'Wat is het politieke antwoord op onbehagen en eenzaamheid', vraagt Ruben Mooijman in DS van 25 mei zich af.
Mooijman is de zoveelste die de al zo lang bekende kenmerken en oorzaken van het zich niet goed in zijn vel voelen, opsomt. Aan de remedie die hij ziet, besteedt hij welgeteld twee woorden: warme samenleving. Helemaal akkoord.
Waarom start hij daar niet mee en brengt hij in de rest van zijn artikel niet een aantal concrete middelen onder woorden?
Waarom weidt hij niet uit over bv. het belang van het buurt- en verenigingsleven, van religie, van inzet voor armen en hulpbehoevenden, enz.?
Waarom schrijft hij niet duidelijk, onomwonden, dat het beleid het middenveld krachtdadig moet steunen, dat de kerkgemeenschappen sterke impulsen moeten krijgen, dat we vrij en vrank en gesteund door de media moeten durven opkomen voor onze vereniging, voor onze religieuze overtuiging en gebruiken?
Waarom beklemtoont hij niet dat het goed is voor onze mentale gezondheid dat we in buurt, vereniging of kerkgemeenschap samenkomen en ons richten op en werken voor zaken die buiten ons eigen belang, belangrijk zijn voor de gemeenschap?
26-05-2023 om 09:16
geschreven door Gust Adriaensen
22-05-2023
Begrijpend lezen
In de discussie omtrent het niveau van 'begrijpend lezen', wordt veel aandacht besteed aan de 'thuistaal'. Als die 'thuistaal' anders is dan de officiële taal in Vlaanderen, wordt die situatie beschouwd als een van de belangrijkste oorzaken van de leesproblemen.
Het is opmerkelijk dat bijna niemand, ook de onderwijsspecialisten niet, en zeker de politici niet, zich de moeite getroosten om 'thuistaal' precies te definiëren. Maar het is wel duidelijk dat in deze context in de eerste plaats gedacht wordt aan de moedertaal van migranten uit Afrika en Oost-Europa.
Dat roept vragen op. Hebben het Engels, Duits, Frans, Spaans, talen die als 'thuistaal' gebruikt worden, ook een negatieve invloed op de leesvaardigheid? Of vullen vooral politici van rechts tot extreem-rechts het begrip verengend en discriminerend in als volgt: thuistaal is alleen nefast voor het onderwijsniveau, wanneer het gaat om de taal van Arabische, Afrikaanse, Oost-Europese laaggeschoolde migranten?
Het is nogal doorzichtig dat politici en heel wat mensen, wat graag,de oorzaak van het lage leesniveau , bij een 'falend migratiebeleid' leggen. Op die manier kunnen ze (de zwakste) migrantenfamilies de schuld geven van de zwakke leeskwaliteiten, ook van het 'eigen volk'. Aan de thuistaal van de welgestelde expats zie ik ze nog niet direct veel aandacht geven.
De onderliggende redenering, is dan het volgende syllogisme: het leesniveau is slecht, de oorzaak zit in de thuistaal van migranten die we liever kwijt dan rijk zijn, de oplossing is: hou ze buiten of stuur er zo veel mogelijk terug.
Een andere selectieve, verengende benadering van 'thuistaal' is, dat ten behoeve van het 'eigen volk', met geen woord gekikt wordt over de 'thuistaal' van de grote meerderheid der autochtone Vlamingen.
In de 'Vlaamse thuis', maar ook op de speelplaatsen en in de leraarskamers, tieren de dialecten en tussentalen welig. Zou die 'thuistaal' ook een negatief effect hebben op 'begrijpend lezen'?
