Graag nodigen we u uit voor ‘Catechismus na de Mis’, over ‘Het Onze Vader’ in de Katechismus van de Katholieke Kerk.
De vorige keer was er een mooie opkomst van een 50-tal mensen.
Op zondag 25 februari is de volgende bijeenkomst, na de H. Misin de abdijkerk van Postel om 10u00, over ‘Uw wil geschiede op aarde zoals in de hemel. Geef ons heden ons dagelijks brood’.
Er is catechese voor jongeren en volwassenen in de abdijkerk; catechese voor kinderen; en catechese voor peuters en kleuters op het gastenkwartier van de abdij.
De catechese is rond 11u15 en duurt 30 à 40 min. Daarna kan men napraten bij een lekkere kop koffie of warme chocomelk op het gastenkwartier van de abdij.
Er zijn hieraan geen kosten verbonden.
De vorige keren mochten we telkens een 50-tal mensen verwelkomen. We hopen jullie deze keer even talrijk te mogen verwelkomen. En… indien u er niet kunt bij zijn: wij rekenen op uw gebed!
U mag deze mail doorsturen naar vrienden en bekenden; of dit initiatief bekend maken via uw (sociale) mediakanalen.
In bijlage vindt u een flyer met meer info en met de volgende bijeenkomsten.
Hartelijke en genegen groeten,
In Jezus en Maria,
Pater Benny
Abdij van Postel
19-02-2024 om 00:00
geschreven door Gust Adriaensen
18-02-2024
‘Hoe meer gebakken lucht Paul Van Tigchelt verkoopt, hoe hoger hij hoopt te stijgen’
In Knack haalt Walter Pauli de minister van Justitie ongenadig over de hekel.
Uitgebreide aandacht besteedt hij daarbij ook aan de ongehoorde demarche van de minister in de zaak Vangheluwe:
'Of door op tv met een uitgestreken gezicht te komen pochten dat hij, Paul Van Tigchelt in persoon, de hiërarchische oversten van de Belgische katholieke kerk heeft uitgelegd hoe ze de paus en het Vaticaan kunnen overtuigen om de gevallen viespeuk Roger Vangheluwe eindelijk zijn bisschopstitel af te pakken. In de nasleep van de VRT-reeks Godvergeten was Vangheluwe in nog nauwere schoentjes komen te zitten, maar juridisch kan het Vaticaan niets meer doen omdat het dossier gesloten is en verjaard. Tenzij er ‘nieuwe feiten’ zouden opduiken.
Nieuwe feiten
Die nieuwe feiten werden live on air door de minister van Justitie zelf aangebracht, als bij toeval in het VRT-programma Villa Politica. Laten we vooral Van Tigchelt zelf aan het woord: ‘Het is wel een feit dat in 2012, tijdens de huiszoeking, de computer van meneer Vangheluwe in beslag is genomen en dat daarop grote hoeveelheden porno zijn teruggevonden. In de contacten die ik nadien nog met de nuntius heb gehad, blijkt dat dit een nieuw element zou zijn. Blijkbaar wisten zij dat nog niet.’
Het is een merkwaardig initiatief: dat er porno was aangetroffen bij Vangheluwe lekte al meer dan tien jaar geleden uit – ook dat het om volwassenenporno gaat, dus om niet-strafbare feiten. Toch hoopt de minister van Justitie op zo’n bestraffing – niet door de Belgische staat, maar door de katholieke kerk: ‘Ik kan verwijzen naar een uitspraak van de paus, die zegt dat de duivel binnenkomt via porno en het priesterlijk hart verzwakt. Het lijkt mij inderdaad niet verzoenbaar met wat een priester behoort te doen.’ Hij voegde eraan toe dat de pauselijke nuntius daarover ook al contact had met het federale parket.
Lak aan regels
Het is ongezien: een minister van Justitie die niet-strafbare feiten uit een gerechtelijk dossier spontaan aanbiedt aan de kerkelijke hiërarchie, en daarmee bovendien het principe van de scheiding tussen kerk en staat negeert – dat geldt namelijk in beide richtingen. Ook ongezien: een minister van Justitie die een selectie van ‘bewijsmateriaal’ uit een gerechtelijk dossier doorspeelt aan een derde partij om ergens in het buitenland de niet-veroordeelde beschuldigde te jennen – hoe onsympathiek en zelfs crimineel die man zich ook heeft gedragen.
Van Tigchelt moet zijn jaartje op justitie vooral gebruiken om zich te bewijzen als liberaal kopstuk.
Het ergste is: Van Tigchelt weet drommels goed dat hij alle regels met de voeten treedt. Hij weet ook dat geen enkele van de vele Vivaldi-partijen en zelfs niemand uit de oppositie hem daarvoor op de vingers zal tikken – liberalen, groenen, socialisten, Vlaams-nationalisten en communisten: ze denken er niet eens aan. Zelfs de CD&V kan zich dat vandaag niet veroorloven. En als het even meevalt, is hij de man die deed wat tot dusver geen rechter, geen bisschop, kardinaal of paus vermocht: Vangheluwe zijn bisschopstitel afpakken. En al die Vlamingen die zeker in het geval van kindermisbruik niet vinden dat de strafwet en de justitiële procedures strikt moeten worden gevolgd, vinden het opperbest wat Paul Van Tigchelt doet.'
