Een weekend in het teken van de Wereldjongerendagen
Besten
De pastorale eenheid H. Augustinus wil de zomervakantie inzetten met speciale aandacht voor de jeugd: We verwelkomen tijdens de weekendvieringen enkele jonge mensen, die binnenkort naar Lissabon vertrekken om deel te nemen aan de wereldjongerendagen.
- Tijdens de vieringen in Retie, Witgoor en Dessel komen de zusters van de zaden van het woord uit Tongerlo, die een groep jonge mensen gaan begeleiden naar de wereldjongerendagen
- Zondag in de eucharistieviering van 11 uur in Retie komt ook Irene, die uit Retie naar de Wereldjongerendagen gaat met IJD, vertellen over haar reisplannen.
We willen hen als parochiegemeenschap graag ondersteunen, voor hen bidden en hen een goede reis wensen. We hopen op jullie talrijke aanwezigheid!
Fijne zomervakantie!
Vriendelijke groeten
Caroline Decanniere,
parochieassistente
29-06-2023 om 17:11
geschreven door Gust Adriaensen
28-06-2023
Werkweek abdijbibliotheek Postel
Al twee jaar wordt er door een aantal vrijwilligers, onder leiding van pater Nicolaas, met volharding gewerkt aan een grote schoonmaak en wiedactie én digitale inventarisering van de rijke abdijbibliotheek van Postel .
Van 7 augustus tot 11 augustus wordt er een werkweek in de abdijbibliotheek voor kandidaat-vrijwilligers georganiseerd. Graag meer info? Zin om deel te nemen? Aanmelden bij Pater Nicolaas : nicolaasgorts@hotmail.com
28-06-2023 om 10:16
geschreven door Gust Adriaensen
22-06-2023
Luc Terlinden (54) volgt Jozef De Kesel op als aartsbisschop
Voor het eerst in bijna een eeuw (sinds kardinaal Van Roey in 1926) wordt een priester die nog geen bisschop is, benoemd tot aartsbisschop. Brusselaar Luc Terlinden is dan ook nog niet erg bekend bij het grote publiek. Met hem krijgen we meteen een heel jonge aartsbisschop: in oktober wordt hij pas 55 jaar. Een steile carrière voor iemand die net heel eenvoudig in het leven staat als lid van de priesterfraterniteit van Charles de Foucauld, een Franse priester die in het begin van de 20ste eeuw onder de Toearegs in Algerije ging leven.
In 2021 werd hij vicaris-generaal voor het aartsbisdom Mechelen-Brussel. Hij kent het reilen en zeilen er dus al goed.
Terlinden zette pas na zijn studies economie en werkervaring in het onderwijs de stap naar het seminarie. Hij was 31 toen hij tot priester werd gewijd. Daarna volgde hij een specialisatie in moraaltheologie in Rome. Voor zijn doctoraatsthesis bestudeerde hij geschriften van spirituele meesters als Charles Taylor en John Henry Newman. Hij deed pastorale ervaring op in parochies en de jongerenpastoraal, waar hij een blijvend engagement aan overhoudt voor de Brusselse Marollen en voor jongeren (in de studentenpastoraal in Louvain-La-Neuve en als medeoprichter van Pôle Jeunes XL in Elsene). In 2017 werd hij president van het Franstalig diocesaan seminarie en lid van de bisschopsraad.
Rechterhand De Kesel
Als vicaris-generaal van het aartsbisdom Mechelen-Brussel werd Luc Terlinden in 2021 de rechterhand van kardinaal Jozef De Kesel en een centrale figuur in het aartsbisdom. Sindsdien woont hij samen met zijn teckel Oscar in Mechelen.
Mensen die hem goed kennen, noemen hem een briljante, collegiale en hardwerkende man, die zich broederlijk opstelt en ook af en toe kan stoppen om van het leven te genieten.
In een interview in Kerk & Leven (7 april 2021) vertelde Terlinden dat de Wereldjongerendagen in Rome in het jaar 2000 een ingrijpende ervaring voor hem waren, net als een militaire Lourdesbedevaart tijdens zijn dienstplicht. Hij kreeg het geloof met de paplepel ingegoten en overwoog al vroeg de mogelijkheid om priester te worden, maar de celibaatsverplichting deed hem twijfelen.
