Jong, subtiel en bewogen
De Provincie Oost-Vlaanderen houdt de eigentijdse vormgeving onder de aandacht van een breed publiek. Met deze tweejaarlijkse prijs biedt zij talenten van Oost-Vlaamse origine een vitrine met uitzicht op meer en verder. De ontegensprekelijke kracht van een meer lokale prijs als deze is dat zij designers een welkom duwtje in de rug biedt. Anders dan met schilders en beeldhouwers genieten vormgevers niet steeds van de nodige media-aandacht. De gebruikers van hun creaties kennen eerder de naam van de producent dan deze van de vormgevers.
Heel bijzonder aan de editie 2014 is dat twee jonge vormgevers met de pluimen aan de haal gaan. Hun werk is tegelijkertijd lokaal verankerd en (inter)nationaal van kwaliteit. In een textielstad als Gent kan het moeilijk anders dan dat een textielontwerpster de prijs in de wacht sleept. Na de hoogdagen van katoenweverijen en –drukkerijen in de negentiende eeuw, verdween textiel nooit uit het zicht. Vanuit de technische opleidingen die de industrie ondersteunden, groeiden studies textielontwerp die oorspronkelijke creatie en technische innovatie hoog in het vaandel voeren.
Hermine Van Dijck: Prijsbeest Hermine Van Dijck (1989) voltooit in 2012 haar studies textielontwerp aan KASK Gent en werd meteen door de opleiding ook gepromoot via KASK Design Affairs, nu KASK label. Haar frêle werk ademt geheel de geest van deze creatieve opleiding waar durf en concept samen gaan. Als een kind van haar tijd overstijgt zij de nodeloze spanning tussen handgemaakte creatie en industriële productie. Langs beide wegen bereikt zij het gewenste resultaat. Net zomin als zij wenst te kiezen tussen de intelligente hand en de spinnende machine, beperkt zij zich niet tot één discipline. Zij gaat tegelijkertijd aan de slag als zelfstandig textielontwerper en als styliste. Alsof dit niet voldoende is, ontpopt zij zich ook als poëtisch kunstenaar. En precies in deze poëtische dimensie schuilt de stille kracht van het werk van Hermine Van Dijck. Het textielobject staat niet los op zichzelf. Zij schept ongedwongen een universum waarin textiel als vanzelfsprekend aanwezig is. Langzaam met de hand brieven schrijven, het weven van subtiele patronen, …. Dit alles is zoveel meer dan een afstandelijk ontwerp voor een product op een anoniem winkelrek. Hermine gaat graag ‘Contemporary Slow’ en weeft voor ons textiel met een hart. Hartverwarmend.
Pieter ‘Pjotr’ Willems: Net als textiel doet de grafische vormgeving het al jaren goed aan de Gentse kunsthogescholen. In een stad waar Gert Dooreman en Randoald Sabbe het mooie weer maken, kan het niet anders dan dat grafische vormgeving goed gedijt. Het verwondert dan ook niet dat er voor deze editie behoorlijk wat grafisch vormgevers present tekenden. Pieter ‘Pjotr’ Willems (1981) wist zich te onderscheiden van zijn vele collega’s en krijgt hier dan ook met glans de nominatie aangereikt.
Geheel terecht won Pjotr met het krachtige boek ‘100 jaar Vooruit Gent’ de prijs ‘Best Vormgegeven Boek 2013’ van de Cutting Edge Awards. Het gewichtige boek van 592 pagina’s springt meteen in het oog door een al even kloeke vormgeving waarbij de typografie van het letterwerk, de hardcover in één beeld omvat. Ook Pjotr zet geen rem op zijn talenten. Naast boeken laat hij zich door affiches, brochures en ander fraai drukwerk opmerken. Het kan ook niet anders dat Pjotr affiche en folder van de tentoonstelling in Design museum Gent gestalte geeft, in één visueel pakkend beeld dat toch alle nodige informatie aanreikt.
Zoals het jonge designers past, slaan Hermine en Pjotr de handen in mekaar voor de scenografie van de expositie in het Design museum Gent.
Natuurlijk, Jong! - 3 tentoonstellingen: Kunststof natuurlijk - van 3 april tot en met 26 april 2015 - Prijs voor Vormgeving Provincie Oost-Vlaanderen 2014 - van 3 april tot en met 28 juni 2015 - Van Vlinders en Mieren - van 3 april tot en met 13 september 2015
|