We leven naar 1 maart toe in de Formule 1 waar de laatste testsessie wordt afgerond in Barcelona alvorens het WK F1 2012 in Australië begint. Zoals gisteren gezegd verkeert iedereen in het ongewisse. Ingenieurs en teambazen snuffelen rond elkaars creaties, want al hebben veel bolides dezelfde krachtbronnen (Renault in acht wagens...), de aerodynamika verschilt onderling in details en eigenlijk is voorlopig Mc Laren-Mercedes samen met Marussia de enigen met een leuke snoet. Zogoed als alle anderen zijn lelijk gebekt. Precies omdat er onder de glitter zoveel industrieel belang zit (Mercedes zes teams, Ferrari dochteronderneming van Fiat, Renault wereldvolumeconstructeur) is het gezicht van de industrie naar publiek en media toe zo belangrijk. Vorige dagen kondigde Renault aan dat Alain Prost de ambassadeur van het merk wordt. Toeval of niet: 2012 is het jaar waarin Renault opnieuw Frank Williams met motoren bevoorraadt. De "Professor", zoals Prost als nikename droeg, hoeft dus niet echt te worden geintroduceerd.
Vier wereldtitels in de F1, fantastische koorddanser met Dacia in de Andros Trophée op ijs en sneeuw en natuurlijk kenner tot op het bot. Bovendien is de Fransman ook niet van de jongste en kijkt met wijzere blik naar de gebeurtenissen dan toen hij met Ayrton Senna haat en nijd moest delen. Gedeelde schuld zeggen nu ook de oudere pennenlikkers. De ambities, de inzet, het wederzijds talent was te groot, de karakters onverzoenbaar en daarmee is nu zowat alles gezegd. Voor Alain Prost - pionieer bij Renault in de F1 - begint een derde of vierde jeugd - en is toegankelijker dan ooit. Kwestie van rust, vrede en comfort in de "oude" dag.
Ook al plakt men dan F1 als etiket op je voorhoofd. de wereld waarin vooral rust en vrede niet vanzelfsprekend zijn. Alain Prost werd wereldkampioen in 1985 en 1986 met Mc Laren- Porsche, in 1989 met Mc Laren-Honda en in 1993 met Williams-Renault. Hij reed 199 GP's en won er 51. Alain is 57 jaar jong en zoon Nicolas is vaak te zien in Le Mans en in de Trophée Andros waarin hij voor twee jaar een race won met elektrische auto's. Vader plaatste het model Dacia Lodge dit jaar nog in de kijker. Belangrijk, want het productiemodel wordt volgende week voogesteld op het Salon van Genève.
Op het terrein beweert Ross Brawn (Mercedes GP) dat hij nog power zoekt en de winnende W03 nog niet voor de hand ligt. Nico Rosberg daarentegen beweert dat als de zilverpijl nog "iets" aan competiviteit wint, hij op zoek gaat naar GP-zege's. Vorige dagen heeft ook zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher zich op die vraag lachend uitgelaten. Zonder te bevestigen. En Mark Webber die in functie van tweevoudig wereldkampioen Sebastien Vettel zal rijden om de kostbare punten voor de constructeurs te sprokkelen, zal wel eens worden bedacht met een zege. Dat moet gezegd, bij Red Bull heerst fatsoen. Het is daar niet zoals bij Ferrari waar Barichello ploegmaat Schumacher moest voorbij laten, of de druk die nu op Felipe Massa wordt gezet ten voordele van Fernando Alonso. Trouwens wordt Luca Di Montezemolo er heel nerveus van dat er met die nieuwe F2012 nog niets is gebakken...Binnen drie weken is de eerste race: 18 maart 2012 - Albertpark(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Renault, DPPI en Mercedes)
