Angela Merkel, ook al beschouwen sommige opiniemakers haar als een 'machtspolitica', toonde door haar houding in de migratiecrisis van 2015, dat zij ontvankelijk was voor goedheid, misschien is een beter woord 'menselijkheid'.
Haar 'wir schaffen das' was geen euforisch, pocherig campagnekreetje, wel de nuchtere maar vastbesloten uitspraak van een staatsvrouw die humaniteit op de eerste plaats zet. En ja, zij is, alleen al daardoor, een 'Grande Dame in de recente Europese geschiedenis'.
Dat 'wir schaffen das'-beleid stak schril af tegen de weigerachtige, vaak ook onbarmhartige, onmenselijke houding van de meeste andere Europese democratieën.
Maar daarmee zijn die niet aan hun proefstuk. Het barbaarse Duitse naziregime deed vanaf 1933 vele duizenden joden besluiten het land te ontvluchten. Al heel vlug maakten bijna alle West-Europese democratieën de immigratie van joden zo goed als onmogelijk.
13-12-2021 om 11:25
geschreven door Gust Adriaensen
11-12-2021
Miskenning rechten zwaksten
Paus Franciscus:
'De rechten van arbeiders, migranten, zieken, ongeboren kinderen, de stervenden en de armsten, worden in toenemende mater genegeerd en miskend in deze verspillende cultuur. Degenen die niet de mogelijkheid hebben om uit te geven en te consumeren lijken niets waard te zijn'.
De paus schonk dan specifiek aandacht aan de situatie van de landarbeiders, aan wie wettelijke rechten ontzegd worden. In Italië werken meer dan 450.000 migranten in de agrarische sector. Zij worden vaak uitgebuit als gevolg van hun onzekere wettelijke status, en rapporten hebben aangetoond dat de pandemie de situatie nog erger heeft gemaakt.
'We zien hoe vele arbeiders gebruikt worden voor de fruit - en groenteoogste, slecht betaald worden en ontslagen worden, zonder enige vorm van sociale bescherming.'
11-12-2021 om 12:09
geschreven door Gust Adriaensen
09-12-2021
Gelovig afscheid nemen
Gelovig afscheid nemen
Het is zo evident dat we het soms vergeten: de uitvaartrituelen van de katholieke Kerk zijn, zoals al haar liturgische vieringen, bedoeld voor mensen die zichzelf, misschien met alle zwakheid in de beleving, in het christelijk geloof willen herkennen en er voor hun leven inspiratie uit putten. De christelijke uitvaartviering heeft een eigen karakter, in vergelijking met vele nieuwe vormen van afscheidsvieringen. Ja, ze blikt ook terug op het leven van de concrete persoon die overleden is, ze laat ruimte voor de pijn en het verdriet van hen die achterblijven. Maar ze kijkt niet alleen naar het leven dat voorbij is. De rituelen van de uitvaartliturgie vertolken ook het geloof dat Gods liefde sterker is dan de dood, en dat de gestorvene deel krijgt aan het verrijzenisleven van Jezus Christus, de levende Heer.
De symbolen en rituelen, zang en muziek, Bijbelteksten en gebeden ...
De symbolen en rituele handelingen, zang en muziek, de Bijbelteksten en gebeden drukken zo een toekomstperspectief uit, dat hoop en troost wil bieden aan de nabestaanden. Midden onmacht en verdriet richten christenen zich dus biddend tot God, die bron is van nieuw leven en licht. Dat is in onze cultuur niet evident, maar het bepaalt het eigen karakter van de katholieke uitvaartliturgie.
Een eigen plaats: de kerk
Ook bijzonder zijn de plaatsen waar de katholieke uitvaartliturgie wordt gevierd: de parochiekerken. Meestal niet zo comfortabel als splinternieuwe funeraria, maar wel vaak gebouwen die een bijzondere atmosfeer uitstralen en rijk zijn aan betekenis. Een kerk is op bijzondere wijze ‘Gods huis’: in haar architectuur, haar inrichting en symbolen. De verrezen Heer is er in zijn sacramentele gedaante ook permanent aanwezig. Mensen worden er in geloof verzameld, en komen er zo ook samen in lief en leed om alles wat het leven meebrengt te vieren: vreugde om nieuw leven, dankbaarheid om de liefde, rouw om verlies, volharding om met andere mensen samen te leven, in goede en kwade dagen.
