:wink:
De Nationale Wellness Enquête/3 xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Kenmerkend is het feit dat in koude en minimalistische interieurs opnieuw plaats wordt gemaakt voor planten en natuurlijke materialen. En ook aromatherapie, die aan een opgang bezig is, is door de natuur geïnspireerd. In toeristische zones als de Ardennen heeft men dit goed begrepen en biedt men meer en meer met wellnessfaciliteiten uitgeruste huurhuisjes aan.
Dit verklaart waarom de badkamer één van de ruimtes is geworden die men het liefste wil uitbreiden. Men kiest in kleinere badkamers voor een compactere douche, een inloopdouche, die de ruimte visueel vergroot gezien er geen scheiding met de badkamervloer is.
In totaal zeggen acht op tien Belgeen meer aan spiritualiteit, bezinning en meditatie te doen. Dit bewijst dat men behalve het passieve ontspannen, ook op zoek gaat naar actief ontstressen en aan zelfontwikkeling wil doen (joga, therapieën,
); dit wordt ook wel selfness genoemd. De trend om wellness te combineren met selfness is vanuit Duitsland ook bij ons doorgesijpeld.
De snellere en meer economische douche geniet de voorkeur van de Belg om zich te wassen. Het bad behoudt haar succes, slechts weinigen kunnen er volledig afstand van doen, zelfs indien het maar zelden wordt gebruikt. Vooral vrouwen nemen graag een bad. Men mag hierbij ook niet vergeten dat het bad een onmisbaar element is in het gezinsleven: kinderen leren er van jongsafaan met hun waterspeeltjes plezier aan te beleven en maken er een kleine speeltuin van!
De voorkeur bij mannen voor een douche en bij vrouwen voor een ligbad zou door psychoanalysten als volgt worden verklaard: mannen oriëënteren zich doorgaans vertikaal (viriel, waakzaam, hard, rationeel) en vrouwen doorgaans horizontaal (feminien, zacht, ontspannend, troostend). In de verpakkingswereld is dit zeer bekend: thee wordt 'vrouwellijk' verpakt (in liggende verpakkingen: rustgevend) en koffie wordt 'mannelijk' verpakt (in rechtopstaand de verpakkingen: wakker worden!) RVH.
|