Twee van de drie officiële préseizoen-trainingen voor de Formule 1in Barcelona zijn afgelopen. De Japanner Kobayashi in zijn Sauber C31 sloot ze met een chrono van 1'22"312 snelst af. De naderhandse conclusie is dat niet één team echt dominant is geweest. Althans is dat de heersende sfeer. In tegenstelling daarvan denkt Red Bull's Adrian Newey daar anders over. "Mercedes brouwt iets dat we niet echt kunnen zien", verklaarde hij Sport Bild. "Ze verstoppen iets waarmee ze de concurrentie willen verrassen in Australië. Het moet iets zijn dat snel aan te passen is, of zich gemakkelijk laat copiëren. Anders zouden ze niet zo'n moeite doen om het te verbergen. Zie de tijden van Schumacher. Hij loopt er goedgemutst bij met zijn 43 lentes. Onderschat nimmer Ross Brawn...Ik let vooral op de voorvleugel aan de auto." Mogelijk is het stemmingmakerij. De wereld van glitter en geld heeft dat nodig. De laatste trainingen gaan door van 1 t/m 4maart a.s. waarna Bernie's Circus naar Australië reist om er op 18 maart 2012 aan de eerste race van het WK F1 te beginnen.(wr)
Met 1'22"391 op superzachte Pirelli-rubbers plaatste Pastor Maldonado (25) de Williams-Renault FW34 aan de spits van de timetabel tijdens de derde dag van de trainingen in Barcelona. Daarmee verschalkte hij zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher die met de Mercedes W03 de tweede chrono pakte (1'23"384) en zag dat er een gat gaapte dat tot nadenken moet stemmen. Zo ook botert het niet echt voor Mc Laren-Mercedes en zeker niet voor Ferrari waar men met de F2012 eigenlijk met de handen in het haar zit. Red Bull's "boy's" zijn tevreden over een duidelijk geëvolueerde en handelbare RB8-Renault waarover Lewis Hamilton zich bewonderend uitliet.
"Als je er achter rijdt zie je gewoon dat die RB8 makkelijk te sturen is. Het zal zeer moeilijk zijn om Vettel te verslaan. Je weet nu vandaag niet hoeveel brandstof er aan boord is, welke racestrategie en bandenplannen er worden uitgekiend, maar 't is zeker dat Red Bull - en dus ook Renault - een hoofdrol zal opeisen. Vandaag zapte Webber naar een zesde tijd die het team met de glimlach verwerkte.Wie helemaal zit te piekeren is Lotus. Na een spetterend begin in Jerez met een snelste openingstijd van Kimi Raïkkonen is het team met de staart tussen de teamrommel naar huis vertrokken om een onoverkomelijk chassisprobleem op te lossen. De teamleiding onderhandelt al om enkele dagen extra training te krijgen.(wr/Foto:met toestemming Maldonado)
HYUNDAI STELT NIEUWE TELG i30-FAMILIE VOOR IN GENEVE
Hyundai geeft de eerste foto's vrij van de "New Generation i30 Wagon", ruimschoots voor het Salon van Genève zijn deuren opent. Deze break is de tweede telg van de nieuwe i30-familie die de slagkracht van Hyundai in het C-segment moet versterken. De stijlvolle "Wagon" maakt gebruik van dezelfde motoren en transmissies als de door het publiek goed onthaalde "New Generation i30 Vijfdeurs". De "Wagon" heeft echter een langer koetswerk en daardoor een beduidend grotere koffer die een groot laadvolume toelaat.
De totale koetswerklengte is 4.485 mm, wat 185 mm meer is dan de Vijfdeursvariant. Daarmee werpt deze auto zich op als één van de ruimste breaks in het Europese C-segment en is hij 10 mm langer dan de oorspronkelijke i30 Wagon. De bagageruimte van de nieuwe i30 Wagon is 528 liter, wat volgens Hyundai een record betekent in dit segment. Wanneer de achterbank wordt neergeklapt wordt de capaciteit van de laadbak verdrievoudigd, dit tot 1.642 liter !
