag 29 november na het middagmaal omstreeks 14u00.
Dagelijks sluiten we aan bij het getijdengebed en de H. Mis van de abdijgemeenschap van Postel. Er is mogelijkheid tot aanbidding van het Allerheiligste Sacrament.
Tijdens de retraite is er ook gelegenheid om het sacrament van de biecht te ontvangen.
23-09-2019 om 08:25
geschreven door Gust Adriaensen
ABDIJKRING POSTEL Zaterdag 5 oktober 9.30 u. Open voor iedereen
Op zaterdag 5 oktober vindt de volgende ontmoetingsdag plaats van de Postelse Abdijkring. Deze bestaat uit mensen die zich al jaren verbonden voelen met de Norbertijnse gemeenschap in Postel.
Het thema van deze dag speelt in op het pastorale thema van ons bisdom rond de Handelingen van de Apostelen als schriftelijke bron van het leven van de Eerste Kerk. Vandaar dat deze dag open is voor iedereen.
De jonge bijbelwetenschapper-theoloog David Godecharle zal twee conferenties geven over 'De Eerste Kerk als model voor Kerk-zijn vandaag en morgen!'
Je bent welkom vanaf 9.30 u. op het Kontaktcentrum van de abdij en het einde is voorzien rond 16.45u. Bijdrage: 25 euro (middagmaal en koffietafel inbegrepen).
Aanmelding voor 1 oktober via: nicolaasgorts@hotmail.com. Je bent ingeschreven vanaf storting voor 1 oktober van 25 euro per persoon op BE21 4194 0602 0103.
Van harte welkom!
23-09-2019 om 08:22
geschreven door Gust Adriaensen
21-09-2019
Obsessioneel identitair maatschappijbeeld
In De Standaard van 19 januari voelt ook barones Mia Doornaert zich geroepen om haar verblindende licht te laten schijnen over de herrie rond de naam 'Gouden Eeuw'.
'Europa is niet meer van de Europeanen, maar moet, als enige continent, van ‘iedereen’ zijn', orakelt vol afschuw, barones Mia Doornaert, lid van de rechtse, culturele elite van de regio Vlaanderen.
Zij bewijst dat niet met feiten,tenzij een naamsverandering voldoende bewijs is voor dergelijke zwaarwegende uitspraak. Nee, zij gebruikt die naamsverandering die het Amsterdam Museum heeft doorgevoerd, om haar ideologische en maatschappijvisie én haar afkeer voor de linkse, culturele elite, uit te drukken.
Een genuanceerde, evenwichtige benadering van het verleden, waarin ook aandacht is voor de minder fraaie kenmerken van 'gouden tijden', wekt haar woede op. Die historisch gegroeide benamingen, zoals de Gouden Eeuw, hoeven voor mijn part niet te verdwijnen. Maar openheid voor de realiteit van het verleden, oog voor zon en schaduw, reflectie en voortschrijdend inzicht, zouden iedereen sieren. Dan zou de auteur wellicht inzien dat er meer bewijs te vinden is voor: 'In de vorige eeuwen wilde Europa dat iedereen van hem was'.
Barones Doornaert en anderen die 'het verleden willen laten rusten', als het om minder fraaie feiten uit de nationale geschiedenis gaat, proclameren, betonneren op een dogmatische, fundamentalistische manier, de volgens hen ideologisch correcte versie van dat verleden.
In essentie heeft dergelijke benadering van het verleden, gekenmerkt door romantisering, selectiviteit, (politieke, electorale, intellectuele en nationalistische) recuperatie, te maken met een gesloten en obsessioneel identitair mens- en samenlevingsbeeld, met een bewuste of onbewuste nostalgische, romantische vertekening van het verleden.
Die benadering laat geen evenwichtig beeld van de onweerlegbare feiten toe. Zij giet ze in een mal die zo perfect mogelijk past bij de gewilde politieke en ideologische en identitaire inhoud. Zij etaleert het onvermogen en de angst om zich te 'integreren in de nieuwe tijd'.
Dat barones Doornaert, die zich al tientallen jaren presenteert als een elitaire, culturele intellectueel, dat populistischediscours zo fanatiek uitdraagt, wekt verwondering.
21-09-2019 om 07:29
geschreven door Gust Adriaensen
20-09-2019
Juridische nonsens
In De Standaard van 13 september schreef Othman El Hammouchi , naar aanleiding van de commotie omtrent Nederlandse Koranscholen, dat het geen goed idee is om de overheid te laten beslissen welke opvattingen te extreem zijn.
