19 november = internationale dag van de vrouwelijke ondernemer … " This is a man's world... But it would be nothing without a woman or a girl"
LolaLiza heeft als Belgisch kledingmerk de ambitie om vrouwen te empoweren én ze met elkaar te verbinden. Dit najaar leggen ze de nadruk op vrouwen die hun mannetje staan in een wereld die vooralsnog eerder als 'mannelijk' wordt gezien. LolaLiza plaatst de spotlight op vijf powervrouwen: van een topchef tot een tech expert die baanbrekend werk doet. Deze nieuwe lichting vrouwen hebben ballen en geven je graag een kijkje in hun verhaal.
5 power vrouwen = 5 power verhalen
Volgens de cijfers van de RSZ (2018) bestaat de actieve beroepsbevolking in België uit ongeveer evenveel mannen (50,9%) als vrouwen (49,1%). Maar als je de televisie opzet, is maar liefst 70% van de mensen die je ziet, man. Het is duidelijk dat de media meer vrouwelijke rolmodellen zou mogen opvoeren, dat vindt ook 41% van een enquête uitgevoerd door UNIZO. LolaLiza toont het goede voorbeeld met deze vijf power ladies. Waarom zij het belangrijk vinden dat ondernemende vrouwen een stem krijgen? Dat laten ze je graag zelf weten.
1. Florence Blaimont - CEO van de Wonderful Woman Community
"Er zijn veel vrouwen die ervan dromen om op eigen benen te staan. In realiteit drukken heel wat vrouwen de pauzeknop in van hun carrière om voor hun gezin te kunnen zorgen. Maar daardoor krijgen ze op het einde van de rit ongeveer een derde minder pensioen dan mannen. Ik wil met WoWo vrouwen inspireren om hun toekomst in te richten zoals zíj dat willen."
2. Cécile Maïchak - coacht vrouwen die hun professionele carrière ontwikkelen en is auteur van 'Women's Dreams', een boek dat vrouwen portretteert in mannenberoepen
"Vrouwen werden doorheen de geschiedenis geconditioneerd om bescheiden te zijn, dat werd tenslotte van ze verwacht. En die ingesteldheid zit bij velen van ons nog ingebakken. Vrouwen mogen - nee, móéten - trots zijn op hun capaciteiten. Maar het helpt natuurlijk als zij die dat al geleerd hebben, het goede voorbeeld geven."
3. Loubna Azghoud - COO van de platformen Women in Business en Woman in Tech
"Er is een groot tekort aan vrouwen in de technologiesector. Slechts 7% in de opleiding computer programmatie is vrouw. Dat komt volgens mij omdat vrouwen - én mannen - nog steeds van jongs af aan in hokjes worden geduwd. Meisjes spelen verpleegster, jongens dokter. We moeten meer voorbeelden aan bod laten komen die tonen dat geen sector gendergebonden is."
4. Julie Van den Driesschen - Njam!-gezicht, auteur en de winnares van Bake Off Vlaanderen 2018
"Ik denk dat vrouwen een groot belang hechten aan zekerheid. Maar je dromen najagen is vaak een sprong in het onbekende. Bij mij was dat niet anders. Ik heb al vaak gedacht: 'Als ik het kan, dan kunnen anderen dat ook.' Hoe meer vrouwen dat zien van elkaar, hoe groter de kans dat ze die sprong wagen."
5. Karen Keygnaert - zaakvoerder en chef van Cantine Copine
"Ik vind niet dat een rolmodel per se om het geslacht gaat. Mannen en vrouwen zijn niet gelijk, maar moeten wél gelijke kansen krijgen. Rolmodellen kunnen versterkend werken, maar vrouwen moeten niet gewoon meer aandacht krijgen omdat ze vrouw zijn. Wel omdat ze hard werken."
Meer info over de campagne en de vrouwen vind je op www.womenoflolaliza.com
Ter ere van de campagne, brengt LolaLiza een aantal statement T-shirts uit met quotes als 'Women do it better', 'Actually I Can', 'Not a lady, but a legend', 'Be the woman you want to be' en 'Be your own Wonderwoman.'
|