Synode over synodaliteit
Als aartsbisschop wacht Terlinden alvast de deelname aan de synode over synodaliteit in Rome. Kardinaal De Kesel speelde op de continentale synode een belangrijke rol door zijn inbreng over de omgang met de moderne, geseculariseerde samenleving en als brugfiguur. We mogen ervan uitgaan dat zijn opvolger ook die fakkel overneemt.
De verdieping van de geest van synodaliteit gaat hem zeer ter harte.
Dat liet de persdienst van het aartsbisdom al weten bij zijn vorige benoeming. En dat blijkt ook uit zijn visie op het priesterschap: ‘Het priesterschap is allereerst een dienst van eenheid en verzoening aan de gemeenschap. Zelf kan ik bogen op mooie ervaringen met gemengde teams van mannen en vrouwen in de pastoraal. Vandaag zijn er pastoors die een vrouw als hiërarchische overste hebben. Dat brengt ons naar de kern van het priesterschap als teken van Gods Liefde.’ (Kerk & Leven, 9 april 2021)
Over het celibaat zei hij: ‘We leren ook steeds meer dat priesterschap en celibaat niet per se hetzelfde zijn. Ik geloof in de grote waarde van het celibaat, maar we vergeten vaak dat de roeping tot het celibaat een uitzondering is.
De media focussen sterk op het celibataire priesterschap, maar onze Kerk heeft in haar schoot diverse roepingen.
Het komt nu erop aan samen op weg te gaan.’
In september wacht Luc Terlinden eerst de bisschopswijding, om op 3 september zijn taak als aartsbisschop te kunnen opnemen. Kardinaal De Kesel kan dan eindelijk met welverdiend pensioen.
Klik op onderstaande link voor het eerste interview met de nieuwe aartsbisschop.
22-06-2023 om 12:43
geschreven door Gust Adriaensen
20-06-2023
Vragen bij de transitie (2)
Bij vele mensen rijst de vraag of bij het bepalen van de omvang der broeikasemissies het gehele plaatje wel onder de loep wordt genomen. De broeikasuitstoot en ruimer de grondstoffenexploitatie die nodig zijn voor productie, vervoer, installatie, ontmanteling, stockering/recyclering van bv. de verwarming/isolatie van gebouwen, komen nauwelijks in het verhaal voor. Zijn daar al betrouwbare studies over?
Het is duidelijk dat door het gebrek aan informatie daarover, het scepticisme bij een groter wordend publiek groeit. De afwezigheid van dergelijke studies of -nog erger- het bewust achterhouden van info omtrent de totale problematiek, voedt de achterdocht omtrent de uiteindelijke resultaten en bedoelingen van de Grote Overschakeling.
Kritische vragen bij de transitie worden bovendien direct weggezet als een uiting van geloof in doofpotoperaties en samenzweringen of van een extreem rechtse mens- en maatschappijvisie. Dat is uitermate onwetenschappelijk. Ondertussen blijven talloze mensen op hun honger: hoe zit het echt met de emissiebalans als het hele plaatje in rekening wordt gebracht.
Een andere kwestie die helemaal niet belicht wordt: verstoort de overheidssteun voor bv. isolatie niet in hoge mate het duurzaamheidsstreven. Voor hoeveel procent van de mensen zijn 'duurzaamheidsingrepen' interessant omwille van de centen, of worden ze aangevoeld als een overheidsverplichting.
Een andere vraag die wetenschappers vaak angstvallig uit de weg gaan: zullen al deze transitiemaatregelen ervoor zorgen dat de klimaatopwarming en de destructie van de planeer gestopt worden zonder dat de westerse wereld en de welstellende lagen in de rest, hun productie-consumptie-winstmodel drastisch moeten herzien?
20-06-2023 om 14:56
geschreven door Gust Adriaensen
Vragen bij de transitie
De gigantische vervuiling en energieproductie die nodig zijn voor de ontginning van materialen, realisering, vervoer, installatie, enz. van al die 'duurzame' toestellen en bouwtechnieken, worden al jaren onder de mat geveegd.
Architect Luk Deleu schreef in 2021: 'Ik ben een grote tegenstander van gebouwen isoleren. Ik vind dat belachelijk. Maar écht belachelijk, hè. Je wilt toch niet weten hoeveel koolstof er al geproduceerd is om dat isolatiemiddel te maken? En je wilt toch ook niet weten wat ze over 30 jaar gaan doen met al dat isolatiemateriaal dat daar op een hoop zal liggen? Dat wordt hetzelfde verhaal als asbest.'