Net als zijn vijfdeurs-kameraad werd de "New Generation i30 Wagon" speciaal voor de Europese markt ontworpen en ontwikkeld in het R&D-cenrum van het merk in het Duitse Rüsselsheim. De ontwikkeling van beide carrosserievormen liep vanaf de eerste tekeningen parallel waardoor de designers een coherente stijl konden hanteren die de verwantschap met de andere Hyundai-modellen duidelijk maakt en die is geïnspireerd door de "Fluidic Sculpture", de zogenaamde "vormtaal" van het merk.
De voorzijde gaat getooid met het merkeigen zeshoekige radiatorrooster en de juweelachtige koplampen die ook de vijfdeursversie kenmerken. Maar vanaf de B-stijl pakt de "Wagon" uit met een duidelijk ander ontwerp. De daklijn loopt verder door naar achteren en vormt een dynamische boog over de flexibele passagiers/bagageruimte. Hyundai schrijft er zoveel dynamiek aan toe "dat de auto ook in stilstand lijkt te bewegen". Magie van het puurste gehalte. Maar het roesgevend effect is natuurlijk gepuurd uit de "Fluidic Sculpure"-filosofie. En daar is niks mis mee. Altijd moet dieper worden gedacht om aspecten te concretiseren opdat men boven de concurrentie zou uitstijgen. Dat lukt Hyundai soms aardig.
De uitstraling is dynamisch. Dat is het minst dat kan worden gezegd. Het karakter van de auto wordt nog versterkt door een markante lijn die horizontaal over de flanken loopt en achteraan opwaarts eindigt in de achterlichtblokken. De achterruit zelf buigt zich om de D-stijlen heen en creëert niet enkel extra lichtinval in het interieur, maar verbetert ook het zicht schuin naar achteren. Belangrijk ! De diep uitgesneden kofferklep levert de auto een "cleane" look op. Doordat hij tot op bumperhoogte opent, wordt in- en uitladen een pretje.
De nieuwe i30 Wagon wordt aangeboden met dezelfde benzine- en dieselmotoren als de vijfdeurs, die 66 kW (90 pk) en 99 kW (135 pk) produceren. Het ecologische Blue Drive-pakket wordt standaard meegeleverd in de BeLux en tilt de ecologische prestaties nog wat op. Kopers van deze auto genietn absolute gemoedsrust dankzij het "5 Year Triple Care"-programma. Dat impliceert vijf jaar onbeperkte waarborg, vijf jaar Europese pechverhelping en vijf jaar "health checks".
De nieuwe Hyundai i30 Wagon wordt samen met de andere nieuwigheden van het Zuid-Koreaanse merk onthuld tijdens de persconferentie van dinsdag 6 maart 2012 die om 9.45 uur in Hal 1 in Genève doorgaat. Daar zal wellicht Allan Rushforth, Senior Vice President en Chief Operating Officer - oef - van Hyundai Motor Europe het woord voeren. Wedden dat hij de nieuwe i30 Wagon lof zal toezwaaien ? Zoals flexibel gebruiksgemak. Een stijlvolle verpakking van een hoog laadvolume en actieve gezinnen als verkoopsdoelgroep.(wr/Foto's:Hyundai)
Tijdens de tweede officiële trainingsdag in Barcelona heeft niemand de 1'22"608 van Nico Hulkenberg nog scherper kunnen zetten. De 24-jarige coureur van Force India zette die chrono tegen lunchtijd. Mocht Sergio Perez geen uitlaatproblemen hebben gekend met de uitlaat van zijn Sauber, kon het anders zijn verlopen. Perez zette een nette tijd neer met 1'22"648, dus 0,040 verschil met Hulkenberg die 100 ronden reed. De meeste teams simuleerden vandaag een volle race. Red Bull en Mercedes sloegen daar niet écht in maar regerend wereldkampioen Sebastien Vettel haakte met 1'22"891 toch op de derde plaats. Fernando Alonso werd vierde met 1'23"180 en kende ook al veel verschillende configuraties van de uitlaat waarmee hij in de ochtend veel tijd verloor. Rosberg pakte de zevende tijd (1'24"555) en Charles Pic die bij Marussia onze landgenoot Jérôme D'Ambrosio vervangt wegens grotere geldvalies was ruim 5" trager dan de snelste van de tien vandaag.(wr/Foto:Force India)
Het is telkens een huzarenstukje om uit het hoofd een reconstructie te maken van een auto die lang geleden "leefde". Wat de Ford RS200 betreft is de scherpste herinnering een zwaar ongeval van de Zwitserse Formule 1 coureur Marc Surer in de ADAC Hessenrally in 1986. Zijn co-piloot kwam daarbij om het leven. Verder leveren de herinneringen beelden op van halverwege de jaren '80 toen de groep B in de rally's ontstond. Het chassis zou zijn ontworpen door Tony Southgate die uit de F1 kwam en in 1991 werd de Noor Martin Schanche Europees Rallycrosskampioen met deze auto. Dan haperen de memories.
