NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Inhoud blog
  • SEBASTIEN BUEMI BLIJFT IN DE FORMULA E MET NISSAN, DUS MET RENAULT
  • HAMILTON WINT GP VAN SINGAPORE EN VERSTERKT LEIDING IN WK-STAND
  • HAMILTON PAKT POLE VOOR VERSTAPPEN EN VETTEL IN SINGAPORE
  • SNELHEIDSBOETE VOOR KIMI RÄIKKÖNEN IN FP2
  • VETTEL NEEMT OPTIE OP POLE IN FP3 IN SINGAPORE
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    21-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tesla kijkt uit naar concurrenten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In een Tesla Roadster stap je in als in een Lotus Elise. Dat is niet verwonderlijk, want de Californische autobouwer van elektrische sportwagens gebruikt een Lotuschassis als grondvesting voor een imposante Lithium-Ion batterij en een driefase asynchrone elektromotor die goed is voor…225 kW (300 pk) die tot 13.000 t/m draait. Binnenin is dat zichtbaar op de toerenteller die vanaf dan een rood veld aangeeft. Gezien de Tesla slechts 1127 mm hoog is, zit je laag met je poep tegen de grond en de rugleuning van de goed omvattende kuipzetels kan je relatief recht regelen zodat je staartbeentje als een sensor over de weg speurt. De signalen die daarmee van de weg worden opgevangen zijn belangrijk om het geweld dat de Tesla uitspuwt in goede handen te houden.

    Sportwagens rijden niet. Ze bollen over de weg. Doordat de laaprofielbanden ieder ribbeltje, ieder steentje en ieder putje registreren en doorgeven via de harde ophanging naar de sensor in ons zitvlak, ervaart de bestuurder van de Tesla de auto alsof het gaat om een auto die straks de “24 Uren van le Mans” moet winnen…Onze zitsensor, in combinatie met de waarnemingen van onze ogen die alles naar de hersenen stuurt en deze de juiste motorische bewegingen laat uitvoeren, bepaalt mee de euforische juistheid waarmee je de Tesla Roadster kan besturen. Als je bent bekomen van de start en je voelt de stabiliteit, de precieze sturing en de afremming als je de stroompedaal loslaat, dan ontstaat een vertrouwensband met het toch 1220 kg wegende “object”.

    Uit stilstand krachtig accelereren is een ware sensatie door een stroomstoot van 500 Ampère in je rug “à la Porsche Turbo” die toelaat in 3”9 de 96 km/h te bereiken. Om onze Europese 0 - 100 km/h te bereiken is dat – in honderdsten van een seconde gerekend – dus net geen 4” zijn.Tesla snoeft er graag mee sneller te zijn dan een Porsche. Dat dit mogelijk is, is te danken aan het feit dat een elektromotor vanaf zijn eerste omwenteling ook zijn maximaal koppel levert. In dit geval 340 Nm vanaf dus omwenteling 1 van de motor. Maar ook doortrekken tot 200 km/h gaat soepel en geheel geluidloos. Op wat gonzen van de motor achteraan na. Die drijft de achterwielen aan en is daar netjes tussen geplaatst. Voor de elektromotor en direct achter de zitjes voor twee personen is die Lithium-Ion batterij (45 kWh) gemonteerd. Ze bevat 99 accu’s met telkens 69 cellen, samen dus goed voor een totaal van 6831 cellen. In 3,5 uur kan ze worden opgeladen. Maar het geluidloze van de auto maakt dat hoe sneller je rijdt, hoe meer je overvallen wordt door een surrealistisch gevoel. Bandenlawaai, zacht zoemen van de motor achteraan, en verder niets. Alsof je de voeling met de aarde verliest. Airborn. Maar neen, de banden klauwen zich vast in het asfalt, de auto roert niet. Het is geen krachtmeting tussen machine en bestuurder zoals je zou kunnen verwachten.Wel voel je dat het gewicht allemaal achter je zit. De batterij weegt 450 kg en die invloed is niet te ontkennen.

