Twee jaar geduld en voorbereidingen voor 4 dagen van kleurrijke magie… dat is de tijd die nodig is om het Brusselse Bloementapijt te bedenken en vorm te geven. Op deze eeuwenoude locatie is geduld een vaste waarde: de stenen hebben alle tijd van de wereld.
Het thema kiezen, het ontwerp tekenen, evalueren en daarna het juiste aantal begonia’s laten groeien, rekening houdend met de kleuren. Er zullen er zo’n 600.000 nodig zijn, dicht bijeengepakt, om de motieven te tekenen en om dit unieke tapijt reliëf en de nodige kleurschakeringen te geven.
Een precieze en delicate coördinatie : De begoniavelden liggen allemaal in één regio in Vlaanderen. Gedurende verschillende maanden planten en verzorgen de bloementelers de begonia’s zodat ze de juiste kleuren en benodigde hoeveelheden verkrijgen om het Bloementapijt tot leven te wekken. Op de beslissende dag zullen de bloementelers de bloemen zo snel mogelijk plukken, verpakken en vervoeren zodat dit tijdelijke tapijt zo lang mogelijk kan bestaan.
Een honderdtal vrijwilligers in actie: Op D-day wordt de tekening van het tapijt op “ware grootte” op een transparante plastic folie met microperforaties overgezet. Daarna staan een honderdtal gemotiveerde vrijwilligers voor een zeer delicate taak: ze moeten deze reusachtige tekening “inkleuren”. Daarbij houden ze rekening met de schakeringen van de begonia’s, die ze heel dicht tegen elkaar plaatsen. Zo zorgen ze voor een microklimaat met een constante vochtigheid die de versheid en de kleurenvariaties van deze typisch Belgische bloemen garandeert.
Dit hele werk wordt in verschillende dagen uitgevoerd zodat het Bloementapijt tijdig uitgerold kan worden voor de inhuldiging op 12 augustus. Dit tijdelijke kunstwerk zal uitzonderlijk 4 nachten en 4 dagen bewonderd kunnen worden.
VLAAMSE BEGONIA: UNIEK IN DE WERELD
Een lange bloeiperiode, een breed kleurenpallet, diverse vormen en geschikt voor border en terras. Dat zijn de troeven van de Vlaamse begonia, resultaat van jarenlange traditie en vakmanschap. Geen wonder dat de Vlaamse begonia zelfs succes heeft tot in Japan en Amerika.
Traditie en vakmanschap: Vlaanderen is de belangrijkste producent van knolbegonia’s ter wereld, dankzij een rijke traditie van zaadselectie en knolproductie. Jaarlijks worden ongeveer 20 miljoen knollen uitgevoerd naar Europa, Noord-Amerika en Japan.
De teelt is vooral geconcentreerd in Oost-Vlaanderen en meer specifiek in de regio rond Gent. De selectiebedrijven zijn continu op zoek naar nieuwe kleuren en bloemvormen. Vooral de dubbele begonia’s en de hangende soorten zijn populair.
De immense Belgische bloementapijten van knolbegonia’s zorgen voor heel wat uitstraling en hebben internationale faam. De begonia’s komen er in al hun kleurenpracht perfect tot uiting.
Bloemenspektakel voor tuin en terras: Knolbegonia’s zijn de perfecte keuze voor wie houdt van een indrukwekkend kleureneffect. Van wit over geel en oranje tot rood en alle tinten roze. Eenvoudig, hangend of met dubbele bloei. Het begonia-assortiment biedt een ruime keuze. Zo is er steeds een begonia die past bij je smaak en bij de rest van de beplanting. Met zijn weelderige en langdurige bloeiperiode brengt hij van begin juli tot de eerste vorst kleur. Knolbegonia’s zijn bovendien veelzijdig, want geschikt voor balkon, hanging basket, terras of tuinperk. Ze vergen weinig onderhoud en zijn tot slot allergie-vriendelijk.
EEN BLOEMENTAPIJT, TWEE DESIGNERS
Vanaf de jaren ’70 begon Mark Schautteet als medewerker van Et. Stautemas (pionier van de begoniatapijten) mee te werken aan de realisatie van verschillende begoniatapijten. Zo realiseerden ze samen begoniatapijten in Brussel, Columbus-Ohio, Wenen en Den Haag. Deze tapijten getuigden toen al van een grote internationale uitstraling. Na het overlijden van Et. Stautemas in 1998 besloot Mark Schautteet het pionierswerk van zijn leermeester voort te zetten en verder werk te maken van de promotie van de begonia als exportproduct via bloementapijten.
Binnen onze landsgrenzen werden al vele markten of pleinen omgetoverd tot een prachtige, kleurrijke begoniatapijten naar een ontwerp van Mark Schautteet.
Fujie Suzuki, in 2001 afgestudeerd aan de Japanse “Sapporo School of art”, werkt sinds april 2001 voor NOMURA Co ., Ltd. Deze ontwerpster begint haar korte maar briljante carrière met het creëren van visuele ontwerpen voor diverse musea en tentoonstellingen. Vandaag ontwerpt ze heel wat huisstijlen en grafische projecten voor bedrijfsevenementen en showrooms.
Deze talentvolle kunstenares weet hoe ze de meest abstracte marketingconcepten en –boodschappen vorm moet geven. Bovendien besteedt ze bijzonder veel aandacht aan het standpunt van de gebruikers en aan het ontwerpen van designs die warmte en troost uitstralen.
|