Wereldwijd zijn 68,5 miljoen mensen op de vlucht, dat zijn er 3 miljoen meer dan het jaar daarvoor. Dat staat in het Global Trends-rapport van de VN-vluchtelingenorganisatie (UNHCR) waaruit ook blijkt dat het merendeel van de vluchtelingen niet naar het welvarende Westen doorreist, maar in eigen land en eigen regio veiligheid zoekt.
19-06-2018 om 08:55
geschreven door Gust Adriaensen
18-06-2018
Salman Rushdie:
'Hoe moeten we ons verweren tegen de politieke demagogie die probeert te doen waar elke potentaat altijd op uit is -om het publieke geloof in bewijzen te ondermijnen en in feite tegen zijn kiezers te zeggen: 'Geloof alleen mij, want ik ben de waarheid'? Wat doen we daaraan? En wat zou met name de rol van de kunst kunnen zijn, en de rol van de schrijvers en literatuur in het bijzonder?'
'We moeten, denk ik, erkennen dat in elke samenleving het waarheidsidee altijd het product van een debat is en dat wij beter moeten worden in het winnen van dat debat. Democratie is niet beleefd. Het is vaak een schreeuwpartij op een openbaar plein. We moeten het debat aangaan als we kans willen maken om het te winnen.'
'En wat de schrijvers betreft: het is aan ons om het geloof van onze lezers in het debat op grond van feiten te herstellen en te doen waar fictie altijd goed in is geweest: tussen schrijver en lezert een besef te vromen van dat wat echt is. ... In deze tijd van radicale onenigheid kunnen wij mensen tot overeenstemming brengen over de waarheden van de grote constante, te weten de aard van de mens.'
18-06-2018 om 08:39
geschreven door Gust Adriaensen
Rusdie: 'Laat de lezer weer geloven in de werkelijkheid'
Salman Rushdie:
'Hoe moeten we ons verweren tegen de politieke demagogie die probeert te doen waar elke potentaat altijd op uit is -om het publieke geloof in bewijzen te ondermijnen en in feite tegen zijn kiezers te zeggen: 'Geloof alleen mij, want ik ben de waarheid'? Wat doen we daaraan? En wat zou met name de rol van de kunst kunnen zijn, en de rol van de schrijvers en literatuur in het bijzonder?'
'We moeten, denk ik, erkennen dat in elke samenleving het waarheidsidee altijd het product van een debat is en dat wij beter moeten worden in het winnen van dat debat. Democratie is niet beleefd. Het is vaak een schreeuwpartij op een openbaar plein. We moeten het debat aangaan als we kans willen maken om het te winnen.'
'En wat de schrijvers betreft: het is aan ons om het geloof van onze lezers in het debat op grond van feiten te herstellen en te doen waar fictie altijd goed in is geweest: tussen schrijver en lezert een besef te vromen van dat wat echt is. ... In deze tijd van radicale onenigheid kunnen wij mensen tot overeenstemming brengen over de waarheden van de grote constante, te weten de aard van de mens.'
18-06-2018 om 08:38
geschreven door Gust Adriaensen
17-06-2018
De Preekstoel
Elke dinsdagavond van juli en augustus laat Heilige Huisjes bekende personen aan het woord in de Sint-Waldetrudiskerk van Herentals.
Op 3 juli bijt kardinaal De Kesel de spits af.
Meer inlichtingen op www.heiligehuisjes.be.
Heilige Huisjes stelt zich tot doel om kunst en christelijk geloof bij elkaar te brengen en de onderlinge dialoog te bevorderen. Doorheen culturele evenementen en acties en vanuit inspirerende culturele en spirituele bronnen wil Heilige Huisjes mensen laten kennismaken met het christelijk geloof en aanzetten tot geloofsverdieping.
17-06-2018 om 09:01
geschreven door Gust Adriaensen
Tags:heilige huisjes
14-06-2018
Barones Mia Doornaert populiste eerste klas
In een column ( De Standaard, 14 juni 2018) trekt barones Mia Doornaert van leer tegen degenen die pleiten voor een meer menselijke aanpak van de vluchtelingen.
Als het in haar kraam past, werpt barones Doornaert zich graag op als een intellectueel. Je mag dat ook van haar verwachten , gezien haar academische vorming en haar ' onafhankelijke expertise in internationale betrekkingen'. Maar in deze column ontbindt ze weer eens met volle overgave haar populistische duivels.
