Een familiegeschiedenis: Maison Armand Jonckers verhuist zijn ateliers naar Zaventem. Voortaan zullen deze gevestigd zijn op een vroegere industriële site die onlangs werd gerenoveerd. Een ideale gelegenheid meteen om de geschiedenis van dit gerenommeerde huis en zijn oprichter nog even te overlopen, maar ook en vooral om een bijzonder sterke familieband in de kijker te zetten.
Armand en zijn kinderen Alexandra en Grégoire Jonckers werken al ruim vijf jaar in perfecte synergie. Samen vormen ze de artistieke directie van Maison Armand Jonckers en ontwerpen ze exclusieve stukken die uitblinken door hun kwaliteit en herkenbaarheid. Ze zijn experts in de materialen waar ze mee werken en combineren het raffinement van de metalen en edele mineralen met de gesofistikeerde techniciteit van gekleurd hars. Het resultaat is een origineel geheel, een poëtische wereld in voortdurende verandering.
Na lange tijd in een oud atelier in Elsene te hebben geresideerd, verhuist Maison Armand Jonckers nu naar een plek in de Brusselse rand die voorbestemd is om dé place to be te worden voor al wie creatief met kunsten bezig is: Zaventem Ateliers. Armand, Alexandra en Grégoire hebben er zonet hun werkruimte en showroom geïnstalleerd op een oppervlakte van meer dan 500 vierkante meter, en stellen er hun recente creaties tentoon in een inspirerende ruimte die kan bogen op een rijke geschiedenis. Deze nieuwe werkplek, waar ambachtslui, kunstenaars en designers apart en tegelijk ook samen werken, werd door interieurarchitect en duivel-doet-al Lionel Jadot ingericht in een voormalige 19de-eeuwse papierfabriek, die onlangs werd gerenoveerd
Het is uiteraard onmogelijk om op de artistieke duizendpoot Armand Jonckers, die dit jaar zijn 80ste verjaardag viert, een etiket te plakken: hij is tegelijk beeldhouwer, graveerder, binnenhuisarchitect, mineraloog en antiquair. Om deze artistieke alleskunner toch te definiëren, kunnen we hem nog het best omschrijven als een nieuwsgierige geest die houdt van ruwe materialen die hij op zijn eigenzinnige manier wil temmen en onderbrengen in het harmonieuze geheel van zijn creaties.
Eén naam, drie ontwerpers
Armand Jonckers werd in 1939 geboren in Lyon. Hij studeerde aan de Ecole des beaux-arts in Lausanne, de toekomstige ECAL, vandaag beroemd voor haar gerenommeerde designopleidingen. Indertijd (aan het eind van de jaren vijftig) was deze school de enige waar een cursus design met neon en plexiglas kon worden gevolgd. De toen nog jonge kunstenaar raakte gefascineerd door dit materiaal na de eerste experimenten die ermee werden uitgevoerd door Naum Gabo, Day Schnabel en Barbara Hepworth.
In 1962 realiseert Armand Jonckers zijn eerste sculpturen, die het midden houden tussen design en kunst, in zijn atelier in de Beaujolais. Zijn creaties zijn al gauw te vinden in privécollecties in Parijs, Brussel, Antwerpen en New York. In 1964 trekt hij naar Brussel, om er in de toen nog spiksplinternieuwe Louizagalerij onder de naam La Calade een boetiek te openen waar hij zijn allereerste sculpturen tentoonstelt. Vanuit zijn nieuwe stek legt hij contacten met binnenhuisarchitecten die fan zijn van zijn exclusieve, geraffineerde en ambachtelijke werk. Zo wordt hem de inrichting toevertrouwd van de ‘Banque Nationale du Zaïre’ in Kinshasa. Hij gebruikt hiervoor messing, een legering van koper en zink, metalen die in overvloed te vinden zijn in de mijnen van Katanga. Voor de gelegenheid begint de artiest ook te experimenteren met de techniek van gravure op metaal.
Eén naam, drie ontwerpers
In 2013 besluiten Alexandra en Grégoire het werk van hun vader nog meer in de spotlights te zetten door hun eigen steentje bij te dragen. Samen hebben ze gezorgd voor een nieuwe creatieve dynamiek en hun eigen stempel weten te drukken, zonder te verzaken aan het typische DNA van het huis. De gravures en primitieve esthetiek zijn gebleven, en krijgen nieuwe invullingen door deze volgende generatie die op haar beurt werkt met een gegraveerde ‘metalen huid’ die verschillende volumes combineert tot sculpturen en bas-reliëfs die samen geraffineerde meubelstukken vormen.
Alexandra Jonckers begon haar opleiding aan de Académie des beaux-arts van Lyon, studeerde juweelontwerp aan het Institut des Arts et Métiers in Brussel en industrieel design aan La Cambre, waarna ze haar carrière startte als scenograaf in de evenementensector. Haar inbreng in het creatieve erfgoed van het huis is haar frisse blik en vrouwelijke insteek die de kijk van haar twee ‘collega’s’ perfect vervolledigt. Ze werkt in Maison Armand Jonckers vooral aan experimentele projecten, en doet dat aan de hand van oude technieken die ze op haar eigen manier moderniseert. Die persoonlijke touch vormt haar sterkte.
Haar broer Grégoire houdt van het verkennen van nieuwe domeinen. Hij is gevoelig voor volumes en heeft een technische aanpak, waarbij vooral de zintuiglijkheid van de originele materie hem kan boeien. Hij volgde eerst een opleiding zeefdruk, vooraleer zich als pure autodidact te gaan wijden aan binnenhuisarchitectuur. Een activiteit die hij helemaal zelf heeft ontwikkeld, zonder daarom de band te verbreken met zijn vader waarmee hij ook zijn creatieve aanpak deelt. Zijn bijdrage tot Maison Armand Jonckers is heel fysiek en sculpturaal. Met zijn driedimensionale producties stapt ook hij mee in het DNA van het huis, en streeft zo naar een voortzetting van de knowhow en die experimentele en inventieve dimensie, die unieke ‘Jonckers touch’ die de kracht van het huis vormt.
Het werk van Maison Armand Jonckers is tijdloos, veelzijdig en exclusief. Hun unieke creaties worden volledig met de hand gemaakt. Ze kunnen prat gaan op een sterke identiteit en zijn zeer herkenbaar, en worden dan ook bijzonder geapprecieerd door de meest befaamde binnenhuisarchitecten en verzamelaars.
Maison Armand Jonckers zal aanwezig zijn op Collectible, van 14 tot 17 maart in het Vanderborghtgebouw in Brussel. www.armandjonckers.com
|