22-05-2023 om 21:33
geschreven door Gust Adriaensen
21-05-2023
Over Postelse abdijkaas en de kaas-en streekproductenmarkt
Over Postelse abdijkaas en de kaas-en streekproductenmarkt
Komt kaas voor in de Bijbel? Jazeker, en wel een viertal keer in het Oude Testament, in het Nieuwe Testament is er geen sprake van …
In 1 Sam.17,18 lezen we dat David van zijn vader Isaï de opdracht krijgt om naast geroosterd graan en broden ook 10 kazen naar zijn broers te brengen in het legerkamp waar zij samen met koning Saul de Filistijnen bestrijden … In sommige Bijbelvertalingen ontmoeten we de kaas ook bij de profeet Ezechiël die namens God de slechte herders de wacht aanzegt met de woorden: ‘Ge eet de kaas (elders het vet), ge kleedt u met de wol, ge slacht het vetgemeste dier, maar weiden doet ge de beesten niet!’ (Ez. 34,3) Maar de mooiste kaas-tekst vinden we in het boek Job. In Job 10, 9-10 horen we Jobs antwoord aan Bildad waarin hij zich tot God richt met de woorden: ‘Bedenk: als aardewerk hebt Gij mij geboetseerd, en laat Ge mij nu vervallen tot stof? Gij hebt mij gevormd van melkachtig zaad, dat stremt als kaas, tot een lichaam van botten en spieren, bespannen met huid en vlees.’ Ja, kaas is in de Bijbel aanwezig, enerzijds als krachtig voedsel voor de strijdende mens, anderzijds als een prachtig beeld voor de mens als schepsel van God …
De geschiedenis van de Postelse Abdijkaas in een notendop … Abdijen maken nog steeds eigen abdijproducten. Maar in België is er slechts een trio abdijen dat nog een eigen kaasmakerij heeft: Westmalle, Orval en … Postel! Broeder Norbertus van Gorp begon in 1947 in Postel met kaasmaken … nadat hij zijn licht was gaan opsteken in de Trappistenabdij van Achel. De eerste kaas was de typische harde abdijkaas die nog steeds erg in de smaak valt. De leeftijd van de kaas (vanaf een half jaar) kan naar ieders believen gekozen worden. Vijftig jaar na de start, in 1997 verrees er een nieuwe kaasmakerij op het abdijdomein, met heel wat grotere productie- en opslagcapaciteit en met een nieuwe kaasmaker broeder Danny. Ondanks de modernisering geschiedt het kaasmaken zelf nog op een vrij artisanale wijze. Er kwamen ook nieuwe halfharde abdijkazen tot ontwikkeling, zoals de jonge kaas, de 6 tuinkruidenkaas, de kaas met Provençaalse kruiden, de fenegriekkaas (met notensmaak), de truffelkaas met de Italiaanse zwarte truffel, de bierkaas met het donkere Postelbier en, last but not least, de roodkorstkaas die als Raphaëlkaas op de markt kwam … Al deze lekkernijen kan u zich aanschaffen in de Abdijwinkel bij de Witte Poort, elke dag van 9.00 tot 17.00 u. (behalve op maandag). Smakelijk!
Pater Nicolaas
21-05-2023 om 17:29
geschreven door Gust Adriaensen
20-05-2023
Elke avond om 18 uur heeft in de abdijkerk van Postel (Mol), de avonddienst plaats. Iedereen is er welkom.
Het is een rustgevende gebedsdienst, die een half uur duurt. Hij bestaat uit een opeenvolging van hymnes, psalmen, een lezing en gebeden, stiltemomenten.
Samen met de norbertijnengemeenschap van Postel, de Vespers, zoals de gebedsdienst ook genoemd wordt, beleven, is een waardevolle ervaring.
20-05-2023 om 17:44
geschreven door Gust Adriaensen
18-05-2023
Gebuisd voor BEGRIJPEND LEZEN
'Doe er iets aan, godverdomme!', schreeuwt meneer Duyck in DS van 17 mei 2023. Wat dan, wat dan, professor? Wie in het lange artikel van Duyck over het pijnlijk lage niveau van begrijpend lezen in onze lagere scholen, effectieve recepten terugvindt, mag zijn/haar vinger opsteken. Want de professor in de cognitieve psychologie herkauwt nog maar eens de mogelijke oorzaken, waarvan een deel ook wel geregeld aan de toog te horen is.
