Mercedes en AMG na 40 jaar weer verwacht in 24H van Spa
Met twee overwinningen neemt Mercedes een mooie plaats in op het palmares van de 24 Uren van Francorchamps. Het waren de Russische prins Dimitri Djordjadze en de Italiaan Geffredo Zehender die in 1931 met hun SSK naar de laurierkrans reden en zo de formidabele zegereeks van Alfa Romeo wisten te onderbreken. Bij de herneming van de etmaalrace in 1964 waren de Belgen Robert Crevits en Gustave Gosselin met hun blauwe Mercedes 300 CS SE de besten.
De meest spectaculaire bolide van het merk met de Ster kwam in 1971 aan de start. Met zijn V8 van 6,8 liter, 428 pk onder de motorkap, beschikkend over een koninklijk koppel, was de Mercedes 300 SEL AMG de eerste racewagen die door de sportafdeling van de Duitse constructeur werd gebouwd. Tegenover de Alpinas BMW 2800 CS en andere Chevrolet Camaros liet deze Mercedes AMG in de kwalificaties de vijfde tijd optekenen. In de race zelf stormden Hans Heyer en Clemens Schickentanz naar de tweede plaats algemeen, achter een Ford Capri. Helaas kwam er geen vervolg op dit avontuur omdat vanaf 1972 de cilinderinhoud reglementair werd beperkt tot 5.0 liter.
Maar kijk, veertig jaar later valt er op de inschrijvingslijst voor de Total 24 Hours of Spa niet naast de namen Mercedes en AMG te kijken. Dankzij de SLS in GT3-versie, met een spectaculaire carrosserie met vleugeldeuren waardoor de auto een waardige opvolger van de 300 SL maakt, kan de maker van de beste autos ter wereld, haar beroemde tuner tijdens het laatste weekend van juli opnieuw aanspraak maken op de overwinning.
Heel wat teams en niet de minste doen voor de grootste aan GT-wagens voorbehouden race immers beroep op een SLS AMG GT3. Zo zijn er de Duitsers van Black Falcon en Horn Motorsport, de Fransen van Graff Racing, de Britten van Preci Spark en uiteraard ook de Belgen van KRK Racing op een Mercedes SLS AMG GT3. In het totaal zeven en het maakt de bolide tot één van de meest populaire wagens van de hedendaagse autosport.
De basis van deze Mercedes SLS AMG is uitstekend vertelt Anthony Kumpen (winnaar in 2009 in een Chevrolet Corvette). De Limburger vormt op de topwagen van KRK een duivels trio met Mike Hezemans en Koen Wauters. Het zangwonder is niet altijd de snelste achter een stuurwiel maar heeft zich wel de benijdenswaardige reputatie opgebouwd een auto altijd zonder brokken aan de meet te brengen.
Anthony Kumpen vertelt voort: De ABS en tractiecontrole werken onwaarschijnlijk efficiënt, wat wil zeggen dat deze raceauto in de regen het potentieel heeft om het verschil te maken. En in Francorchamps regent het altijd een keertje. Vooraleer we tijdens de meest recente Belcar-race in Francorchamps een strategische fout maakten, kon ik samen met Koen Wauters de wedstrijd met kop en schouders boven de rest domineren. Nochtans waren ook de Ferrari Vita4One, de BMWs van Faster Racing by DB Motorsport, de Audis R8 LMS WRT, de Porsche Prospeed Competition en de Lamborghini Blancpain Reiter daar van de partij Voor de 24 Uren zijn we misschien niet de grootste favorieten, maar we kunnen op zijn minst aanspraak maken op een podiumplaats, al blijft winnen een sluimerende gedachte. Om goed te scoren mogen we evenwel geen enkel probleem hebben. Dat wordt een noodzakelijke voorwaarde om dit seizoen te kunnen winnen. We konden al tijdens de 24 Uren van Dubai in het seizoensbegin al merken dat de Mercedes SLS AMG over een uitstekende betrouwbaarheid beschikt. Het enige nadeel voor deze zeven autos is dat ze behalve de autos van KRK Racing in de Belcar voor de officiële testdag er geen enkele SLS AMG op het 7 km lange circuit van Francorchamps had gereden.
Vier decennia na de tweede plaats van de 300 SEL AMG keert ook een andere naam terug naar het voorplan: Heyer. Hans Heyer is de enige rijder uit de na-oorlogse, moderne versie van de 24 Uren, die drie opeenvolgende overwinningen liet optekenen. Dat was in 1982, 1983 en in 1984. Twee keer met een BMW en de laatste keer met een Jaguar. Eind juli zal hij wellicht de grootste supporter voor zijn zoon Kenneth zijn. De jonge Duitser maakt deel uit van het Black Falcon team dat in de 24 Uren van Dubai een derde plaats haalde en zesde werd in de 24 Uren van de Nürburgring. Kenneth Heyer volgt het spoor van zijn beroemde vader en rijdt steeds snellere chronos.