Ze haalt allerlei kwaadaardige truken boven om haar doel te bereiken: de mensen die bezorgdheid uitdrukken voor het lot van vluchtelingen en voor de groeiende harteloosheid en vijandigheid in onze samenleving, in het verdomhoekje van de linksige gutmenschen zetten.
Doornaert, die zich wat graag in comfortabele, burgerlijke, academische salons ophoudt, vindt het nodig om de rectoren (en meer dan 1000 academici) als 'politiek correcten' te etiketteren (na 'trado' en samen met 'gutmenschen' een scheldwoord dat opgang maakt in rechts-nationalistische en populistische kringen), die het aan 'academische sereniteit' ontbreekt. Herlezing van de teksten van rectoren en academici geeft evenwel aan dat die teksten genuanceerd en sereen zijn.
In tegenstelling tot de teksten van de rectoren en de academici, valt de column van Doornaert op door gebrek aan academische sereniteit, door ondoordachtheid en door populistische agressiviteit.
Bewuste intellectuele oneerlijkheid (of domheid?) zit overduidelijk in haar poging om de dehumaniserende kenmerken van houding tegenover en behandeling van vluchtelingen,te ontkennen of weg te relativeren door de vergelijking met de IS-barbaarsheden. Stel je voor: een westerse columniste gebruikt de IS-bestialiteiten als toetssteen om de mogelijke dehumanisering van vluchtelingen hier, als niet bestaande te proclameren!
Zeer merkwaardig is ook Doornaerts gedetailleerde en vooringenomen beschrijving van politie- en vluchtelingenoptreden, wat tot de dood van een kind geleid heeft. Ik dacht dat het gerechtelijk onderzoek nog niet afgerond of publiek gemaakt was.
Natuurlijk ontbreekt ook de primitieve dooddoener niet: 'We kunnen niet alle vluchtelingen opvangen'. Niemand beweert dat. Het is een bewuste (toog)leugen.
14-06-2018 om 22:35
geschreven door Gust Adriaensen
13-06-2018
Nog nooit zoveel jonge kinderen in kansarmoede
Nooit eerder groeiden er zoveel jonge kinderen op in kansarmoede. Dat blijkt uit de index die Kind en Gezin jaarlijks opstelt.
Van alle nul- tot driejarigen in Vlaanderen trof het 13,76 procent bij de geboorte aan in kansarmoede. Dat is bijna 1 procentpunt meer dan in 2016. Bij acht op de tien kinderen gaat die gepaard met een laag inkomen, werkloosheid of een laag opleidingsniveau van de ouders. Ruim de helft heeft een gebrekkige huisvestingssituatie. Het probleem zou het grootst zijn in de steden en nauw samenhangen met de origine van de moeder.
Armoedespecialisten zijn niet verwonderd. "Met dit regeringsbeleid kun je geen daling verwachten", zegt Wim Van Lancker (KU Leuven). Kinderarmoede moet je volgens hem structureel aanpakken, onder andere via een toegankelijke arbeids- en huisvestingsmarkt. "Hiervoor zijn de Vlaamse en federale overheid verantwoordelijk, maar qua acties zijn ze schromelijk tekortgeschoten."
(De Standaard)
13-06-2018 om 07:57
geschreven door Gust Adriaensen
Tags:kansarmoede
12-06-2018
Eerlijke wereldhandel
'Maak de wereldhandel samenwerkend, ethisch en dienstbaar, ten dienste van iedereen wereldwijd', schrijft iemand als oplossing voor de vluchtelingencrisis.
Inderdaad. Maar daar staan de rijke, zelfvoldane, Europese en Noord-Amerikaanse regeringen en een belangrijk deel van hun bevolking, nog ver van af. Zij weten dat dergelijke wereldhandel een stuk van hun materiële welstand zal kosten. En dus dehumaniseren en criminaliseren ze de vluchtelingen, en proberen ze hen hardvochtig en desnoods met geweld buiten hun grenzen te houden. Zij transformeren hun landen in versterkte burchten, bouwen muren, installeren opnieuw prikkeldraadversperringen. Hun beleid (?) staat mijlenver af van de christelijke en humane normen en waarden, waarop ze zich vaak zo graag beroemen.
