Een zoutmeer bestaat uit verschillende ondiepe bassins en zouttafels. Het witte goud wordt gewonnen uit verdamping van water onder invloed van zon en wind.
- Zouttafels onder water
Bij het begin van de lente laat de saunier de zouttafels onder water lopen, door de toevoer van water uit een zeekanaal.
- Concentratie
Dankzij irrigatie rond de zouttafels en onder invloed van zon en wind verdampt het zeewater bijna volledig en blijft er een residu achter van water verzadigd met zout: ‘saumure’.
- Kristallisatie
De natuurlijke verdamping onder invloed van zon en wind duurt van april tot september. De zoutresidu’s kristalliseren en vormen een soort taart van zout, gemiddeld 9 cm dik.
- Oogst
Eén keer per jaar, meestal in september net voor het regenseizoen, vindt de zoutoogst plaats. De zouttaarten worden geoogst door ze voorzichtig van de bodem te scheppen. Vervolgens worden ze opgeslagen ‘en camelle’, een piramidevorm waarin het zout kan drogen.
La Baleine, zeezout sinds 1934
Al sinds 1934 bestaat het merk La Baleine. De natuurlijke productie van zeezout geeft een extra smaaktoets aan tal van gerechten. Als pionier op de zoutmarkt staat het merk dicht bij zijn consumenten:
- door het logo: een walvis, geliefd dier dat het merk al jarenlang typeert.
- door innovatie: La Baleine blijft erin slagen om te vernieuwen, zowel op het vlak van zoutkwaliteit als gebruiksvriendelijke verpakkingen.
- door een breed assortiment aan producten: van fijn zeezout tot grof zeezout, het grijze, grove zeezout van Guérande of de Fleur de sel de Méditerranée.
Wist je dat…
…Benjamin Rabier het logo van La Baleine ontwierp? De bekende Franse schilder en illustrator stond ook aan de wieg van het logo van La Vache qui Rit. Voor La Baleine liet Rabier zich inspireren door een walvis, koningin van de oceaan. De blauwwitte tinten symboliseren de kleuren van de Middellandse zee en verwijzen naar het natuurlijke karakter van de zoutwinning.
|