:-8)
MICHELIN Total Performance xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
De strategische visie van de Michelin Groep
Michelin verkoopt geen rubber, maar prestaties . Deze uitspraak geeft weer waar het bedrijf zich voor inzet! Michelin ontwikkelt en produceert banden die verschillende prestaties tegelijk leveren. Dat maakt deze banden speciaal, geeft ze een eigen identiteit en draagt bij aan hun kwaliteit. En dat is waar de reputatie van het merk MICHELIN op gebaseerd is.
Michelin verkoopt geen rubber, maar prestaties is een uitspraak die echt betekenis krijgt als men zich realiseert hoe belangrijk banden zijn: zij zijn immers het enige onderdeel van de auto dat contact met de weg heeft.
MICHELIN Total Performance, de strategische visie van de Groep
Door plaats te nemen achter het stuur, neemt men de verantwoordelijkheid op zich niets aan het toeval over te laten. Alles moet goed functioneren. De band heeft daarbij drie belangrijke rollen: hij draagt het gewicht, hij brengt bewegingen over en hij stuurt de auto. Grip en weggedrag van het voertuig zijn de belangrijkste missies van de band. Daarom streeft Michelin systematisch naar de beste prestaties. Michelin zet zich heel sterk in om de veiligheid van mensen te garanderen: van de bestuurders, hun passagiers, voetgangers en andere weggebruikers.
Michelin banden bieden, behalve veiligheid, ook brandstofbesparing en de langste levensduur in kilometers. Michelin verbetert alle eigenschappen die de prestaties van een band bepalen. "MICHELIN Total Performance", is een eigenschap van Michelin banden. Het is een resultaat van de strategie die de Michelin Groep volgt. Het is de rode draad van het Research & Development werk dat de Groep verricht.
De strategie van Michelin is gericht op het ontwikkelen van banden die meerdere prestaties tegelijk kunnen leveren. Alle banden van het merk Michelin combineren veiligheid met minder brandstofverbruik (dus minder CO2-emissie), en een lange levensduur in kilometers. Gebruikers van Michelin banden kunnen daardoor profiteren van alle kwaliteiten die ze wensen; daarbij maakt het niet uit of het gaat om een personenwagen dan wel een lichte bestelwagen.
Bepaalde prestaties conflicteren met elkaar. Om ze in één band te kunnen verenigen zijn geavanceerde technologieën, evenals speciale test-en productiecapaciteiten nodig.
Prestaties kunnen met elkaar conflicteren. Dat noemt men designconflicten. De twee belangrijkste zijn: Veiligheid: er is een tegenstelling tussen grip op droog en op nat wegdek. Als het droog is, moet zo veel mogelijk rubber in contact zijn met de weg, zoals bijvoorbeeld het geval is bij een slick band in de wedstrijdsport. Maar als het nat is moet het loopvlak echter beschikken over een profielontwerp om het water af te kunnen voeren, en profielranden die de waterfilm kunnen breken zodat het rubber contact kan maken met het wegdek. Energie-efficiëntie: er is een conflict tussen brandstofbesparing en een langere levensduur in kilometers. Een eenvoudige oplossing om de levensduur te maximaliseren is meer rubber aanbrengen op het loopvlak want dan duurt het langer voordat al het rubber is versleten. Maar deze optie leidt tot meer energieverbruik omdat er dan meer rubber vervormt bij iedere omwenteling van het wiel.
Michelin is, dankzij haar innovatievermogen en geavanceerde technologieën, in staat
om deze conflicten op te lossen. Tussen 2010 en eind 2012 heeft Michelin, mbt. de personenwagenbanden voor Europa, meer dan 80 % van haar bandengammas vernieuwd. Het gaat om 11 verschillende bandengammas waaronder grote productfamilies zoals de MICHELIN Energy, de MICHELIN Primacy, de MICHELIN Pilot, de MICHELIN Agilis, enzovoort. Ze worden dus vervangen, aangepast of vernieuwd.
In deze context presenteert Michelin twee nieuwe banden die hun commerciële carrière beginnen op de Europese vervangingsmarkt: de nieuwe MICHELIN Energy Saver+, bestemd voor een groot aantal personenwagens (van compacte stadswagens tot familiesedans) en de nieuwe MICHELIN Agilis+, voor bestelwagens.
|