18-02-2024 om 14:10
geschreven door Gust Adriaensen
17-02-2024
Boerendbedrog in het kwadraat
Een van de schrijnendste en meest hypocriete voorbeelden van politiek boerenbedrog: de (jonge) landbouwers wijsmaken dat het stoppen van grondaankoop door de Vlaamse regering of door natuurverenigingen, de oplossing brengt voor hun problemen.
Aan dat stuitende bedrog werken CD&V-ministers in de Vlaamse regering en de kopstukken van Boerensyndicaat, Boerenbond en Groen Kring ijverig mee.
17-02-2024 om 10:34
geschreven door Gust Adriaensen
Pater David over India en de Kempen
Op uitnodiging van Davidsfonds Retie, vertelt pater David over zijn geboortestreek en zijn leven in India, én over zijn ervaringen in Kasterlee en Retie.
Datum:
-dinsdag 12 maart, 20 uur
-GC Den Dries, Kerkhofstraat Retie
Van harte welkom!
17-02-2024 om 10:26
geschreven door Gust Adriaensen
16-02-2024
Landbouwakkoord smaakt zoetzuur
Landbouwakkoord smaakt zoetzuur
Natuurpunt en Bond Beter Leefmilieu (BBL) reageren erg scherp op het landbouwakkoord dat de Vlaamse regering gisteravond sloot met BB, ABS en Groene Kring. De wijze waarop het akkoord tot stand kwam, is een democratie onwaardig en miskent het algemeen belang dat centraal moet staan. Onder druk van een enkele stakeholder met een eenzijdige agenda maatregelen doorvoeren, zo voer je geen beleid in Vlaanderen — en al zeker niet omtrent natuur en milieu, cruciaal voor ieders welzijn.
De toegevingen die de Vlaamse regering overweegt voor de landbouw, dreigen voor juridische problemen te zorgen. Daarvoor waarschuwen Natuurpunt en Bond Beter Leefmilieu op basis van een gelekte onderhandelingsnota. Wat nu op de onderhandelingstafel ligt, een complete stop van alle milieumaatregelen en natuurherstel, verandert niet alleen niets aan de fundamentele eis van de boeren, namelijk bestaanszekerheid voor de boer, het drijft Vlaanderen ook actief verder richting het juridisch moeras. In plaats van meer rechtszekerheid te krijgen, riskeren zowel landbouwers als andere sectoren een hoogst onzekere situatie.
Deze nota lost geen problemen op voor de landbouwers, maar zadelt hen op met nieuwe. De natuur is niet bedreigend voor de landbouw of onze economie. Integendeel, iedereen is gebaat bij een gezonde bodem, propere lucht en zuiver water.
Vrijwilligers van Natuurpunt protesteerden 14 februari op het Martelaarsplein in Brussel. Met dichtgeplakte monden en de slogan “Natuur heeft geen stem (meer)” klagen ze de manier aan waarop de overheid de boerenprotesten aanpakt: met enkel input van de grote boerenorganisaties en een frontale aanval op natuur- en milieubescherming.
Naar aanleiding van de boerenprotesten laat VILT telkens dezelfde vijf vragen aan een andere ketenpartner of stakeholder voorleggen. Natuurpunt was afgelopen dinsdag aan de beurt.
Onze rode draad in het verhaal: we blijven ijveren voor een toekomstvisie en stappenplan voor een duurzame toekomst van de landbouw in Vlaanderen. We willen meewerken aan het vormgeven van een transitiebeleid richting een landbouw die goed is voor boer en milieu. Lees meer via dit nieuwsbericht.
16-02-2024 om 15:00
geschreven door Gust Adriaensen
Update van pater Daniƫl
Goede Vrienden,
De zesde wezenlijke eigenschap van ons mens zijn is de gave van onszelf. Hiermee trachten we tevens het wezenlijke onderscheid te begrijpen tussen een christelijke en een heidense samenleving. Vorige keer toonden we hoe in iedere menselijke maatschappij spanningen ontstaan, die voortkomen uit onze natuurlijke neiging om te willen hebben wat een ander verlangt of heeft. De ene mens neemt het verlangen van de ander over. Dit is het nabootsend verlangen of de slechte navolging, waarvan het hele maatschappelijke leven doordrongen is. De spanningen kunnen zo groot worden dat een hele gemeenschap er door aangetast wordt en in crisis geraakt. Nagenoeg iedereen is dan tegen iedereen. Dit is de “mimetische crisis”, waarbij tenslotte een zondebok of een groep wordt aangeduid die unaniem erkend wordt als de schuldige(n). De strijd van allen tegen allen vormt zich om tot een strijd van allen tegen een. Hierbij worden vijanden elkaars vrienden en vrienden worden elkaars vijanden. Alom overheerst het geweld en in geweld worden allen gelijk.