Maar zij dwalen, als zij denken met dergelijk onmenselijk beleid, een halt toe te roepen aan migranten. Zij zullen blijven komen.In Afrika staan miljoenen mensen klaar. Alleen grotere materiële gelijkheid en respect kunnen uiteindelijk een oplossing betekenen.
12-06-2018 om 10:19
geschreven door Gust Adriaensen
11-06-2018
Dure truitjes, slecht betaald
De Rode Duiveltruitjes voor de fans van Adidas, kosten 89,95 euro. Het aandeel van de lonen om ze te maken bedraagt 0,9 euro. Ze worden vooral gefabriceerd door vrouwen in de lageloonlanden Vietnam, Cambodja, Indonesië, waar er van bescherming van werknemers amper sprake is.
11-06-2018 om 09:39
geschreven door Gust Adriaensen
Tags:WK
10-06-2018
Retraite in de abdij van Postel
Van 18 tot en met 22 juni 2018 vindt er op het gastenkwartier van de abdij van Postel een retraite plaats die openstaat voor iedereen met als thema "Wie dorst heeft, kome..."
E.P. Gabriël Goossens, Norbertijn van de abdij van Tongerlo, zal deze retraite begeleiden. De eerste conferentie van de retraite is op maandag 18 juni om 10u30. Toekomen kan vanaf 9u30. Het einde van de retraite is voorzien vrijdag 22 juni na het middagmaal omstreeks 14u00. Dagelijks sluiten we aan bij het getijdengebed en de H. Mis van de abdijgemeenschap van Postel. Er is mogelijkheid tot aanbidding van het Allerheiligste Sacrament. Tijdens de retraite is er ook gelegenheid om het sacrament van de biecht te ontvangen.
Inschrijvingen en inlichtingen bij pater Benny Berrens Abdij van Postel Abdijlaan 16 2400 Mol-Postel 0496 50 15 23 of via gastenkwartier@abdijpostel.be
10-06-2018 om 20:14
geschreven door Gust Adriaensen
Fiere Belg
Journalist Filip van Ongevalle pikte in De Gentenaar volgende reactie op:
‘Ik volg Theo’s blog. Als hij recht in zijn schoenen staat, moet hij blijven spreken. We moeten fier zijn dat we Belg zijn’ (Anouk De Man, fan van Theo Francken, in ‘De Gentenaar’)
En hij stelt de vraag: 'Waar is de tijd dat fans van de N-VA nog fier waren Vlaming te zijn?'
Sinds NVA zich in recordtempo ingenesteld heeft in en zich geconformeerd heeft aan het Belgische systeem en (financiële) establishment, en zich bijzonder lekker voelt in of bij de Belgische en Europese vetpotten, is het veel interessanter zich te presenteren als 'een fiere Belg', dan als 'een fiere Vlaming'.
Het eens zo populaire scheldwoord in/uit NVA-monden: 'trado's', hoor je ook nog amper. De verklaring is eenvoudig: simpele en minder simpele NVA-koppen en -fans voelen bewust of onbewust aan dat het woord op hen wellicht al beter toepasselijk is en wie scheldt graag zichzelf uit?
10-06-2018 om 14:10
geschreven door Gust Adriaensen
09-06-2018
Ontmenselijking
Degenen die waarschuwen voor 'ontmenselijking' van vluchtelingen en oproepen tot 'menselijkheid', zoals de academici, de mond willen snoeren met de extreem populistische doodmepper: 'Neem ze zelf op' (tegelijk wijzen deze populisten geregeld wat graag erop dat illegalen huisvesten strafbaar is) , lees je wel vaker dezer dagen.
Die populisten willen bewust het publieke debat over de houding ten aanzien van vluchtelingen, een halt toeroepen door een grensoverschrijdend en gigantisch probleem te herleiden tot de morele verantwoordelijkheid van individu's en zo een alibi te vinden voor hun ontmenselijkende benadering.
Zij zitten al, samen met Europese toppolitici in binnen- en buitenland, op het hellend vlak van de ontmenselijking. Ontmenselijking is: vluchtelingen in overvolle en gammele bootjes terug in zee drijven, ze niet helpen; concentratiekampen plannen in 'onaangename' delen van Europa; schieten op vluchtelingen; de publieke opinie indoctrineren met 'vluchteling is crimineel'; ouders de schuld geven van een doodgeschoten kind; de mensenrechtenakkoorden willen omzeilen...