Veertig jaar geleden finishte mijn vader aan het stuur van een Mercedes AMG tweede in de 24 Uren van Francorchamps, zegt Kenneth. Ik heb me voorgenomen om het met deze auto minstens even goed te doen. De eerste races verliepen goed en ik heb het volste vertrouwen in het Black Falcon team van Marc Schramm. Bij de mensen van HWA/AMG voel ik me thuis, reden waarom ik voor dit seizoen en dat van 2012 heb besloten om er verder mee samen te werken. Hoewel ik de GT1 leuk vind, ben ik toch overtuigd dat de GT3 de toekomst van de GT-racerij is. Ik ben dus blij dat ik er deel van uitmaak en dat ik in Spa vande partij kan zijn. Tot daar Kenneth Heyer die met vaders naam, Mercedes en AMG, een prestigieus tintje geeft aan de tegenhanger van de 24 Uren van Le Mans.(Tekst:wr/Fotos: RACB)
50 Jaar Excelsior's CLASSIC RALLY op 11 september 2011
Binnen minder dan twee maanden is Inkart in Puurs het zenuwcentrum van Excelsiors Classic Rally voor autos tot 1976 en enkele exclusieve jonge wagens. De start is in Antwerpen en na een bewogen parkoers komen de deelnemers aan in wat één van de knapste, zoniet de indrukwekkendste karttempel van het land is. Wie Inkart zegt, tovert gelijkertijd de legendarische figuur van Mike Van Hooydonk uit de hoge hoed. Als Mike iets doet is dat altijd af. Zo zal het ook nu weer zo zijn met een gigantische barbecue en een 50-Years-After-Party die tot in de vroege uurtjes zal duren. Er worden slechts 50 wagens toegelaten, dus wie op 11 september a.s. wil schitteren kan best nu direct naar info@autoclubexcelsior.be mailen. Echt iets om niet te missen !!! (Walter Rombauts)
Vandaag heeft de New Yorkse burgermeester, Michaël R. Bloomberg op een persconferentie aangekondigd dat de stad 50 elektrische Chevrolets Volt voor de politie heeft aaangekocht. Daarmee is de Volt de eerste elektrische auto die het New Yorkse politiekorps gaat gebruiken. Ter herinnering: de Volt rijdt net als de Opel Ampera de eerste 60 km met ZERO-emissie op een volle lading van de 16 kWh lithium-ion batterij. Wanneer de accu leeg geraakt neemt een kleine benzinemotor die als generator fungeert de taak over zodat de Chevrolet Volt en de Opel Ampera op die manier meer dan 500 km kunnen rijden.(wr/foto:Chevrolet)
Volvo bracht in 2010 liefst 373.000 aan de man of vrouw. Daarvan gingen er 54.000 naar de USA en vonden 30.000 in China een eigenaar. Het Chinese Geely dat met 51% eigenaar is met Ford wil in 2015 al 200.000 Volvos in China gebouwd zien. En in 2020 zouden dat er 800.000 moeten zijn ! Niet onmogelijk volgens analisten.(wr)
Op zondag 16 oktober 2011 gaat de befaamde World Solar Challenge door van Darwin over 3000 km naar Adelaïde in het zuiden langs o.a. de bekende Stuart Highway. Dertig teams uit 22 landen zijn ingeschreven. Eén ervan is het team met de Nuna6 die nog maar 145 kg weegt en waarvan de elektromotor 98% rendement levert. Het strenge reglement laat de deelnemers toe te kiezen uit een oppervlakte van 6m2 siliciumcellen of 3m2 ruimtevaartcellen. Voor zover we hebben kunnen nagaan kiezen de meeste teams voor de siliciumcellen wegens gekende betrouwbaaarheid. Het feit dat de autos lichter worden is spectaculair, maar doet Koning Wind zich al in de handen wrijven. Vorige edities werden nogal wat van die platte snedige voertuigen de bomen ingeblazen. Het wordt een boeiende editie en de Nuna6 doet een gooi naar een vijfde overwinning sinds in 2001 met de oerNuna van de Delftse Universiteit onze Noorderburen de zon binnen haalden(Walter Rombauts)
Vinci en Renault partners in Frankrijk om EV's te promoten
De beheersers van Vinci Autoroutes en Renault hebben een partnership aangegaan om op parkings langs de autowegen oplaadpunten voor elektrische autos te installeren. Dat is een zeer goede zaak want de Franse constructeur brengt eind dit jaar de Twizy in de handel, later de Fluence, de ZOE en de Kangoo. Het Vinci-net zou geaccentueerd zijn op kort woon-werkverkeer. Als voorbeelden daarvan rond de as Parijs - Orléans - Tours, Parijs - Chartres - Le Mans of ook die van Arles - Montpellier. Op iedere carpoolparking 738 plaatsen tegen 2013 zullen minstens vijf oplaadpunten voorzien zijn voor de EVs.(wr)