In primitieve maatschappijen worden als slachtoffer doorgaans zonderlingen gekozen, een fysische of psychische gehandicapte. Heidense samenlevingen, vanaf de meest archaische tot in onze tijd toe, hebben altijd “zondebokken” nodig, die moeten uitgeschakeld worden, om het kwaad te bedwingen. S. Freud heeft van de zondebok een complex gemaakt maar blijkbaar de eigenlijke betekenis ervan nooit begrepen. Daarom noemt R. Girard hem een merkwaardig mengsel van genialiteit en verblinding! De zondebok is een vorm van zelfverdediging waardoor een samenleving tracht te ontkomen aan haar eigen zelfvernietiging. De collectieve moord op de zondebok is een uitlaatklep, waardoor de rust tijdelijk terugkeert. De “zondebok” wordt geslachtofferd, gestenigd, van de rotsen geduwd, verbrand, onthoofd... Iedereen is akkoord en doet mee, niemand heeft een persoonlijke band met het slachtoffer en niemand voelt zich persoonlijk schuldig voor deze moord. Eerst zijn het mensen, dan worden het dieren. Wezenlijk is de unanieme aanduiding van de “schuldige” en zijn uitschakeling. Er is geen open dialoog, geen ernstig onderzoek. Er is alleen een openbare opinie die eensgezind de “zondebok” als schuldige aanwijst.
Op de uitschakeling, het “offeren” van de ‘zondebok’ volgt een tijd van rust en vrede. Er is opluchting omdat de oorzaak van het kwaad in de maatschappij nu zogenaamd opgeruimd is. Niet lang evenwel want de spiraal van geweld begint daarna opnieuw. Hier ligt ook de oorsprong van de heidense riten. De “zondebok” die beschouwd werd als oorzaak van het kwaad en nu uitgeschakeld is, krijgt een aureool, want hij blijkt tevens in staat te zijn om de rust te herstellen. Zijn “offer” wordt beschouwd als een “sacraal” offer, waardoor het gewelddadig uitschakelen van de schuldige beschouwd wordt als een heilige plicht. Wanneer het geweld weer uitbreekt in de samenleving wordt dit offer ritueel gevierd. Etnologen hadden al opgemerkt dat het religieuze, het offer en de rituele vieringen de oorsprong vormden van alle heidense culturen.
René Girard heeft zijn synthese zeer geleidelijk opgebouwd. Na zijn derde groot werk in 1978 kreeg hij in zijn eigen land veel aandacht. Sommigen dachten en hoopten dat hij deskundig zou afrekenen met de christelijke godsdienst als het toppunt van een heidens geloof in een God die verbolgen is om het kwaad onder de mensen en daarvoor de gruwelijkste straf bedenkt door zijn eigen Zoon te laten geselen en kruisigen. Toen bleek dat hij de Bijbelse en Evangelische openbaring begreep als de onovertroffen en definitieve ontmaskering van alle heidense offers en als het begin van een geheel nieuwe wereldorde, verdween meteen de belangstelling voor zijn werk. Hij werd wel opgenomen in de Académie Française maar geen enkele Franse universiteit gunde hem een doctoraat honoris causa, terwijl hij deze eer wel kreeg van 6 buitenlandse universiteiten. In Frankrijk werd hij ofwel genegeerd of fel bestreden, terwijl niemand in staat was hem deskundig te weerleggen. Na zijn dood in 2015 echter waren de Fransen de eersten die verkondigden dat hij de meest originele denker was van de laatste honderd jaar! Mgr. Robert Barron, hulpbisschop van het aartsbisdom van Los Angeles (VS) wil Girard zelfs graag erkend zien als kerkvader.
Met het uitschakelen van een zondebok wil een heidense maatschappij het kwaad bedwingen, ook nog in onze supermoderne tijd van wetenschap, techniek en artificiële intelligentie. We hebben het recent meegemaakt met de zogenaamde coronacrisis. Zonder enig open debat en zonder enige wetenschappelijke grond werd gesteld dat gelovigen geen wijwater meer mochten nemen uit een wijwatervat om een kruisteken te maken, dat er geen heilige communie meer mocht uitgereikt worden, dat kerken moesten gesloten worden en iedereen zich moest laten vaccineren “om de samenleving te beschermen”. Wetenschappelijke studies die aantoonden dat deze maatregelen onzin waren en dat de covid-injecties helemaal geen bescherming boden en zelfs gevaarlijk waren voor de gezondheid, werden in de kiem gesmoord. De grootste wetenschappers werden hiervoor gecensureerd, uitgeschakeld of zelfs vermoord. Wie het (pseudo-)vaccin weigerde werd op zijn werk ontslagen. Niet gevaccineerden mochten later ook niet deelnemen aan de zeer beperkte Eucharistievieringen. Leden van eenzelfde gezin stonden radicaal tegenover elkaar en waren zelfs bereid elkaar te verklikken. Religieuzen die zich niet lieten vaccineren mochten in hun eigen gemeenschap niet meer binnen. De “mimetische crisis” vormde zich om van een strijd van allen tegen allen tot een strijd van allen tegen één groep. Voormalige vrienden werden elkaars vijanden en voormalige vijanden werden elkaars vrienden, allen werden één in geweld. Er werd gesteld, zonder enige wetenschappelijke verantwoording, dat het grote gevaar voor de maatschappij voortkwam van de niet gevaccineerden. De hele meute politici deed potsierlijk mee om een dwaze angst nog op te voeren Er werd al gesuggereerd dat deze ”schuldigen” in concentratiekampen opgesloten moesten worden.