Hoe ver staat die ontmenselijking af van 'onze' Europese en christelijke normen en waarden, waarmee die nationalistische populisten in binnen- en buitenland zo graag uitpakken.
09-06-2018 om 10:08
geschreven door Gust Adriaensen
08-06-2018
Peiling juni 2018
Partij
Peiling juni 2018 %
Verkiezingen mei 2014
NVA -5,9
26,5
32,4
CD&V -3,3
15,3
18,6
Open VLD -1,6
13,9
15,5
SPA -2,3
11,7
14
Groen +3,8
12,4
8,6
Vlaams Belang +3,9
9,7
5,8
PVDA +3,4
6,2
2,8
Grote Peiling van Het Laatste Nieuws, VTM Nieuws, Le Soir en RTL
08-06-2018 om 19:53
geschreven door Gust Adriaensen
Tags:peiling
De oproep van de rectoren voor meer menselijkheid is niet alleen hun volste recht, maar ook hun verdomde plicht
'De oproep van rectoren voor meer menselijkheid is niet alleen hun volste recht, maar ook hun verdomde plicht'
Meer dan 1.000 academici klagen in een opiniestuk de tendens tot ontmenselijking van vluchtelingen en mensen zonder papieren aan. 'Wij, als leden van de universitaire gemeenschap, kunnen niet langer zwijgzaam toekijken.'
De Belgische rectoren riepen via een open brief op tot menselijkheid. Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken floot hen terug via Twitter. Wij - als leden van de universitaire gemeenschap - kunnen niet langer zwijgzaam toekijken. Met deze brief willen we weerwoord bieden aan twee soorten discours die aanleiding gaven tot de gebeurtenissen van vorige week: de dehumanisering van 'de Ander' en de beperking van vrije meningsuiting. Samen vormen ze een gevaarlijke cocktail - een die zich als een sluipend gif in onze samenleving kan verspreiden, een democratie onderuit kan halen en het meest onmenselijke in mensen naar boven kan halen.
De oproep van de rectoren voor meer menselijkheid is niet alleen hun volste recht, maar ook hun verdomde plicht
Dehumanisering van 'de Ander'
Toen de rectoren vorige week opriepen tot meer menselijkheid lieten ze niet alleen hun hart spreken, maar ook hun verstand (De Afspraak, 30-05-2018): Het afnemen van menselijkheid kan gevaarlijke gevolgen hebben in onze samenleving.
Wanneer we anderen zien lijden, hebben we als mens twee opties: ons bekommeren om hun lot of onze blik afwenden. De eerste optie is makkelijker wanneer we controle ervaren over de situatie en we het gevoel hebben te kunnen helpen. Maar, wanneer er sprake is van onmacht of controleverlies, dan is er kans op onverschilligheid, of erger, dan keren we ons tegen het slachtoffer. "Heeft hij/zij de situatie zelf niet in de hand gewerkt? Míj zou dit toch nooit overkomen!" Deze gevoelens van onbegrip en minachting vormen de voedingsbodem voor dehumanisering, dat is, voor het zien van 'de Ander' als 'minder mens dan wij' (zie ook Le Soir 22-12-2015). Er zijn in de sociale en psychologische wetenschappen honderden studies verricht naar de effecten van dehumanisering op hoe we 'de Ander' behandelen. De resultaten zijn ronduit beangstigend (zie Haslam & Loughnan, 2014 voor een overzicht). Dehumanisering geeft een vrijgeleide om de Ander als minderwaardig te beschouwen en onze morele kaders bij te stellen tot het punt dat Universele mensenrechten niet langer gelden. Historische en actuele voorbeelden hiervan zijn legio.
We stellen vast dat vluchtelingen en migranten subtiel of minder subtiel ontmenselijkt worden: ze worden voorgesteld als onderdeel van (oncontroleerbare) vluchtelingenstromen en migratiegolven. En migreren zelf wordt als een te vervolgen crimineel feit beschouwd, getuige het gebruik van het woord 'illegaal' in plaats van 'mensen zonder papieren.' Daarnaast worden ze vaak voorgesteld alsof ze minder capaciteiten, daadkracht en subtiele emoties hebben dan niet-migranten (voor het laatste voorbeeld: zie Tom van Grieken in De Afspraak 06-06-2018) en vinden sommigen het zelfs nuttig om een prijs op hen te plakken. Deze bewoordingen en beelden, die talrijk aanwezig zijn in de media, het politieke debat en publieke discours, brengen dehumanisering dichterbij - zeker voor diegenen die nooit de kans nemen of krijgen om de mens achter de vluchteling te ontmoeten. Want, ontmoetingen met de Ander ontkrachten vaker dan niet eerdere vooroordelen (Kende, Phalet, Van den Noortgate, Kara & Fischer, 2017).