Professor Van Den Branden, hoogleraar en leraren-opleider KU Leuven, formuleerde in DS van 4 april 2019, enkele voorstellen om het niveau van ‘begrijpend lezen’ op te krikken. Als Vlaanderen écht een regio met een leescultuur wil zijn, dan moet het een structureel beleid uitwerken, aldus de hoogleraar. Het is de moeite om dat artikel te herlezen en het te vergelijken met Duycks tekst.
Tegen de voorstellen van de heer Van Den Branden is weinig in te brengen. Gelijk heeft hij ook wanneer hij schrijft: 'Wat politici ook beweren, zij weten niet waarom leerlingen slechter scoren in begrijpend lezen'. En sommige politici hebben de voorbije dagen nogal wat beweerd.
We zijn nu vier jaar verder en DE vraag is natuurlijk of er iets gerealiseerd werd van de waardevolle voorstellen van de heer Van den Branden. Het belabberde niveau van de Vlaamse leerlingen, maakt het antwoord overduidelijk: niets.
Speelt daarin direct en vooral, (politieke) onwil of (didactische) onkunde mee? Ik denk het niet.
De grootste hindernis zit in de grondig gewijzigde maatschappelijke en culturele context. De lees-en schrijfcultuur die in ons onderwijs en in het culturele leven overheerste, is vanaf de jaren '60, '70, geleidelijk vervangen (overvleugeld) door een beeld- en sms-cultuur. Het zal verduiveld moeilijk zijn om die evolutie te keren.
Tegen die achtergrond, krijgt het optreden van sommige rechtse politici een ranzig en hypocriet randje. Is het niet merkwaardig dat de aanvallen op de 'culturele elite' en de 'intellectuelen' enerzijds én de pleidooien voor onderwijs dat zich concentreert op kennisoverdracht maar ook het beschuldigend aanduiden van de sterke aanwezigheid van migrantenkinderen als oorzaak van kwaliteitsvermindering anderzijds, vaak uit dezelfde politieke hoek komen?
En wat te denken over degenen die in de media en voor hun politieke achterban de streektaal of het 'verkavelingsvlaams' promoten of het zelf gebruiken én nu jeremiëren over het schabouwelijke niveau van het Nederlands?
18-05-2023 om 15:07
geschreven door Gust Adriaensen
16-05-2023
Steun Kerknet -Kerk&Leven
Afgelopen maand bezochten 305.000 mensen Kerknet en over heel 2022 waren het er net geen 2 miljoen!
Het is niet vanzelfsprekend dat wij in Vlaanderen beschikken over sterke en creatieve christelijke mediakanalen.
Onze mediamerken maken momenteel een belangrijke transitie door. Kerknet en Kerk & Leven hebben nu één redactie. Gebundelde krachten moeten onze katholieke media klaarstomen voor de toekomst.
Dat kan niet zonder jouw steun en die van zoveel mogelijk mensen!
Giften zijn, naast abonnementen, echt noodzakelijk voor onze werking. Dankzij jouw hulp krijgen onze vele lezers elke dag een portie levensnoodzakelijk goed nieuws!
Je kan ook het bedrag van jouw keuze overschrijven op rekening van:
vzw Kerk en Media
Halewijnlaan 92, 2050 Antwerpen
BE98 7360 0734 5893 (BIC: KRED BE BB)
Met gestructureerde mededeling +++000/2023/00065+++
Met een warme groet en een welgemeend dankjewel.
De eengemaakte redactie Koen Vlaeminck - Hoofdredacteur Kerknet en Kerk & Leven Laurence Festraets - CEO
16-05-2023 om 22:06
geschreven door Gust Adriaensen
14-05-2023
De canon: een didactisch instrument
Er is zoveel gekrakeel over de canon van Vlaanderen dat je haast zou vergeten wat voor een geweldig instrument hij is voor het geschiedenisonderwijs, schrijft Koen Cools (Lerarenopleider/historicus Thomas More Hogeschool en Universiteit Antwerpen) in De Standaard.