Zo ver is het (nog) niet gekomen, maar er werd al wel openlijk over gesproken. Ondertussen bleven wij al die tijd gewoon de Eucharistie vieren en de heilige Communie geven door het heilig Brood in het heilig Bloed te dopen en uit te reiken op de tong. Jong en oud neemt hier met de hand wijwater en maakt het kruisteken terwijl verschillenden de gewoonte hebben af en toe een slokje te nemen van dit wijwater. En niemand is ooit dodelijk besmet in elkaar gezakt!
Volgende keer: ‘n christelijke samenleving
P. Daniel
16-02-2024 om 09:25
geschreven door Gust Adriaensen
14-02-2024
Milieuorganisaties reiken landbouwverenigingen de hand: "We moeten elkaars belangen erkennen"
Milieuorganisaties reiken landbouwverenigingen de hand: "We moeten elkaars belangen erkennen"
Natuurpunt en Bond Beter Leefmilieu (BBL) willen de landbouworganisaties "de hand reiken". "Op die manier hopen we de impasse die binnen de Vlaamse regering heerst, te doorbreken", klinkt het. Eerder vandaag hebben milieuorganisaties de gelekte onderhandelingsnota van de regering-Jambon afgewezen.
De inhoud van de voorliggende onderhandelingsnota staat volgens de organisaties haaks op de afspraken in het regeerakkoord en op het Vlaamse natuur- en milieubeleid. De nota dreigt extra problemen te creëren voor de boeren en zal volgens de organisaties uitmonden in juridische veroordelingen.
De natuur- en milieuorganisaties hadden vandaag ook een gesprek met minister van Landbouw Jo Brouns (CD&V). Dat gesprek duurde wat langer dan voorzien. Bij Brouns zelf was achteraf te horen dat het overleg "constructief" is verlopen. Een andere regeringsbron laat wel weten dat het lekken van de nota wel een "knauw aan het vertrouwen" heeft gegeven.
Elkaars belangen erkennen
De natuur- en milieuorganisaties willen ook ingaan tegen de valse tegenstelling die ontstaan lijkt tussen natuur en landbouw. In een gezamenlijk persbericht, verstuurd na het overleg met minister Brouns, reiken Natuurpunt en BBL de landbouworganisaties de hand en hameren ze op de noodzaak van een oplossing "die goed is voor zowel de landbouw als voor de natuur."
"Beide kanten moeten daartoe elkaars belangen erkennen: een leefbaar inkomen voor de landbouwers, bestaanszekerheid voor de sector, een duurzaam landbouwmodel dat de draagkracht van ons ecosysteem respecteert en een natuur die floreert", luidt het in een gezamenlijk persbericht
14-02-2024 om 22:00
geschreven door Gust Adriaensen
De boeren vergissen zich
De boeren worden misleid. Zij vergissen zich van vijand. Gebeurt dat uit onwetendheid of is het een bewuste vergissing uit schrik?
Waarom richten ze zich niet tegen Clarebout Potatoes, Agristo, Lutosa, Tereos, Soubry, Tiense Suikerraffinaderij en Cargill, die enorme winsten maken en de boeren in een wurggreep houden bij de prijszetting?
14-02-2024 om 09:47
geschreven door Gust Adriaensen
13-02-2024
'Natuur in het hart'
Wat kan jij doen?
Steek de natuur een hart onder de riem. Download het hart en deel het op je sociale media. #natuurinhethart #natuurpunt
13-02-2024 om 09:24
geschreven door Gust Adriaensen
11-02-2024
Augustijnse spiritualiteitsdag in Postel
AUGUSTIJNSE SPIRITUALITEITSDAG
Zaterdag 9 maart vanaf 9.30 u. tot 16u. op het 'Kontaktcentrum' - Abdij Postel
De Norbertijnen kregen van hun stichter Norbertus de Regel van Augustinus als leefregel. Wie was de H. Augustinus? Wat staat er centraal in Zijn kloosterregel? Welke boodschap hebben wij hieraan?
Dat zijn de vragen die behandeld worden op deze spiritualiteitsdag door Pater Nicolaas Gorts.