20-06-2023 om 14:47
geschreven door Gust Adriaensen
18-06-2023
De hypocrisie van de media
Al vaak is het gebeurd dat er een golf van sympathie te constateren valt in de media wanneer een BV zich out.
Uit de kast komen, wordt dan geroemd als moedig, exemplarisch en bevrijdend voor andere mensen die worstelen met hun geaardheid en met de gevreesde reactie van eigen omgeving en van de ruimere samenleving.
Merkwaardig genoeg, is dat nu niet het geval. Rousseau wordt net niet met pek en veren de woestijn in gestuurd.
Waarom dat verschil? De enige verklaring lijkt me het politieke succes van Rousseau te zijn. Dat wekt bij tegenstanders afgunst. En deze outing en een roddelcampagne bieden de mogelijkheid, een poging te doen om de politicus en de politieke partij en maatschappijvisie die hij leidt en vertegenwoordigt, te beschadigen.
18-06-2023 om 15:10
geschreven door Gust Adriaensen
15-06-2023
'Extreme rijkdom stopt voor niets of niemand'
In 'Visie' van 15 juni 2023 verscheen een interview met zuster Jeanne Devos en auteur Paul Goossens.
Enkele citaten:
-Paul Goossens:
'Ongelijkheid is veel meer dan de graaizucht van de allerijksten. Het is een geheel van gewoontes, wetten, rechten, en geschiedenis. Een uitgewerkt systeem om de kloof tussen arm en rijk alsmaar te vergroten.'
'In België bezit de rijkste tien procent nu 60 procent van het vermogen, bleek recent uit cijfers van de Nationale Bank. Wereldwijd heeft de rijkste één procent zo'n 45% van alle rijkdom in handen.'
-Jeanne Devos:
'Ongelijkheid betekent uitsluiting, dat begint al van bij de geboorte. Wij wekrten met slachtoffer van kinderhandel en kinderarbeid, en wilden een kinderrechtenbeweging opstarten in Mumbai (India). Eerst geloofde ik maar moeilijk dat de kinderen zouden durven opkomen voor hun recht om naar school te gaan. Ze waren het gewoon om in de huizen van de rijken te werken en daar mochten ze de boeken van de kinderen des huizes niet aanraken. Ze waren gekomen om te werken, niet om te leren. Dat was hen zo ingepeperd. Toch zeiden ze na een tijdje tegen me: 'Didi, ik mag ook naar school. Want wij zijn nu zoals alle kinderen'. Fantastisch'
15-06-2023 om 15:51
geschreven door Gust Adriaensen
14-06-2023
Meer mensen aan het werk?
Meer mensen aan het werk: het klinkt logisch als oplossing voor alle economische problemen, maar zo eenvoudig zit het volgens Ive Marx niet in elkaar (DS 13 juni). Inderdaad.
Uit een studie van 2007 (wellicht zijn er ook recentere) 'Over arbeidsvolume en arbeidsduur in Vlaanderen en Europa' van Maarten Tielens en Wim Herremans (Steunpunt WSE ), blijkt dat de verschillen in werkgelegenheidsgraad tussen België en buurlanden verwaarloosbaar zijn, als je rekening houdt met de deeltijdse arbeid. Daarop wijst ook Marx.
Een zinnetje als 'Onze lage werkgelegenheidsgraad betekent niet zozeer dat er te weinig wordt gewerkt (hoewel dat ook wel zo is)', roept toch wel vragen op. Als je hem vergelijkt met andere Europese landen, is dat niet zo. Marx relativeert die 'lage werkgelegenheidsgraad ook. Waarom hij er dan aan toevoegt 'hoewel dat ook wel zo is', is me een raadsel.
Bovendien hekelt Marx de werkgelegenheidsgraad als een 'maniakale obsessie', als een 'politieke fetisj'. Maar hij slaagt er niet in het thema 'werkgelegenheid' te benaderen en te beoordelen vanuit andere perspectieven dan die van de traditionele, kapitalistische obsessies van de westerse economie, waarin meer productie leidt tot meer winst.
14-06-2023 om 17:34
geschreven door Gust Adriaensen
08-06-2023
'God is terug op de Vlaamse buis' (2)
(2)
Een overduidelijke illustratie van die 'desinteresse en onwetendheid' in de geschreven Vlaamse pers, is te vinden in De Standaard van 7 juni.