Daarom vinden kerkelijke uitvaarten plaats in parochiekerken, en niet in crematoria of funeraria.
Hoe jouw keuze laten respecteren?
Meestal zorgen de kinderen of naaste familieleden voor de regeling van een uitvaart. Wanneer de overledene altijd kerkelijk is geweest, ligt het voor de hand dat kinderen of naaste familieleden kiezen voor een kerkelijke begrafenis voor de dierbare overledene, ook al heeft hij of zij daarover niet expliciet gesproken. Maar het is altijd goed met je kinderen of naaste familieleden tijdig te spreken over je verlangen naar een kerkelijke uitvaartviering.
(Kerknet)
09-12-2021 om 12:18
geschreven door Gust Adriaensen
08-12-2021
CD&V: een neoliberale partij?
Niet niks wat Marc Reynebeau (DS 8 december) leest in Coens' tekst in De Tijd.
Het mensbeeld van de CD&V-voorzitter, reikt niet verder dan het materiële, het geld. Armoede is volgens Coens te wijten aan een individueel falen en hij voegt er ook nog een morele veroordeling aan toe: vele armoedzaaiers zijn luie profiteurs. Coens stigmatiseert dus en kan zo de schuld van het politieke falen op de werklozen schuiven. Overigens worden sociaaleconomische correcties op een bepaald moment, 'onrecht', aldus de baas van de christendemocraten! Coens pookt de rivaliteit en de afgunst tussen de laagste sociale klassen op, hij organiseert de sociale uitsluiting.
Kortom, deze voorzitter van de CD&V is een donkerblauwe, rechtse, populistische neoliberaal, die het volkomen aan sociale empathie ontbreekt, de 'propagandist van een onchristelijk mensbeeld'.
Het is duidelijk de CD&V met een voorzitter die de kernwaarden van de partij van tafel veegt, die bovendien slecht overkomt, niet de gave van het woord heeft, onsamenhangend en gebrekkig formuleert, in steeds sneller tempo de totale ondergang tegemoet snelt.
Wat staat de CD&V te doen? Deze voorzitter moet beter vandaag dan morgen, de laan uitgestuurd worden. Als dat niet mogelijk is, omdat er te veel CD&V'ers in de hogere partij-echelons, dezelfde opvattingen over mens en samenleving zijn toegedaan, dan moeten ze zo eerlijk zijn het woord 'christen' uit de partijnaam te verwijderen. Wat Coens orakelt staat haaks op een christelijk mens- en maatschappijbeeld.
Maar hoe dan ook, deze 'outing' van een incompetente voorzitter, is een van de laatste stuiptrekkingen van een eens zo machtige en nu zieltogende politieke partij, die al langer bezig is met de verloochening van haar kernwaarden, verblind als haar topfiguren zijn door de lokroep van materialisme en rechts neoliberalisme.
08-12-2021 om 21:40
geschreven door Gust Adriaensen
07-12-2021
Bondscoach Gert Vande Broek valt van zijn voetstuk
De bondscoach van de Yellow Tigers, de nationale damesvolleybalploeg, blijkt een emotionele terrorist te zijn. Enkele speelsters deden op Canvas een niet zo fraai boekje open over de coach.
In augustus verscheen er op de site van Sporza nog een bejubelend portret van de getalenteerde Vande Broek. Sportpsycholoog Stef Van Puyenbroek stak de loftrompet als volgt: 'Als leidinggevende is hij ook héél erg begaan met het welbevinden van zijn medewerkers. Als speelsters ernstige problemen hebben is hij er ook voor hen. Gert zal meegaan voor een onderzoek wanneer een speelster een blessure heeft."