Bijdrage : 25 euro (inclusief middagmaal en twee koffiepauzes)
11-02-2024 om 15:35
geschreven door Gust Adriaensen
10-02-2024
Van Tigchelt is de trappers nog altijd kwijt
“Een liberale minister, die eigenlijk geen inzage mag hebben in een lopend gerechtelijk dossier, die daar dan mee gaat leuren bij een buitenlandse instantie als het Vaticaan. Is dat wat we ons voorstellen bij een rechtsstaat?”, aldus advocaten Joris Van Cauter en Fernand Keuleneer.
De spijker op de kop.
Minister Van Tigchelt,die aanvankelijk gunstig opviel door zijn no-nonsenseoptreden, verloor een tijd geleden de trappers in de Vangheluwemediasoap. Hij is ze nog altijd kwijt. Zonder kennis van het kerkelijk recht, wil hij de paus onder druk zetten met Vangheluwes volwassenenporno.
Torfs noemde Van Tigchelts uitspraken terecht populisme. Blijkt de minister bovendien in die materie een onkundig, brutaal stemmenjagertje te zijn. In Weelde hoorden ze het opnieuw in Keulen donderen: 'Wa zegt Pol van den bakker toch weer allemaal!'
Het wordt duidelijker en duidelijker met welke nonsensicale inhoudelijke en juridische enormiteiten minister Van Tigchelt voor de dag komt. Dat belet DS niet om er een hele bladzijde aan te wijden, met als insinuerende kop: 'Kerk heeft weinig interesse voor dossier Vangheluwe..'
10-02-2024 om 09:52
geschreven door Gust Adriaensen
Een dwaze aanval
De CD&V-voorzitter draagt een enorm grote verantwoordelijkheid in de belaging en bedreiging van Natuurpuntmensen. Schandelijk!
Heeft Mahdi al ooit op die manier, met de voeten vooruit, de ECHTE VEROORZAKERS van de boerenproblemen getackeld?
Het zal zijn partij zuur opbreken.
10-02-2024 om 09:33
geschreven door Gust Adriaensen
08-02-2024
Natuur is niet het probleem maar de oplossing
Natuur is niet het probleem, maar de oplossing
Landbouw en natuur: partners in dezelfde open ruimte die zo fel onder druk staat.
Beste natuurliefhebber,
Natuur is niet het probleem, maar de oplossing. Het is schandalig dat de politici en organisaties die verantwoordelijk zijn voor het falende landbouwbeleid, de natuur als zondebok opvoeren. In plaats van een sterke visie te ontwikkelen om de boer een mooie toekomst en een eerlijke prijs te bieden, houden ze elke verandering tegen om het winstmodel van de agro-industrie te beschermen.
Op het terrein werkt Natuurpunt goed samen met meer dan duizend boeren. Jammer dat landbouw en natuur nu zo tegen elkaar uitgespeeld worden. We zijn namelijk geen tegenstanders, maar bondgenoten in de open ruimte die in Vlaanderen zo sterk onder druk staat. Nog elke dag verdwijnt er vijf hectare onder het beton. De landbouwgrond die verdwijnt, gaat vooral naar industrie, woningen en paardenweides, slechts heel beperkt naar meer natuur.
Natuurherstel is nochtans broodnodig. Daarom koopt Natuurpunt gronden, met de steun van de overheid, burgers en bedrijven. Dat doen we 100% voor het algemeen belang: de vrijwilligers verhogen de natuur- en klimaatwaarde en stellen de gebieden open voor het publiek. We kopen trouwens vooral percelen die niet interessant zijn voor landbouw, zoals natte graslanden in beekvalleien.
Er moeten strengere regels komen voor pesticiden, stikstof en (kunst)mest. Onze lucht, bodem en waterlopen zijn enorm vervuild. Maar als er stappen gezet worden om de natuur en het milieu te herstellen, zetten de machtige lobby’s alle middelen in om die tegen te houden. En politici laten zich voor hun kar spannen. Maar we mogen voor deze duurzame transitie nu echt niet op de rem gaan staan.
Een sterk natuurnetwerk en een gezond milieu zijn onmisbaar voor onze gezondheid, om ons te beschermen tegen de grillen van het klimaat en om onze planten en dieren te beschermen. Ook boeren hebben baat bij een bruisende biodiversiteit, voldoende water en een gezonde bodem. Laat ons er samen werk van maken.
De natuur kan alle hulp meer dan ooit gebruiken. Bedankt voor je steun en betrokkenheid.
Natuur.vriendelijke en strijdvaardige groeten,
Bart Vangansbeke voorzitter Natuurpunt
PS: heb jij ons Natuurmanifest al getekend? Doe het nu en laat zien dat je achter het herstel van onze natuur en ons milieu staat.
08-02-2024 om 18:08
geschreven door Gust Adriaensen
07-02-2024
De verkeerde vijand
Minister Demir: 'In de redenering van CD&V kun je landbouwgrond wel opofferen voor golfterreinen, paardenstallen en privéprojecten. Maar God verhoede dat er een boom op wordt geplant'.
De minister heeft groot gelijk. Hoeveel ha landbouwgrond kost de 'verpaarding van Vlaanderen?