Daarin verscheen een artikel met als titel 'de vijf levenslessen van Nathalie Basteyns', hoofdpersoon van 'Mirakel n°71'.
Hoewel de reeks 'Mirakel n°71' gebaseerd is op (de zoektocht naar) religie, geloof, God, en er prachtige religieuze getuigenissen in voorkomen, ook van de hoofdpersoon zelf, slaagt de auteur van het artikel erin met geen woord daarover te reppen!
08-06-2023 om 14:43
geschreven door Gust Adriaensen
'God is terug op de Vlaamse buis'
Tertio van 7 juni constateert , onder de titel 'God is terug op de Vlaamse buis' , dat de vrt en de Vlaamse commerciële zender GoPlay de jongste tijd ronduit goede reeksen aan godsdienstige onderwerpen wijden. Inderdaad.
Het weekblad vermeldt de reeksen MIRAKEL n°71, SJALOOM ALLEMAAL en MIJN GOD. Ze zijn nog altijd online te bekijken op VRTmax en GoPlay. Echt de moeite. 'Godsdienst wordt niet afgedaan als een relict uit onderontwikkelde tijden', aldus Tertio. Religie is belangrijk en zingevend in mens en samenleving.
Tertio voegt eraantoe: 'Maar de geschreven Vlaamse pers blijft ter zake uitblinken in desinteresse en onwetendheid'. Inderdaad. Een schande voor de geschreven Vlaamse pers.
08-06-2023 om 08:21
geschreven door Gust Adriaensen
02-06-2023
Open-Kerkendag Schoonbroek
Beste allemaal,
Op zaterdag 3 en zondag 4 juni zal Schoonbroek ook deelnemen aan Open Kerkendag.
Bijkomend houden we een tentoonstelling van meer dan 150 nieuwjaarsbrieven van begin 1900 tot nu!
Verder kan je een bezoekje brengen aan onze zolder EN de torenspits. Hiervoor passeer je, letterlijk, onder de kerkklokken.
De geïnteresseerden van onze totale restauratie kunnen doorlopend een film bekijken waar deze werken stap voor stap in zijn vastgelegd.
Uniek is ook de verkoop van enkele schaliën (150 jaar oud) van de kerk voor restauratie. Deze schaliën zijn door Marleen voorzien van een leuke spreuk.
Met het mooie weer in het vooruitzicht zal het ook leuk vertoeven zijn in onze bar.
Alvast allemaal welkom op ons gratis evenement.
In bijlage alvast enkele sfeerfoto's.
Namens Kerkfabriek Sint-Job en de plaatselijke geloofskern,
Erik Leysen
02-06-2023 om 18:48
geschreven door Gust Adriaensen
31-05-2023
Cathy Berx
Cathy Berx, gouverneur van Antwerpen:
'Het ergste is nog dat de gevolgen van weersextremen en oorlogen het meest verwoestend zijn voor wie er het minst voor verantwoordelijk is'.
31-05-2023 om 16:26
geschreven door Gust Adriaensen
29-05-2023
Open-Kerkendag Schoonbroek
De Sint-Jobparochie neemt deel aan de Open-Kerkendag op 3 en 4 juni. Er is een doorlopende filmvoorstelling over de restauratie van de kerk. Kerktoren en zolder kunnen bezocht worden. Het prachtige retabel van Sint-Job kan je beter leren kennen. En bewonder vol nostalgie nieuwjaarsbrieven van 1900 tot heden. Van al die mooie en spannende dingen krijg je wellicht dorst. Geen nood in de gezellige en mooie pastorietuin is een bar voorzien.
Een organisatie van kerkraad en parochie Sint-Job.
29-05-2023 om 09:41
geschreven door Gust Adriaensen
28-05-2023
Minister Verlinden: 'Geloof is heel zinvol'
Minister Verlinden in De Zondag van 28 mei:
'Het is Pinksteren vandaag en dan zetten wij graag een christendemocratisch boegbeeld voor onze bandopnemer. Of Annelies Verlinden, minister van Binnenlandse Zaken, de betekenis kent van deze feestdag? Jawel, zo blijkt. 'We vieren de terugkeer van de Heilige Geest in de vorm van vurige tongen. Een mooi verhaal van mensen die opnieuw houvast vinden. Het is ook een belangrijk verhaal voor mij persoonlijk: omdat ik ook zelf de nood voel aan hoevast en aan rituelen om af en toe te ontsnappen aan de hectiek van mijn leven. Ik vind geloof heel zinvol om betekenis te geven aan wat je doet.'