Volgens enkele speelsters is de realiteit toch wel anders. Volgens één van hen was het vooral ‘roepen en tieren door de coach en staf.' 'Het was verdeel en heers door angst te gebruiken naar de groep toe’, aldus de speelster, waarna ze verschillende persoonlijke aanvallen voorleest van haar gsm. ‘Worden jullie gesponsord door obesitas, hoer, vadsige schijtwijven, bende trienen, geit, dom wicht, boerenpaard, dansende discotheekwijven...’
Nou, dat kan tellen. En deze man is ook nog, hou u vast, hoogleraar aan de respectabele KU-Leuven!
07-12-2021 om 08:23
geschreven door Gust Adriaensen
06-12-2021
DE remedie
Wim Simons, psychiater en psychiatrisch therapeut, constateert in een opiniestuk in DS van 5 december, het 'eroderen van ons collectief inlevingsvermogen', een 'verschuiving naar het rationeel ontpersoonlijken van de anderen', 'het ontbreken van richtinggevende ethische waarden'. Ik denk dat velen het eens zijn met die analyse en vaststellingen.
De kwalen zijn gekend. Waar is de remedie te vinden?
Een wereldwijde religie en religieuze instantie proclameren alleszins collectief inlevingsvermogen, respect voor mens en natuur, en bieden richtinggevende ethische waarden aan. De paus en de Kathoiieke Kerk zijn overduidelijk wat dat betreft .
Waarop wachten andere religies en humanistische verenigingen, om zelfbewust aan de revalidatie te beginnen, een ethische leidraad aan te bieden, te verdedigen, te verspreiden?
Het moet toch duidelijk zijn dat alleen maar de constatering dat het onvermogen of de onwil om zich te verplaatsen in de ander veroorzaakt wordt door plat egoïsme, geen remedie is. Die is wel te vinden in meer en meer mensen die vanuit religieuze en/of humane motivatie dat 'plat egoïsme' bestrijden.
06-12-2021 om 16:30
geschreven door Gust Adriaensen
Hartelijk welkom in de Sint-Martinuskerk van Retie
Onze pastoor, pater David, gaat elke weekdag om 8.30 uur voor in een eucharistieviering in de weekkapel van de Sint-Martinuskerk in Retie.
Zeg nu zelf, is er een betere manier voor een christen om de dag te beginnen?
Maar ook voor niet -christenen is de Sint-Martinuskerk een open huis van de Heer.
Iedereen is welkom voor de misvieringen, voor een bezoekje gedurende de dag... Elke dag van de week.
Bijzonder hartelijk nodigen we de mensen uit die uit andere landen naar hier zijn gekomen, tijdelijk of permanent.
Hartelijk welkom!
Un accueil chaleureux!
A warm welcome!
Ein herzliches Willkommen!
Serdecznie witam!
O primire călduroasă!
Varaverppu!
-------------------
Misvieringen:
-van maandag tot vrijdag: 8.30 uur
-zaterdag: 16.30 uur
-zondag: 11 uur
06-12-2021 om 13:59
geschreven door Gust Adriaensen
04-12-2021
'Accurate kennis van zaken'
Ook ene Niek De Roo, baas van het Projectbureau Herbestemming Kerken, een departementje van Vlaamse Bouwmeester.be, wil zijn afkeurend licht laten schijnen over het plan van een geloofsgemeenschap om een nieuwe kerk te bouwen (DS 4 december).
Misschien heeft Niek De Roo wel wat 'accurate kennis van zaken', wat zijn job en de mogelijke opdrachten voor zijn 'projectbureau' betreft, maar zich verdiepen in de religieuze betekenis van een kerk en in een christelijke gemeenschap, zit er bij hem niet in.
