HAMILTON WINT MAAR VERSTAPPEN DRIJFT OPNIEUW WIG TUSSEN MERCEDESSEN
Lewis Hamilton heeft de GP van Spanje gewonnen. Voor de vijfde maal. Héél de races draaide om drie mensen: Hamilton, Verstappen en Bottas. Bij de start pikte Max Verstappen de tweede plaats in achter Hamilton en Bottas zag de Racing Point van Sergio Perez als ernstig obstakel voor zich. Rondenlang duurde het eer hij er voorbij geraakte. De beide Racing Points-Mercedes' reden een goede race...maar het moet gezegd dat de hogergenoemde drie die voor de zege reden en ook de wereltitel 2020 betrachtte iedereen op één ronde reden !!! Ferrari bakte er niets van, Leclerc gespind en opgegeven, Vettel eventjes vijfde maar dan terug platgewalst door o.a. Lance Stroll en Sergio Perez in hun Racing Point's. Zelfs Carlos Sainz kon in zijn Mc Laren spelen met Vettel's Ferrari. Grosjean (Haas) haalde zijn gekende circusnummers boven, spinde, reed paaltjes van de baan. Mooi spektakel...en van groot coureur... Eindigde 19de en laatste.
Het gommenspel drukte andermaal zijn stempel op de posities, maar daarin had Hamilton zoveel ruimte door voorsprong op Max dat hij zich twee comfortabele pitstops kon veroorloven. Alexander Albon reed een zeer goede race door na tien ronden op harde banden te gaan en door een regelmatige race te rijden die hem van de 14de naar de 8ste plaats binnen de WK-punten bracht. Naarmate het verdict van de 66 ronden duidelijk werd, haalde Bottas nog snel een stel zachte banden en reed er de snelste ronde mee in 1'18"183. Daarmee scoort hij één WK-punt bij, maar blijft niettemin achter Max Verstappen staan in de voorlopiges stand voor het WK na zes races. De volgende GP is die van België i Francorchamps. Momenteel heeft Hamilton 156 keren op het podium gestaan. Dat is één keer meer nu dan Michaël Schumacher. (Walter Rombauts)
De uitslag:
1. Lewis Hamilton (Mercedes) 307,230 km in 1 uur 31'45"279; gemiddelde snelheid 200,903 km/h
HAMILTON DOMINEERT, VETTEL IN DE VERNIELING IN Q2 IN BARCELONA
Voor de vierde keer dit seizoen heeft zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton de "pole" binnen gehaald. Met slechts 0"590 voor ploegmaat Valtteri Bottas. Totale dominantie van Mercedes...! Maar op de derde plaats loert Max Verstappen van in zijn Red Bull-Honda op de twee zwarte spookwagens. Hij legt uit wat morgen kan gebeuren. "Op één ronde kunnen we Meercedes niet verslaan. Maar over de hele race gezien heb ik mijn kans via een goede bandenstrategie. Bovendien is mijn auto geheel in balans". Dat belooft voor de zesde WK race van morgen.
Sebastien Vettel kon zijn Ferrari niet in de Q3 krijgen. Hij strandde op de elfde chrono en het begint psychologisch zwaar te worden voor de viervoudige wereldkampioen. Hij wordt door de jongeren in de vernieling gereden. Blijkbaar heeft hij geen weerwerk meer. Zijn drama begon twee jaar geleden toen hij in Hockenheim zicht kreeg op een vijfde wereldtitel maar dan in de regen in de eerste links in het stadium "gewoon" van de baan gleed... Sindsdien is het nooit meer dezelfde zelfzekere Sebastien gebleven.
Onder die omstandigheden bij Ferrari stand houden tegen de jonge Monegask Charles Leclerc is geen sinecure. Morgen de GP van Spanje. Wellicht spannend op een piste die 50° C warm zal zijn en snakt naar rubber. Hard, medium of soft, voor de zwarte strook maakt het niet. Voor de teams des temeer. Vooral omdat een zwaar belast accent ligt op de linkervoorband. Voor die band moet alle aandacht worden opgebracht. (Walter Rombauts)
HAMILTON OVERTROEFT WEER IEDEREEN IN FP3 IN BARCELONA
Politiek en virologisch is Spanje bloedrood. Maar op de renbaan in Barcelona is het bloedheet. Omgevingstemperatuur 31°C, het zwarte asfalt 44,8 °C. De topdrie, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas en Max Verstappen reden op softs de virussen in de vernieling. Eerst Bottas, dan Hamilton en Max Verstappen op een knappe derde plaats Met slecht 0,1 achter de Fin. Het venijn zat in de laatste minuten van een boeiende FP3. Vettel zakte naar positie twaalf, Max kon zijn supercapacitator niet meer opladen en in de laatste seconden van dat ene uur bleef Ocon in zijn Renault zonder wagenneus stilstaan.
