:!::oops:
België heeft een tekort aan websites!xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
België is het enige land in de Europese Unie met een daling van het aantal professionele websites
De Internetbarometer van E-mail Brokers, die dit jaar enkele ongeziene statistieken in België weergeeft en zich verder uitstrekt over heel Europa, is duidelijk: in tegenstelling tot andere Europese landen zijn er in België afgelopen jaar meer websites verwijderd dan bijgekomen. De oorzaken voor deze alarmerende situatie zijn een gebrek aan flexibiliteit van de Belgische wetgeving, administratieve barrières, en de discrepantie tussen de aangeboden opleidingen en de noden van bedrijven.
De recentste barometer van E-mail Brokers toont dat er in de periode van juli 2011 tot juli xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />2012 in België niet minder dan 13.427 websites zijn afgesloten, terwijl er maar 11.802 zijn verschenen. De situatie varieert van regio tot regio: Vlaanderen heeft 6.253 websites verloren, doch heeft er 6.914 nieuwe bijgekregen, Brussel zit in hetzelfde geval (2.855 verloren, maar wel 2.912 nieuwe). Wallonië bengelt echter achterop met slechts 1.976 nieuwe sites online tegenover 4.319 verwijderde.
Deze situatie is des te pijnlijker omdat alle Europese lidstaten net hun inspanningen verhogen om de ontwikkeling van internet te promoten. De indicatoren zijn duidelijk: alle Europese landen zien een continue stijging van het aantal online geplaatste websites en kennen een verhoging van het BBP, dat door internet gegenereerd wordt.
De vier huidige leiders inzake internetontwikkeling, zijn respectievelijk: Tsjechië (+ 11% sites in een jaar tijd), Frankrijk (+ 10%), Portugal (+ 9%) en Hongarije (+ 9%). Onze laatste plaats in dit klassement - in een domein dat nochtans van cruciaal belang is voor de economische toekomst van een land - is te wijten aan het grote aantal illegale websites in ons land: in 2012 zijn meer dan 91% van de Belgische websites niet conform de wetgeving (in 2011 was dit zelfs 99%). Nog een grotere verrassing is het feit dat 80%van de Belgische websites voor e-commerce, die geacht worden meer aandacht te besteden aan de reglementeringen, illegaal is volgens het jaarlijks rapport van de algemene Dienst voor controle en bemiddeling van de FOD Economie (volgens de barometer van E-mail Brokers is dat zelfs 82%). Daarentegen, ontstond 72% van de Belgische sites meer dan twee jaar geleden en maakt 97% nog steeds geen gebruik van sociale netwerken!
In deze omstandigheden is het moeilijk om niet naar het gebrekkige proactieve beleid van de overheid te wijzen. De Europese koplopers inzake Internetpolitiek met Tsjechië voorop hebben hun wetgeving volledig herzien en aangepast om zo hun digitale economie te bevorderen en zelfs te ondersteunen. Ze hebben voornamelijk de netelige kwestie kunnen oplossen wat betreft terugtrekking uit de directe marketing (« opt-in/opt-out »). Sommige landen, zoals Frankrijk dat eerst ten gunste van opt-out was, hebben niet geaarzeld om hun wetgeving te versoepelen, gezien de nefaste consequenties. Het resultaat liet niet lang op zich wachten: het online BBP is sindsdien blijven groeien. Zelfs de Europese Commissie moedigt de lidstaten aan om hun internetactiviteiten verder te ontwikkelen. Volgens schattingen telt men voor elke verloren job offline 2,4 gecreëerde jobs online.
|