Zou het niet eerder zo zijn, dat hij door het initiatief van de Emmaüsparochie, een mogelijke begeleidingsopdracht voor zijn projectbureau 'Herbestemming Kerken', ziet voorbijgaan? Is zijn bekommernis om de andere parochies en om 'de pastorale behoeftes en noden', geloofwaardig? Of is het een middeltje om zijn echte bedoeling, nl. het plan van een geloofsgemeenschap in diskrediet te brengen, te laten doordringen in ruimere kring?
Getuigt het niet van enige hoogmoed als baas van een 'Projectbureau Herbestemming Kerken’, een oordeel te vellen over de pastorale behoeften en spirituele noden van een geloofsgemeenschap? Of de paus als argument voor je afwijzing te misbruiken?
04-12-2021 om 09:41
geschreven door Gust Adriaensen
01-12-2021
Westerse normen en waarden?
Het valt wel vaker op dat in de reacties op pleidooien voor een menswaardige opvang van al aanwezige asielzoekers/vluchtelingen, de aandacht gericht wordt op de migratieproblematiek en -politiek. Beschouwen die mensen de beestachtige behandeling van haveloze medemensen als een afschrikmiddel? Wanneer een zelfde aantal dieren in vergelijkbare omstandigheden verkeerde, zouden ze wellicht verontwaardigd in de pen kruipen.
Een samenleving, een beleid, die niet in staat blijken te zijn of niet bereid zijn 'brood, bed en bad' te voorzien voor medemensen: kinderen, zieken, bejaarden, moeders, vaders... kunnen bezwaarlijk nog uitpakken met de zgn. 'westerse normen en waarden'.
Door deze basisbehoeften te vermengen met de ruime migratieproblemen of het zo voor te stellen dat 'brood, bed, bad', DE migratie bevordert of stopt, bezondigen ze zich daarenboven nog aan een hypocriet alibi voor het letterlijk in de kou laten staan van machteloze mensen.
01-12-2021 om 10:08
geschreven door Gust Adriaensen
29-11-2021
Inconsequent
In De Standaard van 29 november verscheen een opiniestuk van dr. Wim Distelmans, onder de titel: 'Hoe palliatieve sedatie onder de radar blijft'.
Erg consequent is Distelmans niet in dat opiniestuk. Enerzijds pleit hij ervoor dat palliatieve sedatie ' net als euthanasie wettelijk moet worden geregistreerd'. Anderzijds kant hij er zich tegen dat wordt nagegaan dat de euthanasie die een Gentse arts uitvoerde, gebeurde volgens de wettelijke procedures. Dat is des te merkwaardiger omdat dr. Distelmans lid is van de Federale Controle- en Evaluatiecommissie Euthanasie.
29-11-2021 om 16:44
geschreven door Gust Adriaensen
27-11-2021
'Een woekerende laatste vraag'
'Intelligent vonnis laat een vraag onbeantwoord', is de titel van een commentaarstuk van Bart Brinckman in DS van 26 november.
Maar Brinckman maakt niet erg duidelijk wat die 'woekerende laatste vraag is'. UIt de laatste alinea leid ik af dat een vraag zou kunnen zijn: waarom was De Pauw er zich nooit van bewust dat hij kon doorgaan als een man 'die carrières kon maken en kraken'. En de tweede vraag die eruit afgeleid kan worden is: waarom ontbrak het De Pauw aan dat 'evidente inzicht'.
Een poging tot antwoord op die waarom-vragen zou ongetwijfeld een erg boeiend commentaarstuk opleveren.
27-11-2021 om 22:19
geschreven door Gust Adriaensen
24-11-2021
'Coronavirus dwingt ons tot nederigheid'
‘Hoe slim we ook zijn, hoe graag we ook denken dat we slim zijn of hoe graag we anderen willen laten denken dat we slim zijn. Iedereen is tot nederigheid gedwongen’, schrijft Ive Marx in DS van 22 november.
Zoals de columnist het formuleert, is het een nederigheid ‘van moeten’. Maar hoe dan ook laat dit besef van nederigheid zich inschrijven in een eeuwenoude benadering en beoefening van ‘nederigheid’ binnen onze Grieks-joods-christelijke cultuur en waardebeleving.
