xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
BIO: groeiend aantal kopers.
Het thuisverbruik van biologische voedingsproducten kende in 2005 een omzetstijging van 2,1%. Deze omzetgroei is te danken aan een groeiend aantal kopers en enkele sterk groeiende plantaardige segmenten zoals brood, deegwaren en ontbijtgranen. 70% van de Belgische bevolking kocht in 2005, tegenover 69% in 2004, wel eens een bioproduct.
Het totale marktaandeel van de biologische voeding bedroeg vorig jaar 1,4%, goed voor een omzet van 201 miljoen euro. Biogroenten blijven met een aandeel van 21% veruit de belangrijkste categorie binnen de totale biologische voedingskorf. Het belang van biologisch vlees en gevogelte neemt verder af. Deze producten scoorden in 2001 en 2002 goed dankzij de verschillende voedselcrisissen, maar intussen is het vertrouwen van de consument opnieuw hersteld en neemt dit effect af. Biologische vleeswaren daarentegen deden het in 2005 wel goed en zagen hun aandeel groeien van 3,6 naar 4%. Deze bevindingen blijken uit onderzoek dat GfK Panel Services Benelux uitvoerde in opdracht van VLAM.
De totale omzet van biologische versproducten voor het thuisverbruik bedroeg in 2005 201 miljoen euro. De bio-omzet groeide vorig jaar met 2,1% terwijl de totale voedingsomzet (inclusief andere dagelijkse producten) slechts met 0,5% toenam. De bestedingen aan bioproducten per kopend gezin bleven vorig jaar stabiel op 65 euro maar het aantal kopende gezinnen steeg wel. Biogroenten behouden met 21% het grootste marktaandeel binnen de biokorf, gevolgd door vlees en brood met elk 14%. Fruit komt met 12% op de vierde plaats.
Vooral de marktaandelen van brood en overige bioproducten waaronder de meer verwerkte bioproducten (o.a. deegwaren, koekjes, ontbijtgranen
) stegen vorig jaar sterk. Vorig jaar kocht 15% van de Belgische gezinnen wel eens biobrood en een kopend gezin besteedde er gemiddeld 41 euro aan.
Biokoper is iets ouder en grijpt vooral naar bio-groenten
70% van de Belgische gezinnen kocht in 2005 minstens 1 keer een biologisch versproduct. Een biokoper is een intensieve koper en besteedt gemiddeld 4 à 5% meer aan algemene voeding in vergelijking met de gemiddelde Belg. Meestal gaat het hier om welgestelde gezinnen met kinderen en welgestelde gepensioneerden. Het marktaandeel van bio ligt relatief gezien het hoogst bij oudere alleenstaanden en welgestelde gepensioneerden. De welgestelde huishoudens met kinderen bieden een enorm potentieel voor bio. Zij zijn immers verantwoordelijk voor 28% van de totale versomzet maar betekenen slechts 22% van de totale bio-omzet.
Samen met BioForum en de ganse sector lanceert VLAM vanaf midden mei een biocampagne onder de noemer Bio, mijn natuur. Het hoogtepunt is de bioweek van 3 tot 11 juni. In deze mediacampagne voert VLAM bekende en minder bekende Vlamingen op die uitzonderlijk presteren en bekennen dat zij straf spul gebruiken. Dat straf spul is natuurlijk biovoeding. De biosector speelt hierin de intrinsieke waarden van bio uit om de vraag naar bio te blijven stimuleren. VLAM benadrukt in deze nieuwe campagne vooral dat bio de echte smaak aan voeding teruggeeft en kwaliteit in je leven brengt. www.vlam.be
|