Professor-emeritus Leo Neels reageerde op dat artikel in DS van 16 september. Daarbij deze kanttekeningen.
De extreme en inhumane opvattingen van het salafisme, verdienen extreme afkeuring. Maar het verwarrende én zwakke aan Neels' betoog is, dat hij terecht het extreme salafisme aanvalt, maar dat doet op basis van een opiniestuk waarin die barbaarse opvattingen en regels of de oproep om ze toe te passen, helemaal niet te vinden zijn. Het is gemakkelijker gezegd dan bewezen dat wat OHE in zijn opiniestuk schrijft , 'een vrijbrief' is voor het salafisme, en de 'radicaalste lezing van de islam witwast en vergoelijkt'.
Zo vergoelijkend is het artikel van OHE niet. Hij schrijft dat veel moskeescholen in Nederland er een 'verwerpelijk gedachtegoed op nahouden, gebaseerd op het wahabisme van Saudi-Arabië '. 1/3 van zijn stuk bevat voorts kritiek op het salafisme: de wrede straffen, het overbeklemtonen van het identitaire wat leidt tot polarisering, en de geldstromen (vanuit Saudi-Arabië). Durft de overheid daartegen optreden? '
OEH staat buiten de rechtsstaat', concludeert Neels. De ervaren jurist die hij is, weet dat dit juridische nonsens zijn.
Welke effecten kan overigens die bewering hebben? Als een auteur een opiniestuk schrijft, waardoor hij 'buiten de rechtsstaat' staat, moet hem dat dan niet onmogelijk worden gemaakt? Moet hij niet vervolgd worden? Draagt de krant die een artikel publiceert van iemand die 'buiten de rechtsstaat staat', ook geen verantwoordelijkheid? Moet ook niet tegen de krant opgetreden worden? Zijn er niet geregeld op allerlei krantenforums reacties te lezen, waarvan de inhoud van dien aard is, dat, vergeleken met de inhoud van het opiniestuk van OEH, ,ook geconcludeerd zou kunnen worden, dat de auteurs 'buiten de rechtsstaat staan'?
20-09-2019 om 08:00
geschreven door Gust Adriaensen
15-09-2019
Brieven van Dikke Freddy
BRIEVEN VAN DIKKE FREDDY
Aan Bart De Wever, minister van Uitstel
Brieven van Dikke Freddy is een column van schrijver Erik Vlaminck. Thuisbasis van de column is het webplatform Sociaal.net
Geachte heer,
Ik wil u van harte feliciteren en ik wil u raad vragen. Officieel bent u dan wel geen minister, maar feitelijk bent u het wel, want volgens het dagblad bent u de man die aan alle touwtjes trekt. U slaagt er op voortreffelijke wijze in om zo veel mogelijk dingen op de lange baan te schuiven en daar applaus voor te krijgen. De Vlaamse regering zou gevormd worden tegen 23 september, maar het is nu al duidelijk dat het er niet van komt. De nieuwe Belgische regering wordt verwacht tegen sint-juttemis. Retourgeld voor blikjes, kilometerheffingen, de bouw van nieuwe sociale woningen, de reparatie van de toiletten in de treinen van de NMBS, het opvullen van de putten in trottoirs: het wordt allemaal op de lange baan geschoven. Uw strafste toer vind ik dat ook het behalen van een begrotingsevenwicht in ons landje nu voorzien wordt tegen de tijd dat u allang van een verdiend pensioen zal genieten.
Het is bij dat laatste dat ik u om raad wil vragen. Ik zit zelf namelijk ook met een serieus begrotingstekort. Ik heb mijn schuldbemiddelaar uitgelegd dat ik mijn uiterste best wil doen om mijn tekort te verminderen om op hetzelfde moment als de Belgische regering een evenwicht te bereiken. Luid gelach was de reactie, plus de mededeling dat mijn weekgeld waarmee ik eten, drinken en alle andere dagelijkse behoeften moet betalen van 42 euro naar 38 euro wordt teruggeschroefd. De aanschaf van een nieuw paar schoenen (die ik dringend nodig heb) was onbespreekbaar. Ik moet dat onderwerp volgende maand maar eens opnieuw ter sprake brengen.