Het afnemen van menselijkheid kan gevaarlijke gevolgen hebben in onze samenleving.
Zonder te ontkennen dat migratie een uitdaging vormt voor onze samenleving, mag dehumanisering geen onderdeel vormen van hoe we ermee omgaan. Dehumanisering vormt de context om weinig vragen te stellen bij beleidsintenties die indruisen tegen het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, zoals die van Theo Francken in het kader van de hervorming van het Europese migratiebeleid (DS 05-06-2018). En indirect creëert dit discours een klimaat waarin polarisatie welig tiert en actie en reactie elkaar haast onmiddellijk opvolgen. Zoals: explosieve tweets die nadien moeten rechtgetrokken worden, een praktijk van blaming-the-victim en het ontzeggen van emoties aan rouwenden bij het graf van een kind.
Bovenstaande gebeurtenissen zijn geen 'toevalligheden' of 'ongevallen' maar symptomen van een dehumaniserend discours. Dit hebben de Belgische rectoren terecht opgemerkt in hun brief aan premier Charles Michel (30-05-2018; zie ook de interviews met Herman Van Goethem in DS 30-05-2018 en Caroline Pauwels in DS 03-06-2018). In dit licht is de oproep van de rectoren voor meer menselijkheid niet alleen hun volste recht, maar ook hun verdomde plicht. Elke beweging in de richting van ontmenselijking moet gestopt worden - stante pede.
Beperking van vrije meningsuiting
De reactie op deze open brief van de rectoren liet niet lang op zich wachten en is een symptoom van een ander discours dat misschien wel even gevaarlijk is: de beperking van de vrije meningsuiting. De tweet van staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken luidde fors: "Als de rectoren een politiek spelletje willen spelen over migratiedossiers, zullen ze de boomerang terug in hun gezicht krijgen. Zowel inhoudelijk als publiek". Alle latere pogingen tot afzwakken van deze tweet ten spijt (bv. Twitter 30-05-2018), valt deze uitspraak niet mis te verstaan als een dreigement aan het adres van de rectoren en bijgevolg aan de hele academische gemeenschap.
Een discours waarin andere meningen niet welkom zijn en dreigementen als 'normaal' antwoord beschouwd worden op een oproep tot menselijkheid, kan leiden tot gevaarlijke situaties waarbij de academische vrijheid wordt beknot. Dit draagt immers de kiemen van een nieuw normaal waarin academici onder druk geen standpunten meer durven in te nemen. Middenveldorganisaties die afhankelijk zijn van overheidssubsidies en individuele overheidsambtenaren ervaren deze druk nu al. Indien zelfs academische vertegenwoordigers geen recht meer hebben op tegenstem, rest enkel de retorische vraag over welke vrijplaatsen de Staat nog biedt als middenveld, cultuur, onderwijs en justitie steeds verder worden ondergraven. Is een van de basiskenmerken van de democratie, die we beweren te zijn, dan niet dat we het "'eens zijn dat er het recht is om het niet eens te zijn"?
Laat ons duidelijk zijn: het discours van intimidatie ter beperking van de vrije meningsuiting dulden we niet.
Laat ons duidelijk zijn: het discours van intimidatie ter beperking van de vrije meningsuiting dulden we niet. Net zomin als we dehumanisering ooit zullen toelaten. Onze studenten hebben dat goed opgemerkt: "De academische wereld is geen schoothondje waartegen je als regeringslid kan zeggen: 'zitten en zwijgen'" (Apache, 04-06-2018). Nu niet, en nooit! Het is onze taak als academici en burgers om de samenleving, haar leiders en elkaar kritisch te bevragen, om verschillende geïnformeerde meningen een stem te geven in het debat. En om ervoor te zorgen dat we mens blijven voor en met elkaar.