    Het “gas”pedaal loslaten betekent dat remenergie wordt omgezet in stroom die weer naar de batterij gaat. De voet van de stroompedaal afnemen betekent een dusdanig effect in afremmen dat de schijfremmen pas in allerlaatste instantie moeten worden gebruikt om geheel te stoppen. Twee jaar geleden was de actieradius nog “maar” 365 km maar in de jongste Solar World Challenge voor alternatieve voertuigen reed een Tesla 511 km alvorens een stekker werd opgezocht.

    Het is leuk leven in de Tesla. Comfort, informatie over energiestand, de motor, de batterij, de celtemperaturen, en zelfs hoeveel gallons en ruwe oliebarrels die je hebt uitgespaard door elektrisch te rijden. Doordenkers weten dat de oorsprong van de elektrische stroom belangrijk is om te bepalen of je al dan niet echt groen rijdt. Stroom van de klassieke oorsprong geeft geen groen certificaat. Elektriciteit afkomstig van wind, zond en getijen en golfslagenergie leveren dat opperste groene label wel af. Alle digitale informatiedragers zitten verzameld in een “Power Electronics Module” die als PEM bekend staat en in de beperkte bagageruimte is gemonteerd. In die trukendoos zit ook de software die bepaalt op welk moment “vertragingsenergie” ontstaat. Specialisten kunnen dat ogenblik regelen waarop de wisselstroommotor als generator gaat werken en gelijkstroom langs een gelijkrichter naar de batterij stuurt.

    Een rit met de Tesla is eigenlijk iets onwezenlijk. Uitstoot ZERO ! Fun, sportgevoel, geld want het “ding” kost meer dan €100.000 en vertrouwen. Een Tesla rijdt als de beste sportwagens. De banden zullen naar ons gevoel iets sneller aan vervanging toe zijn dan bij een gewone auto. Door het gewicht, de grote koppels en laterale krachten die ze moeten verwerken. Er is wel een elektronische tractiecontrole die zorgt dat als soepel verloopt, maar toch. Volgens Tesla zou een oplaadbeurt €9 kosten en kan de batterij tot 700 keer worden opgeladen en daarmee 160.000 zorgeloze kilometers waarborgen. Dat zijn de niet zo controleerbare wetenswaardigheden rond levensduur en kostprijs. Daar tegenover staat één aspect klaar en duidelijk: Tesla heeft op dit moment geen concurrenten. Fisker Karma zal dit binnenkort misschien worden. Tesla wacht erop. (Tekst en foto: Walter Rombauts)

    21-03-2010 om 13:53 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mitsubishi stelde zijn Compact Crossover ASX voor in Genève
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Mitsubishi Motors Corporation (MMC) stelde zijn gloednieuwe Compact Crossover ASX in Première voor op het 80ste Internationale Autosalon van Genève. Deze auto is de Europese versie van de compact crossover RVR, waarvan de verkoop in Japan is gestart in februari 2010. De commerciële lancering van deze nieuwe compact crossover met 5 zitplaatsen van MMC, is voorzien voor de lente van 2010. De ASX komt het personenwagengamma van Mitsubishi versterken in Europa en zal zijn plaats vinden onder de Outlander.

    Eén van de beschikbare motoren in de Europese versie, is de nagelnieuwe 1.8 turbo diesel met directe injectie en die voldoet aan de Euro 5 norm. Specifiek voor België komt er ook een fiscaal interessante versie met 85Kw of 115 pk. Deze specifieke motorconfiguratie is het resultaat van de samenwerking tussen MMC en Mitsubishi Heavy Industries Ltd. De motor is standaard uitgerust met een Automatic Stop & Go systeem en een manuele 6-versnellingsbak, waardoor de uitstoot en het verbruik tot een minimum beperkt blijven. Door het Stop & Go Systeem en de iets langer gemaakte vier hoogste versnellingen, is de uitstoot van koolstofdioxyde fel gedrukt zodat de imposante Mitsubishi groen getint raakt.(wr)