Wetend dat u erin slaagt om, ondanks diepe geldputten, 36 straaljagers aan te schaffen en prachtige nieuwe burelen voor de Antwerpse politie te bouwen, zou ik graag enig advies krijgen om het volgende gesprek met mijn schuldbemiddelaar voor te bereiden. Denkt u dat ik het best bluffend en lachend binnenkom of is het beter om zwijgend en met de kop tussen de schouders op de mij toegewezen stoel te gaan zitten? Is het zinvol om een halfuur op voorhand zichtbaar in de wachtzaal te zitten of kom ik beter twee minuten te laat? Doe ik alsnog mijn tot op de draad versleten schoenen aan mijn voeten of meld ik mij blootsvoets? Met volle vertrouwen in uw strategische inzicht kijk ik uit naar uw adviezen en groet ik u met de meeste hoogachting,
Dikke Freddy
-------------
Dikke Freddy,
Ik laat 'Mijn beste' eraf, want ik ben echt kwaad op u. Wat gij niet allemaal over mij durft roddelen.
Schone meneer zijt gij, mij minister van uitstel durven noemen en dan voor de dag komen met een emmer vol details, waarvan nog niks in huis gekomen is en de schuld daarvan in mijn schoenen schuiven. Precies alsof ge tot de linkse oppositie zijt toegetreden. Heeft de Peter u misschien getrakteerd op nen Big Burger? Nee, eerlijk gezegd, dat had ik van u niet verwacht.
En dan gaat uw geklaag nog alleen maar over die onnozele details! In plaats van u op te trekken aan uw Eigen Vlaamse Identiteit, uw Canon van buiten te leren , zodat ge iets meer weet over Ons Groots Vlaams Verleden. Gij denkt verdorie uitsluitend aan uw eigen materieel belang, uw weekgeld, nieuw schoenen, uw opgespaarde blikjes te gelde kunnen maken (drink verdorie minder!), de treinhuiskes laten repareren (wenst ge misschien ne gouden bril?).
Denk wat meer aan 't algemeen belang!
Saluut.
ZKH B. De Wever
15-09-2019 om 17:13
geschreven door Gust Adriaensen
14-09-2019
Musica Divina in Postel: De Madonna's van Da Vinci
Festival van Vlaanderen Kempen presenteert MUSICA DIVINA - De Klank van Da Vinci.
In de abdijkerk van Postel-Mol concerteert op 22 september het duo So el ençina.
Tickets via www.musica-divina.be.
Opgelet!
Er zijn nog maar een twintigtal tickets beschikbaar voor het concert.
Het geleid bezoek aan de abdijbibliotheek is uitverkocht.
14-09-2019 om 09:51
geschreven door Gust Adriaensen
13-09-2019
Zelfbewuste christenen
Het is vreemd dat het woord 'christendom' , zelfs als het duidelijk is dat het om het 'christendom nu' gaat, bij sommigen (ook bij vooraanstaande politici) een pavlovreactie én een acute bewustzijnsvernauwing veroorzaakt.
Onvermijdelijk wordt teruggegrepen naar de periodes van christelijk geweld. En de bewustzijnsvernauwing manifesteert zich door totaal geen aandacht te hebben voor de slachtoffers van dictatoriale en racistische ideologieën en politieke systemen, voor de verminkten en de doden veroorzaakt door kapitalistische uitbuiting (tot op de dag van vandaag), voor de terreur van de Franse Revolutie in naam van de zo geroemde Verlichtingsidealen, voor de medeplichtigheid van de Westerse democratieën aan de uitbuiting, de verwaarlozing, de dood, het laten verzuipen van duizenden vluchtelingen.
Die antichristelijke bewustzijnsvernauwing leidt er ook toe dat men geen aandacht heeft voor het ontzettend grote aantal christenen dat in de laatste eeuw tot nu toe, omwille van hun overtuiging werd geliquideerd.
Dikwijl wordt daaraan nog toegevoegd, vooral door de fundamentalistische politieke herauten van het rechts-liberalisme dat de christenen alleen maar christen mogen zijn in de beslotenheid van hun huis of hun privékring. De ECHTE, liberaal, dus ruimdenkende mensen, moet dat toch als een vloek in de oren klinken!
Nee, christenen moeten een publieke rol blijven spelen en zich zelfbewust op het publieke forum manifesteren!
13-09-2019 om 14:20
geschreven door Gust Adriaensen
Vaticaan lanceert videobezinningen over migratie (2)
13-09-2019 om 13:52
geschreven door Gust Adriaensen
Vaticaan lanceert videobezinningen over migratie (1)
Het gaat niet alleen over migratie, maar ook over onze angst en over naastenliefde, bijvoorbeeld. Bekijk de eerste 2 themavideo’s met paus Franciscus.