Dit opiniestuk werd ondertekend door 1042 academici
08-06-2018 om 18:26
geschreven door Gust Adriaensen
Ethische dimensie blijft
In De Standaard hekelt advocaat Fernand Keuleneer nog eens scherp de schijnvertoning van de pro-abortuslobby rond de wijziging van de abortuswetgeving. Dat is goed.
Al jaren worden door de meeste media en zgn. opiniemakers, verwoede pogingen ondernomen om in verband met abortus (en euthanasie) de wettelijke en medische mogelijkheden gelijk te stellen met de ethische verantwoording van de ingreep.
Dat is een permanente indoctrinatie, die erop gericht is vrouwen (en mannen) ervan te overtuigen dat het bij een vruchtafdrijving alleen om de vrouw gaat. Men wil een fundamenteel ethisch bewustzijn over leven en dood veranderen in de richting van de wettelijke en medische mogelijkheden daaromtrent.
Een juridisch kader voor legale abortus of abortus beschouwen als een medische handeling, verandert niets aan de fysieke realiteit van een abortus: zich ontwikkelend leven wordt bewust vernietigd, gedood, én verandert niets aan de ethische dimensie van die daad en de morele verantwoordelijkheid van degenen die ze uitvoeren.
08-06-2018 om 08:23
geschreven door Gust Adriaensen
Tags:abortus
Torfs ontgoochelt
Meer dan 1000 academici kantten zich enkele dagen geleden in een open brief tegen de dehumanisering van 'de Ander' en de beperking van vrije meningsuiting. Samen vormen ze een gevaarlijke cocktail - een die zich als een sluipend gif in onze samenleving kan verspreiden, een democratie onderuit kan halen en het meest onmenselijke in mensen naar boven kan halen, aldus de academici.
Rik Torfs, ex-rector van de Katholieke Universiteit van Leuven en mediafiguur, is niet bij de ondertekenaars. Door de VRT gevraagd naar het waarom, probeerde Rik er zich eens te meer uit te lullen door te zeggen dat de open brief 'te kort door de bocht' was maar dat hij het anderzijds wel goed vond dat de academische wereld zich mengde in publieke debatten.
Het is onbegrijpelijk dat Torfs, die uitkomt voor zijn christen-zijn, weigert zich aan te sluiten bij een genuanceerde stellingname van collega's, waarin christelijke, humanistische en democratische basiswaarden worden verdedigd.
08-06-2018 om 00:00
geschreven door Gust Adriaensen
07-06-2018
'Onze ethische grenzen bewaken'
Een verwerpelijk idee krijgt vorm in de rechtse regeringen van Oostenrijk en Denemarken , waarvoor steun gezocht wordt bij andere Europese landen: een 'opvangkamp' in een 'onaantrekkelijk' deel van Europa.
Dat is niet niks. 'Opvangkamp' is een doorzichtig eufemisme voor 'concentratiekamp'. Het moet door zijn onaantrekkelijkheid, een afschrikwekkend effect hebben op kandidaat-vluchtelingen.
Dat dergelijk plan, dat onvermijdelijk doet denken aan repressieve, dictatoriale regimes uit de donkerste periodes van de Europese geschiedenis, wortel schiet in vooralsnog 'democratisch' genoemde regeringen, zou een storm van protest moeten uitlokken. Het staat immers mijlenver af van onze, door de rechtse populistische nationalisten in binnen- en buitenland zo geroemde, Europese normen en waarden.
En van de mensenrechten. Maar ja, het is in ons land al zo ver gekomen dat staatssecretaris Francken die mensenrechten wil 'omzeilen'.
Daartegen kwam dan toch stevige reactie niet alleen van de oppositie maar ook van Open VLD en CD&V. Servais Verherstraeten (CD&V) verwoordde het scherp:
'WIJ MOETEN NIET ALLEEN ONZE BUITENGRENZEN, MAAR OOK ONZE ETHISCHE GRENZEN BEWAKEN.'
07-06-2018 om 17:38
geschreven door Gust Adriaensen
Tags:ethiek
'Over de verrassende comeback van religie'
De Nederlandse auteur Yvonne Zonderop publiceerde pas een boek met als titel 'Ongelofelijk. Over de verrassende comeback van religie'. Het kent een groot succes.
Uit een interview met de schrijfster, volgende citaten:
-'Ik vind dat we wel erg veel hebben weggegooid toen we onze godsdienst de rug toekeerden. Religie voorziet in zoveel menselijke behoeftes: barmhartigheid, vergeving, solidariteit. Ik kan nauwelijks een zingevingssysteem bedenken dat daar tegenop kan bieden.’