Koen Cools toetst De Canon van Vlaanderen aan de visie van de Nederlandse pedagoog Biesta op de functies van het onderwijs. Cools' conclusie: de Canon is een geweldig instrument voor het geschiedenisonderwijs. Mooi.
Elk jaar verschijnen er erg geslaagde en minder geslaagde 'instrumenten voor het onderwijs'. Die wekken helemaal geen beroering, krijgen amper aandacht. Ze verschijnen en verdwijnen. Dat zal ook met de Canon het geval zijn.
Maar het verschil is dat er voorafgaand aan en bij het verschijnen, de Canon een hot item was. Dat is alleen maar te verklaren doordat hij op bestelling van de politiek tot stand gekomen is , en dan nog specifiek vanuit een Vlaamse identitaire missioneringsdrang.
Cools benadert de Canon vanuit zijn job. Hij vindt het een goed handboek voor het geschiedenisonderwijs. Prima, er wordt al genoeg 'didactische rommel' op de markt gegooid.
Dat lijkt me ook de beste benadering: beschouw de Canon van Vlaanderen als een van de vele didactische instrumenten.
14-05-2023 om 08:37
geschreven door Gust Adriaensen
12-05-2023
De abdijkring van Postel nodigt uit
Op zaterdag 20 mei heeft de lenteontmoetingsdag van de Abdijkring van Postel plaats.
Het wordt ongetwijfeld, ook nu weer, een erg boeiende en gevarieerde dag.
Iedereen die belangstelling heeft voor de norbertijnengemeenschap en abdij van Postel, is welkom!
(klik op de afbeelding om ze te vergroten)
12-05-2023 om 09:04
geschreven door Gust Adriaensen
08-05-2023
4-tune zingt de Carmina Burana
Op 10 juni voert het koor 4-tune, samen met Couleur Vocale, het bekende Carmina Burana van Orff uit in de kerk van Millegem.
Klik op de afbeelding om ze te vergroten.
08-05-2023 om 13:03
geschreven door Gust Adriaensen
07-05-2023
De abdijkring van Postel nodigt uit
Op zaterdag 20 mei heeft de lenteontmoetingsdag van de Abdijkring van Postel plaats.
Het wordt ongetwijfeld, ook nu weer, een erg boeiende en gevarieerde dag.
Iedereen die belangstelling heeft voor de norbertijnengemeenschap en abdij van Postel, is welkom!
(klik op de afbeelding om ze te vergroten)
07-05-2023 om 21:05
geschreven door Gust Adriaensen
04-05-2023
Zorg dragen voor je christelijke wortels
Na zijn bezoek aan Hongarije, sprak de paus over het gevaar van het consumentisme en de zorg voor de christelijke wortels.
'Maar ook vandaag, zo bleek uit de ontmoetingen met de jongeren en met de wereld van de cultuur, wordt de vrijheid bedreigd. Hoe? Vooral door de witte handschoenen van een consumentisme dat verdooft, waardoor men zich tevreden stelt met wat materieel welzijn en men, met geheugenverlies van het verleden, zich laat ‘drijven’ in een heden gemaakt op individuele maat. Dit is de gevaarlijke vervolging door het mondaine, bevorderd door het consumentisme.
Maar, als het enige dat telt aan zichzelf denken is en doen wat lijkt en wat men graag heeft, dan stikken de wortels.
Dit is een probleem dat heel Europa aangaat, waar zich aan de anderen wijden, zich gemeenschap weten, de schoonheid ervaren van het samen dromen, een groot gezin vormen in crisis verkeert. Heel Europa verkeert in crisis. Laten we daarom nadenken over het belang om de wortels te bewaren, want alleen door in de diepte te gaan kunnen de takken in de hoogte groeien en kunnen ze vruchten dragen. Ieder van ons kan zich de vraag stellen, ook als volk, ieder van ons: welke zijn de meest belangrijke wortels in mijn leven? Waar ben ik geworteld? Denk ik daaraan, draag ik er zorg voor?'