In de aanloop naar de Werelddag van de Migrant en de Vluchteling (29 september) verspreidt het Vaticaan 6 video’s om thema’s als angst en uitsluiting ter sprake te brengen in groepen. Elke video begint met de woorden: Het gaat niet alleen over migranten, het gaat ook over … Geen analyse van oorzaken en gevolgen dus, maar een bezinning over wat de komst van migranten en vluchtelingen doet met ons als westerse gelovigen.
Wat doen we met onze angst om zekerheden te verliezen? Hoe geven we christelijke naastenliefde vorm?
Paus Franciscus sprak de video’s in. Het lot van migranten en vluchtelingen ligt hem nauw aan het hart. Eerder nodigde hij parochies in Europa uit om minstens 1 vluchtelingengezin aan onderdak te helpen en te onthalen. Op veel plaatsen is die oproep ter harte genomen, ook dankzij de hulp van kerkverbonden organisaties als Orbit en Caritas.
13-09-2019 om 13:49
geschreven door Gust Adriaensen
11-09-2019
Allergie voor het 'middenveld'
Toch eigenaardig dat veel mensen, en zeker de liberale en nationalistische politici, het 'middenveld' verengen tot de christelijke, socialistische en liberale vakbonden en ziekenfondsen en aanverwante organisaties. Hardnekkige nationalistische pogingen om dergelijke organisaties uit de grond te stampen, zijn er van in de VU-tijd ook altijd wel geweest, maar veel succes hebben ze nooit gehad.
Het is bon ton om dat 'middenveld' te verketteren. Dat gebeurt door mensen, van wie de ouders of voorouders materieel of sociaalcultureel , zonder dat 'middenveld', machteloos zouden geweest zijn, door mensen die vaak zelf nog altijd in hun werksituatie of in hun ziekte, vangnetten hebben dankzij die vermaledijde vakbonden en ziekenfondsen.
Eigenaardig inderdaad, omdat de mensen die allergisch zijn voor vakbonden en ziekenfondsen, klaarblijkelijk nooit tot het besef komen, dat er een veel machtiger 'middenveld' is. Het discrete 'middenveld' van de ondernemersorganisaties, van de holdings, van de bankensector, van de superrijken.
11-09-2019 om 18:18
geschreven door Gust Adriaensen
09-09-2019
Kramp in het kruis
De spagaat die nationalisten à la De Wever al geruime tijd obsessioneel volhouden, moet hun op den langen duur toch wel een permanente kramp in hun kruis bezorgen.
Het rechterbeen is opgezwollen door 'harmonische gemeenschap', 'eigen identiteit', 'eigen volk', 'groots verleden', 'canon', 'christelijke erfenis'.
Het linkerbeen is gevuld met 'verheerlijking van het individu', 'ontmanteling van het middenveld', 'ontvoogding', 'persoonlijke zelfontplooiing', 'idealen en waarden van de Verlichting'.
Soms vergen politieke tactiek, electorale berekening, dat het linkerbeen nog sterker gestrekt, verschoven en getoond wordt. Maar dat doet pijn aan het rechterbeen.
Want 'gemeenschap' botst met 'individu' en 'ontmanteling van het middenveld'. 'Eigen identiteit en volk en canon' sporen niet met 'ontvoogding' en 'zelfontplooiing'. Niet alle 'waarden van de Verlichting' zijn compatibel met het 'christendom'. En in die 'christelijke erfenis 'zit dan nog eens de 'linkse' boodschap en opdracht van Jezus Christus te wringen: 'Vang de vluchtelingen en de ontheemden op. Toon barmhartigheid voor de weerlozen, voor de armen, voor de uitgestotenen.'
Vreselijk.Vooral electoraal. Enige oplossing: nu eens het linker dan weer het rechter strekken en schuiven, schuiven... Tot dat hun mik scheurt?
09-09-2019 om 09:47
geschreven door Gust Adriaensen
08-09-2019
'Mei 68' verteert barones Mia Doornaert (2)
Op 5 mei 2018 schreef Mia Doornaert een opiniestuk in De Standaard onder de titel 'Mei '68 ging over seks'.
Hierbij past wat achtergrondinformatie.
Mia behoorde weliswaar niet tot de studentenleiders, zij was evenmin een (linkse) passionaria, maar zij was de linkse '(seks)revolutie' toch wel wat genegen.
Of de 'seksmaand van '68' nog lang heeft doorgewerkt, weet ik niet. Maar vaststaat dat er bij haar achteraf toch wel wat linkse besmetting te constateren was. Zij engageerde zich als syndicaal afgevaardigde voor de socialistische vakbond, en zij was 'Christen voor het socialisme' tijdens een periode van grote liefde voor de CVP-CD&V.
