xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Toeristen geven steeds meer uit in Vlaanderen
Bourgeois belicht onderzoek bij meer dan 8.500 vakantiegangers
Uit een grootschalig, vijfjaarlijks onderzoek van Toerisme Vlaanderen blijkt dat vakantiegangers steeds meer besteden tijdens hun verblijf in Vlaanderen, al worden die verblijven korter. Meer dan 8.500 enquetês werden afgenomen bij binnen- en buitenlandse vakantiegangers aan de Vlaamse kust, in onze kunststeden en in de groene regio's. De onderzoekers peilden daarbij zowel naar de beleving op vakantie (tevredenheid, interesses...) als naar concrete statische gegevens (bestedingen, leeftijd, beroep...). Vlaams minister van Toerisme, Geert Bourgeois wil het onderzoek gebruiken om het Vlaams toeristisch product maximaal af te stemmen op de behoeften van de belangrijkste doelgroepen en kondigde ook een nieuw marketingplan aan.
De trend is internationaal merkbaar. Toeristen reizen meer, maar blijven minder lang. Vorig jaar nog verbleven 8.819.708 toeristen in Vlaanderen (inclusief Brussel). Dat was 1,2 procent meer dan in 2004, maar het aantal overnachtingen bleef gelijk omdat vakantiegangers kozen voor korte verblijven. Uit het onderzoek blijkt evenwel dat de toeristen tijdens hun korte trips meer uitgeven. Aan de kust stijgt de gemiddelde besteding per persoon, per nacht van 43 euro in 2000 naar nu al 60 euro. In de Vlaamse regio's is de stijging zelfs nog sterker: van 36 euro naar 59 euro. In de kunststeden is er een status-quo van het hoge bestedingsbedrag van 132 euro. Amerikanen, Spanjaarden en Belgen geven het meeste uit op vakantie in Vlaanderen, per persoon, per nacht.
De beslissing om op reis te gaan wordt ook steeds impulsiever genomen. Driekwart van de toeristen in de kunststeden boekte hun reis maximaal 1 maand voor ze op reis vertrokken. In de Vlaamse regio's is dat bijna de helft. Slechts een minderheid boekt ze langer dan drie maanden op voorhand. De consument wordt wel steeds kritischer. Toeristen hebben steeds meer reiservaring en kunnen hierdoor beter vergelijken.
Het onderzoek toont daarnaast aan dat er een zeer specifiek profiel is voor elk macroproduct (kust, kunststeden, Vlaamse regio's). Het merendeel van de reizigers gebruikt nog steeds de wagen, maar dit aandeel op zich neemt af. De Thalys zit daarentegen in de lift. Eén bezoeker op vijf in de kunststeden komt met het vliegtuig. Een cliché dat bevestigd wordt door het onderzoek: het belang van internet als belangrijkste informatiebron neemt fors toe.
"Meten is weten" stelt minister Bourgeois, "dankzij zulke studies kunnen we ons Vlaams toeristisch product maximaal afstemmen op de behoeften van de belangrijkste doelgroepen. De onderzoeksresultaten worden tot slot ook ingepast in een gloednieuw marketingplan. Gezien de steeds scherpere concurrentie, bijvoorbeeld vanuit Oost-Europa, is dat absoluut nodig. Daarnaast moeten we blijven inspelen op nieuwe trends en alsmaar innoveren, bv. een Kunststedenactieplan om al onze kunststeden in één aantrekkelijk pakket aanbieden, de Ronde van Vlaanderen en de herdenking van 100 jaar WOI in 2014, als een toeristisch pakket voorstellen. RVH.
|