Haar diepgaande antwoord verrast mij. Er zijn partijgenoten van haar -niet de minsten- die zich bijna schamen voor het geloof. 'Als ik aan mensen vertel dat ik naar de kerk ga, dan kijken zij raar op. Dat heeft vooral te maken met wat erbinnen de Kerk als instituut gebeurd is. Ik probeer te kijken naar de dieperliggende boodschap. De waarden die in de verhalen van het christendom zitten, zijn inpirerend voor mij. Verbinding maken met de ander, zich engageren: dat zijn de waarden die zin geven aan mijn leven.'
Ze vertelt bevlogen over de korte ontmoeting die ze enkele weken geleden had met paus Franciscus.
'Ik was in Rome voor een vergadering met mijn Italiaanse collega over de strijd tegen de maffia. Ik heb zelf gepolst of ik de paus kort kon spreken, die man is al langer een inspiratiebron voor mij. Ik heb hem gevraagd om ons te blijven inspireren op onze zoektocht naar menselijkheid in deze complexe wereld. Hij wou dat graag blijven doen, op voorwaarde dat wij voor hem blijven bidden. Ik heb nood aan deze momenten van inspiratie en rust. Ik haal daar veel kracht uit.'
28-05-2023 om 14:50
geschreven door Gust Adriaensen
27-05-2023
Een bonus voor leraar-specialisten?
Opgelet, leraar-specialisten in spe!
De houdbaarheidsperiode is slechts 3 jaar! Daarna ben je leraar-specialist af. Tenzij de leerlingen, hierin subtiel opgejut door jaloerse leraar-niet-specialisten, de leraar-specialist echt niet kunnen pruimen en hem/haar al eerder de klas hebben uitgedragen.
Hoe moet het jezusmina verder na 3 jaar? Het tweede deel van je etiket wordt eraf geknipt en dan sta je daar, enkel nog bedekt met je sjofele leraarsplunje.Meewarig én grinnikend zullen de collega's in de leraarskamer, de lieve leerlingen in de klaslokalen, de betweterige ouders aan de schoolpoort sissen, fluisteren, ginnegappen: 'Ecce, een keizer(in) (bijna) zonder kleren.Eens was hij/zij een specialist. Na luttele tijd speelde hij/zij het specialisme kwijt, ocharme'.
De tragiek voor dergelijke specimens van het lerarendom is onvoorstelbaar.
Als het dan toch moet van de minister-specialist, dit voorstel: elke leraar is uiteraard een specialist. Maak er leraar-specialisten-specialisten of leraar- specialisten (bis) van.
27-05-2023 om 09:04
geschreven door Gust Adriaensen
26-05-2023
Remedie tegen onbehagen en eenzaamheid
'Wat is het politieke antwoord op onbehagen en eenzaamheid', vraagt Ruben Mooijman in DS van 25 mei zich af.
Mooijman is de zoveelste die de al zo lang bekende kenmerken en oorzaken van het zich niet goed in zijn vel voelen, opsomt. Aan de remedie die hij ziet, besteedt hij welgeteld twee woorden: warme samenleving. Helemaal akkoord.
Waarom start hij daar niet mee en brengt hij in de rest van zijn artikel niet een aantal concrete middelen onder woorden?
Waarom weidt hij niet uit over bv. het belang van het buurt- en verenigingsleven, van religie, van inzet voor armen en hulpbehoevenden, enz.?
Waarom schrijft hij niet duidelijk, onomwonden, dat het beleid het middenveld krachtdadig moet steunen, dat de kerkgemeenschappen sterke impulsen moeten krijgen, dat we vrij en vrank en gesteund door de media moeten durven opkomen voor onze vereniging, voor onze religieuze overtuiging en gebruiken?
Waarom beklemtoont hij niet dat het goed is voor onze mentale gezondheid dat we in buurt, vereniging of kerkgemeenschap samenkomen en ons richten op en werken voor zaken die buiten ons eigen belang, belangrijk zijn voor de gemeenschap?
26-05-2023 om 09:16
geschreven door Gust Adriaensen
22-05-2023
Begrijpend lezen
In de discussie omtrent het niveau van 'begrijpend lezen', wordt veel aandacht besteed aan de 'thuistaal'. Als die 'thuistaal' anders is dan de officiële taal in Vlaanderen, wordt die situatie beschouwd als een van de belangrijkste oorzaken van de leesproblemen.