04-05-2023 om 11:20
geschreven door Gust Adriaensen
03-05-2023
'U zag mij al toen ik nog geen vorm had'
Psalm 139, 13-16
'U hebt mij immers in de buik van mijn moeder gemaakt.Mijn hele lichaam werd door U geweven.
Ik prijs U,omdat U mij zo prachtig hebt gemaakt.Alles wat U doet,is wonderbaarlijk. Alles in mij getuigt daarvan.
U zag elk van mijn botten,terwijl zij in het verborgene werden gemaakt.
U zag mij al toen ik nog geen vorm had.
Elke dag van mijn leven stond toen al in uw boek opgeschreven.'
03-05-2023 om 08:59
geschreven door Gust Adriaensen
01-05-2023
Paus tot jongeren: ‘Het leven speelt zich niet af op een scherm’
Paus tot jongeren: ‘Het leven speelt zich niet af op een scherm’
Paus Franciscus had zaterdag een ontmoeting met ca. 10.000 Hongaarse jongeren en moedigde hen aan hun leven in handen te nemen en vrede te stichten.
Paus Franciscus heeft zaterdag in de vooravond in de sportarena László Papp in Boedapest ruim tienduizend enthousiaste jongeren ontmoet. Het werd een soort generale repetitie in het vooruitzicht van de Wereldjongerendagen (WJD) begin augustus in Lissabon. De jongeren waren uit alle Hongaarse bisdommen met het openbaar vervoer naar de Hongaarse hoofdstad gereisd. Vier van hen, onder meer een student en een Grieks-katholieke jongere, getuigden van hun geloof. Vooraf keken ze naar o.a. filmfragmenten uit het leven van paus Franciscus en baden en zongen ze samen, onder meer het lied Camino - Christ Our Future, dat speciaal voor dit pausbezoek is geschreven.
Wees niet bang om tegen de stroom in te gaan en elke dag een moment van stilte te vinden om tot rust te komen en te bidden. Paus Franciscus
De paus benadrukte het belang van het persoonlijke geloofsgetuigenis en de overdracht van het geloof. Hij drukte hen op het hart geen genoegen te nemen met een mobiele telefoon en een handvol vrienden. Het leven speelt zich niet af op een virtueel scherm, maar in de wereld. Hij moedigde hen aan het af en toe stil te maken om de batterijen op te laden. Wees tijdens het bidden niet bang om je innerlijke wereld aan Jezus toe te vertrouwen: genegenheid, angsten, problemen, verwachtingen, herinneringen, hoop, zelfs zonden. Wie op eigen kunnen vertrouwt en de schijn ophoudt om OK te lijken, houdt God uit zijn hart, want hij zorgt alleen voor zichzelf.
Laten wij ons afvragen: wat doe ik voor anderen, voor de Kerk, voor de samenleving ... voor mijn vijanden? Durf ik mezelf op het spel zetten voor iemand, zonder mijn belangen te berekenen?, vroeg de paus zich luidop af. De Heer wil ons zoals we zijn. Onthou dat niemand jouw plaats in de geschiedenis van de Kerk en de wereld kan innemen: niemand kan doen wat alleen jij kunt. Laten we elkaar dus helpen te geloven dat we geliefd zijn en de moeite waard zijn. Dat we gemaakt zijn voor grote dingen!
Hongaarse jongeren, die overigens op persoonlijke vraag van de paus veel aandacht krijgen tijdens dit bezoek, hebben zondagmiddag nog een tweede kans om hem te ontmoeten, voor hij terugkeert naar Rome.
Bron: VIS/SIR
01-05-2023 om 11:10
geschreven door Gust Adriaensen
29-04-2023
Bestaat er een overtreffende trap voor kloof?