Maar 'linksigheid' is niks om in oud te worden. Al vrij vlug kon Mia haar talenten ontplooien in het Vlaams-nationalistische weekblad Wij. En na haar opname in de adelstand werd ze Belgiciste en royaliste . En nu, in de laatste fase van haar leven, manifesteert ze zich als een rechts-reactionaire columniste van De Standaard, waar ze lang geleden haar journalistieke loopbaan begon.
Het moge duidelijk zijn, oma barones Doornaert heeft de leeftijd en de ervaring om goeie raad te geven. En stoute meisjes als Anuna (onrechtstreeks) onderuit te halen.
08-09-2019 om 11:32
geschreven door Gust Adriaensen
07-09-2019
'Mei 68' verteert barones Mia Doornaert
'Brand niet op in een strovuur!', bezweert barones Doornaert het klimaatmeisje Kyra-met-de-niet-geprivilegieerde achtergrond, in een column in De Standaard van 5 september.
Net als 'mei 68' , is het activisme van de 'klimaatmeisjes' , volgens Mia, een 'strovuur'. Maar... strovuur of niet, zij kan niet zwijgen over "mei '68'. Een strovuur dat al meer dan een halve eeuw in haar brandt.
Ideologische mutaties tussen links en rechts, zwalpen tussen elitarisme en populisme, succesrijke carrière-uitbouw, adellijke titels, toegang tot de salons van de rijken en de machtigen... het baat niet. De demonen van 'mei 68' blijven haar hart en geest terroriseren.
Of ze die spannende , passionele en inspirerende fase uit haar studentenjeugd, nu opblaast tot een gewelddadige, donkerrode, linkse revolutie en dat linkse gespuis verkettert, of ze '68' bagatelliseert en ridiculiseert tot alleen maar een 'seksrevolutie': 'Mei 68' blijft in haar spoken.
Het strovuur van de Leuvense 'minibarricades 68', verteert langzaam maar zeker barones Mia Doornaert.
07-09-2019 om 10:17
geschreven door Gust Adriaensen
06-09-2019
'Intuïtieve spelling'
Op het lezersforum van De Standaard, is volgende oprisping van ene meneer Walter C. te lezen. De aanleiding is een spellingdiscussie:
'Als ik er het taaladvies van de Taalunie op nalees ben ik er nog meer van overtuigd dat deze waanzin moet stoppen. Ik hou er in ieder geval geen rekening meer mee en schrijf alleen nog maar intuïtief'.
Dit voornemen van de heer C. prikkelde me tot volgende proeve van 'intuïtieve spelling'.
'De heer C. verklaardt ferm dat hij aleen noch maar intuwitief schrijft. meschien is da De oplossing van ales . Ik probeer hem al voor te zijn. Nu kunde ge zeggen wa ge wilt , maar zo vanuit de buik schrijven, lugt op. Al die stomme reegels verdekke. De niewe regeering moed ook maar de moet hemmen om intuwitief de wetteksten te schrijven. En is het ook geen goei ide om die migranten intuwitief de taal van ons volk te leeren schrijven? In alle geval , ik zen gewonnen voor de intuwitieve speling!'
06-09-2019 om 10:17
geschreven door Gust Adriaensen
Wie waagt zich aan deze ongetwijfeld boeiende oefening?
Vergelijk de elementen uit het regeerakkoord, die betrekking hebben op vreemdelingen, migratie, veiligheid, met het 70-puntenprogram van het Vl. B.
Ga na welke punten 1.helemaal, 2.gedeeltelijk, 3.miniem, 4.helemaal niet, overeenkomen.
Concludeer op basis van de vergelijking, of 'die vierde partij' op een 1. erg prominente plaats mee in de kamer zat, 2.meer dan één vinger in de pap had, 3. na de lange verhouding met De Wever, als een politieke geest tussen de vier muren bleef rondwaren, 4. van buiten de kamer nu en dan inspirerend brulde , 5. ondanks de intense maandenlange relatie met De Wever , helemaal geen rol speelde.
Schakel terug naar de titel 'Die vierde partij zat mee aan tafel', van het commentaarstuk in DS van 1 oktober.
Heeft de hoofdredacteur van deze, volgens nogal wat forumdeelnemers, linkse gazet 1. 100% gelijk, 2. meer dan 50% gelijk, 3. minder dan 50% gelijk 4. kletst hij maar wat uit zijn (linkse?) nek?
Succes!