De Ford RS200 woog 1050 kg en werd door een centraal achterin gemonteerde motor van 1803 cm3 (boring x slag: 86 x 77,6 mm) aangedreven. Duidelijk een overvierkantmotor die een compressieverhouding had van 7,2 : 1. Dat kwam omdat een Garrett T3 turbokompressor voor de volle cilindervulling zorgde waardoor bij 8.000 t/m een maximum vermogen van 450 pk voorhanden was. Vanuit stilstand bereikte de Ford RS200 in 2"8 100 km/h. De Zweed Stig Blomqvist en onze eigenste Robert Droogmans waren voor mij de bijzonderste coureurs. Maar deze schets van de Ford RS200 is verre van compleet. Puzzelwerk dus nog.(wr/Foto:Ford)
De moeilijkheden met betrekking tot de organisatie in 2012 van de grote omloop-kampioenschappen zijn iedereen vandaag zeker bekend.
Ter herinnering delen we nogmaals mede dat de gebruikelijke organisatoren van BTCS, Belcar en VW Fun Cup in 2009 hun ondernemingen hebben verkocht aan de "Speedworld"-groep. Deze wordt gecontroleerd door de familie Lemoine.
Minder dan drie jaar later blijkt het beheer van deze Kampioenschappen door Speedworld een daverende mislukking te zijn, dit zowel op het vlak van organisatie als op financieel vlak. De Koninklijke Automobiel Club van België, in sportmiddens wegens overlevering RACB genoemd, zag zich genoodzaakt om Speedworld elke erkenning af te nemen.
Meerdere kandidaturen werden ontvangen met betrekking tot de organisatie van deze omloopkampioenschappen in 2012 en deze werden al allemaal onderzocht. Een definitieve keuze is dan ook nakend, daarbij rekening houdend met alle betrokkenen in de autosport.
De analyse van de oorzaken van de mislukking van Speedworld heeft RACB er reeds toe genoopt om iedere onderneming van deze groep uit te schakelen, evenals alle personen die er een functie van bestuurder of feitelijk bestuurder op zich hebben genomen.
De definitieve aanpak en de praktische organisatie van deze omloopkampioenschappen in 2012 zullen worden meegedeeld van zodra de huidige onderhandelingen zullen zijn beëindigd.(RACB-mededeling)
Met het Salon van Genève in zicht tovert Daimler - ongevoelig voor de crisis - via Mercedes-Benz nog snel een wit konijn uit de hoed. Het is SL 63 AMG die een geheel aluminium carrosserie heeft en daardoor 125 kg lichter weegt dan zijn voorganger. Het nieuwe leeggewicht van 1845 kg wordt tot leven gewekt door of een 395 kW (537 pk), of een 415 kW (564 pk) sterke V8 biturbo, maar dan met "AMG Performance-pakket). De beide voorin gebouwde motoren voor respectievelijk...800 en 900 Nm. Genoeg om een asfaltlaag op te rollen. De prestaties van 0 naar 100 km/h die via een AMG Speedshift (zeven gangen) geburen zijn 4,3" en 4,2".