Paul Goossens in De Standaard:
In haar ondernemingsverslag, zo ontdekte de krant De Tijd, publiceert de Nationale Bank een grafiek waaruit blijkt dat de 10 procent rijkste Belgen niet 47 procent van het nettovermogen van de natie bezitten, maar 57 procent of zelfs meer. Daarmee komt België op gelijke hoogte met Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Dat er onduidelijkheid bestaat over de precieze cijfers, mag de bank zichzelf verwijten. De vrij nauwkeurige grafiek laat geen twijfel toe over de aardverschuiving. Door haar publiek te maken – een uitschuiver van gouverneur Pierre Wunsch? – maar geen cijfers vrij te geven wegens ‘te experimenteel’, voedt de bank de geruchten over politieke inmenging.
Zo abnormaal zou dat niet eens zijn. Het gaat tenslotte om een smak geld. Aangezien het totale vermogen (vastgoed en financieel) van de Belgen in 2022 iets minder dan 3.000 miljard euro bedroeg, hebben de 10 procent Belgen aan de top zowat 300 miljard (14 keer het Belgische begrotingstekort in 2022) méér in hun portefeuille. Geen 1.410 miljard euro, zoals tot dusver werd aangenomen, maar 1.710 miljard. Er zijn de laatste tijd politici voor kleinere bedragen uit hun bed gevallen. Ook in dit geval gaat het om licht ontvlambare materie. Uit de explosieve grafiek van de NBB blijkt dat de armste helft van het land niet eens 7 procent van het vermogen bezit. De rijkste 10 procent bezit bijgevolg ruim acht keer zoveel als de armste helft van de bevolking. Bestaat er een overtreffende trap voor kloof?
29-04-2023 om 13:58
geschreven door Gust Adriaensen
Het nepnieuws van de VUB-top
'In het abortusdebat is geen plaats voor nepnieuws en alternatieve feiten', schrijven enkele VUB-topmensen in DS van 26 april.
Toch wel een merkwaardige tekst van deze VUB-wetenschappers. Het belang beklemtonen van wetenschappelijk inzicht en onderzoek, waarschuwen voor het gebruik van volgens hen, 'onjuiste argumenten om ideologische of politieke standpunten te verdedigen', en dan zelf zich vol overgave in de ideologische en politieke ring gooien, om te eindigen met de strijdkkreet: 'De abortuswetgeving moet nu worden aangepast!.
Zou het kunnen dat ook bij deze VUB-topmensen, de wetenschappelijke cool is aangetast door ideologische en politieke verblindheid? Iets wat ze wat graag bij de 'anderen' menen waar te nemen?
Want deze VUB-topmensen laten wel na kort aan te duiden waarop zij steunen om te stellen dat en in ruime omvang, valse gegevens verspreid worden . De voorbeelden die zij opnoemen zijn duidelijk een bewuste selectie -medische wetenschappers zijn ook maar mensen-van tot de verbeelding sprekende cases.
Als zij de 'pin-in-nek-en-hoofdmethode' de grond willen inboren, waarom dan niet duidelijk maken hoe een abortus na 12 à 14 weken verloopt? Want hoe dan ook, er is in de literatuur wel wat te vinden over de zgn. 'trocardmethode'.
Opvallend is dat je zelfs op de Nederlandse site 'seksualiteit.nl', slechts vage informatie vindt over een abortus vanaf 13 weken. Je kan het volgende lezen: 'Als je 13 weken of langer zwanger bent, kun je een zwangerschap ook nog laten afbreken, maar niet in elke abortuskliniek. Met een ZUIGBUIS EN INSTRUMENTEN, wordt dan de baarmoeder leeggehaald'.
Het moet toch mogelijk zijn voor deze wetenschappers 'objectief vast te stellen waarheden' beknopt te formuleren. Maar helaas, dat doen ze niet.