-'De christelijke cultuur zit al eeuwenlang in ons, ze heeft ons gevormd. Maar in de slipstream van de secularisatie hebben we alles wat met ermee te maken heeft, in de ban gedaan. Dat voelt voor mij, en kennelijk voor veel anderen, steeds meer als een gemis.’
- ‘De joods-christelijke erfenis wordt door populistische politici vreselijk misbruikt. Politici die zelf helemaal geen affiniteit met welk geloof dan ook hebben, maar gewoon de islam willen neerzetten als bedreigend voor onze cultuur en alle uiterlijke tekenen ervan willen wegpoetsen uit het straatbeeld. Terwijl religie gewoon een wezenlijk element is van de beleving van veel mensen. Erken dat toch, denk ik dan.’
-Laat ons niet alles van religie bij het grofvuil zetten, laat ons ook eens kijken wat er op de andere kant van de weegschaal is blijven liggen.’
-‘88 procent van de wereldbevolking belijdt een geloof. Er komen op de wereld alleen maar gelovigen bij. Moet je dan niet concluderen dat religie voorziet in een wezenlijke behoefte?'
- ‘Ik zie een groeiende onbevangenheid tegenover religie. Ik woon in Amsterdam naast een studentenhuis, die jongelui zijn heel onbevangen naar mijn boekvoorstelling gekomen. Dat zijn jonge mensen die nooit last hebben gehad van religieuze indoctrinatie. Die hoeven niet langer te zeggen: ik ben blij dat ik ervan af ben. Voor de nieuwe generatie is juist vrijheid het probleem. Ze kunnen doen en laten wat ze willen, maar ze missen een kader, een moreel richtsnoer. Omdat wij, de generatie van hun ouders, hebben verzuimd om ons christelijk erfgoed aan hen door te geven.’
-----------------
'Ongelofelijk. Over de verrassende comeback van religie'. Prometheus, 168 blz., 19,99 euro.
07-06-2018 om 08:32
geschreven door Gust Adriaensen
Tags:religie
06-06-2018
Meehuilen met de regeringswolven
Als je de politieke en krantencommentaren leest, valt het op hoe gemakkelijk journalisten meehuilen met de politieke regeringswolven in het F16-F35-oerwoud.
De beoogde prooi is Crombez en bij uitbreiding SPA. Crombez is een naïeveling, een klungelaar, een onbetrouwbare dommerik. Er zijn zelfs mensen die al die kenmerken verbinden met Crombez als auteur van vervalste e-mails.
Bijzonder interessant allemaal voor die partijen en belangengroepen die alles eraan deden en doen om te vermijden dat er te ijverig in de F-miljardenpot werd geroerd. Want daar gaat het in essentie om . De SPA wijst al maanden op de ondoorzichtige procedure en besluitvorming omtrent een miljardendossier. Het parlement zit er voor spek en bonen bij.
Crombez en de SPA moeten doorzetten. Zij verdienen steun van alle democraten. Ook in dit miljardenspel krijgt de klokkenluider alles over zich heen.
Wie of welke groep de fabrikant van valse e-mails is, krijgt amper aandacht.
06-06-2018 om 09:25
geschreven door Gust Adriaensen
02-06-2018
Bart Maddens, de bekende nationalistische politicoloog aan de Katholieke Universiteit van Leuven, is fervente pleitbezorger van een Vlaamse nationale voetbalploeg, die hij de 'Vlaamse Duivels' zou willen noemen.
Naast de onmiskenbare scherpe inzichten in het Belgische nationalistische moeras en de Vlaamse nationalistische hemel, en de buitengewoon goede relatie tussen die twee, naast de accurate kennis van de Spaanse knoet en de Catalaanse vrijheidsdroom, maakt professor Maddens ons nu ook deelgenoot van zijn wervende voetbaldromen. Als het er ooit van komt, dan mag hij met recht en reden de founding father van de Flemish Devils (Vlaamse Duivels klinkt zo saai en gewoontjes) genoemd worden.
Daarover lacherig doen is helemaal uit den boze. Bart heeft overigens van jongs af heel wat voetbalervaring, wat weinigen in het Vlaamse land bekend is. Gedurende enkele seizoenen was hij een onweerstaanbare spits bij de Menense duiveltjes. Daar werden de kiemen gelegd van zijn nu tot rijpheid geëvolueerde grote Vlaamse voetbalplannen.