De topsnelheid van de twee versies is vrijwillig beperkt tot 250 km/h, maar "losgelaten" kan de krachtpatser met alle gemak over de 320 km/h. Het brandstofverbruik bedraagt 9 liter op 100 km en dat is 30% lager dan het nu uitlopende model. Er is ook een stop/startsysteem op de auto en de verchroomde AMG-uitlaten produceren een rumoer waarvan kenners zullen zeggen dat het "a beuatifull noise" is. Ware onze wereld niet zo chaotisch dan zou dat best waar kunnen zijn. Nu worden dergelijke volbloeden vaak monddood gemaakt door de files. Maar in Genève zullen de bezoekers elkaar vettrappelen om erbij te geraken. Voor de Ster die niet bleef stilstaan...(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Mercedes)
Hoewel hij naast de W02 uit 2011 al te zien was in de eerste officiële testritten in Jerez, is de Mercedes AMG Petronas F1 W03 pas vanochtend 21 februari 2014 voorgesteld in Barcelona. Schumacher en Rosberg zetten zich broederlijk naast elkaar, elks op één band. Het leverde een mooi plaatje op. De renstal had ook nog het plezier in Isofoton een nieuwe partner te mogen ontmoeten, vermeerderd met ook nog Thomas Sabo. Onder de concurrentie vindt vooral Red Bull in de stem van Adrien Newey het bijzonder verdacht dat Mercedes met de voorstelling zo lang heeft gewacht. "Ze voeren iets in het schild", meent Newey te grommen.
Voortgaande op de tijden van Jerez-de-la-Frontera kan worden verondersteld dat Mercedes een rol in de spits gaat spelen. Schumacher pakte de tweede dag de beste tijd, Rosberg, met de ouwe knar W02 hield Mercedes de derde dag aan de spits. Vandaag begonnen in Barcelona de tweede officiële testritten van het voorseizoen met alle teams. Vettel plaatste zijn RB8-Renault alvast op de snelste wijzerpin. Er wordt vooral uitgekeken naar Ferrari met de F2012 waarvan volgens Fernando Alonso slechts 20% van het team van de werking ervan echt op de hoogte is. De Spanjaard die even tijdens de vierde dag kwam piepen in Jerez verwacht in Barcelona zijn fans opnieuw enthousiast te kunnen maken. Vandaag reed Vettel in zijn RB8-Renault de snelste chrono in Barcelona in 1'23"265.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Mercedes)
Uit de oude Zolderdozen kwam deze tekst uit de Gazet van Antwerpen boven. Op 23 november 1972 meldde de 3Frut" dat Antwerp Motor Union vijftien jaar bestond. Ondertussen is dat vijftig jaar en mag de organiserende autosportclub zich nu de Koninklijke Antwerp Motor noemen. Het is een rijke geschiedenis van echte autosportkennis. AMU leverde stand- en baancommissarissen tot in Le Mans toe. In bijlage voegen we het krantenbericht toe. Hopelijk is het vergeelde dokument nog leesbaar.(wr)
Nu Zolder volgend jaar 50 jaar bestaat worden de oude dzoen op zolder eens opengemaakt. Lukraak komt er één en ander te voorschijn waaraan we nog maar zelden denken. Hier een foto uit 1983 van - zeg maar - Mijnheer Robert Janssens tijdens een Formule Ford-wedstrijd. Eén van de velen waarin hij zich verdienstelijk wist te maken. Toen Robert later zag dat hij wel talent had maar niet de centen om bij de grootste namen in hogere disciplines te geraken koos hij als ingenieur wijselijk voor een labojob bij ELF. Schrijver dezes heeft aan deze mijnheer de beste herinneringen. Alle contacten waren gewoon, nooit opgeklopt, nooit pretentie. Alleen goede resultaten achter het stuurtje.(wr)
NEW YORK INTERNATIONAL AUTOSHOW LICHT SLUIER VAN 2013
Als van 6 tot 15 april 2012 de New York International Autoshow doorgaat zijn de emotoes van Genève al achter de rug. Menigeen rond het Vrijheidsbeeld spreekt daar daar al van het modeljaar 2013. Zo zal de SRT Viper als één van de eersten in de schelle spots staan.(wr)