xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Nieuw logo en communicatiestrategie voor Vlaanderen in het buitenland
Als Vlaams minister van Buitenlands Beleid wil Geert Bourgeois Vlaanderen internationaal profileren als een moderne, dynamische natie, open op de wereld. Daar hoort ook een aangepaste communicatiestrategie bij. Vooralsnog bestond er echter zelfs geen beeldmerk of logo voor de promotie van Vlaanderen in het buitenland. Dinsdag bracht minister Bourgeois daar verandering in. Op een persconferentie onthulde de minister een gloednieuw beeldmerk of logo van Vlaanderen voor alle buitenlandcommunicatie. Het zal niet alleen gebruikt worden door de Vlaamse overheidsinstellingen die in het buitenland communiceren (Toerisme Vlaanderen, FIT, Vlam
), ook andere Vlaamse organisaties en private spelers zullen het desgevraagd kunnen gebruiken.
Met een multimediapresentatie illustreerde de buitenlandminister het ontstaan van het logo, de boodschap erachter, de concrete toepassingen, enkele originele promotiegadgets, een huisstijlhandboek... Maar tegelijkertijd kondigde hij ook nog andere communicatie-initiatieven aan, gericht op buitenlanders. Zo benadrukte Bourgeois dat de lancering van het nieuwe logo enkel de symbolische eerste steen vormt van een assertieve communicatiestrategie ter promotie van Vlaanderen. Hij maakt ook nog werk van o.a. een eenduidigheid in de kernboodschappen van de Vlaamse overheidsdiensten die in het buitenland actief zijn, grafische eenvormigheid (bvb. op het vlak van websites), een Wegwijsgids voor buitenlandse bezoekers, een gratis krant of magazine voor buitenlanders
.
Waarom een logo?
Het belang van een goede beeldvorming van Vlaanderen in het buitenland kan nauwelijks worden overschat. Hoe men in het buitenland over ons denkt, is immers bepalend voor onze economische en politieke relaties, voor de investeringen in ons land, voor ons toerisme, voor de interesse in ons cultureel en wetenschappelijk aanbod... Kortom, voor alles wat de Vlamingen de wereld te bieden hebben.
Vlaanderen heeft natuurlijk al een vlag. Een vlag is echter een historisch en tijdloos gegeven. Ze is onveranderlijk en wordt van generatie op generatie overgeleverd. Een logo, daarentegen, is eigentijds en kan mee evolueren met de trends en smaken van elk tijdperk.
Met dit logo wil minister Bourgeois Vlaanderen internationaal profileren als een sterk, hedendaags merk. En dit op een herkenbare en eenvormige manier. Een nationaal merk, zeg maar, voor een brede waaier aan producten en diensten van en uit Vlaanderen.
Voor en door wie?
Het nieuwe logo is specifiek ontworpen voor de communicatie en promotie van Vlaanderen in het buitenland. Tot op heden communiceerden diverse Vlaamse overheidsdiensten in het buitenland los van en naast elkaar, met een grote variëteit in huisstijlen en kernboodschappen. Daarom werd het logo ontworpen als gemeenschappelijk element in hun merkidentiteit en in hun bestaande communicatie.
In de praktijk zal het nieuwe logo grafisch ondergeschikt zijn aan het eigen, bestaande logo van de organisatie of de dienst. Als sublogo vormt het een kwaliteitsvol herkomstlabel, een appellation dorigine, dat zegt: Dit is van Vlaanderen. Tegelijkertijd positioneert het Vlaanderen als modern en dynamisch, met een rijk en gevarieerd aanbod.
Dit nieuwe logo is dus niet het logo van de Vlaamse overheid, maar wel van Vlaanderen. Net daarom kan het in de toekomst ook gebruikt worden door elke Vlaams organisatie of dienst die daarom verzoekt. Daarvoor kunnen ze terecht op de website www.vlaanderen.be/internationaallogo waar ook meer duiding gegeven wordt over het logo.
Het probleem van de gemeenschappelijke lading werd opgelost door niet te focussen op één troef, maar net op het rijke gevarieerde aanbod dat Vlaanderen te bieden heeft op een kleine oppervlakte. Die grote variëteit wordt geïllustreerd door de verschillende puzzelstukken in alle kleuren en vormen. De combinatie van een bekend en historisch Vlaams symbool, de Vlaamse Leeuw, met moderne, warme kleuren verwijst dan weer naar Vlaanderens rijke verleden én onze toekomstgerichtheid.
De slagzin
Een Vlaanderen dat zichzelf gerespecteerd wil weten in zijn identiteit, respecteert vanzelfsprekend ook zijn doelgroep. En dus werd de slagzin in vier talen ontworpen: Vlaanderen past je perfect, Flanders fits you, La Flandre vous va bien, Flandern passt zu dir.
In elke taalversie wordt de lezer persoonlijk aangesproken: je, you, vous en dir, wat men in marketingtermen client centred noemt. Geen slagzin dus die opschept over hoe groots, rijk of geweldig Vlaanderen wel is, maar een onmiddellijke aanspreking met de vriendelijke belofte dat het tussen u en Vlaanderen klikt. Wat u ook zoekt, Vlaanderen heeft het in huis. Een korte, eenvoudige belofte, rechttoe rechtaan, gemakkelijk uit te spreken en te begrijpen.
De slagzin sluit in elke taalvariant ook aan op het logo: zoals bij een puzzel vallen ook voor de doelgroep de stukjes in elkaar. RVH.
www.vlaanderen.be/internationaallogo
|