In de Griekse oudheid was er waardering voor de mens die zijn grenzen kende. Het gnoothi seauton (‘kent uzelf’) brengt de Atheense burger het inzicht bij dat hij geen God is maar een sterveling
De joods-christelijke traditie ontleent haar opvatting van nederigheid ook aan de invulling van het ‘kent uzelf’. Zoals de liefde betreft de evangelische nederigheid evenzeer God als de naaste. Naar het voorbeeld van Jezus stelt een christen, ook in deze pandemie, zich dienstbaar op tegenover de anderen.
Thomas van Aquino verstaat de nederigheid als een vorm van matigheid. Zij houdt ons af van alle valse ambities doordat ze ons plaatst in de juiste verhouding tot God en tot de naasten, in het bijzonder tot de sociaal onaanzienlijksten.
Niet verwonderlijk dat een filosoof als Nietsche de grootste verachting had voor de nederigheid.
24-11-2021 om 14:38
geschreven door Gust Adriaensen
'Te veel onderwijs'
In DS van 23 november laat taalwetenschapper Freek Van de Velde (Katholieke Universiteit Leuven) zijn licht schijnen over de mankementen van ons onderwijssysteem.
Telkens wanneer ik negatieve (al dan niet terecht) kritische beschouwingen lees over ons onderwijssysteem, besluipt me volgende bedenking. De auteurs die in vaak goed geschreven artikels het onderwijs fileren, zijn 'geslaagde producten' van het onderwijs dat ze krachtig over de hekel halen. Dat onderwijs heeft toch in grote mate ertoe bijgedragen dat zij in staat zijn in een behoorlijke taal hun analyses, ideeën en voorstellen onder woorden te brengen.
Een volgende vraag die zich dan opdringt is: zou het onderwijs waarvan deze auteur droomt, mensen vormen die, net als hij, de capaciteiten verwerven om op hun beurt hun onderwijssysteem met de nodige kritische zin te benaderen, te analyseren, de mankementen accuraat onder woorden te brengen, hervormingen of verbeteringen te bedenken?
24-11-2021 om 08:19
geschreven door Gust Adriaensen
21-11-2021
Nieuwe cijfers tonen aan hoe vaccin beschermt tegen besmetting en ziekenhuisopname in ons land
Nieuwe cijfers tonen aan hoe vaccin beschermt tegen besmetting en ziekenhuisopname in ons land
Enkele nieuwe tabellen die de Risk Assessment Group vrijgegeven heeft, bevestigen wat de wetenschap al een hele tijd benadrukt: de vaccins wérken. Er is duidelijk te zien hoe er een impact is op de besmettingen, de ziekenhuisopnames en het risico om op intensieve zorgen te belanden.
De besmettingen
De eerste tabel behandelt de besmettingen. De vaccins beschermden ons tegen besmetting, maar niet voor 100 procent. Ook gevaccineerden kunnen besmetten en besmet raken, maar toch in mindere mate blijkt nu uit de cijfers. In België waren er de afgelopen 14-dagen meer dan 2.500 besmettingen per 100.000 inwoners bij de 18- tot 64-jarigen. Nu blijkt dat niet-gevaccineerden ruim de helft van dat aantal voor zich nemen. Als je weet dat in die leeftijdsgroep liefst 84 procent gevaccineerd is, dan zie je dat de erg kleine groep niet-gevaccineerden véél besmettingen laat optekenen.
Ook is er een duidelijk leeftijdseffect: in de oudere groep van 85-plussers is het verschil tussen het aantal gevaccineerden en niet-gevaccineerden dat besmet raakt, iets minder groot. Je moet er wel rekening mee houden dat er nog méér mensen in die groep gevaccineerd zijn: zo’n 89%.
Alleen bij de 65- tot 84-plussers zijn er meer besmettingen veroorzaakt door gevaccineerden dan niet-gevaccineerden.
