Nieuwe studie toont aan dat reizigers meer vrienden hebben dankzij sociale media
Jong én oud doet het: de wereld rondreizen, op de mooiste plekken overnachten en die ervaringen delen via sociale media. Ook al zijn we op dat moment ver weg, onze vriendschappen lijken er alleen maar hechter door te worden. Bovendien maken we dankzij onze reizen vele nieuwe vrienden, soms spontaan, soms via de vrienden die we al hebben. Dat blijkt uit een onderzoek dat Mercure Hotels heeft laten uitvoeren onder vijfduizend reizigers uit dertien landen.
Wie vandaag de dag rondloopt in Parijs, Barcelona of Brussel, kan er niet omheen: het toerisme groeit en bloeit, we reizen wat af met z’n allen. En we genieten niet alleen van wat we zien, we delen onze foto’s, filmpjes en verhalen ook steeds meer met de thuisblijvers.
Groot onderzoek onder reizigers uit dertien landen : Mercure Hotels krijgt dagelijks duizenden globetrotters over de vloer en raakte gefascineerd door de manier waarop we in tijden van internet en sociale media onze vriendschapsbanden aanhalen én nieuwe vrienden maken. Het was de aanleiding voor een grootschalig onderzoek van TNS Sofres onder vijfduizend reizigers van zestien tot vijfenzestig jaar, afkomstig uit dertien landen: België, Nederland, Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië, Spanje, Portugal, Polen, Brazilië, China, Japan en Australië.
Reizen maakt nieuwe vrienden: Wat blijkt? 56 procent maakt tijdens het reizen vrienden (in België ook 56 procent). Vooral Brazilianen (84 procent) en Chinezen (71 procent) zijn dol op nieuwe ontmoetingen, wat opmerkelijk is gezien de taalbarrière die zij regelmatig ervaren. Japanners (11 procent) zijn op reis het meest gereserveerde volk. 45 procent zoekt op reis bovendien contact met lokale vrienden-van-vrienden (in België 37 procent). Vooral voor leuke praktische tips – een festival, een museum, een goed restaurant – maar ook als contactadres in noodgevallen of als hulp bij het vinden van een leuk hotel.
Door sociale media is onze vriendenkring sterk uitgebreid. 44 procent heeft online vriendschappen gesloten met mensen die ze nooit in het echt hebben gezien (in China 72 procent, in België 34 procent). Daarbij zijn vooral Franse, Italiaanse en Australische mannen de koplopers. Maar omgekeerd werkt het ook: 58 procent vroeg aan mensen die ze op reis waren tegengekomen om online contact te blijven houden. Steeds vaker gaan mensen op stap om vrienden van vroeger te ontmoeten. Die oude vrienden waren via internet teruggevonden. Onder de Belgische deelnemers van het onderzoek heeft zelfs meer dan de helft (59 procent) online oude vrienden opgezocht.
Het thuisfront blijft op de hoogte : Thuisblijvers reizen tegenwoordig virtueel mee, want 77 procent van de reizigers houdt zijn vrienden via Facebook of Twitter op de hoogte van de belevenissen op reis. Dat gebeurt allang niet meer met een postkaart. Belgen doen dat nu vooral via e-mail (35 procent), Whatsapp en Messenger (27 procent), en foto’s (28 procent) en posts (27 procent) op Facebook en Twitter. Maar als we eenmaal thuis zijn, kiezen we toch weer eerder voor de telefoon (64 procent), uitgaan (59 procent) of een sms (57 procent) om onze vriendschappen warm te houden.
Six Friends Theory
Mercure Hotels, actief in tweeënvijftig landen, deed het onderzoek in het kader van de Six Friends Theory, de bekende theorie die zegt dat iedereen via maximaal zes andere mensen vrienden is met iedereen op de planeet. Een derde van de respondenten kende de ‘Six Friends Theory’ al, van de Chinese deelnemers aan het onderzoek zelfs zevenenzestig procent. Mercure stelde de theorie op de proef in een reusachtig sociaal experiment dat moest bewijzen dat elk mens maar zes stappen is verwijderd van een Aboriginal diep in de Australische woestijn. Vijf miljoen mensen deden eraan mee. De gelukkige winnaar, een eenentwintig jaar-oude Italiaanse, Ludovica Loda, maakte een wereldreis langs Mercure-hotels in de steden waar de vijf mensen wonen die haar verbonden met de Aboriginal.
Ludovica is net terug van haar reis rond de wereld via het globale Mercure Hotels netwerk. Ze vertrok vanuit Rome en verbleef in Mercure hotels in Parijs, Berlijn, Londen, Rio, Nelspruit in Zuid-Afrika en Bali, totdat ze Nigel ontmoette, een Aboriginal van de Bundjalung stam in Australië. Tijdens haar reis, die zesenveertig dagen duurde, heeft regisseur, Jean-François Julian, al haar avonturen en ontmoetingen op camera vastgelegd.
Mercure is het midscale niet-gestandaardiseerde merk van Accor, ‘s werelds meest toonaangevende hoteloperator, aanwezig in 92 landen met 3.700 hotels en 180.000 werknemers. De Mercure hotels delen eenzelfde kwaliteitsstandaard en worden beheerd door gepassioneerde hoteliers. Of ze nu in de grootste stadscentra, aan zee of in de bergen zijn gelegen, elk hotel biedt een authentieke ervaring voor zowel bedrijfs- als vrijetijdsreizigers. Het Mercure netwerk bevat 711 hotels in 52 landen over de hele wereld en biedt een echt alternatief voor gestandaardiseerde of onafhankelijke hotels, en combineert de kracht van een internationaal netwerk met professionele en digitale expertise. www.mercure.com
|