29-04-2023 om 10:37
geschreven door Gust Adriaensen
26-04-2023
Bisschoppen over verregaande verruiming toegang tot abortus
Bisschoppen over verregaande verruiming toegang tot abortus
In het federale parlement wordt voorgesteld de termijn voor abortus op te trekken van twaalf tot minstens achttien weken na de conceptie. Ook wordt geadviseerd niet alleen ernstige medische aandoeningen als reden te kunnen inroepen, maar ook mentale problemen. Eveneens wordt gepleit voor de afschaffing van de zesdaagse wachttermijn en voor de schrapping van de informatieplicht over alternatieven.
Wat met ‘mentale problemen’ wordt bedoeld, wordt niet omschreven. Die kunnen van gelijk welke aard zijn. Het leven van een levensvatbaar kind kan dan beëindigd worden, ook als het geen acute bedreiging is voor het leven of de gezondheid van de moeder. Kan het dat daarbij geen verdere vragen worden gesteld?
Bovendien is de zwangerschapsonderbreking na twaalf weken een veel zwaardere en veel ingrijpendere handeling. Het is belangrijk dat we dit terdege beseffen. Voor velen die ze zullen moeten uitvoeren, zal dat niet evident zijn. Ook voor de moeder zelf roept de psychische verwerking ervan vele vragen op.
Niet verwonderlijk dat velen over de ideologische grenzen heen verwachten dat hier grote voorzichtigheid aan de dag wordt gelegd. Al in 2019 hebben artsen, vroedkundigen, verpleegkundigen en andere zorgverleners openlijk hun bezorgdheid geuit bij het voorstel van een verlenging van de termijn. Het raakt hen in hun professionele roeping en taak. Te meer omdat ook wordt geadviseerd om abortus, nu al uit het strafrecht verwijderd, expliciet onder de wetgeving inzake gezondheidszorg te situeren. En dus zonder meer te beschouwen als een medische handeling.
Zeker, omstandigheden kunnen mensen radeloos en uitzichtloos maken. Maar dan stellen dat het om een medische ingreep gaat, doet geen recht aan wat de betrokkenen zelf ervaren en beleven. Waarom dan nog raad en hulp vragen? Te meer omdat zelfs mogelijke alternatieven beter niet ter sprake komen, zoals eveneens wordt voorgesteld. Een luisterend oor en begeleiding zijn toch kostbaar?
Tot hiertoe was de wetgever bekommerd om een juiste balans te vinden tussen de bescherming van het ongeboren leven en de zelfbeschikking van de zwangere vrouw. Dat is in de nieuwe voorstellen niet meer het geval. Nochtans is de bescherming van het ongeboren leven, ook en in het bijzonder in een rechtsstaat, op zich al uiterst belangrijk. Ze is dat des te meer wanneer vandaag verder onderzoek wordt gedaan naar de pijnperceptie van foetussen.
Onze samenleving heeft het steeds moeilijker met alles wat onze plannen doorkruist en onze levenswijze verstoort. Het geldt voor wie oud of ziek is, voor armen en vreemdelingen, voor mensen op de vlucht. Dat geldt ook voor het ongeboren leven. Dat is het wat paus Franciscus in zijn encycliek Laudato Sí schrijft: Wanneer de persoonlijke en maatschappelijke gevoeligheid voor het erkennen van nieuw leven verloren gaat, verdwijnen ook andere vormen van openheid die waardevol zijn voor de samenleving.
Kardinaal Jozef De Kesel en de bisschoppen van België
IPID - Brussel, woensdag 26 april 2023
26-04-2023 om 12:40
geschreven door Gust Adriaensen
23-04-2023
Het glijdend vlak van een abortusarts
Het is me niet bekend of ene Pedro De Seranno, abortusarts, de planten moreel serieus neemt of niet, maar ongeboren kinderen moreel serieus nemen, doet deze Pedro zeker niet.
In DS van 22 april mag hij het volgende verkondigen, wat hijzelf best wel 'choquerend' vindt: 'Voor mij kan een zwangerschapsbeëindiging tot het einde van de zwangerschap'.
