- Carrefour introduceert volledig recycleerbare en biologisch afbreekbare broodzakken. Een primeur in de Belgische supermarkten. Naar aanleiding van dit duurzame initiatief heeft Carrefour een Greener Packaging Award gewonnen in de categorie End of Life.
Voortaan kunnen de klanten van Carrefour brood in een volledig recycleerbare en composteerbare broodzak kopen. Deze vernieuwing past in het kader van de duurzaamheidsdoelstelling van de keten. Carrefour Belgium heeft met dit initiatief een Greener Packaging Award gewonnen.
Elk jaar worden meer dan 20 miljoen broodzakken op de markt gebracht. Carrefour kiest voortaan voor recycleerbare en composteerbare zakken voor brood en verkleint hiermee de milieu-impact van dit soort verpakkingen. Dit is een primeur in de Belgische supermarkten.
De broodzakken bevatten geen paraffine meer, maar bestaan volledig uit materiaal uit hernieuwbare bronnen. De vezel die gebruikt wordt is PEFC-gecertificeerd: deze is afkomstig uit duurzaam beheerde bossen. Carrefour heeft ervoor gekozen om de natuurlijke kleur van het papier te behouden, terwijl de vorige broodzak volledig bedrukt was. Voor de beperkte bedrukking wordt alleen inkt op waterbasis gebruikt.
De nieuwe broodzakken veranderen niets aan de gewoonten van de consument, maar ze zijn bovendien voortaan Home compost gecertificeerd: klanten kunnen er hun groenafval in weggooien en dit inclusief broodzak bij hun compost gooien. Het droge materiaal van de zakken garandeert een evenwichtige samenstelling van de compost, wat leidt tot een verbetering van de grond. Wie geen compost heeft, kan de zak bij het papier en karton weggooien om hem te laten recycleren.
Dankzij deze nieuwe originele verpakking heeft Carrefour een Greener Packaging Award gewonnen in de categorie End of Life. Deze awards worden uitgereikt door Fost Plus en VAL-I-PAC. Zoals de naam aangeeft, beloont deze categorie bedrijven die recycleerbare of herbruikbare verpakkingen op de markt brengen. De Greener Packaging Awards hebben als doelstelling om bedrijven aan te moedigen te investeren in duurzame verpakkingen, en de economische sector te sensibiliseren. Deze prijs is voor Carrefour Belgium een extra stimulans om te blijven innoveren en nieuwe duurzame
|