:roll:
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Belg zeer gehecht aan zijn auto
Europcar Observatorium Transport en Mobiliteit stelt vast dat 73% van de Belgen zijn auto niet van de hand zou kunnen doen. Europcar lanceerde in samenwerking met het studiebureau OpinionWay de eerste editie van het Europcar Observatorium Transport en Mobiliteit. Dit initiatief is bedoeld om een beeld te schetsen van de gewoonten van de Europeanen en om nieuwe tendensen te onderkennen. Meer dan 5.300 personen van 18 en ouder uit 7 landen (Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Italië, Spanje, Portugal en België) werden ondervraagd. De Belgen onderscheiden zich op verschillende vlakken van hun Europese buren.
Één Belg op acht overwoog reeds om zijn persoonlijke auto op te geven, dit is net iets minder dan het Europese gemiddelde. Maar in België liggen vooral financiële aspecten daarvan aan de basis (69% tegenover 56%). Toch lijkt de Belg, ondanks deze cijfers, niet bereid om die stap ook effectief te zetten, aangezien 73% verklaart niet zonder zijn auto te kunnen (tegenover 62% gemiddeld in Europa). 38% vertrekt het liefst met de eigen auto op vakantie en associeert zijn auto met vrijheid en flexibiliteit. Slechts 10% van de Belgen blijkt bereid om zijn auto op te geven indien alternatieven als het huren van een wagen of car-sharing aangeboden worden. Daarmee haalt de Belgen en de Britten het laagste percentage tegenover de rest van Europa.
Het milieubewustzijn van de Belg ligt in de buurt van het Europese gemiddelde, maar toch is hij niet bereid meer te betalen voor een groenere auto. Net als de Europeanen denkt meer dan 1 Belg op 4 na over de impact van zijn auto op het milieu. 92% - dat is de hoogste score in Europa legt een rechtstreeks verband tussen de leeftijd van een auto en de vervuilingsgraad ervan. Ondanks dit bewustzijn is de Belg niet bereid om veel meer te investeren in een milieuvriendelijkere transportoplossing. Slechts 34% (tegenover 38% in Europa) is bereid om meer te betalen. Bemoedigend is dat de jonge generatie meer geneigd is om te investeren in ecologie: 49% van de 18- tot 29-jarigen zou ten minste 5% meer willen betalen voor een groenere auto. RVH.
www.europcar.com.
|