De ziekenhuisopnames
Het vaccin beschermt je ook duidelijk tegen ziekenhuisopname. In Vlaanderen liggen er 7 keer meer niet-gevaccineerde 18- tot 64-jarigen in het ziekenhuis dan gevaccineerden. Ook hier onthouden dat in Vlaanderen 90% van deze leeftijdsgroep gevaccineerd zijn. Dat wil zeggen dat uit een véél kleinere pool van niet-gevaccineerden toch véél meer mensen naar het ziekenhuis moeten met coronaklachten.
Ook hier speelt hetzelfde leeftijdseffect. Bij de 65- tot 84-jarigen liggen er 3 keer meer niet-gevaccineerden in het ziekenhuis dan gevaccineerden en bij de 85+’ers gaat het ruwweg om dubbel zoveel niet-gevaccineerden. Maar ook hier: in een groep die voor 93% gevaccineerd is, gaan verhoudingsgewijs véél meer mensen die niet-gevaccineerd zijn naar het ziekenhuis.
Het risico om op intensieve zorgen te belan
Ook in deze tabel zie je dezelfde effecten als bij de besmettingen en ziekenhuisopnames. Omdat het om minder grote aantallen gaat in absolute cijfers, moeten we met de incidentie per 100.000 opnames wel een beetje opletten, waarschuwen de wetenschappers in het rapport. Concreet: slechts enkele opnames kunnen de cijfers fors de hoogte instuwen
21-11-2021 om 13:31
geschreven door Gust Adriaensen
18-11-2021
Jaarrapport Katholieke Kerk
Zopas is het jaarrapport over de Katholieke Kerk in België in 2020, verschenen.
Klik op onderstaande link voor de voornaamste elementen uit dat rapport.
18-11-2021 om 16:22
geschreven door Gust Adriaensen
16-11-2021
Schande!
Dat de EU nauwelijks aandacht kan of wil opbrengen voor de duizenden haveloze mensen, mannen, vrouwen, kinderen, die in onmenselijke omstandigheden gevangen gehouden worden aan de grens tussen Wit-Rusland en Polen, is een pure schande en een gigantische aantasting van de zgn. Europese normen en waarden.
Het is een schande, een misdaad tegen de menselijkheid, dat er al niet lang efficiënte en massale hulp voor onderdak, voedsel, hygiëne en medische zorg op gang gekomen is.
Het is een schande voor onze joods-christelijke beschaving dat de christenen, katholieken en orthodoxen, niet met kracht die situatie aanklagen, de politieke leiders onder druk zetten om hulpactie te ondernemen.
Het is een schande dat de religieuze leiders nalaten de veroordeling van dergelijke massamarteling van de daken te schreeuwen.
Het is een schande dat zovele mensen, in hun angst voor migratie, ermee instemmen, ja, het zelfs toejuichen, dat weerloze mensen op een mensonwaardige manier worden behandeld, worden opgejaagd, worden vastgezet.
16-11-2021 om 08:16
geschreven door Gust Adriaensen
Bisschop Bonny in 'Winteruur'
In 'Winteruur' op Canvas, nodigt Wim Helsen interessante gasten uit voor een gesprek over hun favoriete tekst.
Bisschop Johan Bonny kiest voor 'Houtekiet' van Gerard Walschap.
'Hij zat daar niet te prevelen of kruistekens te maken. Hij keek rustig over de velden en in de lucht. En hij voelde zich een met die oneindigheid, waarin onvatbaar voor woorden en gedachten, dat fijne raadsel zweeft, dat ons allen boeien blijft ...'
16-11-2021 om 08:12
geschreven door Gust Adriaensen
14-11-2021
'Wij zijn maar cheerleaders'
Bart Sturtewagen omschrijft in De Standaard van 12 november, twee voor Vlaanderen pertinente elementen in de klimaatcrisis.
Op het wereldklimaatpodium is België, is Vlaanderen, een irrelevante figurant, een cheerleader. En 'we bevinden ons in de irreële fase waarin velen denken dat de lasten op anderen kunnen worden afgewenteld terwijl de sterksten de lusten naar zich toehalen'.