Door op de betonmuur te botsen met als oorzaak Magnussen, zo lijkt het volgens mij een misverstand van beide kanten. Maar de Deen ging wel van het gas af waardoor Ocon niet meer weg kon. De muur of de achterkant van de Haas.Rode vlag en einde sessie. Over Vettel doet een "gerucht" de ronde dat hij in de GP van België vervangen zou worden door Räikkönen of Hülkenberg... De kwalificaties straks beloven heter dan hot te worden. "Hot" is al lang ingeburgerd in de taal die vroeger "Algemeen Beschaafd Nederlands" heete. Maar "beschaafd" wordt weldra uit de woordenlijst gehaald. (Walter Rombauts)
HAMILTON KLOKT BESTE TIJD IN MATTE FP2 IN BARCELONA
Mocht Valtteri Bottas niet even in de gravel terecht gekomen zijn, zonder erg overigens, dan kon men van een incidentloze FP2 spreken. Lewis klokte met 1'16"883 de beste chrono op de 4,655 km lange baan. Iedereen kent die als zijn broekzak wegens het houden van de wintertesten daar. Max Verstappen reed de derde tijd, maar toch op bijna één seconde van de zesvoudige wereldkampioen. Wat niets wil zeggen want het is zondag dat de bandenstrategie winnen of verliezen zal bepalen. Vandaag was de temperatuur van het asfalt 50°C, zo liet Pirelli weten.
De gemiddelde jaartemperatuur van de snelle baan daar in Monmelo is 41°C. Nog toevoegen, al dagen bekend, is dat Racing Point in beroep gaat tegen de "kopieerstraf" van €400.000 en verlies van 15 constructeurspunten. Toto Wolff heeft laten weten de Concorde-akkoorden die het nieuwe profiel van de F1 definitief bepalen voor 2022 toch te zullen ondertekenen. Morgen de FP3 en de kwalificaties. Ferrari doemde vandaag weg in een grijsheid waarvan "Il Commendatore" zich zou omdraaien in zijn graf. Maar "gelukkig" zag hij Romain Grosjean in de Haas-Ferrari de vijfde tijd zetten. Verzachtend. (Walter Rombauts)
De eerste vrije oefeningen voor de GP van Spanje zijn gedomineerd door de zwarte Mercedessen. De Fin Valtteri Bottas ging met 1'16"785 zijn ploegmaat Lewis Hamilton met 39/1000ste van een seconde vooraf. Sergio Perez zit terug in de Racing Point en Stoffel Vandoorne - die in Berlijn zijn eerste Formula E won voor Mercedes - is weer de reservepiloot. Sainz (Mc Laren) en Vettel (Ferrari) reden allebei met een nieuw chassis. Omdat het vandaag 32 jaar is geleden dat "Il Commendatore" Enzo Ferrari overleed, zette de firma een eerbetoon online. Dat herinnerde me eraan dat ik door dit monument tweemaal ben ontvangen voor telkens een gesprek van één uur.
De eerste keer was dat helemaal alleen. Zijn toen nog niet erkende buitenechtelijke zoon Pierre Lardi (vandaag Pierre Lardi-Ferrari) zorgde voor de vertaling Frans-Italiaans. De tweede keer was ik bij hem in gezelschap van Pierre Dieudonné, Philippe de Barsy, Philippe De Leener en Christine Beckers. Ook dan was het een indrukwekkende ontmoeting. Toen ik alleen ben gegaan heb ik in "mijn" krant als titel gebruikt : "De handdruk van een Monument". Dat is dus lang geleden. Tot daar mijn korte herinnering aan de man die mythewagens ontwierp. Vandaag kost een aandeel in Ferrari €163 en beursanalisten vermoeden dat dit tegen het eind van het jaar naar €225 zou stijgen. Nu terug naar de zesde wedstrijd voor het WK F1 2020 waar straks de FP2 wordt gereden. (Walter Rombauts)