    20-03-2010 om 15:08 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CEO's nemen zelf stuur in handen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nick Reilly, CEO van het nieuwe GM en onderhandelaar met en over Opel heeft ter gelegenheid van het voorbije Salon van Genève de Opel Ampera van Rüsselsheim naar Genève gereden. Daarmee kon hij 500 km lang ondervinden hoe het is te rijden met een elektrische auto met “extended range”. Voor het vertrek werd de Lithium-Ion batterij met 16 kWh capaciteit volgeladen en daarmee begon Gherardo Corsini, director EV Implementation, de rit naar Zwitserland op puur elektrische aandrijving.

    Na plusminus zestig kilometer startte de benzinegenerator om de elektromotor (111 kW/150 pk met 370 Nm koppel) van de Opel Ampera verder van electriciteit te voorzien. Toen Nick Reilly het stuur overnam en in Genève arriveerde werd de batterij aan een klassiek stopcontact ingeplugd en opnieuw geladen. Reilly reed niet de topsnelheid van 161 km/h en maakte ook niet echt gebruik van de acceleratiemogelijkheid van 0 naar 100 km/h in 9”. Tijdens Clean Week 2020 wordt de Opel Ampera verwacht. Dat evenement gaat door van 5 t/m 9 mei a.s. en Opel kan daar perfect demonstreren dat de Ampera productierijp is en weldra de showrooms haalt.

    Nick Reilly is niet alleen. Tesla begint aan een 19.308 km lange tocht rondom de wereld. In afstand gezien is dat juist niet de halve omtrek van onze aardbol rijden. In de auto zit Leonardo DiCaprio, één van de eerste Teslabezitters en officieel TAG Heuer Ambassador. Tesla sloot een partnership af met TAG Heuer zoals ook Panasonic zich verdienstelijk maakt in het Californische huis. TAG Heuer viert zijn 150ste verjaardag. Daarbij moeten we wel onthouden dat Heuer een Zwitsers zelfstandig uurwerkmaker was die lang in de F1 aanwezig was en dan werd overgenomen door het Arabische “Technique Avant Garde” (TAG). Wie er nog aan de trip deelneemt is de CEO van Tesla Elon Musk en de CEO van TAG Heuer Jean-Christophe Babin. Uiteraard is het de bedoeling aan te tonen dat een EV en zeker een Tesla Roadster lange afstanden kan afleggen zonder in vonkennood te geraken. De Tesla die deze trip gaat maken werd zopas "Foucault Field Gray" gedoopt en is al voorzien van alle nieuwe snufjes, zowel de technische als de comfortgerichte.

    Tesla toonde dat eigenlijk al aan gedurende de jongste World Solar Challenge in de kategorie van alternatieve voertuigen. De auto legde 511 km af alvorens een stopcontact moest worden gevonden. Alleen Daihatsu deed kort daarna beter door van Tokio naar Osaka te rijden en daarbij 558 km puur elektrische te laten noteren. Tesla wordt eveneens verwacht op Clean Week 2020, net als Daihatsu overigens. Mogelijk een gelegenheid om op de omloop van Zolder een dagje uit te trekken om te zien of het afstandsrecord puur elektrisch rijden kan worden verbeterd.(wr)

    19-03-2010 om 13:28 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fisker Karma komt later op de markt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Henrik Fisker, de ontwerper van de bloedmooie Karma, hoopte de stekker hybride einde 2009 op de baan te brengen. Dit wordt nu eerder eind 2010. De vertraging is wellicht te wijten aan de verpletterende keuze waarvoor constructeurs van PHEV’s staan. De batterijmaterialen evolueren met een snelheid die de zienswijzen van een project iedere maand opnieuw in vraag stelt. De Fisker Karma heeft een verbrandingingsmotor voorin terwijl het Li-Ion pakket in de middencosole is ondergebracht. De Ottomotor laadt de accu’s tijdens het rijden en vice-versa geeft de accu weer stroom af om – beperkt – elektrisch in de stad te rijden. Puik werk allemaal. Over het startsein hem af te sturen op de Tesla Roadster blijft het management onzeker.(wr)

