HAMILTON - MERCEDES - GEEFT RIJLES IN 1000STE GP F1 IN CHINA EN IS WK-LEIDER
Voor wat in de 1000ste GP vanuit de F1-geschiedenis sinds 1950 in Shanghai ten tonele is gevoerd ziet de rest van het seizoen er maar eentonig uit. In de start verraste Lewis Hamilton de polesitter, zijn ploegmaat Bottas en bleef de hele race onbedreigd door niemand. Het werd zéér snel duidelijk dat slechts vijf piloten op de twintig deelnemers in staat zijn te rijden voor een overwinning. Dat zijn Lewis Hamilton, Valteri Bottas, Sebastien Vettel, Max Verstappen en Charles Leclerc. De rest zijn, op Kimi Räikkönen en Nico Hülkenberg na, in 2019 veroordeeld tot een trieste figurantenrol.
Toen viervoudig wereldkampioen Alain Prost de GP van China na 56 ronden afvlagde, werd duidelijk dat het momenteel bij 33 piloten zou blijven die in 1000 GP's wereldkampioen zijn geworden. In de hierboven geciteerde namen zitten als toekomstige wereldfaam vooral Max Verstappen en Charles Leclerc. Het zal af te wachten zijn wat Mick Schumacher er zal van bakken eens Ferrari hem die kans geeft. Sebastien Vettel haalde wel een podium - Leclerc moest hem tot tweemaal toe laten voorbijrijden....-
Maar de vierde plaats van Max Verstappen zet hem nog steeds op de derde plaats in de voorlopige stand om het wereldkampioenschap. De "driver of the day" werd Alex Albon, waarbij de puristen die het 70 jaar hebben volgehouden even moeten slikken. Gevaar dreigt vanuit de Formule E waarin meerdere constructeurs meedoen. Stoffel Vandoorne behaalde gisteren daarin zijn eerste podiumplaats. In de F1 neemt Lewis Hamilton nu al een optie op een zesde wereldtitel.(Walter Rombauts)
1. Lewis Hamilton (Mercedes)
2. Valtteri Bottaas (Mercedes) + 6"552
3. Sebastien Vettel (Ferrari) + 13"744
4. Max Verstappen (Red Bull-Honda) + 27"627
5. Charles Leclerc (Ferrari) + 31"276
Snelste Ronde: Pierre Gasly (Red Bull-Honda) = 1 WK-punt
In de derde vrije oefeningen had de Fin Valtteri Bottas al de snelste chrono gereden toen op het einde Alex Albon zwaar crashte en een rode vlag alles beëindigde. In de kwalificaties deze namiddag leek vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton weerwraak te zullen nemen op zijn ploegmaat die tevens leider is in de WK-stand. Maar de Brit werd telkens opnieuw verbeterd door een sublieme Bottas.
Deze lijkt vastbesloten dit jaar eens een wereldtitel mee te pikken. Hij zou dan zondag - mocht hij winnen - de 34ste coureur zijn die in 1000 GP's wereldkampioen werd. De Ferrari's reden in orde van Vettel, Leclerc, maar zagen allebei in hun spiegels de contouren van Max Verstappen's Red Bull-Honda. Daarmee is de explosieve cocktail voor zondag gemixed. Het wordt spannend in Shanghai. (Walter Rombauts)
De tweede vrije trainingen hebben al wat meer data opgeleverd om te pronostieken naar de race van zondag toe. Vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton reed in de Mercedes dertien ronden lang met de mediumbanden. Dat werd heel bewust gedaan want het kon de Brit geen moer schelen dat daarmee zijn ploegmaat Valtteri Bottas op de zachtste rubbers in 1'33"330 de Mercedes bovenaan de tabellen plaatste. Sebastien Vettel moest in zijn steigerend paard uit Maranello slechts 0,027" toegeven aan de Fin. Maar Max Verstappen bracht weerom de Red Bull met de door Alonso en Vandoorne ezels-Honda genoemd toch maar op de derde chrono ! Anderzijds gebiedt de waarheid te zeggen dat Honda in deze FP2 een eerste motorwissel heeft moeten doorvoeren in de Toro Rosso van de Rus Daniil Kvyat.