Een perfect leefbaar en levend kind kan dus volgens deze arts (?) geliquideerd worden. Is dat niet gewoonweg pleiten voor moord op nog net niet geboren kinderen? Hoe is het mogelijk dat dergelijke uitspraak een forum krijgt?
23-04-2023 om 21:45
geschreven door Gust Adriaensen
17-04-2023
Ach, die gearriveerde ooit katholieke Vlamingen ...
'Zo werd de oude hoop van het beloofde land gerecycleerd als hoop op de komst van het koninkrijk Gods, de overwinning op de dood, een kans op een heerlijk eeuwig leven in het hiernamaals. Zo klonk het althans tijdens de paasmis van mijn katholieke jeugd', schrijft filosofisch onderzoeker Tom Hannes in DS van 8 april..
Ach, hoe talrijk zijn de Vlamingen die zich gearriveerd voelen, die de kans krijgen om hun pennenvruchten, hun overwegingen via krant of tv de wereld in te sturen , hoe talrijk zijn ze, deze geschoolde Vlamingen die toch altijd te pas maar meestal te onpas, de onweerstaanbare drang voelen het volk duidelijk te maken dat ze weliswaar in een katholiek nest geboren zijn, een katholieke jeugd hebben beleefd, godbetert zelfs misdienaar zijn geweest, maar van het geloof en de kerk van hun ouders en jeugd zijn afgevallen en die afvalligheid wat graag beschouwen als een onweerlegbaar bewijs van intelligentie en emancipatie. Oef, wat een volzin!
Wat korter nu. Wat zou Hannes schrijven zonder zijn katholieke jeugd?
17-04-2023 om 14:54
geschreven door Gust Adriaensen
Abdij van Postel: een religieus ankerpunt
Zeker de streekbewoners maar ook vele, vele andere bezoekers uit heel Vlaanderen en vanuit Nederland, hebben de abdij en abdijgemeenschap altijd ervaren als een verrijkend religieus-spiritueel, intellectueel-cultureel, sociaal-economisch , historisch-architecturaal centrum voor de (grens)regio en als een religieus ankerpunt voor vele individuen, gezinnen en groepen.
We kunnen daar ons nog intenser op richten en meehelpen aan de instandhouding daarvan, dankzij de Abdijkring. De norbertijnen van Postel nodigen belangstellenden van harte uit lid te worden van de abdijkring.
En als lid kan ik u verzekeren: u zal er geen spijt van hebben.
Gust Adriaensen
17-04-2023 om 09:24
geschreven door Gust Adriaensen
13-04-2023
AI: de nieuwe god
‘Als we laten begaan, zal artificiële intelligentie het binnen afzienbare tijd van ons overnemen en voor god spelen, schrijft Slavoj Zizek in DS van 11 april. De keuze die ons rest, is een nieuwe vorm van communisme of oncontroleerbare chaos.
De teneur van het artikel is somber maar Zizek uit meningen die aan het denken zetten.
'Als ‘posthumaniteit’ als een collectief feit naar voren komt, zal ons wereldbeeld zijn drie bepalende, elkaar overlappende subjecten verliezen: menselijkheid, natuur en goddelijkheid. Onze identiteit als mens kan alleen bestaan tegen de achtergrond van de ondoordringbare natuur, maar als het leven iets wordt dat volledig gemanipuleerd kan worden door technologie, dan verliest het zijn ‘natuurlijke’ karakter. Een volledig gecontroleerd bestaan is er een zonder betekenis.
Hetzelfde geldt natuurlijk voor elk besef van het goddelijke. De menselijke ervaring van ‘God’ heeft alleen betekenis vanuit het gezichtspunt van de menselijke eindigheid en sterfelijkheid. Zodra wij homo deus worden en eigenschappen creëren die ‘bovennatuurlijk’ lijken vanuit ons oude menselijke gezichtspunt, zullen de ‘goden’ zoals we die kenden, verdwijnen. De vraag is wat er dan overblijft'.
Inderdaad, that's the question.
13-04-2023 om 09:49
geschreven door Gust Adriaensen