Al jaren geleden werd het probleem aangekaart. Niet de herbestemming naar natuur is de grootste bedreiging voor het landbouwareaal in Vlaanderen maar wel vertuining, verpaarding en niet-agrarische economische activiteit op het platteland.
Slechts 1,8 procent (net geen 15.000 hectare) van het Vlaamse agrarisch gebied valt onder een natuurbeheerplan", laat het kabinet van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) weten. "In herbevestigd agrarisch gebied is dat slechts 0,2 procent.
Dat staat in scherp contrast met bijvoorbeeld de 12 procent "verpaarding" (ook wel "horsification" genoemd) in agrarisch gebied of de talloze hectaren herbevestigd agrarisch gebied die herbestemd worden naar harde bestemmingen door lokale besturen.
De boerenorganisaties en CD&V zouden er dus beter aan doen te ageren tegen de investeerders in manèges en golfterreinen, in plaats van tegen de natuurverenigingen.
07-02-2024 om 16:12
geschreven door Gust Adriaensen
06-02-2024
Het parkeerbeleid van schepen Kennis
Hogere parkeertarieven voor SUV's? In Antwerpen (voorlopig) zeker niet. De uitspraak van Koen Kennis, schepen van Mobiliteit (!), zegt veel over het selectieve beleid van deze meneer. 'Ik heb zelfs geen behoefte om te weten waarmee men hier rondrijdt', aldus de schepen .
Dat is pas een duidelijke beleidskeuze voor een schepen van Mobiliteit in een wereldstad (?). Goed betaald worden om weg te kijken van mogelijke probleemoplossingen, als die niet in de smaak vallen van de veronderstelde achterban, in casu de SUV'ers, met een dikke portemonnee.
Dat was wel even anders bij de invoering van LEZ. Toen had deze Antwerpse mobiliteitsspecialist (?!) wel een sterke behoefte om te weten waarmee men in zijn stad rondrijdt.
Weg uit mijn stad, armlastige Vlaamse plattelanders en migranten, met jullie ouwe roest- en stinkbakken!
En zo blijft er ook meer parkeerruimte voor de propere (?) SUV's.
Jawadde! Moet dat een Vlaams-nationalistisch mobiliteits- en parkeerbeleid voorstellen?
06-02-2024 om 08:48
geschreven door Gust Adriaensen
05-02-2024
Update van pater Daniƫl
Goede Vrienden,
De zesde eigenschap van ons mens-zijn is de gave van zichzelf. De mens vindt zijn hoogste ontplooiing in het geven van zichzelf, in vrijheid en liefde voor anderen. We leiden dit af van het feit dat we geschapen zijn naar Gods Beeld en Gelijkenis. Jezus heeft ons een God geopenbaard die Drie in Eén is, een gemeenschap, een familie, een stroom van gevende en ontvangende liefde. De Vader geeft en deze gave is de Zoon. De Zoon “ver-geeft”, in de zin van bovenop geven, ook nog wanneer men gekwetst of afgewezen wordt. En de wederzijdse stroom van liefdevolle gave van zichzelf tussen Vader en Zoon is de heilige Geest. Welnu, naar het beeld van deze God zijn wij geschapen. De “inwoning” van deze God dragen wij allen en voor altijd in ons wezen mee. Zo is de gave van onszelf ook voor ons een wezenskenmerk. Al lijkt het tegenstrijdig, we worden onszelf door onszelf te overstijgen. We bereiken onze diepste ontplooiing door ons zelf te geven. Jezus zegt het zo: “Want wie zijn leven wil redden zal het verliezen. Maar wie zijn leven verliest omwille van Mij en het Evangelie, zal het redden” (Marcus 8, 35). Het Tweede Vaticaans Concilie spreekt over een gelijkenis tussen de goddelijke personen en ons. “Deze gelijkheid wijst er op, dat de mens, die op aarde het enige schepsel is dat om zichzelf door God is gewild, zichzelf alleen volledig kan vinden in de oprechte gave van zichzelf” (Gaudium et spes, Pastorale constitutie over de Kerk in de wereld van deze tijd, nr. 24). Planten en dieren kunnen gebruikt worden voor een ander doel, nl. om de mens te dienen of te voeden. Een mens mag niet als middel gebruikt worden voor iets of iemand anders. Wordt een mens verzorgd, dan moet dit gebeuren voor hemzelf en niet om de wetenschap of een ander te dienen. Je mag een nier afstaan om het leven van uw broer te redden, maar dan moet het wel uw eigen vrije keuze zijn. Zelf komt de mens pas tot algehele ontplooiing door zichzelf te geven.