Dat speelt zich ook af op het mondiale niveau, maar in zakdoek Vlaanderen valt dat getouwtrek om de eigen welvarende positie niet te laten aantasten door klimaatmaatregelen, wellicht nog scherper op.
Want de essentie van een afdoende beheersing van de klimaatverandering, is te vinden in het terugdringen van onze productie-consumptie-winsthonger. En voor die duidelijke communicatie, is elke minister, elke politicus, elke politieke partij, bevreesd als voor de dood.
Ook de media dragen hier een zware verantwoordelijkheid. Al te lang hebben zij achter de feiten en de waarschuwingen hebben aangehold of ze hebben ze geminimaliseerd. Dat doen ze niet voor sommige andere thema's. Integendeel. Is de verklaring te vinden in het feit dat in de klimaatcrisis, ook voor de media, belangrijke economische en financiële belangen meespelen?
14-11-2021 om 07:45
geschreven door Gust Adriaensen
12-11-2021
'Hoe te leven op de ruïnes van het kapitalisme'
Stefan Hertmans: 'Hoe te leven op de ruïnes van het kapitalisme' in De Standaard der Letteren van 6 november:
'De neoliberale lijn die zich tot grondstroom had verklaard, deed vrij snel de onderste regionen van onze samenleving in de problemen belanden. De armoede nam toe, de radeloosheid ook. Het nieuwe proletariaat bestond plots ook uit jonge mensen van heel diverse origine die zich met een brommertje of bakfiets de ziel uit het lijf reden om bestellingen aan huis te leveren, of om met hun eigen amper afbetaalde wagen een cent bij te verdienen – niet opgevangen door enige vakbond, vielen ze onbeschermd ten prooi aan wetten van multinationals die ongrijpbaar blijven voor een rechtvaardige werkethiek.'
12-11-2021 om 20:37
geschreven door Gust Adriaensen
'Dat ze dan een Tesla kopen!'
De meest confronterende zinnetjes in Ive Marx' column in De Standaard van 8 november, zijn de volgende: 'De machthebbers durven nog lang niet te zeggen waar het op staat, namelijk dat we onze levensstijl vaarwel mogen wuiven als we de klimaatopwarming echt willen afremmen. Ze hebben vooral moeite met de meest ongemakkelijke waarheid: wie het al niet breed heeft, wacht nog grotere miserie'. Marx heeft het bij het rechte eind. Ons milieu, onze aarde, kunnen maar gered wanneer we afstand nemen van het huidige neoliberale kapitalisme, waarvan productie, consumptie, winstbejag de essentie vormen. Het is duidelijk dat de machthebbers, de ‘haves’, vooral denken aan maatregelen die hun materiële positie niet fundamenteel aantasten. Dat de ‘have-nots’ nog dieper in de miserie geraken, zal ze worst wezen
In zijn 'groene encycliek' formuleerde paus Franciscus het in 2015 al glashelder: ‘De bedreigingen die voortvloeien uit ongelijkheid en de vernietiging van het milieu zijn met elkaar verbonden en moeten dus samen aangepakt worden. De aanpak van de milieuproblematiek mag zich niet beperken tot economische, wetenschappelijke of technische oplossingen. We moeten onze omgang met de natuur radicaal veranderen, en dat veronderstelt een dieper liggende motivatie. Die komt voort uit verbondenheid met de naaste (in het bijzonder de arme), met de kosmos en met de Schepper. In het hart van deze integrale ecologie staat de oproep tot dialoog en een nieuwe solidariteit, waarin welzijn - en niet winst - de belangrijkste waarde is in de zoektocht naar het algemeen belang’.
Ook uit het pauselijk document blijkt overduidelijk dat we afstand moeten nemen van de huidige productie-, consumptie- en winstobsessie. Die 'bekering' houdt natuurlijk een verlies aan (westerse) materiële welvaart in.
12-11-2021 om 10:37
geschreven door Gust Adriaensen