    16-03-2010 om 18:31 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nissan FEV uit 1991 was het eerste wapen tegen zure regen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nissan experimenteert al heel lang met elektrische auto’s. De Japanners in het algemeen overigens. In 1991 kwam de koolstofdioxyde nog niet zoveel aan bod. Ze was er wel omdat ze deel uitmaakt van onze natuur. Ze is er altijd geweest, zal er altijd zijn, alleen moet ze minderen in volume. Het schild dat ze vormt tussen de aarde en de atmosfeer waardoor de zonnewarmte niet weerkaatst kan worden moet dunner worden. Daarom de strijd tegen de CO2. In 1991 had Nissan deze sublieme elektrische auto. Toen zag men hem alleen maar als wapen tegen de zure regen. Als onderwerp was dat toen “hot” en werden er evenveel kolommen in de bladen mee gevuld zoals nu met de CO2. Niets nieuws onder de zon ? Toch wel. Binnenkort is er de Nissan Leaf, compleet elektrisch, betaalbaar en rijdend zoals een gewone auto.(wr)

    15-03-2010 om 18:46 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bas Leinders met Ford GT40 in 24 Uren van Le Mans

    Er is het bijzondere goede nieuws dat Bas Leinders in gezelschap van Eric De Doncker en Markus Palttala in de Ford GT40 van het Marc VDS Racing Team zal deelnemen aan de “24 Uren van Le Mans” die op 12 en 13 juni op het circuit de la Sarthe zal worden gereden. De auto komt uit – als favoriet – in de GT1. Bas Leinders is zowel piloot als teammanager. Daarvoor heeft hij genoeg ervaring in huis. Bas Leinders is binnen het National Racing Team van de RACB ook coach van "de jonge gasten" als Laurens Vanthoor, Bertrand Baguette en andere Thierry Neuville's. Zoals men zich zal herinneren werd Laurens Vanthoor Duits F3 kampioen met een VW-motor in de Dallara. Bas Leinders is ook co-commentator met Guietan Vigneron op de RTBF. Met zijn inside-ervaring (Minardi) veegt hij daarmee ieder gezwets weg waarmee F1 op de VRT is gevuld.(wr)


    15-03-2010 om 16:35 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GM toont in Shanghai conceptauto voor globale stadsmobiliteit
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het jaar 2030 is natuurlijk nog veraf. Maar visionairs trachten toch de contouren van de mobiliteit van dan voor te stellen. Tijdens de wereldtentoonstelling van Shangai van 1 mei t/m 31 oktober zal GM in die optiek een nieuw concept voorstellen. Het heet EN-V en moet een beeld geven van de globale stadsmobiliteit zoals men die zich tegen die tijd voorstelt. De presentatie ervan gebeurt volgende week op 24 maart 2010.

    GM beweert zelfs dat het een heruitvinding van de auto zal worden. Het nieuwe GM heeft daarvoor zelfs beroep gedaan op zijn strategische partner Shangai Automotive Industry Corporation Group (SAIC). Uit wat al is uitgelekt over het concept gaat het om een vooral interactief voertuig datt “dialoog” tussen de elektrische voertuigen mogelijk maakt. Een “aansluitbaarheid” in het verkeer die een emissievrije, vrij van files en ongelukken wereld zal scheppen waarin het goed is te toeven. “EN-V (Electric Networked-Vehicle) met de achterliggende idee van “Drive to 2030” is het nieuwe DNA van de toekomstauto. Zo beweert GM. De "elektrificatie" van de wereld zal het uitwijzen.(Tekst en foto:Walter Rombauts)

    15-03-2010 om 14:25 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!