In de huidige openbare opinie is er nagenoeg geen aandacht voor “het geven van zichzelf”. Onze tijd hecht veel waarde aan “assertiviteit”, het opkomen voor eigen rechten, de zelfbeschikking, de zelfontplooiing, eigen gevoelens koesteren, het onbeperkt nastreven van genot en plezier, het doorbreken van taboes … Mogelijk bevatte deze stroming in oorsprong enige gerechtvaardigde reactie op een te grote miskenning van eigen gevoelens en eigen aard. In zijn huidige trend is deze levensstijl van onbeperkte eigen zelfontplooiing evenwel in feite zelfvernietigend, vooral op moreel gebied. Enkele seksuologen en een “Vlaams expertisecentrum voor seksuele gezondheid” zijn hiervan een duidelijk voorbeeld. Alle schroom en gezonde schaamte willen ze afbreken. Zij ijveren zogenaamd voor preventie van seksuele overdraagbare ziektes maar in feite zijn ze gericht op het afbreken van zogenaamde taboes en zijn geobsedeerd door het vluchtig genot van “plezante seks”. Uiteindelijk is hun strijd gericht tegen de katholieke moraal. En die willen ze de kinderen op zo jong mogelijke leeftijd ontnemen om hen een seksuele opvoeding op te dringen waarvoor ze nog niet rijp zijn. Met seksuele organen van man en vrouw in plastiek willen ze aanschouwelijk aantonen op welke wijze het meeste “plezier” te vergaren valt, waar de gevoelige plekken liggen… Op geen enkel ogenblik is er enige aandacht voor opvoeding tot het ware, diepere menselijke geluk en verantwoordelijkheid. Het gaat enkel om de biologische, technische, vluchtige beleving van seksueel genot. Een mens die even nuchter nadenkt begrijpt onmiddellijk dat men hiermee kinderen én volwassenen in een verslaving duwt die hen voor de rest van hun leven naar de psychiatrie of de depressie kan leiden.
Ouders die protesteren tegen dergelijke opgedrongen, vroegtijdige seksuele opvoeding aan hun kinderen, krijgen dan te horen dat het allemaal verantwoord is omdat het op zogenaamd deskundige wijze gebeurt onder leiding van het “Vlaamse expertisecentrum”! Wat een waanzin. Het is een soort zelfmoord met deskundige assistentie. Wie zal het gelukkigste zijn: een jongen die alleen maar geleerd heeft op veilige wijze vluchtig plezier te zoeken bij een meisje of een jongen die geleerd heeft zichzelf te beheersen en zich met al zijn gaven voor een ander belangeloos in te zetten? Welke vader zal het gelukkigste zijn: hij die alle trucjes kent van seksueel genot of hij die werkt en zich iedere dag inzet om een vrouw en kinderen te onderhouden die van hem houden en waarvan hij houdt? Het diepe en blijvende menselijk geluk is veel meer dan vluchtig seksueel plezier. De muffe bekrompenheid van sommige “seksuologen” en van een “expertisecentrum voor seksuele gezondheid” is in feite een bewuste, criminele opvoeding tot zelfvernietiging. Ze is vernietigend voor het diepere, blijvende menselijk geluk, omdat zij het “geven van zichzelf” als wezenskenmerk voor een gelukkig mens zijn totaal negeert. Ook in het huwelijk is de seksuele eenwording slechts een middel, het doel is de liefdevolle geestelijke eenwording door de wederzijdse gave van zichzelf. Wanneer het middel als doel wordt nagestreefd, ontstaat er diepe ontgoocheling en frustratie, bron van zoveel onderling geweld. Blijkbaar lijden velen hieronder en belemmeren hun algehele geestelijke gezondheid zonder het zelf te beseffen. En zal een echtpaar dat meer liefdevol, geestelijk één is, ook niet gelukkiger zijn met hun lichamelijke eenwording?
De wijze waarop Jezus zijn leven gegeven heeft tot op het kruis blijft, hoe dan ook, voor ieder mens en voor iedere levensstaat het hoogste voorbeeld en de bron. De Poolse priester Maximilaan Kolbe (+ 1941) zag in het concentratiekamp hoe een vader van een groot gezin willekeurig tot de hongerdood werd veroordeeld en bitter weende. Hij bood zichzelf aan om in zijn plaats te sterven, wat aanvaard werd. De blik van deze martelaar was blijkbaar zo zuiver en sterk dat zijn beulen hem niet eens konden verdragen. De huisvader overleefde het concentratiekamp. De daad van “gave van zichzelf” was voor pater Kolbe de bekroning van een heel leven van zelf vergeten liefde, waardoor God wonderen kon verrichten in zijn leven. Hij heeft o.a. de grootste Japanse uitgeverij geleid, zonder één cent te bezitten en zonder de taal te kennen, alleen om het Onbevlekt Hart van Maria te eren! De diepste roeping van ieder mens, in welke levensstaat hij of zij ook leeft, ligt in deze gave van zichzelf. De mens is als zijn oog, aldus Viktor Frankl. Een oog dat zichzelf ziet is ziek. Ons oog dient om anderen te zien. Zo komt ook een mens maar tot zijn diepste zelfontplooiing door zijn dienstbaarheid aan anderen.
P. Daniel
P.S. Het boek van prof Timothy Devos, dat we vorige week aanhaalden is vertaald: Euthanasie, een ander verhaal. Ervaringen en reflecties van zorg- verleners, Pelckmans.