Het is opmerkelijk dat bijna niemand, ook de onderwijsspecialisten niet, en zeker de politici niet, zich de moeite getroosten om 'thuistaal' precies te definiëren. Maar het is wel duidelijk dat in deze context in de eerste plaats gedacht wordt aan de moedertaal van migranten uit Afrika en Oost-Europa.
Dat roept vragen op. Hebben het Engels, Duits, Frans, Spaans, talen die als 'thuistaal' gebruikt worden, ook een negatieve invloed op de leesvaardigheid? Of vullen vooral politici van rechts tot extreem-rechts het begrip verengend en discriminerend in als volgt: thuistaal is alleen nefast voor het onderwijsniveau, wanneer het gaat om de taal van Arabische, Afrikaanse, Oost-Europese laaggeschoolde migranten?
Het is nogal doorzichtig dat politici en heel wat mensen, wat graag,de oorzaak van het lage leesniveau , bij een 'falend migratiebeleid' leggen. Op die manier kunnen ze (de zwakste) migrantenfamilies de schuld geven van de zwakke leeskwaliteiten, ook van het 'eigen volk'. Aan de thuistaal van de welgestelde expats zie ik ze nog niet direct veel aandacht geven.
De onderliggende redenering, is dan het volgende syllogisme: het leesniveau is slecht, de oorzaak zit in de thuistaal van migranten die we liever kwijt dan rijk zijn, de oplossing is: hou ze buiten of stuur er zo veel mogelijk terug.
Een andere selectieve, verengende benadering van 'thuistaal' is, dat ten behoeve van het 'eigen volk', met geen woord gekikt wordt over de 'thuistaal' van de grote meerderheid der autochtone Vlamingen.
In de 'Vlaamse thuis', maar ook op de speelplaatsen en in de leraarskamers, tieren de dialecten en tussentalen welig. Zou die 'thuistaal' ook een negatief effect hebben op 'begrijpend lezen'?
22-05-2023 om 21:33
geschreven door Gust Adriaensen
21-05-2023
Over Postelse abdijkaas en de kaas-en streekproductenmarkt
Over Postelse abdijkaas en de kaas-en streekproductenmarkt
Komt kaas voor in de Bijbel? Jazeker, en wel een viertal keer in het Oude Testament, in het Nieuwe Testament is er geen sprake van …
In 1 Sam.17,18 lezen we dat David van zijn vader Isaï de opdracht krijgt om naast geroosterd graan en broden ook 10 kazen naar zijn broers te brengen in het legerkamp waar zij samen met koning Saul de Filistijnen bestrijden … In sommige Bijbelvertalingen ontmoeten we de kaas ook bij de profeet Ezechiël die namens God de slechte herders de wacht aanzegt met de woorden: ‘Ge eet de kaas (elders het vet), ge kleedt u met de wol, ge slacht het vetgemeste dier, maar weiden doet ge de beesten niet!’ (Ez. 34,3) Maar de mooiste kaas-tekst vinden we in het boek Job. In Job 10, 9-10 horen we Jobs antwoord aan Bildad waarin hij zich tot God richt met de woorden: ‘Bedenk: als aardewerk hebt Gij mij geboetseerd, en laat Ge mij nu vervallen tot stof? Gij hebt mij gevormd van melkachtig zaad, dat stremt als kaas, tot een lichaam van botten en spieren, bespannen met huid en vlees.’ Ja, kaas is in de Bijbel aanwezig, enerzijds als krachtig voedsel voor de strijdende mens, anderzijds als een prachtig beeld voor de mens als schepsel van God …
De geschiedenis van de Postelse Abdijkaas in een notendop … Abdijen maken nog steeds eigen abdijproducten. Maar in België is er slechts een trio abdijen dat nog een eigen kaasmakerij heeft: Westmalle, Orval en … Postel! Broeder Norbertus van Gorp begon in 1947 in Postel met kaasmaken … nadat hij zijn licht was gaan opsteken in de Trappistenabdij van Achel. De eerste kaas was de typische harde abdijkaas die nog steeds erg in de smaak valt. De leeftijd van de kaas (vanaf een half jaar) kan naar ieders believen gekozen worden. Vijftig jaar na de start, in 1997 verrees er een nieuwe kaasmakerij op het abdijdomein, met heel wat grotere productie- en opslagcapaciteit en met een nieuwe kaasmaker broeder Danny. Ondanks de modernisering geschiedt het kaasmaken zelf nog op een vrij artisanale wijze. Er kwamen ook nieuwe halfharde abdijkazen tot ontwikkeling, zoals de jonge kaas, de 6 tuinkruidenkaas, de kaas met Provençaalse kruiden, de fenegriekkaas (met notensmaak), de truffelkaas met de Italiaanse zwarte truffel, de bierkaas met het donkere Postelbier en, last but not least, de roodkorstkaas die als Raphaëlkaas op de markt kwam … Al deze lekkernijen kan u zich aanschaffen in de Abdijwinkel bij de Witte Poort, elke dag van 9.00 tot 17.00 u. (behalve op maandag). Smakelijk!
