:-8)
Wijn voor vrouwen, door vrouwen xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Gepassioneerd, voluptueus, vrijgevig, geraffineerd, zacht, levendig, smakelijk, vol: wijn laat zich vlot beschrijven aan de hand van het repertoire waarmee je ook een vrouw zou kunnen becomplimenteren.
Een lofzang van elegantie, verfijning en authenticiteit, daarmee eren de wijnen van Bordeaux de vrouw. Oenologes, wijnboerinnen, wijnmaaksters, sommelières, wijnkelderspecialistes, recensentes, ... Vrouwen drukken steeds vaker en luider hun passie uit voor wijn. De tijd waarin vrouwen werden afgeschermd van de wereld van wijn ligt onherroepelijk achter ons. Vrouwen eisen hun plek op in deze markt, en terecht!
Volgens gerenommeerd oenologe en specialiste in bordeauxwijnen Isabelle Audoin-Wastin proeven vrouwen anders, maar daarom niet beter dan mannen. Vrouwen zijn gevoeliger voor aromas, en dan meer bepaald het vlot herkennen en identificeren van aromas. Maar voordat we hervallen in een discussie over de verschillen tussen mannen en vrouwen, wil ik benadrukken dat wijn in de eerste plaats een liefdesverklaring is tussen bodem en vrucht, in kracht bijgestaan door de wijnmaker en zijn know-how, nuanceert Isabelle.
Vrouwelijke meningen over wijn zijn vaak oprecht, wars van vaag en clichérijk oenlogisch taalgebruik. Als vrouwen van een wijn houden, zullen ze dat spontaan en op een no-nonsense manier laten blijken, een aanpak die helemaal past in in de sfeer van ongedwongen samen wijn proeven.
Vrouwen beleven wijnconsumptie anders. Ze willen minder maar kwalitatiever drinken en vertonen een consumptiegdrag dat de nadruk legt op plezier, speciale gelegenheden en feestelijkheden, evenwel zonder hun gezondheid op het spel te zetten. De marketing en communicatie rond wijn moet dus niet proberen om vrouwen te overtuigen met mooi gedecoreerde flessen, roze etiketten of fruitige boeketten. Integendeel, want wanneer het gaat over wijnselectie gaan vrouwen actief op zoek naar argumenten die er echt toe doen: de druivensoort, de oorsprong, de prijs of respect voor het milieu.
Wijn wordt een synoniem van genieten en dat tekent zich ook af in de soorten wijn die worden geconsummeerd. Bijna 8 op 10 vrouwen stellen dat ze een bepaald soort wijn drinken omdat ze van de smaak houden. Ze drinken minder vaak en zoeken doelbewust naar kwalitatieve wijnen, aromas die ook buiten de maaltijd kunnen standhouden.
Met deze gegevens in het achterhoofd stelt Bordeaux xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />de Coup de Coeurs voor: een selectie die wordt samengesteld op basis van een blinde degustatie door professionals. De wijnen die de selectie halen zijn een weergave van Bordeaux het beste, het gevarieerdste en het fijnste uit Bordeaux dat er op de Belgische markt te verkrijgen is in de prijsklasse van 4 tot 20 euro.
De Bordeaux Coup de Coeurs zijn dé ambassadeurs van de diversiteit en de toegankelijkheid van de Bordelese wijngaarden. Ze zijn het levende bewijs toegespitst op de Belgische markt van het nieuwe imago van de wijnen van Bordeaux: jong, casual, geschikt voor elke gelegenheid en geschikt voor een plezierige avond in goed gezelschap. Bordeaux luistert aandachtig naar zijn publiek dat steeds vrouwelijker wordt en blijft zich steeds opnieuw heruitvinden.
In een door mannen gedomineerde wereld, weten enkele vrouwen toch hun mannetje te staan. Op slecht 35-jarige leeftijd beheert de Belgische Carmen Onclin al een gerennomeerd Médoc-domein. Zonder de typische kennisoverdracht van vader op zoon, moeten vrouwen in het wijnvak terugvallen op gezond verstand en kennis, opgedaan op de schoolbanken van een oenologische universiteit.
Aan de universiteit van Bordeaux staan er steeds meer vrouwen op de inschrijvingslijsten. Meer en meer vrouwen willen wijn produceren of een domein beheren; als het ware hun terrein afbakenen in het wijnuniversum, stelt Carmen.
Het Médocaines-collectief bestaat uit vier vrouwelijke wijnmakers uit Médoc die u graag begeleiden! Behalve fantastische wijnen ontwikkelen zij ook rondleidingen voor toeristen en workshops onder welluidende titels als assemblage, oogst of schoonheid. Zo krijgt iedereen de kans om de wereld van de wijn te leren kennen vanuit een vrouwelijk perspectief.
www.lesmedocaines.com
|