Minister Philippe Muyters moet onverwijld Bart tot coach van de Flemish Devils aanstellen, met Philippe als kapitein. Want die koestert ook nog altijd tot nu toe onvervulde voetbaldromen. Top!
Misschien moet Maddens even het terrein aftasten met een proefopstelling van de Vlaamse Duivels, pardon de Flemish Devils, met alleen maar Vlaamse politici. Wat te denken van een ploeg met Bourgeois, De Wever, Dewinter, Peeters, Beke, Almaci, Demir, Tobback, De Block, De Croo sr, De Croo jr, en co, onder aanvoering van Muyters?
Inderdaad, ook vrouwspersonen. Madden en Muyters kunnen geschiedenis schrijven door resoluut te kiezen voor een gemengde, Vlaams-nationale voetbalploeg!
02-06-2018 om 08:52
geschreven door Gust Adriaensen
01-06-2018
Leerkrachten starten petitie voor behoud godsdienstles
Op het platform Thomas Godsdienstonderwijs kun je vanaf vandaag een petitie ondertekenen voor het behoud van het vak godsdienst.
Erik Buys is een gedreven godsdienstleraar aan het Sint-Jozefscollege in Aalst en initiatiefnemer van een petitie voor het behoud van het vak godsdienst. In een sterk pleidooi verdedigt hij het vak tegen vooroordelen die verspreid worden om het alternatieve vak LEF te promoten. Het pleidooi lezen en ondertekenen kan via de website van Thomas Godsdienstonderwijs.
Ik reageer vooral tegen de zogenaamd neutrale positie die voorstanders van het LEF-vak propageren, zegt Erik Buys. Als je het hebt over levensbeschouwing, kijk je zelf ook altijd door een bepaalde bril. En daarover moet je eerlijk zijn, tenminste als je een totalitaire tendens in je denken (en dat van de leerlingen) wil vermijden. Dat doen leerkrachten katholieke godsdienst en dat is precies een van de inhoudelijke sterktes van het vak, vindt de leraar.
Als je een neutrale positie claimt, ben je niet anders dan wie een rechtstreekse toegang tot een goddelijk standpunt denkt te bezitten.
Je kan als filosofieprofessor aan je studenten vragen om de mens te beschrijven door de bril van Immanuel Kant, of door die van Freud, en je kan daarover objectiveerbare examens geven. Maar je kan principieel niet claimen dat jij de mens op een neutrale manier beschrijft en eisen dat studenten die beschrijving blindelings aanvaarden. Zo redeneert Buys.
Het vak RKG opent de ruimte voor levensbeschouwelijke reflectie en (zelf)kritiek bij leerlingen, precies omdat het de neutraliteitsclaim weigert.
De godsdienstleraar weerlegt in zijn artikel de vaak herhaalde kritiek dat het vak geen oog zou hebben voor de pluralistische realiteit. Zoals enkele verplichte taalvakken op school leerlingen op termijn de vrijheid bieden om met gelijk welke taal aan de slag te gaan, zo is het ook met levensbeschouwelijke vakken, stelt hij.
Buys: De spiritualiteit van de zelfkritiek is een belangrijke emancipatorische voorwaarde om op een waarachtige manier andersdenkenden te ontmoeten, voorbij onverschilligheid en vooroordelen. Het is een van de voornaamste betrachtingen van het godsdienstonderwijs, en van cruciaal belang voor een duurzame attitude van geëngageerd en authentiek burgerschap.
Ten slotte besteedt het vak rooms-katholieke godsdienst aandacht aan die aspecten van mens-zijn die in deze utilitaire samenleving elders nauwelijks aan bod komen, vindt de leraar.
Het vak godsdienst helpt leerlingen zichzelf te ontdekken als sociale, historische, filosofische, morele, esthetische en spirituele wezens, en niet louter als consumenten.
De christelijke traditie vormt daarbij een bevoorrechte toegangspoort door haar grote historische rol (van de godsdienstoorlogen tot de ontwikkeling van het humanisme), zo luidt het. Een grondige kennis van de christelijke traditie is sowieso onontbeerlijk voor een goed en kritisch begrip van de huidige cultuur.