ALONSO WINT TWEEDE KEER LE MANS, VANDOORNE DERDE !
Behoudens mechanische of elektronische pech was de zege van de Toyota's TS050 een voorspelbaar iets. Fernando Alonso behaalde zijn eerste WEC-titel en won voor de tweede keer de 24 Uren van Le Mans. Samen met de Zwitser Sebastien Buemi (3 x wereldkampioen in Formula E) en de Japanner Nakajima. De grootste autoconstructeur ter wereld en pionier in de dagdagelijkse hybrid-technike in o.a. de Prius, bracht een TS050-Hybrid in lijn die 750 kW (1000 pk) opbracht, vierwielaandrijving in de bochten had en gewoon 350 pk sterker was dan alle andere concurrenten in de LMP1. In aanwezigheid van Porsche was zo'n solorit niet mogelijk geweest.
Alle andere LMP1's waren gedoemd met hun 650 pk per ronde 2" in te boeten tegenover het Japanse geweld. Meteen overtreft het merk uit Nagoya in Japan, in wiens fabriekstuin een daadwerkelijke copie van onze "manneke-pis" staat, Mazda die in 1991 als eerste Japanse auto de 24 Uren van Le Mans wonnen met Volker Weidler, Bertrand Gachot en Jonnhy Herbert. Met een rotary-engine, de erfenis van Felix Wankel die door Kenichi Yamamoto in het hoofkwartier in Hiroshima doorontwikkeld werd. Totyoa heeft er meer dan twintig jaar over gedaan om tot deze dominantie te komen.
Als we de twee auto's zonder tegenstand wegdenken is onze landgenoot Stoffel Vandoorne eigenlijk met een derde plaats de eigenlijke winnaar van de etmaalrace. Hij reed in gezelschap van Vitaly Petrov en Mikhalil Aleshin in de BR Engineering BR1-AER van het SMP-racing. Hun regelrechte concurrent, de Rebellion R13-Gibson van André Lotterer (3 x LM winnaar), Neel Jani en Bruno Senna (ja,ja, die...) kenden in het eerste derde van de wedstrijd allerlei tegenslag en alleen hun individuele stuurgenius kon de LMP1 terug op de vierde plaatst brengen. De Toyota's overheerstten in die mate, op een lekke band na, dat de vraag rijst op de Automoble Club de l'Ouest niet dringend zijn reglement moet herzien. De verwachte H24 - waterstofauto - reed wel een demonstratierondje, maar is niet competitieklaar. Le Mans heeft altijd borg gestaan voor technische vernieuwing. Laat ons hopen dat de 88ste editie van 2020 een evenwicht brengt tussen de LMP1's.
Ferrari vierde in Le Mans zijn zeventigste overwinning in de eerste na-WOII etmaalrace. Die werd gewonnen door de Italiaan Luigi Chinetti die de Ferrari 166 met het nummer 22 als winnaar over de eindstreep reed. Opmekelijk is dat de man liefst 21 uur en 51 minuten de race alleen afrondde... Pas in 1950 zou Ferrari in de tweede race van de Formule in 1950 op 21 mei in Monaco als merk verschijnen. In Le Mans heeft het evengoed als Porsche, Bugatti en om ook Jaguar maar te noemen een ongemeen boeiende geschiedenis. Iets over de LMP2 die door Alpine is gewonnen, en de dominerende Gibson motoren die voor €1250 per uur worden gehuurd en in een Oreca of Dallarachassis worden gemonteerd. Zo'n koolstofchassis kost zo'n €483.000. Zonder taksen. Op de LMP1 staat geen prijs. Dat is een heel jaar doorontwikkelen. Vanaf morgen, als de coureurs nog altijd verzuipen in champagne. (Walter Rombauts/Foto's:wr)
Bizar genoeg liet men Sebastien Buemi in de Toyota #8 samen met Fernando Alonso enKazuki Nakajima in de laatste nachtelijke stint die hij afwerkte niet de snelste tijd bedingen. Die eer liet men aan de gelijknamige #7 van Kobayashi die dus meteen samen met Mike Conway en José Maria Lopéz in pole staat voor de 87ste editie van de etmaalrace die zaterdag om 15 uur van start gaat. Alonso beoogt de WEC-titel in deze finale maar ook het gevoel dat Toyota kwetsbaar is met hun ingewikkelde hybridtechnik - zoals in de F1 en in de...Prius - maakt de teambazen wat voorzichtiger. Want als is de tegenstand van de Rebellion's wat zwakker omdat ze 2" per ronde trager zijn, hun zegekansen blijven gaaf. Ze moeten minder pitstops maken en hun motoren zijn bedrijfszekerder. Het kan een bijzondere editie worden.(wr)
KOBAYASHI - TOYOTA - SNOEPT SNELSTE CHRONO AF VAN STOFFEL VANDOORNE IN 1STE VRIJE TRAINING LE MANS
Niet zozeer de verwachte Toyota TSO50 Hybrid #8 domineerde het 13,626 km lange circuit voor de eerste vrije oefeningen in Le Mans. Waar Fernando Alonso zijn WEC titel hier wil behalen, is het eerder het trio Kobayashi-Conway-Lopéz in de #7 dat vooraan reed. Héél even haalde Stoffel Vandoorne de snelste tijd in de BR Engineering BR1-AER, maar de hogergenoemde Japanner pkte die snelle chrono terug af. Toyota heeft in de "24 Uren van Le Mans" (15-16 juni a.s.) twee doelstellingen: de WEC-titel nehalen voor Alonso, maar nog iets belangrijker een tweede keer winnen in La Sarthe zodat het alleenrecht van Mazda uit 1991 zou zijn gebroken.(wr)
KOBAYASHI EN TOYOTA BOVENAAN IN NACHTELIJKE Q1 IN LE MANS
Zowel Kobayashi als Toyota hebben de eerste nachtelijke avonturen in Le Mans als snelsten overleefd. Dat laatste is bijna letterlijk te nemen want met nog driekwart uur te rijden slipte de Dragonspeed Oreca van Robert Gonzaléz in de Ford-chicane. Deze wilde terug de baan op maar had de aanstrormende Toyotaa #7 niet gezien waar op dat moment Mike Conway in zat. Die reed vol over de #31 en beide boliden konden zwaar beschadigd de pits in. Morgen meer.(wr)
LMP1
1. Toyota #7 3'17"161 - Mike Conway -Kamui Kobayashi - José Maria Lopez