:-8)
COCKTAILS,
WORSTEN EN VIS: het recept van een Belgische barbecue
Belgen
zijn dol op barbecues, en dat zowel in de zomer als de winter! Dat is een van
de conclusies van de enquête over barbecuetrends die Delhaize hield. Zo onthult
de enquête dat meer dan een kwart van de consumenten zijn barbecue meerdere
keren per maand zal bovenhalen als het deze zomer niet regent, en ook in de
herfst en winter zal blijven barbecueën.
Grote
barbecuetrends: 1 Belg op 4 zal meerdere barbecues per maand organiseren als het
weer deze zomer wat meezit, barbecues in de herfst en de winter (60 %) , vlees
op het menu in 98 % van de gevallen, met als top 4: worsten (85 %),
runderbrochettes (71 %), kip (70 %) en spareribs (54 %) , vis als nieuwe trend
(70 % van de menus) , de cocktail aan het hoofd van de aperitieven (40 %), een
budget van 5 tot 15 euro en gezelligheid, gemak en gezondheid: de troeven van
de barbecue.
De
eerste grote trend die opviel in de enquête die Delhaize in maart bij 2.000
Belgen hield: barbecueën is in! Een trend die Delhaize bevestigt met de grotere
vraag bij zijn slagers naar producten zoals spareribs, worsten en brochettes
van oktober tot de eindejaarsfeesten en zodra de dagen opnieuw langer beginnen
te worden. De tweede trend die uit de enquête naar voren komt, is dat Belgen
grote liefhebbers zijn van vlees en gevogelte, want die staan op het menu in 98
% van de gevallen. Interessant om te onthouden, is dat ook vegetarische
producten een plaats krijgen in het menu (13 %). Belgen zorgen in 4 gevallen op
10 ook voor een aangepast menu voor kinderen (kleine brochettes, miniworstjes,
). In de meeste gevallen bieden de consumenten hun gasten graag variëteit met
minstens drie types van producten om te grillen, zorgvuldig uitgekozen
naargelang ieders smaak.
Maar
de grote trend om deze zomer te volgen, is vis en zeevruchten. Meer dan één
Belg op 2 serveert ze regelmatig aan tafelgasten en 15 % grilt ze systematisch.
De meest gewaardeerde variëteiten zijn vis met stevig vlees zoals zalm,
kabeljauw en sardines, maar ook gambas en mosselen. Eén van de remmingen in
het klaarmaken van vis en zeevruchten is het gebrek aan kennis van de bereiding
van deze producten op de barbecue.
Het
gemiddelde budget dat per persoon wordt besteed aan vis en vlees is tot slot
heel variabel, aangezien 45 % van de respondenten beweert tussen 5 en 10 euro
uit te geven, en 42 % tussen 10 en 15 euro. 10 % zegt meer dan 15 euro en 3 %
minder dan 5 euro neer te tellen.
Het
aperitief is nog zon must tijdens barbecues. We zien dit jaar dat de cocktail
op kop staat van de aperitieven die aan gasten worden aangeboden (40 %), op de
voet gevolgd door cava, rosé en witte wijn (37 %) en tot slot bier (30 %). Alcoholvrije
cocktails worden in 11 % van de gevallen aangeboden.
De
Belg is tuk op de barbecue, zoveel is duidelijk. De wederkerigheid van de
uitnodigingen is trouwens opvallend. In 70 % van de gevallen worden de personen
die uitnodigen voor een barbecue ook op hun beurt uitgenodigd. Dat sociale
aspect wordt versterkt door drie kenmerken die de respondenten aanvoeren als
het om het beeld van de barbecue gaat: gezelligheid, gemak en gezondheid.
|