Lewis Hamilton is wereldkampioen met Mercedes. Terloops is zijn naam vermeld in de "Paradise Papers" omtrent zijn privéjet. Maar dat is een privézaak en niet die van Mercedes dat nog twee kansen heeft om ook de tweede wagen op de plaats van vice-kampioen te brengen. Vanaf de GP van Brazilië die volgende zondag wordt gereden heeft Sebastien Vettel nog enkel zijn titel van vice-wereldkampioen te verdedigen. Hoezo verdedigen ? Jawel, want de heer Valtteri Bottas staat met 262 punten op de derde plaats. Dat is "maar" 15 punten achterstand op Vettel die er 277 telt. In de laatste twee races zijn er nog tweemaal 25 punten toe te wijzen aan degene die wint. Gezien de Fin zijn Mercedes beter mag worden geacht dan de Ferrari van Vettel en Räikkönen, is de kans niet ondenkbaar dat Bottas zich in Brazilië en Abu Dahbi tot vice-wereldkampioen rijdt.
Vrijdag beginnen de eerste vrije oefeningen en zal een scenario als hierboven al dan niet gestalte krijgen. Met een Max Verstappen als mogelijke spelbreker. Christian Horner van Red Bull beweert dat de Nederlander volgend jaar een auto heeft om wereldkampioen te worden. Insiders zien dat niet vrolijk tegemoet want ronduit gezegd wordt er omwille van het onbuigzaam rijgedrag van de dan 21-jarige zijnde Max, gevreesd voor meer ongevallen in de start.
De onbetwistbaar getalenteerde zoon van Jos Verstappen wordt niet met de vinger gewezen. Ook niet voor de start in Singapore die Vettel alle kansen op een vijfde wereldtitel ontnam. Maar "observateurs" zien wat ze zien. Uit dat beeld bekruipt hen een ongemakkelijk gevoel. 2017 loopt ten einde, 2018 kondigt zich veelbelovend aan. Een Red Bull-jaar wordt voorspeld...Mc Laren met een Renault-motor. Robert Kubica na dit weekend alles opnieuw te hebben bewezen toch voorgoed terug bij Williams en in de F1 ? Journalistiek met een vraagteken is slechte dagbladschrijverij. Laat ons dus eerst maar zien wat de GP van Brazilië ons openbaart. Met onze twee voeten nog in 2017.(Walter Rombauts)
KOOP NOOIT DE BESTE AUTO VAN DE WERELD, WANT EENS JE HEBT BETAALD MINACHTEN ZE JE
Ik ben ouder dan het merk Porsche officieel is. Door het toeval heb ik twee van de meest uitzonderlijke Porsche's te kunnen/mogen kopen en in het verleden rijden zoals de legendarische Porsche 959 waarmee ik samen met Pierre Dieudonné, elks apart welteverstaan, onder 10' doken op de groene hel met zijn 176 bochten, 22,4 km lang. Het zijn de beste auto's ter wereld. De boxermotor van dewelke de resultante "nul" is na een arbeidsslag kan niet worden verbeterd.
Moderne klanten bij Porsche staan daar niet bij stil en het in dienstzijnde personeel nog minder. Het is spijtig dat Porsche van luchtkoeling naar vloeistofkoeling is overgegaan. Vandaag Posrche-klant zijn is dramatisch. Mocht wijlen Roland D'Iederen nog leven, ik zou hem verslag uitbrengen. Als je niet in smoking komt vervallen zelfs gemaakte afspraken, al kom je er van 155 km ver van. Ik ga de naam niet citeren: maar de begoede klant is er lucht. De beste auto ter wereld in handen van onbenullen. Nieet van Weeissach natuurlijk, maar die in wat men België noemt. (wr)
EEN GROTESKE GP VAN MIAMI, HELEMAAL VOLGENS LIBERTY MEDIA KERMIS
Onecht water, onecht decor, eerste keer op de WK-F1-kalender. Amerikaans zoals ze zijn. Een blinde haarspeldbocht, terwijl men op de - inderdaad - dodelijke Raidillon in Francorchamps afgeeft, of in Sauodi Arabië op de blinde bochten. FIA-Parijs, nu met de nieuwe President Arabisch georiënteerd zwijgt. Een nobele sport wordt politiek gekleurd. Vrijdag zijn er de eerste vrije oefeningen. Misschien is het deze organisator bekend dat de wereld er zo virtueel zal uitzien als "de Bom" is verspreid. Ik heb het me in Hiroshima én Nagasaki door overlevenden laten vertellen. Kwaad wint nooit van eerlijke goedheid. Zo begint de GP van Miami, de vijfde GP van een bedenkelijk F1 seizoen 2022. Omwille van de mislukte technische inslag van het zogenaamde nieuwe "groudeffect". Omdat de FIA iets is vergeten. Dat vertel ik morgen. Slaapwel wereld. PS: Dit is een proefkladje op een nieuwe computer die op Linux én Windows draait. (wr)
Als iedereen elkaar begint af te schrijven, met al dan nite "bronvermelding", dan zijn we zéér slecht bezig op site's, kranten, magazines. Ze hebben natuurlijk hun eigen lezerspubliek. Maar de gouden regel v
FORD FIESTA SPRINT CUP IN DE KIJKER IN SUPERPRIX IN ZOLDER
In het kader van de Superpix in Zolder op 30 juni en 1 juli, zal het publiek ook een verhoopte spannende race te zien krijgen in de Ford Fiesta Sprint Cup. Organisatorische afspraak is er tussen Dick Van Elck en DVB Racing, respectievelijk Nedereland en België vertegenwoordigend, om de resterende vijf race over de twee landen te spreiden.
De Ford Fiesta Sprint Cup wordt gereden met Ford Fiesta's Look ST-Line met een 1000 cm3 motor met "eco"boost. Daardoor kunnen de 950 kg wegende succeswagentjes felle acceleraties neerzetten. Sprinten in zijn zuiverste vorm. De auto's worden door de Forddealers aangekocht en kosten zonder BTW €23.000. In ons land zijn er al een zevental piloten ingeschreven. Daaronder zijn Ayrton en Yannick Redant, zonen van Bert Redant. Hun "broedersstrijd" zullen ze leveren in de respectievelijke nummers #18 en #12.(wr)
De verdere kalender zoals die er op dit ogenblik uitziet: