:!:
GROOT
ONDERZOEK : DE BELG EN ZIJN WIJNVOORKEUREN
Distributeur
Delhaize maakt naar aanleiding van de Maand van de Wijn de resultaten bekend
van het onderzoek bij 1000 Belgische consumenten omtrent hun wijnvoorkeur. Het
resultaat is klaar en duidelijk: de Belgen zijn grote wijnliefhebbers en zijn
ook van plan dat in de toekomst te blijven.
De
grootste wijntrends : één op drie drinkt minstens eenmaal per week wijn, Belgen
beschouwen wijn niet als een duur (8%) of ontoegankelijk (1%) product, het
gemiddeld budget per fles gaat van 4 tot 8, terwijl de supermarkt als
favoriete adviseur (51%) wordt aangestipt. De Belgen houden van wijn en zijn
behoorlijk grote wijnconsumenten, aangezien meer dan een Belg op drie (34%)
minstens eenmaal per week wijn drinkt en meer dan de helft van de
ondervraagde personen meermaals per maand wijn drinkt. Het gedrag varieert
echter in functie van de gelegenheden. Thuis is de voorkeur voor wijn, bier of
alcohol gelijkmatig verdeeld. Wijn geniet echter de voorkeur bij een maaltijd
met vrienden of familie (70%). Daarentegen wordt wijn minder gedronken in cafés
(6%), in tegenstelling tot bier dat daar de populairste alcoholische drank
blijft (57%). Ten slotte kiezen Belgen wijn eerst en vooral omdat ze ervan
houden (63%), maar ook uit gewoonte (25%) of om een bijzondere gelegenheid te
vieren (18%). Ten slotte linkt minstens de helft van de ondervraagden wijn aan
een gelukkige gebeurtenis, gezelligheid en feest.
De
Belgen zijn unaniem te vinden voor een glaasje wijn, maar hun voorkeur
verschilt behoorlijk opvallend naargelang de streek. Uit het onderzoek blijkt
dat op nationaal vlak de meest populaire wijnsoort rode wijn blijft (34%),
gevolgd door witte wijn (31%), bubbels (19%) en rosé (15%). In Vlaanderen staat
witte wijn op kop (35%), gevolgd door rode wijn (31%), bubbels (23%) en rosé
(11%). In Wallonië houden de mensen echter meer van rosé (23%) dan van bubbels
(13%). In Brussel zijn ze dan weer verzot op rode wijn (40%) en is er geen
voorkeur tussen rosé of bubbels (17% in beide gevallen).
Wat
betreft de populairste regiosi blijft Frankrijk de onbetwiste nummer één voor
alle soorten wijn, daarna richten de consumenten hun blik op een ruim palet met
o.m. wijnen uit Italië, Chili, Argentinië, Zuid-Afrika, Spanje en Luxemburg. De
biowijnen, natuurwijnen en wijnen uit eerlijke handel sluipen de
consumptiegewoontes binnen. Ongeveer 38% van de ondervraagden heeft al een
biowijn of fairtrade-wijn gekocht, tegenover 26% voor de natuurwijnen.
Om
wijn te kopen, gaan de consumenten vooral naar hun supermarkt (65%) en in
mindere mate naar een buurtwinkel (8%) of een kelder (7%). Deze trouw tegenover
de supermarkten kan verklaard worden door het gemak om boodschappen te doen,
maar ook door het vertrouwen en de tevredenheid van de klanten. In 85% van de
gevallen vinden de Belgen het assortiment in de supermarkten immers gevarieerd
en vinden ze dat ze ontdekkingen kunnen doen in de wijnrayon (69%)i.
Op
de vraag hoe zal uw wijnconsumptie evolueren in de toekomst, antwoorden de
Belgen dat ze niet minder zullen drinken, maar meer aandacht zullen besteden
aan de kwaliteit (39%) en aan de oorsprong van de producten die ze kopen. Zo
bijvoorbeeld willen naast de prestigieuze wijnen (54%) de consumenten ook graag
natuurwijnen (30%), fairtrade-wijnen (25%) en biowijnen (21%) ontdekken.
Ook
al blijft Frankrijk de voorkeur van de ondervraagden genieten om wijnen te
ontdekken, toch lijken ook de wijnen uit de Nieuwe Wereld steeds meer Belgische
consumenten aan te trekken, met voorop Australië en Nieuw-Zeeland. Ze stellen
bovendien dat ze in de toekomst waarschijnlijk meer naar niet-Europese wijnen
zullen neigen (20% tegenover 10% voor de Europese wijnen), maar ook naar
kleinere producenten (16%).
De Maand
van de Wijn loopt van 12 september tot 9 oktober 2013, tijdens deze periode genieten
de klanten van kortingen, gaande tot 30% per fles op meer dan 230 wijnen uit
verschillende regios. De nadruk ligt op de Bordeauxwijnen van 2010, met meer
dan 40 wijnen beschikbaar, waaronder langverwachte grand crus, en op wijnen
uit Italië, Spanje en Portugal. Op www.delhaizewineworld.com
, de virtuele wijnkelder van Delhaize, vinden de consumenten tientallen
exclsuieve promoties
|