Pater Nicolaas
21-05-2023 om 17:29
geschreven door Gust Adriaensen
20-05-2023
Elke avond om 18 uur heeft in de abdijkerk van Postel (Mol), de avonddienst plaats. Iedereen is er welkom.
Het is een rustgevende gebedsdienst, die een half uur duurt. Hij bestaat uit een opeenvolging van hymnes, psalmen, een lezing en gebeden, stiltemomenten.
Samen met de norbertijnengemeenschap van Postel, de Vespers, zoals de gebedsdienst ook genoemd wordt, beleven, is een waardevolle ervaring.
20-05-2023 om 17:44
geschreven door Gust Adriaensen
18-05-2023
Gebuisd voor BEGRIJPEND LEZEN
'Doe er iets aan, godverdomme!', schreeuwt meneer Duyck in DS van 17 mei 2023. Wat dan, wat dan, professor? Wie in het lange artikel van Duyck over het pijnlijk lage niveau van begrijpend lezen in onze lagere scholen, effectieve recepten terugvindt, mag zijn/haar vinger opsteken. Want de professor in de cognitieve psychologie herkauwt nog maar eens de mogelijke oorzaken, waarvan een deel ook wel geregeld aan de toog te horen is.
Professor Van Den Branden, hoogleraar en leraren-opleider KU Leuven, formuleerde in DS van 4 april 2019, enkele voorstellen om het niveau van ‘begrijpend lezen’ op te krikken. Als Vlaanderen écht een regio met een leescultuur wil zijn, dan moet het een structureel beleid uitwerken, aldus de hoogleraar. Het is de moeite om dat artikel te herlezen en het te vergelijken met Duycks tekst.
Tegen de voorstellen van de heer Van Den Branden is weinig in te brengen. Gelijk heeft hij ook wanneer hij schrijft: 'Wat politici ook beweren, zij weten niet waarom leerlingen slechter scoren in begrijpend lezen'. En sommige politici hebben de voorbije dagen nogal wat beweerd.
We zijn nu vier jaar verder en DE vraag is natuurlijk of er iets gerealiseerd werd van de waardevolle voorstellen van de heer Van den Branden. Het belabberde niveau van de Vlaamse leerlingen, maakt het antwoord overduidelijk: niets.
Speelt daarin direct en vooral, (politieke) onwil of (didactische) onkunde mee? Ik denk het niet.
De grootste hindernis zit in de grondig gewijzigde maatschappelijke en culturele context. De lees-en schrijfcultuur die in ons onderwijs en in het culturele leven overheerste, is vanaf de jaren '60, '70, geleidelijk vervangen (overvleugeld) door een beeld- en sms-cultuur. Het zal verduiveld moeilijk zijn om die evolutie te keren.
Tegen die achtergrond, krijgt het optreden van sommige rechtse politici een ranzig en hypocriet randje. Is het niet merkwaardig dat de aanvallen op de 'culturele elite' en de 'intellectuelen' enerzijds én de pleidooien voor onderwijs dat zich concentreert op kennisoverdracht maar ook het beschuldigend aanduiden van de sterke aanwezigheid van migrantenkinderen als oorzaak van kwaliteitsvermindering anderzijds, vaak uit dezelfde politieke hoek komen?
En wat te denken over degenen die in de media en voor hun politieke achterban de streektaal of het 'verkavelingsvlaams' promoten of het zelf gebruiken én nu jeremiëren over het schabouwelijke niveau van het Nederlands?
18-05-2023 om 15:07
geschreven door Gust Adriaensen