05-02-2024 om 21:55
geschreven door Gust Adriaensen
De grote en blijvende waarde van christelijke uitvaartplechtigheden
Op Twitter schrijft Rik Torfs, de vroegere rector vna de Katholieke Universiteit van Leuven:
'Vanmorgen in de abdij Keizersberg een prachtige uitvaart bijgewoond. Oerklasssiek. Gregoriaans. Hoopvol. Sober. Gevoelig maar zonder gênante sentimentaliteit'.
Terecht heeft Rik Torfs veel lof voor een christelijke uitvaartplechtigheid. Die zal niet overal even prachtig zijn, maar de essentie vind je terug in de eenvoudigste parochiekerk.
Daarom is het betreurenswaardig dat er in westerse landen een groeiende trend is om begrafenisrituelen af te handelen los van de (geloofs)gemeenschap waartoe de overledene behoord heeft en waarin hij of zij geleefd heeft. Zo wordt aan mensen de herinnering en de troost van een gemeenschap ontzegd.
Dat leidt onvermijdelijk tot de erg beperkte aanwezigheid van niet alleen familieleden maar vooral ook van vrienden en buren bij begrafenisrituelen en tot een intenser isolement en een grotere anonimiteit. Het is een uiting van individualisering die de gemeenschap ontwricht
Aan de manier waarop een cultuur met zijn doden omgaat, kunnen wij aflezen wat haar verhouding is met de levenden. Volgens de christelijke overtuiging heeft de mens een waarde die de dood overstijgt.
Het respect voor de overleden nabestaanden houdt ook in dat de kinderen, ook al zijn ze niet langer kerkelijk, zich afvragen of het niet de diepste wens was van de overleden ouder om een kerkelijke uitvaartplechtigheid te krijgen.
De rijke rituelen die eigen zijn aan de christelijke uitvaarten, de verbondenheid met de grotere gemeenschap, kunnen overigens ook voor de jongere generaties een grote en blijvende waarde hebben.
05-02-2024 om 10:55
geschreven door Gust Adriaensen
04-02-2024
De gekleurde bril van Rik Torfs
Rik Torfs op Twitter (X): “Paul Magnette is best betaalde partijvoorzitter met jaarlijks loon van 410 542 euro bruto.” Begrijpelijk dat hij meer verdient dan de andere voorzitters. De strijd tegen ongelijkheid heeft een prijs.
Dat de academicus Torfs een bericht uit Trends van 3 mei 2023, opdiept, er maar 1 naam uitpikt en nalaat het cijfer aan een grondig onderzoek te onderwerpen, ontgoochelt sterk en is duidelijk ingegeven door populistische politieke anti-Magnette-, PS-overwegingen.
Waarom laat hij na een ander cijfer uit datzelfde bericht te vermelden? Namelijk dat van De Wever, die volgens Trends, op de 2de plaats prijkt: 346.647 euro! Ook niet mis voor een Vlaamse idealist.
04-02-2024 om 15:04
geschreven door Gust Adriaensen
02-02-2024
'Een missionaire kerk'
Erik Borgman, theoloog en lekendominicaan, in Tertio, 24 januari 2024:
'Er is veel weerstand tegen het idee van missionering en ik vind dat gemakzuchtig. Mensen zeggen dat ze geen zieltjes willen winnen, maar ik ben lid van een orde die dat n net belangrijk vindt. Ik heb het dan niet over proselitisme, maar wel over de overtuiging dat je iets te zeggen hebt dat de wereld verandert. Bescheidenheid kan je het christendom niet verwijten. De eerste christenen hadden het over kosmische proporties, zoals de Apocalyps. Die pretentie moet je ernstig nemen. Besef dat je in een traditie staat die pretentie heeft. Dat ongemak moeten we dragen, anders moeten we onszelf opheffen. Ik zeg wel eens kort door de bocht: 'We zeggen dat we bescheiden zijn, maar eigenlijk zijn we bescheten' -in de zin van angstig. We maken onszelf klein en dat is laf. De Kerk kan niet zonder het idee dat ze iets veregenwoordigt dat veel te groot voor haar is. Daarom is ze niet van ons, maar van Onze-Lieve-Heer.'
02-02-2024 om 09:08
geschreven door Gust Adriaensen
30-01-2024
Augustijnse spiritualiteitsdag in Postel
AUGUSTIJNSE SPIRITUALITEITSDAG
Zaterdag 9 maart vanaf 9.30 u. tot 16.00 u. op het 'Kontaktcentrum' - Abdij Postel
De Norbertijnen kregen van hun stichter Norbertus de Regel van Augustinus als leefregel. Wie was de H. Augustinus? Wat staat er centraal in Zijn kloosterregel? Welke boodschap hebben wij hieraan?
Dat zijn de vragen die behandeld worden op deze spiritualiteitsdag door Pater Nicolaas Gorts.
Bijdrage : 25 euro (inclusief middagmaal en twee koffiepauzes)