Terwijl het nieuwe F1-reglement vooral de aerodynamika bepaalt, baart de technische kant (V6 Turbo-Hybrid) blijkbaar meer en meer zorgen. We kennen het verhaal van de zwanenzang van Charles Leclerc in de GP van Bahrein. Koelingsproblemen lieten hem de eerste GP-zege ontglippen en de Safety Car die veel te lang op de baan bleef redde wel zijn podium, die onder normale omstandigheden terecht naar Max Verstappen zou zijn gegaan. Maar in op die 5,451 km lange baan in Sanghai kreeg Leclerc's Ferrari weer oververhitting. Niet "dramatisch" luidde het bij Ferrari, maar toch genoeg om de Monegask aan te raden de rode spierknoop aan de kant te parkeren.
Morgen zijn er de derde vrije oefeningen en de qualificaties. Daaruit komt de polesitter die zondag zal trachten over 56 ronden en 728 bochten verder de derde race om het WK F1 2019 te winnen. Al smukt het Nederlandse Heineken de Barnumpubliciteit op rond deze 1000ste GP in bijna 70 jarige Formule 1 gebeuren, sinds de Amerikanen (Liberty Media) sinds maart 2017 de boel overnamen van de Grote Manitou Bernie Ecclestone (voor 31 miljard dollar) is er iets niet meer authentisiteit. Ook de Amerikanen zelf voelen dat en geruchten zwellen aan dat ze van dit "circus" af willen. Buiten Ross Brawn - de geniale racewagen en motorontwerper - is er maar weinig volk van de oude garde. De puristen verlaten één na één het wereldje, ook de planeet. Hopelijk vermijden de nieuwe reglementen van 2021 dat de hoogste autosportdiscpline door een zwart gat opgezogen wordt. Einstein zat er al mee, en sinds de jongste heuse foto ervan, zowat iedereen die zijn eigen relativiteit kent. Zelfs in de F1.
Zondag is er de GP van China met op de affiche verschillende duels. 1. Ferrari - Mercedes 2. Vettel - Leclerc 3. Bottas - Hamilton. Scherprechters daarin kunnen Max Verstappen (Red Bull-Honda) en Nico Hülkenberg (Renault) worden. Max pakte daarjuist de derde tijd en de Duitse klasse-bak Nico de vijfde. Waarmee Renault zijn trage rehabilitatie definitief inzet. (Walter Rombauts/Foto:Renault)
De viervoudige Duitse wereldkampioen Sebastien Vettel heeft in de eerste vrije trainingen om de GP van China de beste tijd voor Hamilton gereden. Daarmee meldt Ferrari zich opnieuw aan als - technisch - ernstige concurrent voor de zege van zondag. Max Verstappen in de RedBull-Honda pakte de vierde tijd na "wonderkind" Charles Leclerc in de tweede Ferrari.
Met de GP van China wordt de 1000ste GP sinds 13 juli 1950 in Silverstone gereden. De vraag is of in de beginjaren van de F1, zeker in de jaren '50, wel zuiver op de graat waren. Elf keer telde de 500 Mijlen van Indianapolis mee voor de eindstand van het wereldkampioenschap. Er deed in die jaren geen enkele niet-Amerikaanse F1-coureur mee. De elf races van 1950 tot 1960 werden dan ook allemaal gewonnen door Amerikanen in hun typische Indy-machines. Vukovich won in 1953 en 1954. In 1955 verongelukte hij in de Indy 500. Maar zijn winnaarsjaren brachten hem wel eens de vijfde plek op in de WK-stand. Dus een nadenkertje of dit wel écht de 1000ste "zuivere" na-oorlogse GP is...(Walter Rombauts)