De Costa Smeralda het nieuwe vlaggenschip van Costa Cruises is geslaagd voor de technische testen op zee met vloeibaar aardgas (lng), de schoonste fossiele brandstof ter wereld en een echte innovatie in de cruisesector die zorgt voor een aanzienlijke vermindering van de milieueffecten. De eerste cruise vertrekt vanuit Savona op 21 december 2019. .
Na de AIDAnova, een ander schip van de Costa Group, is de Costa Smeralda het tweede cruiseschip ter wereld dat deze brandstof gebruikt, zowel in de havens als op zee, die een lage milieu-impact garandeert. Lng maakt het mogelijk om de uitstoot van zwaveldioxide en fijnstof tot bijna nul te herleiden en bovendien de uitstoot van stikstofoxide en CO2 fors te verminderen. Tijdens de proefvaarten op zee, die op zaterdag 16 november van start gingen, is een reeks testen uitgevoerd om de goede werking van de apparatuur en motoren met lng-aandrijving te controleren.
“De aandrijving van cruiseschepen met lng is een innovatie waarin wij als eersten geloofden vijf jaar geleden, toen we de Costa Smeralda bestelden en een voorbeeld stelden voor de sector. Andere bedrijven hebben sindsdien ons voorbeeld gevolgd. Het is een veilige en betrouwbare technologie, die op dit ogenblik de meest efficiënte en haalbare oplossing is om de milieu-impact van cruiseschepen in havens en op zee sterk terug te dringen”, zegt Neil Palomba, President van Costa Cruises.
Na de testen op zee keerde het schip terug naar de scheepswerf van Meyer in het Finse Turku, zodat het interieur van het schip verder kan worden afgewerkt. De eerste cruise met de Costa Smeralda vertrekt op 21 december 2019 vanuit Savona. Het schip zal tot 16 mei 2020 langs dezelfde route varen, met onder meer Savona (zaterdag), Marseille (zondag), Barcelona (maandag), Palma de Mallorca (dinsdag), Civitavecchia (donderdag) en La Spezia (vrijdag).
De grote innovatie van vloeibaar aardgas gaat gepaard met andere technologische vernieuwingen om de milieu-impact van het schip verder te verminderen. Het is de bedoeling om van de Costa Smeralda een echte "slimme stad" te maken. Het schip zal zelf in zijn dagelijkse waterbehoefte kunnen voorzien door zeewater rechtstreeks om te zetten naar drinkbaar water. Het energieverbruik zal minimaal zijn dankzij LED-verlichting, de terugwinning van de warmte geproduceerd door de motoren, de bijzondere vorm van de romp, speciaal ontworpen om de wrijving met het water aanzienlijk te verminderen, en liften van de nieuwste generatie, waarbij de energie wordt teruggewonnen en hergebruikt in het elektrische systeem.
Ook het gebruik van wegwerpplastic wordt op de Costa Smeralda drastisch teruggedrongen. Het verminderen van het plasticgebruik is al ongeveer twintig jaar een centraal thema voor Costa Cruises. Plastic is vooral in de catering al vervangen door alternatieve materialen en het gebruik ervan zal nog verder worden verminderd. Zo loopt Costa Cruises vooruit op de doelstellingen van de Europese richtlijn die wegwerpplastic verbiedt vanaf 2021.
De 100% gescheiden inzameling en recycling van materialen zoals plastic, papier, glas en aluminium zullen deel uitmaken van een geïntegreerde aanpak met het oog op een circulaire economie. Ook op het nieuwe vlaggenschip zal veel aandacht worden besteed aan het thema voedsel, met niet alleen het 4GOOFOOD-programma voor minder voedselverspilling en de terugwinning van overschotten voor sociale doeleinden, maar ook het innovatieve Restaurant LAB - Laboratorium voor Smaak, om de gasten op een onderhoudende manier te betrekken bij de duurzaamheid van voedsel.
Voor meer informatie www.costacroisieres.be
|